Parkeringsbøde og forældelse

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Besvar
Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Parkeringsbøde og forældelse

Indlæg af Ztrejfer » 25. sep 2020, 13:38

Får her i juli 2020 et overraskende brev fra Europark om, at jeg skal betale en parkeringsbøde dateret 13. sept. 2018. Jeg har ikke tidligere modtaget henvendelser eller en bøde omhandlende dette forhold. Efter at have krævet dokumentation er jeg i sidste uge blevet sendt den fornødne foto-serie - for en parkering som jeg ikke naturligvis længere erindrer nogetsomhelst om, da den som nævnt fandt sted i efteråret 2018.

Det er noget sent at få en sådan henvendelse, og pga. en evt. forældelsesfrist jeg har googlet lidt på lignende sager, fx denne som ligner mit forløb:

Spørgsmål:
Modtog fredag d 25 oktober 2013, opkrævning på parkeringsafgift fra 27 okt 2011. Brevet var uden rykkergebyr ellers strafrente, altså kun på parkeringsafgift, indikerede atter ikke har været en forudgående opkrævningsproces.
Jeg har ingen erindring om en parkeringsbøde eller det påståede sted for hændelsen på denne data. Jeg kontakter X Finans , som oplyser, at der foreligger en bøde med fotodokumentation og bekræfter at på grund af en fejl i deres it! Reder aldrig udsendt nogen korrespondence til mig om en bøde.
Mit spørgsmål er nu om dette kan udlægges som passivitet fra opkrævers side, jeg ved at forældelsesfristen for parkeringsafgift er 3 år, så jeg vil, hvis der foreligger fotodokumentation, vurdere at kravet må falde på grund af passivitet. ...
Svar:
Tak for spørgsmålet. Passivitet i juridisk forstand er et ret elastisk begreb. Det kræver for at ændre på en retsstilling, foruden at tiden går, at der er en berettiget forventning i den konkrete situation, sådan sagt lidt populært. Det er korrekt, at der vi være en forældelse på en parkeringsafgift på 3 år, men spørgsmålet er jo netop, om afgiften falder væk forinden på grund af udvist passivitet med opkrævningen. Jeg kan ikke garantere for resultatet af en konkret vurdering, men jeg vurderer, at det er nok ret sandsynligt, at parkeringselskabet har udvist passivitet i et omfang, så de ikke vil kunne kræve en afgift betalt.

Med venlig hilsen
Karsten Hjorth Larsen, advokat

http://www.danskeinkassoadvokater.dk/De ... NewsID=979

Er der nogen her i forum, der har haft en lignende sag, hvor de juridisk har hævdet forældelsesfristen - og eventuelt med hvilket resultat?
Audi A3

Cyppen
Nyt medlem
Indlæg: 424
Tilmeldt: 8. apr 2013, 20:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 9 times
Been thanked: 74 times

Re: Parkeringsbøde og forældelse

Indlæg af Cyppen » 21. nov 2020, 12:57

Det rigtige vil være af kontakte FDM.
Jeg tænker at du som bil-entusiast har du selvfølgelig et medlemskab der? :mrgreen:

ID Buzz Style 204 hk
Renault Megane e-Tech
Peugeot E-208

Tidligere
BMW IX3 Fully charged 286 hk
Skoda Enyaq Sportline 80X 265 hk

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Parkeringsbøde og forældelse

Indlæg af Ztrejfer » 21. nov 2020, 13:33

Jeg undersøgte sagen selv - og indså, at den juridiske fastsatte tidsfrist ikke var i mit favør.
Spild af tid, betalt ved kasse 1 :cry:
Audi A3

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"