jansom skrev: ↑18. nov 2020, 09:51
Vil du fortælle lidt mere om forbrug, kørsel på ren el, hybrid, benzin erfaringer i det hele taget?
Det vil jeg helt sikkert.
Det skal først siges, at jeg ikke gider at føre regnskaber over hvor meget jeg kører på el, bruger i strøm herhjemme på opladning osv. Så nøjagtige tal kan jeg ikke give dig.
Jeg har de første 2 år af mit ejerskab af bilen haft 37km hver vej på arbejde, og kunne lade der også.
Det har resulteret i, at jeg en meget stor del af de 2 år, har kunne køre frem og tilbage udelukkende på el.
Ved kørsel på el, er det naturligvis ikke nogen raket på motorvejen, men i lyskryds er den rigeligt hurtig fra start.
Jeg har i flere tilfælde kunnet køre knap 2.000km mellem tankninger, og deraf sparet en hel del i brændstofudgifter.
Jeg benytter kun hybrid-mode, hvis jeg er løbet tør for strøm på en kortere distance. Derfor har jeg kun brugt dette meget lidt.
Når jeg har kørt længere ture, kører jeg altid i GTE mode, da bilen er langt mere kvik i denne, og jeg har ikke sparet noget i brændstof ved at køre hybrid vs. GTE-modes.
Ved motorvejskørsel i GTE mode, kører den ca. 14-15 km/l ved pæn kørsel (iht. hastighedsgrænser). Den kan sagtens komme ned på 11km/l.
Overordnet set, har bilen passet mit køremønster perfekt.
Er man i en situation, hvor man ikke kan lade i det ene ende af sin daglige destination, er det ikke længere en brændstofmæssig øknomisk gevinst, at køre PHEV, da det så blot bliver en tung version af samme bil. Du har ydermere heller ikke længere gavn af den relativt store effekt af drivlinjen, da batteriet er tomt.
Nogle forsikringsselskaber tror der er tale om en GTI, og vil have store summer i forsikring.
Det billigste tilbud jeg har fået med alle tilvalg undtagen vejhjælp er 4.800kr / år og lav selvrisiko, så det behøver ikke være dyrt.
Mht. teknikken, så spiller 1,4 TSI motoren fantastisk godt sammen med DQ400e gearkassen og elmotoren.
Vi har i husstanden også en bil med 1,0 TSI og DQ200 gearkassen, og det er en katastrofe sammenlignet med DQ400e, som faktisk er højere gearet end DQ200 på trods af kun 6 gear vs. 7.
Flere har fået rullet deres GTE'er, og drivlinjen yder i flere tilfælde op mod 230+hk og 400NM+, så den kan godt flytte sig. Det er ikke nogen baneræser pga. vægten og den meget agressive start/stop af benzin-motoren selv i GTE-mode.
Den stopper benzinmotoren selv ved 120km/t på motorvejen, hvilket man lige skal vænne sig til.
Af tekniske udfordringer har folk primært døjet med DQ400e gearkassen.
Nogle har fået skiftet mechatronic enheder, andre hele gearkasser, hvilket i øvrigt koster 120.000kr+ !!
Jeg har selv fået skiftet en pakdåse til 89kr ved højgearsakslen pga. gearolielækage på garantien. En operation til 20.000kr + moms ifølge værkstedet.
Selvom jeg er tekniker (eller måske netop derfor), vil jeg ikke eje en bil med den drivlinje udenfor garanti.
Der er en lille risiko for, at man kan komme til at leve på nåde af et værksteds kulance politik, og den risiko vil jeg ikke tage.
Det skal dog siges, at jeg har været (og stadig er) utroligt glad for min GTE.
Vil du gerne vide mere om den tekniske side af en GTE, så søg på google efter SP537. Dette er VW eget træningsdokument til deres værksteder.