Olieforbrug på c1, aygo, 107
: 27. dec 2020, 20:40
Jeps, hvad er den primære årsag til at den første generation begynder at bruge olie?
Svan
Sendt fra min F5321 med Tapatalk
Svan
Sendt fra min F5321 med Tapatalk
Den har bare ikke gået ret langt, 120-130.000 men det kunne da godt være en tykkere olie er løsningen, den skal have skiftet nu her til januar, så må jeg prøve det, den kører relativt mange korte ture, det kan jo også betyde lidtGaSelle skrev:Mine forældre har en 2011´er som bil nr. 2 og jeg har selv haft 3 Aygo´er (2 af de første, en af de "nye"). Sidstnævnte kører 0W-20, sikkert pgra. økonomi, og den brugte ikke noget. Alle de andre kørte 5W-30, og brugte/bruger ingenting.
Stemplerne er korte i dem, det er også derfor nogle af dem "rasler/banker", specielt ved kold motor, når stemplet "kæntrer" i toppen af cylinderen.
Hvor meget bruger den, og hvor gammel er den?
Det nemmeste og sikkert også billigste er en anden motor, som en anden er inde på. Den vejer kun 67 kilo, så der er vel ikke behov for andet end alm. håndværktøj for at lave det bytte
Helt sikkert en god idé, at prøve med et skift. Det kan vel også være kondens osv., der så fordamper når den en gang i mellem bliver varm. Det foreskrevne er som sagt 5W-30, hvis det er den gamle, og 0W-20, hvis det er den nye. Den nye kan dog også køre 5W-30.svan skrev: ↑28. dec 2020, 14:02Den har bare ikke gået ret langt, 120-130.000 men det kunne da godt være en tykkere olie er løsningen, den skal have skiftet nu her til januar, så må jeg prøve det, den kører relativt mange korte ture, det kan jo også betyde lidtGaSelle skrev:Mine forældre har en 2011´er som bil nr. 2 og jeg har selv haft 3 Aygo´er (2 af de første, en af de "nye"). Sidstnævnte kører 0W-20, sikkert pgra. økonomi, og den brugte ikke noget. Alle de andre kørte 5W-30, og brugte/bruger ingenting.
Stemplerne er korte i dem, det er også derfor nogle af dem "rasler/banker", specielt ved kold motor, når stemplet "kæntrer" i toppen af cylinderen.
Hvor meget bruger den, og hvor gammel er den?
Det nemmeste og sikkert også billigste er en anden motor, som en anden er inde på. Den vejer kun 67 kilo, så der er vel ikke behov for andet end alm. håndværktøj for at lave det bytte
Svan
Sendt fra min F5321 med Tapatalk
Den nye Yaris Hybrid kører på 0w8 og de andre Toyota hybrid fra 2019 og frem på 0w16, det er værkstederne trætte af da de ikke kan købe de 2 typer på bulk.Sorensen_combi skrev: ↑27. dec 2020, 23:05Hvilke olie kører du med? Kærestens Aygo blev leveret med og anbefalet 0-20 som efter min mening er alt for tyndt. De må gerne kører på 5-30 hvilket fjernede behov for efterfyld på den.
En 2012´er bør køre på 5W/30.