Side 5 af 5

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 12. dec 2022, 16:33
af majland
Passagersædet er slet ikke elektrisk men helt gammeldags.

Memory er ikke det væsenligste men med el kan man justere en "lille smule" mens man sidder som man ønsker i sædet og derved nemmere finjustere på sin position.

Men memory er også rart når man skiftes til at være passager på længere ture. Så står sædet hurtigt hvor man efterlod det.

Jeg er også enormt glad for 360 kameraerne i både Kodiaq og Enyaq. Kodiaq'en har også Canton men det har Enyaqen ikke, men lyden er imho ok uden at være prangende. Synes egenligt ikke at det var pengene værd i Kodiaq'en. Tror man før mere ud af at bruge pengene aftermarket.

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 16. jun 2023, 11:27
af majland
Tid til en opdatering

I december 2022 fik den sit service ved 2år / ~27000km
- Serviceeftersyn
- Bremsevæske skift
- Støv og pollenfilter
- Kontrol af afløb fra soltag

Men nu efter en længere periode med varmt vejr har jeg konstateret at klimaanlægget ikke køler ordenligt. Jeg fik endeligt taget mig sammen til at måle temperaturen igår og den kølede ikke til under udetemperaturen.

Nå på med en dongle

Trouble codes:
P123D00 - A/C Pressure/Temperature Sensor 1 Pressure lower limit not reached
static
P123F00 - A/C Pressure/Temperature Sensor 2 Pressure lower limit not reached
static
P124F00 - A/C Pressure/Temperature Sensor 3 Pressure lower limit not reached
static
P1C7E00 - A/C Pressure/Temperature Sensor 4 Pressure lower limit not reached
static
P1C8000 - A/C Pressure/Temperature Sensor 5 Pressure lower limit not reached
static
U014600 - Lost Communication With Serial Data Gateway Module "A"
Intermittent
B1581F6 - Steuergerät für HV-Heizer Temperaturschutz aktiv
Intermittent
U014600 - Lost Communication With Serial Data Gateway Module "A"
Intermittent
P1C2900 - Refrigerant cut-off valve 3 Faulty
Intermittent

Fik så talt med værkstedet i morges og de har mange defekte ... Han bestiller en kompressor hjem og jeg har fået booket en tid. Men heldigvis har min import 5års fabriks garanti. Uden den skulle jeg have forventet en egenbetaling efter kulance på ~25.000 !!

Desuden lå der nogle aktioner til den. Bla sw på på travelpilot (som jeg 7-9-13 ikke haft issues med i over et år) og de ville hvis også udskifte logo lyset i spejlene.

(Og i en anden tråd har jeg skrevet om citigo'en - den får de også der ud og fejlfinde på ...)

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 16. jun 2023, 11:33
af Monze1980
Jeg blir mere og mere glad for det service- og reparationsabbonement vi har tegnet de næste knap seks år på vores Enyaq

Hvis noget går i stykker, kan det koste kassen, så det giver en god sikkerhed, hvilket vi godt kan li'.

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 6. jan 2024, 19:39
af majland
Der har været meget skriveri om fastfrosne ladeklapper - men jeg har den omvendte. Ladeklappen vil ikke lukke fast igen.

Billeden var sat til ladning da vi fik snestormen. Men vi skulle ikke nogen steder så den fik bare lov at stå. Efter et par dage havde vi et ærinde og jeg børste det værste sne af og tog ladekablet ud. Helt uden drama.

Så børste jeg mere sne væk og fjernede det sidste med fingrene. Kontrollere at "tappen" gik frit og lukkede klappen forsigtigt for at sikre at der ikke var noget is der bandt. Klappen gik frit, men den ville ikke holde lukket.

Har prøvet at låse op / låse mens bilen klappen holdes inde

Hvordan er det nu med tappen - Plejer man ikke bare at kunne trykke den ind, hvor den så drejer på det sidste stykke og forbliver inde ? Et lille tryk igen og den drejer på vejen ud. ?

Min glider let men låser ikke i inde positionen - hvordan er det nu den plejer at virke ?
ladeportmedsnePXL_20240104_100329288.jpg
ladeportmedsnePXL_20240104_100329288.jpg (35.14 KiB) Vist 4838 gange
(Billedet fra i torsdags hvor jeg gravede bilen ud oig satte den i garagen - ladeboksen hænger bare på huset så den for opladning skal den ud i det fri...)

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 7. jan 2024, 14:19
af majland
Pin'en er så magen til Kodiaq'en og den burde kunne låse når den er trykket ind. Det gør den så ikke på Enyaq'en.

Når må lige vente på noget tøvejr og se om det hjælper på den ellers må den på værksted og vi skal til at bruge afdækningen når vi lader under åben himmel (den man manualt skal montere og tage af efter brug)

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 7. jan 2024, 14:48
af HansH
majland skrev:
7. jan 2024, 14:19
... og vi skal til at bruge afdækningen når vi lader under åben himmel (den man manualt skal montere og tage af efter brug)
Hvad er det for en afdækning Anders ? Evt billede..

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 7. jan 2024, 15:31
af knudsen

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 7. jan 2024, 20:03
af majland
Lige præcis - den er bare træls i brug, men beskytter nok tappen lidt mod indtrængende vand

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 8. jan 2024, 13:41
af majland
Btw så er det denne dims der driller og den er identisk på Kodiaq / Enyaq (og mange andre VAG'er)

Actuator. Release. Lock.
8V0862159A

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 8. jan 2024, 14:16
af TorbenRasmussen
Kan du nå ud til bilen med en hårtørrer? Vi måtte give konens Tesla en tur omkring ladestikket, da den ikke ville give slip på kablet. Bimmeren havde også fået samme look i sidste uge, som du viser med sne i ladestikket, og brokkede sig også første gang jeg prøvede at lukke klappen. Jeg har set sådan nogle grimme sleeves/strømper man kan købe på diverse kinesiske handelssites, som sidder ud over ladekabel og lukker til på karosseriet med en magnetpølse rundt om hele ladeporten. Det skulle i det mindste forhindre sne, men det hjælper ikke lige på Tesla'ens problem med kablet, da det er indvendigt.
https://www.aliexpress.com/item/1005003679712205.html

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 8. jan 2024, 14:36
af majland
Den fik 10min med føntøreren i garagen den anden dag. Pin'en bevæger sig fint men låser bare ikke når den trykkes ind. På Kodiaq'en er det en tydelig klik lyd når den er klikkes ind/ud som på en god gammeldags trykafbryder https://www.bauhaus.dk/trykafbryder-sort-hvid-2-stk :-)

Sjovt nok blev vi i aftes overhalet af en anden Enayq med klappen på klem

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 9. jan 2024, 10:03
af majland
Ringede til "mit" skoda værksted og de har skifte nogle stykker af dem.

Fik en tid imorgen onsdag eftermiddag

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 9. jan 2024, 22:30
af Nicklossi
Det er Skoda træls altså 😜

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 10. jan 2024, 16:23
af majland
For at binde knude på tråden så en sidste update.

Var omkring Skoda idag og fik den skiftet (på garantien - har heldigivs 5år) Det tog kun 20min og kan se online at stumpen heller ikke er så dyr (35€)

Værkføreren sagde at de havde skiftet en del af dem og de kunne tit hælde rusten vand ud af dem de afmonterede....

Så fremover kommer jeg til at bruge denne afdækning selvom det er lidt besværligt . Ellers så dør den sikkert om 2-3 år igen
afdækning_PXL_20240110_142619893.jpg
afdækning_PXL_20240110_142619893.jpg (86.27 KiB) Vist 4470 gange

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 14. jan 2024, 10:08
af JKE4068
Så kom der et nedbrud på min enyaq 80 plus 2022/2023
Kom fint hjem onsdag hvor jeg kørte den i garage. satte lader til at skulle lade om natten
den ladede fint, skulle så afsted om morgenen, den stod den så med fejl på 12 v og 2 på drivlinie
vejhjælp kom , men havde meget besvær da han ikke kendte meget til elbil, han forsøgte at bugsere den, men det kunne han ikke da den blev ved med at bremse fordi den var tæt på, måtte lade den stå så den blev først hentet om eftermiddagen og kørt på værksted
værkstedet ringede så fredag at det var en kortslutning og at de ikke kunne kigge på den før i næste uge da de ikke havde en der kunne se på den i denne uge, har fået en næsten ny fabia at køre i som er så skrabet at den ikke engang har fartpilot
Synes det er lang tid en bil som kun har kørt 17000 km. skal stå på værksted fordi de endnu ikke har udannet personale nok

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 29. maj 2024, 13:15
af majland
Idag kom Enyaq'en på værksted for et par reklamationer

• Klonk fra undervogn - stabilisator arme
• Elmotorer til bagklap lyder anstrengte/hakkende (Kodiaq'en der er ældre og kørt mere har ingen mislyde)
• Logolys fra sidespejle
• Venstre inderskærm foran, kan den rettes ? (glemt sidst, men har vist altid siddet og gabt lidt)

Og så bad jeg om at kontrolleret sporingen da sommerdækkene er slidt noget skævt på skuldrene.

For at tage den bagfra - kontrol og eventuel justering af sporing tager de ikke som garanti. Vel ok på en 3,5 år gammel bil.

Tog så også imod tilbudet om 4 nye dæk nu de havde den derude. Det bliver nogle Continental EV dæk (Jeg skal ikke have de samme 21" bridgestone igen ....) men hende jeg talte med havde ikke lige modellen ved hånden. Kunne sikkert gøres billigere på et dækcenter men det er det nemmeste nu de har bilen.

Havde selv nørdet dæk anmeldeser men lidt håbet på at de nuværende kunne holde til vinter. Men de billeder de sendte af skævslidningen bag var lidt grumme. . De er blevet meget værre siden de kom på i marts. Havde haft kig på CONTINENTAL ECOCONTACT 6Q men jeg accepterede tilbudet og nu får jeg så at se hvad de leverer....

Jeg havde med vilje ikke spurgt til opdatering til 3.7, men det havde de så valgt at gå igang med nu de havde bilen inde. Blev lige ringet op at de bliver nødt til at have den dag mere. Som han sagde. De skulle jo igang med at opdatere dem. Men pyt fruen er i lånebil der løser opgaven.

PS for nye i tråden så er min blandt de ældste Enyaq'ens med første indregistrering i 2020

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 29. maj 2024, 13:54
af Monze1980
Er lidt spændt på den opdatering....man hører jo oftest kun om de negative erfaringer med den, og har da læst om et par stykker, der har oplevet systemet driller og/eller værkstedet må beholde den længere tid.

Tror vi venter til efter vores køreferie til Holland i starten af juli; vil ikke risikere at stå uden vores Enyaq grundet en opdatering.

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 29. maj 2024, 14:10
af KMDTHY
Monze1980 skrev:
29. maj 2024, 13:54
Tror vi venter til efter vores køreferie til Holland i starten af juli; vil ikke risikere at stå uden vores Enyaq grundet en opdatering.
Er din ikke også for ny? Har du ikke 3.2?
Denne opdatering er tilgængelig hos servicepartnerne til alle Škoda Enyaq-modeller, som p.t. har softwareversionerne ME3.0 og ME3.1. Hvis din bil har softwareversion ME3.2 eller højere, er opdateringen hos en servicepartner ikke beregnet til dig. Din bil vil i stedet få ME3.7-softwareopdateringen på et senere tidspunkt.

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 29. maj 2024, 14:12
af DanielB12
:evil:
majland skrev:
29. maj 2024, 13:15
Idag kom Enyaq'en på værksted for et par reklamationer

• Klonk fra undervogn - stabilisator arme
• Elmotorer til bagklap lyder anstrengte/hakkende (Kodiaq'en der er ældre og kørt mere har ingen mislyde)
• Logolys fra sidespejle
• Venstre inderskærm foran, kan den rettes ? (glemt sidst, men har vist altid siddet og gabt lidt)

Og så bad jeg om at kontrolleret sporingen da sommerdækkene er slidt noget skævt på skuldrene.

For at tage den bagfra - kontrol og eventuel justering af sporing tager de ikke som garanti. Vel ok på en 3,5 år gammel bil.

Tog så også imod tilbudet om 4 nye dæk nu de havde den derude. Det bliver nogle Continental EV dæk (Jeg skal ikke have de samme 21" bridgestone igen ....) men hende jeg talte med havde ikke lige modellen ved hånden. Kunne sikkert gøres billigere på et dækcenter men det er det nemmeste nu de har bilen.

Havde selv nørdet dæk anmeldeser men lidt håbet på at de nuværende kunne holde til vinter. Men de billeder de sendte af skævslidningen bag var lidt grumme. . De er blevet meget værre siden de kom på i marts. Havde haft kig på CONTINENTAL ECOCONTACT 6Q men jeg accepterede tilbudet og nu får jeg så at se hvad de leverer....

Jeg havde med vilje ikke spurgt til opdatering til 3.7, men det havde de så valgt at gå igang med nu de havde bilen inde. Blev lige ringet op at de bliver nødt til at have den dag mere. Som han sagde. De skulle jo igang med at opdatere dem. Men pyt fruen er i lånebil der løser opgaven.

PS for nye i tråden så er min blandt de ældste Enyaq'ens med første indregistrering i 2020
Hvad kostede dæk så?

Hvad sagde de til forskærmen?

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 29. maj 2024, 20:02
af majland
DanielB12 skrev:
29. maj 2024, 14:12

Hvad kostede dæk så?

Hvad sagde de til forskærmen?
Har ikke talt med med dem om inderskærmen i forskærmen endnu (den gaber bare lidt). Tænkte at nu de havde den oppe på liften for at skifte de stabililisator arme var det jo nok nemt lige at prøve at løsne den og se om ikke den kunne kommer til at sidde bedre ...

Ved ikke lige om jeg vil oplyse prisen på dækkene - den er ikke så langt fra f.eks https://www.daekleader.dk plus montering at jeg pev over det. De plejer også at kunne give en fair stamkunde pris. Købte min første bil der i 2003. Men kun 1 af de 3 vi har nu er købt derude - De 2 sidste er parallelimporterede men kører dem alligevel dem alle til autoriseret service.

Har præsteret at have dem booket ind 3 på hinanden følgende dage ... I sidste uge fik Citigo'en Service med dæk og forbremser for at gå igennem syn. Dækkene dødsdømte af alder (revner) og ikke af slid - de var 9år gamle. Syntes ikke de var så slemme da jeg satte dem på i Marts men de har større erfaring end mig i hvad der kan synes og ikke kan ....

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 29. maj 2024, 21:40
af majland
Monze1980 skrev:
29. maj 2024, 13:54
Er lidt spændt på den opdatering....man hører jo oftest kun om de negative erfaringer med den, og har da læst om et par stykker, der har oplevet systemet driller og/eller værkstedet må beholde den længere tid.

Tror vi venter til efter vores køreferie til Holland i starten af juli; vil ikke risikere at stå uden vores Enyaq grundet en opdatering.
Jeg vidste jo allerede i 2021 da vi købte demo'en at den var en af de første og havde ID.3 software opdateringsproblemerne i baghovedet. Men med 5års fabriksgaranti to vi springet da jeg heller ikke havde tålmodigheden til at vente på en fabriksny....

og der har da været et par reklamationer på den - hvor en stor del vist skyldtes et dårligt 12V batteri (gav nedbrud der krævede starthjælp og efterfølgende et hav af fejl så den måtte på værkted og jeg kørte den derud uden lys i fronten og med sorte skærme....) Det skyldtes måske mest at batteriet var blevet ødelagt af de 10måneder den kun havde kørt 2000km (bilen har jo et ret stort strømforbrug)

Vi er stadig rigtigt glade for bilen og for værkstedet. Enyaq'en kørte næsten lige så meget som de 3 andre motorkøretøjer tilsammen så ingen tvivl om hvad der er førstevalget i vognparken til det meste ...

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 29. maj 2024, 21:53
af Monze1980
Vi er også supertilfredse med vores, og har kun oplevet en smule bøvl, som var logo i sidespejle og modul i loft, der skulle skiftes. Det er ordnet på garanti.

Software betyder som sådan ikke meget ofr os/mig, bare bilen fortsætter med at køre som nu.

Vi har service-/rep. aftale frem til juni 2029, så vi er ikke så bekymrede for hverken hardware eller software - men alligevel ingen grund til at udfordre skæbnen og tage en spritny software lige inden kørselvferie, når jeg kan læse at flere biler står stille pga. den opdatering.

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 30. maj 2024, 16:36
af majland
Fruen har hentet Enyaq'en idag så opdateringen tog "kun" en dag ekstra. De vil vist sætte det på hold her henover sommeren for ikke at risikere at folk mangler deres biler til sommerferie. Rygtet derude er at for nogen biler går det i hårdknude med opdateringerne.

Hun har ikke oplevet nogen issues på vejen hjem.

Undervognen justeret både for og bag i højre side.

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 4. jun 2024, 13:45
af majland
DanielB12 skrev:
29. maj 2024, 14:12

Hvad kostede dæk så?
Svaret kan også gives som 33øre/km !!!!!

Håber godt nok de nye Continental EcoContact 6Q holder bedre ....

Til sammenligning har jeg her i maj måned kørt for under 11 øre/km i strøm baseret på købsprisen på strøm. Reelt lavere da noget af det er kommet direkte fra solen ....

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 12. jun 2024, 11:35
af majland
Nå så viste første udfordring sig med software version 3.7
Udskudt opladning virker ikke - Bilen er faldet i søvn inden ladeboksen tilbyder strøm og starter derfor ikke opladningen.

Låser man bilen op så vågner den og starter opladningen (andre har også skrevet at det er nok at kontrollere status i MySkoda App'en)

Jeg testede det ved at sætte min styring til at lade med overskudsstrøm i aftes (hvor der ikke var noget overskud). Her til morgen ladede bilen så ikke selvom ladeboksen tillbød strøm. Oplåsning via fjernbetjeningen fik den til at starte ladning øjeblikkeligt.

Her omkring 12:00 blev det skyet og bilen stoppede med at lade og selvom der her 12:30 er overskud igen er den faldet i søvn

Det forlyder at samme fejl har ramt ID4 ejere og løsninger blot er at power cycle laderen i bilen ved at tage sikring nummer 3 ud. Det vil jeg nu gå ud og teste

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 13. jun 2024, 14:27
af majland
Det ser ud til at det virker efter jeg hiv sikringen igår. Nu håber jeg så at det bliver ved med det ....

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

: 9. sep 2024, 19:51
af majland
Så fik jeg købt snekæder - Det er så 3. gange jeg køber Thule / Kõnig K-Summit. Størrelsen K66
81IUKmNS2tL._AC_SL1500_.jpg
81IUKmNS2tL._AC_SL1500_.jpg (106.44 KiB) Vist 251 gange
Jeg købte dem som returvarer hos http://amazon.de til tæt på halv dk pris. Pakkassen var også meget slidt men kæderne havde ikke været i brug. Det var så andet forsøg da de først leverede var en K77 i en K66 kasse, men de er nu gået retur og så får jeg nok pengene retur i løbet af en måneds tid.

Første var til Superb'en inden vinteren 2011/2012 og så til Kodiaq'en da vi fik den i 2019. Se viewtopic.php?t=145032&start=120%20

Vi har været på skiferie mindst en uge om året de har været brugt hvert år til det sidste stykke op ad bjerget og til hytten i Norge. Kombination af en tung lastet bil og forhjulstræk har gjort det nødvendigt. I år var dog første gang at vi havde problemer. På en vej af ren is kunne vi ikke komme op med Kodiaq'en og endte med at sætte 3 passagerer af og flytte vægt fra bagagerummet ind i bilen (De 3 måtte så tage gondolen op på bjerget .....)

Men det har ikke afskrækket mig fra købe de samme kæder igen og nu til Enyaq'en. Så nu får jeg se om det går bedre at komme op ad bjerget med baghjulstræk ..... Det bliver sikket både med tagboks og en boks på anhængertrækket da den jo er lidt mindre end Kodiaq'en.
PXL_20240909_170046788.MP.jpg
PXL_20240909_170046788.MP.jpg (178.21 KiB) Vist 251 gange
PXL_20240909_170025832.jpg
PXL_20240909_170025832.jpg (132.4 KiB) Vist 251 gange
Der er igen sket en lille produktudvikling. Adapteren til hjulbolten er nu lavet så den kan spænde over et flere boltstørrelser.
PXL_20240909_165624029.MP.jpg
PXL_20240909_165624029.MP.jpg (116.3 KiB) Vist 251 gange