Permanent fartkontrol Storebælt

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Permanent fartkontrol Storebælt

Indlæg af Ztrejfer » 15. okt 2019, 20:25

Bladerunner skrev:
15. okt 2019, 20:18
Det kan godt nok undre mig hvad der foregår i bøtten på den slags mennesker men går ud fra at de er jantelovsramt og ikke kan tåle synet af Audi LED's - de kører typisk i nogle lortebiler.
Audi-biler er nok et yndet "mål" for visse typer. Eller som en veninde engang sagde "Misundelse har virkelig mange forskellige udtryk."
Audi A3

406turbo
Nyt medlem
Indlæg: 182
Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times

Re: Permanent fartkontrol Storebælt

Indlæg af 406turbo » 15. okt 2019, 21:42

perw skrev:
15. okt 2019, 12:47

Jeg synes loven er fin, at lastbiler ikke hører til i 3. vognbane.

Fordi andre bryder loven, så må du jo ikke bryde den af den grund.

Og jeg er ikke i tvivl om hvem politiet ville stoppe, hvis der kørte en i anden vognbane og du overhalede inden om: Dig.

Det er langt farligerer og derfor giver det også et klip.

Og hvis man nu kigger lidt praktisk på det. Hvis bilen bliver i anden vognbane i 10 km med 70 km/t, så vil det betyde 1 min forsinkele for lastbilen, ift. den havde kørt 80 km/t.

Jeg hader bestimmt også dem der ligger i anden/3. vognbane, når der er frit og de får også lige et blink med lyset.
Jeg har oplevet det sted ved sammenfletning ved e39-e45 som vi snakker om, der må personbiler kører 110. Og jo politiet stopper dem i anden vognbane på det sted. det har jeg selv set 6-7 gang det sidste år. Så jo jeg forsætter med og kører højre om i min lastbil.

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Permanent fartkontrol Storebælt

Indlæg af SteffenR » 15. okt 2019, 22:58

Bladerunner skrev:
15. okt 2019, 20:18
Det kan godt nok undre mig hvad der foregår i bøtten på den slags mennesker men går ud fra at de er jantelovsramt og ikke kan tåle synet af Audi LED's - de kører typisk i nogle lortebiler.
Den ene gang var i en blå corolla sedan, så min personlighed må skinne igennem.

Ved ikke om det er en købehavn/Sjælland ting, men der er bare mange stjernepsykopater på vejene, der gør ting man slet ikke kan forstille sig. Er flere gange blevet breakchecked, den ene gang pga en ikke lige gad ind bag mig, så gasser man bare op trækker ind foran og klodser bremserne. 🤔
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Permanent fartkontrol Storebælt

Indlæg af majland » 16. okt 2019, 08:39

HansH skrev:
15. okt 2019, 11:46

I USA er kulturen omkring brug af vognbaner en helt anden end herhjemme.
Derovre holder man sin bane, og banerne bevæger sig med forskellig hastighed. Det er ikke nødvendigvis venstre bane der kører hurtigst.
Men deres lov er stadig at man skal holde til højre og der skiltes ofte med "Slow traffic keep right"

Og selvom man ofte har flere baner til rådighed så ender man ofte med 3 eller flere biler der ligger side om side med stort set samme hastighed på fartpilot så de effektivt spærre flere vognbaner ....

Men jeg oplever trafik kulturen som mere afslappet. Der er langt imellem folk der presser - måske fordi du aldrig ved hvor svært bevæbnet en psykopat du måske tirrer ..

Men mange af os kører nok ikke altid efter lovens bogstav. Hastighed er no nok den første som mange os ikke altid følger til lovens bogstav. Når statistikken siger ca halvdelen kører for stærkt på motorvejen (når der er plads til det) er der langt mellem dem der kan sige sig fri for det. Ser man på lastbiler / biler med påhæng der kun må køre 80km/t er det væsentligt flere.

Vælger man lige at gradbøje 80 / 110 / 130 km/t grænser en smule er der heller ikke langt til at gradbøje andre af færdselsreglerne.

Hvis vi lige går tilbage til færdselsloven § 3
Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres.
Så behøver vi reelt ikke så mange andre regler.

Personligt ser jeg også hellere lastbilen fortsætte indenom med 89km/t end at den skal foretage 4 vognbaneskift. Det sker også at jeg overhaler / forbikører inden om. Det er typisk i og omkring københavn med flere spor og mange ind/udfletninger. Jeg er så ret bevidst om at det ikke må kunne tolkes som slalomkørsel men kun et spørgsmål om det er en forbikørsel eller en overhaling. Her er hastigheden også vigtig så jeg sikrer mig at jeg heller ikke kører for stærkt og er særligt opmærksom på at den "uopmærksomme" ikke foretager sig noget uventet .....Og ja skulle jeg møde en betjent med en anden holdning må jeg jo blot tage imod bødeforlægget og overveje sagen igen...
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Permanent fartkontrol Storebælt

Indlæg af majland » 16. okt 2019, 08:51

SteffenR skrev:
15. okt 2019, 13:12
Jaaaah....... Har været ude for 2 biler ....

Har også oplevet en der lå i 3. Vognbane på en tom køgebugt 1 januar ....

... da jeg havde blinket et par gange af ham for at komme forbi og ventet 1-2 min trak jeg ind og ville passere højre om, hvilket resulterede i han prøvede at presse mig af vejen ved at accelerer og trække ind i min bane.
Egne lignende oplevelser gør også at jeg ikke ønsker at tirre nogen - Det er meget sjældent at jeg blinker af nogen med det lange lys. Jeg pendler mest på en lille mc (motormæssigt) i/omkring københavn og der er men noget mere sårbar. Og det er en forventet reaktion med en "bremsetest" eller folk presser en efterfølgende.

Og nogen gange tænder folk af noget uventet. På min mc sidder forlygten så højt at den ved tæt bytrafik lyser ind ad bagruden på mindre biler. Samtidig vipper lyser jo en smule op/ned ved acceleration/nedbremsning. Det fik en gruppe "kulturberigere" til at tænde af og jagte mig,, mens de hang ud af vinduerne ....
These users thanked the author majland for the post:
SteffenR
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4542 times

Re: Permanent fartkontrol Storebælt

Indlæg af HansH » 16. okt 2019, 08:53

majland skrev:
16. okt 2019, 08:39
HansH skrev:
15. okt 2019, 11:46
I USA er kulturen omkring brug af vognbaner en helt anden end herhjemme.
Derovre holder man sin bane, og banerne bevæger sig med forskellig hastighed. Det er ikke nødvendigvis venstre bane der kører hurtigst.
Men deres lov er stadig at man skal holde til højre og der skiltes ofte med "Slow traffic keep right"

Og selvom man ofte har flere baner til rådighed så ender man ofte med 3 eller flere biler der ligger side om side med stort set samme hastighed på fartpilot så de effektivt spærre flere vognbaner ....

Men jeg oplever trafik kulturen som mere afslappet. Der er langt imellem folk der presser -
Enig. I det hele.
Og det er sidste del med oplevelsen af en betydeligt mere afslappet trafikafvikling jeg bider mærke i. Det fungerer udmærket, synes jeg.
.. måske fordi du aldrig ved hvor svært bevæbnet en psykopat du måske tirrer ..
Jeg går ud fra, at dette er skrevet med et glimt i øjet ;)
Om end der jo desværre er et trist gran af realitet bag ... men det er en helt anden debat.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Permanent fartkontrol Storebælt

Indlæg af SteffenR » 16. okt 2019, 09:10

majland skrev:
16. okt 2019, 08:51

Egne lignende oplevelser gør også at jeg ikke ønsker at tirre nogen - Det er meget sjældent at jeg blinker af nogen med det lange lys. Jeg pendler mest på en lille mc (motormæssigt) i/omkring københavn og der er men noget mere sårbar. Og det er en forventet reaktion med en "bremsetest" eller folk presser en efterfølgende.

Og nogen gange tænder folk af noget uventet. På min mc sidder forlygten så højt at den ved tæt bytrafik lyser ind ad bagruden på mindre biler. Samtidig vipper lyser jo en smule op/ned ved acceleration/nedbremsning. Det fik en gruppe "kulturberigere" til at tænde af og jagte mig,, mens de hang ud af vinduerne ....
Folk er hjernedøde, det er derfor jeg er nået til samme konklusion, gider ikke blinke af folk længere, så er det sgu nemmere bare at smutte forbi

Bispeengbuen virker som en magnet på dårlige bilister, ydresporet 80-100, midtersporet 60, indersporet tomt.🤦🏻‍♂️
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 855
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Permanent fartkontrol Storebælt

Indlæg af mortenmol » 16. okt 2019, 12:37

Så sent som i går på Bispeengbuen observerer jeg en bil brage over for rødt fra Hillerødgade og direkte ud i 3. Vognbane, jeg starter fra 1. Vognbane og da han knapt kører 60 (70 er tilladt) skal jeg skifte vognbane to gange for at han så ikke vil trække ind og der er ikke andre biler omkring os der fortsætter han til han skal til venstre ad Jagtvej 2 km senere. Han gav mig fingeren da jeg indikerede jeg var bag ham, så måtte jeg jo højre om.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author mortenmol for the post:
SteffenR

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Permanent fartkontrol Storebælt

Indlæg af SteffenR » 16. okt 2019, 15:12

Hvis han kom fra nv af, så er der et bump i drejebanen lige i det men kører ind på borups alle, ser dagligt den samme type være mm fra at flippe deres biler der.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 855
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Re: Permanent fartkontrol Storebælt

Indlæg af mortenmol » 16. okt 2019, 15:42

Præcis det der skete...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Permanent fartkontrol Storebælt

Indlæg af SteffenR » 16. okt 2019, 15:53

Det er utroligt de ikke bliver klogere. :lol:
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"