Bøde uden at blive stoppet

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Besvar
ak-leon
Helt nyt medlem
Indlæg: 93
Tilmeldt: 23. jan 2020, 07:28
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 58 times
Been thanked: 22 times

Bøde uden at blive stoppet

Indlæg af ak-leon » 14. feb 2020, 18:16

Vi kender det nok alle sammen. Vi har haft en lang arbejdsdag, og vil egentlig bare skynde os hjem. Og så kører vi måske lidt for meget på rutinen og overtræder nogle regler undervejs. Nogen måske til bødestraf andre måske til klip eller sågar frakendelse.

Det sker jo ikke så tit at man bliver stoppet for sådan nogle ting, men jeg tænker da tit over hvis jeg kommer til at lave noget dumt i trafikken... Var der nogen der så det :roll:

Men hvordan er reglerne egentlig. Hvis en patrulje ser noget ulovligt, skal de så standse folk for at give dem en bøde, eller kan de bare sende en bøde i e-boks for det de nu har observeret. Det kan de jo med fotovogne, men hvad med det de "levende" betjente ser?
2014 VW Up! 1,0 TSI 60 hk Life Up
2017 Ford Fiesta 1,0 Ecoboost 100 hk Titanium
2020 Seat Leon ST 1,5 TSI 150hk DSG Xcellence

Brugeravatar
Sonnesen
Nyt medlem
Indlæg: 115
Tilmeldt: 2. sep 2019, 10:02
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 15 times

Re: Bøde uden at blive stoppet

Indlæg af Sonnesen » 14. feb 2020, 18:23

Det kommer selvfølgelig an på hvor vildt det er. Men umiddelbart stopper de vel en? Tænker ikke bare du får en hilsen på e-boks uden videre. Ift. fart skal der vidst altid fremlægges en måling eller videooptagelse.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Audi S3 8V 2014

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1260
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1096 times
Been thanked: 487 times

Re: Bøde uden at blive stoppet

Indlæg af Target » 14. feb 2020, 18:49

De skal stoppe dig, eller som minimum have et billede af personen der fører køretøjet. Ellers har de ikke en chance for at kunne bevise, hvem der har været fører af bilen.
Selv i fartkontroller (fotovogne og stærekasser undtaget) vil de stoppe folk, eller eftersætte, hvis personen ikke stopper selv.
Skulle det lykkedes at slippe fra politiet, vil de nok efterfølgende forsøge at kontakte ejeren af køretøjet, såfremt det er muligt at finde frem til ejeren, og i sidste ende formentlig sigte vedkommende, hvis der er vidner der kan identificere ejeren som fører af bilen på det pågældne tidspunkt. Ejeren af bilen er, så vidt jeg ved, ikke forpligtet til at oplyse, hvem der har været fører af køretøjet på det pågældende tidspunkt.

Edit: Efter lidt nærmere undersøgelse, så kan man vist risikere at få en bøde, hvis man ikke vil oplyse hvem der har ført køretøjet. Har dog kun kunne finde eksempler på fartbøder fra fotovogne, hvor bøden automatisk bliver sendt til ejeren.
Senest rettet af Target 14. feb 2020, 19:06, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author Target for the post:
ak-leon
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
Hej-Hej
Nyt medlem
Indlæg: 459
Tilmeldt: 29. apr 2016, 10:01
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ferritslev
Has thanked: 170 times
Been thanked: 89 times

Re: Bøde uden at blive stoppet

Indlæg af Hej-Hej » 14. feb 2020, 18:51

Du kan sagtens få en bøde uden politiet overhovedet har i været i nærheden af dig! Jeg har fået en bøde for at overhale en cyklist der mente jeg kørte for tæt på ham, alene baseret på hans telefoniske anmeldelse til politiet. Jeg var selvfølgelig ikke enig i forseelsen og tog den i retten hvor jeg tabte og blev idømt bøden. :evil:

ak-leon
Helt nyt medlem
Indlæg: 93
Tilmeldt: 23. jan 2020, 07:28
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 58 times
Been thanked: 22 times

Re: Bøde uden at blive stoppet

Indlæg af ak-leon » 14. feb 2020, 19:39

Hej-Hej skrev:
14. feb 2020, 18:51
Du kan sagtens få en bøde uden politiet overhovedet har i været i nærheden af dig! Jeg har fået en bøde for at overhale en cyklist der mente jeg kørte for tæt på ham, alene baseret på hans telefoniske anmeldelse til politiet. Jeg var selvfølgelig ikke enig i forseelsen og tog den i retten hvor jeg tabte og blev idømt bøden. :evil:
Det skriger jo imod al fornuft og retssikkerhed. Hvis det er sådan det fungerer så kan vi jo alle sammen gå og anklage hinanden for alt muligt.
These users thanked the author ak-leon for the post:
Hej-Hej
2014 VW Up! 1,0 TSI 60 hk Life Up
2017 Ford Fiesta 1,0 Ecoboost 100 hk Titanium
2020 Seat Leon ST 1,5 TSI 150hk DSG Xcellence

Brugeravatar
larslyn
Aktiv medlem
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Beerpiece
Has thanked: 228 times
Been thanked: 110 times

Re: Bøde uden at blive stoppet

Indlæg af larslyn » 14. feb 2020, 20:50

Hej-Hej skrev:
14. feb 2020, 18:51
Jeg har fået en bøde for at overhale en cyklist der mente jeg kørte for tæt på ham, alene baseret på hans telefoniske anmeldelse til politiet. Jeg var selvfølgelig ikke enig i forseelsen og tog den i retten hvor jeg tabte og blev idømt bøden. :evil:

og hvad blev der så fremlagt i retten?, dét har jeg godt nok aldrig hørt om, at politiet udsteder bøder på baggrund af en borgers henvendelse.....men det er da muligt jeg tager fejl... måske Martin kan korrekse mig

hr. Petersen på cyklen ringer 112 og fortæller at han lige er blevet overhalet af dig som ifølge ham kørte for tæt på cyklen.... og på den baggrund skriver politiet en bøde til dig? hvad var bøden for?

jeg skal slet ikke påstå du lyver, men det lyder hverken lovligt eller sandsynligt i mine ører,

Brugeravatar
Hej-Hej
Nyt medlem
Indlæg: 459
Tilmeldt: 29. apr 2016, 10:01
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ferritslev
Has thanked: 170 times
Been thanked: 89 times

Re: Bøde uden at blive stoppet

Indlæg af Hej-Hej » 14. feb 2020, 22:23

larslyn skrev:
14. feb 2020, 20:50
Hej-Hej skrev:
14. feb 2020, 18:51
Jeg har fået en bøde for at overhale en cyklist der mente jeg kørte for tæt på ham, alene baseret på hans telefoniske anmeldelse til politiet. Jeg var selvfølgelig ikke enig i forseelsen og tog den i retten hvor jeg tabte og blev idømt bøden. :evil:

og hvad blev der så fremlagt i retten?, dét har jeg godt nok aldrig hørt om, at politiet udsteder bøder på baggrund af en borgers henvendelse.....men det er da muligt jeg tager fejl... måske Martin kan korrekse mig

hr. Petersen på cyklen ringer 112 og fortæller at han lige er blevet overhalet af dig som ifølge ham kørte for tæt på cyklen.... og på den baggrund skriver politiet en bøde til dig? hvad var bøden for?

jeg skal slet ikke påstå du lyver, men det lyder hverken lovligt eller sandsynligt i mine ører,
Fuldstændig enig med jer begge og forstår til fulde hvis i ikke helt kan tro det. Det er ikke desto mindre sandt.
Ja, spasseren på cyklen ringer til politiet og fortæller at jeg har kørt alt for tæt på ham da jeg overhalede. Politiet giver mig en bøde. Jeg tager i retten og forklarer mig, det samme gør cyklisten og retten vælger så at tro cyklisten og idømmer mig bøden. Bøden var for ikke at udvise tilstrækkelig agtpågivenhed. Det eneste der blev fremlagt i retten var cyklisten og hans vens forklaring (som ikke engang stemte overens med hinanden) mod min og konens forklaring (havde kone og vores 4 børn med i bilen, så klart at jeg kørte som død og helvede... eller noget..)
These users thanked the author Hej-Hej for the post (total 2):
donfetafullarslyn

Alpaka
Helt nyt medlem
Indlæg: 81
Tilmeldt: 4. jun 2019, 15:59
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 20 times
Been thanked: 7 times

Re: Bøde uden at blive stoppet

Indlæg af Alpaka » 15. feb 2020, 10:41

ak-leon skrev:
14. feb 2020, 18:16
Vi kender det nok alle sammen. Vi har haft en lang arbejdsdag, og vil egentlig bare skynde os hjem. Og så kører vi måske lidt for meget på rutinen og overtræder nogle regler undervejs. Nogen måske til bødestraf andre måske til klip eller sågar frakendelse.

Det sker jo ikke så tit at man bliver stoppet for sådan nogle ting, men jeg tænker da tit over hvis jeg kommer til at lave noget dumt i trafikken... Var der nogen der så det :roll:

Men hvordan er reglerne egentlig. Hvis en patrulje ser noget ulovligt, skal de så standse folk for at give dem en bøde, eller kan de bare sende en bøde i e-boks for det de nu har observeret. Det kan de jo med fotovogne, men hvad med det de "levende" betjente ser?
Ja og nej :arrow:

Hvis en patrulje ser føreren af en bil lave noget ulovligt, er de 4. understående senarier sandsynlige.

1. De har gang i noget andet, og lader sig slippe.

2. De stopper dig. Du bliver sigtet og modtager et bødeforlæg.

3. De skriver registreringsnummeret ned og kontakter ejeren. De kan genkende ham som føreren og sigter ham.

4. De skriver registreringsnummeret ned og kontakter ejeren. De kan ikke genkende ham som føreren. De forlanger at få oplyst, hvem der førte bilen jævnfør Færdselslovens § 65 stk. 2 om oplysningspligt. Herefter kan føreren måske udfindes, og han sigtes.

Når det så er sagt!

Så kan det godt lade sig gøre at sende et bødeforlæg via e-boks til ejeren af bilen, uden at have talt med ham. Det kan gøres direkte fra tjenestetelefonen. Men det kræver at betjenten ikke overholder flere bestemmelser vedrørende sigtets rettigheder i Retsplejeloven.
These users thanked the author Alpaka for the post:
ak-leon

Brugeravatar
JerrilD
Aktiv medlem
Indlæg: 2173
Tilmeldt: 24. mar 2009, 20:28
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trekants Området
Has thanked: 21 times
Been thanked: 55 times

Re: Bøde uden at blive stoppet

Indlæg af JerrilD » 15. feb 2020, 15:22

Jeg var ude på et skades sted i forbindelse med et færdelsuheld med noget varevogn og en lastbil. Imellem tiden hvor brændvæsnet tømte tanken på lastbilen, holdte de betjente kontrol med folk der sad og filmede imens de kørte. Der var nemlig en som kom i modkørende ret, som de ikke kunne stoppe, de noterede nummerpladen. Men tror da han fik en hilsen :)
Vw Polo Mk2 Steilheck 1300 4Gear
Suzuki Jimny 1.5 Adventure

Alpaka
Helt nyt medlem
Indlæg: 81
Tilmeldt: 4. jun 2019, 15:59
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 20 times
Been thanked: 7 times

Re: Bøde uden at blive stoppet

Indlæg af Alpaka » 15. feb 2020, 15:32

JerrilD skrev:
15. feb 2020, 15:22
Jeg var ude på et skades sted i forbindelse med et færdelsuheld med noget varevogn og en lastbil. Imellem tiden hvor brændvæsnet tømte tanken på lastbilen, holdte de betjente kontrol med folk der sad og filmede imens de kørte. Der var nemlig en som kom i modkørende ret, som de ikke kunne stoppe, de noterede nummerpladen. Men tror da han fik en hilsen :)
Ja.
Som minimum en bøde på 2500 kr. for oplysningspligten, såfremt føreren ikke genkendes.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5572
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 317 times
Been thanked: 367 times

Re: Bøde uden at blive stoppet

Indlæg af GranTurismo » 16. feb 2020, 00:19

De skal ikke nødvendigvis stoppe dig. De trafikanter som kører så vildt, at Politiet må afbryde eftersættelsen slipper jo heller ikke for straf. Hvis de kender nummerpladen, ved de også hvor de kan træffe dig.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: Bøde uden at blive stoppet

Indlæg af Realtor » 16. feb 2020, 01:10

Har en makker hvis far også fik en skrivelse på noget uforsvarlig kørsel, af en betjent som ikke var på arbejde men som noterede nummerpladen. Den ville han også prøve hos domstolene, men valgte betale efter lidt advokatrådgivning.
2020 Audi E-tron 55

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Bøde uden at blive stoppet

Indlæg af Mike H » 16. feb 2020, 07:50

Mener jeg husker en sag fra Nordjylland hvor en række motionscykler blev presset i grøften af en bilist der ikke overlod dem nok plads - her kørte der en betjent bag bilisten - som valgte at stoppe og hjælpe cykelisterne. Bilisten fik vist efterfølgende et klip og bøde. Så nej, man skal ikke stoppes. Betjentes (og evt vidners) ord tæller mest i retten.

Bilisten i ovenstående blev dømt, da han ikke ventede bag rækken af cykler, til der var plads til overhalingen - han kørte bare og mødte så samtidig en modkørende mens han var på siden af cykelisterne.

Syntes det er helt fair man kan dømme ud fra udsagn - det modsatte ville være endnu værrere. Husker tiden med starten af fotovogne - der gik jo mode i at sige en anden havde ført køretøjet og man ikke ville/kunne oplyse hvem det var. Men der skal være en betjent der har observeret overtrædelsen.
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Brugeravatar
Hej-Hej
Nyt medlem
Indlæg: 459
Tilmeldt: 29. apr 2016, 10:01
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ferritslev
Has thanked: 170 times
Been thanked: 89 times

Re: Bøde uden at blive stoppet

Indlæg af Hej-Hej » 16. feb 2020, 09:43

Selvfølgelig skal man kunne dømmes for noget lort man laver selvom det ikke lige er filmet på video og der er betjente til stede som vidner.

Men jeg er altså blevet dømt i retten for ikke at udvise tilstrækkelig agtpågivenhed, ved at overhale en cyklist hvor HAN mener jeg kommer for tæt på ham og jeg mener noget andet, INGEN skade er sket, ingen væltede cyklister, ingen skrammede biler, intet der var lige ved at gå galt osv.. KUN at han synes jeg var for tæt på ham og der har ingen uvildige vidner været i miles omkreds.

Og dét synes jeg sgu er helt ude i hampen! Virkelig!

Jeg kører med kamera i bilen nu og håber at det kan stille mig bedre hvis jeg en anden gang er uheldig at blive beskyldt for noget jeg ikke mener at have gjort. :)
(Ikke kun grundet dette, men har også mistet 3 sidespejle hvor man måske kunne have set en nr plade på den første som var helt ovre i min bane og stak af, den anden som kom hamrende igennem et sving og også var langt over midten og den sidste som pludselig ikke kunne huske at have stået ved sin fejl og påtaget sig skylden, der havde en video optagelse med lyd på nok hjulpet hukommelsen i den rigtige retning.. det var endda lige ved siden af politistationen, men da det var lige ved middagstid havde de ikke mulighed for at sende nogen da de lige havde hentet brød -ja det var helt seriøst beskeden jeg fik da jeg ringede til dem!
These users thanked the author Hej-Hej for the post:
chrstn_olsen

NiklasDKSalkin
Helt nyt medlem
Indlæg: 29
Tilmeldt: 31. jul 2016, 17:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Bøde uden at blive stoppet

Indlæg af NiklasDKSalkin » 1. maj 2020, 21:50

Hej-Hej skrev:
16. feb 2020, 09:43
Selvfølgelig skal man kunne dømmes for noget lort man laver selvom det ikke lige er filmet på video og der er betjente til stede som vidner.

Men jeg er altså blevet dømt i retten for ikke at udvise tilstrækkelig agtpågivenhed, ved at overhale en cyklist hvor HAN mener jeg kommer for tæt på ham og jeg mener noget andet, INGEN skade er sket, ingen væltede cyklister, ingen skrammede biler, intet der var lige ved at gå galt osv.. KUN at han synes jeg var for tæt på ham og der har ingen uvildige vidner været i miles omkreds.

Og dét synes jeg sgu er helt ude i hampen! Virkelig!

Jeg kører med kamera i bilen nu og håber at det kan stille mig bedre hvis jeg en anden gang er uheldig at blive beskyldt for noget jeg ikke mener at have gjort. :)
(Ikke kun grundet dette, men har også mistet 3 sidespejle hvor man måske kunne have set en nr plade på den første som var helt ovre i min bane og stak af, den anden som kom hamrende igennem et sving og også var langt over midten og den sidste som pludselig ikke kunne huske at have stået ved sin fejl og påtaget sig skylden, der havde en video optagelse med lyd på nok hjulpet hukommelsen i den rigtige retning.. det var endda lige ved siden af politistationen, men da det var lige ved middagstid havde de ikke mulighed for at sende nogen da de lige havde hentet brød -ja det var helt seriøst beskeden jeg fik da jeg ringede til dem!
Du har altså nogle gode historier

Brugeravatar
Hej-Hej
Nyt medlem
Indlæg: 459
Tilmeldt: 29. apr 2016, 10:01
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ferritslev
Has thanked: 170 times
Been thanked: 89 times

Re: Bøde uden at blive stoppet

Indlæg af Hej-Hej » 2. maj 2020, 07:44

NiklasDKSalkin skrev:
1. maj 2020, 21:50
Du har altså nogle gode historier
Tak.. men jeg synes nu selv de havde været bedst, hvis jeg ikke selv skulle betale for 3 nye sidespejle og en dummebøde til en gnaven cyklist.. :(

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"