ATK og retssager........Her er måden.

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Besvar
Supermule
Has thanked: 0
Been thanked: 0

ATK og retssager........Her er måden.

Indlæg af Supermule » 15. jul 2008, 14:42

Sakset fra et andet forum:
Jeg vil lige tilføje, at fordi man bliver blitzet i en ATK er det ikke sikkert, at man ender med bøden.

Jeg har med stor success haft to sager i retten og vundet begge, og en ny er på vej. Det kunne nok lyde som om at jeg er gal, men de fleste kan nok ikke være uenige i, at man nemt rammer de 30%.

Fremgangsmåde:
Overvej om du er villig til at bruge måske samlet 3-4 timer på et sagsforløb, er der tale om en bøde på 500 kr kan du vælge at betale den mod at slippe for besværet. Men er der tale om et klip vil det være godt givet ud med den smule tid det totalt set tager.
Overvej om fotoet er af ringe kvalitet (det er det i langt de fleste tilfælde, måske 8 ud af 10) og om det under nogen som helst omstændigheder kunne ligne en anden end dig. Er det tale om et klip vil det i langt de fleste tilfælde være det hele værd at tage sagen til vejs ende i systemet.

Første brev besvares med, at man ikke med sikkerhed kan identificere vedkommende på billedet, uanset om det er din egen bil eller ej. Medsend brevet du modtag.

Man vil så blive kontaktet med henblik på en identifikation, hvis de beder dig komme på stationen sig da, at det er dem der vil dig noget, og at de må komme forbi din adresse. Jo mere besvær man kan give Politiet i en sådan sag og jo flere resourcer der skal bruges des bedre. Måske med tiden de vil indse at ATK er en helt uacceptabel løsning.

De vil formodentlig mene at have identificeret dig og sigte dig for overtrædelsen, undlad at udtale dig om noget som helst. Don't panic!

Du vil herefter modtage 1-2 trusselsbreve om retsag og mulige ekstra sagsomkostninger, returnér disse breve og henvis til dit første brev og fasthold, at du ikke med sikkerhed kan identificere personen på billedet.

Det vil i sidste ende resultere i et retsmøde, der kan gå 1-1½ år fra billedet tages til det finder sted (Ja det er 1-1½ år, det er ikke en slåfejl!)

Til stede vil være dig selv, en dommer og en politianklager. Eventuelt også en beskikket forsvarer, det er op til dig selv. Jeg fravalgte den mulighed.

Du vil formodentlig blive stillet et spørgsmål så som
"Er det dig på billedet?" og dertil er svaret enkelt:
"Det kan godt ligne mig, det kan også ligne en anden. Til pasfotos i dag gælder en lang række regler, baggrunden skal være ensfarvet og lys, det skal være på fotopapir, klart og tydeligt. Man må ikke kunne se tænder og man skal kigge ret mod kameraet. Det er regler man har fastsat fordi man mener, at det muliggører en sikker identifikation. Dette foto opfylder ingen af disse krav. Billedet er sort/hvid, grynet og uskarpt. Alt i alt af meget ringe kvalitet og det er printet på almindeligt papir."

Gentag omtrent samme argumenter om nødvendigt, anklageren vil formodentlig spørge dig flere gange. Jeg har sågar oplevet en kvindelig politianklager der afbrød mig, blev hidsig og sagde vredt "Vil du godt svare på mit spørgsmål!" - fordi jeg to gange kom med ovenstående forklaring. Hold hovedet klart og vær sikker i din sag.

Jeg har f.eks. været ude for, at jeg på et foto fra ATK så ud til at have direkte sort hår, indsunkne øjne (pga. skygger) og meget strittende øre. Ingen af delene er tilfældet. Sådanne ting kan man eventuelt også nævne, f.eks. "Vedkommende på billedet ser ud til at have sort hår og en meget bred næse", hvis det er tilfældet, og det ikke ville passe på en beskrivelse af dig.
Undgå dog at sige, at det ikke er dig, hvis det er det. Det ville være uærligt, og sætte dig i dårligere lys. Husk at både dommer og anklager et sted godt ved, at det er dig. Dine argumenter er bare skudsikre og det må de acceptere og forholde sig til. Loven handler ikke om følelser og om hvad nogen tror, men om hvad der sort på hvidt kan dokumenteres.
Fasthold at det kan ligne dig men også så mange andre, vi er 6 milliarder mennesker på jorden.

Dommeren alene træffer afgørelsen i en sådan sag, og ingen dommer ved sine fulde fem kan overhøre disse argumenter, og han/hun vil være nødt til, i henhold til loven, at frikende dig.
Iflg. gældende dansk lov og retspraksis vil man ikke kunne blive straffet på en relativ sandsynlighed, eller fordi man ligner vedkommende på billedet. Man skal i en sådan sag, uanset om det er et ATK-billede eller en mordsag, kunne udelukke at gerningsmanden kunne være en anden. Man skal så at sige være helt sikker, og det er ikke muligt ud fra noget ATK-billede jeg endnu har set, og jeg har set mange. Selv om et billede ligner rigtig godt er det ikke nødvendigvis nok, det kan også ligne andre.

I øvrigt er det intet så skønt som at åbne brevet og læse afgørelsen der smukt sluttes med: "Thi kendes for ret. Tiltalte xxxxx xxxx xxxxx frifindes."

Jeg håber at mit indlæg kan inspirere flere til at gøre det samme.
That s the way to go boys!!! :)

Brugeravatar
kimhemm
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7492
Tilmeldt: 14. jun 2008, 10:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: vagtuning.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: ATK og retssager........Her er måden.

Indlæg af kimhemm » 15. jul 2008, 14:58

Tjaa, har man været voksen nok til at køre for stærkt må man sgu også være voksen nok til at tage straffen.

Jeg har fået min andel fartbøder, og de har nok været fortjent og er blevet betalt uden at pive.
http://www.vagtuning.dk Software = APR og Chiptuning.nu (landberg) - Hardware = APR - Bilstein - BSH - Eibach - Forge- Integrated Engineering - Milltek - Volkswagen Racing og meget andet...
Nyheder og konkurrencer : vagtuning.dk på facebook APR DK på facebook

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: ATK og retssager........Her er måden.

Indlæg af Anders D » 15. jul 2008, 15:00

Kimhemm, helt enig også min approach, men indlægget peger vel i retningen af: "Måske med tiden de vil indse at ATK er en helt uacceptabel løsning." Jeg er imod ATK fordi det er pengemaskiner og ikke en skid andet. Hvis jeg skal betale en bøde vil jeg helst den er forbundet med en strisser der kan give mig en reel opsang. Det er en ATK bøde ikke en dart....

Supermule
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: ATK og retssager........Her er måden.

Indlæg af Supermule » 15. jul 2008, 15:06

Indlægget kommer af at der stort set holder en ATK bil på Amager Strandvej hver dag.....

Før Bøjlevej kom til, så holdt den imellem Saltværksvej og Hedegaardsvej...Der er intet andet end en gammel giftgrund og intet andet på havsiden......

Der er så 50 km/t......Så der ryger en del i fælden. Men har det nogen anden effekt end at skovle penge ind??

Nej....Det har det ikke........ :evil: :evil:

Derfor skal de satme bare ikke tjene en skid på en ATK bøde......INTET!!!!

Brugeravatar
Audibanditten
Nyt medlem
Indlæg: 215
Tilmeldt: 18. jun 2008, 20:44
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: ATK og retssager........Her er måden.

Indlæg af Audibanditten » 16. jul 2008, 16:11

Mule hvor mange undskyldninger har du så når konen anklager dig for ikke at have tømt skraldespanden :lol:

Supermule
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: ATK og retssager........Her er måden.

Indlæg af Supermule » 16. jul 2008, 16:55

Min skraldespand går selv ud med skraldet......Kan du sige det samme???? :lol:
Audibanditten skrev:Mule hvor mange undskyldninger har du så når konen anklager dig for ikke at have tømt skraldespanden :lol:

Brugeravatar
Audibanditten
Nyt medlem
Indlæg: 215
Tilmeldt: 18. jun 2008, 20:44
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: ATK og retssager........Her er måden.

Indlæg af Audibanditten » 16. jul 2008, 17:04

Nej, jeg får jo penge for at være "skraldemand", og det er ikke altid skraldet frivilligt forsvinder ;)

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6253
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2077 times
Been thanked: 673 times

Re: ATK og retssager........Her er måden.

Indlæg af jansom » 16. jul 2008, 20:27

Har du kørt for stærkt, så betaler du bøden. Længere er den bare ikke. Det kunne være at det underbetalte underbemandede politikorps så kunne bruge deres tid på noget der var en hel del mere vigtigere end folk der ikke vil stå ved deres egne gerninger.
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: ATK og retssager........Her er måden.

Indlæg af Sorens2 » 16. jul 2008, 21:47

Jamen de bruger jo ikke tiden på noget fornuftigt alligevel.
Jeg har tit stået i en situation hvor de ikke gider komme.
Og da jeg lever af mit kørekort vil jeg til enhver tid bruge denne løsning hvis jeg står til klip osv.
500,- måske overvejes.
Men det kræver nosser at gennemføre dette.
Jeg har lavet det til en regel at gi strisseren fingeren hver gang jeg blir stoppet. Dvs. retter brillerne med den længste finger. Laaaaaaangsomt så han ser det.

Søren S2
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Brugeravatar
Audibanditten
Nyt medlem
Indlæg: 215
Tilmeldt: 18. jun 2008, 20:44
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: ATK og retssager........Her er måden.

Indlæg af Audibanditten » 16. jul 2008, 23:06

Så har du da fundet meningen med dit liv Sorens2 :lol:

Brugeravatar
MAbild
Medlem
Indlæg: 582
Tilmeldt: 15. jun 2008, 11:23
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: ATK og retssager........Her er måden.

Indlæg af MAbild » 16. jul 2008, 23:13

Tror også det kræver Tålmodighed, stædighed og stålnosser for at gennemføre dette råd !
Mvh MAbild

Wörtherseetour 2002-03-04-05-06-07-08-09-10-11-12 ich war dabei :)

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: ATK og retssager........Her er måden.

Indlæg af Realtor » 16. jan 2009, 00:19

faldt lige over denne post, og kan godt se fornuften, men vil anklageren ikke bare gå efter at man er ejer af bilen, og dermed hæfter for hvor den har været og hvem der har kørt den? Tvivler bare stærkt på at de dropper sagen, og ikke vil acceptere den " jeg syntes ikke det ligner mig " holdning.
2020 Audi E-tron 55

Brugeravatar
Spir
Helt nyt medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: 27. maj 2009, 18:04
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederikshavn
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: ATK og retssager........Her er måden.

Indlæg af Spir » 18. jun 2009, 15:48

Så blev jeg lige ringet op af en dame fra Automatisk Trafikkontrol afdelingen ved Nordjyllands Politi.

Jeg havde haft min A6 til salg for noget siden, og havde en pige ude og prøve den.

Det viser sig så 1 måned efter at hun har kørt for stærkt i bilen, 64 km/t i en 50 km/t zone, bøden er på en 1000 kr. seddel, men jeg kan ikke oplyse hvem der har ført bilen, og jeg ringede derud, og hun sagde at jeg fik lige lidt længere tid til og se om jeg kunne finde hende tøsen i.

Jeg kunne så ik få fat i hende eller finde hendes nummer eller noget desværre.

Jeg får så en bøde nu på 500 kr. Det er så sur røv og bredde baller. MEN jeg er sådan set glad for hun ik kom og prøvede bilen ugen efter, for der var der lige kommet nye takster på det.

Efter 4. Maj 2009 er det således at, hvis du ikke kan oplyse politiet om hvem der har ført dit køretøj på det gældende tidspunkt, så kommer det til og koste dig 2500 kr. W0000000000000000000000000000000000t tænkte jeg da hun sagde det, 2500 kr. det er jo helt hjernedødt.

Så hvis der er nogen der har deres bil til salg og der er nogen der ska ud og prøvekøre den, så få lige deres kørekortnummer eller navn og adresse. For det er godtnok nogle sure penge og ska a med fordi der er en anden der kører for hurtigt i ens bil.

Brugeravatar
kriztian
Medlem
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 8. jul 2008, 13:37
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: ATK og retssager........Her er måden.

Indlæg af kriztian » 18. jun 2009, 17:22

Færdselslovens § 65, stk. 1:
Ejeren (brugeren) af et køretøj skal efter anmodning fra politiet oplyse, hvilke personer der som førere har benyttet køretøjet.
Færdelslovens § 118, stk. 1:
Med bøde, jf. dog stk. 6, straffes den, der:1) overtræder § 3, stk. 1 og 2, §§ 4-8, § 9, stk. 1 og stk. 2, nr. 2-6, § 10, § 12, §§ 14-52, § 54, stk. 3-5, § 55 a, stk. 1, § 60, stk. 5, § 60 a, stk. 5, § 62, stk. 2 og 3, §§ 63-65, § 67, § 70, stk. 1 og 2, § 72, §§ 74-75, §§ 80-81, § 82, § 83 a, § 84, stk. 2, §§ 86-88, §§ 97-99 og § 105,
Færdelslovens § 118, stk. 2:
Stk. 2. Ved fastsættelsen af bøder for overtrædelse af § 4, stk. 1, § 5, § 9, stk. 1 og stk. 2, nr. 2-6, § 14, stk. 1 og 2, § 15, stk. 1-4, § 16, § 17, stk. 1, §§ 18-29, §§ 31-36, § 37, stk. 4, § 41, §§ 44-49, § 50, stk. 2 og 3, §§ 51-52, § 54, stk. 3-5, § 62, stk. 3, § 63, stk. 1-2, § 64, § 65, stk. 1, § 67, § 70, stk. 1 og 2, §§ 80-81, § 82, § 83 a, § 84, stk. 2, og §§ 87-88 udmåles en skærpet bøde. Der udmåles ligeledes en skærpet bøde ved overtrædelse af § 65, stk. 2, når overtrædelsen vedrører et køretøj omfattet af § 43, stk. 1 eller 2.
Jeg kan ikke lige finde noget på at det skulle koste 2.500 kr. ikke at oplyse hvem der har kørt bilen....?

Men det er jo i øvrigt noget andet ikke at kunne genkende den person, som der er taget foto af i bilen.

Brugeravatar
Spir
Helt nyt medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: 27. maj 2009, 18:04
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederikshavn
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: ATK og retssager........Her er måden.

Indlæg af Spir » 18. jun 2009, 17:52

kriztian skrev:Færdselslovens § 65, stk. 1:
Ejeren (brugeren) af et køretøj skal efter anmodning fra politiet oplyse, hvilke personer der som førere har benyttet køretøjet.
Færdelslovens § 118, stk. 1:
Med bøde, jf. dog stk. 6, straffes den, der:1) overtræder § 3, stk. 1 og 2, §§ 4-8, § 9, stk. 1 og stk. 2, nr. 2-6, § 10, § 12, §§ 14-52, § 54, stk. 3-5, § 55 a, stk. 1, § 60, stk. 5, § 60 a, stk. 5, § 62, stk. 2 og 3, §§ 63-65, § 67, § 70, stk. 1 og 2, § 72, §§ 74-75, §§ 80-81, § 82, § 83 a, § 84, stk. 2, §§ 86-88, §§ 97-99 og § 105,
Færdelslovens § 118, stk. 2:
Stk. 2. Ved fastsættelsen af bøder for overtrædelse af § 4, stk. 1, § 5, § 9, stk. 1 og stk. 2, nr. 2-6, § 14, stk. 1 og 2, § 15, stk. 1-4, § 16, § 17, stk. 1, §§ 18-29, §§ 31-36, § 37, stk. 4, § 41, §§ 44-49, § 50, stk. 2 og 3, §§ 51-52, § 54, stk. 3-5, § 62, stk. 3, § 63, stk. 1-2, § 64, § 65, stk. 1, § 67, § 70, stk. 1 og 2, §§ 80-81, § 82, § 83 a, § 84, stk. 2, og §§ 87-88 udmåles en skærpet bøde. Der udmåles ligeledes en skærpet bøde ved overtrædelse af § 65, stk. 2, når overtrædelsen vedrører et køretøj omfattet af § 43, stk. 1 eller 2.
Jeg kan ikke lige finde noget på at det skulle koste 2.500 kr. ikke at oplyse hvem der har kørt bilen....?

Men det er jo i øvrigt noget andet ikke at kunne genkende den person, som der er taget foto af i bilen.

Jeg ved kun hva damen fra politiet sagde til mig da hun ringede tidligere idag.

Ville bare gøre opmærksom på det koster 2500 som hun sagde, for går umiddelbart ik ud fra hun fylder folk med løgn :D

Brugeravatar
kriztian
Medlem
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 8. jul 2008, 13:37
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: ATK og retssager........Her er måden.

Indlæg af kriztian » 18. jun 2009, 17:54

Jeg ved kun hva damen fra politiet sagde til mig da hun ringede tidligere idag.

Ville bare gøre opmærksom på det koster 2500 som hun sagde, for går umiddelbart ik ud fra hun fylder folk med løgn
Damen har sikkert ret, jeg har bare ikke kunne finde noget om det... ;)

Brugeravatar
Audibanditten
Nyt medlem
Indlæg: 215
Tilmeldt: 18. jun 2008, 20:44
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: ATK og retssager........Her er måden.

Indlæg af Audibanditten » 18. jun 2009, 21:19

Det er rigtigt at bøden er hævet... sjovt nok var folks hukommelse som en si når det handlede om hvem der havde lånt deres kæreste eje, og bøden er hævet for at hjælpe folk til at huske lidt bedre :lol:

Brugeravatar
Big-_-D
Medlem
Indlæg: 1324
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 2860 Søborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: ATK og retssager........Her er måden.

Indlæg af Big-_-D » 19. jun 2009, 00:36

Audibanditten skrev:Det er rigtigt at bøden er hævet... sjovt nok var folks hukommelse som en si når det handlede om hvem der havde lånt deres kæreste eje, og bøden er hævet for at hjælpe folk til at huske lidt bedre :lol:
Hvad koster det så når man ikke kan huske hvor man smider sine nøgler... for den bøde vile sq være dyr for mig hehe :)

Tror egentlig det er en meget god ide - virkede som om der var gået lidt sport i at "glemme"

Big D
VW Golf IV 2,8 V6 4motion SOLGT
VW Golf IV 1,8 20v SOLGT
VW Golf III 1,8 cl "The Pendler" TOTALSKADET
VW Golf II 1,8 16v GTI - To Be Decided

Projekt-tråd på Low-Budget-Ringtool

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"