"Snydt" af bilforhandler?

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Besvar
Velle
Helt nyt medlem
Indlæg: 23
Tilmeldt: 25. maj 2009, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

"Snydt" af bilforhandler?

Indlæg af Velle » 30. jun 2009, 19:20

Hejsa!
For 4 måneder siden købte jeg en Sharan TDI 110HK fra 1997 på hvide plader.
Eller det vil sige det troede jeg! Efter at skulle have bestilt nogle stumper til den hos VW viser det sig at det er en 90HK!!
Bilen er importeret fra Tyskland for 2 år siden af tidligere private ejer og han har åbenbart betalt afgift af en 110 HK for det står på reg. aftesten.

Jeg er glad nok for bilen, men syntes omvendt heller ikke at jeg har fået hvad jeg betalte for?
Hvordan griber jeg det an overfor forhandleren og hvad med T&S? Jeg mener jeg skal jo have en billigere grøn ejerafgift da en 90 HK går længere på literen + der er vel også betalt for meget afgift ved import da den er importeret som en 110HK?

Er der nogen der har et par råd? :shock:
Med venlig hilsen
Velle / New Beetle tdi - BMW E91 325D

Brugeravatar
kimhemm
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7492
Tilmeldt: 14. jun 2008, 10:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: vagtuning.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: "Snydt" af bilforhandler?

Indlæg af kimhemm » 30. jun 2009, 20:04

Du kan kun gå tilbage til ham du har købt bilen hos og kræve et afslag i prisen

At der er en anden der har importeret bilen og betalt for meget i afgift kommer ikke dig til gode vil jeg tro. Til gengæld bør du kunne få en billigere grøn afgift hvis en 90 HK er billigere end en 110
http://www.vagtuning.dk Software = APR og Chiptuning.nu (landberg) - Hardware = APR - Bilstein - BSH - Eibach - Forge- Integrated Engineering - Milltek - Volkswagen Racing og meget andet...
Nyheder og konkurrencer : vagtuning.dk på facebook APR DK på facebook

Velle
Helt nyt medlem
Indlæg: 23
Tilmeldt: 25. maj 2009, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: "Snydt" af bilforhandler?

Indlæg af Velle » 2. jul 2009, 14:56

En lille update. ;)

Det viser sig efterfølgende at det er forhandleren, som jeg har købte bilen af der har kludret i det.
Jeg sagde til ham at et afslag på mellem 10.000 & 15.000 kr. måtte være rimeligt.
Det var han ikke enig i og sagde at så ville han hellere tage bilen retur (hvilket jeg har svært ved at forestille mig. )
Han vil give en chip til bilen eller noget i det prisleje, hvilket jeg mener er for lidt? :roll:
Hvis han skal betale for chip burde han også betale for nye dysser.

Hvad mener I, er jeg for krævende eller hvad?
Er der nogle firmaer som kan skifte dysser og optimere den?
Med venlig hilsen
Velle / New Beetle tdi - BMW E91 325D

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: "Snydt" af bilforhandler?

Indlæg af SorenR » 2. jul 2009, 15:33

ellevang skrev:En lille update. ;)

Det viser sig efterfølgende at det er forhandleren, som jeg har købte bilen af der har kludret i det.
Jeg sagde til ham at et afslag på mellem 10.000 & 15.000 kr. måtte være rimeligt.
Det var han ikke enig i og sagde at så ville han hellere tage bilen retur (hvilket jeg har svært ved at forestille mig. )
Han vil give en chip til bilen eller noget i det prisleje, hvilket jeg mener er for lidt? :roll:
Hvis han skal betale for chip burde han også betale for nye dysser.

Hvad mener I, er jeg for krævende eller hvad?
Er der nogle firmaer som kan skifte dysser og optimere den?
Jeg går ud fra vi snakker om en 1.9 TDI 1Z eller AHU motor (står i servicehæftet). Der er bl.a. turboen til forskel på 90HK og 110HK. 90HK bruger enten en KKK eller Garret turbo og 110HK bruger kun Garret turbo (andet varenummer end 90HK).
Sælger kan muligvis løfte din bil til 110HK men hvis der ikke er TÜV på ændringen er den ulovlig og en helt anden ting er at man forkorter motorens levetid med en chiptuning.
Min bil er chippet (benzin), har kørt 210.000 km og er på det tredie sæt K03 turboer (jeg bruger to af gangen) så det kan hurtigt blive en dyr overraskelse hvis man ikke er indstillet på det i forvejen.

Jeg ville klart gå efter en prisnedsættelse og hvis sælger ikke er indstillet på det så er det jo købers marked i øjeblikket ;-)
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

Brugeravatar
kriztian
Medlem
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 8. jul 2008, 13:37
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: "Snydt" af bilforhandler?

Indlæg af kriztian » 2. jul 2009, 18:11

Du har krav på et forholdsmæssigt afslag eller at hæve handlen.

Hvis sælger ikke vil give dig et forholdsmæssigt afslag så ville jeg hæve handlen, det er jo - som tidligere sagt - købers marked.

Se også http://www.bilklage.dk

Velle
Helt nyt medlem
Indlæg: 23
Tilmeldt: 25. maj 2009, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: "Snydt" af bilforhandler?

Indlæg af Velle » 3. jul 2009, 07:22

Ja det er en AHU motor. Jeg er heller ikke voldsomt interesseret i en chip tuning.

Er 10% af købsprisen rimeligt? Jeg har har givet 120.000 så det svarer til 12.000.
Det syntes jeg selv ville være rimeligt.
Med venlig hilsen
Velle / New Beetle tdi - BMW E91 325D

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: "Snydt" af bilforhandler?

Indlæg af SorenR » 3. jul 2009, 11:12

ellevang skrev:Ja det er en AHU motor. Jeg er heller ikke voldsomt interesseret i en chip tuning.

Er 10% af købsprisen rimeligt? Jeg har har givet 120.000 så det svarer til 12.000.
Det syntes jeg selv ville være rimeligt.
Jeg kan se på Bilbasen der er en Sharan (90HK) fra 1996 til 119.000 kr og en fra 1998 til næsten 170.000 kr så du skal nok træde lidt varsomt her..

Som minimum syntes jeg godt du kan kræve at forhandleren skal holde dig skadesløs i forbindelse med ændring af grøn afgift. Så vidt jeg husker kræver det et omsyn og en til tider langvarig dialog med Skat.. Der er et emne om det på audiclub.dk (er lige p.t. nede :x ) hvor besparelsen var omkring 700 kr/år.
Derudover kan han godt hoste op med et par dæk/fælge (evt. vinterdæk) som kompensation for det besvær han har givet dig.
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

Velle
Helt nyt medlem
Indlæg: 23
Tilmeldt: 25. maj 2009, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: "Snydt" af bilforhandler?

Indlæg af Velle » 3. jul 2009, 11:59

Det er lige netop dét med prisen der er mit problem. Jeg købte også bilen ud fra det var den billigste på nettet med det km. tal!
Du har vel ikke et link til det omtalte på audiclub? Min forhandler fik talt lidt over sig og nævnte at han havde haft samme problem med en Audi 1,8T, det er måske samme forhandler? :?
Med venlig hilsen
Velle / New Beetle tdi - BMW E91 325D

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: "Snydt" af bilforhandler?

Indlæg af SorenR » 3. jul 2009, 13:03

ellevang skrev:Det er lige netop dét med prisen der er mit problem. Jeg købte også bilen ud fra det var den billigste på nettet med det km. tal!
Du har vel ikke et link til det omtalte på audiclub? Min forhandler fik talt lidt over sig og nævnte at han havde haft samme problem med en Audi 1,8T, det er måske samme forhandler? :?
Vi (audiclub.dk) er oppe og køre igen ;-) Der er periodevis udfald på sitet men da der er en ny site på vej må vi leve med det til det nye site er oppe. :(

Det er ikke samme bil, nedenstående drejer sig om en A4 1.9 TDI fra 2001.

http://www.audiclub.dk/forum/viewtopic. ... B8n+afgift
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

marda
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 19. jun 2008, 11:57
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: "Snydt" af bilforhandler?

Indlæg af marda » 7. jul 2009, 08:23

Ellers så meld dig ind i fdm mener det koster ca 600,- om året de har jurister der hjælper med denne slags sager......jeg har haft god brug af deres hjælp.
Vh Marda

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"