Tvivlsom afgift beregning

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Superbil
Nyt medlem
Indlæg: 240
Tilmeldt: 20. jun 2008, 16:59
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 7 times

Tvivlsom afgift beregning

Indlæg af Superbil » 2. mar 2023, 15:25

Hej

Jeg har fået lavet adskillige forhåndsvurderinger lavet af forskellige firmaer på nettet som er godkendte til dette af SKAT. Jeg synes det bærer præg af, at de bare tager en gennemsnit pris af de danske biler (+ lidt ekstra) og så lægger beløb oveni som svare til det ekstra udstyr som den tyske model har.
Derved kommer bilen altid til samlet til at lægge over de danske biler når prisen på bilen og afgift er betalt. :?

Jeg prøvede for sjovt, at sende den samme bil til to forskellige firmaer og de var begge højere i samlet pris end de danske biler... dog var det ene firma 70.000 kr. dyrere i afgift end den anden :shock: (det var på en bil til 400-450.000 kr.)

Hvis det er det sande billede af de danske afgifter fatter jeg bare ikke hvordan især de danske bilforhandler i det sydlige Danmark valfarter til Tyskland og hiver den ene bil hjem efter den anden. For de skal tjene penge fra de beslutter sig til at hente en og til kunden har købt den samt 6 mdr. garanti.

Jeg har tidligere hentet et par biler hjem og dengang var der penge at spare (ca. 4 år siden).

Er det en af jer som har mulighed for at komme med jeres bud på denne bil:

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 8f&ref=srp

... den kunne være sjovt og se hvad I når frem til. Så skal jeg nok afsløre hvad det firma der har beregnet afgiften kom frem til lidt senere.

Jeg har selv prøvet forskellige online beregner der i blandt SKAT... men den kom ud med noget helt mystisk.

Mvh.
Superbil

demo
Nyt medlem
Indlæg: 249
Tilmeldt: 31. jan 2014, 07:51
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 27 times

Re: Tvivlsom afgift beregning

Indlæg af demo » 2. mar 2023, 15:48

har du købt et bindende svar eller et estimat :?:

den koster 134k i afgift :shock: måske :mrgreen:
A3 2,0 tdi - mit (fast) absolut alles

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 395 times
Been thanked: 478 times

Re: Tvivlsom afgift beregning

Indlæg af Monze1980 » 2. mar 2023, 15:57

Jeg har tit undret mig over præcis dét du skriver.

Kontrollerer SKAT alle afgiftfastsættelser fra forhandlere og andre, der kan fastsætte dem - eller tager de stikprøver?

Hvis man kommer til at betale for meget, og man efterfølgende kan se, at SKAT har fået mindre i afgift, er det så forskelligt fra firma til firma, om man får den for meget betalte afgift tilbage?
Og ligeledes omvendt, hvis der er betalt for lidt, skal man så betale den ekstra afgift til firmaet, som så videresender dem til SKAT?

Jeg har brugt Motorkompagniet, som laver gratis forhåndsvurderinger på elbiler.

I deres betingelser står der:
Motorkompagniet ApS hæfter derfor alene overfor den endelig værdifastsættelse til Motorstyrelsen, og dermed vil kunden hverken opkræves eller erstattes yderligere registreringsafgift, såfremt der ved efterberegning findes grund til afgiftsændring
Det betyder vel, at sætter de afgiften for højt, beholder de selv pengene der er for meget indbetalt af kunden?
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

hpo
Medlem
Indlæg: 922
Tilmeldt: 7. okt 2014, 21:55
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Skovlunde
Has thanked: 23 times
Been thanked: 78 times

Re: Tvivlsom afgift beregning

Indlæg af hpo » 2. mar 2023, 16:25

Der har været nogle sager hvor de har sat og opkrævet afgiften for højt,og der har de måtte betale tilbage det,afgiften er en sag mellem skat og personen selv,der er vist lavet nogle krumspring for at undgå dette fra dem der beregner afgiftens side
A3 3,2 vr6

demo
Nyt medlem
Indlæg: 249
Tilmeldt: 31. jan 2014, 07:51
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 27 times

Re: Tvivlsom afgift beregning

Indlæg af demo » 2. mar 2023, 16:43

derfor vigtigt at man bruger seriøse, der har feks flg text :!: :idea: :arrow:

Derfor er du 100% sikret imod ekstraopkrævninger på registreringsafgift, når du anvender os, og SKAT har sikkerhed for afgiften i den sikkerhedsstillelse, vi har stillet overfor dem (lovkrav).

Med vores afgiftsgaranti er du sikret tilbagebetaling af for højt angivet registreringsafgift, såfremt SKAT sætter handelsprisen lavere, end vi har gjort.
A3 2,0 tdi - mit (fast) absolut alles

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 395 times
Been thanked: 478 times

Re: Tvivlsom afgift beregning

Indlæg af Monze1980 » 2. mar 2023, 17:18

Så der er en kontrol hos Skat, og "det eneste" man opnår ved at bruge firma er således hurtigere sagsbehandling?

Fandt den her ældre artikel der også belyser udfordringen.

https://fdm.dk/nyheder/bilist/2019-05-m ... rhandlerne
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Superbil
Nyt medlem
Indlæg: 240
Tilmeldt: 20. jun 2008, 16:59
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 7 times

Re: Tvivlsom afgift beregning

Indlæg af Superbil » 2. mar 2023, 20:28

Ja…synes godt nok også, at det her afgift beregning virker lidt som en gavebod. Kunne være interesant hvis man kunne lave en statistik over hvor mange gange de firmaer satte afgiften for højt og fik penge retur kontra hvor mange gange der blev sendt penge retur til kunderne?

Iøvrigt kan jeg røbe at bilen blev vurderet til 202.000 kr. i afgift dvs. ca. 450.000 kr. ialt + hjemtransport og diverse gebyr, toldsyn, syn, plader osv.
Så det kan jo slet ik’ svare sig - og det undre mig bare når som sagt en masse bilforhandler hiver biler hjem og skal tjene på det igennem hele forløbet og 6 mdr. garanti sidst men ik’ mindst betale skat og moms.

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: Tvivlsom afgift beregning

Indlæg af Realtor » 2. mar 2023, 22:33

De gange jeg har hentet hjem fra tyskland, har jeg altid hentet 3 bindende vurderinger, og der har altid været forskel på de forskellige, men man skal være obs. på mange ting. Ofte kan udstyr slå markant udslagsgivende.

Men ved også at mange forhandlere køber i tyskland igennem forhandlernetværk som os private ikke har adgang til til formentlige markant anderledes engros priser.
2020 Audi E-tron 55

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1791
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 186 times
Been thanked: 287 times

Re: Tvivlsom afgift beregning

Indlæg af claussor » 3. mar 2023, 08:57

Superbil skrev:
2. mar 2023, 20:28
Ja…synes godt nok også, at det her afgift beregning virker lidt som en gavebod. Kunne være interesant hvis man kunne lave en statistik over hvor mange gange de firmaer satte afgiften for højt og fik penge retur kontra hvor mange gange der blev sendt penge retur til kunderne?

Iøvrigt kan jeg røbe at bilen blev vurderet til 202.000 kr. i afgift dvs. ca. 450.000 kr. ialt + hjemtransport og diverse gebyr, toldsyn, syn, plader osv.
Så det kan jo slet ik’ svare sig - og det undre mig bare når som sagt en masse bilforhandler hiver biler hjem og skal tjene på det igennem hele forløbet og 6 mdr. garanti sidst men ik’ mindst betale skat og moms.
Virksomhederne er selvanmeldere. Dvs. afgiften de sætter er fast, medmindre Motorstyrelsen udtager dem til tjek. Her kan deres sag så blive op eller nedreguleret.

Superbil
Nyt medlem
Indlæg: 240
Tilmeldt: 20. jun 2008, 16:59
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 7 times

Re: Tvivlsom afgift beregning

Indlæg af Superbil » 3. mar 2023, 13:40

Hvad jeg kan se så er det private selv import jo dødsdømt …en skam for det var sgu ellers meget sjovt og ofte også med temmelig stor økonomisk fordel.
Det er bare vildt at der ik’ er mere fokus på denne problemstilling …fedt hvis nogle tidligere medarbejder med insider viden stod frem. For det tyder på at det er total råddent og der fuskes Big time.

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: Tvivlsom afgift beregning

Indlæg af Realtor » 3. mar 2023, 13:57

Nej det er ikke dødsdømt - jeg sad selv og beregnede for nylig på en golf gte som jeg overvejede til konen, og der kunne jeg få en hjem ca. 15-20% billigere end hvad de står til herhjemme. Men det kræver du finder nogle der er skarpt prissat sydpå.
2020 Audi E-tron 55

cshp
Nyt medlem
Indlæg: 411
Tilmeldt: 16. jun 2008, 07:24
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Tvivlsom afgift beregning

Indlæg af cshp » 9. mar 2023, 13:35

En kollega hvis bedre halvdel er jurist har sin daglige gang indenfor dette emne. Ikke i SKAT, men i det private for at hjælpe folk der bl.a. er kommet i klemme ved at bruge disse selvanmeldere. Hun gav mig en lang smøre omkring hele dette cirkus (som hun selv kaldte det) og jeg citerer:
Ingen af de brookere er i deres gode ret til at sige de er godkendte at SKAT til at må værdifastsætte biler. Det er der dybest set ingen udover SKAT der må kalde sig. Så lad være med at falde for teksten med at de er godkendte af SKAT til formålet.
At private såvel som forhandlere (der ikke er selvanmeldere) kan få vurderet en bil og få en afgift af vide der i 99% af tilfældene er noget lavere end SKAT selv vurdere afgiften til, burde ikke have gang på jord. Det opdages (desværre) kun i stikprøvekontroller. Så kan man være lodret uening med SKAT om deres vurdering, men sådan har det været i en menneske-alder.
Brookerne gør jo ikke arbejdet for deres blå øjnes skyld. De tjener kassen på at hjælpe dig med en YDELSE, fordi du ikke gider vente på SKAT. Ydelsen du betaler for skal der betales moms af. Det skal der ikke af afgiften. Derfor skal du fluekn*ppe din faktura fra brookeren og ikke mindst nærlæse kontrakten. Pengene de skovler ind kommer jo fra din lomme. Læs evt afgørelserne på de såkaldte FDM sager vedrørende importafgift.
Slå bilens stelnummer op inde på SKAT efter 1,5-2 måneder efter du har købt og betalt for ydelsen hos brookeren. Det endelige afgiftsbeløb kan først ses når brookerens månedsangivelse er opgjort og afsluttet.
Engang kunne selvanmeldere også vurdere eksport afgiften. Da SKAT begyndte at pille i dét, fandt de ud af der blev svindlet massivt. Det var jo også fremme i medierne.
Juristen er helt overbevist om at selvanmelder muligheden kører på lånt tid, på grund af særdeles tvivlsom afgiftsberigtigelse.

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 395 times
Been thanked: 478 times

Re: Tvivlsom afgift beregning

Indlæg af Monze1980 » 9. mar 2023, 13:52

Den afgift, der står inde på SKAT.dk skal gerne være dét, der fremgår af fakturaen, hvorfor det er vigtigt, at afgiften er udspecificeret.

Endvidere er det vigtigt, at man kun bruger dem, der returnerer eventuel for meget betalt afgift, skulle vurderingen blive ændret.

Kan man vælge at bruge en "selvanmelder" og så når det er gjort, bede SKAT kontrollere afgiften?
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3212 times
Been thanked: 4543 times

Re: Tvivlsom afgift beregning

Indlæg af HansH » 9. mar 2023, 14:09

Monze1980 skrev:
2. mar 2023, 15:57
Kontrollerer SKAT alle afgiftfastsættelser fra forhandlere og andre, der kan fastsætte dem - eller tager de stikprøver?
Da Søren fra Jels Biler afgiftsvurderede den Passat jeg købte i 2016, forklarede han at SKAT tager stikprøver.

Det kunne så afstedkomme en diskussion/forhandling mellem ham og SKAT, hvis de havde udtaget en af hans sager og vurderede at afgift var for lav.
Så kunne Søren forsøge at argumentere for sin sag og SKATtemanden kunne tale for sin.
Måske kunne SKATtemanden overbevises ... og måske ikke. Og så havde han naturligvis det sidste ord, og i givet fald måtte Søren til lommerne og efter-indbetale det manglende beløb.

Logisk nok, så var metervare-bilerne sjældent til diskussion, da der var masser af referencer på det danske marked.
Diskussionerne opstod oftest omkring mere specielle biler, hvor man ikke kunne finde noget sammenligneligt mht model/udstyr/alder/km at henvise til, som allerede var i SKAT's register.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1791
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 186 times
Been thanked: 287 times

Re: Tvivlsom afgift beregning

Indlæg af claussor » 9. mar 2023, 14:19

Superbil skrev:
3. mar 2023, 13:40
Hvad jeg kan se så er det private selv import jo dødsdømt …en skam for det var sgu ellers meget sjovt og ofte også med temmelig stor økonomisk fordel.
Det er bare vildt at der ik’ er mere fokus på denne problemstilling …fedt hvis nogle tidligere medarbejder med insider viden stod frem. For det tyder på at det er total råddent og der fuskes Big time.
Kan du uddybe dødsdømt hvorfor? Spørger ærligt, da jeg ikke helt forstår hvad du mener :-) Tidligere medarbejdere hvorfra? Selvanmeldere der ikke betaler afgift tilbage eller?

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1791
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 186 times
Been thanked: 287 times

Re: Tvivlsom afgift beregning

Indlæg af claussor » 9. mar 2023, 14:20

Monze1980 skrev:
9. mar 2023, 13:52


Kan man vælge at bruge en "selvanmelder" og så når det er gjort, bede SKAT kontrollere afgiften?
Du kan altid lave en indberetning. Så ja det er korrekt. Der er dog ingen garanti for den bliver undersøgt.

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1791
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 186 times
Been thanked: 287 times

Re: Tvivlsom afgift beregning

Indlæg af claussor » 9. mar 2023, 14:23

HansH skrev:
9. mar 2023, 14:09
Monze1980 skrev:
2. mar 2023, 15:57
Kontrollerer SKAT alle afgiftfastsættelser fra forhandlere og andre, der kan fastsætte dem - eller tager de stikprøver?
Da Søren fra Jels Biler afgiftsvurderede den Passat jeg købte i 2016, forklarede han at SKAT tager stikprøver.

Det kunne så afstedkomme en diskussion/forhandling mellem ham og SKAT, hvis de havde udtaget en af hans sager og vurderede at afgift var for lav.
Så kunne Søren forsøge at argumentere for sin sag og SKATtemanden kunne tale for sin.
Måske kunne SKATtemanden overbevises ... og måske ikke. Og så havde han naturligvis det sidste ord, og i givet fald måtte Søren til lommerne og efter-indbetale det manglende beløb.

Logisk nok, så var metervare-bilerne sjældent til diskussion, da der var masser af referencer på det danske marked.
Diskussionerne opstod oftest omkring mere specielle biler, hvor man ikke kunne finde noget sammenligneligt mht model/udstyr/alder/km at henvise til, som allerede var i SKAT's register.
Og hvis man er i tvivl om Motorstyrelsen har et stort arbejde, så bare tjek køretøjsvurderinger på diverse spændende biler. Interessant som handelspris kører op og ned trods rimelig ens kilometer. Selvanmelderne er en broget flok.

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: Tvivlsom afgift beregning

Indlæg af Realtor » 9. mar 2023, 15:16

Men det er også en døende mulighed med selvanmeldere. Jeg har en makker der arbejder i motorstyrelsen som jurist, og jf. ham er der ved at blive udarbejdet en standardautomatiseret program til afgiftsberegning, som på sigt alle skal bruge. dvs. skat og selvanmeldere så man på den måde får ens beregninger er værdiansættelser.
2020 Audi E-tron 55

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1791
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 186 times
Been thanked: 287 times

Re: Tvivlsom afgift beregning

Indlæg af claussor » 9. mar 2023, 17:04

Realtor skrev:
9. mar 2023, 15:16
Men det er også en døende mulighed med selvanmeldere. Jeg har en makker der arbejder i motorstyrelsen som jurist, og jf. ham er der ved at blive udarbejdet en standardautomatiseret program til afgiftsberegning, som på sigt alle skal bruge. dvs. skat og selvanmeldere så man på den måde får ens beregninger er værdiansættelser.
Det har eksisteret i 3 år og bruges allerede :)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3212 times
Been thanked: 4543 times

Re: Tvivlsom afgift beregning

Indlæg af HansH » 9. mar 2023, 17:44

Men hvasså ... Er det lige så succesfuldt som programmet til ejendomsvurderinger ?

Jeg er nysgerrig efter hvordan logikken i et sådant program virker.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1791
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 186 times
Been thanked: 287 times

Re: Tvivlsom afgift beregning

Indlæg af claussor » 9. mar 2023, 19:51

Det udpeger sammenlignelige køretøjer og assisterer med en handelspris på køretøjet til brugeren. Meget kort sagt.
These users thanked the author claussor for the post:
ROEN

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2163
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 615 times
Been thanked: 461 times

Re: Tvivlsom afgift beregning

Indlæg af KMDTHY » 2. apr 2024, 23:08

Kan man som privat ende i saksen ved en efterregulering fra SKAT, hvis selvanmelderen ikke kan betale/går konkurs?

Det lader til at hvis en forhandler benytter en selvanmelder, så hænger de på regningen hvis selvanmelder ikke kan betale en evt. efterregulering jvf. autobranchen.
autobranchendanmark skrev: Faldgruber, når man vælger ekstern selvanmelder

Man skal som kunde hos en ekstern selvanmelder være meget opmærksom på, hvem man benytter, og hvordan de kører deres forretning. For selvom den eksterne selvanmelder indestår for betaling af en eventuel efterregulering af for lidt indbetalt afgift, så kan den falde tilbage på den bilforhandler, der har benyttet den eksterne selvanmelder. Dette kan fx ske, hvis den eksterne selvanmelder ikke kan betale eller går konkurs. Efter registreringsafgiftslovens §§ 19 og 20 hæfter en virksomhed nemlig solidarisk over for Motorstyrelsen. Både selvanmeldere og ikke-selvanmeldere. Det er derfor meget vigtigt, at man vælger en ekstern virksomhed med et godt ry og en solid likviditet. Man kan på www.virk.dk årligt tjekke den eksterne selvanmelders regnskaber for at holde øje med, at deres regnskaber ser fornuftige ud og fortsætter med det.
https://autobranchendanmark.dk/brug-af- ... rksom-paa/

Motorkompagniet skriver f.eks
Motorkompagniet skrev: 13.2 Motorkompagniet friholder Kunden for ethvert krav fra SKAT i forbindelse
med eventuelle reguleringer af værdifastsættelsen.
https://motorkompagniet.dk/forretningsbetingelser/
Det jo fint de alle skriver at der er et sikkerhedsnet og man ikke får et krav.... men så faktisk ikke er der alligevel og man kan ende med at stå med et krav fra SKAT...?
These users thanked the author KMDTHY for the post:
DanielB12
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3212 times
Been thanked: 4543 times

Re: Tvivlsom afgift beregning

Indlæg af HansH » 3. apr 2024, 09:20

KMDTHY skrev:
2. apr 2024, 23:08
Kan man som privat ende i saksen ved en efterregulering fra SKAT, hvis selvanmelderen ikke kan betale/går konkurs?
...
Ja, det mener jeg at have forstået at man kan.

Det har været oppe og vende før, men i de tidlige dage af selvanmeldernes virke, var der specielt en sag på Kbh-egnen, hvor lidt for mange selvanmelder-firmaer gik konkurs.
Efter at have importeret meget dyre biler og vurderet afgiften alt for lavt.

Det førte til en stramning af reglerne, hvor en selvanmelder for at kunne blive godkendt af SKAT, skal stille en større bankgaranti som bolværk mod denne adfærd.
OG at køber hæfter solidarisk for en evt efterregulering.

Derudover kan man også få ørerne i maskinen hvis SKAT kan få medhold i at du som køber har været i ond tro.
Dvs hvis du har hentet en 6 mdr gammel Lambo, og fået afgiften vurderet til 5.000 ... så kan SKAT også komme efter dig.

I alle andre henseender hvor tingene foregår "efter bogen", vil det være selvanmelder der hænger på en evt efterregulering.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

QT1410
Medlem
Indlæg: 750
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: Tvivlsom afgift beregning

Indlæg af QT1410 » 3. apr 2024, 16:52

Da jeg var interesseret i at købe en Passat GTE var alle afgiftsberegninger, f.eks, fra Jels, markant højere end der var blevet betalt i afgift af tilsvarende biler jeg slog op på SKAT.
Utroligt at det dels ikke er automatiseret, dels at forhandlerne slipper afsted med at betale meget mindre i afgift end private

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 2001
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: Tvivlsom afgift beregning

Indlæg af superbeszzz » 4. apr 2024, 05:39

claussor skrev:
9. mar 2023, 19:51
Det udpeger sammenlignelige køretøjer og assisterer med en handelspris på køretøjet til brugeren. Meget kort sagt.
Hvis du mener ASG er det jo vildt fejlbehæftet og meget tydeligt shit in - shit out. Er du gal, hvor har jeg set mange uforklarlige afgiftsvurderinger fra det system.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3212 times
Been thanked: 4543 times

Re: Tvivlsom afgift beregning

Indlæg af HansH » 4. apr 2024, 06:00

QT1410 skrev:
3. apr 2024, 16:52
Da jeg var interesseret i at købe en Passat GTE var alle afgiftsberegninger, f.eks, fra Jels, markant højere end der var blevet betalt i afgift af tilsvarende biler jeg slog op på SKAT.
... men har du dermed ikke blot set en masse eksempler på den ulovlige praksis, hvor selvanmelder skjuler sit eget risikotillæg / håndteringsgebyr i den linje på kundens faktura, hvor der står "registreringsafgift" ?

Det er jo den praksis der har været så udbredt.
Kunden faktureres f.eks. 120.000 i reg.afgift.
Indberetning til SKAT og afregning fra selvanmelder er 110.000.
Den dif på de 10K er hvad selvanmelder vælger at beholde selv, så han har noget at stå imod med hvis han ryger i stikprøvekontrol og der bliver efterreguleret (opad).

Selvanmelder må beregne sig alt det risikotillæg, gebyr osv som han vil. Det skal blot stå som separate linjer på fakturaen.
Den linje der hedder "registreringsafgift" på kundens faktura _skal_ derimod matche indberetningen til SKAT.

Så kan man spørge - hvilken forskel gør det i den sidste ende, om et beløb har sin egen linje .. eller er indeholdt i en anden, på fakturaen.. ?
Forskellen er momsen.
Reg.afgift skal ikke momsberegnes, men det skal selvanmelderens egne ydelser.
Ved at "gemme" sine gebyrer og tillæg i linjen med reg.afgift, "snydes" SKAT således for momsen af disse ydelser.
Kunden sparer selvfølgelig dermed momsen af anmelders ydelser ... hehe :) Men... det bliver altså liiige lidt for jysk på den måde .. og er forkert / ulovlig praksis.
These users thanked the author HansH for the post:
KMDTHY
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1791
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 186 times
Been thanked: 287 times

Re: Tvivlsom afgift beregning

Indlæg af claussor » 4. apr 2024, 08:13

superbeszzz skrev:
4. apr 2024, 05:39
claussor skrev:
9. mar 2023, 19:51
Det udpeger sammenlignelige køretøjer og assisterer med en handelspris på køretøjet til brugeren. Meget kort sagt.
Hvis du mener ASG er det jo vildt fejlbehæftet og meget tydeligt shit in - shit out. Er du gal, hvor har jeg set mange uforklarlige afgiftsvurderinger fra det system.
Motorstyrelsen bruger ikke ASG. De benytter Estimatic.

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 2001
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: Tvivlsom afgift beregning

Indlæg af superbeszzz » 4. apr 2024, 08:54

claussor skrev:
4. apr 2024, 08:13
superbeszzz skrev:
4. apr 2024, 05:39
claussor skrev:
9. mar 2023, 19:51
Det udpeger sammenlignelige køretøjer og assisterer med en handelspris på køretøjet til brugeren. Meget kort sagt.
Hvis du mener ASG er det jo vildt fejlbehæftet og meget tydeligt shit in - shit out. Er du gal, hvor har jeg set mange uforklarlige afgiftsvurderinger fra det system.
Motorstyrelsen bruger ikke ASG. De benytter Estimatic.
Estimatic er/var endnu mere håbløs. Jeg er ganske ferm med ekstraudstyr osv i VAG-koncernens biler. Alligevel tog det over en time at lave en beregning på min Porsche Taycan, da jeg importerede den. Det er totalt urealistisk at tro, at det er vejen frem med mindre det bliver automatiseret i langt højere grad og systemet selv kan trække lister(hvilket det kan være nu). Estimatic synes også langt lettere at snyde med, idet alt forgår/foregik manuelt.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 2001
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: Tvivlsom afgift beregning

Indlæg af superbeszzz » 4. apr 2024, 08:57

KMDTHY skrev:
2. apr 2024, 23:08
Kan man som privat ende i saksen ved en efterregulering fra SKAT, hvis selvanmelderen ikke kan betale/går konkurs?

Det lader til at hvis en forhandler benytter en selvanmelder, så hænger de på regningen hvis selvanmelder ikke kan betale en evt. efterregulering jvf. autobranchen.
autobranchendanmark skrev: Faldgruber, når man vælger ekstern selvanmelder

Man skal som kunde hos en ekstern selvanmelder være meget opmærksom på, hvem man benytter, og hvordan de kører deres forretning. For selvom den eksterne selvanmelder indestår for betaling af en eventuel efterregulering af for lidt indbetalt afgift, så kan den falde tilbage på den bilforhandler, der har benyttet den eksterne selvanmelder. Dette kan fx ske, hvis den eksterne selvanmelder ikke kan betale eller går konkurs. Efter registreringsafgiftslovens §§ 19 og 20 hæfter en virksomhed nemlig solidarisk over for Motorstyrelsen. Både selvanmeldere og ikke-selvanmeldere. Det er derfor meget vigtigt, at man vælger en ekstern virksomhed med et godt ry og en solid likviditet. Man kan på www.virk.dk årligt tjekke den eksterne selvanmelders regnskaber for at holde øje med, at deres regnskaber ser fornuftige ud og fortsætter med det.
https://autobranchendanmark.dk/brug-af- ... rksom-paa/

Motorkompagniet skriver f.eks
Motorkompagniet skrev: 13.2 Motorkompagniet friholder Kunden for ethvert krav fra SKAT i forbindelse
med eventuelle reguleringer af værdifastsættelsen.
https://motorkompagniet.dk/forretningsbetingelser/
Det jo fint de alle skriver at der er et sikkerhedsnet og man ikke får et krav.... men så faktisk ikke er der alligevel og man kan ende med at stå med et krav fra SKAT...?
Det kan man i høj grad. Der er mange importører, der ansvarsfraskriver sig. De beregner også ofte en optisimitisk afgift og henter omsætningen andetsteds. Kunden kigger for det meste kun på bundlinjen og står potentielt med et problem efterfølgende. Man bør derfor KUN arbejde med importører, der indestår for afgiften og giver garanti herfor.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2163
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 615 times
Been thanked: 461 times

Re: Tvivlsom afgift beregning

Indlæg af KMDTHY » 4. apr 2024, 12:47

superbeszzz skrev:
4. apr 2024, 08:57
Det kan man i høj grad. Der er mange importører, der ansvarsfraskriver sig. De beregner også ofte en optisimitisk afgift og henter omsætningen andetsteds. Kunden kigger for det meste kun på bundlinjen og står potentielt med et problem efterfølgende. Man bør derfor KUN arbejde med importører, der indestår for afgiften og giver garanti herfor.
Men f.eks. Motorkompagniet og afgiften.dk fraskriver sig jo IKKE deres ansvar. De skriver tværtimod at de "friholder Kunden for ethvert krav fra SKAT i forbindelse med eventuelle reguleringer af værdifastsættelsen." Det er jo fint....

Men nu kan jeg se at både afgiften.dk og motorkompagniet tidligere er gået konkurs/ophørt. Så hvad sker der med de reguleringer der evt. sker efter sådan en konkurs/ophør. Går SKAT direkte efter privatpersonen der ejede bilen på import tidspunktet? Man har da i så fald med noget af en risiko selv... selvom man måske endda har betalt en større eller mindre "risikotillæg" til selvanmelder. Det virker stadig til at være lidt et cowboy land det her selvanmelder.

Fx. Afgiften
Før: https://datacvr.virk.dk/enhed/virksomhed/34161372
Nu: https://datacvr.virk.dk/enhed/virksomhed/42991929

Motorkompagniet
Før: https://datacvr.virk.dk/enhed/virksomhed/41921404
Nu: https://datacvr.virk.dk/enhed/virksomhed/44198932
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"