EGR, nødrogram, Fiat Ducato

Stedet hvor tråde om alle andre bilmærker end VAG skal oprettes
Besvar
Misling
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 1. jan 2021, 02:22
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

EGR, nødrogram, Fiat Ducato

Indlæg af Misling » 1. jan 2021, 02:42

Jeg er snart ved at få spat af min egen uvidenhed.

Jeg kører taxi i en Fiat Ducato. Den har ind i mellem problemer med EGR og i sommers fik den endda en ny turbo, sendt fra Italien, fordi værkstedet ikke havde læst et eller andet nummer rigtigt. Og her i aften var der så IGEN problemer. Nytårsaften må bilen bare ikke stå stille. :-(

Jeg har fået at vide, at når motorlampen lyser og cruise control-knappen slukker, er det EGR-ventilen og bilen går i nødprogram. Så må omdrejningerne ikke gå over 2000 og den trækker absolut ikke.

Her til aften fik jeg vognmanden til at ringe til vores "anden mekaniker", som tager sig af alt andet end garanti-reparationer. Han nulstillede og forklarede, at ventilen nok var sodet til i en halvåben position, så den skulle have alt hvad den kunne trække ved høje omdrejninger. Jo højere, jo bedre. Han var med i bilen og så hvad der skete - både på mit instrumentbræt og på computeren.

Jeg kørte mine faste ture færdig med motorlampen lysende og uden turbo. Det tog sin tid, men det lykkedes.

Men det står jo i modsætning til tidligere ordre om nødprogram og at man overhovedet ikke må køre i den og da slet ikke over 2000 omdrejninger.

At problemet også er at vognmanden bruger et autoriseret værksted til alt garanti-arbejdet og en anden mekaniker til alt andet, kan jeg ikke gøre så meget ved, desværre. Omvendt forstår jeg godt at han hellere vil bruge en mekaniker, der ikke har noget imod at forlade sin nytårsaften end et værksted, hvor det koster kassen at få dem til at møde ind på andre tidspunkter end man-fre kl 7-15. Men det gør jo ikke værkstedet interesseret i at lave bilen, når den skal laves på garantien.

Hvor finder jeg ud af mere om det her? Det har stået på i 1½ år nu - og vognmanden (og jeg som chauffør) mister penge på den åndssvage ventil.

Jesper_christiansen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: EGR, nødrogram, Fiat Ducato

Indlæg af Jesper_christiansen » 1. jan 2021, 08:44

For meget tomgangskørsel(gør de fleste taxaer en hel del) får den til at sode og så tager det ikke lang tid for en EGR at dø.

Mekanikeren har ret, den skal brændes virkelig af, 10 km på motorvejen i 4 gear med 3500-4000 omdrejninger.

Sådan en tur på motorvejen giver du den én gang om ugen til at starte med og ellers minimum én gang om måneden.

Additiver er også en god idé at tilsætte, her kan Bell ADD anbefales.




Sendt fra min moto g(8) plus med Tapatalk


Avatar
Nyt medlem
Indlæg: 294
Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 81 times

Re: EGR, nødrogram, Fiat Ducato

Indlæg af Avatar » 1. jan 2021, 09:37

'nu kan det godt være det bare er mig, men...

Når nu værkstedet, autoriseret eller uatoriseret, får fat i en forkert reservedel og skifter den, og fejlen stadig ikke er udbedret, beder man så ikke bare værkstedet om at rette egen fejl?

EGR-ventilen kan pilles ud af vognen, renses mekanisk og genmonteres. Men dén fremgangsmåde anvendes vist sjældent på erhvervskøretøjer. Der er det bare byt-til-nyt.


/

Brugeravatar
larslyn
Aktiv medlem
Indlæg: 2143
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Beerpiece
Has thanked: 229 times
Been thanked: 110 times

Re: EGR, nødrogram, Fiat Ducato

Indlæg af larslyn » 1. jan 2021, 11:18

Sådan fungerer det ikke hélt avatar, der skal man aftale først med værkstedet (ihvertfald det jeg hjælper på) men det er da en overkommelig opgave at vurdere om turboen er træt inden man skifter den...

men det er rigtigt at man nok laver byt-til-nyt på noget som en egr ventil, det andet kan hurtigt blive dyrt i timer tænker jeg....

velkommen til vagcars til trådstarter, nu ved jeg ikke hvem der laver bil for din vognmand, men hvis det er én der normalt skruer på personbiler ville der måske være en mening i at finde en der roder mere med kasser som fiat'en tænker jeg.
vhis den har sat sig i halvåben pos. er det ikke min erfaring at det hjælper at hakke til den... den kan godt sidde fast sådan én

kender iøvrigt også en der kører mere eller mindre 24/7-365 du er velkommen til at smide en pm så kan jeg sætte dig og din vognmand i forbindelse med dem.... jeg ved også at de skruer en del på varevogne som din dejlige fiat.

Misling
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 1. jan 2021, 02:22
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: EGR, nødrogram, Fiat Ducato

Indlæg af Misling » 3. jan 2021, 12:33

Jesper_christiansen skrev:
1. jan 2021, 08:44
For meget tomgangskørsel(gør de fleste taxaer en hel del) får den til at sode og så tager det ikke lang tid for en EGR at dø.

Mekanikeren har ret, den skal brændes virkelig af, 10 km på motorvejen i 4 gear med 3500-4000 omdrejninger.

Sådan en tur på motorvejen giver du den én gang om ugen til at starte med og ellers minimum én gang om måneden.

Additiver er også en god idé at tilsætte, her kan Bell ADD anbefales.




Sendt fra min moto g(8) plus med Tapatalk
Vi tilsætter additiv ved tankning. Jeg kan ikke huske mærket, men siden vi begyndte, har egr-ventilen ikke ladet høre fra sig. Indtil nytårsaften. Det er katastrofalt i disse tider at bilen er nødt til at stå stille lige den aften.

Jeg prøver at give den omdrejninger et par gange om ugen, når den er tilbage fra værkstedet. Tak!

Misling
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 1. jan 2021, 02:22
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: EGR, nødrogram, Fiat Ducato

Indlæg af Misling » 3. jan 2021, 12:39

Avatar skrev:
1. jan 2021, 09:37
'nu kan det godt være det bare er mig, men...

Når nu værkstedet, autoriseret eller uatoriseret, får fat i en forkert reservedel og skifter den, og fejlen stadig ikke er udbedret, beder man så ikke bare værkstedet om at rette egen fejl?

EGR-ventilen kan pilles ud af vognen, renses mekanisk og genmonteres. Men dén fremgangsmåde anvendes vist sjældent på erhvervskøretøjer. Der er det bare byt-til-nyt.


/
Er ventilen til at komme til for sådan en som mig? Jeg skal gerne afmontere, rense, pudse og genmontere, hvis det kan hjælpe.

Ventilen skabte sig big time i sommers, hvor bilen stod stille i 14 dage. Først skiftede de ventil, så skiftede de noget andet (som jeg ikke husker) og til sidst måtte det være turboen. Nogen kiggede ikke på motorens (?) nummer, men bestilte bare til en almindelig Ducato. Det viste sig at der ikke var nogen på lager i DK - blev det fortalt - og derfor skulle der sendes en fra Italien. Da den kom, passede den ikke, fordi vores bil har flere HK end normalt. Og den turbo, der passer til vores motor, var da i DK, så der var lige en uges spildtid.

Værkstedet bruges kun til garantireparationer - alt det andet bruger vi et andet værksted til. Fordi det er billigere på reparationerne end det autoriserede. Og ja, det handler om at spare penge, men når bilen hele tiden skal stå stille, så ved jeg ikke helt om det er så smart.

Tak!

Misling
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 1. jan 2021, 02:22
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: EGR, nødrogram, Fiat Ducato

Indlæg af Misling » 3. jan 2021, 12:43

larslyn skrev:
1. jan 2021, 11:18
Sådan fungerer det ikke hélt avatar, der skal man aftale først med værkstedet (ihvertfald det jeg hjælper på) men det er da en overkommelig opgave at vurdere om turboen er træt inden man skifter den...

men det er rigtigt at man nok laver byt-til-nyt på noget som en egr ventil, det andet kan hurtigt blive dyrt i timer tænker jeg....

velkommen til vagcars til trådstarter, nu ved jeg ikke hvem der laver bil for din vognmand, men hvis det er én der normalt skruer på personbiler ville der måske være en mening i at finde en der roder mere med kasser som fiat'en tænker jeg.
vhis den har sat sig i halvåben pos. er det ikke min erfaring at det hjælper at hakke til den... den kan godt sidde fast sådan én

kender iøvrigt også en der kører mere eller mindre 24/7-365 du er velkommen til at smide en pm så kan jeg sætte dig og din vognmand i forbindelse med dem.... jeg ved også at de skruer en del på varevogne som din dejlige fiat.
Tak for velkomst.

Det autoriserede værksted skruer på alle slags biler - både personbiler og kassebiler, sågar lastbiler og busser. Jeg tror ikke at de ikke kan finde ud af det - jeg tænker bare at vi er sat bagerst i køen, fordi de ikke tjener penge på os, når det kun er garantireparationer vi kommer med. Og det forstår jeg egentlig godt, men det er uholdbart.

Men hvis det kan hjælpe at give den omdrejninger, additiv og ikke køre i tomgang, så gør jeg gerne det. Hvad som helst for at undgå flere værkstedsdage. Fordi nytåret falder som det gør i år, har bilen ikke været på gaden siden nytårsaften. Det tjener jeg ikke penge på. :-/

Brugeravatar
larslyn
Aktiv medlem
Indlæg: 2143
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Beerpiece
Has thanked: 229 times
Been thanked: 110 times

Re: EGR, nødrogram, Fiat Ducato

Indlæg af larslyn » 3. jan 2021, 15:15

jeg mente var det værksted i bruger når det ikke er garanti-sager. hvad har den kørt, hvilken motor og hvad er årg?
hvis den kører meget tomgangskørsel er det også en god idé at få kørt noget motorrens fra tid til anden, det gav en mærbar forskel på de biler jeg har brugt det på (primært dem der har kørt nogle km) det ville imo også være en god idé at tvangs-regenerere med en tester på fra tid til anden.
udfra din forklaring her lyder det som at turbo er blevet skiftet på gætteri

Misling
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 1. jan 2021, 02:22
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: EGR, nødrogram, Fiat Ducato

Indlæg af Misling » 4. jan 2021, 21:37

larslyn skrev:
3. jan 2021, 15:15
jeg mente var det værksted i bruger når det ikke er garanti-sager. hvad har den kørt, hvilken motor og hvad er årg?
hvis den kører meget tomgangskørsel er det også en god idé at få kørt noget motorrens fra tid til anden, det gav en mærbar forskel på de biler jeg har brugt det på (primært dem der har kørt nogle km) det ville imo også være en god idé at tvangs-regenerere med en tester på fra tid til anden.
udfra din forklaring her lyder det som at turbo er blevet skiftet på gætteri
Ham, der laver alt andet, laver vist alle slags biler. Han er bare ikke autoriseret - eller hvad det hedder, når man skal lave garantireparationer. Han hjælper gerne, når han kan. Det var ham, der satte en computer på nytårsnat og fortalte at ventilen nok stod halvt åben, så den kunne måske komme løs ved høje omdrejninger. Han er lille selvstændig, så han hjælper gerne, hvor det andet er et stort værksted, hvor det koster kassen at få nogen til at komme på deres fridage.

Jeg vil foreslå motorrens og tvangsregenerering med en tester på. Når egr-ventilen altså er blevet skiftet - igen.

Tusind tak for jeres input. Det er virkelig en jungle for sådan en som mig, der altid har haft far som personlig mekaniker. Men ham kan jeg jo ikke bruge i denne sammenhæng, selvom jeg har lyst til det. For han ved hvad han laver. ;-)

Besvar

Tilbage til "The Car Lounge"