Passat B7 - IAT (G42) - signal for kraftigt

Alt vedr. el og elektriske dele
Besvar
steen-p
Helt nyt medlem
Indlæg: 30
Tilmeldt: 14. sep 2009, 12:45
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Passat B7 - IAT (G42) - signal for kraftigt

Indlæg af steen-p » 29. jan 2019, 10:57

Passat B7 Variant 2010/2011, 2.0 TDI, 140 hk, CFFB motor

Motor lampe (Kat. fejl) lyser

VCDS siger Signal for kraftigt for G42. Er det en selvstændig sensor (og hvor er den så placeret) eller er den bygget sammen med G31, som jeg har set for nogle modeller?

1 fejl fundet:
5282 - Føler for indsugningslufttemperatur (G42)
P0113 00 [175] - Signal for kraftigt
Fejllampe aktiveret - Bekræftet - Testet siden sletning af hukommelse
Fryseramme:
Fejl status : 00000001
Fejlprioritet: 2
Fejlhyppighed: 66
Kørestrækning: 210993 km
Dato: 2019.01.25
Tid: 17:02:34

Motoromdrejningstal: 1876.50 /min
Normeret belastningsværdi: 9.8 %
Kørehastighed: 111 km/t
Kølevæsketemperatur: 83 °C
Inds.lufttemperatur: -38 °C
Barometerstand lufttryk: 1010 mbar
Spænding kl. 30: 14.980 V
Nulstillingstæller: EOBD: 40

Readiness: 1 1 0 0 1

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Passat B7 - IAT (G42) - signal for kraftigt

Indlæg af norn » 29. jan 2019, 11:29

Ja den er bygget sammen med ladetryksføler (G31)
Sidder i indsugningsrøret foran på motoren godt gemt bag klimakompressor og generator

Foran på motoren sammen med den ene bolt til starteren er der et beslag som holder ledningsnettet og nogle ledningsstik
Her er der et stik med fire ledninger i og de fire ledninger går til den føler ( G31/42)
Ledningerne har det med at knække ved det stik
These users thanked the author norn for the post (total 4):
HansHJoker22KMDTHYi-s
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

steen-p
Helt nyt medlem
Indlæg: 30
Tilmeldt: 14. sep 2009, 12:45
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Passat B7 - IAT (G42) - signal for kraftigt

Indlæg af steen-p » 29. jan 2019, 11:55

Tak for tilbagemeldingen og fin vejledning!

Jeg må ind under og kigge.

Mvh Steen

steen-p
Helt nyt medlem
Indlæg: 30
Tilmeldt: 14. sep 2009, 12:45
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Passat B7 - IAT (G42) - signal for kraftigt

Indlæg af steen-p » 29. jan 2019, 18:29

Har læst lidt i Haynes. Der står at sensoren skal tilgåes nedefra på slangen/røret der kommer fra intercooler - eller er det en anden sensor. Står beskrevet som "Charge air pressure/temperatur sensor".

Mvh Steen

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Passat B7 - IAT (G42) - signal for kraftigt

Indlæg af norn » 29. jan 2019, 18:46

Ja det er den
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

steen-p
Helt nyt medlem
Indlæg: 30
Tilmeldt: 14. sep 2009, 12:45
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Passat B7 - IAT (G42) - signal for kraftigt

Indlæg af steen-p » 29. jan 2019, 20:26

Super - så er jeg på rette spor :-) Det er virkeligt pænt af dig at hjælpe!

Jeg har fundet denne tegning, som jeg formoder er stik og føler for G31/G42.
Bosch-TMAP-Dimensions.png
Bosch-TMAP-Dimensions.png (36.88 KiB) Vist 557 gange
Formodning 1:
Da G31 ikke melder fejl, må stel (Pin 1) og +5V (Pin 3) være OK?

Formodning 2:
NTC resistor (Pin 2) må være IAT/G42?

Formodning 3:
VCDS siger spændingen på IAT er 4,8 V. Jeg formoder derfor at den anden ende af modstanden er koblet til stel (Pin 1)?

Spørgsmål (hvis mine formodninger er korrekt):
Hvad skal modstanden mellem Pin 2 og Pin 1 ca. være (0 grader på værkstedet - brrrrr)?
Hvor finder jeg den anden ende af ledningen til Pin 2 (for måling med ohm-meter) - kører den ubrudt op til motorstyrings boksen, eller er der et stik før?

Mvh Steen

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Passat B7 - IAT (G42) - signal for kraftigt

Indlæg af norn » 29. jan 2019, 21:00

Der er jo et stik der ved starteren som jeg beskrev tidligere
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

steen-p
Helt nyt medlem
Indlæg: 30
Tilmeldt: 14. sep 2009, 12:45
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Passat B7 - IAT (G42) - signal for kraftigt

Indlæg af steen-p » 29. jan 2019, 21:03

Yep - det skrev du - beklager jeg er glemsom eller langsomt opfattende 😊

Mvh Steen

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: Passat B7 - IAT (G42) - signal for kraftigt

Indlæg af Bopjensen » 7. dec 2019, 20:26

Hej

Min passat B7 har samme fejl.

Hvad var løsningen?

Venlig hilsen Bo

steen-p
Helt nyt medlem
Indlæg: 30
Tilmeldt: 14. sep 2009, 12:45
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Passat B7 - IAT (G42) - signal for kraftigt

Indlæg af steen-p » 8. dec 2019, 12:46

Sensoren blev skiftet og derefter var alt OK.

Mvh Steen

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: Passat B7 - IAT (G42) - signal for kraftigt

Indlæg af Bopjensen » 8. dec 2019, 13:53

Nu har jeg ledningerne fr ca 25 cm bagud af stik, og jeg kan ikke se de er afbrudt.

Sope viser stabil temp og tryk når den holder her i garage, og selvom jeg hiver i ledninger ændrer det sig ikke.

Hvis jeg starter bilen hopper temp og ladetryk op og ned.

Mon ikke det bare er sensor.

Alternativt, er der en der ved hvor ledninger plejer at blive afbrudt?

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: Passat B7 - IAT (G42) - signal for kraftigt

Indlæg af Bopjensen » 8. dec 2019, 14:40

Nå fandt det.

Multistik under luftfilter, bag starter.

Billede
Vedhæftede filer
g42.jpg
g42.jpg (114.59 KiB) Vist 300 gange
These users thanked the author Bopjensen for the post:
carstenhjorth

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: Passat B7 - IAT (G42) - signal for kraftigt

Indlæg af Bopjensen » 8. dec 2019, 20:05

Fedt nu er den kørende igen, og det kostede 0 KR. og en Søndag :-)

Besvar

Tilbage til "El"