140 TDI commen rail giver et hop ved stop af motor
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: 5. mar 2012, 19:34
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
140 TDI commen rail giver et hop ved stop af motor
Er der nogen der kan hjælpe her.
Min udemærkede TDI har fået et problem som viser sig ved stop af motor hvor den istedet for at stoppe jævnt giver et ekstra hop inden den dør .
Har kørt 170.000 uden problemer. Motoren starter perfekt, går fint i tomgang accelrerer som en tiger og fejler intet.
Har talt med SMC, der mente det kunne være tilsmudsning af EGR eller gasspjæld.
Har givet den Belladd gennem indsugningen efter luftmasse måleren og det hjælp kortvarigt men efter 10-15 start/stop det samme igen.
Afmontering af EGR og spjæld og rensning af hele molevitten som ganske rigtig var "klokket" til med en "kokslignende" substans som dog ret enkelt fjernes forsigtig med petrolium blæses ren og montere igen.
Det hjalp heller ikke
Aha tænkte jeg og efter samråd med SMC endnu engang rens gennem indsugning samme resultat som første gang efter 10 start/stop tilbage ved udgangspunktet.
Så prøvede jeg at give den engang rens nede ved indgangen til spjæld og EGR og det skete der overhovedet intet ved .
Nu har jeg en situation hvor følgende gør sig gældende.
Ved rens med Belladd i insugningen løser det mit problem omend kun kortvarigt
Ved samme rens nede ved gasspjæld og EGR er der ingen effekt
Der er igen fejl registret i fejllager og .......
Hvor skal jeg nu søge efter fejlen ?????.
Min udemærkede TDI har fået et problem som viser sig ved stop af motor hvor den istedet for at stoppe jævnt giver et ekstra hop inden den dør .
Har kørt 170.000 uden problemer. Motoren starter perfekt, går fint i tomgang accelrerer som en tiger og fejler intet.
Har talt med SMC, der mente det kunne være tilsmudsning af EGR eller gasspjæld.
Har givet den Belladd gennem indsugningen efter luftmasse måleren og det hjælp kortvarigt men efter 10-15 start/stop det samme igen.
Afmontering af EGR og spjæld og rensning af hele molevitten som ganske rigtig var "klokket" til med en "kokslignende" substans som dog ret enkelt fjernes forsigtig med petrolium blæses ren og montere igen.
Det hjalp heller ikke
Aha tænkte jeg og efter samråd med SMC endnu engang rens gennem indsugning samme resultat som første gang efter 10 start/stop tilbage ved udgangspunktet.
Så prøvede jeg at give den engang rens nede ved indgangen til spjæld og EGR og det skete der overhovedet intet ved .
Nu har jeg en situation hvor følgende gør sig gældende.
Ved rens med Belladd i insugningen løser det mit problem omend kun kortvarigt
Ved samme rens nede ved gasspjæld og EGR er der ingen effekt
Der er igen fejl registret i fejllager og .......
Hvor skal jeg nu søge efter fejlen ?????.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1571
- Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 178 times
Re: 140 TDI commen rail giver et hop ved stop af motor
Luftmassemåler????
Med det km-tal er den nok ikke på toppen mere, men om det kan udløse den fejl er jo ikke til at sige.
Men det var da et forsøg værd at skifte den, især når bell-add løser problemet kortvarigt.
Ellers så er det nok ovre i noget mere alvorligt, som en lækkende dyse så der sker en ekstra forbrænding på en cylinder.
Med det km-tal er den nok ikke på toppen mere, men om det kan udløse den fejl er jo ikke til at sige.
Men det var da et forsøg værd at skifte den, især når bell-add løser problemet kortvarigt.
Ellers så er det nok ovre i noget mere alvorligt, som en lækkende dyse så der sker en ekstra forbrænding på en cylinder.
- ClausP
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3598
- Tilmeldt: 20. jul 2008, 14:51
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 25 times
Re: 140 TDI commen rail giver et hop ved stop af motor
Lyder rigtigt meget som om at dit stopspjæld er brændt af eller ikke lukker helt.
Det skal lukke kortvarigt for at kvæle motoren.
Hvis det brænder af, stopper motoren ikke med det samme men tager lige et par skud til
Det burde dog ligge en fejlkode.
Men værd at undersøge.
Det skal lukke kortvarigt for at kvæle motoren.
Hvis det brænder af, stopper motoren ikke med det samme men tager lige et par skud til
Det burde dog ligge en fejlkode.
Men værd at undersøge.
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung
- UnlimitedCph
- Nyt medlem
- Indlæg: 201
- Tilmeldt: 6. sep 2008, 11:40
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 140 TDI commen rail giver et hop ved stop af motor
Tror du har fat i det rigtige herClausP skrev:Lyder rigtigt meget som om at dit lukkespjæld er brændt af.
Det lukker krotvarigt for at kvæle motoren.
Hvis det brænder af stopper motoren ikke med det samme men tager lige et par skud til
Har haft samme problem med min 1.9'er. Og der var det en ledning til stopspjældet der var knækket.
Det sidder på indsugningen og trækker via en magnetventil og vaacum (ihvertfald på min) når man stopper motoren.
/Flemming
----------------------------------------------------------------
Skoda Octavia combi 1.6tdi dsg elegance 2010
Skoda Octavia combi 1.6tdi dsg elegance 2010
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: 5. mar 2012, 19:34
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 140 TDI commen rail giver et hop ved stop af motor
Se nu nærmer vi os muligvis noget....
Ved rens lige efter luftmassemåleren får jeg den ønskede effekt omend kortvarigt. ved rens lige før spjældet er der ingen bedring....
Det med vaccuumet er derfor interessant under forudsætning af at mit spjæld styres som på 1,9 eren med vacuum.
Kan man forestille sig at Belladd'en er i stand til at sikre korrekt vacuum i en kortere periode ....hvis en vacuum ventil eller slange er smudset til ? og hvis ja hvilken ventil taler vi om ?
Det med gasspjældet lyder rigigt jeg har dog renset det (det har været demonteret og renset rigtigt) og jeg så efter med en lommelygte at det lukkede helt.
Men der har jeg jo tvunget det tæt og har ikke kontrolleret om det i "drift" lukker helt
Nu ved jeg ikke om det er den eneste funktion spjældet har men motoren går ellers som en drøm såvel i tomgang som ved alle andre omdr.
Ved rens lige efter luftmassemåleren får jeg den ønskede effekt omend kortvarigt. ved rens lige før spjældet er der ingen bedring....
Det med vaccuumet er derfor interessant under forudsætning af at mit spjæld styres som på 1,9 eren med vacuum.
Kan man forestille sig at Belladd'en er i stand til at sikre korrekt vacuum i en kortere periode ....hvis en vacuum ventil eller slange er smudset til ? og hvis ja hvilken ventil taler vi om ?
Det med gasspjældet lyder rigigt jeg har dog renset det (det har været demonteret og renset rigtigt) og jeg så efter med en lommelygte at det lukkede helt.
Men der har jeg jo tvunget det tæt og har ikke kontrolleret om det i "drift" lukker helt
Nu ved jeg ikke om det er den eneste funktion spjældet har men motoren går ellers som en drøm såvel i tomgang som ved alle andre omdr.
- ClausP
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3598
- Tilmeldt: 20. jul 2008, 14:51
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 25 times
Re: 140 TDI commen rail giver et hop ved stop af motor
Det er ikke et gasspjæld, det er jo en diesel
Det fungere udelukkende som stopspjæld der skal kvæle motoren, og lukker i når du drejer nøglen til off.
Tror kun det er lukket et par sekunder.
Havde selv problemet på min gamle 2.0TDI PD (BKD), men der var der en elektrisk fejl.
Symptomet var dog det samme, efter"hop" når motoren stoppes.
Det fungere udelukkende som stopspjæld der skal kvæle motoren, og lukker i når du drejer nøglen til off.
Tror kun det er lukket et par sekunder.
Havde selv problemet på min gamle 2.0TDI PD (BKD), men der var der en elektrisk fejl.
Symptomet var dog det samme, efter"hop" når motoren stoppes.
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung
- UnlimitedCph
- Nyt medlem
- Indlæg: 201
- Tilmeldt: 6. sep 2008, 11:40
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 140 TDI commen rail giver et hop ved stop af motor
På min kan du høre lige så tydeligt at spjældet åbner igen, 3-4 sekunder efter motoren er død. Så du burde også kunne høre noget på din. men ud og se hvad og hvordan stopspjældet er strikket sammen, om det er vaacum eller måske elektrisk..
----------------------------------------------------------------
Skoda Octavia combi 1.6tdi dsg elegance 2010
Skoda Octavia combi 1.6tdi dsg elegance 2010
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: 5. mar 2012, 19:34
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 140 TDI commen rail giver et hop ved stop af motor
Ok ..... lyder rigtigt men det forklarer ikke hvorfor det hele fungere korrekt efter rens med Belladd i kort tid ganske vist...hvis magnet ventilen til spjældet skulle være brændt af ville det jo ikke virke i netop den situation... skifter jeg spjældet og det udover magnetventilen også styres af et vacuum og det er i denne kreds problemet findes er jeg lige vidt.
1. Så hvad styrer egentligt Stop spjædet....er det kun magnetventilen eller er der også en vacuum kreds ?
2. Hvis der også er en vacuum kreds hvor er denne placeret ?
og er det muligt at den kan være smudset til ?
denne kunne så renses af den belladd jeg har sprøjtet inde lige efter luftmassemåleren ...det
vil sige den løber herefter igennem hele indsugningen også stopspjæld og EGR , samt renser i en evt. vacuum kreds/ ventil. Det vil forklarer hvorfor der er forskel i resultatet ved de to forskellige rense steder jeg har anvendt
1. Så hvad styrer egentligt Stop spjædet....er det kun magnetventilen eller er der også en vacuum kreds ?
2. Hvis der også er en vacuum kreds hvor er denne placeret ?
og er det muligt at den kan være smudset til ?
denne kunne så renses af den belladd jeg har sprøjtet inde lige efter luftmassemåleren ...det
vil sige den løber herefter igennem hele indsugningen også stopspjæld og EGR , samt renser i en evt. vacuum kreds/ ventil. Det vil forklarer hvorfor der er forskel i resultatet ved de to forskellige rense steder jeg har anvendt
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: 5. mar 2012, 19:34
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 140 TDI commen rail giver et hop ved stop af motor
Har checket stopspjæld det lukker når nøglen går off og åbner ganske rigtigt efter 3-4 sek. igen...tyder således ikke på at det er brændt af.
Har hørt at spjældet kan justeres, noget med grundindstilling på spjældet... kunne det være det ?
Har hørt at spjældet kan justeres, noget med grundindstilling på spjældet... kunne det være det ?
- ClausP
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3598
- Tilmeldt: 20. jul 2008, 14:51
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 25 times
Re: 140 TDI commen rail giver et hop ved stop af motor
Tvivler, det er gasspjæld på bensinmotorer der kan grundindstilles.SPEDY skrev:Har checket stopspjæld det lukker når nøglen går off og åbner ganske rigtigt efter 3-4 sek. igen...tyder således ikke på at det er brændt af.
Har hørt at spjældet kan justeres, noget med grundindstilling på spjældet... kunne det være det ?
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: 5. mar 2012, 19:34
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 140 TDI commen rail giver et hop ved stop af motor
Hej Alle
Skriver igen da problemet fortsat ikke er løst trods mange gode input.
Har netop været hos SMC og de kunne ikke konstatere fejl ved udlæsning af fejlloggen.
Fik opdateret software til motoren samt grundindstillet Stopspjældet...intet hjalp....Hopper stadig en enkelt gang ved stop... Stopspjædet lukker tilsyneladende som det skal er rent ...lækker en anelse olie formodetligt gennem akslen til spjældet ( en smule olie når det sorte dæksel pilles af spjældet og er sandsynligvis ikke noget der har betydning for funktionen). SMC kunne foreslå at skifte spjældet, men kunne ikke garantere at det vill afhjælpe fejlen ....og så kan vi jo blive ved..
Hvem har set samme fejl og fået det løst ?
Skriver igen da problemet fortsat ikke er løst trods mange gode input.
Har netop været hos SMC og de kunne ikke konstatere fejl ved udlæsning af fejlloggen.
Fik opdateret software til motoren samt grundindstillet Stopspjældet...intet hjalp....Hopper stadig en enkelt gang ved stop... Stopspjædet lukker tilsyneladende som det skal er rent ...lækker en anelse olie formodetligt gennem akslen til spjældet ( en smule olie når det sorte dæksel pilles af spjældet og er sandsynligvis ikke noget der har betydning for funktionen). SMC kunne foreslå at skifte spjældet, men kunne ikke garantere at det vill afhjælpe fejlen ....og så kan vi jo blive ved..
Hvem har set samme fejl og fået det løst ?
- kristian
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4512
- Tilmeldt: 26. sep 2008, 20:04
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
140 TDI commen rail giver et hop ved stop af motor
Jeg ville skifte det spjæld og hjalp det ikke ville jeg kigge efter fejl i ledningsnettet den kan evt ligge gemt i et bundstykke til tændingslås
Touareg 3,0TDI
Aalborg
Aalborg
- norn
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 7785
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: blans - sønderborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 171 times
Re: 140 TDI commen rail giver et hop ved stop af motor
jeg ville nu også skifte stopspjældet så må det jo briste eller bære...SPEDY skrev:Hej Alle
Skriver igen da problemet fortsat ikke er løst trods mange gode input.
Har netop været hos SMC og de kunne ikke konstatere fejl ved udlæsning af fejlloggen.
Fik opdateret software til motoren samt grundindstillet Stopspjældet...intet hjalp....Hopper stadig en enkelt gang ved stop... Stopspjædet lukker tilsyneladende som det skal er rent ...lækker en anelse olie formodetligt gennem akslen til spjældet ( en smule olie når det sorte dæksel pilles af spjældet og er sandsynligvis ikke noget der har betydning for funktionen). SMC kunne foreslå at skifte spjældet, men kunne ikke garantere at det vill afhjælpe fejlen ....og så kan vi jo blive ved..
Hvem har set samme fejl og fået det løst ?
jeg har ikke så meget kendskab til common-rail motorene , men på p-d motoren er det en helt alm. fejl at stopspjældet går til fordi der trænger olie ind i elektronikken
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG