Side 1 af 1

Hyundai Kona rækkevidde

: 16. dec 2023, 08:09
af Fabia4444
Er følgende regnestykke nogenlunde anvendeligt i forhold til rækkevidde.
Eksempel 1. Oplyst rækkevidde 450 km.
20 % trækkes fra, da der tilrådes kun at lade op til 80. %. (450x0,8). 360 km.
10 % trækkes fra da der tilrådes ikke under 10%. ( 450x0,1). 45 km.
Så er vi på 315 km. En dag med lunt vejr.
Vinter. Oplyst at der skal regnes med 2/3 kapacitet. ( 360x2/3). 240 km. Minus 45 km. 195 km.

315 km. Sommer
195 km. Vinter.

Ovenstående kunne være en Kona med stort batteri.

Samme udregning med lille batteri.
Sommer 203 km.
Vinter. 125 km.

Re: Rækkevidde

: 16. dec 2023, 08:33
af ROEN
Min første tanke er, at der yderligere skal korrigeres for kørsels mønster....
Det er meget svært at ramme de 450 km (WLTP) - hvis du f.eks. kører meget motorvej er "basistallet" lavere.

Vores ID.3 (58 hwh) hedder officielt ca. 410 km.
I disse dage viser GOM kun 180 km ved 80%, skal de nederste 10% trækkes fra er vi på 162 km....
Kører en del motorvej med 130 km/t

PS - FDM's test er vist rimeligt retvisende
https://fdm.dk/alt-om-biler/elbil-hybri ... -opladning

Re: Hyundai Kona rækkevidde

: 16. dec 2023, 15:54
af HansH
Fabia4444 skrev:
16. dec 2023, 08:09
Er følgende regnestykke nogenlunde anvendeligt i forhold til rækkevidde.
Eksempel 1. Oplyst rækkevidde 450 km.
20 % trækkes fra, da der tilrådes kun at lade op til 80. %. (450x0,8). 360 km.
10 % trækkes fra da der tilrådes ikke under 10%. ( 450x0,1). 45 km.
Så er vi på 315 km. En dag med lunt vejr.
Vinter. Oplyst at der skal regnes med 2/3 kapacitet. ( 360x2/3). 240 km. Minus 45 km. 195 km.

315 km. Sommer
195 km. Vinter.

Ovenstående kunne være en Kona med stort batteri.

Samme udregning med lille batteri.
Sommer 203 km.
Vinter. 125 km.
Det er præcis sådan jeg ville regne, hvis det er med fokus på battery care. Dvs at du behandler dit batteri så godt som muligt.

Der er mange meninger om hvorvidt man bare skal blæse på pisset, og så lade til 100% hver dag, uanset behov.
Det er jo fuldstændig op til den enkelte hvad man ønsker at gå op i.
Der kan også være faktorer der overflødiggør et sådant hensyn. Det kan være en leasingbil. Det kan være man kun beholder den 2-3 år, dvs sælger et evt spirende problem til de(n) næste ejer(e).
Der kan være så meget.

Jeg følger selv de tommelfingerregler, da bilen er min, og fordi jeg i udgangspunktet satser på at have den længere end 3 år.
Det betyder ikke, at jeg ikke lejlighedsvist lader højere end 80% ... også til 100%, hvis det giver mening.
Men vores daglige trummerum gør at vi langt størstedelen af tiden kan klare os med 80% på begge vores biler.

P.s.: jeg forholder mig ikke til om den oplyste rækkevidde du nævner (450km) er realistisk. Der vil jeg nok give ROEN ret i, at man som oftest kan regne med at den er en smule optimistisk sat. Men din regnemetode mht batteriudnyttelse og sommer/vinter er jeg enig i.

Re: Hyundai Kona rækkevidde

: 16. dec 2023, 16:37
af Monze1980
Vi har en Kona Style fra 2020 mener jeg det er.

Vi er rigtig godt tilfredse med den.

Går ikke videre op i hvad den kører, udover at vi kører fornuftigt, overholder fartgrænser, og kører en god blanding af by, lande- og motorvej.

Lader både op til 80 og 100%, det har vi ikke den store politik omkring, andet end det nok mest er 80%, medmindre vi kører kilometerne ret hurtigt efter opladning til 100%.

Bilen selv siger nedenstående ift. kørslen, som har fundet sted siden medio maj i år.

Samlet:
Billede

Tur idag (Ikast - Herning t/r, motorvej derind, landevej retur):
Billede

Ved ikke om det her kan bruges til noget?
Billede


Re: Hyundai Kona rækkevidde

: 16. dec 2023, 21:10
af kuno
En Hyundai Kona EV med stort batteri har lang rækkevidde - jeg havde en en overgang og der kørte jeg 495 km på en tysklandstur med 4 personer og oppakning og lidt motorvej - ellers landevej - og der var ca. 20 km. tilbage da vi kom hjem til opladeren

Re: Hyundai Kona rækkevidde

: 16. dec 2023, 22:09
af Monze1980
Jeg er også meget positivt overrasket over rækkevidden på vores Kona.

Vi har også det store batteri.

Umiddelbart virker det til at Kona’en ikke rammes så meget af det koldere vejr - i hvert fald, hvis jeg blot sammenligner, hvad en 80/100% ladning giver “på papiret” i Kona vs. Enyaq.


Sent from my iPad using Tapatalk