2 takt olie i Hyundai i30cw CRDI

Stedet hvor tråde om alle andre bilmærker end VAG skal oprettes
Besvar
Dejuandk
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 7. jan 2021, 07:24
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

2 takt olie i Hyundai i30cw CRDI

Indlæg af Dejuandk » 4. feb 2021, 08:57

Hejsa alle sammen.
Lige et spørgsmål.
Har en ældre Hyundai i30cw CRDi som går hårdt i motoren. Den hakker og larmer en del i tomgang.
Har hørt at man kan gælde 2 takt olie i dielsen, men passer dette? :D

Den har fået frisk olie, ny diesel pumpe, og der er kørt Bell Add servicerens igennem den.

janny
Aktiv medlem
Indlæg: 1565
Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 104 times

Re: 2 takt olie i Hyundai i30cw CRDI

Indlæg af janny » 4. feb 2021, 12:06

Kan være dyserne der er dårlige. Hvor mange km har den kørt?
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970

383CI
Helt nyt medlem
Indlæg: 46
Tilmeldt: 16. jun 2008, 15:37
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vest for Hobro
Has thanked: 13 times
Been thanked: 4 times

Re: 2 takt olie i Hyundai i30cw CRDI

Indlæg af 383CI » 4. feb 2021, 14:12

Prøv det. Det er sket jeg har givet Lupserne et godt skvat i tanker, det kan tydeligt høres og mærkes.

For længe siden, da jeg kørte Mercedes Vito 110D og der ikke var farve i fyrringsolie røg det i tanken.
Første gang forundredes jeg meget, motoren gik markant bedre på fyrringsolie.
Bilen slæbte både heste og bådtrailer, så den blev ikke skånet. I forbindelse med en tur ud og sejle skulle båden tankes, og jeg holdt ind på den tank jeg af og til tankede fyrringsolie på.
Her stod tankfatter, en ældre herre som bemærkede at skibet var monteret med et fornuftigt piskeris og kom hen og snakkede.

Så spurte jeg ham, kan det passe at bilen går bedre på fyrringsolie end på diesel?
Svaret var helt klart.
JaDa, det kan det sagtens. Det i fyrringsolie tanken er meget bedre end det i dieseltanken. Det er det samme som lanbrugsdiesel og her er svovl kravene ikke nær så strenge. Så der er mere svovl i, og det er det eneste der smøre i diesel, så derfor gik den bedre.

Så din motor kommer helt sikkert til at gå blødere hvis den får 1-2dl 2 taktolie i tanken af og til.
383CI

2002 VW Lupo R3 1,2 3L Stabil til hverdag. 3,2/100km +600k km. Stabil og optimeret til små 100hk.
1968 Dodge Charger V8 383CI (6,3L) 22/100km. På lift
1969 Buick Elektra 225 cab, V8 430CI (7,0L) 20/100km. Bidrager til den globale opvarmning.

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: 2 takt olie i Hyundai i30cw CRDI

Indlæg af Peder » 10. feb 2021, 21:59

Bare lige lad være, hvis den har partikelfilter
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Rasmusa
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 18. aug 2008, 21:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 56 times

Re: 2 takt olie i Hyundai i30cw CRDI

Indlæg af Rasmusa » 14. feb 2021, 08:39

Jeg havde en gammel A4 130hk TDI, den fik altid et par deciliter 2-taktolie i tanken.
Det var mit indtryk at de. Gik mere blødt, og larmede mindre fra dyserne.
Men som andre skriver: ville ikke gøre det hvis der er filter på.
Nuværende:
Til hverdag:2018 VW Tiguan HighLine mit ein del
Og 2014 Sharan mit das meste
Til fritid: Volvo P1800S 1964 - nu med sorte plader

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: 2 takt olie i Hyundai i30cw CRDI

Indlæg af kGlerup » 14. feb 2021, 18:26

Rasmusa skrev:Jeg havde en gammel A4 130hk TDI, den fik altid et par deciliter 2-taktolie i tanken.
Det var mit indtryk at de. Gik mere blødt, og larmede mindre fra dyserne.
Men som andre skriver: ville ikke gøre det hvis der er filter på.
Jeg har gjort det på en 1.6 TDI CR over cirka 100.000km, med DPF selvfølgelig. Jeg brugte fyldsyntetisk olie. Solgte bilen ved cirka 250.000km og tallene for filteret var helt normale/forventelige.
Men jeg tør ikke generelt sige at det er risikofrit.

Besvar

Tilbage til "The Car Lounge"