EA288 2,0 tdi 150 hk i forskellige VAG køretøjer
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 237
- Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 27 times
EA288 2,0 tdi 150 hk i forskellige VAG køretøjer
Hej;
Nogen der har erfaringer med ovennævnte motor? Har den velkendte svagheder? Hvordan er jeres erfaringer med denne motor, som jo også er brugt i Passat osv.? Mvh Huke
Nogen der har erfaringer med ovennævnte motor? Har den velkendte svagheder? Hvordan er jeres erfaringer med denne motor, som jo også er brugt i Passat osv.? Mvh Huke
- Monze1980
- Medlem
- Indlæg: 1377
- Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 395 times
- Been thanked: 478 times
Re: EA288 2,0 tdi 150 hk i forskellige VAG køretøjer
Edit.....læste det som ea888.....kender ikke til ea288.
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: EA288 2,0 tdi 150 hk i forskellige VAG køretøjer
Super god motor.
De tidlige udgaver havde knas med dårlig medløberhjul/remstrammer ved tandremmen. Så der må ikke være mislyde eller allerhelst skal det være lavet.
Lidt mere bøvlet af skifte olie på end forgængeren.
Mindre sod end forgængeren pga. lavtryks EGR.
Skift olie for hver 15.000 km.
God brændstoføkonomi og et plus med 3 vejs kølesystem - bliver hurtig varm om vinteren.
De tidlige udgaver havde knas med dårlig medløberhjul/remstrammer ved tandremmen. Så der må ikke være mislyde eller allerhelst skal det være lavet.
Lidt mere bøvlet af skifte olie på end forgængeren.
Mindre sod end forgængeren pga. lavtryks EGR.
Skift olie for hver 15.000 km.
God brændstoføkonomi og et plus med 3 vejs kølesystem - bliver hurtig varm om vinteren.
/Søren.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 237
- Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 27 times
Re: EA288 2,0 tdi 150 hk i forskellige VAG køretøjer
Tak for svaret. Fra hvilke modelårgange er det nævnte problem mon løst fra fabeikkens side. Er det muligt at sige noget om det?
Mvh Huke
Mvh Huke
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: EA288 2,0 tdi 150 hk i forskellige VAG køretøjer
Løst på motorer produceret fra d. 28/6-2017.
Så er der dem der er produceret mellem 19/1-2018 og 28/2-2018. De kan have et problem med urolig tomgang, som skyldes en dårlig serie ventilfjedere.
Udover det, så er der lidt sporadiske meldinger på dårlige manifold pakninger og krumtapsdåser. Har ingen idé om hvor mange er ramt.
/Søren.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 301
- Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 52 times
- Been thanked: 60 times
Re: EA288 2,0 tdi 150 hk i forskellige VAG køretøjer
Har en 2016 Touran med samme motor (dog 1.6), den har rundet 357000 km (Taxa de første 2 år).
Jeg er meget imponeret -der blev før min tid skiftet en utæt egr køler. Ellers er alt på motoren som da den forlod fabrikken.
Det synes jeg er meget imponerende
Jeg er meget imponeret -der blev før min tid skiftet en utæt egr køler. Ellers er alt på motoren som da den forlod fabrikken.
Det synes jeg er meget imponerende
- Charlimike
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3244
- Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 210 times
Re: EA288 2,0 tdi 150 hk i forskellige VAG køretøjer
Jeg er på nr 2 EA288 tdi, begge i 184hk og i Seat Leon.
Nuværende har jeg pt kørt 171.000km på 3 år og 2 mrd. Helt problemfri. Den har en lille smule hvislen fra remstrammer, men ikke noget man har ville gøre noget ved.
Tunet fra 4000km og frem, og vi taler tuning som køre pænt meget på max. Alt kan ødelægges men pt har den kørt fejlfrit.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2307
- Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 202 times
Re: EA288 2,0 tdi 150 hk i forskellige VAG køretøjer
Min har også en smule af den lyd - dog lidt mindre.Charlimike skrev: ↑1. aug 2020, 06:30Den har en lille smule hvislen fra remstrammer, men ikke noget man har ville gøre noget ved.
Tunet fra 4000km og frem, og vi taler tuning som køre pænt meget på max. Alt kan ødelægges men pt har den kørt fejlfrit.
Løses det, når den skal have skiftet tandrem?
Venligst Peder
2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR
2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR
- Charlimike
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3244
- Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 210 times
Re: EA288 2,0 tdi 150 hk i forskellige VAG køretøjer
Ja det skulle det gøre.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 237
- Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 27 times
Re: EA288 2,0 tdi 150 hk i forskellige VAG køretøjer
Tak for de interessante og lærerige svar. Interessant at der også synes at være gode erfaringer med 1,6 motoren af EA 288. Det øger udbuddet lidt, hvis man kigger på brugtbil.
Mvh Huke
Mvh Huke
- Charlimike
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3244
- Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 210 times
Re: EA288 2,0 tdi 150 hk i forskellige VAG køretøjer
Jeg vil mene at 1.6 Tdi er for svag uanset hvilken mqb bil den sidder i.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 301
- Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 52 times
- Been thanked: 60 times
Re: EA288 2,0 tdi 150 hk i forskellige VAG køretøjer
Charlimike skrev: ↑1. aug 2020, 09:23Jeg vil mene at 1.6 Tdi er for svag uanset hvilken mqb bil den sidder i.
Det er jo nok en diskussion som vi ikke behøver være enige i.
Vi har den som 110hk i vores Touran. Det er ikke nogen raket, men jeg mangler ikke kræfter til det behov, som Touran’en skal dække. Heller ikke med vores 1200kg campingvogn.
Jeg har også haft A4 med 3.0 V6 osv
...men den dækkede også er helt andet behov, som ikke rigtig er der mere
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 237
- Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 27 times
Re: EA288 2,0 tdi 150 hk i forskellige VAG køretøjer
Jeg skal ikke kloge mig på diskussionen, hvorvidt 1,6 tdi er kraftig nok. Det afhænger jo da i hvert fald både af det objektive behov og af, hvordan man subjektivt har det med accelerationskraft
Når nu den ny Skoda IV rammer salgslokalerne, så slipper vi for at tage stilling til spørgsmålet om 1,6 versus 2,0, da tdi evo motoren kun kommer i 2,0 udgave. Men selvfølgelig kan den fås med forskelligt hk-tal osv. osv. Forudsat at jeg er rigtigt orienteret.
Mvh Huke
Når nu den ny Skoda IV rammer salgslokalerne, så slipper vi for at tage stilling til spørgsmålet om 1,6 versus 2,0, da tdi evo motoren kun kommer i 2,0 udgave. Men selvfølgelig kan den fås med forskelligt hk-tal osv. osv. Forudsat at jeg er rigtigt orienteret.
Mvh Huke
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: EA288 2,0 tdi 150 hk i forskellige VAG køretøjer
..og hvis du kikker på de første årgange (2013 - 2015), så er der et svagt punkt (ventil der er dårlig designet) som Dan viser i denne video. Det er fixet fra ~2015 årgangen.
/Søren.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 237
- Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 27 times
Re: EA288 2,0 tdi 150 hk i forskellige VAG køretøjer
OK. Nyttigt med de mange erfaringer, der er gjort med EA 288 både som 2,0 og 1,6.
Mvh Huke
Mvh Huke
-
- Medlem
- Indlæg: 627
- Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
- Has thanked: 0
- Been thanked: 32 times
Re: EA288 2,0 tdi 150 hk i forskellige VAG køretøjer
Går og laver dem dagligt og syntes ikke jeg er så positiv over for de motorer bestemt ikke 1.6 liters. Syntes vi har okay mange problemer med hoppede remme, defekte dyser, svinghjul der smadre og mange andre ting.