Du tager vist udgangspunkt i lidt andre biler end jeg kender til hvis rækkevidden på motorvejen er 350 km?!Thor-thor skrev:Enig.ascaria skrev: ↑12. maj 2021, 08:54Og jeg tror netop det er her, noget af diskussionen kører af sporet. Jeg har boet i eller omkring København hele mit liv og det er yderst sjældent jeg kører så langt - jeg har simpelthen ikke behovét for jævnligt at køre 300 km. Men folk i andre dele af landet, især uden for storbyerne, har nogle andre forhold til både tid og afstand. Den køber jeg gerne.
Spørgsmålet er så om de mennesker er indstillet på at den tur tager en smule længere eller ej. For hvis vi skal være helt ærlige er der jo ikke vanvittig forskel på at bruge 4 timer på at køre 300 km eller bruge 4 timer og 15 minutter til samme distance. Så jeg - måske lidt flabet - opfatter det altså mest det med afstand og ladetid som en mental barriere, frem for en reel.
Men kører man +300 km hvert andet øjeblik, fordi man bor i provinsen? Nogen gør naturligvis, men det er næppe flertallet.
Hvis vi skal tage udgangspunkt i Brians kommentar om Herning/ikast og omegn. Hvis man eks. bor i Herning og lader op, hjemme i garagen, så man kan køre 350 km (kan man nok ikke generelt med høj motorvejsfart, en temp på -15 etc, men...)
Så har man en aktionsradius, uden opladning, hvor man fra Herning, stort set kan nå til Storebælt, grænsen til Tyskland og lidt syd for Frederikshavn/Hirtshals. Det er formentlig rigeligt for de fleste, til det meste. Kan man så lade ved sin destination kan man udvide radius til de 350 km (igen afhængig af hastighed, højre fods tyngde) Så er man omkring Hamborg, og ankommet til Sverige/Norge (afhængig af køre/sejle).
Derudover kan man jo ikke undgå at komme i nærheden af lynladere når man kører langt. Der er dog ingen vest for E45 (udover Tesla SuC ved Ikast), men når man kører på motorvejsnettet, vil man komme forbi lynladere, ved længere ture.
Jeg ved godt Tesla Model 3 LR kan nogle ting med rækkevidde og opladning, men selve bilen er for mig tæt på ubrugelig til mit formål - jeg er sikker på @Tonny kan få alt til at lade sig gøre i Danmark, han har trods alt også kørt 911 som familiebil, det kunne jeg heller ikke få til at lykkes.
Og jeg kan ikke udfordre Tonny, for vi har forskellige udgangspunkter, og forskellige forventninger til hvad en bil skal kunne.
Jeg er i den situation at med to børn på 2 og 4 år, så er der bare nogle praktiske ting som skal være på plads. Et af dem er bagageplads, et andet er at planlægning ikke altid er så nemt som man skulle tro - ekstra stop er bare en udfordring, om det så er fordi den ene skal tisse eller bilen skal tankes.
Det er fint nogle kan få det til at fungere i en Tesla Model 3, for mig er den bil totalt irrelevant til det jeg skal bruge en bil til.
Jeg har svaret tidligere at jeg kan se løsninger i biler der er på vej, eller for dyre - men de fordele der fremhæves (rækkevidde og opladning), det har disse biler ikke - endnu