Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
HenrikH
Medlem
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:49
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 81 times
Been thanked: 142 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af HenrikH » 4. dec 2019, 12:53

Tilfalder direktionsgangen....
Der er vist mange andre grupper medarbejdere der har firmabil.
These users thanked the author HenrikH for the post:
Kevinff

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af Kevinff » 4. dec 2019, 13:16

Jeg må indrømme at jeg ikke går særlig meget op i hvilke fordele de højst lønnede i samfundet har. Desuden er det langtfra de højst lønnede i samfundet der har firmabil :)

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af AU-R8 » 4. dec 2019, 13:51

Realtor skrev:
4. dec 2019, 11:17
Måske lidt dumt formuleret, men med mest ydende tænkes dem der i forvejen betaler mest i skat / bidrager til samfundet.

Mig bekendt så " fuskes " der på ingen måde med leasede firmabiler, både firmaet og medarbejderen betaler for ydelsen, og alle har i praksis mulighed for det, hvis man kan overtale sin arbejdsgiver til det. De fleste der har firmabil går samtidigt ned i løn og beskattes derudover af fri bil, så det er ikke gratis på nogen måde.

Jeg får dog svært ved at se hvordan pokker det skal gøres i praksis. Grunden til at beskatningen er lavere på firmabilen kontra privatbilen, er jo mig bekendt at leasingfirmaet indkøber 100x så mange biler, og derfor får dem billigere u. afgift, hvorfor prisen ink. afgift til beskatning så er markant lavere. Skal man så til at regne beskatningen ud fra hvad en ville have kostet privatfinansieret eller?
Det første er naivt, der fifles rigtigt meget.
Kort fortalt. Mange fabriksbiler købes billigere ind og man sender markedsføringspenge retur til fabrikken-modersleskabet, det er en metode. Så kan de dække sig ind under at det er fordi de køber mange hjem.

Men ja, det bliver ikke nemt at fikse.

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af AU-R8 » 4. dec 2019, 13:55

Whoolie skrev:
4. dec 2019, 12:33
Det er jo som sådan ikke fordi nogen rammes, de er jo netop ikke blevet ramt tidligere, hvorimod andre er. Det laver man så om på nu, så det er mere lige. Det er i hvert fald sådan jeg forstår og ser på det.
Igen, jeg kan ikke se at der er behov for at lave skattelempelser for de rigeste, så fint tiltag.

Måske har alle i teorien den samme mulighed for firmabil, men i praksis så er det jo ikke arbejderen i produktionen, der har mulighed for firmabil, heller ikke hvis han/hun aktivt efterspørger det. Det er noget der traditionelt set og i den virkelige verden tilfalder direktionsgangen, og jeg vil mene at de nok skulle have råd til at købe deres egen bil. Måske netop i modsætning til arbejderen i produktionen. Men direktøren kan jo selvfølgelig også lige tage nogle år i udlandet, så de kan ansættes på forskningskontrakt med yderst lukrative skattefordele, da de jo er såkaldte nøglepersoner (defineret ved at lønnen er over 65.000/mnd)...
Det er vel logisk nok at det er ansatte der bruger bilen arbejdsmæssigt. Her gør firmaet op med sin bilpolitik om man tilbyder firmabil eller ej. Sammenlignet med hvilke kørepenge den ansatte skulle have og om man vil tiltrække medarbejdere.
En ansat med fast arbejdsplads på kontoret har sjældent firmabilsordning.
Så er der alle dem der kører i varevogn, de har je den fordel at have gratis transport til og fra arbejde uden beskatning, det er da en ret stor besparelse per måned sammenlignet med at man skulle have 2 biler i husstanden. Er klar over at varevognen kun må bruges arbejdsmæssigt.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1719
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 686 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af Thor-thor » 4. dec 2019, 14:42

Realtor skrev:
4. dec 2019, 11:17
Måske lidt dumt formuleret, men med mest ydende tænkes dem der i forvejen betaler mest i skat / bidrager til samfundet.

Mig bekendt så " fuskes " der på ingen måde med leasede firmabiler, både firmaet og medarbejderen betaler for ydelsen, og alle har i praksis mulighed..........

Jeg får dog svært ved at se hvordan pokker det skal gøres i praksis. Grunden til at beskatningen er lavere på firmabilen kontra privatbilen, er jo mig bekendt at leasingfirmaet indkøber 100x så mange biler........
Kan da ikke se hvorfor de "mest ydende" (eller andre for den sags skyld) skal have særlige fordele ifm. bilkøb/leasing, bare fordi man gør det igennem et firma.

Mht. fusk, finder den vel normalt ikke sted i medarbejderleddet. Men begrebet "bilvask" har jo været oppe og vende i nyhederne flere gange, der kan findes mange eksempler:
Hyundai: https://www.hvilkenbil.dk/mistanke-om-l ... ngsafgift/
Semler: https://finans.dk/indsigt/ECE9738003/sa ... ctxref=ext

En kendt fidus at sælge bilen som ny til en kunstig lav pris, med meget lavere moms/reg. afgift, (gerne til "eget"/importør-forbindelse leasingselskab). Så kører bilen i nogle få måneder og så sættes bilen til salg til en brugtpris, der er langt højere end den oprindelige nypris....

Dette er næppe let at undgå. En model kunne være at udfase/nedsætte reg. afgiften og så basere beskatningen på brændstof og grøn/teknisk afgift. FDM har været inde på noget der ligner tidligere: https://fdm.dk/node/3915

383CI
Helt nyt medlem
Indlæg: 46
Tilmeldt: 16. jun 2008, 15:37
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vest for Hobro
Has thanked: 13 times
Been thanked: 4 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af 383CI » 4. dec 2019, 14:56

Det er faktisk pisse nemt at slippe for større beskatning af firmabilen.
Drop den og køb øsen selv!

Det er sgu da nemt, køb og betal, så er "man" over alle de problemer. Dem der vælger firmabil gør det jo udelukkende fordi det er fordelagtigt.
Enten i form af en større bil til samme penge, eller fordi det er billigere for privatøkonomien.

Jeg forestille mig ikke at nogle vælger en firmabil fordi den er dyrere at have end hvis bilen blev købt privat.
Hvis den er en del af en lønpakke er det vel bare pakken der er forkert hvis bilen er uønsket, det er næppe andet end et meget lille fårtal der er påtvunget en firmabil.

Nu er min indstilling til firmabiler overordnet også den at det kun er et spørgsmål om hvad man er villig til at betale i skat for en bil man ikke selv ville have købt eller have råd til, men det ændre ikke på overstående anskuelser.

Nej det er ikke en misundelse der gør sig gældende, jeg kunne selv køre (privat)firmabil men jeg orker simpelthen ikke at bruge de penge på en kasse jeg ikke alligevel ikke ville have noget som helst forhold til, så for mig at se drejer det sig om dem der bliver ramt selvfølgeligt er sure over deres is bliver mindre fordi andre også skal have en (mindre) is.
383CI

2002 VW Lupo R3 1,2 3L Stabil til hverdag. 3,2/100km +600k km. Stabil og optimeret til små 100hk.
1968 Dodge Charger V8 383CI (6,3L) 22/100km. På lift
1969 Buick Elektra 225 cab, V8 430CI (7,0L) 20/100km. Bidrager til den globale opvarmning.

Whoolie
Nyt medlem
Indlæg: 138
Tilmeldt: 18. maj 2016, 11:53
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 33 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af Whoolie » 4. dec 2019, 14:58

Her, hvor jeg er ansat, har firmaet en bil, som medarbejdere kan bruge, hvis de skal ud i byen til møder osv. Det kan jeg noget bedre forholde mig til, end lukrative skattefordele ifm. firmabil til ansatte. Det er stadig min opfattelse at det primært er de højtlønnede, der får tilbud om firmabil - også selvom 90% af deres arbejde foregår på selskabets lokation og der ikke er et arbejdsmæssigt behov.

Der er også mange, der for tiden har travlt med at råbe op om at de bliver "straffet" i den nye finanslov. Jeg vil mene at det ikke er tilfældet i de fleste sager, der er oppe for tiden. Nej, de bliver ikke straffet - de mister en fordel, som de nok ikke skulle have haft i første omgang.
These users thanked the author Whoolie for the post:
383CI
Polo GTI 2019

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4409 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af DanielB12 » 4. dec 2019, 15:15

Kender nu faktisk flere, hvor firmabil blot er en del af lønpakken fordi det er billigere for firmaet, og ikke noget de har option på at kunne til eller fravælge, eller til og fravælge hvilken model eller udstyr de skal have, da firmaernes politikker er så strikse. Og så skal de oftes tilklaskes med enorme reklamer samtidig, som man ikke får “fradrag” for.

Og vil tro at langt, langt hovedparten af de ~200.000 firmabiler der er i DK, bruges af sælgere og almindelige arbejdere, langt fra direktionsgangen.

Det her er endnu en latterlig socialistisk klapjagt på alt “misundelsesværdigt” som er åh så farligt for alle de svage på gulvet i netto.. se også fjernelsen af fri telefon og elbilsafgiften.. hold nu kæft altså, og tag jeg sammen..
og i den forbindelse, er AUs indspark om varevognen jo også ret sjovt - det er da et skattegode uden lige..
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 3):
KevinffMorten Hedenstedstadil
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af Kevinff » 4. dec 2019, 15:33

Enig med Daniel. Vil også vove at påstå at især kørende sælgere udgør hovedparten af firmabiler. Det virker som en tåbelig løsning på et problem som egentlig ikke findes

thg
Medlem
Indlæg: 1134
Tilmeldt: 26. aug 2008, 07:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 41 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af thg » 4. dec 2019, 15:34

Hvorfor er det ikke fair at beskatningsværdien svarer til den reelle værdi?

Som jeg skrev tidligere: Det er da ikke fair at man får en firmabil til 800.000 kr. men kun beskattes af 600.000 kr. og dette er da uanset ens lønindkomst?
These users thanked the author thg for the post:
383CI
Golf 7 2.0 TDI 150 hk. Highline DSG (årg. 4/2013)

DK-pakke, Vienna læderkabine, xenonforlygter m. LED kørelys og kurvelys, LED-baglygter, Discover Pro, DAB+ modtager, panorama soltag, adaptiv fartpilot, bakkamera, Park assist, Lane assist, Road Sign assist, Dynamic Light assist, køreprofil indstilling, tyverialarm, sportsundervogn, tonede ruder bag, 18" VW Marseille alufælge, Golf R multifunktionsrat med shift paddles, Helix Soundsystem.

Whoolie
Nyt medlem
Indlæg: 138
Tilmeldt: 18. maj 2016, 11:53
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 33 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af Whoolie » 4. dec 2019, 15:37

Jeg misunder sådan set ingen, jeg ser bare at vi som samfund bliver mere og mere splittet i rig og fattig, og nu har vi en regering som ser ud til faktisk at ville gøre noget ved det. "Jamen vi er jo blevet 8% rigere!" - ja ja, som en helhed, men ser man på hvem der er blevet rigere, så er det de rigeste. De laveste 10% er blevet 8% FATTIGERE, mens de øverste 10% er blevet mere end 30% rigere. Er det sådan, vi mener det skal være? At vækst kun er noget der er til for de rigeste? Når det går godt, er det kun de rigeste der skal have del af det?

Nej, jeg er ikke en lavtlønnet rødstrømpe... ;)


Det er sikkert rigtigt at der er mange sælgere der kører rundt i firmabil - men må også sige at jeg har svært ved at se hvorfor de skal have en skattefordel, fordi de er kørende sælgere eller hvad de nu laver.
These users thanked the author Whoolie for the post:
383CI
Polo GTI 2019

383CI
Helt nyt medlem
Indlæg: 46
Tilmeldt: 16. jun 2008, 15:37
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vest for Hobro
Has thanked: 13 times
Been thanked: 4 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af 383CI » 4. dec 2019, 15:44

DanielB12 skrev:
4. dec 2019, 15:15
Kender nu faktisk flere, hvor firmabil blot er en del af lønpakken fordi det er billigere for firmaet, og ikke noget de har option på at kunne til eller fravælge, eller til og fravælge hvilken model eller udstyr de skal have, da firmaernes politikker er så strikse. Og så skal de oftes tilklaskes med enorme reklamer samtidig, som man ikke får “fradrag” for.

Og vil tro at langt, langt hovedparten af de ~200.000 firmabiler der er i DK, bruges af sælgere og almindelige arbejdere, langt fra direktionsgangen.

Det her er endnu en latterlig socialistisk klapjagt på alt “misundelsesværdigt” som er åh så farligt for alle de svage på gulvet i netto.. se også fjernelsen af fri telefon og elbilsafgiften.. hold nu kæft altså, og tag jeg sammen..
og i den forbindelse, er AUs indspark om varevognen jo også ret sjovt - det er da et skattegode uden lige..
Der er nu ikke noget som velbegrundede og velfundrede indlæg af saglig karakter. Desværre er det ikke det jeg ser her.
Findes der dokumentation for at der er flere sælgere og almindeligt ansatte i firmabiler end direktører? ud over der sikkert generalt er flere folk lidt længere ned i systemet fordi ikke alle kan være på direktionsgangen?

Jeg vil tro, og det drejer sig om tro, at der er flere på direktionsgangen procentvis, der har firmabil, end der er sælgerer,og almindeligt ansatte igen procentvist og at det evt. er sælgerne der skal køre med reklamer, nu de netop er sælgere.

Nej, jeg må skuffe, jer er ikke specielt socialistisk eller misundelig, betaler skat af min firmatelefon og er glad for at have råd til det og kunne ikke se hvorfor et firma skulle give mig skattefri løn i form af fri telefon. Telefonen koster jo firmaet det samme, det er kun skattevæsnet der "snydes"

Noget andet er jo så, hvis folk køber de firmabiler der nu bliver "brandbeskattet" igen bare kunne købe dem selv og få statens køretakst for at køre "firma kørsel" i dem, som det vel er meningen en firmabil primært skal bruges til?
Hvis de så må anvendes privat er det jo så skattepligtigt.

Det giver jo så bare problemer hvis bilerne primært bruges privat, så er der jo ikke meget at få køre penge for og dermed bliver forretningen igen ringe for den der må køre privatbil i stedet så som det er skrevet tænker jeg at surrheden igen kommer af at privilegier der ikke skulle være givet i første omgang bliver mindre.
383CI

2002 VW Lupo R3 1,2 3L Stabil til hverdag. 3,2/100km +600k km. Stabil og optimeret til små 100hk.
1968 Dodge Charger V8 383CI (6,3L) 22/100km. På lift
1969 Buick Elektra 225 cab, V8 430CI (7,0L) 20/100km. Bidrager til den globale opvarmning.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1719
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 686 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af Thor-thor » 4. dec 2019, 15:50

Kevinff skrev:
4. dec 2019, 15:33
Enig med Daniel. Vil også vove at påstå at især kørende sælgere udgør hovedparten af firmabiler. Det virker som en tåbelig løsning på et problem som egentlig ikke findes
Problemet findes når firmaer kan indkøbe biler til kunstigt lave priser, hvor der betales langt mindre reg. afgift. i forhold til et privatkøb.
Det er i bedste fald udnyttelse af et hul i loven, i værste fald decideret fup og svindel

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af AU-R8 » 4. dec 2019, 15:55

thg skrev:
4. dec 2019, 15:34
Hvorfor er det ikke fair at beskatningsværdien svarer til den reelle værdi?

Som jeg skrev tidligere: Det er da ikke fair at man får en firmabil til 800.000 kr. men kun beskattes af 600.000 kr. og dette er da uanset ens lønindkomst?
Nu er langt de fleste firmabiler rimeligt normale biler.
Hos os fra Renault til VW Passat typisk.
Det er kun mig der har en dyr en.
De fleste hos os der har firmabil, er det primært fordi de slipper med bøvlet selv at have bilen og de slipper for at lave kørselsregnskab ved egen bil.
These users thanked the author AU-R8 for the post:
Morten Hedensted

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af AU-R8 » 4. dec 2019, 15:57

Thor-thor skrev:
4. dec 2019, 15:50
Kevinff skrev:
4. dec 2019, 15:33
Enig med Daniel. Vil også vove at påstå at især kørende sælgere udgør hovedparten af firmabiler. Det virker som en tåbelig løsning på et problem som egentlig ikke findes
Problemet findes når firmaer kan indkøbe biler til kunstigt lave priser, hvor der betales langt mindre reg. afgift. i forhold til et privatkøb.
Det er i bedste fald udnyttelse af et hul i loven, i værste fald decideret fup og svindel
Vi er vel enige om at de leases ikke købes. Det er jo leasingfirmaerne der udnytter det latterlige system fuldt ud og konkurrencen er stor her. Hvis det ændres får medarbejderne blot "mindre" bil for samme beløb og beskatning. Fint nok for mig.

thg
Medlem
Indlæg: 1134
Tilmeldt: 26. aug 2008, 07:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 41 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af thg » 4. dec 2019, 16:00

AU-R8 skrev:
4. dec 2019, 15:55
thg skrev:
4. dec 2019, 15:34
Hvorfor er det ikke fair at beskatningsværdien svarer til den reelle værdi?

Som jeg skrev tidligere: Det er da ikke fair at man får en firmabil til 800.000 kr. men kun beskattes af 600.000 kr. og dette er da uanset ens lønindkomst?
Nu er langt de fleste firmabiler rimeligt normale biler.
Hos os fra Renault til VW Passat typisk.
Det er kun mig der har en dyr en.
De fleste hos os der har firmabil, er det primært fordi de slipper med bøvlet selv at have bilen og de slipper for at lave kørselsregnskab ved egen bil.

Men en Passet eller en Renault har jo også ofte adskillige "business" modeller og lign. som importørerne strikker sammen til netop erhvervsleasing, således at beskatningsværdien er et godt stykke under hvad Hr. og Fru Danmark kan købe tilsvarende bil til og det er ikke rimeligt!
Golf 7 2.0 TDI 150 hk. Highline DSG (årg. 4/2013)

DK-pakke, Vienna læderkabine, xenonforlygter m. LED kørelys og kurvelys, LED-baglygter, Discover Pro, DAB+ modtager, panorama soltag, adaptiv fartpilot, bakkamera, Park assist, Lane assist, Road Sign assist, Dynamic Light assist, køreprofil indstilling, tyverialarm, sportsundervogn, tonede ruder bag, 18" VW Marseille alufælge, Golf R multifunktionsrat med shift paddles, Helix Soundsystem.

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af martinta » 4. dec 2019, 16:05

Kevinff skrev:
4. dec 2019, 15:33
Enig med Daniel. Vil også vove at påstå at især kørende sælgere udgør hovedparten af firmabiler. Det virker som en tåbelig løsning på et problem som egentlig ikke findes
Er enig i at der er mange sælgere der har firmabil, men udover sælgere, så kommer firmabilerne typisk på tale når vi ryger op i et ledelses lag.

Men hvorfor er det overhovedet der diskuteres hvem der har de her firmabiler?

som thg skriver, hvorfor i alverden skal en medarbejder med en firmabil beskattes af en mindre værdi, end den værdi som bilen reelt har, blot fordi man kan lave nogle tryllerier på papiret? Og jo, problemet findes da, idéen med beskatningen er jo at du (som med alle andre ting du får fra arbejdet) beskattes af det gode du får stillet til rådighed. Ved at man værdi ansætter en bil urealistisk lavt får du jo reelt stillet noget til rådighed uden du bliver korrekt beskattet. Jeg synes du skal prøve at gøre det med en julegave fra firmaet. Lad os sige du får en bærbar til 10.000,- i julegave, den skal du beskattes af, så angiver du 5.000,- i værdi til skat så du nu beskattes af de 5.000,- Hvad tror du der sker?

Og hvis du gør det endnu bedre (hvilket er det der lidt sker her), så ringer du til din leverandør og får dem til at flytte noget rabat fra en anden ordre over på den her bærbare så du nu kun har købt den for 5.000,- fra din leverandør. Du skal officielt stadig beskattes af værdien som er 10.000,- men har kun betalt af 5.000,- ved at flytte rundt på nogle tal, og hvis skat ikke tjekker mere end det, så er du sluppet afsted med det. Men i samme omgang har du jo i princippet snydt statskassen for ca 2.500,-

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af martinta » 4. dec 2019, 16:07

AU-R8 skrev:
4. dec 2019, 15:57
Thor-thor skrev:
4. dec 2019, 15:50
Kevinff skrev:
4. dec 2019, 15:33
Enig med Daniel. Vil også vove at påstå at især kørende sælgere udgør hovedparten af firmabiler. Det virker som en tåbelig løsning på et problem som egentlig ikke findes
Problemet findes når firmaer kan indkøbe biler til kunstigt lave priser, hvor der betales langt mindre reg. afgift. i forhold til et privatkøb.
Det er i bedste fald udnyttelse af et hul i loven, i værste fald decideret fup og svindel
Vi er vel enige om at de leases ikke købes. Det er jo leasingfirmaerne der udnytter det latterlige system fuldt ud og konkurrencen er stor her. Hvis det ændres får medarbejderne blot "mindre" bil for samme beløb og beskatning. Fint nok for mig.
Om de købes eller leases er jo fuldstændig ligemeget. At det er leasingselskaberne der udnytter systemet er der ikke meget tvivl om, den enkelte medarbejder får jo en bil stillet til rådighed ud fra markedsvilkår, så dem kan du ikke klandre noget. Men det gør jo ikke problemet mindre at det bare er blevet en markedsstandard at snyde på vægten for de selskaber der leverer bilerne.

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af Morten Hedensted » 4. dec 2019, 16:09

Jøsses en masse indlæg der stinker af jantelov og misundelse - Socialismen har sgu fået gode kår - Og næ nej, jeg har ingen firmabil, det er mange år siden - Heldigvis.
Den misundelige teori om, at det kun er de rige der har firmabil holder jo på ingen måde. Der findes masser af sælgere, der har en latterlig lav grundløn og resten er provision, der er påduttet firmabil, netop fordi deres arbejdsgivere ønsker at bruge bilen til profilering.
Jeg har selv haft en kort karriere hos Berner for år tilbage - Grundlønnen var 9.000, men beskatningen af firmabilen var da den samme som alle andre betaler - Dengang var det minimum 160.000! Og nej, den gængse Berner sælger lavede sgutte kassen - Langtfra.

Dem der sidder her og er ved at blive kvalt i deres misundelses-frustrationer, har de husket på, at fænomenet om stort indkøb til lav pris og dermed lavere afgift, er præcis det samme på privatleasing, som mange jo benytter i deres private husholdning. Her har Hr og Fru Leverpostej, bare gavn af det man gladeligt kalder fup og fiduser her i tråden. Det er da tankevækkende. Og ja, jeg er absolut skyldig når det kommer til privatleasing. Jeg har både en ny og en brugt.

I min optik burde vi alle glæde os over, at det er blevet muligt for almindelige mennesker, at ha råd til ny og/eller nyere, større, mere økonomiske og mere sikre biler, end tilfældet var for bare 15-20 år siden! I stedet for at glædes, forarges man. Det er så typisk dansk.
Jantelov og misundelse er nok det værste i det her land. Alle har sgu ondt i røven af det andre har, som de ikke selv har råd til, eller gidet knokle for! Sørgeligt!
These users thanked the author Morten Hedensted for the post (total 10):
KenhoDanielB12KevinffThe Micktrix / DkGlaedeij6210LeVelsBechMSVstadilEsmarch
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af martinta » 4. dec 2019, 17:01

Morten Hedensted skrev:
4. dec 2019, 16:09
Jøsses en masse indlæg der stinker af jantelov og misundelse - Socialismen har sgu fået gode kår - Og næ nej, jeg har ingen firmabil, det er mange år siden - Heldigvis.
Hvad i alverden har det med jantelov og misundelse at gøre? Tror du skal tage et kig mere på de indlæg der er.
Morten Hedensted skrev:
4. dec 2019, 16:09
Den misundelige teori om, at det kun er de rige der har firmabil holder jo på ingen måde. Der findes masser af sælgere, der har en latterlig lav grundløn og resten er provision, der er påduttet firmabil, netop fordi deres arbejdsgivere ønsker at bruge bilen til profilering.
Hvis de sælgere har det så hårdt, så kan de fleste af dem få en firmabil på gule plader, problem solved.. Ohh wait.. Det har de allerede, for hvis du ser på mange af de steder hvor de netop giver en latterlig lav grundløn, så får de en reklame overmalet bil på gule plader. (hint: den koster gratis for medarbejderen)
Morten Hedensted skrev:
4. dec 2019, 16:09
Jeg har selv haft en kort karriere hos Berner for år tilbage - Grundlønnen var 9.000, men beskatningen af firmabilen var da den samme som alle andre betaler - Dengang var det minimum 160.000! Og nej, den gængse Berner sælger lavede sgutte kassen - Langtfra.
Tillykke. Du kunne have bedt om en på gule plader og sluppet for beskatningen, men så kunne du jo ikke selv køre rundt i den privat. Så er det jo bedre at klage over en lav grundløn og hvordan det er svært at få til at hænge sammen.
Morten Hedensted skrev:
4. dec 2019, 16:09
Dem der sidder her og er ved at blive kvalt i deres misundelses-frustrationer, har de husket på, at fænomenet om stort indkøb til lav pris og dermed lavere afgift, er præcis det samme på privatleasing, som mange jo benytter i deres private husholdning. Her har Hr og Fru Leverpostej, bare gavn af det man gladeligt kalder fup og fiduser her i tråden. Det er da tankevækkende. Og ja, jeg er absolut skyldig når det kommer til privatleasing. Jeg har både en ny og en brugt.
Problemet er da præcist det samme på privat leasing, nu er emnet her specifikt beskatningsregler af firmabiler, men generelt er udfordringen jo at samme bil har forskellige registreringsafgift alt efter om den er købt af et leasing selskab eller privat.

Men lad os da linke til den artikel fra thor-thor fra tidligere.
https://finans.dk/indsigt/ECE9738003/sa ... ctxref=ext

En bil der sælges for 759.000,- men hvor der kun er betalt afgift af den som om den blev solgt for 491.000,- Det er en profit på 268.000,- Men lad os da bare sige "janteloven" og "socialisme" er problemet her. Men går privatperson ud og skal købe den bil fra ny betaler vi rent faktisk 759.000 hvoraf en betragtelig del er afgifter.
Morten Hedensted skrev:
4. dec 2019, 16:09
I min optik burde vi alle glæde os over, at det er blevet muligt for almindelige mennesker, at ha råd til ny og/eller nyere, større, mere økonomiske og mere sikre biler, end tilfældet var for bare 15-20 år siden! I stedet for at glædes, forarges man. Det er så typisk dansk.
Ja, det kan vi sagtens blive enige om.. Lige den ene del af det udbrud du ellers får lukket ud her. Men der er ingen der bliver rigere af at statskassen bliver snydt i den grad som det desværre er tilfældet her. Og alene det at du ikke kan se det er i sig selv en smule skræmmende.
Morten Hedensted skrev:
4. dec 2019, 16:09
Jantelov og misundelse er nok det værste i det her land. Alle har sgu ondt i røven af det andre har, som de ikke selv har råd til, eller gidet knokle for! Sørgeligt!
Jantelov og misundelse har intet med den her tråd at gøre. Måden som vores love er skruet sammen på, og måden som de misbruges på derimod er. Men du har da ret i en ting.. Der er da ikke noget mere dansk end at sidde og brokke sig over janteloven og andres misundelse som de store problemer i danmark.
These users thanked the author martinta for the post:
donfetaful

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2054
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 483 times
Been thanked: 248 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af donfetaful » 4. dec 2019, 17:06

Martinta:
Billede

Jeg kan se sammenligningen, men tror den er misforstået, det har ikke noget med janteloven at gøre
Senest rettet af donfetaful 4. dec 2019, 17:06, rettet i alt 1 gang.

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af Morten Hedensted » 4. dec 2019, 17:12

martinta skrev:
4. dec 2019, 17:01
Morten Hedensted skrev:
4. dec 2019, 16:09
Jøsses en masse indlæg der stinker af jantelov og misundelse - Socialismen har sgu fået gode kår - Og næ nej, jeg har ingen firmabil, det er mange år siden - Heldigvis.
Hvad i alverden har det med jantelov og misundelse at gøre? Tror du skal tage et kig mere på de indlæg der er.
Morten Hedensted skrev:
4. dec 2019, 16:09
Den misundelige teori om, at det kun er de rige der har firmabil holder jo på ingen måde. Der findes masser af sælgere, der har en latterlig lav grundløn og resten er provision, der er påduttet firmabil, netop fordi deres arbejdsgivere ønsker at bruge bilen til profilering.
Hvis de sælgere har det så hårdt, så kan de fleste af dem få en firmabil på gule plader, problem solved.. Ohh wait.. Det har de allerede, for hvis du ser på mange af de steder hvor de netop giver en latterlig lav grundløn, så får de en reklame overmalet bil på gule plader. (hint: den koster gratis for medarbejderen)
Morten Hedensted skrev:
4. dec 2019, 16:09
Jeg har selv haft en kort karriere hos Berner for år tilbage - Grundlønnen var 9.000, men beskatningen af firmabilen var da den samme som alle andre betaler - Dengang var det minimum 160.000! Og nej, den gængse Berner sælger lavede sgutte kassen - Langtfra.
Tillykke. Du kunne have bedt om en på gule plader og sluppet for beskatningen, men så kunne du jo ikke selv køre rundt i den privat. Så er det jo bedre at klage over en lav grundløn og hvordan det er svært at få til at hænge sammen.
Morten Hedensted skrev:
4. dec 2019, 16:09
Dem der sidder her og er ved at blive kvalt i deres misundelses-frustrationer, har de husket på, at fænomenet om stort indkøb til lav pris og dermed lavere afgift, er præcis det samme på privatleasing, som mange jo benytter i deres private husholdning. Her har Hr og Fru Leverpostej, bare gavn af det man gladeligt kalder fup og fiduser her i tråden. Det er da tankevækkende. Og ja, jeg er absolut skyldig når det kommer til privatleasing. Jeg har både en ny og en brugt.
Problemet er da præcist det samme på privat leasing, nu er emnet her specifikt beskatningsregler af firmabiler, men generelt er udfordringen jo at samme bil har forskellige registreringsafgift alt efter om den er købt af et leasing selskab eller privat.

Men lad os da linke til den artikel fra thor-thor fra tidligere.
https://finans.dk/indsigt/ECE9738003/sa ... ctxref=ext

En bil der sælges for 759.000,- men hvor der kun er betalt afgift af den som om den blev solgt for 491.000,- Det er en profit på 268.000,- Men lad os da bare sige "janteloven" og "socialisme" er problemet her. Men går privatperson ud og skal købe den bil fra ny betaler vi rent faktisk 759.000 hvoraf en betragtelig del er afgifter.
Morten Hedensted skrev:
4. dec 2019, 16:09
I min optik burde vi alle glæde os over, at det er blevet muligt for almindelige mennesker, at ha råd til ny og/eller nyere, større, mere økonomiske og mere sikre biler, end tilfældet var for bare 15-20 år siden! I stedet for at glædes, forarges man. Det er så typisk dansk.
Ja, det kan vi sagtens blive enige om.. Lige den ene del af det udbrud du ellers får lukket ud her. Men der er ingen der bliver rigere af at statskassen bliver snydt i den grad som det desværre er tilfældet her. Og alene det at du ikke kan se det er i sig selv en smule skræmmende.
Morten Hedensted skrev:
4. dec 2019, 16:09
Jantelov og misundelse er nok det værste i det her land. Alle har sgu ondt i røven af det andre har, som de ikke selv har råd til, eller gidet knokle for! Sørgeligt!
Jantelov og misundelse har intet med den her tråd at gøre. Måden som vores love er skruet sammen på, og måden som de misbruges på derimod er. Men du har da ret i en ting.. Der er da ikke noget mere dansk end at sidde og brokke sig over janteloven og andres misundelse som de store problemer i danmark.
Helt kort, eneste grund til der her i landet spekuleres i alle kanter af skatter og afgifter er, at de er tåbelige, for høje og mange af dem reelt ikke bidrager væsentligt til helheden! Det er nemlig sådan venstreorienteret politik virker.
I øvrigt, så skal man ikke læse ret mange emner igennem her, før man støder på folk der har opnået store rabatter på de biler de har handlet privat - Mange bruger endda cvr-finten. Du ved, man får en bil til sig selv, med flåderabat - Hvem tror du betaler den rabat - Nok ikke importøren alene!?

Helt overordnet bliver ingen hverken rigere eller fattigere af, at der spekuleres i mindre skat osv - Der er allerede så uendeligt mange penge i den store fælleskasse, de forvaltes bare skræmmende dårligt - Det er vores fine nye finanslov et godt eksempel på. Jeg forstår godt Skipper og Co smiler så bredt.

Og nej, jeg kunne ikke bare ha valgt en gulpladet firmabil dengang - Det ville muligvis blive en mulighed senere, - Ingen vælger sgu da en Mitsubishi Spacestar frivilligt! Og det var den jeg kunne vælge i mellem - Den blev byttet til en Citroen Xsara 1.6 senere - Heller ikke et valg ret mange ville tage frivilligt. Bilerne var netop valgt, for at kunne holdes på laveste beskatning. De gulpladede var der ikke mange af dengang, det er først kommet senere!
Cool nok du mener jeg er fuld af løgn, men så meld det da rent ud - Det andet der er lidt tøset!

Uagtet dit lange skriv, så fastholder jeg det dybest set er socialisisk misundelse der gives udtryk for og egentlig synes jeg du bekræfter det meget godt.

I stedet for at ha så travlt med hvad andre har og får og ikke mindst hvordan, så glæd jer da lidt over tingene.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af Morten Hedensted » 4. dec 2019, 17:14

donfetaful skrev:
4. dec 2019, 17:06
Martinta:
Billede

Jeg forstår heller ikke lige sammenhængen. Det er systemet vi er sure på, ikke dem i bilerne.

Samme grund som Olsen Banden er efter bankerne og bagmændene: de gør hvad der passer dem, fordi lobbyister, underbordsaftaler og rygklappere
Hvis det er tilfældet, hvorfor så alt den fokus på direktionsgangene, høje indtægter og hvem der yder hvad i forhold til andre!?
These users thanked the author Morten Hedensted for the post:
Kevinff
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Brugeravatar
Sgh2008ejs
Nyt medlem
Indlæg: 477
Tilmeldt: 16. jan 2012, 21:20
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sydfyn
Has thanked: 8 times
Been thanked: 100 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af Sgh2008ejs » 4. dec 2019, 17:20

Skulle vi ikke forholde os til det målet med ændringen vha finansloven faktisk er??

At prisen for en firmabil mere skal afspejle den reele pris, hvis den skulle købes privat. Netop for at man ikke kan få bilen billigere fordi det er en firmabil, end hvis den skulle købes privat som skaber ulighed?
Jeg er på ingen måde socialist, men går meget ind for lighed og lige muligheder. Det mener jeg også det her forslag gør.

Men hvis i er uenige: så smid beskatningsgrundlag på jeres firmabiler op, og lad os se om man kan holde dem privat for samme pris? :) (Naturligvis uden at medregne udgifter til kørsel på jobbet)
2022 Tesla Model 3
2019 Seat Mii Style

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4409 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af DanielB12 » 4. dec 2019, 17:23

martinta skrev:
4. dec 2019, 16:05
Og hvis du gør det endnu bedre (hvilket er det der lidt sker her), så ringer du til din leverandør og får dem til at flytte noget rabat fra en anden ordre over på den her bærbare så du nu kun har købt den for 5.000,- fra din leverandør. Du skal officielt stadig beskattes af værdien som er 10.000,- men har kun betalt af 5.000,- ved at flytte rundt på nogle tal, og hvis skat ikke tjekker mere end det, så er du sluppet afsted med det. Men i samme omgang har du jo i princippet snydt statskassen for ca 2.500,-
Hvad så med andre personalegoder? Har noget ‘arbejder’-familie, hvor konen arbejder på en malerfabrik, og manden på en møbelfabrik. De får gratis maling, og maler 2-3x årligt, og møbler til halv pris. Skal de så ikke også beskattes af det? Eller kokke som får p-mad, uden at betale de ~360 kr/mdr som alle andre der får kantinemad gør? Eller mekanikeren der gratis kan låne en lift på værkstedet, og sætte aut. stempel i bogen?

Det bliver er sygt samfund, hvis alle skal være ens og alle skal have lige meget, uanset hvor meget arbejde de lægger, eller hvor vigtigt deres arbejde er.
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 2):
Morten HedenstedKevinff
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2054
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 483 times
Been thanked: 248 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af donfetaful » 4. dec 2019, 17:24


Morten Hedensted skrev: Hvis det er tilfældet, hvorfor så alt den fokus på direktionsgangene, høje indtægter og hvem der yder hvad i forhold til andre!?
Måske det er en let sammenligning. De kører ofte i store biler, der er betalt af firmaet. Jeg ved det ikke

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af Morten Hedensted » 4. dec 2019, 17:35

Sgh2008ejs skrev:
4. dec 2019, 17:20
Skulle vi ikke forholde os til det målet med ændringen vha finansloven faktisk er??

At prisen for en firmabil mere skal afspejle den reele pris, hvis den skulle købes privat. Netop for at man ikke kan få bilen billigere fordi det er en firmabil, end hvis den skulle købes privat som skaber ulighed?
Jeg er på ingen måde socialist, men går meget ind for lighed og lige muligheder. Det mener jeg også det her forslag gør.

Men hvis i er uenige: så smid beskatningsgrundlag på jeres firmabiler op, og lad os se om man kan holde dem privat for samme pris? :) (Naturligvis uden at medregne udgifter til kørsel på jobbet)
Jagten på lighed, er lige præcis socialistisk. Det er grund-dna i venstre side af folketinget! Lighed og lige muligheder har ikke nødvendigvis noget med hinanden at gøre. Dybest set, er vi alle, i teorien, født med samme muligheder her i landet. At alle så enten ikke formår eller ikke gider udnytte mulighederne er så bare realiteterne og heldigvis for det, ellers skulle vi alle kæmpe om de samme pladser samme sted i samfundet.

Jeg har aldrig gidet gå i skole, så bliver man ikke bare sådan lige en del af toppen i samfundet. Det er da cool nok, Alle valg har konsekvenser. Men det betyder da ikke, at jeg får ondt i maven når andre når toppen og har råd til hvad som helst. Jeg bliver heller ikke dårlig af, at de både har Porsche, sejlbåd og sommerhus. Herregud, de har selv kæmpet for at nå der til.

I forhold til hvad det koster at holde bil, så sparer man også gevaldigt på privatleasing, hvis man husker at tage det hele med i regnestykket - F.eks opnår man en fleksibilitet eftersom man kan komme af med bilen efter 12 måneder og kende prisen på forhånd, man slipper for usikkerhed omkring værdi ved justeringer på afgifter, man kender sine udgifter til service, rep og vedligehold og man sparer forrentningen af relativt stor udbetaling.

En del af disse ting, har nok også betydning når virksomheder vælger leasing. Og nå ja, så er det lidt lettere at håndtere skattemæssigt og det skåner likviditeten.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af martinta » 4. dec 2019, 17:41

Morten Hedensted skrev:
4. dec 2019, 17:12
Helt kort, eneste grund til der her i landet spekuleres i alle kanter af skatter og afgifter er, at de er tåbelige, for høje og mange af dem reelt ikke bidrager væsentligt til helheden! Det er nemlig sådan venstreorienteret politik virker.
I øvrigt, så skal man ikke læse ret mange emner igennem her, før man støder på folk der har opnået store rabatter på de biler de har handlet privat - Mange bruger endda cvr-finten. Du ved, man får en bil til sig selv, med flåderabat - Hvem tror du betaler den rabat - Nok ikke importøren alene!?
CVR finten virker jo på præcis samme måde som leasingfinten. Bare med væsentligt lavere beløb. Hvis du læser om folk med CVR finten, så besparelsen typisk på hvad? 70.000,-? Af dem kan du jo så spekulere i at ca. hvad? 52.000,- af dem er betalt at statskassen. Resten er reelt rabat fra importøren.

Men der har du ret.

At der generelt er et kæmpe skattetryk i danmark er vi ikke uenige om, men hvis det skal ændres, så skal det gøres generelt, dvs. ved et valg. Ikke ved at der snydes ude i samfundet, og slet ikke i den skala som der er tale om her.
Morten Hedensted skrev:
4. dec 2019, 17:12
Helt overordnet bliver ingen hverken rigere eller fattigere af, at der spekuleres i mindre skat osv - Der er allerede så uendeligt mange penge i den store fælleskasse, de forvaltes bare skræmmende dårligt - Det er vores fine nye finanslov et godt eksempel på. Jeg forstår godt Skipper og Co smiler så bredt.
Imponerende, 2 steder i træk hvor vi er enige. Men uanset hvad, så får vi ingen gevinst som samfund hvis folk ikke betaler de afgifter/skatter der er lagt på fordi de synes de er dumme.

Skal det laves om, så skal det laves om politisk, og den eneste måde det kan ske er ved næste valg. Der kommer så et problem, hvem vil du stemme på som rent faktisk tør ændre det?
Morten Hedensted skrev:
4. dec 2019, 17:12
Og nej, jeg kunne ikke bare ha valgt en gulpladet firmabil dengang - Det ville muligvis blive en mulighed senere, - Ingen vælger sgu da en Mitsubishi Spacestar frivilligt! Og det var den jeg kunne vælge i mellem - Den blev byttet til en Citroen Xsara 1.6 senere - Heller ikke et valg ret mange ville tage frivilligt. Bilerne var netop valgt, for at kunne holdes på laveste beskatning. De gulpladede var der ikke mange af dengang, det er først kommet senere!
Mangler du ikke også lige at nævne at du fik 9.000,- om måneden i hvad? 1996? Der var de noget mere værd end 9.000,- i dag.
Morten Hedensted skrev:
4. dec 2019, 17:12
Cool nok du mener jeg er fuld af løgn, men så meld det da rent ud - Det andet der er lidt tøset!
Hah, hvis jeg mener du er fuld af løgn, så skal jeg nok fortælle dig det, jeg er absolut ikke enig i hverken din retorik (læs selv starten på dit andet indlæg) eller dine holdninger. Men du har intet skrevet der gør at jeg tror du lyver.

Men hvis det kan hjælpe, så du ikke skal gætte hvad jeg tror om dig, så er du lige nu i kategorien baby boomer inde i mit hovedet(og det er udelukkende baseret på 2 indlæg). Den kategori svarer til en mand i, midt fyrrerne til midt halvtredserne. Kommer på arbejde hver dag, dybt selvhøjtidelig. Ved ALT om alt, tager aldrig fejl, og er fantastisk til at sidde og råbe sin holdning når der kommer et emne frem han har en holdning om. Alle andre ved alligevel ikke hvad de taler om. Kan kun finde ud af at diskutere et emne ved at øge stemmen, og i telefon samtaler med en supporter (callcenter) bliver egoet en lille smule større ved at råbe af den stakkel i den anden ende.
Morten Hedensted skrev:
4. dec 2019, 17:12
Uagtet dit lange skriv, så fastholder jeg det dybest set er socialisisk misundelse der gives udtryk for og egentlig synes jeg du bekræfter det meget godt.

I stedet for at ha så travlt med hvad andre har og får og ikke mindst hvordan, så glæd jer da lidt over tingene.
Hvad i alverden skal jeg være misundelig over? Jeg har mulighed for at få firmabil, jeg ejer selv mit nybyggede hus, både min kone og jeg tjener i den pæne ende af lønskalaen. Vi har 2 dejlige børn. Så nej, misundelse er ikke det rigtige ord.

Men ja foragt over at vi andre betaler hvad vi skal, og du så har et par spader (leasing selskaberne), som i den grad underminerer det fundament med at snyde, det kan jeg nok ikke løbe fra.

Og nej, jeg mener ikke de folk der har leasing biler kan gøre meget anerledes, de får en bil stillet til rådighed fra sin arbejdsgiver (eller som dig, leaser den selv), og de firmabiler bliver beskattet efter markedsvilkår. Ingen kan forvente at hr. og fru. hansen skal tage stilling til om der er betalt den rigtige afgift og på hvilke forudsætninger. Køber/leaser du ved en forhandler må man gå ud fra alt er gået rigtigt til.Problemet ligger i at leasingselskabere og forhandlere kan lege rundt med afgiften som de har lyst til ved at lave deres små finter.

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af martinta » 4. dec 2019, 17:45

DanielB12 skrev:
4. dec 2019, 17:23
martinta skrev:
4. dec 2019, 16:05
Og hvis du gør det endnu bedre (hvilket er det der lidt sker her), så ringer du til din leverandør og får dem til at flytte noget rabat fra en anden ordre over på den her bærbare så du nu kun har købt den for 5.000,- fra din leverandør. Du skal officielt stadig beskattes af værdien som er 10.000,- men har kun betalt af 5.000,- ved at flytte rundt på nogle tal, og hvis skat ikke tjekker mere end det, så er du sluppet afsted med det. Men i samme omgang har du jo i princippet snydt statskassen for ca 2.500,-
Hvad så med andre personalegoder? Har noget ‘arbejder’-familie, hvor konen arbejder på en malerfabrik, og manden på en møbelfabrik. De får gratis maling, og maler 2-3x årligt, og møbler til halv pris. Skal de så ikke også beskattes af det? Eller kokke som får p-mad, uden at betale de ~360 kr/mdr som alle andre der får kantinemad gør? Eller mekanikeren der gratis kan låne en lift på værkstedet, og sætte aut. stempel i bogen?

Det bliver er sygt samfund, hvis alle skal være ens og alle skal have lige meget, uanset hvor meget arbejde de lægger, eller hvor vigtigt deres arbejde er.
Jamen du har jo selv svaret på det. Men jo, kokke skal beskattes, maleren skal beskattes hvis det har en værdi over 1.200,-

Men står du helt seriøst og sammenligner småsnyderi imellem en virksomhed og deres medarbejder med bil importører som storsvindler for mange millioner hvert år?

Men skal da gerne citere skat.
En medarbejder kan som hovedregel kun modtage gaver og mindre personalegoder for op til 1.200 kr. om året i 2019 inkl. moms (1.100 kr. om året i 2018) uden at betale skat, men der er nogle særregler.

Arbejdsgiveren eller medarbejderen skal oplyse gavens værdi til Skattestyrelsen
Kontantgaver og gavekort, der kan byttes til kontanter, er altid skattepligtige.

Arbejdsgiveren skal indberette gaven, hvis det er en kontantgave, eller hvis gavens værdi i sig selv overstiger 1.200 kr. i 2019 (1.100 kr. i 2018)

Medarbejderen skal oplyse beløbet på årsopgørelsen, hvis arbejdsgiveren et år har givet flere gaver, hvis værdi tilsammen overstiger 1.200 kr. i 2019 (1.100 kr. i 2018). Beløbet skal oplyses i rubrik 20.

Arbejdsgiver kan trække udgiften fra
Arbejdsgiveren skal indberette beløbet og kan trække hele udgiften fra som en driftsomkostning.
https://skat.dk/skat.aspx?oid=2234840

thg
Medlem
Indlæg: 1134
Tilmeldt: 26. aug 2008, 07:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 41 times

Re: Nye beskatningsregler pr. 1/2 2020

Indlæg af thg » 4. dec 2019, 18:00

Har I der tjener en forholdsvis normal løn - vel 30.000-40.000 kr./mdr. excl. pension og som har hus, billån (dvs. forskellige renteudgifter der kan fratrækkes) og som har +30 km. hver på arbejde prøvet at sammenligne jeres bruttoløn med nettoløn og så udregne hvor lidt skat I faktisk har betalt i procent? (er godt klar over at jo højere vi kommer op i løn, jo højere samlede procent betaler man i skat, men nu tager jeg udgangspunkt i mange typiske danskere, som beskrevet herover).

Jeg ejer selv lejlighed til ca. 1,5 mio, har en Golf som jeg afdrager på (dvs. jeg får rente fradrag for disse to ting), jeg har alm. kørselsfradrag til/fra arbejde, jeg får fradrag for fagforening/a-kasse/lønforsikring og alt i alt når jeg får min løn udbetalt, har jeg "kun" betalt 36% i skat, AM bidrag mv. og dette beløb er ovenikøbet hvor der også er trukket 6% af min bruttoløn som jeg selv betaler til min pensionsordning!

Og hvis jeg lægger min egenbetalte pensions indbetaling til, trækker AM bidrag og min skatteprocent fra og så sammenligner bruttoløn med nettoløn, så er vi nede på 32,5% forskel - dvs. reelt set afleverer jeg kun 32,5% i skatter hver eneste mdr.

Så ja, vi har høje skatter i Danmark, nogle af verdens højeste, men lige så gælder det med fradrag!
Golf 7 2.0 TDI 150 hk. Highline DSG (årg. 4/2013)

DK-pakke, Vienna læderkabine, xenonforlygter m. LED kørelys og kurvelys, LED-baglygter, Discover Pro, DAB+ modtager, panorama soltag, adaptiv fartpilot, bakkamera, Park assist, Lane assist, Road Sign assist, Dynamic Light assist, køreprofil indstilling, tyverialarm, sportsundervogn, tonede ruder bag, 18" VW Marseille alufælge, Golf R multifunktionsrat med shift paddles, Helix Soundsystem.

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"