Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
Andy
Medlem
Indlæg: 826
Tilmeldt: 1. jul 2008, 19:29
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 11 times
Been thanked: 120 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Andy » 1. jun 2022, 21:35

Er der nogen herinde som har valgt Clever som elselskab?
2021 Audi e-tron GT
2023 Mercedes C300e
2012 Porsche 911 Carrera 3,4L

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6495
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6878 times
Been thanked: 1829 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 1. jun 2022, 21:37

Andy skrev:Er der nogen herinde som har valgt Clever som elselskab?
Min mor og min bror har Clever Unlimited med Clever Power

Det fungerer fint, og de får en regning der er nogenlunde enkel at forstå hver måned.

Rabatten på 100 kr/md på Unlimited kompenserer jo så rigeligt for de 49 kr/md for Power, og de har maksimal fleksibilitet og komfort i forhold til at skulle sætte sig ind i priserne hele tiden.

Jeg selv har desværre ikke muligheden, jeg kører for lidt, og jeg har solceller
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1419
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 71 times
Been thanked: 295 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af majland » 1. jun 2022, 22:07

eichmeier skrev:
1. jun 2022, 19:42
Jer der har elbil.

Hvilket lade abonnement har I ?
Jeg har elvarme og derfor ikke nogen abb til hjemmebrug. På farten har jeg brugt et Clever Go og et Skoda Powerpass med et gratis første års abb der har givet lave ladepriser

Har også købt en eon og plugsurfing brik men ikke brugt dem endnu.

På min arbejsplads kan jeg lade med Spirii og appen Northe (Tidligere Charge4go) har også gode priser mange steder: https://play.google.com/store/apps/deta ... l=da&gl=US
These users thanked the author majland for the post:
BrianDS
Anders Majland, Billede2021 Skoda Enyaq iV 80
Billede2020 Yamaha Ténéré 700 Billede2003 VW Beetle Cabriolet 2.0
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d

eichmeier
Medlem
Indlæg: 762
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:00
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 62 times
Been thanked: 47 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af eichmeier » 2. jun 2022, 06:30

Tak for svar - læser lidt videre....

/eichmeier
These users thanked the author eichmeier for the post:
BrianDS

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 11041
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 713 times
Been thanked: 2031 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af GaSelle » 2. jun 2022, 06:42

Hvis du kører nok, er Clever fint. Den månedlige abb. pris for Unlimited er pt. 1098kr inkl. det midlertidige tillæg og refusionen for april var 2.88kr/KWh. Så lader du mere end 1098/2.88=381,25KWh hjemme om måneden eller noget ude også, så kan det betale sig.

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 2087
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 326 times
Been thanked: 544 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af superbeszzz » 2. jun 2022, 08:15

GaSelle skrev:
2. jun 2022, 06:42
Hvis du kører nok, er Clever fint. Den månedlige abb. pris for Unlimited er pt. 1098kr inkl. det midlertidige tillæg og refusionen for april var 2.88kr/KWh. Så lader du mere end 1098/2.88=381,25KWh hjemme om måneden eller noget ude også, så kan det betale sig.
Bemærk, at han har nedsat el-afgift. Så kan Clever ret hurtigt betale sig. Jeg betalte dkk 1,62 inkl. alt pr kWh i april og fik dkk 2,88 i refusion. Med 600 kWh forbrugt til opladning endte den samlede pris for mit Clever abonnement:

- abonnement DKK 799
- el forbrug DKK 972
- el refusion DKK -1.728

I alt. 43 kroner til betaling af fremdrivningsmiddel for en måned.
Herrebil: 2023 Mercedes EQE AMG 53 4-matic+ - Manufaktur hvid, Nappa læder, Hyperscreen, 4-hjulsstyring, Premium-plus, træk, Carbon interiør, alcantara-himmel oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - BMW X5 e45, Porsche Taycan Cross Turismo, 2 x Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6361
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2233 times
Been thanked: 755 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af jansom » 2. jun 2022, 08:37

Hvorfor får du så høj refusion? Troede kun det var 1,12 kr

Og hvor langt kører man på 600 kWh og i hvilken bil?
-No one is more hated than he who speaks the truth-

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6495
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6878 times
Been thanked: 1829 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 2. jun 2022, 08:43

superbeszzz skrev:
2. jun 2022, 08:15
GaSelle skrev:
2. jun 2022, 06:42
Hvis du kører nok, er Clever fint. Den månedlige abb. pris for Unlimited er pt. 1098kr inkl. det midlertidige tillæg og refusionen for april var 2.88kr/KWh. Så lader du mere end 1098/2.88=381,25KWh hjemme om måneden eller noget ude også, så kan det betale sig.
Bemærk, at han har nedsat el-afgift. Så kan Clever ret hurtigt betale sig. Jeg betalte dkk 1,62 inkl. alt pr kWh i april og fik dkk 2,88 i refusion. Med 600 kWh forbrugt til opladning endte den samlede pris for mit Clever abonnement:

- abonnement DKK 799
- el forbrug DKK 972
- el refusion DKK -1.728

I alt. 43 kroner til betaling af fremdrivningsmiddel for en måned.
Du har helt ret, men det er utroligt det skal være så svært og uigennemskueligt.

Du har reduceret elafgift, det vil sige prisen havde sandsynligvis været omkring 2,72 kr/kWh hvis du betalte fuld elafgift, selvom du betaler fuld afgift af en del af dit forbrug, så antager jeg her at det er det det har kostet at lade bilen.

Det vil sige, hvis prisen er ens, så er der forskellige regnestykker alt efter hvordan ens hus er opvarmet og om man har egenproduktion af strøm.

Samme regnestykke med et hus med fjernvarme og solceller.
- abonnement: 799 kr
- elforbrug: 1.632 kr
- refusion: -1.728 kr
Total: 703 kr (1.148 kr med energitillæg)

Samme regnestykke hvis man har Clever Power (og ingen solceller eller tilsvarende)
- abonnement: 699 kr
- elforbrug: 0 kr
- refusion: 0 kr
Total: 699 kr (+49 kr til Power) (1.144 kr med energitillæg)

Samme regnestykke hvis man har refusion
- abonnement: 69 kr
- elforbrug: 1.632 kr
- refusion: -672 kr
Total: 1.029 kr

Samme regnestykke hvis man har solceller, uden Clever
- abonnement: 0 kr
- elforbrug: 1.632 kr
- refusion: 0 kr
Total: 1.632 kr


Ved 400 kWh ser det så lidt anderledes ud, for der når man Break Even på stort set det hele (undtagen ved elbaseret opvarmning, eller ved solceller, der hhv. er billigere eller dyrere), med energitilægget sker der også noget med balancen.
- abonnement 799 kr
- el forbrug 648 kr
- el refusion -1.152 kr
Total: 295 kr (740 kr med energitillæg)

Samme regnestykke med et hus med fjernvarme og solceller.
- abonnement: 799 kr
- elforbrug: 1.088 kr
- refusion: -1.152 kr
Total: 735 kr (1.180 kr med energitillæg)

Samme regnestykke hvis man har Clever Power (og ingen solceller eller tilsvarende)
- abonnement: 699 kr
- elforbrug: 0 kr
- refusion: 0 kr
Total: 699 kr (+49 kr til Power) (1.144 kr med energitillæg)

Samme regnestykke hvis man har refusion
- abonnement: 69 kr
- elforbrug: 1.088 kr
- refusion: -401 kr
Total: 756 kr

Samme regnestykke hvis man har solceller, uden Clever
- abonnement: 0 kr
- elforbrug: 1.088 kr
- refusion: 0 kr
Total: 1.088 kr


Pointen er at det er helt tosset at det kan være så forskelligt hvad det koster at køre i den samme bil, baseret på om man har elbaseret opvarmning eller solceller eller ingen af delene.
Misforstå mig ikke, jeg synes det er fedt nogen kan køre billigt, men jeg synes det er ufedt at der er så stor forskel, og det skal være et regnestykke der kigger på en længere horisont for hvordan man vil lade bilen.

Opladning ude er så ikke taget med - men det gør det kun endnu værre...
Senest rettet af BrianDS 2. jun 2022, 08:48, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
HansHjansom
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6495
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6878 times
Been thanked: 1829 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 2. jun 2022, 08:46

jansom skrev:
2. jun 2022, 08:37
Hvorfor får du så høj refusion? Troede kun det var 1,12 kr

Og hvor langt kører man på 600 kWh og i hvilken bil?
Det er ikke refusion, det er Clevers tilbagebetaling, som ikke har noget at gøre med refusion, det er også derfor abonnementet er så højt, og energitillægget ligeså.

Refusion er 1,10 eller 1,12 ved alle de selskaber jeg har set på, men ingen af dem giver refusion hvis du har solceller eller elvarme, for de kan ikke trække refusionen fra staten.

Hvis det seneste forslag bliver vedtaget i næste uge, så vil refusion og elafgift falde til cirka 93 øre/kWh fremfor 112 øre/kWh (med moms), det går lige op med det som prisen så skal falde, men der er også tanker om at tarifferne skal stige, og så bliver det dyrere - alt i alt, stadig komplekst og dyrt, men med en større andel man ikke kan få refunderet.
These users thanked the author BrianDS for the post:
HansH
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6361
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2233 times
Been thanked: 755 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af jansom » 2. jun 2022, 09:08

Jeg giver op…det er simpelthen for bøvlet
These users thanked the author jansom for the post:
DanielB12
-No one is more hated than he who speaks the truth-

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6495
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6878 times
Been thanked: 1829 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 2. jun 2022, 10:15

jansom skrev:
2. jun 2022, 09:08
Jeg giver op…det er simpelthen for bøvlet
ej, come on - det er bøvlet, men det kan lade sig gøre.

Hvis du ved hvor meget du vil køre, om du har elvarme og/eller solceller, så får du hurtigt et svar som kan gøre det nogenlunde enkelt - selvom reglerne er fjollede og tåbelige.
These users thanked the author BrianDS for the post:
jansom
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1411
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 432 times
Been thanked: 256 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Passatg 3c » 2. jun 2022, 10:39

Her kan du få et hurtigt overblik: https://ladepris.dk/
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 11041
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 713 times
Been thanked: 2031 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af GaSelle » 2. jun 2022, 11:52

superbeszzz skrev:
2. jun 2022, 08:15
GaSelle skrev:
2. jun 2022, 06:42
Hvis du kører nok, er Clever fint. Den månedlige abb. pris for Unlimited er pt. 1098kr inkl. det midlertidige tillæg og refusionen for april var 2.88kr/KWh. Så lader du mere end 1098/2.88=381,25KWh hjemme om måneden eller noget ude også, så kan det betale sig.
Bemærk, at han har nedsat el-afgift. Så kan Clever ret hurtigt betale sig. Jeg betalte dkk 1,62 inkl. alt pr kWh i april og fik dkk 2,88 i refusion. Med 600 kWh forbrugt til opladning endte den samlede pris for mit Clever abonnement:

- abonnement DKK 799
- el forbrug DKK 972
- el refusion DKK -1.728

I alt. 43 kroner til betaling af fremdrivningsmiddel for en måned.
Det var også med udgangspunkt. Men mit regnestykke var bare for at ‘tjene’ abonnementet hjem.

hpo
Medlem
Indlæg: 922
Tilmeldt: 7. okt 2014, 21:55
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Skovlunde
Has thanked: 23 times
Been thanked: 78 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af hpo » 2. jun 2022, 11:56

Ja og når der er flyttet nok over til elopvarmming så fjerner de refusionen bare vent og se
A3 3,2 vr6

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6361
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2233 times
Been thanked: 755 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af jansom » 2. jun 2022, 12:03

BrianDS skrev:
jansom skrev:
2. jun 2022, 09:08
Jeg giver op…det er simpelthen for bøvlet
ej, come on - det er bøvlet, men det kan lade sig gøre.

Hvis du ved hvor meget du vil køre, om du har elvarme og/eller solceller, så får du hurtigt et svar som kan gøre det nogenlunde enkelt - selvom reglerne er fjollede og tåbelige.
Ca 50.000 km årligt fordelt på to biler, 60/40

Ingen elvarme eller solceller
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1419
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 71 times
Been thanked: 295 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af majland » 2. jun 2022, 12:17

hpo skrev:
2. jun 2022, 11:56
Ja og når der er flyttet nok over til elopvarmming så fjerner de refusionen bare vent og se
Forstår din pointe og er helt enig i at det er en stor risiko. Enhver afgift skrue kan skrues begge veje og det går som regel hurtigst opad .... Men det er ikke længe siden at elafgiften for elvarme blev sat ned og den almindelige bliver sat ned her 1/7 og der en politisk aftale om at sætte den yderligere ned frem mod 2030. Men os med solceller i gruppe 6 har lært at det en aftale kun er en aftale til der der politisk flertal for at lave den om ..,,

Men det er forkert at tale om refusion i forbindelse med elvarme. Der er tale om en reduceret elafgift for forbrug over 4000kWh uanset hvad den bruges til. Den sats blev næmest fjernet per 1/12021 (0,8 øre/kWh plus moms) og gjorde det rentabelt for mange at etablere elvarme i form af varmepumper. (tidligere år har den hedder 21,0 25,9 25,7 40,5 38,3 (fra 2020 tilbage til 2016)

Den almindelige energiafgift er pt 90,3 øre/kWh plus moms. El til process (som elbilladning) er kun belagt med 0,4øre/kWh. Det er derfor at refusionsabb'erne kan give refusion på op til 89,9 øre/kWh (plus moms)

Men når elafgiften falder så falder refusionen selvfølgelig også
These users thanked the author majland for the post (total 2):
DanielB12BrianDS
Anders Majland, Billede2021 Skoda Enyaq iV 80
Billede2020 Yamaha Ténéré 700 Billede2003 VW Beetle Cabriolet 2.0
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 2087
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 326 times
Been thanked: 544 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af superbeszzz » 2. jun 2022, 13:32

BrianDS skrev:
2. jun 2022, 08:46
jansom skrev:
2. jun 2022, 08:37
Hvorfor får du så høj refusion? Troede kun det var 1,12 kr

Og hvor langt kører man på 600 kWh og i hvilken bil?
Det er ikke refusion, det er Clevers tilbagebetaling, som ikke har noget at gøre med refusion, det er også derfor abonnementet er så højt, og energitillægget ligeså.

Refusion er 1,10 eller 1,12 ved alle de selskaber jeg har set på, men ingen af dem giver refusion hvis du har solceller eller elvarme, for de kan ikke trække refusionen fra staten.

Hvis det seneste forslag bliver vedtaget i næste uge, så vil refusion og elafgift falde til cirka 93 øre/kWh fremfor 112 øre/kWh (med moms), det går lige op med det som prisen så skal falde, men der er også tanker om at tarifferne skal stige, og så bliver det dyrere - alt i alt, stadig komplekst og dyrt, men med en større andel man ikke kan få refunderet.
Clever unlimited er umiddelbart det eneste, der giver refusion, selvom du har elvarme.
Herrebil: 2023 Mercedes EQE AMG 53 4-matic+ - Manufaktur hvid, Nappa læder, Hyperscreen, 4-hjulsstyring, Premium-plus, træk, Carbon interiør, alcantara-himmel oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - BMW X5 e45, Porsche Taycan Cross Turismo, 2 x Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

hpo
Medlem
Indlæg: 922
Tilmeldt: 7. okt 2014, 21:55
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Skovlunde
Has thanked: 23 times
Been thanked: 78 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af hpo » 2. jun 2022, 14:35

majland skrev:
2. jun 2022, 12:17
hpo skrev:
2. jun 2022, 11:56
Ja og når der er flyttet nok over til elopvarmming så fjerner de refusionen bare vent og se
Forstår din pointe og er helt enig i at det er en stor risiko. Enhver afgift skrue kan skrues begge veje og det går som regel hurtigst opad .... Men det er ikke længe siden at elafgiften for elvarme blev sat ned og den almindelige bliver sat ned her 1/7 og der en politisk aftale om at sætte den yderligere ned frem mod 2030. Men os med solceller i gruppe 6 har lært at det en aftale kun er en aftale til der der politisk flertal for at lave den om ..,,

Men det er forkert at tale om refusion i forbindelse med elvarme. Der er tale om en reduceret elafgift for forbrug over 4000kWh uanset hvad den bruges til. Den sats blev næmest fjernet per 1/12021 (0,8 øre/kWh plus moms) og gjorde det rentabelt for mange at etablere elvarme i form af varmepumper. (tidligere år har den hedder 21,0 25,9 25,7 40,5 38,3 (fra 2020 tilbage til 2016)

Den almindelige energiafgift er pt 90,3 øre/kWh plus moms. El til process (som elbilladning) er kun belagt med 0,4øre/kWh. Det er derfor at refusionsabb'erne kan give refusion på op til 89,9 øre/kWh (plus moms)

Men når elafgiften falder så falder refusionen selvfølgelig også
Det var egentligt heller ikke refusion jeg mente men reduceret afgift,men bare vent der går ikke længe før de får øje på det og så forsvinder det,både det ene og det andet
A3 3,2 vr6

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 615
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 166 times
Been thanked: 151 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af EsbenJ » 2. jun 2022, 15:44

Andy skrev:Er der nogen herinde som har valgt Clever som elselskab?
Jeg har og det har givet ro i maven fordi jeg har vished for at jeg ikke smider strøm til 4 kr/kWh på bilen men kun får tilbagebetalt 3.

Anden bonus er at det er meget simpelt med 2 regninger hver måned. En for faktisk elforbrug 2 måneder før og en for kommende abonnement på ladning.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

Brugeravatar
KHADK
Nyt medlem
Indlæg: 389
Tilmeldt: 7. aug 2012, 12:24
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: DANMARK igen :-)
Has thanked: 109 times
Been thanked: 25 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af KHADK » 2. jun 2022, 16:03

Andy skrev:
1. jun 2022, 21:35
Er der nogen herinde som har valgt Clever som elselskab?
Jeg har valgt dem, da de også leverer strøm til bilen. Nemt og overskueligt synes jeg.
Tesla Model 3 Long Range
Skoda Superb GreenLine Elegance Solgt
Golf VI BlueMotion Solgt

koden
Nyt medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 18. nov 2008, 11:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 81 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af koden » 2. jun 2022, 16:41

donfetaful skrev:
30. maj 2022, 18:02
Så må man punge ud til en ny lader fordi SKAT ikke vil tage en lader med ekstern bimåler for gode varer mere.
Ja det er helt skørt... men havde godt hørt det ville blive sådan.

Nå men hvordan skal den bimåler så sidde?
Skal det være en lader med indbygget måler, eller er de ikke så konkrete i deres tekst?

I så fald kan man vel bare sætte måler ud ved siden af lader og kapsle det hele ind i en boks af en art ? :-)

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2104
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 541 times
Been thanked: 275 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af donfetaful » 2. jun 2022, 17:08

Ja jeg tænkte på det, men jeg gider ikke til at kæmpe med SKAT om det, da det altid vil være en halv løsning. Jeg synes heller ikke man skal lægge refusions firmaet det til last.

Videre.

Vi får også en hurtigere lader og en intelligent en også. Hurra for forbrugshelvedet
Kør og vær glad 🛻💨

Brugeravatar
DanielB12
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4618 times
Been thanked: 2040 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 2. jun 2022, 17:10

koden skrev:
2. jun 2022, 16:41
donfetaful skrev:
30. maj 2022, 18:02
Så må man punge ud til en ny lader fordi SKAT ikke vil tage en lader med ekstern bimåler for gode varer mere.
Ja det er helt skørt... men havde godt hørt det ville blive sådan.

Nå men hvordan skal den bimåler så sidde?
Skal det være en lader med indbygget måler, eller er de ikke så konkrete i deres tekst?

I så fald kan man vel bare sætte måler ud ved siden af lader og kapsle det hele ind i en boks af en art ? :-)
Som jeg har forstået det i en gruppe på Facebook, så skal det være sådan at man ikke kan komme til forbindelsen mellem lader og måler; altså at man ikke lige kan smide et kabel ind og suge strøm til andre ting. Derved skal den være helt indbygget i laderen, og afskærmet.

Men gad vide hvad deres plan er med de mange omformere fra bil til almindeligt stik der kommer nu… en F150 Lightning hvis man finder sådan en, har jo hvad der ligner 10-12 udtag, som kan levere strøm samtidig.. måske ikke ligefrem til varmepumpen, men der kan da alligevel hives nogle kWh ud i løbet af døgnet, som så kan skjules..
Det er jo bare for sjovt

koden
Nyt medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 18. nov 2008, 11:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 81 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af koden » 2. jun 2022, 17:18

Er ladere med indbygget måler plomberet? For ellers er det jo lige meget om måler sider inde i den eller ude.
Så er det vel bare at åbne den og manipulere måler?

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1306
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1165 times
Been thanked: 507 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Target » 2. jun 2022, 17:37

koden skrev:
2. jun 2022, 17:18
Er ladere med indbygget måler plomberet? For ellers er det jo lige meget om måler sider inde i den eller ude.
Så er det vel bare at åbne den og manipulere måler?
Clevers ladere er i hvert fald plomberede. :D
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1306
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1165 times
Been thanked: 507 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Target » 2. jun 2022, 17:39

Er der nogen der har erfaring med Clevers intelligente ladning? Fungerer det godt?
Som jeg umiddelbart forstår det, så kan man i app'en indstille hvornår man skal bruge bilen, og så finder laderen selv ud af i hvilke timer det er billigst at lade bilen?
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 914
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1740 times
Been thanked: 476 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Morten Hedensted » 2. jun 2022, 17:49

Target skrev:
2. jun 2022, 17:39
Er der nogen der har erfaring med Clevers intelligente ladning? Fungerer det godt?
Som jeg umiddelbart forstår det, så kan man i app'en indstille hvornår man skal bruge bilen, og så finder laderen selv ud af i hvilke timer det er billigst at lade bilen?
SÅ intelligent er den kun for beta-brugere pt. for almindelige dødelige, består det intelligente i, at den blokerer for ladning før kl. 23.00. Og så vil den blæse på om strømmen er gratis midt på dagen.
Jeg har koblet intelligent ladning fra og lader Gridio styrer ladningen, den styrer kun efter lavest mulige pris i det tidsvindue der er inden bilen er sat til at skulle være klar.
These users thanked the author Morten Hedensted for the post:
Target
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1306
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1165 times
Been thanked: 507 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Target » 2. jun 2022, 17:56

Morten Hedensted skrev:
2. jun 2022, 17:49
Target skrev:
2. jun 2022, 17:39
Er der nogen der har erfaring med Clevers intelligente ladning? Fungerer det godt?
Som jeg umiddelbart forstår det, så kan man i app'en indstille hvornår man skal bruge bilen, og så finder laderen selv ud af i hvilke timer det er billigst at lade bilen?
SÅ intelligent er den kun for beta-brugere pt. for almindelige dødelige, består det intelligente i, at den blokerer for ladning før kl. 23.00. Og så vil den blæse på om strømmen er gratis midt på dagen.
Jeg har koblet intelligent ladning fra og lader Gridio styrer ladningen, den styrer kun efter lavest mulige pris i det tidsvindue der er inden bilen er sat til at skulle være klar.
Okay, ja det lyder jo ikke voldsomt smart. :)
Må håbe det når at komme ud til alle brugere, inden jeg får min elbil. Ellers må man kigge i retning af alternativer
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2104
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 541 times
Been thanked: 275 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af donfetaful » 2. jun 2022, 18:01

Morten Hedensted skrev:
2. jun 2022, 17:49
Target skrev:
2. jun 2022, 17:39
Er der nogen der har erfaring med Clevers intelligente ladning? Fungerer det godt?
Som jeg umiddelbart forstår det, så kan man i app'en indstille hvornår man skal bruge bilen, og så finder laderen selv ud af i hvilke timer det er billigst at lade bilen?
SÅ intelligent er den kun for beta-brugere pt. for almindelige dødelige, består det intelligente i, at den blokerer for ladning før kl. 23.00. Og så vil den blæse på om strømmen er gratis midt på dagen.
Jeg har koblet intelligent ladning fra og lader Gridio styrer ladningen, den styrer kun efter lavest mulige pris i det tidsvindue der er inden bilen er sat til at skulle være klar.
6ide1p.jpg
6ide1p.jpg (41.46 KiB) Vist 449 gange
These users thanked the author donfetaful for the post:
Target
Kør og vær glad 🛻💨

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1306
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1165 times
Been thanked: 507 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Target » 2. jun 2022, 18:24

Morten Hedensted skrev:
2. jun 2022, 17:49
Target skrev:
2. jun 2022, 17:39
Er der nogen der har erfaring med Clevers intelligente ladning? Fungerer det godt?
Som jeg umiddelbart forstår det, så kan man i app'en indstille hvornår man skal bruge bilen, og så finder laderen selv ud af i hvilke timer det er billigst at lade bilen?
SÅ intelligent er den kun for beta-brugere pt. for almindelige dødelige, består det intelligente i, at den blokerer for ladning før kl. 23.00. Og så vil den blæse på om strømmen er gratis midt på dagen.
Jeg har koblet intelligent ladning fra og lader Gridio styrer ladningen, den styrer kun efter lavest mulige pris i det tidsvindue der er inden bilen er sat til at skulle være klar.
Jeg læste lige lidt om Gridio... Det virker ganske smart og simpelt.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"