Så fik jeg en hjerneblødning og mente at det var en god ide at bruge hele weekenden, fredag til og med søndag, på at skifte alle de bærearme for og bag osv, som jeg ikke skiftede sidst da jeg monterede ny undervogn osv, fordi det var da ikke nødvendigt nej. Men det blev det så..
Men der blev bestilt komplette Lemforder bærearme foran med nye bøsninger over alt, 2 bærekugler, hvis det nu skulle gå galt, og det gjorde det, komplet bagaksel sæt plus alle bolte. Alt sammen Lemforder. Og så gav jeg samtidig bilen et service nu den alligevel var på liften. Samt nye nummerplader, da en tegning valgte at bakke op i fronten med trækket og bukke pladen. Men så greb jeg chancen og fik endelig nye plader på uden det grimme DK mærke.
Apropos idioter...
Den ingeniør fra VW der har planlagt hvor skruer og bolte skal sidde i undervognen burde fandme ha en træsko med stålkappe lige over skinnebenet. Nøøøj jeg hidsede mig op et par gange.
Startede i forenden, tænkte det var nemt. Fandme så, om ikke bolten til bærearmen i venstre side ikke kunne komme af, pga DSG gearkassen. Så efter lidt kreativ tankegang og en masse læsning på diverse udenlandske forums, endte jeg med at klodse gearkasse op med cirka 1cm, og løsne hele forbroen, og sænke den 2cm, og så kunne jeg få den pis lorte bolt ud. Det tog kun cirka 3 timer. Den højre side tog 5min, fordi der var plads...
Da det så var på plads, knækkede der kraftstejlme en bolt på bærekuglen, da den åbenbart ikke kunne tåle ærøske muskler. Så af med trækaksel osv, og så blev begge sider skiftet nu jeg alligevel fik den hyggelige ekstra tjans.
Så til bagenden...
Nogle af bærearmene gik nemt nok med at afmontere. Andre derimod...
Efter 8 år og 145.000km på vejene var de jo fandme rustet langt ind i helvede, så 2 steder måtte vinkelsliberen på efter mange bandeord.
Og den ene 12mm bolt til Toe armen valgte at knække kl 04.30 lørdag nat. Så blev jeg sur og gik i seng.
Med frisk gåpåmod og den største hammer jeg kunne finde, fik jeg bolten ud, og alt var godt. Indtil jeg skulle afmontere camber armen som det sidste. På camber armen oppe under karossen, hvor der jo er minus plads, måtte der 8 savklinger til, før jeg havde møjet mig igennem den bøsning, så lortet kom af. Det tog mig så også kun to timer. Til sidst gik det så endelig godt med at få samlet resten af undervognen, og spændt alt op, så jeg kunne nå færgen til fastlandet, og få sporet bilen. Og nu kører den fandme godt.
Men for satan der går længe før jeg gider sådan en operation igen. Hatten af for de mekanikeren der gider finde sig i den slags lorte ingeniør arbejde til daglig...
Beklager den lange smøre, men det var sgu rart at få luft...