Skoda ENYAQ

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10848
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af GaSelle » 21. apr 2021, 08:56

BrianDS skrev:
21. apr 2021, 08:26
GaSelle skrev:Enig. Hos Danske Bank kan man låne til en elbil til 0% med 4500kr i oprettelse og 10% udbetaling. Jeg har i forvejen svært ved at se fidusen ved leasing, men ved elbiler/Enyaq specifikt kan jeg slet ikke se idéenl.
4500 kr i oprettelse? På et 8 års lån?

Hvis det er for at låne til en bil til 400.000 kr, altså 360.000 kr man skal låne så er det vel en ÅOP omkring 0,16?

Det er fint med 0% i rente, men gratis er det ikke. Det er dog stadig meget billigere end leasing hvis vores forudsigelser holder stik med at den ikke falder så massivt i værdi.
Ja, det går jeg ud fra. Eller op til 10 år, hvis man skulle ønske det.

https://danskebank.dk/privat/db/laan/fo ... lsrc=aw.ds

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Dennis2k » 21. apr 2021, 10:38

Det er 0,0 i variabel rente - hvis man vil låse den, så var renten for 2 måneder siden, 1,5% stadig med samme oprettelse på 4500,-
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

sokkeuld
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 24. okt 2011, 19:24
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af sokkeuld » 21. apr 2021, 11:38

Er på nippet til at bestille en 80plus med diverse ekstrakrydser.
Har vurderet meget omkring de ekstra krydser og har fundet svar på alle, bortset fra DCC undervogn.
Jeg sigter primært efter en komfortabel kørsel; men gider ikke at have for meget badekar over kørslen. Regner med at smide 20" fælgene på.
Hvad er jeres erfaringer med dette og hvad ville i vælge.
På forhånd tak

PhillOS
Medlem
Indlæg: 761
Tilmeldt: 1. maj 2012, 18:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 159 times
Been thanked: 249 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af PhillOS » 21. apr 2021, 11:59

sokkeuld skrev:
21. apr 2021, 11:38
Er på nippet til at bestille en 80plus med diverse ekstrakrydser.
Har vurderet meget omkring de ekstra krydser og har fundet svar på alle, bortset fra DCC undervogn.
Jeg sigter primært efter en komfortabel kørsel; men gider ikke at have for meget badekar over kørslen. Regner med at smide 20" fælgene på.
Hvad er jeres erfaringer med dette og hvad ville i vælge.
På forhånd tak
DCC er perfekt så, da den består af 2 ting.
* Den er permanent adaptiv, dvs reagere på diverse bump/ujævnheder
* samt giver dig mulighed for at vælge mellem badekar og så lidt strammere/hårdere undervogn når du vil slynge din færge gennem svingene.
.

sokkeuld
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 24. okt 2011, 19:24
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af sokkeuld » 21. apr 2021, 12:16

Nogen idé om hvordan opsætningen uden DCC er sat op som std. Synes alle de anmeldelser der tikker ind ALLE er baseret på en bil MED DCC.
Tænker også mere i retning af at det lyder MEGET dyrt at fixe når/hvis det går i stykker

PhillOS
Medlem
Indlæg: 761
Tilmeldt: 1. maj 2012, 18:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 159 times
Been thanked: 249 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af PhillOS » 21. apr 2021, 12:28

sokkeuld skrev:
21. apr 2021, 12:16
Nogen idé om hvordan opsætningen uden DCC er sat op som std. Synes alle de anmeldelser der tikker ind ALLE er baseret på en bil MED DCC.
Tænker også mere i retning af at det lyder MEGET dyrt at fixe når/hvis det går i stykker
Kan ikke udtale mig om standard undervognen, og har kun prøvet DCC i en Passat.

Mht. reperation.. et hurtigt opslag i ETKA siger 256 EUR (eksl. VAT) for en enkelt elektronisk reguleret gasstøddæmper til en Enyaq.
.

sokkeuld
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 24. okt 2011, 19:24
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af sokkeuld » 21. apr 2021, 12:35

OK, det var ikke galt endda. Tusind tak for svar indtil videre.

Kan ikke vente med at få lov til at prøvekøre...Indtil videre er ID.4 testet. Den kører fantastisk; men det interiør kan de ikke være bekendt..Det var faktisk den primære årsag til at den blev fravalgt.

TGM406
Helt nyt medlem
Indlæg: 16
Tilmeldt: 25. mar 2021, 08:12
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 4 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af TGM406 » 21. apr 2021, 13:23

Er der nogen der ved lidt mere præcist end bare “i maj” at forhandlerne får Enyaq’er hjem til prøvekørsler?

Cyppen
Nyt medlem
Indlæg: 424
Tilmeldt: 8. apr 2013, 20:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 9 times
Been thanked: 74 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Cyppen » 21. apr 2021, 14:14

Forhandlerne ved det jo ikke engang.
Hvordan skal vi så vide det?
🤣
These users thanked the author Cyppen for the post:
TGM406

ID Buzz Style 204 hk
Renault Megane e-Tech
Peugeot E-208

Tidligere
BMW IX3 Fully charged 286 hk
Skoda Enyaq Sportline 80X 265 hk

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Dennis2k » 21. apr 2021, 15:00

sokkeuld skrev:
21. apr 2021, 12:16
Nogen idé om hvordan opsætningen uden DCC er sat op som std. Synes alle de anmeldelser der tikker ind ALLE er baseret på en bil MED DCC.
Tænker også mere i retning af at det lyder MEGET dyrt at fixe når/hvis det går i stykker
Jeg stod i samme dilemma og blev aldrig klogere. Så jeg satte bare kryds ved DCC også for en sikkerhedsskyld, kommer nok aldrig til at rode så meget med køreprofilerne.
Jeg har efterfølgende kun hørt godt om DCC generelt i alle biler, så tænker de sidste kroner er givet meget godt ud.
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Dennis2k » 21. apr 2021, 15:01

Forresten hvis nogen gerne vil have en Enyaq i uge 22-23’ish og kan leve uden Head-up display, så tag fat i Skoda Slagelse, de har et par stykker på vej hjem som bliver låst lige om lidt.
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Morten Hedensted » 21. apr 2021, 16:58

BrianDS skrev:
21. apr 2021, 05:43
Kevinff skrev:Hvad er folks mening omkring leasing priserne?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg synes 240.000 kr i tre år for en bil der koster 400.000 kr er mange penge.

Hvis man tager en ENYAQ 80 iV Plus med metallak rammer den cirka 400.000 kr i listepris. Den koster over 36 måneder med 20.000 km/år knap 240.000 kr, det er 4 kr/km

Til sammenligning koster en Superb Combi 250.000 kr med 2.0 TDI 190 4x4 - som i listeprisen står til 520.000 kr (altså 130.000 kr mere end den nævnte ENYAQ)

Jeg ved godt de ikke kan fifle med afgifterne på en elbil, men det er alligevel noget af en afskrivning, ENYAQ har jo ved køb allerede en service aftale med, så udgifterne kan ikke være store, og alt forbrug, forsikring, grøn ejerafgift og dæk er ikke med i leasing prisen.

Kan man så regne med at man kan købe en ENYAQ 80 iV Plus der har kørt 60.000 km om tre år til cirka 150.000 kr? Det tror jeg næppe, men det ville være attraktivt for brugt markedet hvis det var sandt.

Renten er lav, jeg tror leasing af ENYAQ er en dårlig forretning Billede

I glemmer noget væsentligt i forhold til leasingpriserne, leasing er ikke kun et spørgsmål om at ha bil til laveste pris, det handler også om budgetsikkerhed. Leasing er muligvis dyrt, det ved vi først om 3-4 år, men ved leasing er man sikker på hvad det kommer til at koste. Som markedet er nu, ville jeg 100 gange hellere, sidde med en lidt dyr leasing, end jeg vil spare lidt småpenge og så sidde med et lotteriseddel på gensalgsværdien, på det her stadie i forhold til elbiler.

Alt sammenligning med biler på normal afgift er uden relevans, det er lige præcis afgiften der bærer fidusen ved leasing normalt. På en elbil, skal der forrentes en langt højere stålpris.

Vi har pt en Passat på leasing med 20.000 km årligt, der har en listepris på 559.900. Den koster 255.000 på de 36 måneder kontrakten tager udgangspunkt i. Jeg aner ikke hvad den koster uden afgift, men jeg er sikker på, at gensalgsværdien er langt lettere at ramme bare nogenlunde.

Og så er der detalje, at man kun er bundet 12 måneder på leasing. Går man død i elbil, så er man fri indenfor en overskuelig periode. Det har også en værdi.
These users thanked the author Morten Hedensted for the post (total 4):
PhillOSTargetKevinffmertodinlo
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

HenrikH
Medlem
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:49
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 81 times
Been thanked: 142 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af HenrikH » 21. apr 2021, 17:11

BrianDS skrev:
21. apr 2021, 05:43
Kevinff skrev:Hvad er folks mening omkring leasing priserne?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg synes 240.000 kr i tre år for en bil der koster 400.000 kr er mange penge.

Hvis man tager en ENYAQ 80 iV Plus med metallak rammer den cirka 400.000 kr i listepris. Den koster over 36 måneder med 20.000 km/år knap 240.000 kr, det er 4 kr/km

Til sammenligning koster en Superb Combi 250.000 kr med 2.0 TDI 190 4x4 - som i listeprisen står til 520.000 kr (altså 130.000 kr mere end den nævnte ENYAQ)

Jeg ved godt de ikke kan fifle med afgifterne på en elbil, men det er alligevel noget af en afskrivning, ENYAQ har jo ved køb allerede en service aftale med, så udgifterne kan ikke være store, og alt forbrug, forsikring, grøn ejerafgift og dæk er ikke med i leasing prisen.

Kan man så regne med at man kan købe en ENYAQ 80 iV Plus der har kørt 60.000 km om tre år til cirka 150.000 kr? Det tror jeg næppe, men det ville være attraktivt for brugt markedet hvis det var sandt.

Renten er lav, jeg tror leasing af ENYAQ er en dårlig forretning Billede
Der må da også være en bilberegner hos Skoda eller Semlergruppen der har haft en dårlig dag med kuglerammen:
som dit eksempel med 20.000 km/år og 3 år
ENYAQ 80 iV Plus - 238.075,-
ENYAQ 80 iV - 206.035,-

Forskel på 32.040 kr. - Forskellen i kontantprisen er 20.000 kr. Giver da ikke meget mening.

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 481 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Target » 21. apr 2021, 17:43

HenrikH skrev:
21. apr 2021, 17:11
Der må da også være en bilberegner hos Skoda eller Semlergruppen der har haft en dårlig dag med kuglerammen:
som dit eksempel med 20.000 km/år og 3 år
ENYAQ 80 iV Plus - 238.075,-
ENYAQ 80 iV - 206.035,-

Forskel på 32.040 kr. - Forskellen i kontantprisen er 20.000 kr. Giver da ikke meget mening.
Ja præcis. Det var også nøjagtig det jeg skrev på forrige side. :-D
Det betyder vel i bund og grund at de mener, at en 80 plus er mindre værd efter 36 måneder end en almindelig 80'er... Det er jo helt sort. :roll: :?
Så mon ikke der kommer en korrigering af leasingprisen i den nærmeste fremtid?
På den anden side, så har de vel stadig ikke fået rettet op på de tåbelige priser på pakkeopgraderingerne til plus udgaverne... ?
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
SirR32
Helt nyt medlem
Indlæg: 49
Tilmeldt: 13. sep 2008, 10:30
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af SirR32 » 21. apr 2021, 18:43

TGM406 skrev:
21. apr 2021, 13:23
Er der nogen der ved lidt mere præcist end bare “i maj” at forhandlerne får Enyaq’er hjem til prøvekørsler?
Som jeg forstod Skoda i Nørresundby, så får de en 60’er i uge 18 og en 80’er i uge 20. Begge skruet sammen som Plus-versioner med varmepumpe osv. dog uden at være deciderede Plus-modeller - noget med udfordringer vedr. “ægte” Plus-modeller fra fabrikken.
Dette skulle dog være løst nu.
These users thanked the author SirR32 for the post:
TGM406

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 21. apr 2021, 20:01

Morten Hedensted skrev:
BrianDS skrev:
21. apr 2021, 05:43
Kevinff skrev:Hvad er folks mening omkring leasing priserne?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg synes 240.000 kr i tre år for en bil der koster 400.000 kr er mange penge.

Hvis man tager en ENYAQ 80 iV Plus med metallak rammer den cirka 400.000 kr i listepris. Den koster over 36 måneder med 20.000 km/år knap 240.000 kr, det er 4 kr/km

Til sammenligning koster en Superb Combi 250.000 kr med 2.0 TDI 190 4x4 - som i listeprisen står til 520.000 kr (altså 130.000 kr mere end den nævnte ENYAQ)

Jeg ved godt de ikke kan fifle med afgifterne på en elbil, men det er alligevel noget af en afskrivning, ENYAQ har jo ved køb allerede en service aftale med, så udgifterne kan ikke være store, og alt forbrug, forsikring, grøn ejerafgift og dæk er ikke med i leasing prisen.

Kan man så regne med at man kan købe en ENYAQ 80 iV Plus der har kørt 60.000 km om tre år til cirka 150.000 kr? Det tror jeg næppe, men det ville være attraktivt for brugt markedet hvis det var sandt.

Renten er lav, jeg tror leasing af ENYAQ er en dårlig forretning Billede

I glemmer noget væsentligt i forhold til leasingpriserne, leasing er ikke kun et spørgsmål om at ha bil til laveste pris, det handler også om budgetsikkerhed. Leasing er muligvis dyrt, det ved vi først om 3-4 år, men ved leasing er man sikker på hvad det kommer til at koste. Som markedet er nu, ville jeg 100 gange hellere, sidde med en lidt dyr leasing, end jeg vil spare lidt småpenge og så sidde med et lotteriseddel på gensalgsværdien, på det her stadie i forhold til elbiler.

Alt sammenligning med biler på normal afgift er uden relevans, det er lige præcis afgiften der bærer fidusen ved leasing normalt. På en elbil, skal der forrentes en langt højere stålpris.

Vi har pt en Passat på leasing med 20.000 km årligt, der har en listepris på 559.900. Den koster 255.000 på de 36 måneder kontrakten tager udgangspunkt i. Jeg aner ikke hvad den koster uden afgift, men jeg er sikker på, at gensalgsværdien er langt lettere at ramme bare nogenlunde.

Og så er der detalje, at man kun er bundet 12 måneder på leasing. Går man død i elbil, så er man fri indenfor en overskuelig periode. Det har også en værdi.
Leasing er ofte dyrt på almindelige biler, også elbiler, og afgiften hjælper ikke her.

Jeg selv kan godt spare penge op til en bil og give en anden i bytte, men sidde for et stort fast beløb som betales over en kort periode er også en ting man skal tage med i overvejelserne, man ejer jo ikke noget for de penge, så hvis situationen ændrer sig indenfor de tre år, så har man måske ingen bil overhovedet.

Jeg har selv valgt at beholde min nuværende bil og se tiden lidt an, værditabet er anstændigt hvis jeg skulle sælge nu, men jeg har friheden til at gøre som der passer mig - selvom jeg aldrig har haft en bil længere tid.

Med den leasing pris jeg fik i 2017 ville bilen have været betalt hvis jeg kunne beholde den til den var 4,5-5 år gammel - uden jeg ejede den (alt efter udstyrspris), bilen er altså ikke værdiløs efter fem år.

Jeg er dog helt enig med dig i at risikoen med elbilen og leasing lyder som en god kombination - jeg synes bare de tager sig lidt for godt betalt for det.
These users thanked the author BrianDS for the post:
Dennis2k
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

dk22
Helt nyt medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 22. feb 2021, 07:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af dk22 » 22. apr 2021, 08:35

SirR32 skrev:
21. apr 2021, 18:43
TGM406 skrev:
21. apr 2021, 13:23
Er der nogen der ved lidt mere præcist end bare “i maj” at forhandlerne får Enyaq’er hjem til prøvekørsler?
Som jeg forstod Skoda i Nørresundby, så får de en 60’er i uge 18 og en 80’er i uge 20. Begge skruet sammen som Plus-versioner med varmepumpe osv. dog uden at være deciderede Plus-modeller - noget med udfordringer vedr. “ægte” Plus-modeller fra fabrikken.
Dette skulle dog være løst nu.
Uge 18 var også meldingen fra Aalborg forhandleren da jeg var derinde forbi i går og spurgte af nysgerrighed :)
These users thanked the author dk22 for the post:
TGM406
2020 Octavia Combi 1.5 TSI Celebration DSG 'Race blue'
2020 KTM 790 Adventure S

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Morten Hedensted » 22. apr 2021, 14:49

BrianDS skrev:
21. apr 2021, 20:01
Morten Hedensted skrev:
BrianDS skrev:
21. apr 2021, 05:43
Jeg synes 240.000 kr i tre år for en bil der koster 400.000 kr er mange penge.

Hvis man tager en ENYAQ 80 iV Plus med metallak rammer den cirka 400.000 kr i listepris. Den koster over 36 måneder med 20.000 km/år knap 240.000 kr, det er 4 kr/km

Til sammenligning koster en Superb Combi 250.000 kr med 2.0 TDI 190 4x4 - som i listeprisen står til 520.000 kr (altså 130.000 kr mere end den nævnte ENYAQ)

Jeg ved godt de ikke kan fifle med afgifterne på en elbil, men det er alligevel noget af en afskrivning, ENYAQ har jo ved køb allerede en service aftale med, så udgifterne kan ikke være store, og alt forbrug, forsikring, grøn ejerafgift og dæk er ikke med i leasing prisen.

Kan man så regne med at man kan købe en ENYAQ 80 iV Plus der har kørt 60.000 km om tre år til cirka 150.000 kr? Det tror jeg næppe, men det ville være attraktivt for brugt markedet hvis det var sandt.

Renten er lav, jeg tror leasing af ENYAQ er en dårlig forretning Billede

I glemmer noget væsentligt i forhold til leasingpriserne, leasing er ikke kun et spørgsmål om at ha bil til laveste pris, det handler også om budgetsikkerhed. Leasing er muligvis dyrt, det ved vi først om 3-4 år, men ved leasing er man sikker på hvad det kommer til at koste. Som markedet er nu, ville jeg 100 gange hellere, sidde med en lidt dyr leasing, end jeg vil spare lidt småpenge og så sidde med et lotteriseddel på gensalgsværdien, på det her stadie i forhold til elbiler.

Alt sammenligning med biler på normal afgift er uden relevans, det er lige præcis afgiften der bærer fidusen ved leasing normalt. På en elbil, skal der forrentes en langt højere stålpris.

Vi har pt en Passat på leasing med 20.000 km årligt, der har en listepris på 559.900. Den koster 255.000 på de 36 måneder kontrakten tager udgangspunkt i. Jeg aner ikke hvad den koster uden afgift, men jeg er sikker på, at gensalgsværdien er langt lettere at ramme bare nogenlunde.

Og så er der detalje, at man kun er bundet 12 måneder på leasing. Går man død i elbil, så er man fri indenfor en overskuelig periode. Det har også en værdi.
Leasing er ofte dyrt på almindelige biler, også elbiler, og afgiften hjælper ikke her.

Jeg selv kan godt spare penge op til en bil og give en anden i bytte, men sidde for et stort fast beløb som betales over en kort periode er også en ting man skal tage med i overvejelserne, man ejer jo ikke noget for de penge, så hvis situationen ændrer sig indenfor de tre år, så har man måske ingen bil overhovedet.

Jeg har selv valgt at beholde min nuværende bil og se tiden lidt an, værditabet er anstændigt hvis jeg skulle sælge nu, men jeg har friheden til at gøre som der passer mig - selvom jeg aldrig har haft en bil længere tid.

Med den leasing pris jeg fik i 2017 ville bilen have været betalt hvis jeg kunne beholde den til den var 4,5-5 år gammel - uden jeg ejede den (alt efter udstyrspris), bilen er altså ikke værdiløs efter fem år.

Jeg er dog helt enig med dig i at risikoen med elbilen og leasing lyder som en god kombination - jeg synes bare de tager sig lidt for godt betalt for det.
I min optik, er det mentale om hvad man ejer, forældet. Jeg er ikke mere lykkelig af at eje en bil fremfor kun at ha brugsretten. Skifter man bil ofte, er leasing klart det billigste. Jeg kan stå ud af vores Passat når den bliver et år, så har det kostet 101.850. Det er tvivlsomt om jeg kunne nøjes med det ved et salg, såfremt den var købt på gammeldags facon.

Mercedesen vi har, er købt på traditionel vis og finansieret på købekontrakt - Den er et godt eksempel på, hvad uro om afgifter, klima osv gør ved biler i det lidt tungere segment. Pt ser jeg ind i, at det har kostet ca 200.000 at køre 55.000 km på 3 år og 9 måneder. Da vi købte bilen, var det den absolut billigste der var til salg i landet. Den var 40.000 billigere end den der var tættest på. Den oplevelse har givet et ganske andet syn på leasing kontra køb. Leasing er dyrt ja, dem der bærer risikoen skal jo ha råd til, at regne forkert af og til. Dybest set er det ligesom en forsikring, i det her tilfælde en forsikring mod, at udgifterne ved at eje stikker uventet af, grundet politiske strømninger, eller at der går mode i klimahysteri.

Vi har byttet 3 leasingbiler, alle før tid. Ingen af dem kunne vi ha haft til samme pris ved traditionelt salg så relativt hurtigt.

Polo BlueMotion havde vi præcis 12 måneder.
Golf 7.5 ComfortLine med lidt ekstra krydser 16 måneder.
Polo GTI med lidt ekstra krydser 18 måneder.

Jeg vipper lidt om vi skal prøve el eller hybrid, men jeg er helt sikker på, at jeg ikke vil bære den økonomiske risiko.
These users thanked the author Morten Hedensted for the post:
Target
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 22. apr 2021, 16:29

Morten Hedensted skrev:
BrianDS skrev:
21. apr 2021, 20:01
Morten Hedensted skrev:
I glemmer noget væsentligt i forhold til leasingpriserne, leasing er ikke kun et spørgsmål om at ha bil til laveste pris, det handler også om budgetsikkerhed. Leasing er muligvis dyrt, det ved vi først om 3-4 år, men ved leasing er man sikker på hvad det kommer til at koste. Som markedet er nu, ville jeg 100 gange hellere, sidde med en lidt dyr leasing, end jeg vil spare lidt småpenge og så sidde med et lotteriseddel på gensalgsværdien, på det her stadie i forhold til elbiler.

Alt sammenligning med biler på normal afgift er uden relevans, det er lige præcis afgiften der bærer fidusen ved leasing normalt. På en elbil, skal der forrentes en langt højere stålpris.

Vi har pt en Passat på leasing med 20.000 km årligt, der har en listepris på 559.900. Den koster 255.000 på de 36 måneder kontrakten tager udgangspunkt i. Jeg aner ikke hvad den koster uden afgift, men jeg er sikker på, at gensalgsværdien er langt lettere at ramme bare nogenlunde.

Og så er der detalje, at man kun er bundet 12 måneder på leasing. Går man død i elbil, så er man fri indenfor en overskuelig periode. Det har også en værdi.
Leasing er ofte dyrt på almindelige biler, også elbiler, og afgiften hjælper ikke her.

Jeg selv kan godt spare penge op til en bil og give en anden i bytte, men sidde for et stort fast beløb som betales over en kort periode er også en ting man skal tage med i overvejelserne, man ejer jo ikke noget for de penge, så hvis situationen ændrer sig indenfor de tre år, så har man måske ingen bil overhovedet.

Jeg har selv valgt at beholde min nuværende bil og se tiden lidt an, værditabet er anstændigt hvis jeg skulle sælge nu, men jeg har friheden til at gøre som der passer mig - selvom jeg aldrig har haft en bil længere tid.

Med den leasing pris jeg fik i 2017 ville bilen have været betalt hvis jeg kunne beholde den til den var 4,5-5 år gammel - uden jeg ejede den (alt efter udstyrspris), bilen er altså ikke værdiløs efter fem år.

Jeg er dog helt enig med dig i at risikoen med elbilen og leasing lyder som en god kombination - jeg synes bare de tager sig lidt for godt betalt for det.
I min optik, er det mentale om hvad man ejer, forældet. Jeg er ikke mere lykkelig af at eje en bil fremfor kun at ha brugsretten. Skifter man bil ofte, er leasing klart det billigste. Jeg kan stå ud af vores Passat når den bliver et år, så har det kostet 101.850. Det er tvivlsomt om jeg kunne nøjes med det ved et salg, såfremt den var købt på gammeldags facon.

Mercedesen vi har, er købt på traditionel vis og finansieret på købekontrakt - Den er et godt eksempel på, hvad uro om afgifter, klima osv gør ved biler i det lidt tungere segment. Pt ser jeg ind i, at det har kostet ca 200.000 at køre 55.000 km på 3 år og 9 måneder. Da vi købte bilen, var det den absolut billigste der var til salg i landet. Den var 40.000 billigere end den der var tættest på. Den oplevelse har givet et ganske andet syn på leasing kontra køb. Leasing er dyrt ja, dem der bærer risikoen skal jo ha råd til, at regne forkert af og til. Dybest set er det ligesom en forsikring, i det her tilfælde en forsikring mod, at udgifterne ved at eje stikker uventet af, grundet politiske strømninger, eller at der går mode i klimahysteri.

Vi har byttet 3 leasingbiler, alle før tid. Ingen af dem kunne vi ha haft til samme pris ved traditionelt salg så relativt hurtigt.

Polo BlueMotion havde vi præcis 12 måneder.
Golf 7.5 ComfortLine med lidt ekstra krydser 16 måneder.
Polo GTI med lidt ekstra krydser 18 måneder.

Jeg vipper lidt om vi skal prøve el eller hybrid, men jeg er helt sikker på, at jeg ikke vil bære den økonomiske risiko.
Det med at eje og faste udgifter har bare en økonomisk konsekvens og ikke kun en mental. Det er da klart nemmere hvis andre bare står for det hele og man betaler prisen.

Din Mercedes, hvad havde den kostet i leasing i 45 måneder?

Når jeg kigger på leasing og køb, så kigger jeg både på den samlede pris, men også den pris jeg binder mig til hver eneste måned. Jeg har endnu ikke haft en bil hvor det ville være billigere at lease den i samme periode - tværtimod, så har jeg næsten skulle forære mine biler væk hvis jeg skulle betale det samme som leasing prisen.

Det kommer nok i høj grad an på hvor længe man beholder bilerne, samt hvilke biler man har. Jeg må bare erkende at jeg ikke har penge nok til at lease de sjove biler som giver mening med leasing Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Morten Hedensted » 22. apr 2021, 16:58

BrianDS skrev:
22. apr 2021, 16:29
Morten Hedensted skrev:
BrianDS skrev:
21. apr 2021, 20:01
Leasing er ofte dyrt på almindelige biler, også elbiler, og afgiften hjælper ikke her.

Jeg selv kan godt spare penge op til en bil og give en anden i bytte, men sidde for et stort fast beløb som betales over en kort periode er også en ting man skal tage med i overvejelserne, man ejer jo ikke noget for de penge, så hvis situationen ændrer sig indenfor de tre år, så har man måske ingen bil overhovedet.

Jeg har selv valgt at beholde min nuværende bil og se tiden lidt an, værditabet er anstændigt hvis jeg skulle sælge nu, men jeg har friheden til at gøre som der passer mig - selvom jeg aldrig har haft en bil længere tid.

Med den leasing pris jeg fik i 2017 ville bilen have været betalt hvis jeg kunne beholde den til den var 4,5-5 år gammel - uden jeg ejede den (alt efter udstyrspris), bilen er altså ikke værdiløs efter fem år.

Jeg er dog helt enig med dig i at risikoen med elbilen og leasing lyder som en god kombination - jeg synes bare de tager sig lidt for godt betalt for det.
I min optik, er det mentale om hvad man ejer, forældet. Jeg er ikke mere lykkelig af at eje en bil fremfor kun at ha brugsretten. Skifter man bil ofte, er leasing klart det billigste. Jeg kan stå ud af vores Passat når den bliver et år, så har det kostet 101.850. Det er tvivlsomt om jeg kunne nøjes med det ved et salg, såfremt den var købt på gammeldags facon.

Mercedesen vi har, er købt på traditionel vis og finansieret på købekontrakt - Den er et godt eksempel på, hvad uro om afgifter, klima osv gør ved biler i det lidt tungere segment. Pt ser jeg ind i, at det har kostet ca 200.000 at køre 55.000 km på 3 år og 9 måneder. Da vi købte bilen, var det den absolut billigste der var til salg i landet. Den var 40.000 billigere end den der var tættest på. Den oplevelse har givet et ganske andet syn på leasing kontra køb. Leasing er dyrt ja, dem der bærer risikoen skal jo ha råd til, at regne forkert af og til. Dybest set er det ligesom en forsikring, i det her tilfælde en forsikring mod, at udgifterne ved at eje stikker uventet af, grundet politiske strømninger, eller at der går mode i klimahysteri.

Vi har byttet 3 leasingbiler, alle før tid. Ingen af dem kunne vi ha haft til samme pris ved traditionelt salg så relativt hurtigt.

Polo BlueMotion havde vi præcis 12 måneder.
Golf 7.5 ComfortLine med lidt ekstra krydser 16 måneder.
Polo GTI med lidt ekstra krydser 18 måneder.

Jeg vipper lidt om vi skal prøve el eller hybrid, men jeg er helt sikker på, at jeg ikke vil bære den økonomiske risiko.
Det med at eje og faste udgifter har bare en økonomisk konsekvens og ikke kun en mental. Det er da klart nemmere hvis andre bare står for det hele og man betaler prisen.

Din Mercedes, hvad havde den kostet i leasing i 45 måneder?

Når jeg kigger på leasing og køb, så kigger jeg både på den samlede pris, men også den pris jeg binder mig til hver eneste måned. Jeg har endnu ikke haft en bil hvor det ville være billigere at lease den i samme periode - tværtimod, så har jeg næsten skulle forære mine biler væk hvis jeg skulle betale det samme som leasing prisen.

Det kommer nok i høj grad an på hvor længe man beholder bilerne, samt hvilke biler man har. Jeg må bare erkende at jeg ikke har penge nok til at lease de sjove biler som giver mening med leasing Billede
Leasing var slet ikke en mulighed med min Mercedes - Den var med fuld afgift. Siden dengang, er det blevet langt mere attraktivt at lease en fin Mercedes med lavt kilometer, end det var. Jeg kan jo se, at man får meget mere for de samme penge på leasing i dag og det har betydet, at priserne på dem med afgift er kommet gevaldigt under pres. Det er præcis det jeg betaler for nu. Mit tab skal jo ses i lyset af, at det største værditab fra ny var taget.

Du skal jo aldrig se leasing af samme bil på mere end max 36 måneder. Er det flexleasing er det typisk kun 12 måneder.
Det er jo logisk, at hvis du bare fremregner leasingydelserne i alt evighed, så bliver det en dårlig forretning, det er bare ikke en del af konceptet ved leasing. Vil man gerne ha sine biler i maaaaange år, er det naturligvis mere givtigt at købe. Men hvor mange har reelt deres biler så længe!? Jeg har kun hvis priserne i markedet tvinger mig.
These users thanked the author Morten Hedensted for the post:
Target
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 22. apr 2021, 17:14

Morten Hedensted skrev:
BrianDS skrev:
22. apr 2021, 16:29
Morten Hedensted skrev: I min optik, er det mentale om hvad man ejer, forældet. Jeg er ikke mere lykkelig af at eje en bil fremfor kun at ha brugsretten. Skifter man bil ofte, er leasing klart det billigste. Jeg kan stå ud af vores Passat når den bliver et år, så har det kostet 101.850. Det er tvivlsomt om jeg kunne nøjes med det ved et salg, såfremt den var købt på gammeldags facon.

Mercedesen vi har, er købt på traditionel vis og finansieret på købekontrakt - Den er et godt eksempel på, hvad uro om afgifter, klima osv gør ved biler i det lidt tungere segment. Pt ser jeg ind i, at det har kostet ca 200.000 at køre 55.000 km på 3 år og 9 måneder. Da vi købte bilen, var det den absolut billigste der var til salg i landet. Den var 40.000 billigere end den der var tættest på. Den oplevelse har givet et ganske andet syn på leasing kontra køb. Leasing er dyrt ja, dem der bærer risikoen skal jo ha råd til, at regne forkert af og til. Dybest set er det ligesom en forsikring, i det her tilfælde en forsikring mod, at udgifterne ved at eje stikker uventet af, grundet politiske strømninger, eller at der går mode i klimahysteri.

Vi har byttet 3 leasingbiler, alle før tid. Ingen af dem kunne vi ha haft til samme pris ved traditionelt salg så relativt hurtigt.

Polo BlueMotion havde vi præcis 12 måneder.
Golf 7.5 ComfortLine med lidt ekstra krydser 16 måneder.
Polo GTI med lidt ekstra krydser 18 måneder.

Jeg vipper lidt om vi skal prøve el eller hybrid, men jeg er helt sikker på, at jeg ikke vil bære den økonomiske risiko.
Det med at eje og faste udgifter har bare en økonomisk konsekvens og ikke kun en mental. Det er da klart nemmere hvis andre bare står for det hele og man betaler prisen.

Din Mercedes, hvad havde den kostet i leasing i 45 måneder?

Når jeg kigger på leasing og køb, så kigger jeg både på den samlede pris, men også den pris jeg binder mig til hver eneste måned. Jeg har endnu ikke haft en bil hvor det ville være billigere at lease den i samme periode - tværtimod, så har jeg næsten skulle forære mine biler væk hvis jeg skulle betale det samme som leasing prisen.

Det kommer nok i høj grad an på hvor længe man beholder bilerne, samt hvilke biler man har. Jeg må bare erkende at jeg ikke har penge nok til at lease de sjove biler som giver mening med leasing Billede
Leasing var slet ikke en mulighed med min Mercedes - Den var med fuld afgift. Siden dengang, er det blevet langt mere attraktivt at lease en fin Mercedes med lavt kilometer, end det var. Jeg kan jo se, at man får meget mere for de samme penge på leasing i dag og det har betydet, at priserne på dem med afgift er kommet gevaldigt under pres. Det er præcis det jeg betaler for nu. Mit tab skal jo ses i lyset af, at det største værditab fra ny var taget.

Du skal jo aldrig se leasing af samme bil på mere end max 36 måneder. Er det flexleasing er det typisk kun 12 måneder.
Det er jo logisk, at hvis du bare fremregner leasingydelserne i alt evighed, så bliver det en dårlig forretning, det er bare ikke en del af konceptet ved leasing. Vil man gerne ha sine biler i maaaaange år, er det naturligvis mere givtigt at købe. Men hvor mange har reelt deres biler så længe!? Jeg har kun hvis priserne i markedet tvinger mig.
Jeg har beholdt min bil længere end nogensinde fordi de nye afgifter er helt i hegnet og leasing er for dyrt. Jeg kan kun købe biler der ikke passer til behovet, eller betale dyrt i afgifter.

Anyway, så jeg på min nuværende bil uden ekstraudstyr med 30.000 km så skulle den koste 7.800 kr/md i 36 måneder, plus udbetaling på 25.000 kr. - eller cirka 305.000 kr for 90.000 km
Den kostede listepris 440.000 kr, før rabat og før ekstraudstyr.

Jeg vil ikke sælge min bil for 135.000 kr, heller ikke efter den er et år ældre (men nu kører mindre), den er noget mere værd - også selvom jeg ikke havde taget det ekstraudstyr jeg gjorde - selvom jeg sætter mit ekstraudstyr til 0 kr, så var det stadig en bedre handel at købe bilen. Service omkostningerne er der også styr på, det er under 15.000 kr med DSG service mv.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Water
Helt nyt medlem
Indlæg: 71
Tilmeldt: 21. jun 2015, 18:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Water » 22. apr 2021, 18:52

Leasing er ofte dyrt på almindelige biler, også elbiler, og afgiften hjælper ikke her.

Jeg selv kan godt spare penge op til en bil og give en anden i bytte, men sidde for et stort fast beløb som betales over en kort periode er også en ting man skal tage med i overvejelserne, man ejer jo ikke noget for de penge, så hvis situationen ændrer sig indenfor de tre år, så har man måske ingen bil overhovedet.

Jeg har selv valgt at beholde min nuværende bil og se tiden lidt an, værditabet er anstændigt hvis jeg skulle sælge nu, men jeg har friheden til at gøre som der passer mig - selvom jeg aldrig har haft en bil længere tid.

Med den leasing pris jeg fik i 2017 ville bilen have været betalt hvis jeg kunne beholde den til den var 4,5-5 år gammel - uden jeg ejede den (alt efter udstyrspris), bilen er altså ikke værdiløs efter fem år.

Jeg er dog helt enig med dig i at risikoen med elbilen og leasing lyder som en god kombination - jeg synes bare de tager sig lidt for godt betalt for det.
[/quote]

Vi har leaset en Passat variant GTE til konen - 7,500kr i udbetaling og så 5,500kr/mdr inkl. forsikring, det er for 20k årligt...har svært ved at se at vi kunne have gjort det meget billigere ved at købe, specielt fordi vi sjældent beholder hendes biler mere end 18-24 måneder...Jeg har en firmabil, så den har jeg 3 år af gangen, og det kan godt føles som lang tid de sidste 6-8 måneder’ish...😂 selvom det er en fed øse😉
These users thanked the author Water for the post:
Morten Hedensted

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 22. apr 2021, 20:23


Water skrev:...]

Vi har leaset en Passat variant GTE til konen - 7,500kr i udbetaling og så 5,500kr/mdr inkl. forsikring, det er for 20k årligt...har svært ved at se at vi kunne have gjort det meget billigere ved at købe, specielt fordi vi sjældent beholder hendes biler mere end 18-24 måneder...Jeg har en firmabil, så den har jeg 3 år af gangen, og det kan godt føles som lang tid de sidste 6-8 måneder’ish...Billede selvom det er en fed øseBillede
18-24 måneder er heller ikke lang tid, jeg plejer at have bilerne 3-4 år, og har ved den seneste bil haft 30.000 km årligt i kørselsbehov (det er dog ændret nu), ved 30.000 km stikker leasing priserne helt af.
Jeg har så også haft meget ekstraudstyr i mine biler, det koster ofte 60-100% af ekstraudstyrets pris i leasing perioden, så det kommer oveni de tilbud jeg har fået.

Men synes du ikke 300.000 kr for en Touran Highline TDI DSG uden ekstraudstyr er for meget over 36 måneder? Det koster det i hvert tilfælde ikke ved køb.

Firmabil er ikke en mulighed så jeg skal selv finde pengene.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Morten Hedensted » 22. apr 2021, 21:26

BrianDS skrev:
Water skrev:...]

Vi har leaset en Passat variant GTE til konen - 7,500kr i udbetaling og så 5,500kr/mdr inkl. forsikring, det er for 20k årligt...har svært ved at se at vi kunne have gjort det meget billigere ved at købe, specielt fordi vi sjældent beholder hendes biler mere end 18-24 måneder...Jeg har en firmabil, så den har jeg 3 år af gangen, og det kan godt føles som lang tid de sidste 6-8 måneder’ish...Billede selvom det er en fed øseBillede
18-24 måneder er heller ikke lang tid, jeg plejer at have bilerne 3-4 år, og har ved den seneste bil haft 30.000 km årligt i kørselsbehov (det er dog ændret nu), ved 30.000 km stikker leasing priserne helt af.
Jeg har så også haft meget ekstraudstyr i mine biler, det koster ofte 60-100% af ekstraudstyrets pris i leasing perioden, så det kommer oveni de tilbud jeg har fået.

Men synes du ikke 300.000 kr for en Touran Highline TDI DSG uden ekstraudstyr er for meget over 36 måneder? Det koster det i hvert tilfælde ikke ved køb.

Firmabil er ikke en mulighed så jeg skal selv finde pengene.
Den pris du har fået på din Touran dengang, lyder helt ude i skoven. Det samme er tilfældet, hvis du har skullet betale ekstra optioner 100%. Vi har typisk betalt det udstyret koster uden afgift i runde tal. Mener vi har regnet med 60% det har svinget lidt fra option til option.

Vi har for ret præcist 100.000 i ekstraudstyr, hvis vi målet efter den gældende prisliste da vi bestilte og det kommer vi ikke til at betale. Afleverer vi før tid, kommer vi kun til at betale en brøkdel. Jeg har endnu tilgode, at skulle betale udstyr up front i forbindelse med privatleasing i VW regi.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 22. apr 2021, 21:38

Morten Hedensted skrev:
BrianDS skrev:
Water skrev:...]

Vi har leaset en Passat variant GTE til konen - 7,500kr i udbetaling og så 5,500kr/mdr inkl. forsikring, det er for 20k årligt...har svært ved at se at vi kunne have gjort det meget billigere ved at købe, specielt fordi vi sjældent beholder hendes biler mere end 18-24 måneder...Jeg har en firmabil, så den har jeg 3 år af gangen, og det kan godt føles som lang tid de sidste 6-8 måneder’ish...Billede selvom det er en fed øseBillede
18-24 måneder er heller ikke lang tid, jeg plejer at have bilerne 3-4 år, og har ved den seneste bil haft 30.000 km årligt i kørselsbehov (det er dog ændret nu), ved 30.000 km stikker leasing priserne helt af.
Jeg har så også haft meget ekstraudstyr i mine biler, det koster ofte 60-100% af ekstraudstyrets pris i leasing perioden, så det kommer oveni de tilbud jeg har fået.

Men synes du ikke 300.000 kr for en Touran Highline TDI DSG uden ekstraudstyr er for meget over 36 måneder? Det koster det i hvert tilfælde ikke ved køb.

Firmabil er ikke en mulighed så jeg skal selv finde pengene.
Den pris du har fået på din Touran dengang, lyder helt ude i skoven. Det samme er tilfældet, hvis du har skullet betale ekstra optioner 100%. Vi har typisk betalt det udstyret koster uden afgift i runde tal. Mener vi har regnet med 60% det har svinget lidt fra option til option.

Vi har for ret præcist 100.000 i ekstraudstyr, hvis vi målet efter den gældende prisliste da vi bestilte og det kommer vi ikke til at betale. Afleverer vi før tid, kommer vi kun til at betale en brøkdel. Jeg har endnu tilgode, at skulle betale udstyr up front i forbindelse med privatleasing i VW regi.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Prisen på udstyret afhang af typen, fx et anhængertræk ville koste 9.900 kr up front, eller tilsvarende beløb fordelt over perioden - listeprisen for samme træk eftermonteret var 9.900 kr, meget andet udstyr var som sagt omkring de 60%, noget lidt mere, og eftermonteret udstyr til fuld pris - men stadig billigere end fabriksmonteret ...
Derudover fik jeg rabat på køb af bilen, det er der ikke noget af ved leasing.

Prisen var helt i skoven, men det var kilometerne der gjorde det store udfald, kunne man nøjes med 15.000 km, benzin og Comfortline, så var leasing meget billigere, men tilsvarende var bilen så også en del billigere i indkøb.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Water
Helt nyt medlem
Indlæg: 71
Tilmeldt: 21. jun 2015, 18:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Water » 22. apr 2021, 22:45

BrianDS skrev:
22. apr 2021, 20:23
Water skrev:...]

Vi har leaset en Passat variant GTE til konen - 7,500kr i udbetaling og så 5,500kr/mdr inkl. forsikring, det er for 20k årligt...har svært ved at se at vi kunne have gjort det meget billigere ved at købe, specielt fordi vi sjældent beholder hendes biler mere end 18-24 måneder...Jeg har en firmabil, så den har jeg 3 år af gangen, og det kan godt føles som lang tid de sidste 6-8 måneder’ish...Billede selvom det er en fed øseBillede
18-24 måneder er heller ikke lang tid, jeg plejer at have bilerne 3-4 år, og har ved den seneste bil haft 30.000 km årligt i kørselsbehov (det er dog ændret nu), ved 30.000 km stikker leasing priserne helt af.
Jeg har så også haft meget ekstraudstyr i mine biler, det koster ofte 60-100% af ekstraudstyrets pris i leasing perioden, så det kommer oveni de tilbud jeg har fået.

Men synes du ikke 300.000 kr for en Touran Highline TDI DSG uden ekstraudstyr er for meget over 36 måneder? Det koster det i hvert tilfælde ikke ved køb.

Firmabil er ikke en mulighed så jeg skal selv finde pengene.
Nej, beholder normalt ikke bil nr. 2 sålænge, så der er leasing helt fint.

Jeg synes ikke generelt at leasing priserne hos VW stikker helt af ved 25-30,000 km, men det kommer måske an på øjnene der ser på regnestykket...

300k for en Touran over 36 mdr lyder dyrt, så galt var det slet ikke da vi proppede udstyr i den leasing Touran konen havde, der var vel for 90-100k i ekstraudstyr...

Altså en firmabil er heller ikke gratis, blot en anden måde at holde bil på - tror for mange at det tilvælges fordi det er nemt, ikke fordi det nødvendigvis er billigst...Jeg havde nok valgt samme bilmodel hvis jeg skulle havde betalt hele gildet selv, blot med en anden motor, så havde jeg kunne holde en helt pæn privatleasing bil 😉

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af BrianDS » 22. apr 2021, 23:23

Water skrev:
BrianDS skrev:
22. apr 2021, 20:23
Water skrev:...]

Vi har leaset en Passat variant GTE til konen - 7,500kr i udbetaling og så 5,500kr/mdr inkl. forsikring, det er for 20k årligt...har svært ved at se at vi kunne have gjort det meget billigere ved at købe, specielt fordi vi sjældent beholder hendes biler mere end 18-24 måneder...Jeg har en firmabil, så den har jeg 3 år af gangen, og det kan godt føles som lang tid de sidste 6-8 måneder’ish...Billede selvom det er en fed øseBillede
18-24 måneder er heller ikke lang tid, jeg plejer at have bilerne 3-4 år, og har ved den seneste bil haft 30.000 km årligt i kørselsbehov (det er dog ændret nu), ved 30.000 km stikker leasing priserne helt af.
Jeg har så også haft meget ekstraudstyr i mine biler, det koster ofte 60-100% af ekstraudstyrets pris i leasing perioden, så det kommer oveni de tilbud jeg har fået.

Men synes du ikke 300.000 kr for en Touran Highline TDI DSG uden ekstraudstyr er for meget over 36 måneder? Det koster det i hvert tilfælde ikke ved køb.

Firmabil er ikke en mulighed så jeg skal selv finde pengene.
Nej, beholder normalt ikke bil nr. 2 sålænge, så der er leasing helt fint.

Jeg synes ikke generelt at leasing priserne hos VW stikker helt af ved 25-30,000 km, men det kommer måske an på øjnene der ser på regnestykket...

300k for en Touran over 36 mdr lyder dyrt, så galt var det slet ikke da vi proppede udstyr i den leasing Touran konen havde, der var vel for 90-100k i ekstraudstyr...

Altså en firmabil er heller ikke gratis, blot en anden måde at holde bil på - tror for mange at det tilvælges fordi det er nemt, ikke fordi det nødvendigvis er billigst...Jeg havde nok valgt samme bilmodel hvis jeg skulle havde betalt hele gildet selv, blot med en anden motor, så havde jeg kunne holde en helt pæn privatleasing bil Billede
Water skrev:
BrianDS skrev:
22. apr 2021, 20:23
Water skrev:...]

Vi har leaset en Passat variant GTE til konen - 7,500kr i udbetaling og så 5,500kr/mdr inkl. forsikring, det er for 20k årligt...har svært ved at se at vi kunne have gjort det meget billigere ved at købe, specielt fordi vi sjældent beholder hendes biler mere end 18-24 måneder...Jeg har en firmabil, så den har jeg 3 år af gangen, og det kan godt føles som lang tid de sidste 6-8 måneder’ish...Billede selvom det er en fed øseBillede
18-24 måneder er heller ikke lang tid, jeg plejer at have bilerne 3-4 år, og har ved den seneste bil haft 30.000 km årligt i kørselsbehov (det er dog ændret nu), ved 30.000 km stikker leasing priserne helt af.
Jeg har så også haft meget ekstraudstyr i mine biler, det koster ofte 60-100% af ekstraudstyrets pris i leasing perioden, så det kommer oveni de tilbud jeg har fået.

Men synes du ikke 300.000 kr for en Touran Highline TDI DSG uden ekstraudstyr er for meget over 36 måneder? Det koster det i hvert tilfælde ikke ved køb.

Firmabil er ikke en mulighed så jeg skal selv finde pengene.
Nej, beholder normalt ikke bil nr. 2 sålænge, så der er leasing helt fint.

Jeg synes ikke generelt at leasing priserne hos VW stikker helt af ved 25-30,000 km, men det kommer måske an på øjnene der ser på regnestykket...

300k for en Touran over 36 mdr lyder dyrt, så galt var det slet ikke da vi proppede udstyr i den leasing Touran konen havde, der var vel for 90-100k i ekstraudstyr...

Altså en firmabil er heller ikke gratis, blot en anden måde at holde bil på - tror for mange at det tilvælges fordi det er nemt, ikke fordi det nødvendigvis er billigst...Jeg havde nok valgt samme bilmodel hvis jeg skulle havde betalt hele gildet selv, blot med en anden motor, så havde jeg kunne holde en helt pæn privatleasing bil Billede
Jeg er klar over firmabil ofte ikke er en helt vildt god forretning, det ændrer dog lidt alt efter om man kører mest privat eller for firmaet.

Jeg har også meget udstyr i min Touran, men prisen var uden ekstraudstyr og med 150 HK diesel DSG, den stod ikke i prislisten og slet ikke med 30.000 km, men det forstod jeg så godt da jeg fik prisen.

Som sagt, jeg har endnu til gode at finde en leasing bil som med garanti kan komme til at koste det samme eller mindre end køb.
Og sådan rent finansielt er der en forskel ved køb eller leje - hvis man skulle få brug for det.

Men render leasing bilen et godt stykke op over en halv million og eventuelt også som brugt, så ændrer regnestykket sig hurtigt, det gør det muligvis også efter de røde hævede afgifterne.


Anyway, vi kommer vidt lidt væk fra ENYAQ, jeg synes stadig det er mange penge i leasing for sådan en bil
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Cyppen
Nyt medlem
Indlæg: 424
Tilmeldt: 8. apr 2013, 20:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 9 times
Been thanked: 74 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af Cyppen » 28. apr 2021, 13:35

Har rykket forhandleren en del gange.
Nu valgte han så at ringe til importøren.ø - Nu viser det sig at han har skrevet mit sædevalg(læder) et forkert sted.
Så bestillingen var gået i fejl/afvist.

Så de 2,5 måned der er gået nu er bare spildt, og jeg kan nu få en produktionsuge der hedder 30-31.

Edermame til grin, at de først opdager det 3 mdr. senere.
Og jeg først kommer ind i køen nu, selvom jeg har forudbestilt, og underskrevet i februar.

Overvejer at annullere, synes det er helt til grin.

ID Buzz Style 204 hk
Renault Megane e-Tech
Peugeot E-208

Tidligere
BMW IX3 Fully charged 286 hk
Skoda Enyaq Sportline 80X 265 hk

Brugeravatar
mobworld
Medlem
Indlæg: 586
Tilmeldt: 21. okt 2008, 22:02
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: DK
Has thanked: 77 times
Been thanked: 104 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af mobworld » 28. apr 2021, 14:21

Cyppen skrev:
28. apr 2021, 13:35
Overvejer at annullere, synes det er helt til grin.
Det er da lidt spøjst at importøren ikke giver forhandleren en tilbagemelding på den bestillingsfejl...

Importøren mister jo et salg på det, da bestillingen ikke kan gå igennem. Men det kan være at det går så godt, at salg ikke er nødvendigt :-)
These users thanked the author mobworld for the post:
BrianDS
2022 BMW IX3 M Sport III
2019 VW California Ocean 150 TDI DSG
2017 VW Move Up

---------------------------------
2012 VW Passat Variant 170 TDI DSG 4Motion
2006 VW Passat Variant 170 TDI DSG
2001 VW Passat Variant 130 TDI, 1996 VW Polo 100 16v

palmen
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 22. feb 2021, 06:29
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 21 times
Been thanked: 3 times

Re: Skoda ENYAQ

Indlæg af palmen » 28. apr 2021, 14:26

Cyppen skrev:
28. apr 2021, 13:35
Har rykket forhandleren en del gange.
Nu valgte han så at ringe til importøren.ø - Nu viser det sig at han har skrevet mit sædevalg(læder) et forkert sted.
Så bestillingen var gået i fejl/afvist.

Så de 2,5 måned der er gået nu er bare spildt, og jeg kan nu få en produktionsuge der hedder 30-31.

Edermame til grin, at de først opdager det 3 mdr. senere.
Og jeg først kommer ind i køen nu, selvom jeg har forudbestilt, og underskrevet i februar.

Overvejer at annullere, synes det er helt til grin.
Virkeligt træls at høre 😞
Der er ufatteligt mange ting i lanceringen af Enyaq, der bare ikke spiller. Lige fra manglende overblik over udstyrspakker til levering udfordringer fra fabrikken. Håber virkeligt Skoda får det til at spille snart.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"