Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Låst

Jeg kunne godt tænke mig en Elbil...Hvis man

Afstemning sluttede 31. dec 2021, 20:28

Ja tak. Køber en snart
48
24%
Nej Tak
31
15%
Har allerede en elbil og det spiller
26
13%
Har en elbil og overvejer elbil som bil nr. 1/2 også
15
7%
Overvejer elbil som bil nr. 2
20
10%
Kunne købe dem uden nogen form for afgift
2
1%
Kunne lade bilen op flere steder. Altså flere ladestandere
18
9%
Venter til VAG kommer med nye og bedre ID modeller
13
6%
Kunne få dem som almindelig sedan/stationcar
15
7%
Andet, begrund med svar
16
8%
 
Afgivne stemmer: 204

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 290 times
Been thanked: 486 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af superbeszzz » 20. sep 2021, 19:25

torniel skrev:
20. sep 2021, 18:32
Jeg kunne da godt tænke mig et V8-brøl og lidt vibrationer, når jeg giver gas. Men det eksisterer alligevel ikke i min nuværende bil, så jeg ser det ikke som et problem, når jeg en dag anskaffer mig en elbil. Men jeg kan da forstå savnet for dem, der i dag oplever brølet. For jeg kan godt sætte mig ind i, at der er en større grad af indlevelse ift. en elbil. For det meste gider jeg dog ikke 'køre bil', men vil bare have komfortabel transport.

Jeg mangler bare stadig en undskyldning for at anskaffe mig en elbil :D
Det er en mulighed for at få noget nyt. Er det undskyldning nok?
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Korreborg » 20. sep 2021, 19:47

superbeszzz skrev:Det er en mulighed for at få noget nyt. Er det undskyldning nok?
Det er ikke nok årsag ved finansministeren Billede
Og har opdraget hende for godt, så hun vil ikke have en Kia Billede
These users thanked the author Korreborg for the post:
BrianDS
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 290 times
Been thanked: 486 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af superbeszzz » 20. sep 2021, 20:08

Korreborg skrev:
20. sep 2021, 19:47
superbeszzz skrev:Det er en mulighed for at få noget nyt. Er det undskyldning nok?
Det er ikke nok årsag ved finansministeren Billede
Og har opdraget hende for godt, så hun vil ikke have en Kia Billede
Tror sgu sådan en Kia 5 og 6 er en udmærket bil. Jeg havde i hvert fald umiddelbart langt hellere taget en Kia end en id 3 eller id 4 uden at have overblik over om prisniveauet er det samme.
These users thanked the author superbeszzz for the post (total 2):
KorreborgKevinff
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Brugeravatar
torniel
Nyt medlem
Indlæg: 277
Tilmeldt: 16. jun 2011, 20:01
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 51 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af torniel » 20. sep 2021, 21:10

superbeszzz skrev: Det er en mulighed for at få noget nyt. Er det undskyldning nok?
CINC Home siger, at jeg som tøffelhelt ikke har indflydelse på den slags beslutninger, og at den store gule bil i øvrigt er mere trygt for mig Billede
Mvh.
Torben

Skoda Kodiaq 1.5 TSI 2020

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 290 times
Been thanked: 486 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af superbeszzz » 20. sep 2021, 21:49

torniel skrev:
20. sep 2021, 21:10
superbeszzz skrev: Det er en mulighed for at få noget nyt. Er det undskyldning nok?
CINC Home siger, at jeg som tøffelhelt ikke har indflydelse på den slags beslutninger, og at den store gule bil i øvrigt er mere trygt for mig Billede
Javel!
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 260 times
Been thanked: 666 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Tonny » 21. sep 2021, 06:50

Kims skrev:
20. sep 2021, 10:49
Jeg kunne forstå folk savnede motorlyd, hvis de kørte i en R32 eller noget andet sjovt.
Har hørt samme tese fra en som kører i en 1,0 bil. Kan ikke lade vær med at små fnise lidt så
Enig.
Jeg savner lyden fra 911'eren. Men det gjorde jeg også i den Volvo V60 1.6d der afløste den. Og jeg savner IKKE lyden af 1.6d i min Tesla 8-)
These users thanked the author Tonny for the post (total 2):
Kevinffmortenmol

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af DanielB12 » 21. sep 2021, 07:15

Model Y ligner godt nok (måske mere strømlinet) X6, GLC Coupé og de andre Muhammed-biler, i profilen..
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 4):
Morten HedenstedmartintaKevinffAndreasM
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Morten Hedensted » 21. sep 2021, 08:45

martinta skrev:
Morten Hedensted skrev:
20. sep 2021, 14:35
Det handler jo ikke om ikke at kunne undvære motorlyd, det var slet ikke pointen, vær nu ikke så firkantet. Det handler om, at lyden giver noget til oplevelsen. Uden lyden er oplevelsen en anden. I min optik. Jeg synes stadig en elbil kører fint, men kedeligt.
Du mener lyden er en vigtig del af oplevelsen, for mig betyder den intet. Jeg tror nok det hedder at vi alle er forskellige

Men hvem af os er firkantet? :? Jeg siger min holdning, du siger din, men ifølge dig er det kun mig som er firkantet? :roll:
Morten Hedensted skrev:
20. sep 2021, 14:35
Jeg er i øvrigt så gammel, at jeg har haft en Scania 143 fra ny. For 10 år siden kom jeg tilbage i sådan en og ja, det er da en møgkasse i forhold til moderne lastbiler, som jeg kører i nu, en moderne lastbil er bestemt komfortabel men lige så kønsløs som en elbil. Det er lidt som at køre radiobil, bare i stor scala.
Og der er vi så henne i følelser og historie igen. Personligt synes jeg ikke der er noget som helst charmerende i at man skal tæske løs på en 1 meter gearstang, mens man sidder i et dårligt sæde, og der ikke er plads til man kan ligge ned :lol: Det er fint du har et romantisk minde om hvor god den bil var den gang, og hvordan "alt det moderne skrammel" er noget lort, men det betyder ikke det rent faktisk er fakta.

Men der skal være plads til forskelle, og har du lyst til at køre i en gammel skrammelkasse pga alt det nymodens skrammel der kører som en radio bil, så be my guest ;)
Morten Hedensted skrev:
20. sep 2021, 14:35
Fornylig så jeg noget bilhalløj på YouTube og der snakkede de netop om, at den bil der ikke var hurtigst, var mest underholdende, netop grundet lyd osv - At oplevelsen derfor blev voldsommere, end den reelt var. Det er vel det der sker når vores sanser påvirkes. Eller måske er det kun mine. :lol:
Men vi er jo tilbage i det samme som jeg skrev tidligere? Det er et spørgsmål om hvad vi i vores hoveder er vant til. Den generation vi er i, er vant til at en bil startede i et ryk, efterfulgt af et "vruuuum", kort pause, hvor du skiftede gear, når gearet blev koblet ind gav det et nyt ryk da den fik fat, og "vruuum" lyden startede samme sted som i første gear. Alt det forbinder vi med at køre hurtigt.

Selv børn siger de lyde når de leger med biler og bliver lidt ældre. Helt små børn ved godt en bil siger vrum, når de bliver en anelse ældre ved de godt de siger vruum *gearskifte* vruum igen. Fordi de er vant til det.

En elbil trækker i et væk, og giver et ryk i starten, men bibeholder nogenlunde det samme hele vejen op.

Jeg betvivler ikke at folk føler som du beskriver, og jeg betvivler heller ikke at du har den følelse, men i min verden er det ikke andet end netop det. Følelser, for det man er vant til - det gør hverken en elbil mere eller mindre sjov at køre i.

Edit: var der i øvrig ikke noget med at VW smed "vrum" lyde ud via højtalere i golf GTI? for at kunne leve op til nogle støjregler, men fordi kunderne havde det som det du beskriver med at det bare ikke var en rigtig bil uden de lyde.
Jeg skriver netop, at en 143 er en gammel møgkasse. Jeg anerkender til fulde, at minderne er meget bedre end bilen. Hvordan du får det til, at jeg hellere vil køre i sådan en forstår jeg ikke. Det gør bare ikke en moderne lastbil mindre kønsløs.

Selvfølgelig handler det om følelser. Jeg har aldrig påstået andet. Jeg har flere gange påpeget, at det handler om sanser der påvirkes.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author Morten Hedensted for the post (total 2):
martintaBrianDS
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 807 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af martinta » 21. sep 2021, 09:10

Morten Hedensted skrev:
21. sep 2021, 08:45
Jeg skriver netop, at en 143 er en gammel møgkasse. Jeg anerkender til fulde, at minderne er meget bedre end bilen. Hvordan du får det til, at jeg hellere vil køre i sådan en forstår jeg ikke. Det gør bare ikke en moderne lastbil mindre kønsløs.

Selvfølgelig handler det om følelser. Jeg har aldrig påstået andet. Jeg har flere gange påpeget, at det handler om sanser der påvirkes.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det var egentlig bare den måde jeg tolkede det du skrev på, beklager hvis det var en forkert tolkning :-)

Men tolkede dit "kønsløse" beskrivelse af en moderne lastbil til at der måtte være et køn på en gammel 143 ;)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af HansH » 21. sep 2021, 09:12

Morten Hedensted skrev:
21. sep 2021, 08:45
Jeg skriver netop, at en 143 er en gammel møgkasse. Jeg anerkender til fulde, at minderne er meget bedre end bilen. Hvordan du får det til, at jeg hellere vil køre i sådan en forstår jeg ikke. Det gør bare ikke en moderne lastbil mindre kønsløs.

Selvfølgelig handler det om følelser. Jeg har aldrig påstået andet. Jeg har flere gange påpeget, at det handler om sanser der påvirkes.
Jeg havde en 143 Topline trækker da jeg kørte ved Morten Rahbek. Det var dælme en fin bil ... dengang.
Den skulle bruge 15 økopoint for at gå gennem Østrig, haha.. :D :D

Nok om det. Jeg kan sagtens følge de ting Morten Hedensted bringer på bane. Men også modsvarene.

Ud over lyden, så synes jeg også, at det faktum at en forbrændingsmotor ikke har en lineær momentkurve, stiller en udfordring til chaufføren.
Evnen til at skifte gear helt perfekt, og ramme de rigtige omdr. tal hvor den trækker allerbedst, giver i hvert fald en tilfredsstillelse når man forcerer en krads stigning med 40 tons.
Hvis det bare er at træde pedalen ned i bunden på radiobilen, så kan enhver abe jo klare det.

Jeg er med på at dette aspekt er mange gange mere afgørende/tydeligt når vi snakker tung trafik fremfor personbil, men jeg ser det blot som endnu et eksempel på at en elbil er langt mere letkørt og kræver mindre af chafutten end en fossilbil gør.
Og tak for det. Jeg har ingen problemer med det, og glæder mig godt nok til de får stumper nok til at samle en Skoda til os! :)
These users thanked the author HansH for the post (total 3):
Morten Hedenstedmartintajansom
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Morten Hedensted » 21. sep 2021, 09:22

HansH skrev:
Morten Hedensted skrev:
21. sep 2021, 08:45
Jeg skriver netop, at en 143 er en gammel møgkasse. Jeg anerkender til fulde, at minderne er meget bedre end bilen. Hvordan du får det til, at jeg hellere vil køre i sådan en forstår jeg ikke. Det gør bare ikke en moderne lastbil mindre kønsløs.

Selvfølgelig handler det om følelser. Jeg har aldrig påstået andet. Jeg har flere gange påpeget, at det handler om sanser der påvirkes.
Jeg havde en 143 Topline trækker da jeg kørte ved Morten Rahbek. Det var dælme en fin bil ... dengang.
Den skulle bruge 15 økopoint for at gå gennem Østrig, haha.. :D :D

Nok om det. Jeg kan sagtens følge de ting Morten Hedensted bringer på bane. Men også modsvarene.

Ud over lyden, så synes jeg også, at det faktum at en forbrændingsmotor ikke har en lineær momentkurve, stiller en udfordring til chaufføren.
Evnen til at skifte gear helt perfekt, og ramme de rigtige omdr. tal hvor den trækker allerbedst, giver i hvert fald en tilfredsstillelse når man forcerer en krads stigning med 40 tons.
Hvis det bare er at træde pedalen ned i bunden på radiobilen, så kan enhver abe jo klare det.

Jeg er med på at dette aspekt er mange gange mere afgørende/tydeligt når vi snakker tung trafik fremfor personbil, men jeg ser det blot som endnu et eksempel på at en elbil er langt mere letkørt og kræver mindre af chafutten end en fossilbil gør.
Og tak for det. Jeg har ingen problemer med det, og glæder mig godt nok til de får stumper nok til at samle en Skoda til os! :)
16 økopoint. Som man kunne dampe af med kaffemaskinen og genbruge.

Du beskriver mine tanker langt bedre end jeg tydeligvis selv har evnet. Tak for det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author Morten Hedensted for the post (total 3):
HansHmartintajansom
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af DanielB12 » 21. sep 2021, 09:46

HansH skrev:
21. sep 2021, 09:12

Ud over lyden, så synes jeg også, at det faktum at en forbrændingsmotor ikke har en lineær momentkurve, stiller en udfordring til chaufføren.
Evnen til at skifte gear helt perfekt, og ramme de rigtige omdr. tal hvor den trækker allerbedst, giver i hvert fald en tilfredsstillelse når man forcerer en krads stigning med 40 tons.
Hvis det bare er at træde pedalen ned i bunden på radiobilen, så kan enhver abe jo klare det.
Jeg var på Transportmessen her i sidste uge, og snakkede med blandt andet Frode Laursen - de har efterhånden ingen lastbiler tilbage med manuelt gear.. Snakkede også med Ejner Hessel der sælger Mercedes, og de sælger heller ikke mange lastbiler med manuelt gear... De har endda et kørersystem, Fleet, så vognmanden kan indstille - OtA - en masse parametre ift. brændstoføkonomi etc, generelt eller på del-strækninger, f.eks. Kassel-bakkerne hvor nogen chauffører tænker i Pooooooooweeeeeer! og ikke så meget intelligens og forudsigelighed.

Han mente ikke det var kommet til danmark endnu i samme stil, men i udlandet har flere af de store vognmandsforretninger større afdelinger med f.eks. matematikere siddende, og regne på de forskellige faste strækninger de kører, og lave modeller der passer til hvordan bilen skal performe, ift. hvilket gods er med, vejr, vind.. Så indledes det via det her program og så kan chaufføren næsten ikke andet end at følge det..

Så vi er ikke langt fra abe-stadiet :lol:

De to Mercedes'er vi har her på skolen til skolekørsel, er også med automatgear - efter krav fra branchen.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af SteffenR » 21. sep 2021, 10:01

Når de ikke skal skifte gear, så er der mere tid til, at myrde prostituerede. :mrgreen:
Senest rettet af SteffenR 21. sep 2021, 10:54, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author SteffenR for the post (total 2):
DanielB12Realtor
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af HansH » 21. sep 2021, 10:02

DanielB12 skrev:
21. sep 2021, 09:46
Jeg var på Transportmessen her i sidste uge, og snakkede med blandt andet Frode Laursen - de har efterhånden ingen lastbiler tilbage med manuelt gear.. Snakkede også med Ejner Hessel der sælger Mercedes, og de sælger heller ikke mange lastbiler med manuelt gear... De har endda et kørersystem, Fleet, så vognmanden kan indstille - OtA - en masse parametre ift. brændstoføkonomi etc, generelt eller på del-strækninger, f.eks. Kassel-bakkerne hvor nogen chauffører tænker i Pooooooooweeeeeer! og ikke så meget intelligens og forudsigelighed.

Han mente ikke det var kommet til danmark endnu i samme stil, men i udlandet har flere af de store vognmandsforretninger større afdelinger med f.eks. matematikere siddende, og regne på de forskellige faste strækninger de kører, og lave modeller der passer til hvordan bilen skal performe, ift. hvilket gods er med, vejr, vind.. Så indledes det via det her program og så kan chaufføren næsten ikke andet end at følge det..

Så vi er ikke langt fra abe-stadiet :lol:

De to Mercedes'er vi har her på skolen til skolekørsel, er også med automatgear - efter krav fra branchen.
Du har fuldstændig ret.

Første stadie i den udvikling var at lastbilerne fik automatgear og indbygget et system til "chaufførtræning" i infoskærmen.
Den giver point for en masse ting ... hvor god man er til at udnytte bevægelsesenergien, hvor god man er til at undgå at benytte bilens driftsbremse, osv. ....
Det går der naturligt lidt sport i for de fleste, dvs at man forsøger at opnå så høj en score som muligt. Dels for sin egen pondus' skyld, men dels også fordi vognmanden kan aflæse de tal derhjemme.

Dernæst er der bare gradvist blevet bygget mere og mere intelligens ind i bilerne, så de "hjælper" - dvs nærmest overtager - den slags beslutninger for chaufføren.
Prediktiv fartpilot som ud fra navi'ens kortdata kender terrænets topografi, og derfor kan regne ud at den godt kan lette på speederen 100m før en bakketop, så vogntoget bare kan rulle af hen over toppen, for så at samle fart op igen når det går nedad på den anden side.

De to store poster i godstransport på gummihjul er 1) chaufførlønninger og 2) brændstof.
Den første "optimerer" man ved at få arbejdskraft fra fattige lande til at køre :? , og den anden optimeres med alle de her teknik- og overvågningstiltag.

Så det er helt rigtigt når du siger, at også lastbilerne allerede i mange år har arbejdet sig hen mod abestadiet.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 807 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af martinta » 21. sep 2021, 10:19

HansH skrev:
21. sep 2021, 10:02
Du har fuldstændig ret.

Første stadie i den udvikling var at lastbilerne fik automatgear og indbygget et system til "chaufførtræning" i infoskærmen.
Den giver point for en masse ting ... hvor god man er til at udnytte bevægelsesenergien, hvor god man er til at undgå at benytte bilens driftsbremse, osv. ....
Det går der naturligt lidt sport i for de fleste, dvs at man forsøger at opnå så høj en score som muligt. Dels for sin egen pondus' skyld, men dels også fordi vognmanden kan aflæse de tal derhjemme.

Dernæst er der bare gradvist blevet bygget mere og mere intelligens ind i bilerne, så de "hjælper" - dvs nærmest overtager - den slags beslutninger for chaufføren.
Prediktiv fartpilot som ud fra navi'ens kortdata kender terrænets topografi, og derfor kan regne ud at den godt kan lette på speederen 100m før en bakketop, så vogntoget bare kan rulle af hen over toppen, for så at samle fart op igen når det går nedad på den anden side.

De to store poster i godstransport på gummihjul er 1) chaufførlønninger og 2) brændstof.
Den første "optimerer" man ved at få arbejdskraft fra fattige lande til at køre :? , og den anden optimeres med alle de her teknik- og overvågningstiltag.

Så det er helt rigtigt når du siger, at også lastbilerne allerede i mange år har arbejdet sig hen mod abestadiet.
Ja, det er sjovt med udviklingen.

Dengang jeg kørte var den store "gevindst" at man forsøgte at lade bilerne holde mindre og mindre ude. Så man lavede ruter imellem lagre. Så en chauffør kunne køre fra padborg-Hasselühne, eller Padborg-Goedeken. Så havde man omvenddt en chaffør der kørte samme tur modsat, så eks. Breskens-hasslühne. Og så kunne de bytte halvejs, vende retur. Og så havde man "kun" betalt en polsk chauffør for de 10 timer det tog, i stedet for 10 timer + pause, fordi de på den måde altid var "hjemme" når de sov.

Når så lasten er landet på en terminale i nærheden af leveringsstedet, så ryger det på en bil hvor man så sætter en lokal chauffør til at levere, så det virker som om man bruger national arbejdskraft. Så i holland er det en hollandsk chauffør der leverer, i Danmark en dansk (eller en som kan dansk) osv, ovenstående er naturligvis også bundet i reglerne for cabotage kørsel.

Men det positive ved at lastbilen selv sørger for at forudse terrænet er da at vi slipper for chauffører som sover, når de så kommer til en bakke bliver de taget med bukserne nede, og må kravle op af bakken, og derved stopper alle biler bagved.

Selv nede ved elbtunnel i tyskland er der jo nærmest ubegrænsede chauffører som er kravlet op af udkørslen fordi de ikke fik skiftet ned i tide.

Omkring chauffør lønninger, så er det en sjov udvikling. Først var det polske chauffører, så blev de for dyre, så blev det rumænske chauffører, men de er også for dyre, og i dag er det philipinere som bliver fløjet herop for xx antal måneder, og så fløjet hjem igen.

Det er en nådesløs branche, pris betyder alt.

Men vi kom vist lidt ud på et sidespor.

On topic:

https://insideevs.com/news/533923/volks ... ion-1year/

Jeg aner ikke hvor troværdige det medie er, den kom fra en reklame på facebook, så den skal nok tages med et gran salgt, men er lidt skidt hvis den virkelig har så stor degradation på de første Id.3'er

Dertil, så er det så vidt jeg kan læse baseret på én bil, så hvor videnskabelig den er, men bliver interessant at se om VW måske skal have optimere på deres batteri management i bilerne så de ikke bliver så slidt.
These users thanked the author martinta for the post:
HansH

DanielPT
Medlem
Indlæg: 554
Tilmeldt: 12. nov 2013, 09:23
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 45 times
Been thanked: 42 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af DanielPT » 21. sep 2021, 12:31

Var ude og køre med min bror i hans Polestar 2 den anden dag. Kæft en fed bil! God kvalitet, hurtig, lydløs, fedt med Google system. Det er sku fremtiden!

asej
Medlem
Indlæg: 753
Tilmeldt: 23. jun 2008, 07:05
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 32 times
Been thanked: 64 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af asej » 21. sep 2021, 13:27

DanielPT skrev:
21. sep 2021, 12:31
Var ude og køre med min bror i hans Polestar 2 den anden dag. Kæft en fed bil! God kvalitet, hurtig, lydløs, fedt med Google system. Det er sku fremtiden!
Ja hvis den bare havde et bagagerum var jeg på...
Tidligere biler: '83 Mazda 323 1.3, '84 Nissan Silvia S12 2.0 DOHC, '99 Peugeot 306 Roland Garros 1.8, '03 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI, '07 Octavia Combi RS TDI, '11 Mercedes C220 CDI Avantgarde Stc Aut
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D

DennisT
Medlem
Indlæg: 755
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 41 times
Been thanked: 43 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af DennisT » 21. sep 2021, 16:03

Var ude og se på diverse elbiler i dag, da Mercedesen alligevel skulle til service!

Fandt ud af at VW ID3 er ude af regnskabet.
IMG_20210921_085832.jpg
IMG_20210921_085832.jpg (148.75 KiB) Vist 543 gange
ID4 var jeg dog overrasket over pladsmæssigt, men kan ikke forene mig med udseende og kabine!
IMG_20210921_085846.jpg
IMG_20210921_085846.jpg (167.59 KiB) Vist 543 gange
Så så på audi Q4 som jeg havde store forventninger til, men der blev jeg altså skuffet over bilen! Den virkede billig i en forstand jeg ikke havde troet!
Og syntes den virkede mindre end ID4 inden i!
IMG_20210921_085028.jpg
IMG_20210921_085028.jpg (292.7 KiB) Vist 543 gange
Audi etron havde den rigtige audi følelse men havner desværre i en prisklasse hvor jeg ikke kan være med og rækkevidde er ikke så imponerende!
IMG_20210921_083716.jpg
IMG_20210921_083716.jpg (174.06 KiB) Vist 543 gange
Så er der audi gt som jeg nok aldrig får råd til! Den er ellers lækker!
IMG_20210921_085127.jpg
IMG_20210921_085127.jpg (255.36 KiB) Vist 543 gange
Hos Mercedes var der så eqa som jeg har dømt ude allerede inden start! Den rører ikke rigtig noget i mig!
EQC rammer desværre også en pris seddel hvor jeg ikke kan være med og der er rækkevidde heller ikke imponerende! Men fandt mig godt til rette i den, ligesom med audi etron!
IMG_20210921_082354.jpg
IMG_20210921_082354.jpg (143.47 KiB) Vist 543 gange
Så røg jeg lige forbi tesla og så på model 3 og model y, kan altså ikke forstå at folk er sådan efter med kvaliteten og bilen generelt, de opfylder behovet og har god rækkevidde.
Var ikke skuffet som jeg var med VW og audi Q4.
Måske jeg var opmærksom på kvalitet og deres rygte inden jeg så dem og så var positivt overrasket.
IMG_20210921_112708.jpg
IMG_20210921_112708.jpg (278.48 KiB) Vist 543 gange
IMG_20210921_112723.jpg
IMG_20210921_112723.jpg (272.31 KiB) Vist 543 gange
Instagram: all_the_good_wine

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af SteffenR » 21. sep 2021, 17:53

Q4 er mindre end både id4 og enyaq, så det er korrekt set
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 290 times
Been thanked: 486 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af superbeszzz » 21. sep 2021, 18:24

DennisT skrev:
21. sep 2021, 16:03
Var ude og se på diverse elbiler i dag, da Mercedesen alligevel skulle til service!

Fandt ud af at VW ID3 er ude af regnskabet.
IMG_20210921_085832.jpg

ID4 var jeg dog overrasket over pladsmæssigt, men kan ikke forene mig med udseende og kabine!
IMG_20210921_085846.jpg

Så så på audi Q4 som jeg havde store forventninger til, men der blev jeg altså skuffet over bilen! Den virkede billig i en forstand jeg ikke havde troet!
Og syntes den virkede mindre end ID4 inden i!
IMG_20210921_085028.jpg

Audi etron havde den rigtige audi følelse men havner desværre i en prisklasse hvor jeg ikke kan være med og rækkevidde er ikke så imponerende!
IMG_20210921_083716.jpg

Så er der audi gt som jeg nok aldrig får råd til! Den er ellers lækker!
IMG_20210921_085127.jpg

Hos Mercedes var der så eqa som jeg har dømt ude allerede inden start! Den rører ikke rigtig noget i mig!
EQC rammer desværre også en pris seddel hvor jeg ikke kan være med og der er rækkevidde heller ikke imponerende! Men fandt mig godt til rette i den, ligesom med audi etron!
IMG_20210921_082354.jpg

Så røg jeg lige forbi tesla og så på model 3 og model y, kan altså ikke forstå at folk er sådan efter med kvaliteten og bilen generelt, de opfylder behovet og har god rækkevidde.
Var ikke skuffet som jeg var med VW og audi Q4.
Måske jeg var opmærksom på kvalitet og deres rygte inden jeg så dem og så var positivt overrasket.
IMG_20210921_112708.jpg
IMG_20210921_112723.jpg
Man kan hive en let brugt rimeligt udstyret BMW ix3 hjem fra Tyskland for omkring 475.000. Det kunne måske være interessant?
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

DennisT
Medlem
Indlæg: 755
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 41 times
Been thanked: 43 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af DennisT » 21. sep 2021, 18:32

Ja, det kunne måske være en mulighed også, har også kigget på deres sedan men der er jo vanvittige leveringstid på dem!
Instagram: all_the_good_wine

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 807 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af martinta » 21. sep 2021, 19:11

Facebook reklamer giver lidt sjove nyheder i dag.

Det her er ikke direkte elbil relateret, så udover det er en mach-e kunne det jo være sket på en hvilken som helst anden bil. Men er jeg det mig der læser det forkert, eller er det en fejl i monteringen af forruden at den ligefrem kan falde ud? :shock: :lol:

Må alligevel give lidt af et shock hos den stakkel der oplevede den fejl.

https://electrek.co/2021/09/21/ford-rec ... cz7JOMS7ho

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2411
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 204 times
Been thanked: 839 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af TorbenRasmussen » 21. sep 2021, 19:21

Det er glastaget. Der er videoer på YouTube, hvor en Tesla mister taget få meter efter, at den har forladt forhandleren.

Edit: Ahh ja. Anden recall er da på forruden kan jeg se :D men mon ikke det er samme issue. Limen holder ikke.
Senest rettet af TorbenRasmussen 21. sep 2021, 19:22, rettet i alt 1 gang.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af DanielB12 » 21. sep 2021, 19:22

martinta skrev:
21. sep 2021, 19:11
Facebook reklamer giver lidt sjove nyheder i dag.

Det her er ikke direkte elbil relateret, så udover det er en mach-e kunne det jo være sket på en hvilken som helst anden bil. Men er jeg det mig der læser det forkert, eller er det en fejl i monteringen af forruden at den ligefrem kan falde ud? :shock: :lol:

Må alligevel give lidt af et shock hos den stakkel der oplevede den fejl.

https://electrek.co/2021/09/21/ford-rec ... cz7JOMS7ho
Hvis man bruger en forkert lim, eller ikke lader limen hærde korrekt, så bliver limen hård, og så kan den knække. Sådan er det med forruder i hvert fald
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Kims
Nyt medlem
Indlæg: 431
Tilmeldt: 22. apr 2009, 21:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 26 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Kims » 22. sep 2021, 13:16

Nogen der har prøvet og have en bytte bil ved Tesla?
Citroen Grand C4 SpaceTourer 2.0 BlueHDI EAT6
Fiat Punto 1.2 2000
Renault Grand Scenic 1.5DCI 2011
Seat Ibiza 1.4TDI Ecomotive 2009

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Dennis2k » 22. sep 2021, 13:19

Kims skrev:
22. sep 2021, 13:16
Nogen der har prøvet og have en bytte bil ved Tesla?
prøv at undgå det - De byder under markedspris.

Brugt markedet er hot for tiden. Tag hellere forbi en forhandler og få en pris.
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

Kims
Nyt medlem
Indlæg: 431
Tilmeldt: 22. apr 2009, 21:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 26 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Kims » 22. sep 2021, 13:20

Dennis2k skrev:
22. sep 2021, 13:19
Kims skrev:
22. sep 2021, 13:16
Nogen der har prøvet og have en bytte bil ved Tesla?
prøv at undgå det - De byder under markedspris.

Brugt markedet er hot for tiden. Tag hellere forbi en forhandler og få en pris.
De har pt. budt 20.000kr mere end hvad jeg selv gav for et år
Jeg har selv sat den til salg til samme pris som de har budt på den.

Det er et meget fair bud synes jeg
Citroen Grand C4 SpaceTourer 2.0 BlueHDI EAT6
Fiat Punto 1.2 2000
Renault Grand Scenic 1.5DCI 2011
Seat Ibiza 1.4TDI Ecomotive 2009

Brugeravatar
lune
Medlem
Indlæg: 1158
Tilmeldt: 15. jun 2008, 20:13
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sønderborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af lune » 22. sep 2021, 19:03

Ville en ix3 koste 0kr i afgift?

Dieses Angebot habe ich bei 𝗺𝗼𝗯𝗶𝗹𝗲.𝗱𝗲 gefunden:

BMW iX3 Impressive UPE 72.899,-€ RFK GSD Head-Up HiF
Kilometerstand: 0 km Kraftstoffart: Elektro Leistung: 210 kW (286 PS)
Preis: 54.900 €

https://link.mobile.de?link=https%3A%2F ... e=sharedAd
E70 3,0SD Mtech
Mini One 2002
Bmw z4 Coupe 3,0SI

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1721
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 687 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Thor-thor » 22. sep 2021, 19:32

lune skrev:
22. sep 2021, 19:03
Ville en ix3 koste 0kr i afgift?

Dieses Angebot habe ich bei 𝗺𝗼𝗯𝗶𝗹𝗲.𝗱𝗲 gefunden:

BMW iX3 Impressive UPE 72.899,-€ RFK GSD Head-Up HiF
Kilometerstand: 0 km Kraftstoffart: Elektro Leistung: 210 kW (286 PS)
Preis: 54.900 €

https://link.mobile.de?link=https%3A%2F ... e=sharedAd
Med en pris på omkring 600k i dk bør der komme noget afgift på.
Derudover er der flere problemer i denne bil. Hvis du læser forhandlerens bemærkninger er BAFA præmie (miljøcheck) indregnet i prisen, det er naturligvis kun en tysker der kan få det. Derudover skal bilen være mindst 6 mor gammel og have kørt mindst 6000 km, før den betragtes som brugt og kan importeres uden at betale DK moms.
These users thanked the author Thor-thor for the post:
DanielB12

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af DanielB12 » 22. sep 2021, 19:35

lune skrev:
22. sep 2021, 19:03
Ville en ix3 koste 0kr i afgift?

Dieses Angebot habe ich bei 𝗺𝗼𝗯𝗶𝗹𝗲.𝗱𝗲 gefunden:

BMW iX3 Impressive UPE 72.899,-€ RFK GSD Head-Up HiF
Kilometerstand: 0 km Kraftstoffart: Elektro Leistung: 210 kW (286 PS)
Preis: 54.900 €

https://link.mobile.de?link=https%3A%2F ... e=sharedAd
Der kommer dansk moms på, da den er under 6mdr og under 6k km.

Og så læg lige mærke til nederste paragraf, om at de €7500 i tilskud er trukket fra.. Så skal du kende en pølsetysker, som vil købe den og alt det der..

Ellers en fed bil
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Låst

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"