Brugt bil uden servicebog

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Besvar
Briting
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 24. nov 2021, 18:00
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 0

Brugt bil uden servicebog

Indlæg af Briting » 24. nov 2021, 18:27

Hej,

Jeg håber der er en her inde som kan give mig lidt juridisk vejledning.

Den 13/03-2020 Køber jeg en brugt Kia Niro plugin fra 2018 hos en bilforhandler i Brøndby der på det tidspungt har gået 17000 km. Jeg tror alt er i orden da det næsten er en ny bil der intet har kørt og tænker på ingen måde over at tjekke efter servicebog da der i annoncen står Servicebog udfyldt og det samme i min slutseddel. efter ca 6 md er den til service hos min lokale mekaniker som ikke gør mig opmærksom på manglende servicebog da han bruger online servicebog. Nu er min Kia selvfølgelig gået i stykker noget med en skifterarm i gearkassen så den ikke vil gå i bakgear og Kia vil selvfølgelig ikke dække noget på garanti da jeg ikke har servicebogen. Den har haft 3 service ialt og har gået 38000 km jeg har fået lavet 2 jeg kan skaffe dokumentation for og som også står i den online servicebog men bilen er åbenbart også importeret så første service er lavet i udlandet. Kan jeg bruge min reklamationsret på nogen som helst måde i det her.

Håber i kan hjælpe mig :)

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1396
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 420 times
Been thanked: 248 times

Re: Brugt bil uden servicebog

Indlæg af Passatg 3c » 24. nov 2021, 19:11

Kia er meget hys hvad det angår. Én km eller dag over og du har mistet garantien. Hvad står der af resterende garanti på din slutseddel, hvis der står noget? Hvis den er sat til en gang ude i fremtiden og forhandleren har skrevet at den gælder dertil, må han jo tage den på sig. Har bilen fået originalt Kia service? Hvis ikke, gør det nok situationen sværere. Hvis servicebogen mangler, hvordan har værkstedet så noteret service? Kia kører ikke med digital kørebog.
Jeg tror desværre du kommer til at æde den og fremtidige garantisager selv, da Kia er MEGET stejle, hvad det angår.
These users thanked the author Passatg 3c for the post:
Briting
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

Briting
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 24. nov 2021, 18:00
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 0

Re: Brugt bil uden servicebog

Indlæg af Briting » 24. nov 2021, 19:15

Der står ikke noget om garanti på slutseddel og service jeg har fået lavet er ikke hos Kia men min lokale mekaniker.

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6241
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2049 times
Been thanked: 667 times

Re: Brugt bil uden servicebog

Indlæg af jansom » 24. nov 2021, 19:56

Ingen autoriseret service på Kia er lig med ingen garanti. Desværre.
These users thanked the author jansom for the post:
Briting
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Briting
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 24. nov 2021, 18:00
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 0

Re: Brugt bil uden servicebog

Indlæg af Briting » 24. nov 2021, 21:12

Det var ikke hvad de sagde hos Kia, hvis jeg kunne dokumentere hvad der var blevet lavet til service var det ok hvis alt var lavet rigtigt. Problemet er jeg ikke har dokumenter fra det service der er blevet lavet inden jeg købte bilen da jeg ikke har fået service bogen med fra forhandler, og det er det mit spørgsmål går ud på "kan jeg reklamere over manglende servicebog"

hoejfed
Nyt medlem
Indlæg: 161
Tilmeldt: 13. jan 2019, 19:34
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: zoologisk have
Has thanked: 24 times
Been thanked: 38 times

Re: Brugt bil uden servicebog

Indlæg af hoejfed » 24. nov 2021, 21:20

Briting skrev:
24. nov 2021, 21:12
"kan jeg reklamere over manglende servicebog"
https://www.forbrug.dk/raad-og-rettighe ... gte-biler/
These users thanked the author hoejfed for the post:
Briting
2022 bmw 330e touring (konebil)
2022 ford transit høj, pissegrim men den er gratis. (firmabil) :roll:

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Brugt bil uden servicebog

Indlæg af perw » 24. nov 2021, 21:53

Når du har købt his en forhandler, så har du 2 års reklamationsret.

De første 6 måneder har forhandleren bevisbyrden. Men stadig en skifters i gearkassen burde ikke går stykker. Så du skal have fat i sælger og så skal hans udbedre fejlen.

Om du så fremad har Kia garanti vil jeg ikke udtale mig om.
These users thanked the author perw for the post:
Briting

Rasbi
Nyt medlem
Indlæg: 101
Tilmeldt: 24. nov 2014, 19:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 25 times
Been thanked: 8 times

Re: Brugt bil uden servicebog

Indlæg af Rasbi » 26. nov 2021, 20:43

Der står på din slutseddel at du har købt en KIA med fuld servicebog = fuld garanti fra KIA, ergo må forhandleren æde den regning for skiftegaflen. Er du medlem af FDM som kan hjælpe med at føre sagen?

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 8 times
Been thanked: 49 times

Re: Brugt bil uden servicebog

Indlæg af HenrikH29 » 26. nov 2021, 21:40

"Servicebog udfyldt" er ikke ensbetydende med, at det service foretaget hos Kia. Det kan være lavet hos hvem som helst, også en perlegrusmekaniker. Selvom det så er et ikke KIa værksted, men anerkendte værksteder, bliver det op af bakke. For du skal dokumentere, at servicen er lavet korrekt. Og det kan du ikke, selvom du havde servicebogen. Der er ofte bare et stempel, at de har lavet xxxxxx km service. Men intet om, hvilken olie, de har hældt på, hvilke reservedele osv., der er anvendt. Dermed kan du ikke dokumentere, at service er lavet efter Kia's forskrifter. Og Kia kan afvise at dække.

Om du så kan gå efter sælger med påstand om, at gearkassen ikke burde gå i stykker efter 8 måneder, er noget andet. Men her tvivler jeg også. Du har bevisbyrden efter de første 6 måneder, for at fejlen var tilstede på købstidspunktet. Jeg ved intet om en skiftearm pludselig går i stykker, eller det sker over tid. Og det kan være afgørende for muligheden for at løfte bevisbyrden. Kan de fx. gå i stykker ved forkert "betjening" af gearkasse, voldsom acceleration eller lignende, så er er der intet at gøre.

Hvis du er medlem af FDM kunne du prøve at kontakte dem.

Rasbi
Nyt medlem
Indlæg: 101
Tilmeldt: 24. nov 2014, 19:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 25 times
Been thanked: 8 times

Re: Brugt bil uden servicebog

Indlæg af Rasbi » 26. nov 2021, 22:06

Servicebogen er jo ikke udfyldt hvis ikke foreskrifterne er fulgt?! TS har et juridisk bindende dokument hvor der står at foreskrifterne er fuldt ved bilens første service. Hvis ikke forhandlerne kan fremskaffe fyldestgørende dokumentation på dette første service ift. KIA og deres garanti hænger forhandleren på regningen.
These users thanked the author Rasbi for the post:
chrstn_olsen

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 388 times
Been thanked: 471 times

Re: Brugt bil uden servicebog

Indlæg af Monze1980 » 27. nov 2021, 07:55

At servicebogen er udfyldt, er vel ikke lig med at det er gjort efter KIAs forskrifter.
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Rasbi
Nyt medlem
Indlæg: 101
Tilmeldt: 24. nov 2014, 19:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 25 times
Been thanked: 8 times

Re: Brugt bil uden servicebog

Indlæg af Rasbi » 27. nov 2021, 11:46

Det er det da. I hvert fald i den perfekte verden. Ved ikke lige med den virkelige verden. En servicebog er en bog, udarbejdet specifikt til hver bilmodel, hvor en mekaniker kan sætte sit stempel hvis han har udført det som servicebogen definerer der skal udføres. Alt andet giver ret til at skrive delvist udfyldt eller ej udfyldt.

Ved godt det er principielt, men det andet er bare en glidebane vi skal holde os væk fra vil jeg mene. Om mit hysteri hjælper TS, må han selv vurdere.

God weekend fortsat :-)

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 388 times
Been thanked: 471 times

Re: Brugt bil uden servicebog

Indlæg af Monze1980 » 27. nov 2021, 12:20

Men Kia accepterer bare ikke nødvendigvis, at fordi bogen er udfyldt, så er det efter deres forskrifter.

Og jeg tvivler da at Audi feks vil godkende nedenstående som udført efter Audis forskrifter, blot fordi en mekaniker fra Autopartner har sat krydser og skrevet i bogen.

Men det kan selvfølgelig være jeg tager fejl?
Billede

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk

:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10848
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Brugt bil uden servicebog

Indlæg af GaSelle » 30. nov 2021, 10:34

Monze1980 skrev:
27. nov 2021, 12:20
Men Kia accepterer bare ikke nødvendigvis, at fordi bogen er udfyldt, så er det efter deres forskrifter.

Og jeg tvivler da at Audi feks vil godkende nedenstående som udført efter Audis forskrifter, blot fordi en mekaniker fra Autopartner har sat krydser og skrevet i bogen.

Men det kan selvfølgelig være jeg tager fejl?
Billede

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk
Den tror jeg heller ikke, de godtager. Så skulle der være påført fakturanummer og forefindes en faktura med flere detaljer; men jeg kan tage fejl.

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2155
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 611 times
Been thanked: 459 times

Re: Brugt bil uden servicebog

Indlæg af KMDTHY » 3. dec 2021, 12:19

Passatg 3c skrev:
24. nov 2021, 19:11
Kia er meget hys hvad det angår. Én km eller dag over og du har mistet garantien. Hvad står der af resterende garanti på din slutseddel, hvis der står noget? Hvis den er sat til en gang ude i fremtiden og forhandleren har skrevet at den gælder dertil, må han jo tage den på sig. Har bilen fået originalt Kia service? Hvis ikke, gør det nok situationen sværere. Hvis servicebogen mangler, hvordan har værkstedet så noteret service? Kia kører ikke med digital kørebog.
Jeg tror desværre du kommer til at æde den og fremtidige garantisager selv, da Kia er MEGET stejle, hvad det angår.
For 14 dage siden hentede jeg en Kia e-Niro i Tyskland. Den har gået 15.000 km ved afhentning.
Bilen er indregistreret D. 4/11-2020.
Første service lavet D. 2/11-2021 ved km. stand 14.345 km.

MEN! Garantien startede åbenbart D. 30/10-2020, altså er første service udført, hold nu fast, 48 timer for sent!

Sagen er den at jeg var forbi den lokale Kia for at få bilen sporet. Jeg følte næsten jeg fik voksen-skældud da jeg gik derfra, det var endda skrevet på fakturaen, til trods for at jeg ikke var inde til service eller garanti-rep. Jeg fik bla. gloser som
- "Den har jo ikke overholdt service indenfor tiden...."
- "Bilen er jo ikke købt igennem den danske importør, så det kan være vanskelig at søge om garantisager... bla bla...."
- "Den kører jo under tysk garanti...."
- "Det kan jo godt betale sig at være loyal...."
- "Jeg tror det går, men lad det ikke ske igen!"

Vil næsten sige jeg allerede nu kan sige det bliver den første og sidste Kia jeg kommer til at eje. Hold nu op, det er fucking 48 timer. Tidligere ejer var netop meget opmærksom på det, og fik derfor lavet service 2 dage før. Han fortalte og mig også at jeg skulle huske at overholde fristen. At forhandleren så åbenbart har "klarmeldt" bilen til Kia 4 dage før... jamen... ja ved ikke hvad jeg skal sige. Så nu står jeg lidt... 150.000 km garanti var da klart med i overvejelserne da jeg købte bilen. Nu står jeg lidt med ondt i maven over HVIS uheldet er ude og sol, måne og stjerner ikke står rigtig, så vil Kia ikke dække defekterne på garantien? Det var aldrig sket i VAG familien.
Vedhæftede filer
IMG_5166.jpg
IMG_5166.jpg (5.82 KiB) Vist 1341 gange
These users thanked the author KMDTHY for the post (total 2):
HansHi-s
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"