Laver lige en større multipost her. Kører selv lastbil til daglig, med containere med alt muligt forskelligt
GaSelle skrev: ↑26. apr 2022, 10:22
Jeg har én gang fået smadret en forrude, fordi en modkørende lastbil tabte en sten. De grinede bare af mig og sagde, at jeg jo kunne prøve at bevise det.
Den sten kunne lige så vel være kommet fra dækket af som fra ladet. Og det er det der gør det så svært at bevise... Og hvis det er fra et dæk så er "det bare sådan noget der sker". Desværre.
Ras skrev: ↑26. apr 2022, 11:25
Det undre mig bare der intet kontrol er med det -Eller det virker ikke sådan.

Det skulle i min verden udløse kæmpe bøder til både vognmand og chauffør. Ellers stopper det jo aldrig.
Måske man skulle prøve at høre FDM om deres holdning til emnet.
Der er ikke nogen synderlig kontrol med det nej. Jeg kører fx med haveaffald (dog trykket sammen med en ged), træ osv i åbne containere. Dog ikke noget løst og let der umiddelbart kan flyve af og jeg holder farten nede omkring 30-50 km/t netop af samme årsag. Men jeg ser regelmæssigt politi på de ruter jeg kører og ikke EN ENESTE har stoppet mig for at spørge om de må se hvad jeg kører med i forhold til at nette det, eller for at bede mig om at kører med net. Jeg ligger dog net på når at jeg kan se at der er risiko for at godset kan flyve af under transporten, fx ved tomme jerndåser osv. Men ligger ikke net på heller når jeg fx kører med jord eller beton til fyldeplads. Men det flyver/blæser naturligvis ikke af som sand fx gør.
Ras skrev: ↑26. apr 2022, 15:48
Det ville bare være rigtig god stil hvis chauffører og vognmænd brugte de 5 min. ekstra på at rulle presenningen over.
Tænker de også selv har privatbiler de er glade for. -Men der er lastbilen jo parkeret når de selv skal køre hjem…

Nu har jeg desværre ikke rullepressening da jeg kører med åbne containere, og for mit vedkommende tager det mellem 20 og 30 min PR container at ligge ned på og tage det af. Så det er en del containere man ikke når at flytte hvis at man nu skulle ligge net på ALT. Så ligger personligt kun net på hvor at der er risko for at godset kan flyve af, hvis jeg fx kører med isolering, let træ osv i kasserne. Men jord, beton osv bliver kørt uden net, men skal heller ikke super langt med det som sagt og holder farten nede omkring de 50.
Dikal skrev: ↑28. apr 2022, 11:16
I Tyskland har afsender også et ansvar for, at godset bliver sikret godt nok. Derfor flere har krav til antirutschmatten, x antal spændebånd osv.
Så hvis vi indførte samme regler her i DK (ved ikke, om det måske allerede er sådan?), så afsender også kunne stilles til ansvar/få en bøde, så ville der ikke gå længe, før grusgraven stiller krav til at chaufføren skal dække til, før han kørte ud fra området.
Der har du nok fat i noget af det rigtige. Skridmåtter er pisse lækre at have med da de lige reducerer "vægten" der skal sikres med ca 60% så man sparer også tid idet at man ikke skal smide så mange bånd osv over godset.
Mike H skrev: ↑28. apr 2022, 13:35
Færdselsloven § 82
Stk. 3. Gods skal være anbragt således, at det ikke kan frembyde fare for personer eller medføre skade på ejendom. Det må endvidere ikke kunne slæbe eller falde af på vejbanen, forårsage forstyrrende støvdannelse eller lignende ulempe, vanskeliggøre færdslen eller volde unødig støj.
Den gælder så også Hr & Fru Danmark der kører på genbrugspladsen, de er også pivringe til at sikre haveaffald og alt muligt andet under deres tur til pladserne for at læsse af. Men det er jo praktisk når at man har smidt halvdelen inden at man når frem