EA288 2,0 tdi 150 hk i forskellige VAG køretøjer

Besvar
Huke
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 27 times

EA288 2,0 tdi 150 hk i forskellige VAG køretøjer

Indlæg af Huke » 31. jul 2020, 13:50

Hej;
Nogen der har erfaringer med ovennævnte motor? Har den velkendte svagheder? Hvordan er jeres erfaringer med denne motor, som jo også er brugt i Passat osv.? Mvh Huke

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 395 times
Been thanked: 478 times

Re: EA288 2,0 tdi 150 hk i forskellige VAG køretøjer

Indlæg af Monze1980 » 31. jul 2020, 14:03

Edit.....læste det som ea888.....kender ikke til ea288.
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: EA288 2,0 tdi 150 hk i forskellige VAG køretøjer

Indlæg af i-s » 31. jul 2020, 15:11

Super god motor.
De tidlige udgaver havde knas med dårlig medløberhjul/remstrammer ved tandremmen. Så der må ikke være mislyde eller allerhelst skal det være lavet.
Lidt mere bøvlet af skifte olie på end forgængeren.
Mindre sod end forgængeren pga. lavtryks EGR.
Skift olie for hver 15.000 km.
God brændstoføkonomi og et plus med 3 vejs kølesystem - bliver hurtig varm om vinteren.
/Søren.

Huke
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 27 times

Re: EA288 2,0 tdi 150 hk i forskellige VAG køretøjer

Indlæg af Huke » 31. jul 2020, 16:40

Tak for svaret. Fra hvilke modelårgange er det nævnte problem mon løst fra fabeikkens side. Er det muligt at sige noget om det?
Mvh Huke

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: EA288 2,0 tdi 150 hk i forskellige VAG køretøjer

Indlæg af i-s » 31. jul 2020, 18:38

Huke skrev:
31. jul 2020, 16:40
Tak for svaret. Fra hvilke modelårgange er det nævnte problem mon løst fra fabeikkens side. Er det muligt at sige noget om det?
Mvh Huke
Løst på motorer produceret fra d. 28/6-2017.

Så er der dem der er produceret mellem 19/1-2018 og 28/2-2018. De kan have et problem med urolig tomgang, som skyldes en dårlig serie ventilfjedere.
Udover det, så er der lidt sporadiske meldinger på dårlige manifold pakninger og krumtapsdåser. Har ingen idé om hvor mange er ramt.
/Søren.

jcn
Nyt medlem
Indlæg: 301
Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 52 times
Been thanked: 60 times

Re: EA288 2,0 tdi 150 hk i forskellige VAG køretøjer

Indlæg af jcn » 31. jul 2020, 22:06

Har en 2016 Touran med samme motor (dog 1.6), den har rundet 357000 km (Taxa de første 2 år).
Jeg er meget imponeret -der blev før min tid skiftet en utæt egr køler. Ellers er alt på motoren som da den forlod fabrikken.

Det synes jeg er meget imponerende 👍

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: EA288 2,0 tdi 150 hk i forskellige VAG køretøjer

Indlæg af Charlimike » 1. aug 2020, 06:30



Jeg er på nr 2 EA288 tdi, begge i 184hk og i Seat Leon.

Nuværende har jeg pt kørt 171.000km på 3 år og 2 mrd. Helt problemfri. Den har en lille smule hvislen fra remstrammer, men ikke noget man har ville gøre noget ved.
Tunet fra 4000km og frem, og vi taler tuning som køre pænt meget på max. Alt kan ødelægges men pt har den kørt fejlfrit.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: EA288 2,0 tdi 150 hk i forskellige VAG køretøjer

Indlæg af Peder » 1. aug 2020, 08:29

Charlimike skrev:
1. aug 2020, 06:30
Den har en lille smule hvislen fra remstrammer, men ikke noget man har ville gøre noget ved.
Tunet fra 4000km og frem, og vi taler tuning som køre pænt meget på max. Alt kan ødelægges men pt har den kørt fejlfrit.
Min har også en smule af den lyd - dog lidt mindre.
Løses det, når den skal have skiftet tandrem?
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: EA288 2,0 tdi 150 hk i forskellige VAG køretøjer

Indlæg af Charlimike » 1. aug 2020, 08:32

Ja det skulle det gøre.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Huke
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 27 times

Re: EA288 2,0 tdi 150 hk i forskellige VAG køretøjer

Indlæg af Huke » 1. aug 2020, 08:48

Tak for de interessante og lærerige svar. Interessant at der også synes at være gode erfaringer med 1,6 motoren af EA 288. Det øger udbuddet lidt, hvis man kigger på brugtbil.

Mvh Huke

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: EA288 2,0 tdi 150 hk i forskellige VAG køretøjer

Indlæg af Charlimike » 1. aug 2020, 09:23

Huke skrev:
1. aug 2020, 08:48
Tak for de interessante og lærerige svar. Interessant at der også synes at være gode erfaringer med 1,6 motoren af EA 288. Det øger udbuddet lidt, hvis man kigger på brugtbil.

Mvh Huke
Jeg vil mene at 1.6 Tdi er for svag uanset hvilken mqb bil den sidder i.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

jcn
Nyt medlem
Indlæg: 301
Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 52 times
Been thanked: 60 times

Re: EA288 2,0 tdi 150 hk i forskellige VAG køretøjer

Indlæg af jcn » 1. aug 2020, 09:28

Charlimike skrev:
1. aug 2020, 09:23
Jeg vil mene at 1.6 Tdi er for svag uanset hvilken mqb bil den sidder i.
🙂
Det er jo nok en diskussion som vi ikke behøver være enige i.
Vi har den som 110hk i vores Touran. Det er ikke nogen raket, men jeg mangler ikke kræfter til det behov, som Touran’en skal dække. Heller ikke med vores 1200kg campingvogn.
Jeg har også haft A4 med 3.0 V6 osv
...men den dækkede også er helt andet behov, som ikke rigtig er der mere 🙂

Huke
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 27 times

Re: EA288 2,0 tdi 150 hk i forskellige VAG køretøjer

Indlæg af Huke » 1. aug 2020, 11:47

Jeg skal ikke kloge mig på diskussionen, hvorvidt 1,6 tdi er kraftig nok. Det afhænger jo da i hvert fald både af det objektive behov og af, hvordan man subjektivt har det med accelerationskraft
Når nu den ny Skoda IV rammer salgslokalerne, så slipper vi for at tage stilling til spørgsmålet om 1,6 versus 2,0, da tdi evo motoren kun kommer i 2,0 udgave. Men selvfølgelig kan den fås med forskelligt hk-tal osv. osv. Forudsat at jeg er rigtigt orienteret.

Mvh Huke

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: EA288 2,0 tdi 150 hk i forskellige VAG køretøjer

Indlæg af i-s » 1. aug 2020, 13:52

Huke skrev:
1. aug 2020, 08:48
Tak for de interessante og lærerige svar. Interessant at der også synes at være gode erfaringer med 1,6 motoren af EA 288. Det øger udbuddet lidt, hvis man kigger på brugtbil.

Mvh Huke
..og hvis du kikker på de første årgange (2013 - 2015), så er der et svagt punkt (ventil der er dårlig designet) som Dan viser i denne video. Det er fixet fra ~2015 årgangen.

/Søren.

Huke
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 27 times

Re: EA288 2,0 tdi 150 hk i forskellige VAG køretøjer

Indlæg af Huke » 1. aug 2020, 14:50

OK. Nyttigt med de mange erfaringer, der er gjort med EA 288 både som 2,0 og 1,6.

Mvh Huke

Markhh
Medlem
Indlæg: 627
Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
Has thanked: 0
Been thanked: 32 times

Re: EA288 2,0 tdi 150 hk i forskellige VAG køretøjer

Indlæg af Markhh » 2. aug 2020, 07:17

Går og laver dem dagligt og syntes ikke jeg er så positiv over for de motorer bestemt ikke 1.6 liters. Syntes vi har okay mange problemer med hoppede remme, defekte dyser, svinghjul der smadre og mange andre ting.

Besvar

Tilbage til "Motor"