Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Besvar
os
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 27. aug 2018, 09:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af os » 24. maj 2019, 09:50

Tillykke med din nye bil.
Hvis Passaten oplades på samme måde som en Golf, er der to små knapper ved siden af opladningstikket. Den nederste knap er til timet opladning. Den øverste knap er til øjeblikkelig opladning. Der er en lille gul lampe over hver af knapper der lyser når du sætter stikket der viser hvad der er valgt.
Prøv at sætte stikket i og tryk på den øverste knap. Den lille lampe vil lyse gult i ca 30 sekunder og derefter burde den begynde at pulsere i grønt. Hvis den blinker grønt er det tegn på at den er sat til timet opladning.
Hvis du altid vil have at bilen skal begynde, at lade op når du sætter stikket i kan du gå ind i bilens opsætning. På min med Discover Pro foregår det således:
1. Tryk på Car på infotainment panlet.
2. Vælg setup på bund menuen.
3. Vælg electric Power/Charging
4. Vælg Lower Battery Charge Limit.
5. Sæt den til 100%.

Nu burde den altid lade til 100% når du sætter stikket i.

SST
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 9. jan 2020, 18:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af SST » 9. jan 2020, 18:44

Vi er ved at købe en brugt Passat GTE fra 2016 og har ikke noget voldsomt stort kørselsbehov. Kører nok 10.000 kilometer om året. Højt sat. Mindst 50 procent af kilometerne køres inde i byen.
Jeg har ikke tænkt mig at købe en oplader fra Clever/FDM eller en tredje forhandler, men blot lade den op om natten via vores 220 volts stik. Vil nok nedsætte ladehastigheden for ikke at overbelaste kablerne i huset.
Vil den Passat GTE være et komplet tåbeligt købe set med jeres øjne, hvis alternativet er en almindelig Passat fra samme årgang? Og vil det kunne betale sig at købe/leje en stander; i givet fald fra hvilket selskab?
På forhånd tusind tak for ethvert råd!

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1096
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 465 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af Madmax » 9. jan 2020, 19:06

Jeg ville i hvert fald undgå at lade med mormor lader under alle omstændigheder. Kan man overhovedet justere ladehastigheden på sådan en?

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4114
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 35 times
Been thanked: 475 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af Realtor » 10. jan 2020, 00:35

Det kan man i bilen. Jeg kan sætte min fra 6A til 12A mener jeg. Min GTE jeg har haft siden i sommers, den lader jeg udelukkende via mormor lader jeg fik med. Den lader den fuldt op på ca. 3 timer og 40min på max. Har ikke oplevet noget som helst fra køb til nu.
These users thanked the author Realtor for the post:
SST
2020 Audi E-tron 55

SST
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 9. jan 2020, 18:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af SST » 10. jan 2020, 09:33

Realtor skrev:
10. jan 2020, 00:35
Det kan man i bilen. Jeg kan sætte min fra 6A til 12A mener jeg. Min GTE jeg har haft siden i sommers, den lader jeg udelukkende via mormor lader jeg fik med. Den lader den fuldt op på ca. 3 timer og 40min på max. Har ikke oplevet noget som helst fra køb til nu.
Tak for de fine svar!

En Passat GTE har ikke det største batteri, så den kan fint lades op med mormorkabel i løbet af en nat, selvom jeg sætter amparetallet ned. Det er mere sikkerheden, jeg tænker på - vil nogen være nervøs ved groft sagt blot at smække den i stikke i huset og trække kablet ud til laderen, hvor jeg så kun føder den med 6A = 1.300 watt?

ij6210
Medlem
Indlæg: 1341
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 71 times
Kontakt:

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af ij6210 » 10. jan 2020, 09:40

Hvad er idéen med at købe GTE? Er den så meget billigere end en benzin'er? Eller kører du ekstremt meget kø-kørsel hvor du så kan nøjes med at køre på el i fx 10 km?

En GTE er tungere (pga. batteri), og i en hybrid må der vel være mange flere ting der kan gå i stykker (fordi den har 2 motorer).

Læser man en norsk Facebook-side om GTE'en, så er der vældig mange (og forskellige) problemer med den, specielt om vinteren. Jeg fulgte en del med da jeg tidligere havde Passat GTE i tankerne.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

SST
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 9. jan 2020, 18:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af SST » 10. jan 2020, 10:04

ij6210 skrev:
10. jan 2020, 09:40
Hvad er idéen med at købe GTE? Er den så meget billigere end en benzin'er? Eller kører du ekstremt meget kø-kørsel hvor du så kan nøjes med at køre på el i fx 10 km?

En GTE er tungere (pga. batteri), og i en hybrid må der vel være mange flere ting der kan gå i stykker (fordi den har 2 motorer).

Læser man en norsk Facebook-side om GTE'en, så er der vældig mange (og forskellige) problemer med den, specielt om vinteren. Jeg fulgte en del med da jeg tidligere havde Passat GTE i tankerne.
Vores primære kørsel sker i byen, hvorfor jeg vil køre på ren el der. Skal jeg bruge penge på en ladeboks og et løbende abonnement, vil det kræve større fysiske ændringer, da der skal trækkes en del kabler inde i huset. Det vil i hvert fald koste 10.000 kroner ekstra udover de anslået 9.000 kroner det koster at få monteret en boks. Vi kører så få kilometer om året - cirka 10.000 - hvoraf jeg nok vil kunne køre på ren strøm de 5.000 kilometer af dem. Den afgiftsrefusion jeg vil få i gennem ladestanderfirmaet, godt én krone på kw, vil ikke kunne stort set kun dække abonnementsomkostningerne på anslået 350 kroner om måneden. Med andre ord vil jeg alligevel komme til at betale normal strømpris, når regnskabet skal gøres op.

Passat GTE'en vil anslået køre otte kilometer længere end en almindelig benzin-Passat på ren el i byerne (sammenlignet med udgiften til konventionel brændstof), men til gengæld lidt kortere med benzin på de længere strækninger. Med en komplet installationspris på i omegnen af 20.000 kroner vil der gå en del år, inden den udgift er tjent hjem igen.

Så hvis jeg ikke kan klare mig med et mormorkabel uden nye installationer på min hjemmeadresse, vil det aldrig kunne svare sig at købe en Passat GTE.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af Korreborg » 10. jan 2020, 11:48

Men den installations udgift du snakker om kommer sikkert om 5-10år alligevel = pengene er ikke som sådan spildte. Er enig i at det da er penge at spare, men så har du trukket de kabler i huset der skal trækkes.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

ij6210
Medlem
Indlæg: 1341
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 71 times
Kontakt:

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af ij6210 » 10. jan 2020, 11:51

SST skrev:
10. jan 2020, 10:04
Vores primære kørsel sker i byen, hvorfor jeg vil køre på ren el der. Skal jeg bruge penge på en ladeboks og et løbende abonnement, vil det kræve større fysiske ændringer, da der skal trækkes en del kabler inde i huset. Det vil i hvert fald koste 10.000 kroner ekstra udover de anslået 9.000 kroner det koster at få monteret en boks. Vi kører så få kilometer om året - cirka 10.000 - hvoraf jeg nok vil kunne køre på ren strøm de 5.000 kilometer af dem. Den afgiftsrefusion jeg vil få i gennem ladestanderfirmaet, godt én krone på kw, vil ikke kunne stort set kun dække abonnementsomkostningerne på anslået 350 kroner om måneden. Med andre ord vil jeg alligevel komme til at betale normal strømpris, når regnskabet skal gøres op.

Passat GTE'en vil anslået køre otte kilometer længere end en almindelig benzin-Passat på ren el i byerne (sammenlignet med udgiften til konventionel brændstof), men til gengæld lidt kortere med benzin på de længere strækninger. Med en komplet installationspris på i omegnen af 20.000 kroner vil der gå en del år, inden den udgift er tjent hjem igen.

Så hvis jeg ikke kan klare mig med et mormorkabel uden nye installationer på min hjemmeadresse, vil det aldrig kunne svare sig at købe en Passat GTE.
OK. Tvivler på, at det rent økonomisk betyder det store om du vælger en GTE eller benzin'er. Den største omkostning er trods alt værditabet, og det vil være nogenlunde ens på de to modeller. Havde du kunne nøjes med en mindre bil, så ville E-Golf have været en mulighed, dog ville det nok kræve ladestander.

Næste overvejelse du bør gøre er, om du skal købe en brugt eller en ny bil. Hvor meget koster den brugte kontra en ny? Sammenlign forskellen, og se hvad den/de tidligere ejer(e) så har haft af afskrivning pr. måned. Hvis du synes det lyder for billigt i afskrivning, så køb en ny. Generelt holder VW sine priser ganske fornuftigt, og så er det bare lidt federe med en ny bil. Det giver dig også mulighed for at købe 2 års ekstra garanti, så den har 4 års garanti. Det er måske meget rart, ikke mindst på en hybridbil. Og du kan få den med præcis det udstyr du selv ønsker.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

SST
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 9. jan 2020, 18:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af SST » 10. jan 2020, 12:15

ij6210 skrev:
10. jan 2020, 11:51
SST skrev:
10. jan 2020, 10:04
Vores primære kørsel sker i byen, hvorfor jeg vil køre på ren el der. Skal jeg bruge penge på en ladeboks og et løbende abonnement, vil det kræve større fysiske ændringer, da der skal trækkes en del kabler inde i huset. Det vil i hvert fald koste 10.000 kroner ekstra udover de anslået 9.000 kroner det koster at få monteret en boks. Vi kører så få kilometer om året - cirka 10.000 - hvoraf jeg nok vil kunne køre på ren strøm de 5.000 kilometer af dem. Den afgiftsrefusion jeg vil få i gennem ladestanderfirmaet, godt én krone på kw, vil ikke kunne stort set kun dække abonnementsomkostningerne på anslået 350 kroner om måneden. Med andre ord vil jeg alligevel komme til at betale normal strømpris, når regnskabet skal gøres op.

Passat GTE'en vil anslået køre otte kilometer længere end en almindelig benzin-Passat på ren el i byerne (sammenlignet med udgiften til konventionel brændstof), men til gengæld lidt kortere med benzin på de længere strækninger. Med en komplet installationspris på i omegnen af 20.000 kroner vil der gå en del år, inden den udgift er tjent hjem igen.

Så hvis jeg ikke kan klare mig med et mormorkabel uden nye installationer på min hjemmeadresse, vil det aldrig kunne svare sig at købe en Passat GTE.
OK. Tvivler på, at det rent økonomisk betyder det store om du vælger en GTE eller benzin'er. Den største omkostning er trods alt værditabet, og det vil være nogenlunde ens på de to modeller. Havde du kunne nøjes med en mindre bil, så ville E-Golf have været en mulighed, dog ville det nok kræve ladestander.

Næste overvejelse du bør gøre er, om du skal købe en brugt eller en ny bil. Hvor meget koster den brugte kontra en ny? Sammenlign forskellen, og se hvad den/de tidligere ejer(e) så har haft af afskrivning pr. måned. Hvis du synes det lyder for billigt i afskrivning, så køb en ny. Generelt holder VW sine priser ganske fornuftigt, og så er det bare lidt federe med en ny bil. Det giver dig også mulighed for at købe 2 års ekstra garanti, så den har 4 års garanti. Det er måske meget rart, ikke mindst på en hybridbil. Og du kan få den med præcis det udstyr du selv ønsker.
Tak for rigtig fin og hurtig feedback! (Gælder alle debattører - virkelig imponeret over aktiviteten her på siden).

Vi har kig på en brugt Passat GTE. 2017-modellen, der har gået 79.000 kilometer. Den er proppet med udstyr og en sammenlignelig ny vil koste 520.000 kroner (selvom der naturligvis er kommet flere avancerede systemer til).

Den her kan vi købe for 310.000 kroner inklusive to års garanti samt en FDM-brugtbilsattest. Vores budget er ikke til mere end det, og den pris er billigere end alle sammenlignelige Passat GTE'er, der er til salg lige nu.

Hvis vi ikke køber den, bliver det en ny Octavia med automatgear og 150 hk, en ét år gammel Qashqai, en ét år gammel Insignia eller en ét år gammel Kia Optima. De ligger alle i det prisleje. Kan se fordel og ulemper ved alle fire modeller, og det er virkelig fire forskellige veje at gå.

Er ikke særlig bilkyndig. Har researchet så meget, jeg har været i stand til. Alle fire biler er behagelige at køre i. Passaten er den lækreste, Skodaen er helt ny, Kia'en er vel den mest økonomiske, og min halvgamle ryg sidder faktisk best i den store Nissan, men omvendt er den også lidt af at lokum at tøffe rundt i.

Vil have en stationcar i minimum Octavia-størrelsen eller omtalte Nissan. Den skal have automatgear, køre på benzin/hybrid/ren el. Højst fire år gammel.
Måske overser jeg andre muligheder - er åben overfor gode indspark fra alle jer, der utvivlsomt ved 653,63 gange mere om biler, end jeg gør.
These users thanked the author SST for the post:
Bnielsen

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6574
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 548 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af i-s » 11. jan 2020, 16:39

SST skrev:
10. jan 2020, 12:15
ij6210 skrev:
10. jan 2020, 11:51
SST skrev:
10. jan 2020, 10:04
Vores primære kørsel sker i byen, hvorfor jeg vil køre på ren el der. Skal jeg bruge penge på en ladeboks og et løbende abonnement, vil det kræve større fysiske ændringer, da der skal trækkes en del kabler inde i huset. Det vil i hvert fald koste 10.000 kroner ekstra udover de anslået 9.000 kroner det koster at få monteret en boks. Vi kører så få kilometer om året - cirka 10.000 - hvoraf jeg nok vil kunne køre på ren strøm de 5.000 kilometer af dem. Den afgiftsrefusion jeg vil få i gennem ladestanderfirmaet, godt én krone på kw, vil ikke kunne stort set kun dække abonnementsomkostningerne på anslået 350 kroner om måneden. Med andre ord vil jeg alligevel komme til at betale normal strømpris, når regnskabet skal gøres op.

Passat GTE'en vil anslået køre otte kilometer længere end en almindelig benzin-Passat på ren el i byerne (sammenlignet med udgiften til konventionel brændstof), men til gengæld lidt kortere med benzin på de længere strækninger. Med en komplet installationspris på i omegnen af 20.000 kroner vil der gå en del år, inden den udgift er tjent hjem igen.

Så hvis jeg ikke kan klare mig med et mormorkabel uden nye installationer på min hjemmeadresse, vil det aldrig kunne svare sig at købe en Passat GTE.
OK. Tvivler på, at det rent økonomisk betyder det store om du vælger en GTE eller benzin'er. Den største omkostning er trods alt værditabet, og det vil være nogenlunde ens på de to modeller. Havde du kunne nøjes med en mindre bil, så ville E-Golf have været en mulighed, dog ville det nok kræve ladestander.

Næste overvejelse du bør gøre er, om du skal købe en brugt eller en ny bil. Hvor meget koster den brugte kontra en ny? Sammenlign forskellen, og se hvad den/de tidligere ejer(e) så har haft af afskrivning pr. måned. Hvis du synes det lyder for billigt i afskrivning, så køb en ny. Generelt holder VW sine priser ganske fornuftigt, og så er det bare lidt federe med en ny bil. Det giver dig også mulighed for at købe 2 års ekstra garanti, så den har 4 års garanti. Det er måske meget rart, ikke mindst på en hybridbil. Og du kan få den med præcis det udstyr du selv ønsker.
Tak for rigtig fin og hurtig feedback! (Gælder alle debattører - virkelig imponeret over aktiviteten her på siden).

Vi har kig på en brugt Passat GTE. 2017-modellen, der har gået 79.000 kilometer. Den er proppet med udstyr og en sammenlignelig ny vil koste 520.000 kroner (selvom der naturligvis er kommet flere avancerede systemer til).

Den her kan vi købe for 310.000 kroner inklusive to års garanti samt en FDM-brugtbilsattest. Vores budget er ikke til mere end det, og den pris er billigere end alle sammenlignelige Passat GTE'er, der er til salg lige nu.

Hvis vi ikke køber den, bliver det en ny Octavia med automatgear og 150 hk, en ét år gammel Qashqai, en ét år gammel Insignia eller en ét år gammel Kia Optima. De ligger alle i det prisleje. Kan se fordel og ulemper ved alle fire modeller, og det er virkelig fire forskellige veje at gå.

Er ikke særlig bilkyndig. Har researchet så meget, jeg har været i stand til. Alle fire biler er behagelige at køre i. Passaten er den lækreste, Skodaen er helt ny, Kia'en er vel den mest økonomiske, og min halvgamle ryg sidder faktisk best i den store Nissan, men omvendt er den også lidt af at lokum at tøffe rundt i.

Vil have en stationcar i minimum Octavia-størrelsen eller omtalte Nissan. Den skal have automatgear, køre på benzin/hybrid/ren el. Højst fire år gammel.
Måske overser jeg andre muligheder - er åben overfor gode indspark fra alle jer, der utvivlsomt ved 653,63 gange mere om biler, end jeg gør.
Hvis Octavia'en er en 150HK benzin (med DQ200 gearkasse), så ville jeg straks pille den af listen.
/Søren.

jkdg
Nyt medlem
Indlæg: 162
Tilmeldt: 10. feb 2013, 21:42
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 9 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af jkdg » 30. maj 2021, 05:22

Hvordan er seneste erfaring med Passat gte? Er det stadig skeptisk? Overvejer en med 170.000 km på klokken, masser af udstyr :) og evt som import

VH
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10. nov 2021, 19:29
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af VH » 13. nov 2021, 08:57

jkdg skrev:
30. maj 2021, 05:22
Hvordan er seneste erfaring med Passat gte? Er det stadig skeptisk? Overvejer en med 170.000 km på klokken, masser af udstyr :) og evt som import
Yay! Lad os lige få det op at køre :D Jeg er nysgerrig!

ChristianK
Medlem
Indlæg: 608
Tilmeldt: 7. mar 2015, 12:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 46 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af ChristianK » 21. nov 2021, 17:55

hentede en Passat GTE i sommers med 17.000 på klokken og ALT i udstyr. Den kostede 77.000kr i afgift
These users thanked the author ChristianK for the post:
QT1410

QT1410
Medlem
Indlæg: 747
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af QT1410 » 21. nov 2021, 19:28

Uden årgang er oplysningen ikke meget værd

ij6210
Medlem
Indlæg: 1341
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 71 times
Kontakt:

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af ij6210 » 22. nov 2021, 08:54

Synes udvalget af 7-personers hybridbiler er temmelig svagt.

Kia Sorento
Hyundai Santa Fe
Nå ja, og så Volvo XC90, men her stikker budgettet jo totalt af.

Og dem der er på ren el, her er flere med latterligt små batterier, fx Opel Zafira med 218 km rækkevidde eller en Maxus med 325 km rækkevidde.
Kun Tesla Model X har fornuftig rækkevidde.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"