Annullering af bilkøb

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Besvar
danbenmog
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 17. feb 2021, 14:16
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Annullering af bilkøb

Indlæg af danbenmog » 17. feb 2021, 14:17

Hej,

Jeg er i den lidt trælse situation, at jeg i starten af januar modtog min helt nye Skoda Octavia Combi IV.
Den kører sådan set rigtig godt, men der er problemer med infotainment systemet, som gør, at bakkameraet ikke virker hver 3-4 gang, nogle gange går systemet helt i sort, som betyder jeg fx ikke kan putte varme på, og den trådløse mobiloplader virker kun få minutter af gangen indtil den siger fejl, og beder mig fjerne andre ting end min mobil - der ligger bare ikke andre ting.

Igår begyndte mit køredisplay så også at blinke under kørsel.

Den er som sagt helt ny, men har indenfor den første måned allerede haft den på værksted to gange. De mener der er tale om et softwareproblem, som de ikke kan løse på nuværende tidspunkt før Skoda frigiver en opdatering.

Hvordan er jeg stillet i denne situation? Kan jeg på nogen måde kræve at de tager bilen tilbage eller på anden vis gøre noget? Bilen har stadig kørt under 500 km, så det er ikke fordi den er blevet brugt voldsomt efter jeg modtog den.

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Annullering af bilkøb

Indlæg af Mike H » 17. feb 2021, 14:23

Velkommen til forumet.

Svar på dit spørgsmål - du er dækket af købeloven. I know - lortesvar, men det er svaret på dit åbne spørgsmål. Gå selv ind og læse om. https://www.forbrug.dk/raad-og-rettighe ... #Subtitle3

Du kan også kigge i Ankenævn for biler - https://www.bilklage.dk/HvaderAnken%C3%A6vnforbiler

Råd:
1. sørg for at få al kommunikation på skrift.
2. bliv medlem af FDM - og bed deres jurister kigge på sagen
3. Bed om et tidshorisont på at den "forløsende" software ligger klar - (forventer svar at det ved de ikke) - bed dem fremligge anden løsningsforslag, nu de ikke har en tidshorisont på software....

OG - altid skriftligt! ellers står du skidt mht. at klage over leverancen.
Senest rettet af Mike H 17. feb 2021, 14:27, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author Mike H for the post:
DanielB12
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4409 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Annullering af bilkøb

Indlæg af DanielB12 » 17. feb 2021, 14:25

Du skal give dem mulighed for, at kunne løse problemet inden for "rimelig tid". Hvad rimelig tid dækker over, afhænger vidst af forskellige ting, i den konkrete situation.

Sørg for at al snak med dem, foregår pr. skrift så du har dokumentation. Har du snakket mundtligt med dem, så smid en mail efterfølgende med et resumé og bed dem bekræfte det. Og så meld dig ind i FDM hvis du ikke er det. De her ting plejer de at være gode til. Mener du skal betale 2 års medlemsskab når du melder dig ind, og har en sag med det samme.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1230
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 625 times

Re: Annullering af bilkøb

Indlæg af VWAU » 17. feb 2021, 15:34

Der er massive problemer med MIB3, så hvis en VAG-forhandler tvinges til at lade alle handler gå tilbage, hvor de samme problemer forekommer, ser det sort ud for forhandleren.

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 204 times
Been thanked: 837 times
Kontakt:

Re: Annullering af bilkøb

Indlæg af TorbenRasmussen » 17. feb 2021, 15:40

Så må man jo lade være med at sælge bilerne i første omgang. Du kan da ikke sælge en bil, hvor speedometer periodisk går ud.
These users thanked the author TorbenRasmussen for the post (total 3):
jansomeichmeierPassatg 3c
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4409 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Annullering af bilkøb

Indlæg af DanielB12 » 17. feb 2021, 15:46

VWAU skrev:
17. feb 2021, 15:34
Der er massive problemer med MIB3, så hvis en VAG-forhandler tvinges til at lade alle handler gå tilbage, hvor de samme problemer forekommer, ser det sort ud for forhandleren.
Hedder det ikke MIB 3,5 i de nye biler?
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1834
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 41 times
Been thanked: 196 times

Re: Annullering af bilkøb

Indlæg af Jannik » 17. feb 2021, 16:02

Seat (og Cupra) har også seriøse udfordringer med stort set al software i nyeste model Leon.
Ærgeligt at se, at Skoda også er med på den vogn.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: VW e-Golf - 04/2020
Kommende til fruen: BMW iX1 eDrive20 M-Sport m. Premium, Driving Assistant og Komfort-pakker.
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1230
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 625 times

Re: Annullering af bilkøb

Indlæg af VWAU » 17. feb 2021, 17:50

DanielB12 skrev:
17. feb 2021, 15:46

Hedder det ikke MIB 3,5 i de nye biler?
Pressemeddelelse vedrørende Golf 8:
Digital cockpit as standard. The new Golf is a vehicle that has been more closely connected to the driver than ever before. The basis for this includes standard digital instruments (Digital Cockpit) with a 10-inch display, the also standard Composition Infotainment system (8.25-inch touchscreen with 1,083 x 480 pixels) and a multifunction steering wheel. It’s important to note that all radio and radio navigation systems available for the Golf form part of the third generation of the modular infotainment matrix (MIB3)
These users thanked the author VWAU for the post:
DanielB12

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4409 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Annullering af bilkøb

Indlæg af DanielB12 » 17. feb 2021, 17:58

VWAU skrev:
17. feb 2021, 17:50
DanielB12 skrev:
17. feb 2021, 15:46

Hedder det ikke MIB 3,5 i de nye biler?
Pressemeddelelse vedrørende Golf 8:
Digital cockpit as standard. The new Golf is a vehicle that has been more closely connected to the driver than ever before. The basis for this includes standard digital instruments (Digital Cockpit) with a 10-inch display, the also standard Composition Infotainment system (8.25-inch touchscreen with 1,083 x 480 pixels) and a multifunction steering wheel. It’s important to note that all radio and radio navigation systems available for the Golf form part of the third generation of the modular infotainment matrix (MIB3)
Nå, troede de var gået et halv nummer op. Kører Audi på samme system?
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4114
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 35 times
Been thanked: 475 times

Re: Annullering af bilkøb

Indlæg af Realtor » 18. feb 2021, 00:48

mit infotainment fryser ihvertfald også lidt i ny og næ, samt brokker sig over der ligger ukendte ting i opladeren :roll:

mest håbløs er dog opstarten på navi, ofte tager det 3-5 min før naviadresse kan indtastes. Ret håbløst imo
2020 Audi E-tron 55

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1230
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 625 times

Re: Annullering af bilkøb

Indlæg af VWAU » 18. feb 2021, 07:49

DanielB12 skrev:
17. feb 2021, 17:58
VWAU skrev:
17. feb 2021, 17:50
DanielB12 skrev:
17. feb 2021, 15:46

Hedder det ikke MIB 3,5 i de nye biler?
Pressemeddelelse vedrørende Golf 8:
Digital cockpit as standard. The new Golf is a vehicle that has been more closely connected to the driver than ever before. The basis for this includes standard digital instruments (Digital Cockpit) with a 10-inch display, the also standard Composition Infotainment system (8.25-inch touchscreen with 1,083 x 480 pixels) and a multifunction steering wheel. It’s important to note that all radio and radio navigation systems available for the Golf form part of the third generation of the modular infotainment matrix (MIB3)
Nå, troede de var gået et halv nummer op. Kører Audi på samme system?
Tror kun det er A3 pt.

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 290 times
Been thanked: 486 times

Re: Annullering af bilkøb

Indlæg af superbeszzz » 18. feb 2021, 08:05

Realtor skrev:
18. feb 2021, 00:48
mit infotainment fryser ihvertfald også lidt i ny og næ, samt brokker sig over der ligger ukendte ting i opladeren :roll:

mest håbløs er dog opstarten på navi, ofte tager det 3-5 min før naviadresse kan indtastes. Ret håbløst imo
det har jeg ikke oplevet på mig, heldigvis. Boot-tiden er dog ganske lang, men ikke i nærheden af 5 minutter. 1-2 minutter vil jeg tro - meget mærkeligt.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: Annullering af bilkøb

Indlæg af magre » 18. feb 2021, 08:42

Nu er det virkelig ikke for at træde nogen over tæerne, men hvis du "kun" har haft bilen siden januar og i den tid kun har kørt 500 km i den, kunne man så ikke tænke sig at det blev bedre over tid? :D

Jeg er med på at det er træls at købe ny vogn til flere hundrede tusinde kroner for så at finde ud af at det er noget crap men nu er det jo ikke ligefrem en nyhed at VAG gruppen døjer lidt med deres software så jeg tænker da at det havde du forberedt dig selv på!? :?

Ydermere så tyder din forklaring heller ikke på at hovedfunktionen af bilen, nemlig kørsel, er påvirket af software problemerne, et semi-defekt bakkamera og induktiv oplader til en mobiltelefon kan næppe føre til at hele bilen erklæres defekt :lol:
These users thanked the author magre for the post:
DanielB12
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

Rasbi
Nyt medlem
Indlæg: 101
Tilmeldt: 24. nov 2014, 19:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 25 times
Been thanked: 8 times

Re: Annullering af bilkøb

Indlæg af Rasbi » 19. feb 2021, 06:07

magre skrev:
18. feb 2021, 08:42
Nu er det virkelig ikke for at træde nogen over tæerne, men hvis du "kun" har haft bilen siden januar og i den tid kun har kørt 500 km i den, kunne man så ikke tænke sig at det blev bedre over tid? :D

Jeg er med på at det er træls at købe ny vogn til flere hundrede tusinde kroner for så at finde ud af at det er noget crap men nu er det jo ikke ligefrem en nyhed at VAG gruppen døjer lidt med deres software så jeg tænker da at det havde du forberedt dig selv på!? :?

Ydermere så tyder din forklaring heller ikke på at hovedfunktionen af bilen, nemlig kørsel, er påvirket af software problemerne, et semi-defekt bakkamera og induktiv oplader til en mobiltelefon kan næppe føre til at hele bilen erklæres defekt :lol:
Manden har ikke fået hvad han har betalt for. Ikke så meget at diskutere der. Og hvordan i alverden skulle det blive bedre over tid ved at køre mere i den?
These users thanked the author Rasbi for the post:
QT1410

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: Annullering af bilkøb

Indlæg af magre » 19. feb 2021, 08:00

Rasbi skrev:
19. feb 2021, 06:07
magre skrev:
18. feb 2021, 08:42
Nu er det virkelig ikke for at træde nogen over tæerne, men hvis du "kun" har haft bilen siden januar og i den tid kun har kørt 500 km i den, kunne man så ikke tænke sig at det blev bedre over tid? :D

...
Manden har ikke fået hvad han har betalt for. Ikke så meget at diskutere der. Og hvordan i alverden skulle det blive bedre over tid ved at køre mere i den?
Skoda kunne komme med en opdatering i næste uge som fixer problemet. Ydermere så har de jf. trådstarter ikke forsøgt at undsige sig at der er problemer.
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Annullering af bilkøb

Indlæg af Mike H » 19. feb 2021, 09:18

magre skrev:
19. feb 2021, 08:00
Skoda kunne komme med en opdatering i næste uge som fixer problemet. Ydermere så har de jf. trådstarter ikke forsøgt at undsige sig at der er problemer.
Kunne??? hvad er din indsigt/relation til problematikken. Det "kunne" også være de aldrig gør... hvem ved?
Du lyder på mig som en der arbejder som sælger/hos en bilforhandler. Der er aldrig noget i vejen med produktet - det må være et stenslag. Der kommer en god løsning i morgen... (fangede du den? :lol: ).

Korrekt at det ikke lader til forhandler forsøger at undsige sig at der er et problem. Få det på skrift - så kan man nemlig begynde at kigge i købeloven om hvor lang tid de har til at udbedre fejlen. Og her taler vi ikke mange måneder - 3 forsøg max. Inden rimelig tid.
Men at bilforhandlere mener at de er uden for garanti overfor kunden - er noget fanden har skabt... problemet er desværre blevet værre de seneste år, eftersom bilproducenter er blevet mere tilbøjelig til at sende modeller på markedet - før produktet er gennemtestet. Særlig software er blevet et issue.
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Annullering af bilkøb

Indlæg af perw » 19. feb 2021, 11:12

Jeg må desværre også sige, at Skoda har et reelt problem, når det kommer til Software og de lidt mere avanceret funktioner.

Og værkstederne/importøren har heller ikke selv styr på det.

Og det virker som om det er blevet for avanceret og de personer der har ansvaret hos Skoda simpelhen ikke aner hvad de har med at gøre.

Jeg har flere gange fået dårlig svar fra dem.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Annullering af bilkøb

Indlæg af HansH » 19. feb 2021, 11:25

Mike H skrev:
19. feb 2021, 09:18
.. bilproducenter er blevet mere tilbøjelig til at sende modeller på markedet - før produktet er gennemtestet. Særlig software er blevet et issue.
Som Boeing 737-MAX. Samme tendens, blot med lidt mere fatale konsekvenser :(
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Halvleg
Medlem
Indlæg: 580
Tilmeldt: 25. feb 2017, 00:18
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Annullering af bilkøb

Indlæg af Halvleg » 19. feb 2021, 11:39

Tyder desværre på et generelt problem med den nye Octavia. Jeg er i hvert fald skræmt en smule væk, efter at have læst en masse i denne FB gruppe https://www.facebook.com/groups/1553883 ... ?ref=share

Du er bestemt ikke den eneste, som har de samme problemer, som mange andre med selvsamme bil. Håber det løser sig snarest!
Tesla Model Y RWD 2024
Octavia RS iV Coupe 2021
Tidligere:
Arteon R-Line 2.0 TSi DSG 2018
Passat 1.4 TSI Variant Highline Plus DSG 2017

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1096
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 465 times

Re: Annullering af bilkøb

Indlæg af Madmax » 19. feb 2021, 11:59

Inden der går totalt DQ200 i den, og alle biler pludselig er defekte, så har jeg ikke oplevet nogle af disse syntomer på min Octavia.
Jeg har en gang oplevet knappen til Klima på skærmen var forsvundet, og en gang oplevet manglende lyd fra højttalerne, som forsvandt efter genstart af infotainment.

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"