DSG skifter sent

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
Pelsmand
Helt nyt medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18. jun 2012, 21:27
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 0
Been thanked: 0

DSG skifter sent

Indlæg af Pelsmand » 3. aug 2012, 06:50

Jeg har købt en 2008 Touran med DSG og undres lidt over måden den skifter gear på. Jeg har ikke tidligere haft en bil med DSG.

Hvis jeg trykker ganske let på speederen fra stilstand, skifter den meget hurtigt op i 2. gear. Det fungerer fint nok. Fra 2. til 3. og fra 3. til 4. skifter den først ved 1900 o/min uanset hvor lidt jeg trykker på speederen.
Fra 4. til 5. og fra 5. til 6. skifter den ved ca. 1700 o/min. Det betyder at jeg skal op på ca. 85 før den skifter til 6. gear. Er det normalt? Hvis jeg skifter gear manuelt, kan jeg skifte op i et højere gear så snart det passer med at den kan trække videre i det næste gear fra ca 1000 o/min.

Når den skifter gear laver den en momentsænkning ca ½ sek før den skifter, og ca et halvt sekund efter den har skiftet trækker den igen 100%. Er det normalt? Den har 170 hk og jeg tænker at det måske er lavet sådan for at spare gearkassen!
VW Touran 1.8 Tsi 2018
VW e-Golf 2018

Brugeravatar
GRANFRANZ
Nyt medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 23. aug 2009, 18:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: DSG skifter sent

Indlæg af GRANFRANZ » 3. aug 2012, 07:07

Tror ikke det er normalt, havde en altea TFSI med dsg, og den skiftede til 6 gear ved omkring 55-60 km/t og det var trods alt en benzin.
Men synes også min lige mistede pusten et halv sekund nogle gange under gearskift for så at komme tilbage på fuld kraft, men om det er normalt tør jeg ikke sige..
Skoda SuperB 2014, 2,0TDI DSG - 170HK

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 58 times
Been thanked: 207 times

Re: DSG skifter sent

Indlæg af Jannik » 3. aug 2012, 07:28

Jeg vil mene den opførsel er lagt i softwaren for at skåne dine koblinger. Sejtræk i en diesel er ganske opslidende for koblingerne, uanset hvilken gearkasse vi snakker om.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Brugeravatar
Philip
Aktiv medlem
Indlæg: 3088
Tilmeldt: 16. jun 2008, 11:00
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Arden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 24 times

Re: DSG skifter sent

Indlæg af Philip » 3. aug 2012, 07:40

Nu er det et par uger siden jeg har kørt i min golf, men som jeg husker det, lyder det som normal opførsel for en DSG mht til farten, måske min skifter til 6. ved 75-80 ved let fod.. Og korrekt at man kan tvinge den op i gear.. Når jeg kører i byen kan jeg tvinge den i 6 ved 60 km/t, men sætter jeg den i D, skifter den til 4 gear.. Det er derfor meget mere økonomisk at køre i +/- for at opnå lavere omdrejninger. Jeg har på en hel tank kørt sådan + morfarkørsel og der gik den 17,5 km/l som den er opgivet til, ved normal D går den 15,5-16 km/l

Pelsmand
Helt nyt medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18. jun 2012, 21:27
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: DSG skifter sent

Indlæg af Pelsmand » 3. aug 2012, 18:41

Jeg har været ud og teste lidt og min skifter også til 6. ved 75-80 km/t. Det er tilsyneladende sådan skiftemønstret er lagt ud.
Er der nogen der ved om man kan få en softwareopdatering af gearkassen, så den bliver lidt mere miljøbevidst i sit gearvalg?
VW Touran 1.8 Tsi 2018
VW e-Golf 2018

Brugeravatar
lojoj
Nyt medlem
Indlæg: 162
Tilmeldt: 26. apr 2011, 18:50
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: DSG skifter sent

Indlæg af lojoj » 3. aug 2012, 19:02

Har ca. Samme skifte mønster med min 2,0 TDI DSG. Men jeg kan så selv lege øko skifte tosse :mrgreen: med mine skifter bag på r32 rattet :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Lasse
Vw Touran 2,0 tdi DSG 2008 18" RS 6 fælge, r32 rat (solgt) / Vw Touran 1,2 TSI BMT 2011, DK-pakke / Teknik-pakke, Toffee Brown med 18" MSW fælge sort/blank

Doktor Ditlev
Nyt medlem
Indlæg: 100
Tilmeldt: 23. dec 2008, 09:33
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: DSG skifter sent

Indlæg af Doktor Ditlev » 9. aug 2012, 16:57

Hej pelsmand

Tror du har den nyeste software. Min skifter nemlig præcis som du beskriver, efter jeg fik den opdateret. Før skiftede den op allerede ved 1700 i samtlige gear. :)

Martin.
Savner mine gamle transportere - men er trods alt glad for golfen.. ;)

Brugeravatar
Gigel
Medlem
Indlæg: 870
Tilmeldt: 28. jun 2008, 01:24
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: DSG skifter sent

Indlæg af Gigel » 20. aug 2012, 10:38

Jannik skrev:Jeg vil mene den opførsel er lagt i softwaren for at skåne dine koblinger. Sejtræk i en diesel er ganske opslidende for koblingerne, uanset hvilken gearkasse vi snakker om.
Nemlig, softwaren er forskæl fra model til model og fra gearkasse type til gearkasse type.
Nogen skifte lidt tidlige, nogen kan skifte lidt senere end de andre ... nogen gange de vil skife anderles med en software opgradering, andre gange ikke.
Softare opgraderinge til gearkasse findes kun hvis VW har haft mange klage for en bestemt model.
Nogen biler har kørt med sammen software version i gearkassen fra 2005 eller 2004 og køre med det sammen version også idag selvom motorstyring software blev opdateret flere gange siden.
DSG / Multitronic Mechatronic Reparation, Opdatering, Nedgradering. Model og biltypen kan ændres i DSG Software.
Custom Sofware til DSG Gearkasser , DSG Tuning Software.
FRF /SGO to BIN and BIN to SGO / FRF konvertering for alle DSG Gearkaser ! (for ORI eller Tuned filer)

http://www.evosoft.dk/tech.html
http://www.dsgfiles.com

Doktor Ditlev
Nyt medlem
Indlæg: 100
Tilmeldt: 23. dec 2008, 09:33
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: DSG skifter sent

Indlæg af Doktor Ditlev » 20. aug 2012, 15:48

Er der overhovedet mulighed for at finde den gamle sw og lægge på? Hos vw havde de kun adgang til den nyeste sw... :)
Savner mine gamle transportere - men er trods alt glad for golfen.. ;)

Brugeravatar
Gigel
Medlem
Indlæg: 870
Tilmeldt: 28. jun 2008, 01:24
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: DSG skifter sent

Indlæg af Gigel » 20. aug 2012, 21:47

Det kan man nedgradere uden problem ... men ikke hos VW :)
DSG / Multitronic Mechatronic Reparation, Opdatering, Nedgradering. Model og biltypen kan ændres i DSG Software.
Custom Sofware til DSG Gearkasser , DSG Tuning Software.
FRF /SGO to BIN and BIN to SGO / FRF konvertering for alle DSG Gearkaser ! (for ORI eller Tuned filer)

http://www.evosoft.dk/tech.html
http://www.dsgfiles.com

Doktor Ditlev
Nyt medlem
Indlæg: 100
Tilmeldt: 23. dec 2008, 09:33
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: DSG skifter sent

Indlæg af Doktor Ditlev » 21. aug 2012, 06:02

Super..! :) Det lyder da fantastisk.! Hvem gør det.? Har ikke kunnet fundet noget på nettet.. :S :)
Savner mine gamle transportere - men er trods alt glad for golfen.. ;)

Multiegern
Medlem
Indlæg: 1217
Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:28
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Brenderup,nordfyn.
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: DSG skifter sent

Indlæg af Multiegern » 21. aug 2012, 07:05

Sådan var min sidste altea 140hk tdi også... kæft jeg brugte tit +/-. Forstår ikke de ikk har langt en øko funktion på de gearkasser, den ville være mindst ligeså relavant som sport, i mange tilfælde.
Skoda Octavia Combi, 2.0TDI 140HK DSG. 10/2006.

Brugeravatar
Gigel
Medlem
Indlæg: 870
Tilmeldt: 28. jun 2008, 01:24
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: DSG skifter sent

Indlæg af Gigel » 21. aug 2012, 07:20

Doktor Ditlev skrev:Super..! :) Det lyder da fantastisk.! Hvem gør det.? Har ikke kunnet fundet noget på nettet.. :S :)
Så skal du har nogen briller :ugeek: ... tjeck min signatur :lol:
DSG / Multitronic Mechatronic Reparation, Opdatering, Nedgradering. Model og biltypen kan ændres i DSG Software.
Custom Sofware til DSG Gearkasser , DSG Tuning Software.
FRF /SGO to BIN and BIN to SGO / FRF konvertering for alle DSG Gearkaser ! (for ORI eller Tuned filer)

http://www.evosoft.dk/tech.html
http://www.dsgfiles.com

Doktor Ditlev
Nyt medlem
Indlæg: 100
Tilmeldt: 23. dec 2008, 09:33
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: DSG skifter sent

Indlæg af Doktor Ditlev » 21. aug 2012, 09:12

Arg - jeg ser. ;D Jeg bruger Tapatalk til iPaden - der vises signaturen ikke. ;)
Savner mine gamle transportere - men er trods alt glad for golfen.. ;)

gilmann
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 1. sep 2012, 09:56
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: DSG skifter sent

Indlæg af gilmann » 1. sep 2012, 22:49

Havde fejl på DSG 6 Mechatronic Skoda Octavia årgang 2008. Service fra Skoda de skiftede Mechatronic uden beregning

Besvar

Tilbage til "Transmission"