Diagnosehjælp søges Sjælland/Kbh

Besvar
ChiefUno
Helt nyt medlem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 29. nov 2010, 19:09
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Diagnosehjælp søges Sjælland/Kbh

Indlæg af ChiefUno » 13. feb 2017, 09:39

Hej
Jeg har en Audi 4E som jeg godt kunne bruge lidt lidt hjælp med at fejlfinde på.

Det drejer sig om en 4E fra 2007.
Da jeg købte den, kom der vand i bagagerum under en vask og dette kortsluttede min radio, som sidder der. Det resulterede også i at den begyndte at tabe strøm. Efterfølgende fik sælger bilen tilbage og havde den i 7 uger, mens han fejlsøgte og rettede. Der kom ny(brugt) radio og navigationsdrev i. Det virkede så fint i et par uger og så begyndte den at tabe strøm igen. Derefter kom den til Audi hvor de skiftede batteriet. Alt var så fryd og gammen i ca. 4 måneder. Så begyndte den igen at tabe strøm. Nu er jeg så lidt lost over hvad der kan være galt. Derfor søger jeg nu hjælp herinde.

Jeg håber der findes et geni her, som kan/gider hjælpe med dette.

På forhånd tak

Carsten

asej
Medlem
Indlæg: 753
Tilmeldt: 23. jun 2008, 07:05
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 32 times
Been thanked: 64 times

Re: Diagnosehjælp søges Sjælland/Kbh

Indlæg af asej » 13. feb 2017, 12:06

Klik på VCDS kort øverst.
Tidligere biler: '83 Mazda 323 1.3, '84 Nissan Silvia S12 2.0 DOHC, '99 Peugeot 306 Roland Garros 1.8, '03 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI, '07 Octavia Combi RS TDI, '11 Mercedes C220 CDI Avantgarde Stc Aut
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D

Brugeravatar
ReneBo
Aktiv medlem
Indlæg: 3351
Tilmeldt: 20. aug 2010, 12:22
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 29 times
Been thanked: 24 times

Re: Diagnosehjælp søges Sjælland/Kbh

Indlæg af ReneBo » 13. feb 2017, 12:14

Jeg ved ikke om René fra Cartrends fejlsøger, men prøv at kontakt ham. Cartrends.dk eller watcher herinde på forum. Ellers er der naviparts i Rødovre som brugeren KennethJ har, ham kan du også prøve.
Ikke VAG pt: Ford S-Max ST-Line 2018
http://bilgalleri.dk/gal_visbruger.aspx?userID=957

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Diagnosehjælp søges Sjælland/Kbh

Indlæg af Anders D » 13. feb 2017, 13:13

Jeg synes vi mangler lidt data.

Efter en 100% opladning af det nye batteri, hvor længe går der så inden den ikke kan starte igen. Og er det sporadisk, periodisk eller helt konsekvent, at den efter X antal timer er død for strøm?

VCDS kan måske/måske ikke afsløre en fejl. Mon ikke der var tjekket for det tidligere?

Det "nye" batteri kan også have en dårlig celle og være defekt. Det er ikke sikkert der er en relation til det oprindelige problem!

En metode til at finde det fejlende domæne er at sætte et amperemeter ind og tjekke forbruget når bilen er i dvale.

Mens den er det, trækker man sikring for sikring de forskellige forbrugere fra indtil man finder at forbruget falder. Derefter kigger man naturligvis efter et "fejlende domæne", alt efter hvad der sidder på den pågældende sikring. Er der ikke noget åbenlyst i vejen eller en komponent man kan skifte alene på antagelsen om en defekt, arbejder man sig "bagud" på kablet til den pågældende komponent.

En hypotese kunne være at der ved "vandskaden" er sket skade på kablerne som radioenheden sad på da den druknede.

Her er et billede fra en Passat 3C hvor ledningsnettet i motorrummet havde det skidt..

Billede

ChiefUno
Helt nyt medlem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 29. nov 2010, 19:09
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Diagnosehjælp søges Sjælland/Kbh

Indlæg af ChiefUno » 13. feb 2017, 13:17

Hey

Tak for input.

Problemet er at bilen aldrig går i dvale (der er altid lys i advarsels knappen samt ved gearvælgeren (automatgear). Det er derfor den taber strøm. Det har stået på i et godt stykke tid nu, men nu skal det fixes.
Når strømmen kommer ned på 10% (som sker efter et par timer...hver gang) så tvangslukker bilen for alle, ikke nødvendige systemer, så den bevarer strøm nok til at den kan starte.

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Diagnosehjælp søges Sjælland/Kbh

Indlæg af Anders D » 13. feb 2017, 14:17

Okay det var lidt mere fakta. Så den kan altså altid godt starte? Hvad er symptomerne så på at batteriet er afladet? Starter den langsomt, lyder træg i starteren eller melder bilen spændingsfejl?

Vil det sige at efter skift af batteriet forsvandt symptomerne med lysende lamper i 4 måneder og så kom de tilbage?
Eller har bilens batteri kunnet klare afladningen i 4 måneder og i den periode har lamperne lyst konstant?
Og har de lyst konstant siden problemet med vand bagi?

ChiefUno
Helt nyt medlem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 29. nov 2010, 19:09
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Diagnosehjælp søges Sjælland/Kbh

Indlæg af ChiefUno » 13. feb 2017, 14:29

Jeg er ikke sikker på hvad du mener med lysende lamper :)

Min BEM (Battery Energy Management) viser 10% samtidig med at mine komfort ting (touch i dørhåndtag) ikke virker og den lille diode for alarm holder op med at blinke.
Derudover melder bilen at batteriet er afladt og vil blive ladt op under kørsel

Efter batteri skift opførte bilen sig normalt og så begyndte den igen at miste strømmen

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Diagnosehjælp søges Sjælland/Kbh

Indlæg af Anders D » 13. feb 2017, 15:23

ChiefUno skrev:Jeg er ikke sikker på hvad du mener med lysende lamper :)

Efter batteri skift opførte bilen sig normalt og så begyndte den igen at miste strømmen
ChiefUno skrev:(der er altid lys i advarsels knappen samt ved gearvælgeren (automatgear). Det er derfor den taber strøm.
Nu spørger jeg måske lidt dumt og uvidende, men er der ikke noget med at sådan en Audi skal have tilpasset batteriet ved udskiftning. Eller rettere, batteriet skal kodes til bilen? Måske manglende kodning er årsagen til at CAN systemet ikke går i dvale?

Var der konstant lys i advarselsknappen samt ved gearvælgeren før og efter batteriskiftet eller kom der først efter batteriskiftet? Du skriver "der er altid" så mener du altid som i før hændelse 1 hændelse 2 nu nuværende situation?

Hvis du siger at "(lys i advarselslampe) er derfor den taber strømmen" så er det jo bare at finde ud af hvorfor advarselslamperne lyser?

ChiefUno
Helt nyt medlem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 29. nov 2010, 19:09
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Diagnosehjælp søges Sjælland/Kbh

Indlæg af ChiefUno » 13. feb 2017, 15:36

Batteriet blev skiftet hos audi så går da stærkt ud fra at de har kodet bilen til det nye batteri.

Jeg havde en audi tekniker til at kigge på den i torsdags og han sagde at den aflader med 16A. Ganske meget.

Lyset i knappen var der inden batteri skift. Bilen går ikke i sleep mode som den skal og derfor aflader den. At bilen ikke går i sleepmode kan ses ved at der er lys i den knap samt ved gearvælgeren. Når bilen er gået i sleep mode vil dette lys nemlig også slukke.

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Diagnosehjælp søges Sjælland/Kbh

Indlæg af Anders D » 13. feb 2017, 15:45

Okay så batteriet blev skiftet på en antagelse om at det var defekt. 16A var ikke så lidt. Han havde ingen idé om årsagen?

Prøv at lokaliser og afmonter sikringen til radioenheden du siger sidder i bagagerummet og se om symptomerne forsvinder. Det kan meget vel skyldes at der i sin tid gik vand i ledningsnettet.

ChiefUno
Helt nyt medlem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 29. nov 2010, 19:09
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Diagnosehjælp søges Sjælland/Kbh

Indlæg af ChiefUno » 13. feb 2017, 15:46

ok...det vil jeg prøve
Jeg håber sgu det bare er ved radio problemet ligger :)

Audi testede bilen da jeg fik skiftet batteriet. Det var det originale batteri og den var HELT død på daværende tidspunkt

ChiefUno
Helt nyt medlem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 29. nov 2010, 19:09
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Diagnosehjælp søges Sjælland/Kbh

Indlæg af ChiefUno » 13. feb 2017, 18:16

Billede

Nu prøvede jeg at fjerne først sikring SD5 og så gik bilen i Sleep mode.
Derefter prøvede jeg med sikring SD9 og også her gik bilen i sleep mode.
Så er det bare spørgsmålet om SD5 også styrer SD9 på en eller anden måde.

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Diagnosehjælp søges Sjælland/Kbh

Indlæg af Anders D » 13. feb 2017, 19:07

Jamen så er du et skridt nærmere root cause. Brug min metode nævnt tidligere.

Besvar

Tilbage til "Diagnose/Kodningshjælp søges"