Kunne DU finde på at købe en Elbil

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Låst

Jeg kunne godt tænke mig en Elbil...Hvis man.

Overvejer elbil som bil nr. 2
76
18%
kunne lade 80% Ca.260-300 km. op på 45 min
43
10%
Kunne købe dem uden nogen form for afgift.
64
15%
Har allerede en elbil og det spiller.
35
8%
Nej Tak.
70
16%
Ja tak. Køber en snart.
63
15%
Kunne lade bilen op flere steder. Altså flere ladestandere
46
11%
Venter til VAG. Kommer med de nye I.D. Modeller.
34
8%
 
Afgivne stemmer: 431

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6030
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6460 times
Been thanked: 1640 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 12. maj 2021, 10:05

Thor-thor skrev:
ascaria skrev:
12. maj 2021, 08:54
BrianDS skrev:
12. maj 2021, 07:11
Men 250-300 km - det forventer jeg stort set alle elbiler bør klare uden opladning Billede Og ja, jeg må indrømme det for mig ikke går i kategorien "længere tur", men vi har jo alle forskellige udgangspunkter BilledeBillede
Og jeg tror netop det er her, noget af diskussionen kører af sporet. Jeg har boet i eller omkring København hele mit liv og det er yderst sjældent jeg kører så langt - jeg har simpelthen ikke behovét for jævnligt at køre 300 km. Men folk i andre dele af landet, især uden for storbyerne, har nogle andre forhold til både tid og afstand. Den køber jeg gerne.

Spørgsmålet er så om de mennesker er indstillet på at den tur tager en smule længere eller ej. For hvis vi skal være helt ærlige er der jo ikke vanvittig forskel på at bruge 4 timer på at køre 300 km eller bruge 4 timer og 15 minutter til samme distance. Så jeg - måske lidt flabet - opfatter det altså mest det med afstand og ladetid som en mental barriere, frem for en reel.
Enig.
Men kører man +300 km hvert andet øjeblik, fordi man bor i provinsen? Nogen gør naturligvis, men det er næppe flertallet.

Hvis vi skal tage udgangspunkt i Brians kommentar om Herning/ikast og omegn. Hvis man eks. bor i Herning og lader op, hjemme i garagen, så man kan køre 350 km (kan man nok ikke generelt med høj motorvejsfart, en temp på -15 etc, men...)
Så har man en aktionsradius, uden opladning, hvor man fra Herning, stort set kan nå til Storebælt, grænsen til Tyskland og lidt syd for Frederikshavn/Hirtshals. Det er formentlig rigeligt for de fleste, til det meste. Kan man så lade ved sin destination kan man udvide radius til de 350 km (igen afhængig af hastighed, højre fods tyngde) Så er man omkring Hamborg, og ankommet til Sverige/Norge (afhængig af køre/sejle).
Derudover kan man jo ikke undgå at komme i nærheden af lynladere når man kører langt. Der er dog ingen vest for E45 (udover Tesla SuC ved Ikast), men når man kører på motorvejsnettet, vil man komme forbi lynladere, ved længere ture.
Du tager vist udgangspunkt i lidt andre biler end jeg kender til hvis rækkevidden på motorvejen er 350 km?! Billede

Jeg ved godt Tesla Model 3 LR kan nogle ting med rækkevidde og opladning, men selve bilen er for mig tæt på ubrugelig til mit formål - jeg er sikker på @Tonny kan få alt til at lade sig gøre i Danmark, han har trods alt også kørt 911 som familiebil, det kunne jeg heller ikke få til at lykkes.
Og jeg kan ikke udfordre Tonny, for vi har forskellige udgangspunkter, og forskellige forventninger til hvad en bil skal kunne.

Jeg er i den situation at med to børn på 2 og 4 år, så er der bare nogle praktiske ting som skal være på plads. Et af dem er bagageplads, et andet er at planlægning ikke altid er så nemt som man skulle tro - ekstra stop er bare en udfordring, om det så er fordi den ene skal tisse eller bilen skal tankes.

Det er fint nogle kan få det til at fungere i en Tesla Model 3, for mig er den bil totalt irrelevant til det jeg skal bruge en bil til.
Jeg har svaret tidligere at jeg kan se løsninger i biler der er på vej, eller for dyre - men de fordele der fremhæves (rækkevidde og opladning), det har disse biler ikke - endnu
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Tonny » 12. maj 2021, 10:05

nbryde skrev:
12. maj 2021, 10:00
Tonny skrev:
12. maj 2021, 09:49
Jeg vil også godt udfordres
Jamen, jeg skal da give et forsøg. For en som bor i København, ofte har møder i det jyske, kører over Fyn. Ud og hjem skal ske hurtigst muligt uden stop, dvs. 300 km under hensyntagen til hastighedsgrænserne ved holde sig omkring 130 - 140 km/t ish. Kan oftest ikke lade ved destinationerne.
Stik mig en elbil der kan det i alt slags vejr og vind forhold.
Altså KBH-Århus og retur med 130km/t og uden pauser på de 2x300km? Ja der er jeg skakmat. Er det et realistisk scenarie, altså et du praktiserer selv? Den kan kun klares hvis der skal holdes måske en tissepause den ene vej (15min), og en spisepause den anden vej (25min). For mig ville det også være mere realistisk end at køre de 2x300km uden pause :D

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 856
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af mortenmol » 12. maj 2021, 10:07

Tonny skrev:Jeg vil også godt udfordres - af BrianDS eller andre der ser udfordringer - i et realistisk scenarie i DK hvor jeg ville skulle planlægge meget og/eller ville få problemer med at lade. Bilen er en 2021 TM3 LR og jeg har hjemme i 7280 vestjylland og har en hjemmelader.

Undlad lige turen til Italien, der har jeg ikke erfaring nok til at give konstruktivt modsvar :)
Jeg har en 2020TM3 LR, og selv da det var koldt gik det fint at køre på tværs af landet (Esbjerg-KØBENHAVN) jeg ved det for nogle her virker som det mest sindssyge i verden, men har da til tider 10 min lade pause som passer ganske fint med at junior lige skal have en lille pause.
Jeg starter sjældent med fuldt batteri da vi alligevel skal stoppe, men med fuldt kører den 300km motorvej mellem 125-150 km/t.
fx her i april da jeg kørte alene. 126 i snit trods vejarbejde på Fyn og en søndag med afgang kl 15:30
Billede

Når der er lidt tæt trafik omkring Kbh er det vildt hvor langt den kører, 8km på en kWh så er rangen over 500km og det koster intet at fylde den op ift min Land Rover før der kørte ca det samme på en tank og kostede 800kr at fylde op
Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
Senest rettet af mortenmol 12. maj 2021, 10:07, rettet i alt 1 gang.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6030
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6460 times
Been thanked: 1640 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 12. maj 2021, 10:08

Tonny skrev:
nbryde skrev:
12. maj 2021, 10:00
Tonny skrev:
12. maj 2021, 09:49
Jeg vil også godt udfordres
Jamen, jeg skal da give et forsøg. For en som bor i København, ofte har møder i det jyske, kører over Fyn. Ud og hjem skal ske hurtigst muligt uden stop, dvs. 300 km under hensyntagen til hastighedsgrænserne ved holde sig omkring 130 - 140 km/t ish. Kan oftest ikke lade ved destinationerne.
Stik mig en elbil der kan det i alt slags vejr og vind forhold.
Altså KBH-Århus og retur med 130km/t og uden pauser på de 2x300km? Ja der er jeg skakmat. Er det et realistisk scenarie, altså et du praktiserer selv? Den kan kun klares hvis der skal holdes måske en tissepause den ene vej (15min), og en spisepause den anden vej (25min). For mig ville det også være mere realistisk end at køre de 2x300km uden pause :D
En hel dag på et kontor i Aarhus? Så ville jeg også gerne hjem hurtigst muligt - men ja, kan det klares med yderligere 15 minutter og man kun er sig selv i bilen, så kan jeg godt se det kan lade sig gøre.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Tonny » 12. maj 2021, 10:09

BrianDS skrev:
12. maj 2021, 10:05

Det er fint nogle kan få det til at fungere i en Tesla Model 3, for mig er den bil totalt irrelevant til det jeg skal bruge en bil til.
Jeg har lige set at Tesla-Bjørn har fået bedre 1000km test resultat ud af en Enyaq 80 end han kan af en TM3 LR - det er interessant syntes jeg. Det tyder på at i praksis så er 250KW ladning/75KWH batt/lavt forbrug ikke hurtigere end 125KW ladning/80KWH batt/knapt så lavt forbrug :D

Disclaimer: Jeg har ikke set videoen - jeg har simpelthen ikke tålmodighed til hans lange videoer :D
These users thanked the author Tonny for the post:
BrianDS

nbryde
Nyt medlem
Indlæg: 395
Tilmeldt: 17. nov 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 100 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af nbryde » 12. maj 2021, 10:10

Ja, det er et realistisk og ofte praktiseret scenarie. Det skal så også siges at min fossilbil ankommer med næsten tom tank ved bopæl.
Mht. pauser, hænder det, at der er et enkelt stop for at tænke en grande latte, redbull og barebell bar, men det tager ikke meget mere end 5 min.
These users thanked the author nbryde for the post:
BrianDS

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1740
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 12. maj 2021, 10:12

nbryde skrev:
12. maj 2021, 10:00
Tonny skrev:
12. maj 2021, 09:49
Jeg vil også godt udfordres - af BrianDS eller andre der ser udfordringer - i et realistisk scenarie i DK hvor jeg ville skulle planlægge meget og/eller ville få problemer med at lade. Bilen er en 2021 TM3 LR og jeg har hjemme i 7280 vestjylland og har en hjemmelader.
Jamen, jeg skal da give et forsøg. For en som bor i København, ofte har møder i det jyske, kører over Fyn. Ud og hjem skal ske hurtigst muligt uden stop, dvs. 300 km under hensyntagen til hastighedsgrænserne ved holde sig omkring 130 - 140 km/t ish. Kan oftest ikke lade ved destinationerne.
Stik mig en elbil der kan det i alt slags vejr og vind forhold.
Den elbil findes ikke.
Skal man køre 2 x 300km på motorvej og insisterer på at gøre det uden stop skal man ikke køre elbil (eller drikke for meget væske inden ;) ).

Har en kammerat der kører 70-80.000 km om året og han overvejer elbil næste gang. Der bliver helt klart nogle flere pauser undervejs, til gengæld kan han spare temmelig mange penge på driften....

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Tonny » 12. maj 2021, 10:14

nbryde skrev:
12. maj 2021, 10:10
Ja, det er et realistisk og ofte praktiseret scenarie. Det skal så også siges at min fossilbil ankommer med næsten tom tank ved bopæl.
Mht. pauser, hænder det, at der er et enkelt stop for at tænke en grande latte, redbull og barebell bar, men det tager ikke meget mere end 5 min.
Fair nok. Hvis det skal være fair sammenligning bør du vel tage tankningen med. Jeg har målt det på et ur, det tager typisk 10 min fra du drejer af for tankning til du er ude på vejen igen. Og det er forudsat at du ikke skal køre af ruten for det. Er man rigtig kvik kan det lade sig gøre på 5 min.
Jeg har sjovt nok også taget tid på et motorvejs stop for "personlig optankning". Dvs parkering på P-pladsen, gå til toilettet, købe drikkevarer og to-go mad. Det tog mig præcis 15 min inden jeg var køreklar igen.

ascaria
Nyt medlem
Indlæg: 193
Tilmeldt: 7. mar 2021, 10:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 125 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af ascaria » 12. maj 2021, 10:15

nbryde skrev:
12. maj 2021, 10:10
Ja, det er et realistisk og ofte praktiseret scenarie. Det skal så også siges at min fossilbil ankommer med næsten tom tank ved bopæl.
Mht. pauser, hænder det, at der er et enkelt stop for at tænke en grande latte, redbull og barebell bar, men det tager ikke meget mere end 5 min.
Men ændres dit liv markant af du skal bruge 5-10 minutter ved en tank/lader?

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6030
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6460 times
Been thanked: 1640 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 12. maj 2021, 10:15

Thor-thor skrev:
superbeszzz skrev:
12. maj 2021, 09:21
Jeg prøver at sige at for nogle er el-bil helt perfekt. For andre er el-bil helt uforeneligt. At overbevise den anden part med argumentation styret af eget ståsted er umuligt og bliver i bedste fald en meningsløs diskussion, da man tager udgangspunkt i forskellige situationer.
Du har helt ret.

De fleste er dog rimelig balancerede i deres tilgang og der er vel ca. 834 gange i tråden nævnt en del situationer (også af nogen der ellers taler positivt om elbiler), hvor en elbil sikkert ikke vil være den rigtige løsning. Eksempelvis: ingen hjemmelader, CV/tung trailer, meget vægt på ture til sydeuropa etc. Så er elbil næppe løsningen.

Men når det er sagt er der også nogle enkelte "teoretikere", som sidder og drømmer frygt-scenarier op omkring, hvor elendigt det "sikkert" er, hvordan "nogen" kunne få et problem i en given situation og spreder det, som om det er en sandhed (som regel dem der aldrig har ejet en elbil).
På udenlandsk kalder man det at sprede FUD (Fear, Uncertainty, Doubt) ;)
Problemet er vel at for at få erfaring med elbiler er man nødt til at gå all-in, du skal købe en elbil, få opsat ladepunkt hjemme og prøve alle tænkelige scenarier.

Det må også være muligt at forstå at de færreste kan investere 400-500.000 kr i sådan et eksperiment? Jeg kunne selvfølgelig beholde min nuværende familiebil, men så er pengene igen et problem.

Det er nemmest at skifte hvis fordelene er tydelige, både økonomisk og praktisk.
Jeg tror der går nogle år og så bliver det bedre, men indtil da, så forventer jeg stadig at størstedelen af salget ikke er elbiler.

Du vil nok ikke tro på det, men jeg har anbefalet elbiler hele tre gange indenfor det seneste år, uden at argumentere imod elbiler i den forbindelse, men fordi jeg kunne se at deres behov passer perfekt.

En pendler med meget langt på arbejde, men indenfor rimelig elbilsafstand (har også en anden bil) - afventer situationen (jeg tror det ender i en elbil når der kommer et par nye modeller)

En pendler med kortere afstand og uden lange ture - købte en hybrid.

En der kun kører i lokalområdet og kan lade 100% hjemme, endda ikke afhængig af bilen - har helt droppet at skifte bil.



Det er svært at få erfaringer med noget hvor der er så stor usikkerhed omkring om det virker - springet er meget større end det er imellem fx diesel og benzin - og ændret kørselsbehov vil også have større indflydelse
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Dennis2k » 12. maj 2021, 10:16

Thor-thor skrev:
12. maj 2021, 10:12
nbryde skrev:
12. maj 2021, 10:00
Tonny skrev:
12. maj 2021, 09:49
Jeg vil også godt udfordres - af BrianDS eller andre der ser udfordringer - i et realistisk scenarie i DK hvor jeg ville skulle planlægge meget og/eller ville få problemer med at lade. Bilen er en 2021 TM3 LR og jeg har hjemme i 7280 vestjylland og har en hjemmelader.
Jamen, jeg skal da give et forsøg. For en som bor i København, ofte har møder i det jyske, kører over Fyn. Ud og hjem skal ske hurtigst muligt uden stop, dvs. 300 km under hensyntagen til hastighedsgrænserne ved holde sig omkring 130 - 140 km/t ish. Kan oftest ikke lade ved destinationerne.
Stik mig en elbil der kan det i alt slags vejr og vind forhold.
Den elbil findes ikke.
Skal man køre 2 x 300km på motorvej og insisterer på at gøre det uden stop skal man ikke køre elbil (eller drikke for meget væske inden ;) ).

Har en kammerat der kører 70-80.000 km om året og han overvejer elbil næste gang. Der bliver helt klart nogle flere pauser undervejs, til gengæld kan han spare temmelig mange penge på driften....
Den kommende Tesla Model S Plaid+ kan formentlig - altså når den kommer :lol:
Den koster så også fra 1,5 mill.
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Tonny » 12. maj 2021, 10:18

BrianDS skrev:
12. maj 2021, 10:15
Problemet er vel at for at få erfaring med elbiler er man nødt til at gå all-in, du skal købe en elbil, få opsat ladepunkt hjemme og prøve alle tænkelige scenarier.
Problemet er vel nærmere hvis dem som ikke ønsker at gå all-in, de ikke vil høre de erfaringer andre drager ;)
These users thanked the author Tonny for the post:
GaSelle

ANAJ
Nyt medlem
Indlæg: 290
Tilmeldt: 9. apr 2017, 15:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 159 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af ANAJ » 12. maj 2021, 10:25

nbryde skrev:Ja, det er et realistisk og ofte praktiseret scenarie. Det skal så også siges at min fossilbil ankommer med næsten tom tank ved bopæl.
Mht. pauser, hænder det, at der er et enkelt stop for at tænke en grande latte, redbull og barebell bar, men det tager ikke meget mere end 5 min.
Men helt ærligt: tæller det slet ikke i dit regnskab at eldrift kan være VÆSENTLIGT billigere end benzin/diesel?

Jeg bor i Fredericia og skal dække det meste af landet. Har lige fået elbil for 10 dage siden, som på trods af at være “forældet” giver mig sindssygt mig glæde i det daglige.

Og jeg glæder mig MEGET til at mit brændstofbudget kan reduceres med mere end 2000 kr/md - det alene gør at jeg ingen problemer har med at skulle bruge 30-45 min på en af turene på at lade.

Har Clever abonnement, så jeg skal ikke bekymre mig om hvad det koster at fylde kilometer på “tanken”, og det giver da enormt stor ro i det daglige.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
These users thanked the author ANAJ for the post (total 2):
DanielB12FishyTank

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1958 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 12. maj 2021, 10:28

HansH skrev:
12. maj 2021, 09:57

- besparelsen på driften med ca 18000 km/år og hjemmeladning 99% af tiden
- den mekaniske kompleksitet en GTE rummer kontra en elbil
- udsigten til at afgiften på elbiler på et eller andet tidspunkt starter genindfasning (forretningen DK skal også "lades")
- rækkevidde på et 77KW batteri er rigeligt for os
- hvis behov for lang tur, eller destination med usikker opladningsmulighed, har vi altid Passat oliebrænder som backup

Det stod mere og mere klart for mig, at der ikke var nogen argumenter imod ren el i vores scenarie.

Derfor har vi droppet tanken om hybrid, og kigger ren el.
Det kan jeg godt forstå..
Hybrid er for mig en tåbelig løsning. Sorry til de A6 55e og BMW 545e-fans der er... Det er smart skattemæssigt. som du er inde på, og især som firmabil pga. økonomien.. men ellers er det en tåbelig og totalt midlertidig løsning. Jeg er på det hold der tror, at de virkelig kommer til at tabe mange penge inden for en kortere fremtid.

Vi får jo som skrevet en del gange, en i3'er som prøveklud.. Nu kører jeg Slagelse -> Køge (60 km, 50 på motorvej med 130 km/t-hastighedsbegrænsning), og der kommer jeg til at teste den af.. Jeg er allerede begyndt at køre meget pænt, og der er jo en tilfredshed når man kører 18,4 km/l end 14,9 km/l.. Især når man får kørselsgodtgørelse så det virkelig giver et fint overskud.. Så selvom jeg ville mene at jeg ikke er klar til at slentre bag bedsteforældrene med 110 på en 130-strækning, så er jeg det nok alligevel.. Forskellen ved en elbil jo nok bare, at det økonomiske incitament er noget lavere ved at køre pænt.. der handler det mere om rækkevidde-angsten..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 856
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af mortenmol » 12. maj 2021, 10:36

DanielB12 skrev:
HansH skrev:
12. maj 2021, 09:57

- besparelsen på driften med ca 18000 km/år og hjemmeladning 99% af tiden
- den mekaniske kompleksitet en GTE rummer kontra en elbil
- udsigten til at afgiften på elbiler på et eller andet tidspunkt starter genindfasning (forretningen DK skal også "lades")
- rækkevidde på et 77KW batteri er rigeligt for os
- hvis behov for lang tur, eller destination med usikker opladningsmulighed, har vi altid Passat oliebrænder som backup

Det stod mere og mere klart for mig, at der ikke var nogen argumenter imod ren el i vores scenarie.

Derfor har vi droppet tanken om hybrid, og kigger ren el.
Det kan jeg godt forstå..
Hybrid er for mig en tåbelig løsning. Sorry til de A6 55e og BMW 545e-fans der er... Det er smart skattemæssigt. som du er inde på, og især som firmabil pga. økonomien.. men ellers er det en tåbelig og totalt midlertidig løsning. Jeg er på det hold der tror, at de virkelig kommer til at tabe mange penge inden for en kortere fremtid.

Vi får jo som skrevet en del gange, en i3'er som prøveklud.. Nu kører jeg Slagelse -> Køge (60 km, 50 på motorvej med 130 km/t-hastighedsbegrænsning), og der kommer jeg til at teste den af.. Jeg er allerede begyndt at køre meget pænt, og der er jo en tilfredshed når man kører 18,4 km/l end 14,9 km/l.. Især når man får kørselsgodtgørelse så det virkelig giver et fint overskud.. Så selvom jeg ville mene at jeg ikke er klar til at slentre bag bedsteforældrene med 110 på en 130-strækning, så er jeg det nok alligevel.. Forskellen ved en elbil jo nok bare, at det økonomiske incitament er noget lavere ved at køre pænt.. der handler det mere om rækkevidde-angsten..
Jeg synes km/l er en håbløs måde at vurdere det på, ift tyskernes L/100km

Det lyder helt vildt nå man kører 25km/l vs 20km/L men det er 1L forskel på 100 km, dvs skal jeg køre til Italien kan jeg spare 20L brændstof, det er jo ligegyldigt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1740
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 12. maj 2021, 10:41

Tonny skrev:
12. maj 2021, 10:09

Jeg har lige set at Tesla-Bjørn har fået bedre 1000km test resultat ud af en Enyaq 80 end han kan af en TM3 LR - det er interessant syntes jeg. Det tyder på at i praksis så er 250KW ladning/75KWH batt/lavt forbrug ikke hurtigere end 125KW ladning/80KWH batt/knapt så lavt forbrug :D

Disclaimer: Jeg har ikke set videoen - jeg har simpelthen ikke tålmodighed til hans lange videoer :D
Har lige checket videoen (hans oversigts ark er ved 14.30) og Enyaq er 5 min hurtigere end TM3 LR og 20-25 min langsommere end TM3P.
Testen med TM3 LR er så lavet ved temp omkring/under frysepunktet og halvdårligt føre, så TM3 LR ville være noget hurtigere ved samme temp.

Men imponerende at Enyaq klarer sig så godt, havde troet at den ville være en del langsommere.

Hvis VAG-folket skal have hævet pulsen, kan man lige checke hans kommentar lige efter 10:25 ;) https://www.youtube.com/watch?v=EYLQzWnALE4

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1958 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 12. maj 2021, 10:55

mortenmol skrev:
12. maj 2021, 10:36
DanielB12 skrev:
HansH skrev:
12. maj 2021, 09:57

- besparelsen på driften med ca 18000 km/år og hjemmeladning 99% af tiden
- den mekaniske kompleksitet en GTE rummer kontra en elbil
- udsigten til at afgiften på elbiler på et eller andet tidspunkt starter genindfasning (forretningen DK skal også "lades")
- rækkevidde på et 77KW batteri er rigeligt for os
- hvis behov for lang tur, eller destination med usikker opladningsmulighed, har vi altid Passat oliebrænder som backup

Det stod mere og mere klart for mig, at der ikke var nogen argumenter imod ren el i vores scenarie.

Derfor har vi droppet tanken om hybrid, og kigger ren el.
Det kan jeg godt forstå..
Hybrid er for mig en tåbelig løsning. Sorry til de A6 55e og BMW 545e-fans der er... Det er smart skattemæssigt. som du er inde på, og især som firmabil pga. økonomien.. men ellers er det en tåbelig og totalt midlertidig løsning. Jeg er på det hold der tror, at de virkelig kommer til at tabe mange penge inden for en kortere fremtid.

Vi får jo som skrevet en del gange, en i3'er som prøveklud.. Nu kører jeg Slagelse -> Køge (60 km, 50 på motorvej med 130 km/t-hastighedsbegrænsning), og der kommer jeg til at teste den af.. Jeg er allerede begyndt at køre meget pænt, og der er jo en tilfredshed når man kører 18,4 km/l end 14,9 km/l.. Især når man får kørselsgodtgørelse så det virkelig giver et fint overskud.. Så selvom jeg ville mene at jeg ikke er klar til at slentre bag bedsteforældrene med 110 på en 130-strækning, så er jeg det nok alligevel.. Forskellen ved en elbil jo nok bare, at det økonomiske incitament er noget lavere ved at køre pænt.. der handler det mere om rækkevidde-angsten..
Jeg synes km/l er en håbløs måde at vurdere det på, ift tyskernes L/100km

Det lyder helt vildt nå man kører 25km/l vs 20km/L men det er 1L forskel på 100 km, dvs skal jeg køre til Italien kan jeg spare 20L brændstof, det er jo ligegyldigt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
På et (normalt) år kører vi 35.000 km.. Så er 1L á 12 kr alligevel en del ift. om man kører 20 eller 25 km/L...
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 2002
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af superbeszzz » 12. maj 2021, 11:00

Tjaaa, Boltanski & Thevenaut vil sige at man tager udgangspunkt i forskellige værdidomæner. Der er simpelthen nogen ting som er super vigtigt for nogle, men spiller en ligegyldig rolle for andre. Der er ikke som sådan ret og forkert. Det handler mere om livssyn. Det bliver selvfølgelig lidt filosofisk her, men hvis man ikke kan træde ind i et andet værdidomæne end det man selv bevæger sig i, kommer man aldrig til at tillægge modpartens argumenter betydning. Man kan nærmest finde det latterligt. Det er het åbenlyst, at hvis der er to parter i en diskussion som hver især finder modpartens argumenter for ligegyldige eller endda latterlige, så kommer man aldrig i mål med en gensidig enighed eller forståelse for den sags skyld.

Det betyder ikke, at man ikke skal diskutere. Man skal nok bare anerkende, at man ikke deler samme synspunkt og værdier inden for det diskuterede område. For nogle er det fx. et problem at skulle sætte sin bil til opladning hver dag. Det er ikke et problem de opfinder til lejligheden, det er et dybfølt problem for dem. For mig er det problem fuldstændigt latterligt, men det betyder ikke, at jeg har mere ret. Det kan man så hygge sig med at diskutere i årevis :D.
These users thanked the author superbeszzz for the post (total 2):
BrianDSMorten Hedensted
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13261
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4546 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af HansH » 12. maj 2021, 11:16

Thor-thor skrev:
12. maj 2021, 10:41
Hvis VAG-folket skal have hævet pulsen, kan man lige checke hans kommentar lige efter 10:25 ;)
Jeg har set videoen .. og hørt kommentaren .. men ikke helt sikker på jeg fanger den..

Han snakker noget om "hour speed" og "this car has amazing speed" .. og så sammenligner han det med en Tesla årg 2016.

Hvad er det han snakker om, og hvad er hans pointe ?

(sorry for being EV-noob.. :( )
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Dennis2k » 12. maj 2021, 11:21

Pointen er efter min vurdering at Bjørn vurdere at VAG gruppen er nået til det niveau Tesla havde i 2016 😂 Hvilket Tesla Bjørn faktisk vurdere til at være godt gået, taget alle andre producenter i mente.

Bjørn mener jo så indirekte af Tesla et 5år foran den generelle udvikling, hvilket jo nok på nogle punkter ikke er helt skævt.

Edit: Tesla Bjørn er sjovt nok kæmpe fortaler for Tesla, har vist vundet 3 biler og har ubegrænset Supercharger opladning osv. klart nok taler han for Tesla :D
These users thanked the author Dennis2k for the post:
DanielB12
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13261
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4546 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af HansH » 12. maj 2021, 11:25

Dennis2k skrev:
12. maj 2021, 11:21
Pointen er efter min vurdering at Bjørn vurdere at VAG gruppen er nået til det niveau Tesla havde i 2016 😂
Men jeg forstår ikke hvad han mener i forhold til den kontekst af "hour speed" og "speed" som han sætter det ind i .... hvad er det specifikt for en (hastigheds)parameter han sammenligner på ?
Min umiddelbare forståelse var, at der var et eller andet EV-specifikt måltal han refererede til.

Det kan godt være at han bare mener VAG helt generelt nu er nået til Tesla-2016 niveau, over en bred kam. Men så forvirrer det mig bare den sammenhæng han sætter det ind i ......
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
mertodinlo
Medlem
Indlæg: 643
Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Wettingen - CH
Has thanked: 430 times
Been thanked: 228 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af mertodinlo » 12. maj 2021, 11:27

HansH skrev:
12. maj 2021, 11:25
Dennis2k skrev:
12. maj 2021, 11:21
Pointen er efter min vurdering at Bjørn vurdere at VAG gruppen er nået til det niveau Tesla havde i 2016 😂
Men jeg forstår ikke hvad han mener i den kontekst af "hour speed" og "speed" som han sætter det ind i .... hvad er det specifikt for en (hastigheds)parameter han sammenligner på ?
Min umiddelbare forståelse var, at der var et eller andet EV-specifikt måltal han refererede til.

Det kan godt være at han bare mener VAG helt generelt nu er nået til Tesla-2016 niveau, over en bred kam. Men så forvirrer det mig bare det sammenhæng han sætter det ind i ......
Jeg mener at han har en km/t parameter på ladningen han bruger, altså hvor mange km den kan lade op pr. time. Den snød også mig de første gange :)
These users thanked the author mertodinlo for the post:
BrianDS

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Dennis2k » 12. maj 2021, 11:29

mertodinlo skrev:
12. maj 2021, 11:27
HansH skrev:
12. maj 2021, 11:25
Dennis2k skrev:
12. maj 2021, 11:21
Pointen er efter min vurdering at Bjørn vurdere at VAG gruppen er nået til det niveau Tesla havde i 2016 😂
Men jeg forstår ikke hvad han mener i den kontekst af "hour speed" og "speed" som han sætter det ind i .... hvad er det specifikt for en (hastigheds)parameter han sammenligner på ?
Min umiddelbare forståelse var, at der var et eller andet EV-specifikt måltal han refererede til.

Det kan godt være at han bare mener VAG helt generelt nu er nået til Tesla-2016 niveau, over en bred kam. Men så forvirrer det mig bare det sammenhæng han sætter det ind i ......
Jeg mener at han har en km/t parameter på ladningen han bruger, altså hvor mange km den kan lade op pr. time. Den snød også mig de første gange :)
Korrekt! Bjørn har kørt den “samme plade” i mange år efterhånden, mange af hans udtryk er ved at være lige lovlig meget indforstået :)
These users thanked the author Dennis2k for the post:
BrianDS
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13261
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4546 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af HansH » 12. maj 2021, 11:30

mertodinlo skrev:
12. maj 2021, 11:27
Jeg mener at han har en km/t parameter på ladningen han bruger, altså hvor mange km den kan lade op pr. time. Den snød også mig de første gange :)
Dvs det er hastigheden på opladning han refererer til ... Altså de 125Kw han lader med på videoen ?
Og der mener han at 125KW - det kunne Tesla i 2016, så der er ikke meget "wauv!" over at en 2021 Enyaq har det som max.

Korrekt forstået ? :)
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10872
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 662 times
Been thanked: 1900 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 12. maj 2021, 11:42

HansH skrev:
12. maj 2021, 11:30
mertodinlo skrev:
12. maj 2021, 11:27
Jeg mener at han har en km/t parameter på ladningen han bruger, altså hvor mange km den kan lade op pr. time. Den snød også mig de første gange :)
Dvs det er hastigheden på opladning han refererer til ... Altså de 125Kw han lader med på videoen ?
Og der mener han at 125KW - det kunne Tesla i 2016, så der er ikke meget "wauv!" over at en 2021 Enyaq har det som max.

Korrekt forstået ? :)
Det skal jo så sættes i relation til den konkrete bils forbrug, før det bliver "km/t".

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6030
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6460 times
Been thanked: 1640 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 12. maj 2021, 11:47

Tonny skrev:
BrianDS skrev:
12. maj 2021, 10:15
Problemet er vel at for at få erfaring med elbiler er man nødt til at gå all-in, du skal købe en elbil, få opsat ladepunkt hjemme og prøve alle tænkelige scenarier.
Problemet er vel nærmere hvis dem som ikke ønsker at gå all-in, de ikke vil høre de erfaringer andre drager ;)
Der er der så et helt andet problem, for det er svært at skille skidt fra kanel, og elbil billedet er utroligt forplumret, der er nogen der deler de gode ting, andre de dårlige, og så et fåtal der deler et nuanceret billede og også forstår at der er forskel på behov.

Især FDEL er et problem i den kontekst.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Tonny » 12. maj 2021, 11:49

BrianDS skrev:
12. maj 2021, 11:47
Der er der så et helt andet problem, for det er svært at skille skidt fra kanel, og elbil billedet er utroligt forplumret, der er nogen der deler de gode ting, andre de dårlige, og så et fåtal der deler et nuanceret billede og også forstår at der er forskel på behov.

Især FDEL er et problem i den kontekst.
Absolut enig. Jeg prøver ikke at involvere mig på hverken dedikerede Tesla grupper og ej heller FDEL. Det er alt for unuanceret.
These users thanked the author Tonny for the post:
BrianDS

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6030
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6460 times
Been thanked: 1640 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 12. maj 2021, 11:50

ANAJ skrev:
nbryde skrev:Ja, det er et realistisk og ofte praktiseret scenarie. Det skal så også siges at min fossilbil ankommer med næsten tom tank ved bopæl.
Mht. pauser, hænder det, at der er et enkelt stop for at tænke en grande latte, redbull og barebell bar, men det tager ikke meget mere end 5 min.
Men helt ærligt: tæller det slet ikke i dit regnskab at eldrift kan være VÆSENTLIGT billigere end benzin/diesel?

Jeg bor i Fredericia og skal dække det meste af landet. Har lige fået elbil for 10 dage siden, som på trods af at være “forældet” giver mig sindssygt mig glæde i det daglige.

Og jeg glæder mig MEGET til at mit brændstofbudget kan reduceres med mere end 2000 kr/md - det alene gør at jeg ingen problemer har med at skulle bruge 30-45 min på en af turene på at lade.

Har Clever abonnement, så jeg skal ikke bekymre mig om hvad det koster at fylde kilometer på “tanken”, og det giver da enormt stor ro i det daglige.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Det hører vel med til det regnskab at elbiler ikke er væsentligt billigere i drift for alle?
Ligesom der er forskel på behov i forhold til diesel og benzin, så er der også for elbiler.

Kan man lade hjemme og uden et meget stort kørselsbehov, og har man tilfældigvis solceller og ingen elopvarmning, imens man ikke er hjemme om dagen, så er el lige pludselig ret bekosteligt.

Forsikringer, grøn ejerafgift, afskrivning, renter - det hele spiller ind.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6030
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6460 times
Been thanked: 1640 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 12. maj 2021, 11:55

Dennis2k skrev:Pointen er efter min vurdering at Bjørn vurdere at VAG gruppen er nået til det niveau Tesla havde i 2016 Billede Hvilket Tesla Bjørn faktisk vurdere til at være godt gået, taget alle andre producenter i mente.

Bjørn mener jo så indirekte af Tesla et 5år foran den generelle udvikling, hvilket jo nok på nogle punkter ikke er helt skævt.

Edit: Tesla Bjørn er sjovt nok kæmpe fortaler for Tesla, har vist vundet 3 biler og har ubegrænset Supercharger opladning osv. klart nok taler han for Tesla :D
Men har Tesla flyttet sig ligeså meget de seneste fem år som de gjorde de foregående fem år? Altså sådan umiddelbart er det svært for ikke Tesla folk at se hvad Tesla gør bedre i dag end for fem år siden?!

Jeg siger dermed ikke at Tesla ikke er foran, men jeg siger det er svært at se om det gør en reel forskel? Og om hastigheden er højere eller lavere for Tesla end den er for andre? BilledeBillede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Tonny » 12. maj 2021, 11:57

BrianDS skrev:
12. maj 2021, 11:50
Kan man lade hjemme og uden et meget stort kørselsbehov, og har man tilfældigvis solceller og ingen elopvarmning, imens man ikke er hjemme om dagen, så er el lige pludselig ret bekosteligt.

Forsikringer, grøn ejerafgift, afskrivning, renter - det hele spiller ind.
Kan du ikke lige forklare den med ret bekostelig? Worst case er vel 2,20kr/kwh og 4km/kwh (250wh/km). Det er stadig 55 øre pr km eller ekvivalent med en dieselbil der kører 20km/l.
Ejerafgift er billigste sats.
Forsikring er markant dyrere, for mit vedkommende +50% kontra tidligere Porsche 911/Mercedes C180/Volvo V60 osv.
Afskrivning er spekulation indtil videre. Jeg har solgt 2 elbiler, begge med lille negativ afskrivning (solgt dyrere end købt). Jeg ved godt det var pga. timingen og efterspørgslen. Og ellers så jo dyrere indkøb desto større afskrivning :)

Låst

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"