Brug af donkraft på EV’er

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
DUC-fan
Nyt medlem
Indlæg: 211
Tilmeldt: 14. jan 2015, 19:06
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Midt på Djursland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 35 times

Brug af donkraft på EV’er

Indlæg af DUC-fan » 13. maj 2023, 10:56

Hej VAG-folk, ikke sikker på om dette er rette sted for post (eller’s må den jo flyttes) - men here we go:
Konen er på den lokale skole og møder mange kommentarer på vores Enyaq, nu kommer en af de mere spøjse:
En af fædre til barn hun har kontakt med (ejer af et lokalt autoværksted) spørger om det var vores bil han have set med et tabt hjul på landevejen :shock: hvortil hun svarer at det var det ikke, og hun mente at det havde hendes mand udmærket styr på, så hjul ikke falder af i utide, hvortil mekanikeren spørger om det blev gjort hjemme med en donkraft, for hvis det var tilfældet, ville vi miste garantien på bilens batteri :?
Kan det virkelig passe?? Har prøvet at google lidt på emnet og ledt lidt i manualen på bilen, men uden resultat :roll:
Nogen der har mere viden om dette??
Senest rettet af DUC-fan 13. maj 2023, 11:04, rettet i alt 1 gang.
/Henrik
2021 Enyaq IV 80 Plus
2021 VW Tiguan 2,0 TDI van Elegance Afleveret - anden firmabil skal findes engang :)
2015 Skoda Octavia Combi 1,6 TDI Ambition*Sønike's tysker*
2000 Honda VFR 800 FI *Sommer sjov*

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Brug af donkraft på EV’er

Indlæg af HansH » 13. maj 2023, 10:59

DUC-fan skrev:
13. maj 2023, 10:56
.. hvortil mekanikeren spørger om det blev gjort hjemme med en donkraft, for hvis det var tilfældet, ville vi miste garantien på bilens batteri :?
Bop-bop... det var alligevel lidt af en skefuld :shock:

Det har jeg intet hørt om, det er ikke nævnt nogen steder i garantibestemmelserne for batteri ... og jeg synes ikke det giver nogen som helst mening.
Jeg vil mene at "bevisbyrden" ligger hos denne mekaniker mht at dokumentere at der er hold i hans påstand.
These users thanked the author HansH for the post:
DUC-fan
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
DUC-fan
Nyt medlem
Indlæg: 211
Tilmeldt: 14. jan 2015, 19:06
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Midt på Djursland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 35 times

Re: Brug af donkraft på EV’er

Indlæg af DUC-fan » 13. maj 2023, 11:01

Tjaaaa - min første tanke var: Han er på kunde jagt :roll:
/Henrik
2021 Enyaq IV 80 Plus
2021 VW Tiguan 2,0 TDI van Elegance Afleveret - anden firmabil skal findes engang :)
2015 Skoda Octavia Combi 1,6 TDI Ambition*Sønike's tysker*
2000 Honda VFR 800 FI *Sommer sjov*

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1719
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 686 times

Re: Brug af donkraft på EV’er

Indlæg af Thor-thor » 13. maj 2023, 11:19

Det lyder da som nogle lidt offensive forældre, der er på den skole :mrgreen:

Har flere gange hørt/læst at "man" fraråder at løfte EV'er på ét punkt/"hjørne" ifm. eks. hjulskift. Angiveligt pga. at de er tunge, så man er bange for skader pga. "vridningen"?
Men har ikke set noget på skrift eller nogen dokumenterede skader....
These users thanked the author Thor-thor for the post:
DUC-fan

Brugeravatar
DUC-fan
Nyt medlem
Indlæg: 211
Tilmeldt: 14. jan 2015, 19:06
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Midt på Djursland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 35 times

Re: Brug af donkraft på EV’er

Indlæg af DUC-fan » 13. maj 2023, 11:28

Thor-thor skrev:
13. maj 2023, 11:19
Det lyder da som nogle lidt offensive forældre, der er på den skole :mrgreen:
Har flere gange hørt/læst at "man" fraråder at løfte EV'er på ét punkt/"hjørne" ifm. eks. hjulskift. Angiveligt pga. at de er tunge, så man er bange for skader pga. "vridningen"?
Men har ikke set noget på skrift eller nogen dokumenterede skader....
Kan da godt mærke den er noget tungere end den gamle Kodiaq, men Enyaq har samme udformning med “løfte punkter” så jeg har ikke tænkt over der skulle være noget galt i at skifte hjul selv :idea:
Eneste bekymring jeg har haft var om donkraft skulle fornyes til en stærkere udgave 8-)
/Henrik
2021 Enyaq IV 80 Plus
2021 VW Tiguan 2,0 TDI van Elegance Afleveret - anden firmabil skal findes engang :)
2015 Skoda Octavia Combi 1,6 TDI Ambition*Sønike's tysker*
2000 Honda VFR 800 FI *Sommer sjov*

Brugeravatar
_Jensen
Medlem
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 15. jul 2015, 19:27
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 87 times
Been thanked: 413 times

Re: Brug af donkraft på EV’er

Indlæg af _Jensen » 13. maj 2023, 11:49

Jeg har haft samme tanker ang vrid af karrosseri, da det er mange kræfter på spil. Men har aldrig hørt/eller læst det skulle være no no område. Jeg har dog købt en 3 tons donkraft da min lille på 1,5 tons siger “forkerte” lyde når jeg brugte den.
These users thanked the author _Jensen for the post:
DUC-fan
Bh John
2024 Xpeng G9 Performens
2022 ID.4 GTX
2019 Tiguan 2.0 TDI IQ.Drive 150 HK DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI Highline 150 HK DSG
2016 Golf Variant 1.4 TSI Comfortline 125 HK DSG

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2733
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 497 times

Re: Brug af donkraft på EV’er

Indlæg af Nicklossi » 13. maj 2023, 12:37

Mon ikke han er generel modstander af elbiler, og så kommer med selvopfundne grunde til at blive ved med at hade dem?

Mht. løftepunkt, så tænker jeg bestemt ikke det er noget problem. Der er større kræfter på spil når bilen kører.

Marsmous
Nyt medlem
Indlæg: 167
Tilmeldt: 9. aug 2008, 15:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 18 times

Re: Brug af donkraft på EV’er

Indlæg af Marsmous » 13. maj 2023, 13:35

Ved godt det ikke ligger i mænds natur men hvis man kigger i instruktionsbogen for en enyaq (har bare taget en tilfældig årgang på skoda.dk - antager ikke det er årgangs afhængigt) så beskriver Skoda selv hvordan man skal bruge donkraft så vil mene man er ret så home safe
Vedhæftede filer
Screenshot_20230513_143304_Chrome.jpg
Screenshot_20230513_143304_Chrome.jpg (40.41 KiB) Vist 1898 gange
Screenshot_20230513_143222_Chrome.jpg
Screenshot_20230513_143222_Chrome.jpg (41.99 KiB) Vist 1898 gange
These users thanked the author Marsmous for the post (total 2):
DUC-fanKMDTHY
Nuværende:
2019 Skoda Superb 1.5 TSI DSG combi business edition
2018 VW e-Golf

Tidligere:
2014 Skoda Octavia III 1.6 TDI DSG hatchback elegance
1995 Audi A4 b5 1.6
1997 VW vento 1.8

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 806 times
Been thanked: 697 times

Re: Brug af donkraft på EV’er

Indlæg af martinta » 13. maj 2023, 16:23

DUC-fan skrev:
13. maj 2023, 10:56
Hej VAG-folk, ikke sikker på om dette er rette sted for post (eller’s må den jo flyttes) - men here we go:
Konen er på den lokale skole og møder mange kommentarer på vores Enyaq, nu kommer en af de mere spøjse:
En af fædre til barn hun har kontakt med (ejer af et lokalt autoværksted) spørger om det var vores bil han have set med et tabt hjul på landevejen :shock: hvortil hun svarer at det var det ikke, og hun mente at det havde hendes mand udmærket styr på, så hjul ikke falder af i utide, hvortil mekanikeren spørger om det blev gjort hjemme med en donkraft, for hvis det var tilfældet, ville vi miste garantien på bilens batteri :?
Kan det virkelig passe?? Har prøvet at google lidt på emnet og ledt lidt i manualen på bilen, men uden resultat :roll:
Nogen der har mere viden om dette??
Ud fra den logik vil vejhjælp jo aldrig kunne hjælpe dig med andet end at slæbe bilen væk hvis du punkterer på en tur. :)

Men tager vi den et skridt videre, så vil det være en anelse upassende at eks. VW sælger et reservehjulskit til VW ID.4 hvis det ikke er tilladt at bruge, og hvor man må formode det er en klassisk nød donkraft som følger med i sættet.

https://app.volkswagen.dk/app/web/priva ... igt+udstyr
reservehjul.jpg
reservehjul.jpg (82.14 KiB) Vist 1864 gange
Retfærdigvis skal det siges at jeg ikke har fundet den samme i skoda's butik, men siden begge er på samme platform bør et løft jo skade begge to ligemeget hvis det var tilfældet.

Så enten, så er han dårligt informeret, og ellers har du at gøre med en mekaniker som er på kundejagt.
These users thanked the author martinta for the post (total 2):
HansHDUC-fan

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2054
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 483 times
Been thanked: 248 times

Re: Brug af donkraft på EV’er

Indlæg af donfetaful » 13. maj 2023, 19:25

Nicklossi skrev:
13. maj 2023, 12:37
Mon ikke han er generel modstander af elbiler, og så kommer med selvopfundne grunde til at blive ved med at hade dem?

Mht. løftepunkt, så tænker jeg bestemt ikke det er noget problem. Der er større kræfter på spil når bilen kører.
Vil give dig ret. Har godt hørt den før, men det er aldrig faldet mig ind, de gange jeg har skiftet hjul på vores BMW i3.

Jeg vil sidestille det med at en bil i carbon ville flække eller en bil i stål blive skæv, ved at hæve et hjul af gangen. Tåbeligt.
These users thanked the author donfetaful for the post:
DUC-fan

Brugeravatar
DUC-fan
Nyt medlem
Indlæg: 211
Tilmeldt: 14. jan 2015, 19:06
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Midt på Djursland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 35 times

Re: Brug af donkraft på EV’er

Indlæg af DUC-fan » 13. maj 2023, 19:50

Marsmous skrev:
13. maj 2023, 13:35
Ved godt det ikke ligger i mænds natur men hvis man kigger i instruktionsbogen for en enyaq (har bare taget en tilfældig årgang på skoda.dk - antager ikke det er årgangs afhængigt) så beskriver Skoda selv hvordan man skal bruge donkraft så vil mene man er ret så home safe
Nu vil jeg så at sige lige til “bunds” i denne sag, så var lige på knæ i garagen!
IMG_2157.jpeg
IMG_2157.jpeg (150.54 KiB) Vist 1799 gange
Det ”våde” er glasrens for at finde markering - lidt for mange jordbrugs køretøjer på vejene herude på Djursland pt :x
IMG_2158.jpeg
IMG_2158.jpeg (129.58 KiB) Vist 1799 gange
Skoda har “gemt” løfte mærkerne allernederst på panelet, har ikke tænkt over det da jeg som sagt bare kiggede efter løfte punktet (forhøjning/forstærkning i samling) på tidligere skoda modeller er det en større og godt synlig trekant markering på bundpanel / plastik :|
Vist på tide at opgraderer værktøjs samlingen med en bedre donkraft - den der har mest grej når han dør vinder :lol:
/Henrik
2021 Enyaq IV 80 Plus
2021 VW Tiguan 2,0 TDI van Elegance Afleveret - anden firmabil skal findes engang :)
2015 Skoda Octavia Combi 1,6 TDI Ambition*Sønike's tysker*
2000 Honda VFR 800 FI *Sommer sjov*

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1230
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 625 times

Re: Brug af donkraft på EV’er

Indlæg af VWAU » 15. maj 2023, 12:36

martinta skrev:
13. maj 2023, 16:23
........ og hvor man må formode det er en klassisk nøddonkraft som følger med i sættet.
Det er det. Vel det mest tåbelige "udstyr" ever. Det ødelægger jo bagagerummet tæt på 100% :roll:
Vedhæftede filer
11A07312903C-reservewielset-19-inch-b1687ac6c4-605.jpg
11A07312903C-reservewielset-19-inch-b1687ac6c4-605.jpg (33.91 KiB) Vist 1661 gange

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 806 times
Been thanked: 697 times

Re: Brug af donkraft på EV’er

Indlæg af martinta » 15. maj 2023, 12:50

VWAU skrev:
15. maj 2023, 12:36
martinta skrev:
13. maj 2023, 16:23
........ og hvor man må formode det er en klassisk nøddonkraft som følger med i sættet.
Det er det. Vel det mest tåbelige "udstyr" ever. Det ødelægger jo bagagerummet tæt på 100% :roll:
:D Ud fra dit billede havde jeg ret :lol: Det var ikke et helt dårligt gæt hvis jeg selv skal sige det.

Men enig, og når man jævnligt læser tråde hvor folk bruger den donkraft fast til at skifte imellem vinter/sommerhjul - de har betydeligt mere tillid til den end jeg har.

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Brug af donkraft på EV’er

Indlæg af majland » 15. maj 2023, 13:14

martinta skrev:
15. maj 2023, 12:50
Men enig, og når man jævnligt læser tråde hvor folk bruger den donkraft fast til at skifte imellem vinter/sommerhjul - de har betydeligt mere tillid til den end jeg har.
En ford ejer i familien reklamerede over at hans donkraft havde fejlet efter et par års brug. Han havde selv skiftet mellem sommer og vinterhjul med den. Han fik også svaret at det kun var en nøddonkraft til brug i tilfælde af punkteringer ....

Men den klassiske saksedonkraft fåes i forskellige udformninger. Jeg har en i campingvognen der er købt for små penge og ikke vejer eller fylder alverden. Den er afair rated til 1500kg og det er campingvognens totalvægt så med vægt på det andet hjul og træktøjet bude det være nok til et hjulskifte på den. Ellers må jeg vente på vejhjælp og en større donkraft. Jeg er kun engang punkteret med campingvogn og det var på motorvejen et sted med autoværn på ydersiden af nødsporet (en lånt vogn før vi selv købte). Så er der ikke meget plads at arbejde på og skulle nok have rekvireret både vejhælp og en skiltevogn til at spærre første vognbane ...
These users thanked the author majland for the post:
martinta
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 806 times
Been thanked: 697 times

Re: Brug af donkraft på EV’er

Indlæg af martinta » 15. maj 2023, 15:26

majland skrev:
15. maj 2023, 13:14
martinta skrev:
15. maj 2023, 12:50
Men enig, og når man jævnligt læser tråde hvor folk bruger den donkraft fast til at skifte imellem vinter/sommerhjul - de har betydeligt mere tillid til den end jeg har.
En ford ejer i familien reklamerede over at hans donkraft havde fejlet efter et par års brug. Han havde selv skiftet mellem sommer og vinterhjul med den. Han fik også svaret at det kun var en nøddonkraft til brug i tilfælde af punkteringer ....

Men den klassiske saksedonkraft fåes i forskellige udformninger. Jeg har en i campingvognen der er købt for små penge og ikke vejer eller fylder alverden. Den er afair rated til 1500kg og det er campingvognens totalvægt så med vægt på det andet hjul og træktøjet bude det være nok til et hjulskifte på den. Ellers må jeg vente på vejhjælp og en større donkraft. Jeg er kun engang punkteret med campingvogn og det var på motorvejen et sted med autoværn på ydersiden af nødsporet (en lånt vogn før vi selv købte). Så er der ikke meget plads at arbejde på og skulle nok have rekvireret både vejhælp og en skiltevogn til at spærre første vognbane ...
Den historie med at folk reklamere over den har jeg også hørt før, så der er nok flere som misforstår formålet med den donkraft en man lige tror.

Må nok anerkende, at hvis jeg punkterer med CV, så ringer jeg vil vejhjælp og lader dem håndtere det. Det gælder egentlig også hvis jeg punkterer på motorvejen - ikke at det vil være ret meget anerledes end at skifte dem hjemme i garagen, men har ikke noget behov for at stå ubeskyttet på motorvejen med folk der laver alt mulig andet end at køre bil. En autohjælp har trodsalt tilpas mange blink til at 95% af folk burde opdage den :)
These users thanked the author martinta for the post:
akaup

Brugeravatar
DUC-fan
Nyt medlem
Indlæg: 211
Tilmeldt: 14. jan 2015, 19:06
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Midt på Djursland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 35 times

Re: Brug af donkraft på EV’er

Indlæg af DUC-fan » 29. maj 2023, 08:13

For lige at runde denne lille "mekaniker hvervekampagne" af - så førte den faktisk noget godt med sig ;)
Fruen sad lidt med på sidelinien da emnet brlev drøfte i starten, så det faldt helt naturligt at lade et ord falde om at min gamle donkraft engenlig ikke var "up for the job" - det blev godkendt unden problemer 8-) Så i fremtiden når der er sager der skal indkøbes bliver det lagt op her først - ser ud til at det har en positiv indvirkning på min bedre halvdel :lol:
IMG_2196.JPG
Nyt løfte grej :)
IMG_2196.JPG (123.91 KiB) Vist 1452 gange
These users thanked the author DUC-fan for the post (total 4):
EsbenJjansomHansHDanielB12
/Henrik
2021 Enyaq IV 80 Plus
2021 VW Tiguan 2,0 TDI van Elegance Afleveret - anden firmabil skal findes engang :)
2015 Skoda Octavia Combi 1,6 TDI Ambition*Sønike's tysker*
2000 Honda VFR 800 FI *Sommer sjov*

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2733
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 497 times

Re: Brug af donkraft på EV’er

Indlæg af Nicklossi » 29. maj 2023, 09:55

DUC-fan skrev:
29. maj 2023, 08:13
For lige at runde denne lille "mekaniker hvervekampagne" af - så førte den faktisk noget godt med sig ;)
Fruen sad lidt med på sidelinien da emnet brlev drøfte i starten, så det faldt helt naturligt at lade et ord falde om at min gamle donkraft engenlig ikke var "up for the job" - det blev godkendt unden problemer 8-) Så i fremtiden når der er sager der skal indkøbes bliver det lagt op her først - ser ud til at det har en positiv indvirkning på min bedre halvdel :lol:
IMG_2196.JPG
Hvilken donkraft har du investeret i?

Brugeravatar
DUC-fan
Nyt medlem
Indlæg: 211
Tilmeldt: 14. jan 2015, 19:06
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Midt på Djursland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 35 times

Re: Brug af donkraft på EV’er

Indlæg af DUC-fan » 29. maj 2023, 10:17

Øverst i billede, købt gennem autofix.nu
https://autofix.nu/produkter/8682-donkr ... de-460-mm/
Virkelig fin service, viste sig at pakke var for tung til at gå til "afleverings sted" så fik et opkald om det var i orden at pakke blev sendt til privat add. - det protestere man jo ikke imod :) fin service!!
Har senere fundet den billigere, men ikke fra DK firma!!
/Henrik
2021 Enyaq IV 80 Plus
2021 VW Tiguan 2,0 TDI van Elegance Afleveret - anden firmabil skal findes engang :)
2015 Skoda Octavia Combi 1,6 TDI Ambition*Sønike's tysker*
2000 Honda VFR 800 FI *Sommer sjov*

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 141 times
Been thanked: 199 times

Re: Brug af donkraft på EV’er

Indlæg af peter w » 29. maj 2023, 14:32

DUC-fan skrev:
13. maj 2023, 10:56
Hej VAG-folk, ikke sikker på om dette er rette sted for post (eller’s må den jo flyttes) - men here we go:
Konen er på den lokale skole og møder mange kommentarer på vores Enyaq, nu kommer en af de mere spøjse:
En af fædre til barn hun har kontakt med (ejer af et lokalt autoværksted) spørger om det var vores bil han have set med et tabt hjul på landevejen :shock: hvortil hun svarer at det var det ikke, og hun mente at det havde hendes mand udmærket styr på, så hjul ikke falder af i utide, hvortil mekanikeren spørger om det blev gjort hjemme med en donkraft, for hvis det var tilfældet, ville vi miste garantien på bilens batteri :?
Kan det virkelig passe?? Har prøvet at google lidt på emnet og ledt lidt i manualen på bilen, men uden resultat :roll:
Nogen der har mere viden om dette??
HVad har Skoda forklaret om det?
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2733
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 497 times

Re: Brug af donkraft på EV’er

Indlæg af Nicklossi » 29. maj 2023, 17:11

DUC-fan skrev:
29. maj 2023, 10:17
Øverst i billede, købt gennem autofix.nu
https://autofix.nu/produkter/8682-donkr ... de-460-mm/
Virkelig fin service, viste sig at pakke var for tung til at gå til "afleverings sted" så fik et opkald om det var i orden at pakke blev sendt til privat add. - det protestere man jo ikke imod :) fin service!!
Har senere fundet den billigere, men ikke fra DK firma!!
Okay.
Til den pris tror jeg at jeg havde valgt en Bahco 😃
These users thanked the author Nicklossi for the post (total 2):
Mikkel GKMDTHY

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1379
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 218 times

Re: Brug af donkraft på EV’er

Indlæg af Henrik2800 » 29. maj 2023, 17:31

Ligner ret meget Biltema´s alu/stål 2,5 ton, til kr. 1.099,-
Billede

BGS. kr. 2.498,-.
Billede
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1251
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 481 times

Re: Brug af donkraft på EV’er

Indlæg af Target » 29. maj 2023, 17:40

Henrik2800 skrev:
29. maj 2023, 17:31
Ligner ret meget Biltema´s alu/stål 2,5 ton, til kr. 1.099,-
Billede

BGS. kr. 2.498,-.
Billede
Men der står jo ikke BGS på... :lol:
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 141 times
Been thanked: 199 times

Re: Brug af donkraft på EV’er

Indlæg af peter w » 29. maj 2023, 18:14

DUC-fan skrev:
29. maj 2023, 08:13
For lige at runde denne lille "mekaniker hvervekampagne" af - så førte den faktisk noget godt med sig ;)
Fruen sad lidt med på sidelinien da emnet brlev drøfte i starten, så det faldt helt naturligt at lade et ord falde om at min gamle donkraft engenlig ikke var "up for the job" - det blev godkendt unden problemer 8-) Så i fremtiden når der er sager der skal indkøbes bliver det lagt op her først - ser ud til at det har en positiv indvirkning på min bedre halvdel :lol:
IMG_2196.JPG
Jeg er ikke med. Hvorfor er der to donkrafter på fotoet, når du kun har købt en? Er den anden den gamle? Den ser bare ny ud, og nærmest magen til den første. Jeg er forvirret.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 806 times
Been thanked: 697 times

Re: Brug af donkraft på EV’er

Indlæg af martinta » 29. maj 2023, 19:32

DUC-fan skrev:
29. maj 2023, 08:13
For lige at runde denne lille "mekaniker hvervekampagne" af - så førte den faktisk noget godt med sig ;)
Fruen sad lidt med på sidelinien da emnet brlev drøfte i starten, så det faldt helt naturligt at lade et ord falde om at min gamle donkraft engenlig ikke var "up for the job" - det blev godkendt unden problemer 8-) Så i fremtiden når der er sager der skal indkøbes bliver det lagt op her først - ser ud til at det har en positiv indvirkning på min bedre halvdel :lol:
For maksimal effektivitet, så laver du lige en anden tråd mens hun ikke kigger med, hvor du skriver hvad du gerne vil opnå :lol: Så kan vi lettere garantere resultatet 8-) :D
These users thanked the author martinta for the post:
Target

Brugeravatar
DUC-fan
Nyt medlem
Indlæg: 211
Tilmeldt: 14. jan 2015, 19:06
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Midt på Djursland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 35 times

Re: Brug af donkraft på EV’er

Indlæg af DUC-fan » 30. maj 2023, 12:49

peter w skrev:
29. maj 2023, 18:14
Jeg er ikke med. Hvorfor er der to donkrafter på fotoet, når du kun har købt en? Er den anden den gamle? Den ser bare ny ud, og nærmest magen til den første. Jeg er forvirret.
Kan godt se at billede ikke viser særlig godt hvad jeg ville sige - men ny donkraft øverst (større/kraftigere) end min gamle nederst!!
Henrik2800 skrev:
29. maj 2023, 17:31
Ligner ret meget Biltema´s alu/stål 2,5 ton, til kr. 1.099,-
Til grin kan man altid blive, :oops: Det havede jeg SGU ikke set (har ikke noget mod Biltema, de var bare lige røget ud af ligningen :o ) uden klistermærker - helt magen til - IK??
/Henrik
2021 Enyaq IV 80 Plus
2021 VW Tiguan 2,0 TDI van Elegance Afleveret - anden firmabil skal findes engang :)
2015 Skoda Octavia Combi 1,6 TDI Ambition*Sønike's tysker*
2000 Honda VFR 800 FI *Sommer sjov*

Carsten Nielsen
Medlem
Indlæg: 1053
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:02
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Rudersdal
Has thanked: 4 times
Been thanked: 17 times

Re: Brug af donkraft på EV’er

Indlæg af Carsten Nielsen » 30. maj 2023, 21:07

Er på anden aludonkraft fra Biltema. Den første blev utæt i cylinderen og svedte olie. Den nuværende er noget pangel i kardanleddet til sænkning.

Jeg tror jeg graver dybere i lommen og køber Bahco næste gang.

Normalt er jeg ellers tilfreds med det værktøj jeg har købt i Biltema.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Carsten
Ford S-max 2.0 TDCi
VW Golf3 1.8 solgt
Seat Ibiza 6L (facelift) 1,4 reference solgt
Golf 4 1,8 20V highline Solgt
Audi A4 B6 2,0 20V Avant solgt
Skoda Octavia 1U 1.8T elegance combi (for anden gang i bilens levetid)

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2155
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 611 times
Been thanked: 459 times

Re: Brug af donkraft på EV’er

Indlæg af KMDTHY » 31. maj 2023, 07:12

Nicklossi skrev:
29. maj 2023, 17:11
Okay.
Til den pris tror jeg at jeg havde valgt en Bahco 😃
Enig, jeg havde nok valgt denne i stedet.
Vedhæftede filer
Screenshot 2023-05-31 at 08.11.21.png
Screenshot 2023-05-31 at 08.11.21.png (157.79 KiB) Vist 1136 gange
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4409 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Brug af donkraft på EV’er

Indlæg af DanielB12 » 31. maj 2023, 07:19

Du har jo 14 dages returret, så det er da bare at gøre brug af det. Besparelsen må kunne dække køreturen til Hedensted et par gange eller 3 😄
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Brug af donkraft på EV’er

Indlæg af Mike H » 31. maj 2023, 07:57

DUC-fan skrev:
30. maj 2023, 12:49
Det havede jeg SGU ikke set (har ikke noget mod Biltema, de var bare lige røget ud af ligningen :o ) uden klistermærker - helt magen til - IK??
løftesko yderkant er sort på den ene og grå på den anden ;) - så ikke 100% ens :lol:

Nu du har 2 donkraft'er - så får man vel mindre vrid ved at løfte både for og bag i den ene side (samtidig). Så kan man også skifte 2 hjul ad gangen. (altså med mindre du er 'bukke-mand').
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"