BrianDS skrev: ↑21. apr 2021, 20:01
Morten Hedensted skrev:BrianDS skrev: ↑21. apr 2021, 05:43
Jeg synes 240.000 kr i tre år for en bil der koster 400.000 kr er mange penge.
Hvis man tager en ENYAQ 80 iV Plus med metallak rammer den cirka 400.000 kr i listepris. Den koster over 36 måneder med 20.000 km/år knap 240.000 kr, det er 4 kr/km
Til sammenligning koster en Superb Combi 250.000 kr med 2.0 TDI 190 4x4 - som i listeprisen står til 520.000 kr (altså 130.000 kr mere end den nævnte ENYAQ)
Jeg ved godt de ikke kan fifle med afgifterne på en elbil, men det er alligevel noget af en afskrivning, ENYAQ har jo ved køb allerede en service aftale med, så udgifterne kan ikke være store, og alt forbrug, forsikring, grøn ejerafgift og dæk er ikke med i leasing prisen.
Kan man så regne med at man kan købe en ENYAQ 80 iV Plus der har kørt 60.000 km om tre år til cirka 150.000 kr? Det tror jeg næppe, men det ville være attraktivt for brugt markedet hvis det var sandt.
Renten er lav, jeg tror leasing af ENYAQ er en dårlig forretning
I glemmer noget væsentligt i forhold til leasingpriserne, leasing er ikke kun et spørgsmål om at ha bil til laveste pris, det handler også om budgetsikkerhed. Leasing er muligvis dyrt, det ved vi først om 3-4 år, men ved leasing er man sikker på hvad det kommer til at koste. Som markedet er nu, ville jeg 100 gange hellere, sidde med en lidt dyr leasing, end jeg vil spare lidt småpenge og så sidde med et lotteriseddel på gensalgsværdien, på det her stadie i forhold til elbiler.
Alt sammenligning med biler på normal afgift er uden relevans, det er lige præcis afgiften der bærer fidusen ved leasing normalt. På en elbil, skal der forrentes en langt højere stålpris.
Vi har pt en Passat på leasing med 20.000 km årligt, der har en listepris på 559.900. Den koster 255.000 på de 36 måneder kontrakten tager udgangspunkt i. Jeg aner ikke hvad den koster uden afgift, men jeg er sikker på, at gensalgsværdien er langt lettere at ramme bare nogenlunde.
Og så er der detalje, at man kun er bundet 12 måneder på leasing. Går man død i elbil, så er man fri indenfor en overskuelig periode. Det har også en værdi.
Leasing er ofte dyrt på almindelige biler, også elbiler, og afgiften hjælper ikke her.
Jeg selv kan godt spare penge op til en bil og give en anden i bytte, men sidde for et stort fast beløb som betales over en kort periode er også en ting man skal tage med i overvejelserne, man ejer jo ikke noget for de penge, så hvis situationen ændrer sig indenfor de tre år, så har man måske ingen bil overhovedet.
Jeg har selv valgt at beholde min nuværende bil og se tiden lidt an, værditabet er anstændigt hvis jeg skulle sælge nu, men jeg har friheden til at gøre som der passer mig - selvom jeg aldrig har haft en bil længere tid.
Med den leasing pris jeg fik i 2017 ville bilen have været betalt hvis jeg kunne beholde den til den var 4,5-5 år gammel - uden jeg ejede den (alt efter udstyrspris), bilen er altså ikke værdiløs efter fem år.
Jeg er dog helt enig med dig i at risikoen med elbilen og leasing lyder som en god kombination - jeg synes bare de tager sig lidt for godt betalt for det.
I min optik, er det mentale om hvad man ejer, forældet. Jeg er ikke mere lykkelig af at eje en bil fremfor kun at ha brugsretten. Skifter man bil ofte, er leasing klart det billigste. Jeg kan stå ud af vores Passat når den bliver et år, så har det kostet 101.850. Det er tvivlsomt om jeg kunne nøjes med det ved et salg, såfremt den var købt på gammeldags facon.
Mercedesen vi har, er købt på traditionel vis og finansieret på købekontrakt - Den er et godt eksempel på, hvad uro om afgifter, klima osv gør ved biler i det lidt tungere segment. Pt ser jeg ind i, at det har kostet ca 200.000 at køre 55.000 km på 3 år og 9 måneder. Da vi købte bilen, var det den absolut billigste der var til salg i landet. Den var 40.000 billigere end den der var tættest på. Den oplevelse har givet et ganske andet syn på leasing kontra køb. Leasing er dyrt ja, dem der bærer risikoen skal jo ha råd til, at regne forkert af og til. Dybest set er det ligesom en forsikring, i det her tilfælde en forsikring mod, at udgifterne ved at eje stikker uventet af, grundet politiske strømninger, eller at der går mode i klimahysteri.
Vi har byttet 3 leasingbiler, alle før tid. Ingen af dem kunne vi ha haft til samme pris ved traditionelt salg så relativt hurtigt.
Polo BlueMotion havde vi præcis 12 måneder.
Golf 7.5 ComfortLine med lidt ekstra krydser 16 måneder.
Polo GTI med lidt ekstra krydser 18 måneder.
Jeg vipper lidt om vi skal prøve el eller hybrid, men jeg er helt sikker på, at jeg ikke vil bære den økonomiske risiko.