Du bytter vist lidt rundt på enhederne?Hybridbilen skrev:Jeg tror nogle af de elementer der kommer til at afgøre værditabet er batteriets størrelse samt ladeteknologi.
De biler der reelt kun kan køre 40-50km på strøm og lade med max 7kwh tror jeg kommer til at falde en del mere end f.eks dem der kan køre op mod 100kw og lade med 11-50kw.
BMW hænger lidt i bremsen på begge punkter, på nær X5e som har god rækkevidde dog langsom opladning. Mercedes har f.eks valgt alle deres nye hybrider skal kunne køre 100kw og lade op til 50kwh
Næste år kommer VW med V2G på alle deres hybrider og elbiler. Det er også et ret stor teknologisk spring.
Hvis du mener 100 kWh batteri og opladning op til 50 kW så svarer det til en elbil med en af de største batterier, men til gengæld den svageste DC ladeteknologi.
Hybrid teknologien har ikke så meget at bruge en 50 kW DC lader til, eftersom rækkevidden er forholdsvis kort og vi foregå hjemme det meste af tiden med 3,7 kW , 7,2 kW eller helt ekstraordinært 11 kW AC, det er ikke fordi de ikke kan lave det bedre, men det er dyrt og ikke nødvendigt for det lille batteri.
100 km på hybrid vil være rigtig fint, det kan så kombineres med benzin, diesel, brint, methanol eller noget helt andet. Kan den effektivt køre 5 km/kWh, så kræver det 20 kWh (måske 25-30 kWh er mere realistisk) batteri der kan lades op med 11 kW på et par timer - får den også 50 kW DC ladning, kan den lade fuldt op på en halv times tid, til gengæld er batteriet meget mindre end elbilerne. Det kommer nok men de hybridbiler vi ser i næste generation er nok ikke langt fra dette.