Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar

Min situation omkring elbil:

Afstemningen varer indtil 31. dec 2024, 13:39

venter på bedre opladningsmuligheder
3
2%
venter på VAG kommer med nye og bedre modeller
7
6%
venter på der fås en almindelig "indsæt biltype her"
4
3%
venter på ....... ANDET: svar med begrundelse
5
4%
har allerede en elbil
42
34%
har allerede to elbiler
20
16%
har en elbil og overvejer også en elbil som bil nr 2
9
7%
har en ICE bil og overvejer en elbil som bil nr 2
2
2%
køber en snart
15
12%
nej tak, ikke til mig
15
12%
 
Afgivne stemmer: 122

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1775
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 723 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af Thor-thor » 12. jan 2024, 12:50

Ny teknologi falder videreudvikles, som regel med voldsom hast i starten, samtidig med at masseproduktion sænker produktionsomkostninger.
Det er dyrt at være first mover....

Uanset Musk måde at køre forretning på (som jo bestemt ikke har ro og stabilitet i højsædet) Så tror jeg at "de gamle" skal prise sig lykkelige for at de fik et forhåndsvarsel, det har fået dem til at vågne lidt tidligere. Alternativt tænker jeg at de i endnu højere grad var blevet kørt over af kineserne.

ij6210
Medlem
Indlæg: 1390
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 80 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af ij6210 » 12. jan 2024, 14:36

Er Tesla Model Y en rustfælde, eller er det bare et enkelt uheldigt eksempel?
https://www.youtube.com/watch?v=oy9SqT3CYgI&t=54s
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

HenrikH
Medlem
Indlæg: 567
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:49
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 82 times
Been thanked: 148 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af HenrikH » 12. jan 2024, 16:54

ij6210 skrev:
12. jan 2024, 14:36
Er Tesla Model Y en rustfælde, eller er det bare et enkelt uheldigt eksempel?
https://www.youtube.com/watch?v=oy9SqT3CYgI&t=54s
Betyder intet - det er jo et software firma der laver biler. Alle ved software bliver lynhurtigt forældet, så softwaren er forældet før bilen ruster => så intet problem :mrgreen:

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4136
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 37 times
Been thanked: 482 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af Realtor » 12. jan 2024, 18:05

min faste mekker jeg bruger, sammenligner tesla med en 10 år gammel renault. Han mener, at vi om ganske få år vil se mange teslaer ruste voldsomt pga. de ikke er behandlet som typiske europæiske biler og de iøvrigt er skruet sammen primitivt.

om det en and eller ej ved jeg ikke, han er ikke ret meget el-bil fan :lol:
2020 Audi E-tron 55

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1912
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 347 times
Been thanked: 225 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af The Micktrix / Dk » 12. jan 2024, 21:55

Man for hvad man betaler for og den kommer fra USA. Om den så bliver producert et eller andet sted er lige gyldig.

De har aldrig haft for vane at gå op i gummihud under bunden og hjul kasser fra USA. Det er som det er og ja de vil nok ruste ret godt i de samlinger der :shock:

Det bliver ikke lækkert med de stel ledninger der. Det kunne godt give lidt bøvl på sigt.
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

Fonne
Medlem
Indlæg: 1352
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:33
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 9 times
Been thanked: 185 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af Fonne » 12. jan 2024, 22:34

Er altid lidt skeptisk når et firma der lever af at rustbeskytte laver sådan nogle film, men det ligner godt nok nogle steder der kan give problemer efter lidt længere tid i det danske klima.

Alfafreak
Nyt medlem
Indlæg: 349
Tilmeldt: 13. aug 2008, 10:38
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 12 times
Been thanked: 37 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af Alfafreak » 12. jan 2024, 23:56

Realtor skrev:
12. jan 2024, 11:12
El-biler afskrives bare super hurtigt konta fossil, men det er jo en blanding af meget udvikling samt lavere priser der har gjort det.

Min nuværende e-tron har smidt 2/3 af prisen på ca. 4 år og 75tkm
Jeg tror nu ikke at det havde været bedre fordi det havde været en diesel.
Nu med BMW i4

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 186 times
Been thanked: 289 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af claussor » 13. jan 2024, 01:07

Er Model S og X kendte for at ruste? Eller af andet materiale? Kunne det være et pejlemærke for hvor Y og 3 er?

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1177
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 274 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af xbn » 13. jan 2024, 02:13

claussor skrev:
13. jan 2024, 01:07
Er Model S og X kendte for at ruste? Eller af andet materiale? Kunne det være et pejlemærke for hvor Y og 3 er?
Der er vist meget mere aluminium i dem end i 3 og Y.
These users thanked the author xbn for the post:
BrianDS
Billede

Fonne
Medlem
Indlæg: 1352
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:33
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 9 times
Been thanked: 185 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af Fonne » 13. jan 2024, 06:36

En S er primært alu karros, men vil også en bil til 3x prisen af en model 3, så de har måske ikke skulle spare helt så mange steder (Uden at have gravet dybere i det)
These users thanked the author Fonne for the post:
BrianDS

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1635
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 143 times
Been thanked: 202 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af peter w » 13. jan 2024, 07:39

HansH skrev:
12. jan 2024, 08:21

Jeg var ude og prøvekøre en Skoda Enyaq 85 forleden ... bare for lige at tjekke den ud.
Skoda havde åbent hus i weekenden, men det var totalt overrendt, så det blev jeg væk fra.

I forbindelse med den prøvekørsel hørte jeg en lille fugl synge om, at forhandleren pt ikke skulle have sat plader på nogen af deres nye Enyaq'er, da de havde en kraftig mistanke om at der kommer en prisnedsættelse ....... for at følge den reduktion VW netop har spillet ud på ID.4.

Så kan man jo tænke hvad ens eget jern mon egentlig er værd, hvis den skulle byttes/handles i dag....
Det ville nok være en nedtrykkende erkendelse.
De nye 2024 Enyaq har 80HK mere og et stærkt forbedret user interface på infotainment, battery preheating osv. "For free" .....
Eller - faktisk ikke engang "For Free". Faktisk nærmere "For less" ..........

Jeg tror ikke man skal tænke alt for meget i de baner, for så bliver man bare deprimeret .. :) Vi skal bare være tilfredse med at markedet presses i den rigtige retning.
Hej Hans
Hvad synes du om forskellen på 80 og 85? Er forbedringerne mærkbare og gode? Er der stor forskel på hastigheden i infotainmentsystemet?
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13422
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3281 times
Been thanked: 4645 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af HansH » 13. jan 2024, 08:16

peter w skrev:
13. jan 2024, 07:39
HansH skrev:
12. jan 2024, 08:21
Jeg var ude og prøvekøre en Skoda Enyaq 85 forleden ... bare for lige at tjekke den ud.
..
Hej Hans
Hvad synes du om forskellen på 80 og 85 .. Er forbedringerne mærkbare og gode? Er der stor forskel på hastigheden i infotainmentsystemet?
Bestemt ja til begge dele.

De ekstra 80HK kan virkelig mærkes.
Det er lige før jeg vil sige, at det faktisk føles som om den har fået flere ekstra kræfter .. end "kun" de 80HK.
Men det er jo noget pladder, for hvordan skulle jeg kunne måle det ... :)
Og alt er jo relativt. Hvis man kommer fra en TM3 LR, så vil man nok stadig mene Skoda'en er i en form for nødprogram.
Men jeg oplevede det som en markant opgradering.

Og det samme gælder infotainment systemet.
Der er helt sikkert blevet puttet en mere potent processor og et skrappere grafikkort i den computer :)
Det er meget responsivt.
Derudover er det jo ikke bare samme software der nu kører på hurtigere hardware. Hele softwaren har fået en makeover, tingene er blevet flyttet lidt rundt og regrupperet osv osv. Grafikken, dvs farver, teksttyper osv .... det hele har lige fået slebet kanterne lidt skarpere, så det fremstår mere slick og moderne.
Igen, alt er relativt. Så jeg sammenligner selvf med min egen gamle færge i de her vurderinger...

Og så er der jo battery preheating som jeg mener er et must på en bil i den klasse. En stor fejl at det ikke var på 1. generation.
Den ser og mærker man jo ikke under kørsel, men der findes videoer på YT som viser hvor meget det betyder for hastigheden på lynladning. Hvis man lader meget på farten, så er det et absolut krav i min optik.
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
peter wAbyssinier
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
mertodinlo
Medlem
Indlæg: 661
Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Wettingen - CH
Has thanked: 449 times
Been thanked: 249 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af mertodinlo » 13. jan 2024, 08:23

Lyder til elbiler bliver det nye smartphone.. Opgraderes hvert år med så fristende mange ændringer, så folk overvejer at skifte. Gad vide hvor mange skadede modeller vi får at se i dba, hver gang det er tid til face-lift
These users thanked the author mertodinlo for the post:
DanielB12

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6135
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6577 times
Been thanked: 1690 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af BrianDS » 13. jan 2024, 10:31

HansH skrev:
13. jan 2024, 08:16
...

Og så er der jo battery preheating som jeg mener er et must på en bil i den klasse. En stor fejl at det ikke var på 1. generation.
Den ser og mærker man jo ikke under kørsel, men der findes videoer på YT som viser hvor meget det betyder for hastigheden på lynladning. Hvis man lader meget på farten, så er det et absolut krav i min optik.
Det er vel primært hvis du har et stort behov for at lynlade om vinteren? Og samtidig naturligvis kører længere ture, for det tager trods alt noget tid med pre-heating, det er jo ikke bare 10 kilometers rolig kørsel?

På sommerferien var det i hvert tilfælde ikke et problem, batteriet var altid klar til at modtage.
Jeg selv har ikke brugt en eneste lynlader ud over sommerferien siden december 2022, hvor jeg brugte et kvarter, men kunne have nøjes med 5-10 minutter for at nå hjem, selv uden pre-heating.
Så det kommer vel an på behov? Ligesom det kommer an på behov om man kan nøjes med et lille eller et stort batteri?
Eller om man har brug for andet udstyr?

Min pointe er at selv med pre-heating skal forholdene jo også passe til det, samt behovet skal være der før det kan blive en deal-breaker? Det var i hvert tilfælde ikke nok til at jeg ville vælge en anden bil, hvor andre ting som måske betyder mindre for andre kan være en deal-breaker for mig...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

HenrikH
Medlem
Indlæg: 567
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:49
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 82 times
Been thanked: 148 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af HenrikH » 13. jan 2024, 11:01

BrianDS skrev:
13. jan 2024, 10:31
HansH skrev:
13. jan 2024, 08:16
...

Og så er der jo battery preheating som jeg mener er et must på en bil i den klasse. En stor fejl at det ikke var på 1. generation.
Den ser og mærker man jo ikke under kørsel, men der findes videoer på YT som viser hvor meget det betyder for hastigheden på lynladning. Hvis man lader meget på farten, så er det et absolut krav i min optik.
Det er vel primært hvis du har et stort behov for at lynlade om vinteren? Og samtidig naturligvis kører længere ture, for det tager trods alt noget tid med pre-heating, det er jo ikke bare 10 kilometers rolig kørsel?

På sommerferien var det i hvert tilfælde ikke et problem, batteriet var altid klar til at modtage.
Jeg selv har ikke brugt en eneste lynlader ud over sommerferien siden december 2022, hvor jeg brugte et kvarter, men kunne have nøjes med 5-10 minutter for at nå hjem, selv uden pre-heating.
Så det kommer vel an på behov? Ligesom det kommer an på behov om man kan nøjes med et lille eller et stort batteri?
Eller om man har brug for andet udstyr?

Min pointe er at selv med pre-heating skal forholdene jo også passe til det, samt behovet skal være der før det kan blive en deal-breaker? Det var i hvert tilfælde ikke nok til at jeg ville vælge en anden bil, hvor andre ting som måske betyder mindre for andre kan være en deal-breaker for mig...
Hvad er anderledes end det HansH skrev??
These users thanked the author HenrikH for the post:
DanielB12

Brugeravatar
Sgh2008ejs
Nyt medlem
Indlæg: 478
Tilmeldt: 16. jan 2012, 21:20
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sydfyn
Has thanked: 8 times
Been thanked: 100 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af Sgh2008ejs » 13. jan 2024, 11:31

BrianDS skrev:
13. jan 2024, 10:31
HansH skrev:
13. jan 2024, 08:16
...

Og så er der jo battery preheating som jeg mener er et must på en bil i den klasse. En stor fejl at det ikke var på 1. generation.
Den ser og mærker man jo ikke under kørsel, men der findes videoer på YT som viser hvor meget det betyder for hastigheden på lynladning. Hvis man lader meget på farten, så er det et absolut krav i min optik.
Det er vel primært hvis du har et stort behov for at lynlade om vinteren? Og samtidig naturligvis kører længere ture, for det tager trods alt noget tid med pre-heating, det er jo ikke bare 10 kilometers rolig kørsel?

På sommerferien var det i hvert tilfælde ikke et problem, batteriet var altid klar til at modtage.
Jeg selv har ikke brugt en eneste lynlader ud over sommerferien siden december 2022, hvor jeg brugte et kvarter, men kunne have nøjes med 5-10 minutter for at nå hjem, selv uden pre-heating.
Så det kommer vel an på behov? Ligesom det kommer an på behov om man kan nøjes med et lille eller et stort batteri?
Eller om man har brug for andet udstyr?

Min pointe er at selv med pre-heating skal forholdene jo også passe til det, samt behovet skal være der før det kan blive en deal-breaker? Det var i hvert tilfælde ikke nok til at jeg ville vælge en anden bil, hvor andre ting som måske betyder mindre for andre kan være en deal-breaker for mig...
Nu skal du i din overvejelse huske, at en Skoda Enyaq hurtiglader ret langsomt. Så vidt jeg husker, så lynlader den første generation kun med op til 125 kW, som er ret lavt set ift. andre modeller. Du må rette mig hvis jeg tager fejl, men mener jeg undersøgte det i sommers, da et vennepar skulle køre sydpå i deres.
Så grunden til du ikke føler du har manglet pre-heating, er jo måske også, at det ikke betyder så meget på en Enyaq, som på andre elbiler. Nu skriver du også sommerferie, hvor det naturligvis er mindre brugbart end hvis det havde været en skiferie.

De få gange jeg har glemt at forvarme min TM3, har jeg hvertfald tydeligt kunne se forskel i kW og tidsforbrug når bilen holdte ved laderen :)
These users thanked the author Sgh2008ejs for the post:
SzleeperDK
2022 Tesla Model 3
2019 Seat Mii Style

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af Kevinff » 13. jan 2024, 11:48

HenrikH skrev:
BrianDS skrev:
13. jan 2024, 10:31
HansH skrev:
13. jan 2024, 08:16
...

Og så er der jo battery preheating som jeg mener er et must på en bil i den klasse. En stor fejl at det ikke var på 1. generation.
Den ser og mærker man jo ikke under kørsel, men der findes videoer på YT som viser hvor meget det betyder for hastigheden på lynladning. Hvis man lader meget på farten, så er det et absolut krav i min optik.
Det er vel primært hvis du har et stort behov for at lynlade om vinteren? Og samtidig naturligvis kører længere ture, for det tager trods alt noget tid med pre-heating, det er jo ikke bare 10 kilometers rolig kørsel?

På sommerferien var det i hvert tilfælde ikke et problem, batteriet var altid klar til at modtage.
Jeg selv har ikke brugt en eneste lynlader ud over sommerferien siden december 2022, hvor jeg brugte et kvarter, men kunne have nøjes med 5-10 minutter for at nå hjem, selv uden pre-heating.
Så det kommer vel an på behov? Ligesom det kommer an på behov om man kan nøjes med et lille eller et stort batteri?
Eller om man har brug for andet udstyr?

Min pointe er at selv med pre-heating skal forholdene jo også passe til det, samt behovet skal være der før det kan blive en deal-breaker? Det var i hvert tilfælde ikke nok til at jeg ville vælge en anden bil, hvor andre ting som måske betyder mindre for andre kan være en deal-breaker for mig...
Hvad er anderledes end det HansH skrev??
Det handler nok mere om Brians “behov” for at tilkendegive hans egen mening Billede
These users thanked the author Kevinff for the post (total 3):
mortenmoljardalDanielB12

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 862
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 103 times
Been thanked: 242 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af mortenmol » 13. jan 2024, 12:57

Kevinff skrev:
HenrikH skrev:
BrianDS skrev:
13. jan 2024, 10:31
Det er vel primært hvis du har et stort behov for at lynlade om vinteren? Og samtidig naturligvis kører længere ture, for det tager trods alt noget tid med pre-heating, det er jo ikke bare 10 kilometers rolig kørsel?

På sommerferien var det i hvert tilfælde ikke et problem, batteriet var altid klar til at modtage.
Jeg selv har ikke brugt en eneste lynlader ud over sommerferien siden december 2022, hvor jeg brugte et kvarter, men kunne have nøjes med 5-10 minutter for at nå hjem, selv uden pre-heating.
Så det kommer vel an på behov? Ligesom det kommer an på behov om man kan nøjes med et lille eller et stort batteri?
Eller om man har brug for andet udstyr?

Min pointe er at selv med pre-heating skal forholdene jo også passe til det, samt behovet skal være der før det kan blive en deal-breaker? Det var i hvert tilfælde ikke nok til at jeg ville vælge en anden bil, hvor andre ting som måske betyder mindre for andre kan være en deal-breaker for mig...
Hvad er anderledes end det HansH skrev??
Det handler nok mere om Brians “behov” for at tilkendegive hans egen mening Billede
Han skriver at kører man ikke lange ture og lyn-lader er pre-heating ligegyldig Billede så kan man skrive det samme om matrix lys, jeg kører kun i dagtimerne så det er en ligegyldig feature. Forskellen er at pre-heating bør være der og er standard på mange andre mærker.
Min pre-heater også om sommeren for at lade max (250kw), men ok de 125kw en Enyaq kan snøvle sig op på kræver måske ikke så meget som sommeren.
Jeg ramte også 250kw her da der var pænt med minus grader efter 170 km og pre-heating.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1848
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 60 times
Been thanked: 209 times

Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af Jannik » 13. jan 2024, 13:00

BMW iX1 eDrive 20 vs. Volvo EX30 Plus Extended Range.
Leasingydelser er hhv. 4.495kr/md* vs. 3.995kr/md.
Startgebyr er hhv. 25.000kr vs. 15.000kr.
Km er begge 15.000km/år, hvilket er rigeligt.

Hvad siger panelet til disse to holdt op mod hinanden, hvis vi for et øjeblik glemmer kontant køb af Tesla Model Y (leasing er uinteressant for denne pt.)?

Der er sat stjerne ved prisen på bimmeren, for der er ifølge Jyllands Posten ikke adaptiv fartpilot med i prisen (hvilket er åndsvagt).

Er iX1 merprisen værd?
Jeg bryder mig ikke særligt om nogen af dem (fordi de er SUV’er), men fruen har bebudet, at hun vil længere op at sidde i næste bil (kører pt. e-Golf, som bliver svær at erstatte bortset fra rækkevidde).

Fyr løs.

Edit: Ved ikke lige hvorfor jeg ikke tænkte over at spørgsmålet burde være stillet i The Car Lounge sektionen. Flytter det dertil.
Senest rettet af Jannik 13. jan 2024, 13:00, rettet i alt 1 gang.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024
Tidligere biler: Udelukkende VAG

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 651
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 164 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af SkodiaqDK » 13. jan 2024, 13:21

Mener det var rundt om biler der var på vintertur syd på, i en tesla Y, ford mach E og en id4.

Tesla ramte de højeste peak ladehastigheder- men set over en samlet ladning var tesla ikke voldsomt meget hurtigere at lade op.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3409
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 581 times
Been thanked: 877 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af Korreborg » 13. jan 2024, 13:41

Nu kan jeg ikke 100% huske testen. Men mange af de der videoer er også lidt fejlbehæftede. Da de oftest følges "for meget", og tit af nogle som er nye inden for elbiler.

Sender man nu 10 forskellige biler af sted, med nogle som har haft deres bil et par år, så tror jeg at man ville begynde at se meget større forskelle.

Eller det kunne også være sjovt at se 20 model 3 køre samme tur, og så finde folk med varierende tilgang til livet, og nogle helt nye, og nogle meget erfarne. Lur mig om ikke der vil være kæmpe forskel på de 20 biler :)
Tænker at mortenmol nok ville komme uendeligt meget hurtigere frem, end en eller anden ny, som fatter hat, af hvad bilen kan :)
These users thanked the author Korreborg for the post (total 2):
donfetafulDanielB12
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1775
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 723 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af Thor-thor » 13. jan 2024, 13:59

HansH skrev:
13. jan 2024, 08:16
peter w skrev:
13. jan 2024, 07:39
HansH skrev:
12. jan 2024, 08:21
Jeg var ude og prøvekøre en Skoda Enyaq 85 forleden ... bare for lige at tjekke den ud....
Hvad synes du om forskellen på 80 og 85 .. Er forbedringerne mærkbare og gode?
.... De ekstra 80HK kan virkelig mærkes.
Det er lige før jeg vil sige, at det faktisk føles som om den har fået flere ekstra kræfter .. end "kun" de 80HK.
Men det er jo noget pladder, for hvordan skulle jeg kunne måle det ... :)
Og alt er jo relativt. Hvis man kommer fra en TM3 LR, så vil man nok stadig mene Skoda'en er i en form for nødprogram.
Men jeg oplevede det som en markant opgradering.
Det er også rimelig markant.
Var det tidligere ca. 8,5s og nu ca. 6,5s i 0-100 km/t, det er en væsentlig forskel. Jeg synes samtidig at 6,x er godkendt, hvor 8,x er lidt mere meeeh. (8,x er selvfølgelig rigeligt, men....)
Fin opgradering efter min mening.
These users thanked the author Thor-thor for the post:
HansH

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1775
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 723 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af Thor-thor » 13. jan 2024, 14:09

Korreborg skrev:
13. jan 2024, 13:41
... mange af de der videoer er også lidt fejlbehæftede. Da de oftest følges "for meget", og tit af nogle som er nye inden for elbiler.
Sender man nu 10 forskellige biler af sted, med nogle som har haft deres bil et par år, så tror jeg at man ville begynde at se meget større forskelle.
Eller det kunne også være sjovt at se 20 model 3 køre samme tur, og så finde folk med varierende tilgang til livet,...
Kommer i høj grad an på præmisserne i videoen/"testen".
Skal man have max ud bilerne skal man lade ift. deres ladekurve.
Samtidig vil optimal ladning ofte kræve flere ladestop end det den normale elbilsbilist, vil opfattede som fornuftigt, så derfor vil man afvige, ud fra andre hensyn.
Men Teslabjorn 1000 km test er altid en god strømpil

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6135
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6577 times
Been thanked: 1690 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af BrianDS » 13. jan 2024, 20:17

Sgh2008ejs skrev:
13. jan 2024, 11:31
BrianDS skrev:
13. jan 2024, 10:31
......
Nu skal du i din overvejelse huske, at en Skoda Enyaq hurtiglader ret langsomt. Så vidt jeg husker, så lynlader den første generation kun med op til 125 kW, som er ret lavt set ift. andre modeller. Du må rette mig hvis jeg tager fejl, men mener jeg undersøgte det i sommers, da et vennepar skulle køre sydpå i deres.
Så grunden til du ikke føler du har manglet pre-heating, er jo måske også, at det ikke betyder så meget på en Enyaq, som på andre elbiler. Nu skriver du også sommerferie, hvor det naturligvis er mindre brugbart end hvis det havde været en skiferie.
Vi kørte med to styk Skoda ENYAQ i sommerferien, vi ramte begge flere gange 170 kW, selvom den er opgivet til 125 kW, og efter version 3.0 til 135 kW. Fx fra 9% til 80% på omkring 32 minutter, det er 100+ kW i gennemsnit, den startede ved 170 kW, og ved 80% var den stadig på 69 kW - ja, den lader måske ikke så hurtigt som andre, men det er ikke et problem.

Begge er "første generation", da begge biler er fra 09/21 og 10/21
mortenmol skrev:
13. jan 2024, 12:57
...
Han skriver at kører man ikke lange ture og lyn-lader er pre-heating ligegyldig Billede så kan man skrive det samme om matrix lys, jeg kører kun i dagtimerne så det er en ligegyldig feature. Forskellen er at pre-heating bør være der og er standard på mange andre mærker.
Hvis ikke man har behov for pre-heating, hvorfor er det så noget der "bør være der"?
Det er vel præcis det samme som hvis du kører i dagtimerne, så er matrix lys også ligegyldigt, men jeg tænker dog der er flere der ofte kører når det er mørkt, end de kører på skiferie?

Mit postulat er at jeg ikke ville være komme hurtigere frem på sommerferien ved at have pre-heating, og i hverdagen hvor jeg yderst sjældent lynlader vil det heller ikke betyde noget - har man modsat behov for ofte at køre langt og man ikke når hjem til en lader, så ja, så vil det naturligvis se anderledes ud.
mortenmol skrev:
13. jan 2024, 12:57
Min pre-heater også om sommeren for at lade max (250kw), men ok de 125kw en Enyaq kan snøvle sig op på kræver måske ikke så meget som sommeren.
De to (ENYAQ) vi fulgtes på ferie kunne kun snøvle sig op på de 170 kW (se ovenfor), en enkelt gang kom den ene op på 176 kW peak, det synes jeg der er fint når de maks kan lade med 135 kW ;-)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4136
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 37 times
Been thanked: 482 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af Realtor » 13. jan 2024, 21:03

Max ladehastighed kontra konstant høj ladning, giver bare en stor forskel. Se f.eks. her

e-tron 55. Gns. fra 0-100% 116,4kwh

Billede

tesla model y. Gns. fra 0-100% 72,5kwh

Billede

Og skoda enyaq - gns. fra 0-100% 74,1kwh

Billede
These users thanked the author Realtor for the post (total 4):
DanielB12BrianDSdklapAbyssinier
2020 Audi E-tron 55

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6135
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6577 times
Been thanked: 1690 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af BrianDS » 13. jan 2024, 21:29

Realtor skrev:
13. jan 2024, 21:03
Max ladehastighed kontra konstant høj ladning, giver bare en stor forskel. Se f.eks. her

e-tron 55. Gns. fra 0-100% 116,4kwh

tesla model y. Gns. fra 0-100% 72,5kwh

Og skoda enyaq - gns. fra 0-100% 74,1kwh
Enig - forskellen bliver endnu mere markant hvis det kun er 10-80%
Det er godt nok vildt hvor højt den konstant ligger på sådan en e-tron 55
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 862
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 103 times
Been thanked: 242 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af mortenmol » 13. jan 2024, 22:22

Realtor skrev:Max ladehastighed kontra konstant høj ladning, giver bare en stor forskel. Se f.eks. her

e-tron 55. Gns. fra 0-100% 116,4kwh

Billede

tesla model y. Gns. fra 0-100% 72,5kwh

Billede

Og skoda enyaq - gns. fra 0-100% 74,1kwh

Billede
Og e-tron er ligeså hurtigt fra 100-0% igen
Min svoger byttede sin 3’er ud end en 50’er (ved godt 55’er er bedre)
Da det var koldt hed det 185km på 100% ved bykørsel, så to ladestop fra kbh-Esbjerg Billede

det interessante er jo 1-70% og så videre
Men e-tron lader med et højt snit, det må man give den

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13422
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3281 times
Been thanked: 4645 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af HansH » 14. jan 2024, 09:25

BrianDS skrev:
13. jan 2024, 10:31
HansH skrev:
13. jan 2024, 08:16
...

Og så er der jo battery preheating som jeg mener er et must på en bil i den klasse. En stor fejl at det ikke var på 1. generation.
Den ser og mærker man jo ikke under kørsel, men der findes videoer på YT som viser hvor meget det betyder for hastigheden på lynladning. Hvis man lader meget på farten, så er det et absolut krav i min optik.
Det er vel primært hvis du har et stort behov for at lynlade om vinteren? Og samtidig naturligvis kører længere ture, for det tager trods alt noget tid med pre-heating, det er jo ikke bare 10 kilometers rolig kørsel?

På sommerferien var det i hvert tilfælde ikke et problem, batteriet var altid klar til at modtage.
Jeg selv har ikke brugt en eneste lynlader ud over sommerferien siden december 2022, hvor jeg brugte et kvarter, men kunne have nøjes med 5-10 minutter for at nå hjem, selv uden pre-heating.
Så det kommer vel an på behov? Ligesom det kommer an på behov om man kan nøjes med et lille eller et stort batteri?
Eller om man har brug for andet udstyr?

Min pointe er at selv med pre-heating skal forholdene jo også passe til det, samt behovet skal være der før det kan blive en deal-breaker? Det var i hvert tilfælde ikke nok til at jeg ville vælge en anden bil, hvor andre ting som måske betyder mindre for andre kan være en deal-breaker for mig...
Det er intet nyt under solen.. :) Du forklarer om hvad dit eget behov er. Det har jeg ingen kommentarer til.
Og så kan du sige, at der også er andre Enyaq-ejere hvis behov er ligesom dit, og som vil være lige så ligeglade med at den ikke kan forvarme batteriet. Det vil der helt bestemt være.

Mit eget behov ligner til forveksling dit .... men det er slet ikke det jeg kommenterer på.
Min kommentar går på hvad jeg mener bør være basal funktionalitet i en elbil i Enyaq størrelse- og prisklasse.
Bilen har en størrelse - både fysisk og batterimæssigt - som gør den egnet til lange ture. OGSÅ om vinteren .... :)
Og der mener jeg som sagt ikke den er på omgangshøjde med sammenlignelige konkurrenter på dette punkt.

Og jeg tror umiddelbart, at hvis du fik en Skoda produktchef på tomandshånd, i et dunkelt belyst lokale med slukket mikrofon og forvrænget stemme .. så ville han erkende det samme.
Skoda ved jo godt det mangler. De har hele tiden antydet at en opdatering (måske) ville bringe det.
De har endnu ikke begravet idéen officielt .. men jeg tror personligt ikke på det.
De har officielt slået fast at vores biler aldrig kommer på 4.0. Så spørgsmålet er om de vil bruge ressourcerne på at downporte funktionaliteten til 3.X .... altså dét som skuffede ejere dagligt bombarderer dem med XX antal indlæg for, i deres facebook gruppe Skoda EV Lounge. Og det tror jeg ikke kommer til at ske.
These users thanked the author HansH for the post:
DanielB12
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6135
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6577 times
Been thanked: 1690 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af BrianDS » 14. jan 2024, 10:18

@HansH Vi kan godt blive enige om at med den viden der er i dag, så kunne man forvente at forvarmning er noget der er mere eller mindre standard i biler med mulighed for lynladning.

Om man så vil vælge en anden bil pga. netop den mangel, det ved jeg ikke, det er individuelt.
Skoda har som du skriver også erkendt det og implementeret det i den nyeste version.

Jeg har ingen forventning til at forvarmning kommer på vores biler på den nu tidligere version. Det var heller ikke noget jeg forventede da jeg købte bilen i 2021.

Skoda EV Lounge har mange indlæg i forhold til hvad nogen forventer Skoda skal gøre for de biler de allerede har købt, og især til appen, næsten som om bilen ikke fungerer uden - tonen kan blive meget skinger og forventningerne meget høje.

Måske mine forventninger er for lave?
Det synes jeg ellers ikke de plejer at være ...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13422
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3281 times
Been thanked: 4645 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4

Indlæg af HansH » 14. jan 2024, 14:30

BrianDS skrev:
14. jan 2024, 10:18
..
Skoda EV Lounge har mange indlæg i forhold til hvad nogen forventer Skoda skal gøre for de biler de allerede har købt
..
De forventninger har producent/salgsled selv skabt, og holder dem selv i live.
Som nævnt tidligere, har Skoda endnu ikke selv aflivet tanken. Det kunne de så nemt som ingenting gøre, hvis vi bare skulle glemme det. Men det har de ikke gjort.
Tværtimod holder de det selv i live, ved igen og igen at gentage at de arbejder på sagen og melder så snart der er nyt.
Deres meldinger er imidlertid ikke brugbart til noget ... andet end netop at holde forventningerne i live. De er uden tidslinje og indhold, og formuleret så vage at alle udgange er mulige. Jeg er overbevist om at det er årsagen til manges frustration.

"Tal dog til os i et tydeligt sprog. Forklar hvor sagerne står og hvor skoen klemmer".

Så har de spillet med åbne kort og man kan som kunde meget bedre forstå sagerne, og bedre acceptere.

Den situation vi har nu, er jo håndværkeren der har lovet at han kommer på et tidspunkt ....... og bliver ved med at love det, når du rykker ham.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"