Totalskadet fabia 1.9 tdi vrs 2003

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
i_ipek
Helt nyt medlem
Indlæg: 50
Tilmeldt: 23. jan 2019, 01:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Totalskadet fabia 1.9 tdi vrs 2003

Indlæg af i_ipek » 8. mar 2021, 03:26

Hej folkens..

Min elskede skoda fabia 1.9 tdi vrs 2003 er desværre erklæret død..

Info om bilen
- Forkofanger, bagklap, tag og bagkofanger er lakeret af min egen forsikring inden for 4 måneder. Eneste rust er på skærmen som jeg selv skulle betale for hvis uheldet ikke var sket..

Vil starte med at sige at det er modpartens skyld at min bil er totalskadet. Jeg har tryg som forsikring og modparten har topdanmark.

- Km på bilen er 342.000km
Ting der sidder på bilen og som jeg ikke må pille dem af og skifte til originale parabol lugter og undervogn:
kw v2 gevindundervogn
Originale xenon lygter

JEG MÅ INTET TAGET FRA BILEN OVERHOVEDET.. SIGER TAKSATOREN.

- Taksator har vurderet skaden til 40.000 kr så den er totalskadet. Bilen er hos værkstedet nu. Men jeg har ikke afleveret ham registreringsattesten og reservenøglen endnu da jeg ikke kan enes med ham om bilens værdi som de skal udbetale mig.

- Han ville have bilen hurtigst muligt på værkstedet fordi det er ulovligt at køre i en bil som er totalskadet. Han har dog totalskadet bilen uden at aftale noget med mig. JEG VIL HAVE de laver min bil da jeg elsker min bil og en sådan en sjælden bil finder han aldrig igen og i den stand som næsten er UDEN rust overhovedet.


Historien:
Jeg tager bilen ud på værkstedet kl 7 om morgenen. Kl 12.30 bliver jeg ringet op af taksatoren og han så siger til mig at han har prøvet at køre en tur med min bil. Han siger først at det er ulovligt at køre i den så køre han selv i den uden min tilladelse...

- Han spørg om bilen er tunet fordi den køre hurtigere end standard 130hk kan. Jeg siger så til ham at jeg ikke ved noget om det da jeg har købt bilen sådan for 2 år siden og det er min FØRSTE turbo bil og det er også sandheden. Jeg kan jo ikke tage alle de biler jeg løber på rullefelt? Jeg kan hellere ikke vide om hvor mange ejer bilen har haft siden 2003? Og om det er forrige ejer der har chippet den eller anden hvis det er?? Jeg ved sku ikke hvordan en standard 130hk køre i forhold til en tunet/chippet bil.. Jeg har aldrig skiftet turbo på den til nu eller noget.. Det vil sige jeg har aldrig pillet ved motoren.
- Han vil gerne undersøge om hvorfor turbo fløjter eller om den er skruet helt op for ladetryk.
- ABS/ESP lyser også og det er sket efter ulykken. Den vil han også undersøge..
- Han siger også der er rust på skærmen. Altså en bil fra 2003? Hvad forventer han?
- Han siger også at der sidder en anden udstødning på? Hvad rager det ham?

- Altså som sagt jeg ved intet om den er chip tunet.. Hvis han finder så ud af alligevel at bilen er chippet så er jeg nok på røven og han ikke betaler noget til mig overhovedet hvis effekten stiger med 20%. Jeg har aldrig oplevet noget lignende med en forsikring??

Spørgsmålet er så at hvis uheldet sker og han ikke vil betale en krone til mig eller nedsætter bilens værdi pga en chip. Kan jeg så godt trække skaden tilbage og selv reparere den, hvis jeg finder en donor bil?? Eller er det forsent? :( som sagt jeg vil ikke have penge fra dem, også selvom de betaler mig 40.000 kr. for den bil. Jeg elsker min bil og jeg vil virkelig have den på vejen igen.. Det kan ikke passe at de totalskader en bil uden at sige noget til mig..

Please gutter.. Gøre mig glad.. Hvad kan jeg gøre her? :(

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Totalskadet fabia 1.9 tdi vrs 2003

Indlæg af HansH » 8. mar 2021, 08:08

Har godt fulgt din historie på fb/Skoda Society Denmark..

Som jeg forstod det, var du blevet enig med taksator om 30.000 og at du måtte få din KW undervogn fra den skadede bil.
Det var lige før weekenden du skrev det.

Skal det forstås sådan at det forlig er blevet annulleret, og at der er en ny status i sagen per dags dato ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1365
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 109 times
Been thanked: 226 times

Re: Totalskadet fabia 1.9 tdi vrs 2003

Indlæg af mojo » 8. mar 2021, 08:13

Jeg er bange for at taksatoren har fat i den lange ende.
Når først han stempler den som totalskadet er der ingen vej tilbage.
Er du helt uheldig laver han en udskrift fra en tester som viser at ABS evt var med fejl på da uheldet skete og at det har haft indflydelse i forhold til uheldet.
Eller at bilen evt er ulovlig på andre måder med dæk undervogn tuning lygter eller lignende.
Så kan du blive pålagt hele skylden og de vil lave regres og kræve at du afholder alle udgifter i forbindelse med uheldet.
Altså betaler din egen bil og modpartens.
Forsikringen kan pålægge skylden på den de har lyst til og har ikke noget med loven og politi at gøre.
I de fleste store forsikrings selskaber er der ansat bla gamle kriminal betjente til at undersøge og grave i sådanne sager.
Tag det de vil give dig og sig tak.
Ellers ender du i retten tror jeg.

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Totalskadet fabia 1.9 tdi vrs 2003

Indlæg af perw » 8. mar 2021, 08:23

Det går stærkt, når der skal laves skader på biler og det er rigtig dårligt for gamle biler.

Hvis skaden overstiger 65% af bilens værdi, så vil bilen blive totalskadet. Er det mellem 55% og 65% kan du vælge mellem at få udbetalt beløbet eller få lavet bilen.

Taksator fastsætter bilens værdi. Så i dit tilfælde vil taksator mene at skaden udgør mere end 65% af bilens værdi.

Du vil jo også kun få det som bilen er værd. Ikke hvad det evt, vil koste at udbedre skaden. Så det er svært at vurderer en 18 år gammel bil med 342.000 km.

Hvis din bil har været chippet/tunet, så kan forsikringen trække fra i det beløb de udbetaler til dig. Om du ved om den er chippet eller ej, er sagen underordnet.

kuno
Medlem
Indlæg: 523
Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 108 times

Re: Totalskadet fabia 1.9 tdi vrs 2003

Indlæg af kuno » 8. mar 2021, 09:02

"Please gutter.. Gøre mig glad.. Hvad kan jeg gøre her? "

Der er nogle kampe som ikke er værd at kæmpe - og slet ikke for en gammel bil - sorry

tag imod pengene fra forsikringen om kom videre - der er masser af spændende biler til salg
ID.5 PRO Performance 2022

i_ipek
Helt nyt medlem
Indlæg: 50
Tilmeldt: 23. jan 2019, 01:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Totalskadet fabia 1.9 tdi vrs 2003

Indlæg af i_ipek » 8. mar 2021, 10:43

#1 jeg måtte intet pille fra bilen alligevel fordi jeg diskuterede med ham så skiftede han bare sin mening.. Han holder ikke fast på de 30.000 mere.

#2 jeg har en telefon samtale med modparten hvor hun indrømmer at det var hendes skyld.. Hun kørte direkte ind i mig på siden på motorvejen og STAK AF.. Hvor jeg så fangede hende..


Men til sagen:
Jeg har ringet til FDM idag, da jeg er medlem hos dem. Men de vil ikke hjælpe mig overhovedet fordi de samarbejder med min forsikring (tryg). Jeg måtte ikke engang stille et spørgsmål, han blev ved med at sige jeg kan ikke hjælpe dig.

- Jeg har ringet til tryg og fortalt hele historien. Hun skal undersøge sagen og forløbet og vende tilbage til mig. Hvor jeg samtidig har sagt at jeg ikke vil tale med den taksator mere ellers lægger jeg på hans ansigt ind til der er en anden der kigger på det eller en overtaksator. Jeg har også nævnt dem om ankenævnet forsikring... Jeg har også snakket med ankenævnet hvor de vil undersøge sagen hvis jeg er utilfreds når sagen er slut..


Kuno:
Jeg er ligeglad med pengene. Vil have min bil på vejen igen. Jeg har fundet en RS donor bil til 3000 kr. Så jeg vil gerne selv betale og reparer for bilen. Det kan ikke passe at de totalskader min bil UDEN min tilladelse. Det jeg har aftalt med værkstedet er VURDERE bilens skade og ring til mig, kan det ikke betale sig køre jeg derfra igen.. Men hvad sker der så? Taksator ringer til mig dagen efter boom totalskadet..

kuno
Medlem
Indlæg: 523
Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 108 times

Re: Totalskadet fabia 1.9 tdi vrs 2003

Indlæg af kuno » 8. mar 2021, 10:48

hvorfor klager du så din nød her - når du ikke vil tage imod de gode råd du får - du ved jo hvad du selv vil.
ID.5 PRO Performance 2022

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Totalskadet fabia 1.9 tdi vrs 2003

Indlæg af HansH » 8. mar 2021, 10:49

Okay - uden at jeg har en dyt forstand på dine rettigheder i sådan en sag, så er min umiddelbare tanke, at du vel ikke bør kunne "påtvinges" at din bil bliver erklæret totalskadet og taget fra dig.
Burde du ikke have din gode ret til at sige at du ikke ønsker noget som helst udbetalt fra noget forsikringsselskab, og så får du bare din gamle bil tilbage i den stand den nu er ?

Synes det er svært at forstå hvordan modparts (eller dit eget) forsikringsselskab skulle have nogen myndighed over din bil i den sag, når der ikke bedes om en erstatning fra nogen af dem.

Men absolut interessant at høre om, hvis det virkelig er tilfældet - altså at forsikringsselskabet nærmest kan "beslaglægge" din bil - og i givet fald hvilken bestemmelse der giver dem den hjemmel.

Opdatér gerne med udviklingen her.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

i_ipek
Helt nyt medlem
Indlæg: 50
Tilmeldt: 23. jan 2019, 01:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Totalskadet fabia 1.9 tdi vrs 2003

Indlæg af i_ipek » 8. mar 2021, 10:51

Kuno:
Jeg ville bare vide om jeg godt kan trække sagen tilbage? Hvis jeg ikke kan enes med dem?
Da tryg hellere ikke svarede mig på mit spørgsmål om det. Hun vil først gerne undersøge sagen og ringe til mig igen :s

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1096
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 465 times

Re: Totalskadet fabia 1.9 tdi vrs 2003

Indlæg af Madmax » 8. mar 2021, 10:52

Tag pengene, køb dig en ny RS for halvdelen og vær glad.

https://www.dba.dk/skoda-fabia-19-tdi-1 ... 077117572/

Er din bil erklæret totalskadet må det være fordi den ikke er forsvarlig at køre på vejene med.

i_ipek
Helt nyt medlem
Indlæg: 50
Tilmeldt: 23. jan 2019, 01:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Totalskadet fabia 1.9 tdi vrs 2003

Indlæg af i_ipek » 8. mar 2021, 10:54

HansH skrev:
8. mar 2021, 10:49
Okay - uden at jeg har en dyt forstand på dine rettigheder i sådan en sag, så er min umiddelbare tanke, at du vel ikke bør kunne "påtvinges" at din bil bliver erklæret totalskadet og taget fra dig.
Burde du ikke have din gode ret til at sige at du ikke ønsker noget som helst udbetalt fra noget forsikringsselskab, og så får du bare din gamle bil tilbage i den stand den nu er ?

Synes det er svært at forstå hvordan modparts (eller dit eget) forsikringsselskab skulle have nogen myndighed over din bil i den sag, når der ikke bedes om en erstatning fra nogen af dem.

Men absolut interessant at høre om, hvis det virkelig er tilfældet - altså at forsikringsselskabet nærmest kan "beslaglægge" din bil - og i givet fald hvilken bestemmelse der giver dem den hjemmel.

Opdatér gerne med udviklingen her.
Det kan bare ikke passe at en kvinde køre ind i mig.. Stikker af også er det bare som om det er mig der har hele skylden :s jeg har brugt hele min sidste uge med telefon opkald med taksatoren og det er jeg godt træt af nu.. Vil bare have min bil tilbage, afmelde den ind til den er fixet og farvel til tryg ALDRIG mere

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Totalskadet fabia 1.9 tdi vrs 2003

Indlæg af HansH » 8. mar 2021, 10:54

Pablo skrev:
8. mar 2021, 10:52
Er din bil erklæret totalskadet må det være fordi den ikke er forsvarlig at køre på vejene med.
Så kunne de vel bare klippe pladerne af den, og kræve den igennem et syn før den igen kommer ud og køre ?

Og så burde taksator vel heller ikke have kørt en prøvetur i den :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

i_ipek
Helt nyt medlem
Indlæg: 50
Tilmeldt: 23. jan 2019, 01:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Totalskadet fabia 1.9 tdi vrs 2003

Indlæg af i_ipek » 8. mar 2021, 10:55

Pablo skrev:
8. mar 2021, 10:52
Tag pengene, køb dig en ny RS for halvdelen og vær glad.

https://www.dba.dk/skoda-fabia-19-tdi-1 ... 077117572/

Er din bil erklæret totalskadet må det være fordi den ikke er forsvarlig at køre på vejene med.
Det er hellere ikke sikkert at de vil betale for min bil hvis den er tunet? Det kan de godt nægte og afvise for

i_ipek
Helt nyt medlem
Indlæg: 50
Tilmeldt: 23. jan 2019, 01:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Totalskadet fabia 1.9 tdi vrs 2003

Indlæg af i_ipek » 8. mar 2021, 10:56

HansH skrev:
8. mar 2021, 10:54
Pablo skrev:
8. mar 2021, 10:52
Er din bil erklæret totalskadet må det være fordi den ikke er forsvarlig at køre på vejene med.
Så kunne de vel bare klippe pladerne af den, og kræve den igennem et syn før den igen kommer ud og køre ?
Det må de også gerne ja? Jeg har hellere ikke tænkt mig at køre i den hvis jeg må få den tilbage.. Den ryger direkte på værkstedet (en anden værksted)..

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Totalskadet fabia 1.9 tdi vrs 2003

Indlæg af perw » 8. mar 2021, 11:22

Pablo skrev:
8. mar 2021, 10:52

Er din bil erklæret totalskadet må det være fordi den ikke er forsvarlig at køre på vejene med.
Totalskadet har intet med om bilen er lovligt at kører i.

Det har kun noget at gøre med at hvis reparationen udgør 75% eller mere end bilens værdi, så bliver den totalskadet.

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1379
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 218 times

Re: Totalskadet fabia 1.9 tdi vrs 2003

Indlæg af Henrik2800 » 8. mar 2021, 11:30

Hvis modparten (og dennes forsikringsselskab) anerkender at have den fulde skyld, så behøver du vil i princippt ikke indrage dit eget forsikringsselskab? Hvis du kun have haft ansvarforsikring på din bil, så skulle du selv have taget den modpartens forsikringsselskab.
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1365
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 109 times
Been thanked: 226 times

Re: Totalskadet fabia 1.9 tdi vrs 2003

Indlæg af mojo » 8. mar 2021, 12:15

Jeg er bange for at forsikringen har myndigheder til at totalskade en bil uden nødvendigvis at udbetale noget overhovedet og inddrage den ovenikøbet.
Skal den på vejen igen skal du købe den til genopbygning og betale afgift.
Jeg kan huske en gammel sag hvor en ung mand blev påkørt bagfra og den blev totalskadet.
Man kunne selv have lavet bilen for under 1000kr da det kun var baglygte og en fold i bagskærmen.
Derefter kom det frem at han selv havde bremset op for at se om hans kamerat som kørte bagved var vågen.
Han havde kun ansvar på den så ingen bil mere og en regning på modpartens bil oveni.


i_ipek
Helt nyt medlem
Indlæg: 50
Tilmeldt: 23. jan 2019, 01:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Totalskadet fabia 1.9 tdi vrs 2003

Indlæg af i_ipek » 8. mar 2021, 12:32

mojo skrev:
8. mar 2021, 12:15
Jeg er bange for at forsikringen har myndigheder til at totalskade en bil uden nødvendigvis at udbetale noget overhovedet og inddrage den ovenikøbet.
Skal den på vejen igen skal du købe den til genopbygning og betale afgift.
Jeg kan huske en gammel sag hvor en ung mand blev påkørt bagfra og den blev totalskadet.
Man kunne selv have lavet bilen for under 1000kr da det kun var baglygte og en fold i bagskærmen.
Derefter kom det frem at han selv havde bremset op for at se om hans kamerat som kørte bagved var vågen.
Han havde kun ansvar på den så ingen bil mere og en regning på modpartens bil oveni.

Hvordan kan de totalskade den UDEN at jeg har afleveret min registreringsattest? Det forstår jeg ikke?

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1365
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 109 times
Been thanked: 226 times

Re: Totalskadet fabia 1.9 tdi vrs 2003

Indlæg af mojo » 8. mar 2021, 12:35

Jeg er heller ikke sikker.
Men hvis den er vurderet til under 25.000 må den laves for 25000.
Måske det er vejen frem.
https://fdm.dk/alt-om-biler/bilen-hverd ... otalskadet

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1365
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 109 times
Been thanked: 226 times

Re: Totalskadet fabia 1.9 tdi vrs 2003

Indlæg af mojo » 8. mar 2021, 12:43

Så længe at forsikringen ikke har anmeldt til skat at den er totalskadet bør i kunne finde en løsning.
Gør han det er løbet kørt.
https://skat.dk/skat.aspx?oid=1947434

Brugeravatar
Mathiasen
Medlem
Indlæg: 510
Tilmeldt: 8. dec 2009, 19:25
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 159 times
Been thanked: 166 times

Re: Totalskadet fabia 1.9 tdi vrs 2003

Indlæg af Mathiasen » 8. mar 2021, 13:04

Der må da være et eller andet lovmæssigt der forsikrer at forsikringsselskaber ikke bare kan erklære kunders biler totaltskadet uden samtykke fra den der ejer bilen.

Ellers har alle taksatorer jo uanet magt for bare at erklære folks biler totaltskadet, på baggrund af et enkelt, måske meget dyrt, værksteds vurdering, og dermed "stjæle" folks ejendom uden at få lov til det!? Så kan man så allernådigst "få lov" til at købe sin retmæssige ejendom tilbage!?

Der er vel tale om at man som ejer kan vælge imellem at tage imod forsikringsselskabets tilbud om enten at lave bilen, hvis beløbet er under totalskadegrænsen, eller tage imod det forsikringsselskabet vil give for bilen, hvis vurderingen er at bilen er totalskadet.

Det er vel altid ejerens bil indtil den er retmæssigt overdraget til forsikringsselskabet, registreringsattest und alles. Det kan da aldrig blive Trygs bil uden samtykke fra ejeren??
These users thanked the author Mathiasen for the post (total 2):
HansHRasbi
Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 2010

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Totalskadet fabia 1.9 tdi vrs 2003

Indlæg af HansH » 8. mar 2021, 13:12

Mathiasen skrev:
8. mar 2021, 13:04
Der må da være et eller andet lovmæssigt der forsikrer at forsikringsselskaber ikke bare kan erklære kunders biler totaltskadet uden samtykke fra den der ejer bilen.

Ellers har alle taksatorer jo uanet magt for bare at erklære folks biler totaltskadet, på baggrund af et enkelt, måske meget dyrt, værksteds vurdering, og dermed "stjæle" folks ejendom uden at få lov til det!? Så kan man så allernådigst "få lov" til at købe sin retmæssige ejendom tilbage!?

Der er vel tale om at man som ejer kan vælge imellem at tage imod forsikringsselskabets tilbud om enten at lave bilen, hvis beløbet er under totalskadegrænsen, eller tage imod det forsikringsselskabet vil give for bilen, hvis vurderingen er at bilen er totalskadet.

Det er vel altid ejerens bil indtil den er retmæssigt overdraget til forsikringsselskabet, registreringsattest und alles. Det kan da aldrig blive Trygs bil uden samtykke fra ejeren??
Tjek. Det er lige præcis sådan jeg også ser det.
These users thanked the author HansH for the post:
Monze1980
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1365
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 109 times
Been thanked: 226 times

Re: Totalskadet fabia 1.9 tdi vrs 2003

Indlæg af mojo » 8. mar 2021, 13:14

Ja sådan burde det være.
Måske i den sag jeg mindes gik ejer med til at den blev totalskadet og så da der blev placeret skyld endte med han ikke fik en krone.
Det kunne ikke laves om da taksatoren havde sendt den videre til skat.
Senest rettet af mojo 8. mar 2021, 13:14, rettet i alt 1 gang.

P3r
Medlem
Indlæg: 602
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:23
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 64 times

Re: Totalskadet fabia 1.9 tdi vrs 2003

Indlæg af P3r » 8. mar 2021, 14:32

Er modparten og dit forsikringsselskab Tryg?

Ellers er det da mærkeligt at du skal snakke med dit eget forsikringsselskab (Tryg) om erstatning. Hvis modparten har et andet.
Mvh. Per

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1365
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 109 times
Been thanked: 226 times

Re: Totalskadet fabia 1.9 tdi vrs 2003

Indlæg af mojo » 8. mar 2021, 14:38

Er det ikke meget normalt at det er ens eget forsikringsselskab som opgør skaden og erstatning.

P3r
Medlem
Indlæg: 602
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:23
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 64 times

Re: Totalskadet fabia 1.9 tdi vrs 2003

Indlæg af P3r » 8. mar 2021, 14:42

Pas. Lyder bare mærkeligt at ens eget forsikringsselskab skal vurdere hvad ens bil er værd, hvis det er modpartens forsikringsselskab som skal betale erstatningen.
Mvh. Per

i_ipek
Helt nyt medlem
Indlæg: 50
Tilmeldt: 23. jan 2019, 01:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Totalskadet fabia 1.9 tdi vrs 2003

Indlæg af i_ipek » 8. mar 2021, 15:35

mojo skrev:
8. mar 2021, 12:43
Så længe at forsikringen ikke har anmeldt til skat at den er totalskadet bør i kunne finde en løsning.
Gør han det er løbet kørt.
https://skat.dk/skat.aspx?oid=1947434
det eneste jeg ved bare at reparation vil koste dem 40.000 kr.. og bilen er vurderet mellem 25.000 og 30.000 kr. jeg har overtalt ham til 30.000 fordi jeg blev hurtig træt at frem og tilbage telefon snak hele tiden. nu vil han pludselig også undersøge om bilen er chippet, abs/esp lampen og hvorfor der sidder en anden udstødning på.. men som sagt jeg har snakket med værkstedet og ville kun ha en pris på hvad reparation ville koste OG IKKE noget med taksatoren skulle blandes ind i det her også totalskade bilen.. jeg vil stadig ha min bil lavet .

Mathiasen skrev:
8. mar 2021, 13:04
Der må da være et eller andet lovmæssigt der forsikrer at forsikringsselskaber ikke bare kan erklære kunders biler totaltskadet uden samtykke fra den der ejer bilen.

Ellers har alle taksatorer jo uanet magt for bare at erklære folks biler totaltskadet, på baggrund af et enkelt, måske meget dyrt, værksteds vurdering, og dermed "stjæle" folks ejendom uden at få lov til det!? Så kan man så allernådigst "få lov" til at købe sin retmæssige ejendom tilbage!?

Der er vel tale om at man som ejer kan vælge imellem at tage imod forsikringsselskabets tilbud om enten at lave bilen, hvis beløbet er under totalskadegrænsen, eller tage imod det forsikringsselskabet vil give for bilen, hvis vurderingen er at bilen er totalskadet.

Det er vel altid ejerens bil indtil den er retmæssigt overdraget til forsikringsselskabet, registreringsattest und alles. Det kan da aldrig blive Trygs bil uden samtykke fra ejeren??


jeg har snakket med overtaksatoren idag.. her mener han at de kan tvangs skrotte en bil uden registreringsattesten :S jeg synes det virker skummelt når jeg ikke kan enes med en taksator og pris så vil jeg have min bil tilbage , finde en donor bil og reparer bilen selv på min regning. som jeg skrev lidt længer op kan du se hvor meget skaden vil koste..


mojo skrev:
8. mar 2021, 13:14
Ja sådan burde det være.
Måske i den sag jeg mindes gik ejer med til at den blev totalskadet og så da der blev placeret skyld endte med han ikke fik en krone.
Det kunne ikke laves om da taksatoren havde sendt den videre til skat.
den bil skal ud og køre igen.. vil sku ikke ha deres penge. det var præcis det jeg sagde til dem fra dag et. den skal ikke totalskades men de fattede den åbenbart ikke..

P3r skrev:
8. mar 2021, 14:32
Er modparten og dit forsikringsselskab Tryg?

Ellers er det da mærkeligt at du skal snakke med dit eget forsikringsselskab (Tryg) om erstatning. Hvis modparten har et andet.
modparten har topdanmark. det er selvfølgelig min egen jeg skal snakke med og ikke deres?

i_ipek
Helt nyt medlem
Indlæg: 50
Tilmeldt: 23. jan 2019, 01:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Totalskadet fabia 1.9 tdi vrs 2003

Indlæg af i_ipek » 8. mar 2021, 15:38

jeg ville i det mindste ha min kw v2 undervogn tilbage :s den er kun halvanden år gammel.. pis og lort man.. den passer til mange vag biler.. jeg kunne bruge undervognen til min ny bil eller i det mindste sælge den videre

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Totalskadet fabia 1.9 tdi vrs 2003

Indlæg af perw » 8. mar 2021, 16:08

i_ipek skrev:
8. mar 2021, 15:35
det eneste jeg ved bare at reparation vil koste dem 40.000 kr.. og bilen er vurderet mellem 25.000 og 30.000 kr. jeg har overtalt ham til 30.000 fordi jeg blev hurtig træt at frem og tilbage telefon snak hele tiden. nu vil han pludselig også undersøge om bilen er chippet, abs/esp lampen og hvorfor der sidder en anden udstødning på.. men som sagt jeg har snakket med værkstedet og ville kun ha en pris på hvad reparation ville koste OG IKKE noget med taksatoren skulle blandes ind i det her også totalskade bilen.. jeg vil stadig ha min bil lavet .
Problemet er så vidt jeg kan forstå også et skatteteknisk.

Du må ikke udfører reparationer på en bil der koster mere end 75% af bilens værdi, uden der skal betales ny registreringsafgift.

Da din bil er 30.000 værd og der udføres rep. For mere end 22.500 så skal der betales ny reg. Afgift af bilen.
These users thanked the author perw for the post:
DanielB12

Brugeravatar
Mathiasen
Medlem
Indlæg: 510
Tilmeldt: 8. dec 2009, 19:25
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 159 times
Been thanked: 166 times

Re: Totalskadet fabia 1.9 tdi vrs 2003

Indlæg af Mathiasen » 8. mar 2021, 16:32

Men hvem vurderer hvad skaden koster? Det er jo relativt.. Min gamle spand kan aldrig betale sig at reparere på. men når jeg selv gør det, så koster det ikke meget. Skulle jeg køre den på værksted og få den repareret sidste gang, ville det koste meget mere end bilen er værd. Skal jeg så svare ny reg afgift af bilen!?

Jeg synes trådstarter skal ringe og bede om at få droppet sagen, og bede om at få sin bil udleveret igen. Og hvis ikke de vil udlevere den, ville jeg melde dem til politiet for tyveri og få min ejendom udleveret. Der er ikke indgået nogen aftale om at de har fået overdraget bilen, eller for den sags skyld rejst krav om erstatning, kun en vurdering af skadens omfang.
These users thanked the author Mathiasen for the post:
DanielB12
Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 2010

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"