Løst og fast om livet som elbilsejer

Stedet hvor der snakkes VAG biler
nielshm
Medlem
Indlæg: 630
Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 68 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af nielshm » 28. jun 2022, 06:28

https://www.automobiledimension.com/mod ... ang-mach-e

Her er en side med størrelsesforhold mellem en række modeller, med udgangspunkt i Mustang Mach E og tilsvarende konkurrenter.
Bredden generelt kan vel kaldes 6-11 cm. bredere ift. konventionelle stationcars, og lidt mindre for SUV's.

Endnu værre er det for A-segment bilerne. Alle dem der har en Aygo eller UP i dag og er glade for den, får en grim overraskelse, hvis man vel have en elektrisk "minibil" med bare et minimum af rækkevidde. Det bliver biler nærmere i det gamle B-segment i stedet for.
Vi har behov for små biler til byerne, der bliver flere og flere, og nye biler som bare lige er vokset 5 cm. i bredden og 20-40 cm. i længden kan faktisk betyde en hel del.
De små biler er næsten de første som har brug for kompakte solid state batterier, men er nok de sidste som får dem. Så kan der bygges fikse små biler, som også kan overkomme 300 km. kørsel.
These users thanked the author nielshm for the post (total 2):
SyndicateBrianDS

Brugeravatar
DUC-fan
Nyt medlem
Indlæg: 211
Tilmeldt: 14. jan 2015, 19:06
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Midt på Djursland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 35 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af DUC-fan » 28. jun 2022, 14:54

HansH skrev:
27. jun 2022, 08:39
Forleden skulle jeg parkere i en p-kælder under Musikhuset i Århus.
Der holdt en parkeret bil til venstre, og til højre var der en betonsøjle.
Det krævede en ekstra gang frem og tilbage for overhovedet at få svunget næsen ind i p-båsen og gå fri af forhindringerne til siderne.
Dernæst et par gange frem og tilbage for at klistre den helt op af betonsøjlen til højre, så jeg havde så meget plads som muligt fri over mod bilen til venstre. Dels for selv at have mere plads til at stige ud, og dels for at mindske risikoen for at få makkerens dør smækket op i egen side.

Der må man bare sige - vores e-Golf er fuldstændig f###### genial til bykørsel !
Let på tå og adræt, fylder ingenting (i forhold til Enyaq) og fiser om hjørnerne ligesom en go-kart.

Enyaq'en er bedst når den kommer ud hvor der er lidt plads. En landevej/motorvej og så derudaf ... så tager den stikkene hjem.
Lidt sjovt du har det indtryk, jeg har det nærmest omvendt, da jeg synes Enyaq kan dreje noget skarper end vores gamle Kodiaq ;)
/Henrik
2021 Enyaq IV 80 Plus
2021 VW Tiguan 2,0 TDI van Elegance Afleveret - anden firmabil skal findes engang :)
2015 Skoda Octavia Combi 1,6 TDI Ambition*Sønike's tysker*
2000 Honda VFR 800 FI *Sommer sjov*

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af HansH » 28. jun 2022, 19:34

DUC-fan skrev:
28. jun 2022, 14:54
Lidt sjovt du har det indtryk, jeg har det nærmest omvendt, da jeg synes Enyaq kan dreje noget skarper end vores gamle Kodiaq ;)
Jamen det har du helt ret i! Den drejer skarpere end man lige forventer :)

Ikke desto mindre finder jeg Golf'en mere agil i bykørsel og snævre rum, overall set.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

ANAJ
Nyt medlem
Indlæg: 287
Tilmeldt: 9. apr 2017, 15:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 159 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af ANAJ » 28. jun 2022, 19:52

HansH skrev:
DUC-fan skrev:
28. jun 2022, 14:54
Lidt sjovt du har det indtryk, jeg har det nærmest omvendt, da jeg synes Enyaq kan dreje noget skarper end vores gamle Kodiaq ;)
Jamen det har du helt ret i! Den drejer skarpere end man lige forventer :)

Ikke desto mindre finder jeg Golf'en mere agil i bykørsel og snævre rum, overall set.
Jeg kører primært i vores Tesla Y, og når jeg hopper i e-Golfen af og til, bliver jeg altid glædeligt overrasket over hvor komfortabel og nem den er at køre bykørsel i. Helt perfekt bybil, og meget mere komfortabel end Teslaen.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
These users thanked the author ANAJ for the post:
HansH

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1230
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 625 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af VWAU » 28. jun 2022, 21:32

ANAJ skrev:
28. jun 2022, 19:52
Helt perfekt bybil, og meget mere komfortabel end Teslaen.
Komforten er jo det helt store problem i e-SUV-biler.
Auto Motor und Sport 14/2022 har en meget uddybende artikel der påpeger, at høj egenvægt / højt tyngdepunkt / tunge hjul (stor uaffjedret masse) / stort frontareal m.v. gør det fysisk umuligt at lave en bil hvor køreegenskaber og affjedringskomfort går op i en højere enhed og konklusionen er, at e-SUV-biler har en affjedringskomfort fra tvivlsom til pinlig samt at vejen frem er el-biler som BMW i4 og Polestar 2.
Vedhæftede filer
qqqq.jpg
qqqq.jpg (57.97 KiB) Vist 1171 gange

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10848
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af GaSelle » 28. jun 2022, 21:37

De er bare udfordret på plads, de "almindelige" elbiler. Det tyske bilblad har givetvis ret i deres påstand; men så må man jo købe en ellert med adaptiv affjedring, så den kan strammes lidt op.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1620 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af BrianDS » 28. jun 2022, 22:01

VWAU skrev:
28. jun 2022, 21:32
ANAJ skrev:
28. jun 2022, 19:52
Helt perfekt bybil, og meget mere komfortabel end Teslaen.
Komforten er jo det helt store problem i e-SUV-biler.
Auto Motor und Sport 14/2022 har en meget uddybende artikel der påpeger, at høj egenvægt / højt tyngdepunkt / tunge hjul (stor uaffjedret masse) / stort frontareal m.v. gør det fysisk umuligt at lave en bil hvor køreegenskaber og affjedringskomfort går op i en højere enhed og konklusionen er, at e-SUV-biler har en affjedringskomfort fra tvivlsom til pinlig samt at vejen frem er el-biler som BMW i4 og Polestar 2.
Polestar 2 er ikke så lav/lille igen, jo, den er lavere end min ENYAQ, men den ligner lidt en af Volvos XC modeller, høj i undervognen
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1160
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 264 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af xbn » 28. jun 2022, 22:19

BrianDS skrev:
28. jun 2022, 22:01

Polestar 2 er ikke så lav/lille igen, jo, den er lavere end min ENYAQ, men den ligner lidt en af Volvos XC modeller, høj i undervognen
Jo, den er vist også bygget på samme platform som xc40.

Men mange af de ting der nævnes gælder vel også SUV’er generelt, og så lige 5-600 kg batteri oveni.
Selv i SUV størrelse virker det også som om der stadig er pladsudfordringer med elbiler, fx med lav sædehøjde ift gulv, at dem på bagsædet ikke kan have fødderne under forsædet og bagagerum/lasterevne der er mindre end almindelige mellemklasse stationcars (og så bz4x, som ikke engang har plads til et handskerum).
Billede

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af Korreborg » 28. jun 2022, 22:34

xbn skrev:
28. jun 2022, 22:19
Selv i SUV størrelse virker det også som om der stadig er pladsudfordringer med elbiler, fx med lav sædehøjde ift gulv, at dem på bagsædet ikke kan have fødderne under forsædet
Det er det gode ved Volvo/Polestars løsning. Den er bygget på SMA platformen = Fossil platform.
De har så lagt batterier i midten, så der er plads til benene ved bagsæderne.
Billede
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1160
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 264 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af xbn » 28. jun 2022, 22:41

Korreborg skrev:
28. jun 2022, 22:34
Det er det gode ved Volvo/Polestars løsning. Den er bygget på SMA platformen = Fossil platform.
De har så lagt batterier i midten, så der er plads til benene ved bagsæderne.
Jo, men bagagerummet er også kun 20 liter større end i en Fabia :)
Men det er smart nok, og det burde vel også gavne køreegenskaberne at vægten er mere centreret.
Billede

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1620 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af BrianDS » 29. jun 2022, 07:38

xbn skrev:
28. jun 2022, 22:19
BrianDS skrev:
28. jun 2022, 22:01

Polestar 2 er ikke så lav/lille igen, jo, den er lavere end min ENYAQ, men den ligner lidt en af Volvos XC modeller, høj i undervognen
Jo, den er vist også bygget på samme platform som xc40.

Men mange af de ting der nævnes gælder vel også SUV’er generelt, og så lige 5-600 kg batteri oveni.
Selv i SUV størrelse virker det også som om der stadig er pladsudfordringer med elbiler, fx med lav sædehøjde ift gulv, at dem på bagsædet ikke kan have fødderne under forsædet og bagagerum/lasterevne der er mindre end almindelige mellemklasse stationcars (og så bz4x, som ikke engang har plads til et handskerum).
Enig i det med pladsen, en stor elbil er ikke meget mere rummelig end en mindre familiebil.
ENYAQ som jeg har er der god plads ved bagsædet, men bagagerummet er lille, dog blandt de største jeg kunne få ;-)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1834
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 41 times
Been thanked: 196 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af Jannik » 2. jul 2022, 10:12

@Gaselle: frunk til din iX3 når den lander.

https://youtu.be/0glq8jh58NQ
https://frunk.company.site
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: VW e-Golf - 04/2020
Kommende til fruen: BMW iX1 eDrive20 M-Sport m. Premium, Driving Assistant og Komfort-pakker.
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10848
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af GaSelle » 2. jul 2022, 18:51

Jannik skrev:
2. jul 2022, 10:12
@Gaselle: frunk til din iX3 når den lander.

https://youtu.be/0glq8jh58NQ
https://frunk.company.site
Har set den, tak :) Det undrer mig det ikke er standard; så havde løsningen måske været lidt pænere integreret med fx et låg og afdækning rundt om. Den blev i øvrigt produceret i onsdags, bilen.

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1160
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 264 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af xbn » 10. jul 2022, 15:25

Bummer
Screenshot_20220710-162359_Facebook.jpg
Screenshot_20220710-162359_Facebook.jpg (100.1 KiB) Vist 736 gange
Billede

Brugeravatar
majbom
Aktiv medlem
Indlæg: 2789
Tilmeldt: 23. jun 2008, 08:43
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Midtfyn
Has thanked: 78 times
Been thanked: 152 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af majbom » 10. jul 2022, 15:44

xbn skrev:Bummer
Screenshot_20220710-162359_Facebook.jpg
Det er da bare at ringe til policen?
Jeg holdt engang foran en indkørsel (jeg kan ikke huske om jeg ikke havde set den eller hvad), der blev jeg ringet op af politiet som bad mig flytte min bil.
These users thanked the author majbom for the post:
DanielB12
//morten

Sort Seat Leon 1,2 TSI Style 2016 ~135.000km
Billede

Tidligere biler: Ford Escort 1.1 1982 | VW Golf II 1,8 CL 1989 | VW Golf III 1,8 CL 1996 | VW Golf III 2,8 VR6 1996 | VW Passat 3B 1,9 TDI Variant 2000 | VW Golf II 1,6 CL 1986 | VW Golf III 1,8 Rolling Stones 1995 | VW Passat 3C 2,0 TDI Variant Highline DSG 2008 | Sort Opel Corsa D 1,2 2007

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1160
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 264 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af xbn » 10. jul 2022, 18:30

majbom skrev:
10. jul 2022, 15:44
xbn skrev:Bummer

Screenshot_20220710-162359_Facebook.jpg
Det er da bare at ringe til policen?
Jeg holdt engang foran en indkørsel (jeg kan ikke huske om jeg ikke havde set den eller hvad), der blev jeg ringet op af politiet som bad mig flytte min bil.
De fik det løst hurtigt, ved ikke hvordan. Men deres garage er også næsten på en offentlig p plads, så det er nok nemt at lade sig friste.
Billede

nielshm
Medlem
Indlæg: 630
Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 68 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af nielshm » 15. jul 2022, 03:38

Et billede fra parkeringskælderen under hotellet i Prag. Taget med vidvinkel, for pladsen er meget mindre end det ser ud til.
Prag er frygtelig ift parkering og de pladser som allerede findes passer til bybiler og ikke stationcars, SUV og elbiler.
Kommer man så i en kælder, så snævres det lige en tak mere.
Opladning er en by i Rusland, jeg ser ikke nogle punkter til det.

Jeg holder med Corollaen og skal ud i morgen. Rampen op er bag væggen med brandskabet, så der skal virkelig vrides hårdt, og lirkes frem og tilbage rigtig mange gange..
Kælderen er i øvrigt slet ikke fuld, jeg tror simpelthen ikke jeg kom hjem, hvis alle pladser var fyldt.
Der er feks en plads mod væggen med brandskabet, hvilket gør passagen bagom Opel'en næsten umulig, hvis jeg skulle være så uheldig.
Vedhæftede filer
20220714_213902.jpg
20220714_213902.jpg (157.18 KiB) Vist 509 gange
These users thanked the author nielshm for the post:
BrianDS

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4410 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af DanielB12 » 15. jul 2022, 06:46

Ja, Prag er generelt ikke en bil-venlig by i den gamle midte. Vi boede på Hilton og var glad for valet-parkering både da vi kom og da vi kørte - var i p-kælderen og hente et par ting og din beskrivelse passer ganske godt til den.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1620 times

Re: Løst og fast om livet som elbilsejer

Indlæg af BrianDS » 15. jul 2022, 07:33

I Firenze havde vi lejet et værelse på et B&B, og de tilbød tilkøb af parkering i parkeringskælder - endda med "egen garage", det var også fint, vi kom ind og hentede nøglen, og da vi kom tilbage spurgte de om vi ikke kunne finde vej.
Mit svar var at vi kørte i Skoda Octavia Stationcar, og deres svar var bare "åh - kunne du godt få en Octavia ind i garagen?" 😂

man skulle ned i kælderen rundt til højre to gange, og så til højre ind i garagen derefter, alle garager var rundt i en halvcirkel og i midten stod der en betonstolpe, så man skulle køre frem mod garagen diagonalt ud for porten, og bakke ind, så skulle man dreje ind omkring betonstolpen, så den lige kunne vrides forbi, og så huske at spejlene enten skulle klappes ind, eller man skulle være meget sikker på afstanden - inden man kommer helt ind skal man så tømme bagagerummet, for når bilen holder så porten kan lukkes, så kan man hverken gå foran eller bagved bilen, og man skal holde helt mod højre side af bilen, for ellers kan man ikke åbne førerdøren.
Jeg forsøgte om man kunne køre forlæns ind så jeg kunne åbne bagklappen, men det var ikke muligt at dreje ind for betonstolpen (medmindre man havde rigtig 4-hjulsstyring 😂)

Det var et dejligt B&B til en god pris, og tæt på det meste, så bilen kunne blive i garagen de dage vi var der - ENYAQ'en vil nok være svær at få i garagen, men måske det går fordi den kan dreje meget skarpere når den er baghjulstrukken ;-)

Det var året hvor jeg kørte 4.000 km uden at tænke brændstoføkonomi, men alligevel landede på 19,9 km/l (på kørecomputeren) med fuld oppakning igennem Europa og tilbage igen ;-)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"