Okay det gør selvfølgelig en forskel. Svjh har 125'eren kun 200 Nm mod 150'erens 250 Nm. Men chippet mener jeg at 125'eren får 150-160 Hk og 250-260 Nm altså omtrent det samme som 150'eren.azzkikr skrev:GranTurismo skrev:Man kan imo ikke rigtig sammenligne to motorer uden turbo med en turbomotor. Turbomotorerne har et helt andet bundtræk. I toppen er det selvfølgelig Hk der bestemmer, men længere nede i omdrejninger får man stor gavn af turboen.azzkikr skrev:Var i går ude og prøve en Mondeo 2,5 Turbo... Far er skuffet. Havde virkelig set frem til et monster skub i ryggen fra en fed motor. Men nej. Jo, den er da hurtigere end min total døde 2,0 Audi, men så var den altså heller ikke vildere. En 2,0 TDI eller 2,0 TDCi føles mindst lige så hurtig.
Så der røg mit første valg.
Okay, jagten går nu ind på en Skoda Superb. Hvad skal man gå efter. 1,4 TSI, 1,8 TSI, 1,6 TDI?
Der er en 1,4 TSI og en 2,0 TDI der ser interessant ud. Men min tidligere erfaring siger at man aldrig skal gå efter den mindste benzin motor. Har haft en 1,6 i en Passat og nu en 2,0 i en Audi, og det er altså nogle tamme biler. Kan den 1,4 TSI overhovedet slæbe den store bil?
Jeg har ikke prøvet 1,4'eren i en superb, men kom da til at tænke på at man eksempelvis i en Golf kan få motor helt ned til 1,0 TSI. Så virker 1,4 pludselig ikke sååå lille igen.
Om den kan slæbe bilen? En 140/150 hestes 1,4 TSI følger da med en 2,0 TDI med samme antal heste. Om det er nok til dig ved du bedst selv.
Men en 1,6 TDI i en Superb, det må da godt nok være en sløv øse...
1,4 TSI er med 125 HK i den prisklasse. 150 HK kom først senere.
Hvilken bil skal jeg vælge?
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5582
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 324 times
- Been thanked: 371 times
Re: Hvilken bil skal jeg vælge?
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
Re: Hvilken bil skal jeg vælge?
Jeg var selv ide og kigge Mondeo 2.5T og jeg blev også selv skuffet. Jeg kiggede ikke særligt på økonomien, men udelukkende køreegenskaber/køreglæde.azzkikr skrev:Var i går ude og prøve en Mondeo 2,5 Turbo... Far er skuffet. Havde virkelig set frem til et monster skub i ryggen fra en fed motor. Men nej. Jo, den er da hurtigere end min total døde 2,0 Audi, men så var den altså heller ikke vildere. En 2,0 TDI eller 2,0 TDCi føles mindst lige så hurtig.
Så der røg mit første valg.
Okay, jagten går nu ind på en Skoda Superb. Hvad skal man gå efter. 1,4 TSI, 1,8 TSI, 1,6 TDI?
Der er en 1,4 TSI og en 2,0 TDI der ser interessant ud. Men min tidligere erfaring siger at man aldrig skal gå efter den mindste benzin motor. Har haft en 1,6 i en Passat og nu en 2,0 i en Audi, og det er altså nogle tamme biler. Kan den 1,4 TSI overhovedet slæbe den store bil?
Jeg er endt ud med en Octavia RS kombi som jeg dog regner med at skifte inden længe.
Jeg fandt en 2006 som pt har kørt 129000 km, til en fornuftig pris.
Tror jeg skal ud og prøve en S-Max med 2.5T motoren og så må den jo have lidt kærlighed fra Landberg.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10872
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 662 times
- Been thanked: 1900 times
Re: Hvilken bil skal jeg vælge?
Hvis du kommer fra en 170 hestes føles den langsommere. Men den er ikke sløv. Den trækker blødt og harmonisk, og kommer ikke som 'en trold af en æske før det hele et slut' som de gamle PD'ere.ij6210 skrev:Har prøvekørt en Superb 1,6 TDI Greenline, og den var virkelig sløv. Den havde så også kun 5 gear, og det var svært at finde ud af om den skulle i 3. eller 4. ved bykørsel (50 km/t). På motorvej kunne den næsten ikke accelerere fra 80 til 110, så når man skal overhale må det være irriterende.GranTurismo skrev: Men en 1,6 TDI i en Superb, det må da godt nok være en sløv øse...
Hilsen fra en, der har kørt 100.000 km i en, og ikke kun 100 meters prøvetur.
- HCS
- Medlem
- Indlæg: 1463
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:54
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Hvilken bil skal jeg vælge?
Hvis du vælger en stor bil med for lille motor, så kommer du nemt til at køre den hårdt. Det bliver ikke bedre af at den bliver chippet.
Vælg en motor, der passer til bilens størrelse.
Vælg en motor, der passer til bilens størrelse.
Ford S-Max 2.0TDCI Titanium 7-pers '08
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)
-
- Medlem
- Indlæg: 640
- Tilmeldt: 28. jun 2008, 16:34
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Esbjerg
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: Hvilken bil skal jeg vælge?
Prøvede en 2,0 TDI i går, og den kørte faktisk rigtig fint. Havde også fået ny tandrem og skiftet kobling. Men den var lidt hærget. Ridserne kunne dog poleres væk, men i kabinen var der en del der trængte.
Men der står en SuperB på Sjælland, som jeg umiddelbart er mere interesseret i. Der skal jeg snakke med sælger i dag.
Men der står en SuperB på Sjælland, som jeg umiddelbart er mere interesseret i. Der skal jeg snakke med sælger i dag.
-
- Medlem
- Indlæg: 640
- Tilmeldt: 28. jun 2008, 16:34
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Esbjerg
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: Hvilken bil skal jeg vælge?
Så er det tid til at beslutte sig.
Mulighed 1:
SuperB fra 2011 - Sort - Står ikke pæn i lak og kabine.
195.000 km
2,0 TDI, manuel gear, 140 HK, Ambition model
Pris 151.000-155.000
Mulighed 2:
SuperB fra 2010 - Sølv - Står pæn i lak og kabine er prof. klargjort.
198.000 km
2,0 TDI, manuel gear, 140 HK, Elegance model
Pris 165.480 kr.
Hvad ville I vælge?
Mulighed 1:
SuperB fra 2011 - Sort - Står ikke pæn i lak og kabine.
195.000 km
2,0 TDI, manuel gear, 140 HK, Ambition model
Pris 151.000-155.000
Mulighed 2:
SuperB fra 2010 - Sølv - Står pæn i lak og kabine er prof. klargjort.
198.000 km
2,0 TDI, manuel gear, 140 HK, Elegance model
Pris 165.480 kr.
Hvad ville I vælge?
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10872
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 662 times
- Been thanked: 1900 times
Re: Hvilken bil skal jeg vælge?
Ud af de to, så klart nr. 2. Et år fra eller til betyder ikke det vilde, når den er over 5 alligevel. De har ca. kørt det samme. Nr. 2 står pænt inde/ude og har mere udstyr.azzkikr skrev:Så er det tid til at beslutte sig.
Mulighed 1:
SuperB fra 2011 - Sort - Står ikke pæn i lak og kabine.
195.000 km
2,0 TDI, manuel gear, 140 HK, Ambition model
Pris 151.000-155.000
Mulighed 2:
SuperB fra 2010 - Sølv - Står pæn i lak og kabine er prof. klargjort.
198.000 km
2,0 TDI, manuel gear, 140 HK, Elegance model
Pris 165.480 kr.
Hvad ville I vælge?
Er det combi, du har kigget på? Ellers er der:
http://www.skoda-ejby.dk/Brugte-biler/V ... 8-27002104
Senest rettet af GaSelle 19. maj 2016, 09:20, rettet i alt 1 gang.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5712
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 189 times
Re: Hvilken bil skal jeg vælge?
Du skal uanset hvilken du vælger sørge for at få så optimale reklamations vilkår som muligt. Det er mange kilometer at starte ud på.
Endvidere skal du i prisen være indstillet på, at sælger du den i morgen, til en forhandler der skal give 2 års reklamationsret, får du næppe mere end 90-105.000 for bilen. Siger det bare selvom jeg godt ved at det er købet og ikke salget der er tale om.
Må vi se et link til begge biler?
Når det så er sagt skal du vælge elegancen.
Endvidere skal du i prisen være indstillet på, at sælger du den i morgen, til en forhandler der skal give 2 års reklamationsret, får du næppe mere end 90-105.000 for bilen. Siger det bare selvom jeg godt ved at det er købet og ikke salget der er tale om.
Må vi se et link til begge biler?
Når det så er sagt skal du vælge elegancen.
-
- Medlem
- Indlæg: 640
- Tilmeldt: 28. jun 2008, 16:34
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Esbjerg
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: Hvilken bil skal jeg vælge?
GaSelle skrev:Ud af de to, så klart nr. 2. Et år fra eller til betyder ikke det vilde, når den er over 5 alligevel. De har ca. kørt det samme. Nr. 2 står pænt inde/ude og har mere udstyr.azzkikr skrev:Så er det tid til at beslutte sig.
Mulighed 1:
SuperB fra 2011 - Sort - Står ikke pæn i lak og kabine.
195.000 km
2,0 TDI, manuel gear, 140 HK, Ambition model
Pris 151.000-155.000
Mulighed 2:
SuperB fra 2010 - Sølv - Står pæn i lak og kabine er prof. klargjort.
198.000 km
2,0 TDI, manuel gear, 140 HK, Elegance model
Pris 165.480 kr.
Hvad ville I vælge?
Og den koster 10-14 tusind mere...
-
- Medlem
- Indlæg: 640
- Tilmeldt: 28. jun 2008, 16:34
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Esbjerg
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: Hvilken bil skal jeg vælge?
Bil nummer 1 købes privatAnders D skrev:Du skal uanset hvilken du vælger sørge for at få så optimale reklamations vilkår som muligt. Det er mange kilometer at starte ud på.
Endvidere skal du i prisen være indstillet på, at sælger du den i morgen, til en forhandler der skal give 2 års reklamationsret, får du næppe mere end 90-105.000 for bilen. Siger det bare selvom jeg godt ved at det er købet og ikke salget der er tale om.
Må vi se et link til begge biler?
Når det så er sagt skal du vælge elegancen.
Bil nummer 2 købes engros
Så der er ingen garanti med.
-
- Medlem
- Indlæg: 640
- Tilmeldt: 28. jun 2008, 16:34
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Esbjerg
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: Hvilken bil skal jeg vælge?
Bil nummer 3 er kommet ind i betragtningen da den ikke var solgt endnu alligevel.
Bil nummer 3:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/ ... 5d/2850452
Bilnummer 2:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/ ... bi/2749820
Bilnummer 1:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/ ... bi/2393436
Bil nummer 3:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/ ... 5d/2850452
Bilnummer 2:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/ ... bi/2749820
Bilnummer 1:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/ ... bi/2393436
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10872
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 662 times
- Been thanked: 1900 times
Re: Hvilken bil skal jeg vælge?
Det er jeg med på. Men du får bla. parkeringssensorer, xenonlygter og lidt andre "dippedutter" samt en bil der ikke er hærget, men klargjort. Det er 10K værd, i min optikazzkikr skrev:GaSelle skrev:Ud af de to, så klart nr. 2. Et år fra eller til betyder ikke det vilde, når den er over 5 alligevel. De har ca. kørt det samme. Nr. 2 står pænt inde/ude og har mere udstyr.azzkikr skrev:Så er det tid til at beslutte sig.
Mulighed 1:
SuperB fra 2011 - Sort - Står ikke pæn i lak og kabine.
195.000 km
2,0 TDI, manuel gear, 140 HK, Ambition model
Pris 151.000-155.000
Mulighed 2:
SuperB fra 2010 - Sølv - Står pæn i lak og kabine er prof. klargjort.
198.000 km
2,0 TDI, manuel gear, 140 HK, Elegance model
Pris 165.480 kr.
Hvad ville I vælge?
Og den koster 10-14 tusind mere...
-
- Medlem
- Indlæg: 640
- Tilmeldt: 28. jun 2008, 16:34
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Esbjerg
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: Hvilken bil skal jeg vælge?
Good point.GaSelle skrev:Det er jeg med på. Men du får bla. parkeringssensorer, xenonlygter og lidt andre "dippedutter" samt en bil der ikke er hærget, men klargjort. Det er 10K værd, i min optikazzkikr skrev:GaSelle skrev: Ud af de to, så klart nr. 2. Et år fra eller til betyder ikke det vilde, når den er over 5 alligevel. De har ca. kørt det samme. Nr. 2 står pænt inde/ude og har mere udstyr.
Og den koster 10-14 tusind mere...
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10872
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 662 times
- Been thanked: 1900 times
Re: Hvilken bil skal jeg vælge?
Hvis du "tør" undvære reklamationsretten og lover at pille det grimme Parrot-kit ud, så er nr. 3 mest interessant, efterfulgt af nr. 2 og 1´eren som den mindst spændende.azzkikr skrev:Bil nummer 3 er kommet ind i betragtningen da den ikke var solgt endnu alligevel.
Bil nummer 3:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/ ... 5d/2850452
Bilnummer 2:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/ ... bi/2749820
Bilnummer 1:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/ ... bi/2393436
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1740
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 694 times
Re: Hvilken bil skal jeg vælge?
Skal det være en Combi? Hatch'en har jo også et stort bagagerum (men mangler self. lidt højde)
Lavede lige en søgning: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/ ... tOrder=asc
Personligt ville jeg gerne finde en bil med noget mindre end 200k km på klokken. Jeg ville forsøge om jeg ikke kunne komme igennem med et lavt bud på nogle af de biler der er til salg, Synes generelt at en del 2010-2011 ligger temmelig højt.... (men hvis du er tidspresset er der måske ikke tid til at kigge så meget)?
Mht. tidspres ville jeg i øvrigt overveje at leje en bil en måned, for at tage trykket lidt af (i stedet for evt. at købe for dyrt/det forkerte) Du kan leje bil fra omkring 3,5k om måneden (omkring 4,5-5k for en mellemklasses st. car.) og de penge kunne man nok spare flere gange ved at have tid til at finde det rigtige tilbud, handle om prisen etc??
Lavede lige en søgning: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/ ... tOrder=asc
Personligt ville jeg gerne finde en bil med noget mindre end 200k km på klokken. Jeg ville forsøge om jeg ikke kunne komme igennem med et lavt bud på nogle af de biler der er til salg, Synes generelt at en del 2010-2011 ligger temmelig højt.... (men hvis du er tidspresset er der måske ikke tid til at kigge så meget)?
Mht. tidspres ville jeg i øvrigt overveje at leje en bil en måned, for at tage trykket lidt af (i stedet for evt. at købe for dyrt/det forkerte) Du kan leje bil fra omkring 3,5k om måneden (omkring 4,5-5k for en mellemklasses st. car.) og de penge kunne man nok spare flere gange ved at have tid til at finde det rigtige tilbud, handle om prisen etc??
-
- Medlem
- Indlæg: 640
- Tilmeldt: 28. jun 2008, 16:34
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Esbjerg
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: Hvilken bil skal jeg vælge?
Jeg kører til Sjælland. Prisen er handlet en smule ned. Sælger lød så ærlig som en sjællænder overhovedet kan.GaSelle skrev:Hvis du "tør" undvære reklamationsretten og lover at pille det grimme Parrot-kit ud, så er nr. 3 mest interessant, efterfulgt af nr. 2 og 1´eren som den mindst spændende.azzkikr skrev:Bil nummer 3 er kommet ind i betragtningen da den ikke var solgt endnu alligevel.
Bil nummer 3:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/ ... 5d/2850452
Bilnummer 2:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/ ... bi/2749820
Bilnummer 1:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/ ... bi/2393436
Bilnummer 3 er nu topprioritet.
Det skal være en Combi. Både af hensyn til barnevogn, men også fordi jeg generelt bare har meget lort med omkring..
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10872
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 662 times
- Been thanked: 1900 times
Re: Hvilken bil skal jeg vælge?
TwinDoor´en ser bare... Øhm. Alternativt pæn ud. Men enig, de er noget billigere.Thor-thor skrev:Skal det være en Combi? Hatch'en har jo også et stort bagagerum (men mangler self. lidt højde)
Lavede lige en søgning: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/ ... tOrder=asc
Personligt ville jeg gerne finde en bil med noget mindre end 200k km på klokken. Jeg ville forsøge om jeg ikke kunne komme igennem med et lavt bud på nogle af de biler der er til salg, Synes generelt at en del 2010-2011 ligger temmelig højt.... (men hvis du er tidspresset er der måske ikke tid til at kigge så meget)?
Mht. tidspres ville jeg i øvrigt overveje at leje en bil en måned, for at tage trykket lidt af (i stedet for evt. at købe for dyrt/det forkerte) Du kan leje bil fra omkring 3,5k om måneden (omkring 4,5-5k for en mellemklasses st. car.) og de penge kunne man nok spare flere gange ved at have tid til at finde det rigtige tilbud, handle om prisen etc??
Ellers holder der en fin Greenline Combi med 12X.000 km på klokken i Ejby, som er tidligere er kørt af en meget fornuftig mand Med træk, navi, BT, tonede ruder og p-sensorer.
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1740
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 694 times
Re: Hvilken bil skal jeg vælge?
Fair nok. Det skyldes nok også primært min reservation mod biler der har næsten 200k km på uret og at du selv skriver at dit kørselsmønster er til benzin....azzkikr skrev: ....
Jeg kører til Sjælland. Prisen er handlet en smule ned. Sælger lød så ærlig som en sjællænder overhovedet kan.
Bilnummer 3 er nu topprioritet.
Det skal være en Combi. Både af hensyn til barnevogn, men også fordi jeg generelt bare har meget lort med omkring..
Men den ser jo ganske pæn ud og med fornuftigt udstyr...
-
- Medlem
- Indlæg: 640
- Tilmeldt: 28. jun 2008, 16:34
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Esbjerg
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: Hvilken bil skal jeg vælge?
Jeg har samme reservation. Men jeg har en endnu større reservation mod at give 200.000 eller mere for en bil.Thor-thor skrev:Fair nok. Det skyldes nok også primært min reservation mod biler der har næsten 200k km på uret og at du selv skriver at dit kørselsmønster er til benzin....azzkikr skrev: ....
Jeg kører til Sjælland. Prisen er handlet en smule ned. Sælger lød så ærlig som en sjællænder overhovedet kan.
Bilnummer 3 er nu topprioritet.
Det skal være en Combi. Både af hensyn til barnevogn, men også fordi jeg generelt bare har meget lort med omkring..
Men den ser jo ganske pæn ud og med fornuftigt udstyr...
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5712
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 189 times
Re: Hvilken bil skal jeg vælge?
Bil nummer 3 ser rimelig ud inkl. prisen. Jeg vil dog sige den skal koste 159.900
- Dakota
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2770
- Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 200 times
- Been thanked: 399 times
Re: Hvilken bil skal jeg vælge?
Et par pointer:
Hvad sparer du reelt ved at købe en bil til 160.000, du "aldrig" kommer af med igen? Har du den bil et par år, har den pludselig gået langt over 200.000 km og dens værdi tenderer nul. Det ER trods alt en Skoda og ikke en BMW eller Mercedes-Benz, der stadig kan opretholde en vis værdi med mange km.
Og når en diesel har gået så langt, begynder regningerne altså for alvor at dukke op. Ikke mindst på VAG
Jeg ville helt klart stadig satse på en lidt dyrere (benzin)bil, med langt færre km.
Hvad sparer du reelt ved at købe en bil til 160.000, du "aldrig" kommer af med igen? Har du den bil et par år, har den pludselig gået langt over 200.000 km og dens værdi tenderer nul. Det ER trods alt en Skoda og ikke en BMW eller Mercedes-Benz, der stadig kan opretholde en vis værdi med mange km.
Og når en diesel har gået så langt, begynder regningerne altså for alvor at dukke op. Ikke mindst på VAG
Jeg ville helt klart stadig satse på en lidt dyrere (benzin)bil, med langt færre km.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10872
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 662 times
- Been thanked: 1900 times
Re: Hvilken bil skal jeg vælge?
Jeg vil til DELS give dig ret - men jeg er nu betænkelig ved alle biler, der har kørt langt, uanset mærke. Jeg kan se, at din egen 540 havde gået 330K, da den blev eksporteret. BMW eller ej, så var det en bil, jeg ikke ville røre med en ildtang - med tanke på de dyre reparationer. Man skal vel gøre op med sig selv, hvor længe man vil beholde bilen. Sådan en 2.0TDI med 160-170K på tælleren er der mange km i endnu, og den vil altid holde en eller anden værdi. Så beholder man den længe nok, behøver regnestykket måske ikke se så dumt ud.
Jeg er dog 100% med dig på, at hvis trådstarter har "benzinbehov", så lyder det farligt i mine ører, at købe en brugt diesel. Det KAN blive dyrt. Men det kan en benziner også...
Eksempler på benzinmodeller med lavt km:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/ ... bi/2866546
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/ ... bi/2777957
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/ ... bi/2858623
Jeg er dog 100% med dig på, at hvis trådstarter har "benzinbehov", så lyder det farligt i mine ører, at købe en brugt diesel. Det KAN blive dyrt. Men det kan en benziner også...
Eksempler på benzinmodeller med lavt km:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/ ... bi/2866546
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/ ... bi/2777957
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/ ... bi/2858623
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5582
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 324 times
- Been thanked: 371 times
Re: Hvilken bil skal jeg vælge?
Jeg ville nok også være betænkelig ved risikoen for at EGR og DPF skulle stå af ved "forkert brug". Begge dele er vel en reperation i 10.000 kroners størrelsen?!?
Det kan jo være svært at spå om fremtiden. P.t. er det mit indtryk at dieselbiler har et større værditab end benzinere og det kan umiddelbart få en brugt diesel til at se attraktiv ud prismæssigt. Men så er spørgsmålet bare om denne tendens har toppet eller om værditabet på en diesel vil blive større og større de kommende år.
3 gode bud fra Gasellen!
Det kan jo være svært at spå om fremtiden. P.t. er det mit indtryk at dieselbiler har et større værditab end benzinere og det kan umiddelbart få en brugt diesel til at se attraktiv ud prismæssigt. Men så er spørgsmålet bare om denne tendens har toppet eller om værditabet på en diesel vil blive større og større de kommende år.
3 gode bud fra Gasellen!
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
- Dakota
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2770
- Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 200 times
- Been thanked: 399 times
Re: Hvilken bil skal jeg vælge?
Jeg købte den for 95K og solgte den halvandet år senere for 85K - så værditabet var 10%, hvilket er fint. Men ja, der var naturligvis udgifter til reparationer undervejs. Og det vil der også være på en Skoda med 200+ km på tælleren.GaSelle skrev:Jeg kan se, at din egen 540 havde gået 330K, da den blev eksporteret. BMW eller ej, så var det en bil, jeg ikke ville røre med en ildtang - med tanke på de dyre reparationer. Man skal vel gøre op med sig selv, hvor længe man vil beholde bilen.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10872
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 662 times
- Been thanked: 1900 times
Re: Hvilken bil skal jeg vælge?
Helt enig; det var bare for at sige, at efter min mening er det ligegyldigt, om der står Skoda/VW/BMW/whatever, hvis bilen har kørt langt. Mercedes havde et godt ry før, også efter mange km. Jeg ved dog ikke helt, om det er sådan længere.Dakota skrev:Jeg købte den for 95K og solgte den halvandet år senere for 85K - så værditabet var 10%, hvilket er fint. Men ja, der var naturligvis udgifter til reparationer undervejs. Og det vil der også være på en Skoda med 200+ km på tælleren.GaSelle skrev:Jeg kan se, at din egen 540 havde gået 330K, da den blev eksporteret. BMW eller ej, så var det en bil, jeg ikke ville røre med en ildtang - med tanke på de dyre reparationer. Man skal vel gøre op med sig selv, hvor længe man vil beholde bilen.
-
- Medlem
- Indlæg: 1350
- Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 73 times
- Kontakt:
Re: Hvilken bil skal jeg vælge?
Jeg kom fra en bil med 140 hk og 6 gear, og det irriterede mig grænseløst at den kun havde 5 gear og ikke et der passede på 50 km/t. Jeg kørte nok ca. 15 km i den, heraf en del på motorvej. Og uden at være snobbet - jeg ville ikke kunne leve med sådan en når jeg kører 20.000+ km/år.GaSelle skrev:Hvis du kommer fra en 170 hestes føles den langsommere. Men den er ikke sløv. Den trækker blødt og harmonisk, og kommer ikke som 'en trold af en æske før det hele et slut' som de gamle PD'ere.ij6210 skrev:Har prøvekørt en Superb 1,6 TDI Greenline, og den var virkelig sløv. Den havde så også kun 5 gear, og det var svært at finde ud af om den skulle i 3. eller 4. ved bykørsel (50 km/t). På motorvej kunne den næsten ikke accelerere fra 80 til 110, så når man skal overhale må det være irriterende.GranTurismo skrev: Men en 1,6 TDI i en Superb, det må da godt nok være en sløv øse...
Hilsen fra en, der har kørt 100.000 km i en, og ikke kun 100 meters prøvetur.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
- mikep
- Medlem
- Indlæg: 799
- Tilmeldt: 6. jan 2011, 15:16
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Ørbæk
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
Re: Hvilken bil skal jeg vælge?
Sjovt jeg har det som GaSelleij6210 skrev:Jeg kom fra en bil med 140 hk og 6 gear, og det irriterede mig grænseløst at den kun havde 5 gear og ikke et der passede på 50 km/t. Jeg kørte nok ca. 15 km i den, heraf en del på motorvej. Og uden at være snobbet - jeg ville ikke kunne leve med sådan en når jeg kører 20.000+ km/år.GaSelle skrev:Hvis du kommer fra en 170 hestes føles den langsommere. Men den er ikke sløv. Den trækker blødt og harmonisk, og kommer ikke som 'en trold af en æske før det hele et slut' som de gamle PD'ere.ij6210 skrev: Har prøvekørt en Superb 1,6 TDI Greenline, og den var virkelig sløv. Den havde så også kun 5 gear, og det var svært at finde ud af om den skulle i 3. eller 4. ved bykørsel (50 km/t). På motorvej kunne den næsten ikke accelerere fra 80 til 110, så når man skal overhale må det være irriterende.
Hilsen fra en, der har kørt 100.000 km i en, og ikke kun 100 meters prøvetur.
Kørte 140000km i min
Den blev kun chippet pga egr ventilen og efter 95000km
-
- Medlem
- Indlæg: 640
- Tilmeldt: 28. jun 2008, 16:34
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Esbjerg
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: Hvilken bil skal jeg vælge?
Gode bud, men de 2 øverste er jo pænt over budget, selv om jeg kan købe dem engros på 180-185.000 kroner. Så er de stadig ikke Elegance, og man får jo stadig kæde problemet.GaSelle skrev:Jeg vil til DELS give dig ret - men jeg er nu betænkelig ved alle biler, der har kørt langt, uanset mærke. Jeg kan se, at din egen 540 havde gået 330K, da den blev eksporteret. BMW eller ej, så var det en bil, jeg ikke ville røre med en ildtang - med tanke på de dyre reparationer. Man skal vel gøre op med sig selv, hvor længe man vil beholde bilen. Sådan en 2.0TDI med 160-170K på tælleren er der mange km i endnu, og den vil altid holde en eller anden værdi. Så beholder man den længe nok, behøver regnestykket måske ikke se så dumt ud.
Jeg er dog 100% med dig på, at hvis trådstarter har "benzinbehov", så lyder det farligt i mine ører, at købe en brugt diesel. Det KAN blive dyrt. Men det kan en benziner også...
Eksempler på benzinmodeller med lavt km:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/ ... bi/2866546
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/ ... bi/2777957
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/ ... bi/2858623
Den sidste ser fin ud på prisen. Men 125 HK til så stor en bil. Der var en der sagde at den skulle arbejde alt for hårdt. Jeg har selv tidligere haft en 1,6 benzin i en Passat og en 2,0 130 HK i en Audi A6. Det er bare ikke en god kombi, med en lille benzin i en stor bil.
Tusind tak for alle jeres gode bud, forslag og betragtninger. Jeg har forhandlet pris færdig, og jeg henter "forhåbentlig" min nye bil på lørdag.
Debatten må gerne fortsætte.
Til betragtningen omkring kørselsbehov, "diesel-behov" osv. Jeg kører mellem 14 og 18.000 km om året. Deraf mange småture, men også mange lange ture. Eksempelvis 6 gange Esbjerg-Hamborg-Esbjerg. I år skal den også en tur til Italien. Når den ikke går længere er det fordi vi også har en lille Fabia 1,4 TDI som tager de lange pendler ture, og Skodaen holder en del stille om sommeren når jeg cykler med ungerne i stedet.
EGR-Partikelfilter osv. Skal naturligvis med i betragtningen. Men det er jo også billigere i daglig drift at køre diesel. Dermed må man også regne med lidt større regninger ved mekanikeren.