Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Besvar
ij6210
Medlem
Indlæg: 1341
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 71 times
Kontakt:

Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af ij6210 » 26. sep 2017, 08:42

Hej

I lyset af de politiske signaler om at man vil fremme biler der kører længere pr. liter og tilsyneladende starter en mild klapjagt på dieselbiler tænker jeg at lave en tråd om de hybridbiler der er i VAG.

Audi A6 og A8 E-tron er nok for dyre for de fleste danskere, så jeg koncentrerer mig i første omgang mest om Golf GTE, VW Passat GTE og Audi A3 E-tron.

Audi A3 og Golf minder rigtig meget om hinanden. Samme acceleration, samme antal hk, og ca. samme størrelse. Prismæssigt ligger de også tæt (Audi har bare ikke nedsat prisen endnu). Men der er også nogen forskelle som undrer mig.

A3 står til at køre 66,7 km/l, mod VW's 36,4 - det forstår jeg ikke helt, med mindre Audi har et større batteri end VW.
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/gol ... 5d/3415700#
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/a ... tr/2763745

VW har 6 gear DSG
Audi har 8 gear S-Tronic
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

kims2
Nyt medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 23. sep 2012, 17:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af kims2 » 26. sep 2017, 08:52

ij6210 skrev:Hej

I lyset af de politiske signaler om at man vil fremme biler der kører længere pr. liter og tilsyneladende starter en mild klapjagt på dieselbiler tænker jeg at lave en tråd om de hybridbiler der er i VAG.

Audi A6 og A8 E-tron er nok for dyre for de fleste danskere, så jeg koncentrerer mig i første omgang mest om Golf GTE, VW Passat GTE og Audi A3 E-tron.

Audi A3 og Golf minder rigtig meget om hinanden. Samme acceleration, samme antal hk, og ca. samme størrelse. Prismæssigt ligger de også tæt (Audi har bare ikke nedsat prisen endnu). Men der er også nogen forskelle som undrer mig.

A3 står til at køre 66,7 km/l, mod VW's 36,4 - det forstår jeg ikke helt, med mindre Audi har et større batteri end VW.
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/gol ... 5d/3415700#
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/a ... tr/2763745

VW har 6 gear DSG
Audi har 8 gear S-Tronic
Jeg ved ikke hvorfor der står som der gør på bilbasen, men begge modeller er opgivet til 62,5 km/l efter den nuværende metode til beregning af brændstofforbrug. Det kommer til at ændre sig de kommende år i takt med at el og hybrid afgiften bliver fuldt indfaset. De stod begge til 66,7 km/l da de kom til landet.
De kører desuden begge med samme drivline, altså DSG 6 og Audis tilsvarende.

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af Dakota » 26. sep 2017, 08:54

Jeg har også kig på sådan en svend (G7/A3). Er der nogen der ved noget om hvad afgiften på dem vil være, med de nye regler?
Jeg kan oplyse at leveringsdatoen for en Golf7 GTE hedder medio februar pt...

Brugeravatar
Schmidt
Nyt medlem
Indlæg: 365
Tilmeldt: 16. jun 2008, 09:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus C.
Has thanked: 31 times
Been thanked: 73 times
Kontakt:

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af Schmidt » 26. sep 2017, 09:01

Jeg overvejer bestemt også Golf GTE efter de nye satser, og kan godt vente lidt på den.
Dog er jeg lidt interesseret i hvordan pladsen i bagagerummet er, da jeg snart skal til at fragte en barnevogn.

Jeg har hele tiden holdt på at en stationcar var et MUST, men synes jeg hører mange der siger at det sagtens kan lade sig gøre i en hatchback, og det er nok også begrænset hvor mange gange den egentlig skal med ud og køre :)

Nogen der har erfaringer på det område, tænker at bagagerummet er lidt mindre pga. batterier? :)
Audi A6 · 3.0 TFSI Quattro · Daytona Grey
Suzuki Jimny 2006

ij6210
Medlem
Indlæg: 1341
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 71 times
Kontakt:

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af ij6210 » 26. sep 2017, 09:30

Schmidt skrev:Jeg overvejer bestemt også Golf GTE efter de nye satser, og kan godt vente lidt på den.
Dog er jeg lidt interesseret i hvordan pladsen i bagagerummet er, da jeg snart skal til at fragte en barnevogn.

Jeg har hele tiden holdt på at en stationcar var et MUST, men synes jeg hører mange der siger at det sagtens kan lade sig gøre i en hatchback, og det er nok også begrænset hvor mange gange den egentlig skal med ud og køre :)

Nogen der har erfaringer på det område, tænker at bagagerummet er lidt mindre pga. batterier? :)
De almindelige A3'er (ikke E-tron) kan man sagtens have en barnevogn i. Havde en fra vores første barn var 0-2½ år. Da vi fik barn 2 og havde behov for både barnevogn og klapvogn skiftede vi til en stadioncar (A4).

Spørgsmålet er, hvor meget batteriet fylder. Det er jo ikke et batteri der giver mere end 30-50 km, så vidt jeg ved.
De kører desuden begge med samme drivline, altså DSG 6 og Audis tilsvarende
Dvs. de har samme antal gear?
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

kims2
Nyt medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 23. sep 2012, 17:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af kims2 » 26. sep 2017, 09:33

ij6210 skrev:
De kører desuden begge med samme drivline, altså DSG 6 og Audis tilsvarende
Dvs. de har samme antal gear?
Ja, begge med 6 gear

ij6210
Medlem
Indlæg: 1341
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 71 times
Kontakt:

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af ij6210 » 26. sep 2017, 09:39

Er der nogen der ved om alle kan lades op via strømstik? Mener jeg har læst, at A3 E-tron kan lades op på ca. 4 timer via almindeligt strømstik. Ved ikke om man kan lade den hurtigere hvis man er ved specielle ladestandere.

Og så er spørgsmålet, om markedet (i Danmark) er gearet til opladsningshybriderne. Dvs. kan man få en fornuftig prisaftale selvom man måske en del af tiden vælger kun at køre på brændstof. Har set nogen faste priser i abonnement, men de egner sig primært til de rene el-biler.

Hvornår bruger man betegnelsen plugin-hybrid? Er det dem der kan plugges ind i en stikkontakt? Og er det det samme som en "opladnings-hybrid" ?
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

kims2
Nyt medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 23. sep 2012, 17:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af kims2 » 26. sep 2017, 10:30

ij6210 skrev:Er der nogen der ved om alle kan lades op via strømstik? Mener jeg har læst, at A3 E-tron kan lades op på ca. 4 timer via almindeligt strømstik. Ved ikke om man kan lade den hurtigere hvis man er ved specielle ladestandere.

Og så er spørgsmålet, om markedet (i Danmark) er gearet til opladsningshybriderne. Dvs. kan man få en fornuftig prisaftale selvom man måske en del af tiden vælger kun at køre på brændstof. Har set nogen faste priser i abonnement, men de egner sig primært til de rene el-biler.

Hvornår bruger man betegnelsen plugin-hybrid? Er det dem der kan plugges ind i en stikkontakt? Og er det det samme som en "opladnings-hybrid" ?
De kan lades op på 3 timer og 45 minutter på et almindeligt strømudtag og 2 timer og 15 minutter på ladestandere eller hvis du har en dedikeret ladestation derhjemme.
Ved bestilling af en ny GTE kan du vælge Clever abbonement til 299 kr/md med gratis opsætning af ladestation derhjemme. De 299 er inkl strøm på alle clevers ladestationer og det strøm du bruger hjemme. Ved ikke om de har tilsvarende ved Audi?
plugin hybrid og opladnings hybrid er det samme, og det betyder de kan lades op i en stikkontakt.

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af SteffenR » 26. sep 2017, 10:38

Der er/kommer også q5 og q7 e-tron. Der skulle vidst også komme en 100% Audi EV her næste år.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

ij6210
Medlem
Indlæg: 1341
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 71 times
Kontakt:

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af ij6210 » 26. sep 2017, 13:08

kims2 skrev:
ij6210 skrev:Er der nogen der ved om alle kan lades op via strømstik? Mener jeg har læst, at A3 E-tron kan lades op på ca. 4 timer via almindeligt strømstik. Ved ikke om man kan lade den hurtigere hvis man er ved specielle ladestandere.

Og så er spørgsmålet, om markedet (i Danmark) er gearet til opladsningshybriderne. Dvs. kan man få en fornuftig prisaftale selvom man måske en del af tiden vælger kun at køre på brændstof. Har set nogen faste priser i abonnement, men de egner sig primært til de rene el-biler.

Hvornår bruger man betegnelsen plugin-hybrid? Er det dem der kan plugges ind i en stikkontakt? Og er det det samme som en "opladnings-hybrid" ?
De kan lades op på 3 timer og 45 minutter på et almindeligt strømudtag og 2 timer og 15 minutter på ladestandere eller hvis du har en dedikeret ladestation derhjemme.
Ved bestilling af en ny GTE kan du vælge Clever abbonement til 299 kr/md med gratis opsætning af ladestation derhjemme. De 299 er inkl strøm på alle clevers ladestationer og det strøm du bruger hjemme. Ved ikke om de har tilsvarende ved Audi?
plugin hybrid og opladnings hybrid er det samme, og det betyder de kan lades op i en stikkontakt.
OK. Så skal man cirka lade den fuldt op 12 gange på en måned, for at godtgøre de 299 kr. (299 kr. kan man købe brændstof til ca. 550 km. En fuld opladning fra 0-100% giver ca 45 km, så man skal oplade 550 / 45 = ca. 12 gange pr. måned). Hvis man har ca. halv strøm på når man lader op, så skal man lade den op 24 gange, det er næsten en gang hver dag. Så man skal helst bo tæt på en ladestation (dem er der ikke mange af der hvor jeg bor, men der er en lige ved svigerfamilien).

Og man skal nok ikke lade den op fra sin normale stikkontakt - nogen der kan regne ud hvad man så ender med at betale for en fuld opladning?

Konceptet med hybrid er dog godt.

Kender godt Audi Q5 hybrid (fra 2011) - overvejede dem kraftigt, men dens batteri holder kun til 3 km, og så er det jo ikke rigtigt det værd. Selvom det forbedrer brændstofudnyttelsen med ca. 2 km/l
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af SteffenR » 26. sep 2017, 13:09

Det er den nye gen. der kommer i hybrid.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1719
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 686 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af Thor-thor » 26. sep 2017, 13:29

Har også overvejet en hybrid, primært Golf GTE.
Har kigget lidt på prisen fra Clever til 299,- mdr. for en hybrid, da det næppe giver mening at købe hybrid, hvis man ikke har tænkt sig at bruge el-delen. Men har overvejet om det overhovedet er det rigtige med mit kørselsmønster, især da jeg kører en del længere ture, hvor det måske i virkeligheden var smartere at købe en alm. TSI/TDI.
Men GTE trækker lidt :D

Har selv mulighed for at lade derhjemme, hvilket nok er en rimelig vigtig pointe, både i forhold til det rent praktiske (afhængig af hvor meget bøvl man gider, med at lade ved off. standere til hverdag) og også i forhold til økonomien i projektet
Men en løs beregning: 3600,-/år til Clever for ubegrænset strøm hjemme og ude. Hvis man så siger at det i runde tal koster 0,5kr/km at køre på benzin (hvilket nok er for optimistisk) så skal man køre min. 7200km om året på Clever strøm for at det balancerer, hvilket jeg uden problemer kan nå. Vil gætte på at jeg nok kunne køre min. 10-12.000 km/år på strøm, så udgiften nærmer sig 0,3kr/km
Men mon ikke langt de fleste i virkeligheden kan klare en rigtig stor del af deres transportbehov inden for en køreafstand af 35-40km af hjemmet (evt. anden Clever lader)?.

Håber der er nogle ejere af GTE, der kan oplyse lidt om eksempelvis: rækkevidde på strøm, servicepriser, beskrivelse af evt. ulemper med hybrid, tekniske udfordringer etc....
Senest rettet af Thor-thor 26. sep 2017, 22:51, rettet i alt 1 gang.

megasun
Nyt medlem
Indlæg: 390
Tilmeldt: 21. dec 2014, 12:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af megasun » 26. sep 2017, 13:43

Thor-thor skrev: Håber der er nogle ejere af GTE, der kan oplyse lidt om eksempelvis: rækkevidde på strøm, servicepriser, beskrivelse af evt. ulemper med hybrid, tekniske udfordringer etc....


Jeg tror de nuværende GTE ejere er krøbet i et lille sort hul....det er ikke sjovt når ens bil pludselig bliver meget mindre værd...det bliver noget af et prishuk for de brugte GTE der står til salg hos forhandlerne nu.. :oops:

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1719
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 686 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af Thor-thor » 26. sep 2017, 13:52

ij6210 skrev:
Og man skal nok ikke lade den op fra sin normale stikkontakt - nogen der kan regne ud hvad man så ender med at betale for en fuld opladning?
Batteriet på GTE er så vidt jeg husker på 8,8Kwh. Så hvis man i runde tal siger 8Kwh x 2,5kr (den nøjagtige elpris kender du kun selv) er det ca. en flad 20'er. Det er så omkring 0,5kr/km, så det er nok ikke driftsøkonomien der skal drive projektet i dette tilfælde ;)

kims2
Nyt medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 23. sep 2012, 17:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af kims2 » 26. sep 2017, 14:22

Jeg bestilte en GTE i august da den var faldet i pris første gang. Den leveres formegentlig først i januar, og jeg får derfor også glæde af den nye nedsættelse.

Mit valg faldt dog ikke på GTE udelukkende på grund af økonomien, men i høj grad også teknologien. Jeg bestilte med Clever, uden dog at vide om jeg kommer til at få det brugt fuldt ud. Jeg vil give det en chance det første halve år, og så må jeg se hvor meget strøm jeg bruger. Hvis det ikke kan betale sig, så kan jeg få det pillet ned of sendt tilbage til Clever, og så har jeg fået en "gratis" forberedelse til min egen wallbox.

Jeg tænker også, at jeg kommer til at bruge for-opvarmning eller nedkølning af bilen en del, uden jeg dog ved hvad det koster i strøm, men det behøver man jo ikke tænke videre over hvis man har Clevers løsning.

Der er dog et lille men...Jeg har jordvarme, og mit hus er derfor klassificeret som elopvarmet. Jeg skal derfor kun betale halv afgift på strøm jeg bruger over 4000 kwh. Hvordan det lige spiller sammen med Clever, som tilbagebetaler 2,3 kr/kwh man bruger på deres stander, ved jeg ikke?

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af pwh » 26. sep 2017, 16:49

Jeg er den glade ejer af en Passat GTE, og købte før afgiften blev sænket (første gang!). Da det var en demo/6 mdr gammel, så fik jeg en ganske betragtelig rabat der hjælper lidt på regnestykket.
Når det er sagt, så er jeg super glad for at nærværende afgiftssænkning tilgodeser økonomiske biler. Når jeg sælger om tre/fire års tid, så sælger jeg sandsynligvis for 10-15-20 tusind kroner mindre end ellers, men kan til gengæld købe 50-60 tusind kroner billigere.
Differencen er en dråbe i havet ift. mit månedlige gennemsnitlige værditab på bilen, som jeg regner med at være minimum 5.000 kr. pr. måned Billede
Det faktum ændrer en afgiftssænkning ikke nævneværdigt, og tværtimod gør det potentielt hybrider mere udbredt, og forhåbentligt mere attraktive på brugtmarkedet.

Der bliver spurgt lidt om erfaringer.

Bemærk at man kan få Clever med ladeboks hjemme for 299,- eller deres "Network" til 199,-. Med sidstnævnte kan man kun lade på deres offentlige ladestandere, eller med "mormor laderen" hvor man betaler sin sædvanlige pris pr kWh.
Jeg får først mulighed for at lade hjemme om et halvt års tid, så lader derfor kun på deres offentlige netværk.

Først og fremmest, så skal man ikke sammenligne en GTE med en Up! udstyret med en 1,pølle motor.
Sammenlign økonomien med en veludstyret Highline (muligvis comfortline for Golfs vedkommende?) Golf/Passat med +200 hk.

Drivlinien på Golf og Passat er stort set identisk, men Passat er lidt kraftigere, og har større batteri. Til gengæld er Passat noget tungere (+1.700 kg).
Total 204 hk vs 218 hk
350 Nm vs 400 Nm
ICE: 150 hk vs 156 hk
E-motor: 80 kW vs 85 kW
Batteri: 8,8 kWh vs 9,9 kWh (et 1,1 kWh modul ekstra)

Begge bruger DQ400e gearkasse.

Jeg lader dagligt ved arbejdet (hvor Clever har en ladestander i nærheden), samt når lejligheden byder sig. Føtex, Fields, Fisketorvet og offentlige parkeringspladser i København er gode kilder til lidt strøm.

Jeg har lige over 30 km til arbejde, så morgenturen til arbejder foregår med ~50% "fossildrift".
Derudover har jeg en del længere ture i forbindelse med arbejde, familie og venner hvor de 40-45 km rækkevidde slet ikke slår til.

Men på trods af det kører jeg dog sjældent under 1.000 km på en tank, som kan indeholde 50 liter benzin. Der kan de færreste biler i den størrelse være med. Det meste kørsel foregår i myldretiden (motorvej + by) i og omkring København, og jeg kører aldrig decideret "økokørsel". Følger trafikken, og strækker ben når der er fri bane Billede

Men om GTE rent økonomisk giver mening afhænger meget af ens kørselsbehov. Når jeg om et halvt år kan lade hjemme (og stadig ved arbejdet), så kan jeg klare daglig kørsel for 299,- pr. måned. Det inkluderer også alt det andet småkørsel med børn der skal fragtes, en tur efter pizza osv.

Derudover er det ret tilfredsstillende, at kørsel kan foregået med mindst mulig forurening. Jeg er meget lidt begejstret for at høre om folks fiflen med "EGR off", fjerne katalysatorer partikelfiltre mm., og elbiler gør trods alt lidt for at reducere lokal udledning af uønskede partikler og gasser.
... og nej - det er ikke en løsning kun at cykle Billede

Bagagerummet i en Passat variant er "næsten standard".
12V batteriet er placeret umiddelbart bag venstre baghjul, og det nederste "lag" er optaget af det store batteri. Så bagagerumsbunden kan ikke hæves og sænkes som i en alm. Passat variant. Til gengæld er der stadig plads under bunden til kabler og et sæt ben til en ikea højstolBillede

BilledeBillede

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af pwh » 26. sep 2017, 18:14

I min verden kombinerer GTE det bedste fra flere verdener. Solidt bundtræk, rolig/stille ICE motorgang, lang (=næsten normal ICE) rækkevidde og fornuftig brændstoføkonomi.

Den cruiser fint med 1.200-1.300 rpm, da elmotoren sørger for konstant jævnt træk.

Så præcis som folk i dag overvejer benzin eller diesel, så vil vi om få år se både hybrid- og elbiler i helt "almindelige" bilkøberes overvejelser.

For mit vedkommende passer en ren elbil ikke til vores behov. I sommers tog vi turen til Frankrig i er ryk, og netop her passer elbilen dårligt ind. Samtidig giver det dårligt mening at slæbe rundt på et gigantisk (dyrt) batteri til hverdag, hvis man reelt set ikke kører mere end 60 km.
Samtidig giver et stort batteri (a'la Tesla) stadig ikke mulighed for jævn høj marchhastighed, uden at skulle tanke el konstant.
Her er hybridbilen den gode mellemvare, selvom jeg har præsteret at tømme en tank med et gennemsnitsforbrug under 10 km/l Men det var nu engang det der var behov for der, og bilen tilbød varen...

På sommerferien til Frankrig havde vi kun en enkelt tur dernede hvor batteri kapaciteten ikke var tilstrækkelig.
Der hvor vi boede havde vi dagligt mulighed for at lade med "mormor kablet/laderen", og kørte sammenlagt mange hundrede km (med A/C tændt) imens vi var afsted.

Mormor kablet kan trække op til 10A (2.300 watt), så en fuld opladning tog over 4 timer. Jeg var dog flink ved de lokale elinstallationer, så jeg reducerede ladestrømmen til 5 (eller 6) A. Det betyder ikke noget når den lader over natten.

En ladeboks kan trække op til 16A på en enkelt dase (3,7 kW), så fuld opladning kan klares på ca. 2t45m.

Generelt er det ikke svært at komme over 40 km på en opladning, men det forekommer mig at det er lidt sværere for en golf, da dens batteri er lidt lidt mindre.
Det kommer selvfølgelig også at på hvordan man kører. Der er kæmpe forskel på 80 km/t og 135 km/t (max. hastighed på el).

Nå ja - apropos besparelse, så brugte jeg i min gamle Golf Sportsvan (1,4 TSI) rundt regnet 5 liter benzin pr. arbejdsdag.
I dag, hvor jeg kun oplader i den ene ende, bruger jeg rundt regnet en liter.
Så der er en besparelse på ca. 40 kr. pr. arbejdsdag, og abonnementet hos Clever koster som sagt 199,- pr. måned.


Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af pwh » 26. sep 2017, 18:47

kims2 skrev:
Der er dog et lille men...Jeg har jordvarme, og mit hus er derfor klassificeret som elopvarmet. Jeg skal derfor kun betale halv afgift på strøm jeg bruger over 4000 kwh. Hvordan det lige spiller sammen med Clever, som tilbagebetaler 2,3 kr/kwh man bruger på deres stander, ved jeg ikke?
I dag kan man tegne forskellige abonnementer hvor man får en heftig refusion for den el man hælder på sin bil.

Det skulle dog ikke være en mulighed hvis man samtidig har solceller eller reduceret elafgift pga. elvarme.

http://www.elbilsupport.dk/m/side.asp?Id=141564


Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk

kims2
Nyt medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 23. sep 2012, 17:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af kims2 » 26. sep 2017, 19:10

Ja, det var også lidt det jeg tænkte. Nu må jeg se hvad Clever siger når jeg nærmer mig levering af bilen. Ellers må jeg bare tanke min egen billige strøm


Sent from my iPad using Tapatalk

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af AU-R8 » 26. sep 2017, 19:18

Har lagt billet ind på en Touran GTE eller hvad den kommer til at hedde eller Lang atiguan i GTE, der skal dog være 7 sæder og der er det i Q7 ikke muligt, så hvis batterier skal ligge i hul ved foldesæder 3 række må det jo blive Volvo.

Brugeravatar
Schmidt
Nyt medlem
Indlæg: 365
Tilmeldt: 16. jun 2008, 09:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus C.
Has thanked: 31 times
Been thanked: 73 times
Kontakt:

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af Schmidt » 26. sep 2017, 19:33

Hmm, det lader til at GTE er trukket af under "priseksempler" på vw.dk
Muligvis har det ingen betydning, studsede bare lige over det :)
Audi A6 · 3.0 TFSI Quattro · Daytona Grey
Suzuki Jimny 2006

Brugeravatar
gudhjem
Medlem
Indlæg: 796
Tilmeldt: 1. jul 2010, 20:15
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 214 times
Been thanked: 34 times
Kontakt:

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af gudhjem » 26. sep 2017, 19:35

Schmidt skrev:Hmm, det lader til at GTE er trukket af under "priseksempler" på vw.dk
Muligvis har det ingen betydning, studsede bare lige over det :)
Den står stadigvæk der når jeg åbner den


Sent from my iPhone using Tapatalk

kims2
Nyt medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 23. sep 2012, 17:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af kims2 » 26. sep 2017, 19:35

Også her


Sent from my iPad using Tapatalk

Brugeravatar
Schmidt
Nyt medlem
Indlæg: 365
Tilmeldt: 16. jun 2008, 09:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus C.
Has thanked: 31 times
Been thanked: 73 times
Kontakt:

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af Schmidt » 26. sep 2017, 19:40

Mærkeligt, det er på min kærestes computer jeg ikke ser den, og her har jeg ikke været på sitet før, så jeg burde få den nyeste version. Er lidt bekymret for om det er gemt i jeres "cache" og I derfor ser en tidligere version. Håber selvfølgeiig den stadig er der :)

Har vedhæftet det "udsnit" jeg ser under Golf.

EDIT: Samme problem hvis jeg henter den som PDF.
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2017-09-26 kl. 20.40.24.png
Skærmbillede 2017-09-26 kl. 20.40.24.png (80.75 KiB) Vist 8571 gange
Senest rettet af Schmidt 26. sep 2017, 19:42, rettet i alt 1 gang.
Audi A6 · 3.0 TFSI Quattro · Daytona Grey
Suzuki Jimny 2006

ij6210
Medlem
Indlæg: 1341
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 71 times
Kontakt:

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af ij6210 » 26. sep 2017, 19:42

Hybridteknologien er smart hvis man bor i byen og kører en del tid (men få km) i myldretiden. En tur på 15 km hver vej kan jo klares uden problemer (?) i fx Passat GTE.

Økonomisk tror jeg ikke der er kæmpe forskel - skal økonomien blive en faktor i det daglige, så kræver det at man kan lade bilen hjemme (eller på job). Eller sparer en masse penge på parkering i byen. Men hvis man ikke kan det, så må man slå benzinmotoren til når man ikke kører bykørsel, og så slå benzinmotoren fra i byen eller når man sidder i kø på motorvejen. Jeg er dog kæmpe fan af kombinationsmuligheden, og selvom jeg ikke tror på alle miljøforkæmpernes dommedagsprofetier, så er det jo smart at man ikke forurener ifm. kø-kørsel. Teknologisk synes jeg også det er smart, og der mangler jo ikke ligefrem power under motorhjelmen.

Det er ærgerligt at man pt. stadig er SÅ langt væk fra el-biler der kan køre 1000+ km pr. opladning. Det vil være dyrt i batterier, de vejer også rigtig meget, og så er der tidsfaktoren mht. opladning (hvis ikke man har adgang til hurtiglader). Og i frost nedsat rækkevidde. Det trækker også ned, at alle ting i bilen jo tapper af strømmen.

En lille faktor kan (måske?) være, hvor megen tid man føler man bruger på at sætte strømstik til og fra. Og om man gider det. Tror dog man hurtigt vænner sig til det.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

kims2
Nyt medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 23. sep 2012, 17:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af kims2 » 26. sep 2017, 19:44

Schmidt skrev:Mærkeligt, det er på min kærestes computer jeg ikke ser den, og her har jeg ikke været på sitet før, så jeg burde få den nyeste version. Er lidt bekymret for om det er gemt i jeres "cache" og I derfor ser en tidligere version. Håber selvfølgeiig den stadig er der :)

Har vedhæftet det "udsnit" jeg ser under Golf.

EDIT: Samme problem hvis jeg henter den som PDF.
Den er også væk her nu


Sent from my iPad using Tapatalk

ij6210
Medlem
Indlæg: 1341
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 71 times
Kontakt:

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af ij6210 » 26. sep 2017, 19:48

Jeg gik ind på en ny browser via remote desktop, og ind på vw.dk. Endte her: https://www.volkswagen.dk/da/om-volkswa ... gift-.html#

Her kan jeg IKKE se GTE-versionerne: https://www.volkswagen.dk/da/om-volkswa ... gift-.html#

Kan kun downloade en PDF hvor prisen står til 365.000 for GTE.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Brugeravatar
gudhjem
Medlem
Indlæg: 796
Tilmeldt: 1. jul 2010, 20:15
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 214 times
Been thanked: 34 times
Kontakt:

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af gudhjem » 26. sep 2017, 19:49

Har tømt min cache og cookies og den er der stadigvæk på min på pdf har den ikke været på min på noget tidspunkt


Sent from my iPhone using Tapatalk

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af pwh » 26. sep 2017, 19:57

Jeg kan fint se GTE - også på en iPad der ikke har været inde på VW hjemmeside for nylig.

Så tror og håber stadig sænkningen holder vand...

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1719
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 686 times

Re: Tråden om VAG hybridbiler (Audi E-tron, VW GTE etc.)

Indlæg af Thor-thor » 26. sep 2017, 20:07

Tak for svarene med erfaringerne...
Hvad med serviceinterval er det korrekt at GTE kun går 15.000km mellem service?
Hvad koster service på GTE?

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"