Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2430
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 206 times
Been thanked: 854 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af TorbenRasmussen » 31. jan 2024, 12:28

De fleste ladesteder i DK har en app i stedet for en brik, men desværre så har alle deres egen app. Så Tesla, OK, Uno-X, Monta, Clever, E-On etc. vil alle have dig til at hente deres app for mest smoothness. Nogle standere kan du bare betale med kontaktløs. Uno-X eksempelvis. Hvis du er ligeglad med at kunne følge med i stats eller have en oversigt over ladninger (særskilt i hver app...), så fungerer direkte betaling OK. Jeg mener ikke, at der er noget rabat at hente nogen steder selv med app'en installeret. De fleste vil have dig til at købe et abonnement hos dem for at få rabat.
These users thanked the author TorbenRasmussen for the post:
donfetaful
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13428
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3283 times
Been thanked: 4649 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 31. jan 2024, 12:34

... til dette kan vel føjes, at der også findes "portal apps" ... eller hvad man nu skal kalde dem ... som tilbyder at være betalingsløsning for mange forskellige ejere af ladeinfrastruktur.
"Aha! Så er det jo lige det jeg har brug for!" .... skulle man så mene.

Men ofte er disse 3. parts apps belagt med roaming gebyr fra ejeren af ladestanderen.
Samt 3. parts app udbyderen nok også lige skal tjene en smule selv på at agere mellemled.
Summa summarum: benytter man 3. parts app, risikerer man at prisen kan være pænt meget højere end ved at bruge ejerens egen app.
Og det står ingen steder.
Man står bare ved en fysisk stander et sted med 1% SoC, og skal selv tjekke prisen i XX antal løsninger for at sikre sig man ikke bliver taget tørt.

Helt generelt ville jeg anbefale at installere Tesla's app og få sig oprettet med en konto og et kreditkort dér.
De har et super (no pun intended) udbygget ladenetværk, og deres pris for "fremmede mærker" er konkurrencedygtig.
Deres ladestandere virker.
Og når man kommer til en Tesla ladestation, så er der ikke 6 standere. Der er 40. Dog alle med kablet i den forkerte side.. :)
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
ij6210donfetaful
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Skoulsen
Medlem
Indlæg: 561
Tilmeldt: 25. mar 2009, 10:20
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gedved
Has thanked: 14 times
Been thanked: 33 times

Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Skoulsen » 31. jan 2024, 12:43

I mit tilfælde sidder kablet i den rigtige side - Tesla 3 :)

Men ja, gid alt gik så gnidningsfrit som tesla’s ladere - men imorgen får jeg heldigvis lader installeret hjemme, så kommer det ned på et minimum hvor ofte der skal lades ude :)
Det er lidt bøvlet og skal ud og lade hver anden aften :)
Tesla Model 3 LR

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2430
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 206 times
Been thanked: 854 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af TorbenRasmussen » 31. jan 2024, 12:46

Tesla-bil på Tesla-SuC er så lige en tand mere smooth end alt andet. Parker vognen og sæt kablet i. Ingen app. Ladekabel sidder altid perfekt alignet med ladeport.

BMW har også deres egen app til at harmonisere på tværs af flere udbydere, men de har lige ændret priserne, så nu er det dyrere uanset hvordan man ellers tænker sig at lade, så det er kun aktuelt hvis man kører over grænsen.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1370
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 265 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af majland » 31. jan 2024, 12:53

BrianB skrev:
31. jan 2024, 11:43

Om der så er blevet gjort tydeligt opmærksom på disse spærregebyrer melder historien så intet om, men de fleste vel med en sans af pli spærrer vel næppe en ladestander i 12 timer for at lade knap 7 kWh. Er det ikke ret almindelig høflighed?
Ingen tvivl om at man er et fjols når man spærer en lader uden at have et lade behov.

Men han skrev om det på facebook inden det blev til en nyhedsartikel og der var hele regningen vist - også at han ofte holdt der ganske længe uden at lade. Men mange steder er det jo også bare en p plads med lademulighed så måske han reelt kunne have holdt der helt gratis hvis han bare ikke havde startet opladningen.... Dårlig stil ja, overtrædelse af p vilkår ikke givet...

Problemet er at når man anvender en RFID brik til at aktivere en lader har man ingen indikation af hvad prisen bliver. Anvender man derimod en app og bruger de 20s det tager at læse informationen så bliver man advaret om at både pris for strømmen og eventuelle andre tillæg som f.eks en spærreafgift.

Det kan være ganske svært for ikke at sige umuligt at finde ud af hvad prisen med roaming vil være på en "tilfældig" ladestander medmindre man anvender en app løsning.

Selvom jeg har 4 brikker i bilen anvender jeg oftest app eller creditkort ved udeladning. Så kender jeg prisen for det kan jeg ikke huske for kombinationen af rfid brikker og de mange forskellige ladesteder...
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10922
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 673 times
Been thanked: 1934 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af GaSelle » 31. jan 2024, 12:56

BrianB skrev:
31. jan 2024, 11:43
@GaSelle

Vi er ikke uenige i at der mangler lidt gennemsigtighed og ensartethed på markedet.

Men så kunne man trods alt have lavet en mere nuanceret artikel med den vinkel, fremfor at køre vinklen med at manden er blevet bondefanget fra ende til anden ved at have betalt en kWh-pris på over 60 kr. når det kun er den kvarte sandhed - ud fra den korteste opladning på den regning de viser, så tyder det på at den reelle kWh-pris vel nærmere har været omkring 5-6 kr. hvilket vel ikke er helt urimeligt når han lader i det tidsrum han lader. Det havde han ikke kunne gøre meget billigere derhjemme hvis han typisk lader mellem 16-20.

Om der så er blevet gjort tydeligt opmærksom på disse spærregebyrer melder historien så intet om, men de fleste vel med en sans af pli spærrer vel næppe en ladestander i 12 timer for at lade knap 7 kWh. Er det ikke ret almindelig høflighed?
Vi er helt enige. Mit ‘rant’ var bare sådan generelt ;)
These users thanked the author GaSelle for the post:
BrianB

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1278
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1113 times
Been thanked: 494 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Target » 31. jan 2024, 13:05

HansH skrev:
31. jan 2024, 12:34
Helt generelt ville jeg anbefale at installere Tesla's app og få sig oprettet med en konto og et kreditkort dér.
De har et super (no pun intended) udbygget ladenetværk, og deres pris for "fremmede mærker" er konkurrencedygtig.
Deres ladestandere virker.
Jaeh, medmindre man har en elbil med 800V... Jeg har ikke selv prøvet Tesla's ladere, men jeg har set en del bilanmeldelser af både Ioniq 5/6 og XPeng G9 hvor det simpelthen ikke kan lykkedes at få startet opladningen på Teslas ladestandere... Ved ikke om det er de 800V der giver udfordringer, men i én af videoerne forsøgte de med G9'eren på både Tesla V2, V3 og en sprit ny V4 lader... Alle med samme fejl. Efterfølgende kørte de til en Ionity hvor den sprang igang med det samme.
These users thanked the author Target for the post:
BrianDS
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

ij6210
Medlem
Indlæg: 1390
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 80 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af ij6210 » 31. jan 2024, 13:12

Juhler skrev:
31. jan 2024, 10:11
Der er vidst en enkelt lader i den civile lufthavn, det er dog lige en gåtur på 10 km for at komme på kontoret, da man ikke må hoppe over hegnet.

Tror det er forkert brug af det offentliges penge at sætte ladere op, selvom man selv skal betale for strømmen.
Kommer an på hvilken slags parkeringsplads det er. Jf. Ladestanderbekendtgørelsen skal fx alle kirker, også dem i landdistrikter, nu have ladestandere op. Giver mening for kirkens ansatte, men folk der parkerer i en enkelt time har nok ikke det store win ud af det.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

ij6210
Medlem
Indlæg: 1390
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 80 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af ij6210 » 31. jan 2024, 13:27

BrianB skrev:
31. jan 2024, 10:18
https://www.euroinvestor.dk/nyheder/bon ... -sin-elbil

Er det kun mig der synes den her artikel er et stort rod og stinker langt væk af man gerne vil skaffe lidt nemme clicks fra folk der æder alt kritik af el-biler råt?

Jeg synes artiklen nedtoner en del at han på den dyreste dag har holdt ved en ladestander i 12 (!!) timer, for at lade sølle 6,44 kWh - og generelt ikke virker som den hurtigste til at flytte sin bil udfra den del af regningen som bliver vist.

Og hvorfor må vi ikke se hele regningen? Det kunne jo være meget interessant at se hvad hvordan prisen fordeler sig på reelle kWh-omkostninger, og gebyrer for at holde der alt for længe. Mon dog det har været så dyrt at lade der i sidste ende, hvis man gad tænke lidt på at andre måske også vil benytte ladestanderen. :)
Ja, han kan bare kigge på side 2 hvor det er delt op i hhv. opladning byladere (koster 3,50 incl. moms) og opladning lylnadere (koster 4,75 incl. moms), og så vil der være en linje med roaming hvor der vil stå en pris. Så kunden her er udmærket godt klar over, at det ikke er en dyr kW-pris, men at det er pga. roaming. Alligevel spiller han "dum" og skriver at det er en dyr kWh-pris:
https://www.facebook.com/photo/?fbid=10229178191055290

Det står både på side 1 og 2 af kundens faktura. Nu fangede BT så historien, og der står at E.ON krediterer kunden, selvom det ikke er E.ON's fejl. Norlys fralægger sig derimod alt ansvar.

Det glæder mig dog at se, at stort set alle Facebook kommentarerne saver ham ned og påpeger, at han spærrer en plads i 12 timer næsten uden at lade. Så måske han lærer det fremover.
GaSelle skrev:
31. jan 2024, 11:27
Jo, den er lidt "click-bait" og han har ikke sat sig ordentligt ind i, at det koster, at spærre en lader i 12 timer.

Jeg er dog enig derhen, at det ER "det vilde vesten" på lademarkedet. Jeg er SÅ træt af, at det kræver apps og brikker for at lade, og at man skal have et abonnement, for at få den bedste pris (flere steder). Jeg GLÆDER mig til, at man bare kan swipe sit foretrukne kreditkort/dankort og lade, præcist som når man tanker fossilbilen. Jeg glæder mig også til, at der kommer åbne priser og lidt konkurrence på den del. Det er vitterligt det eneste, jeg er træt af, som el-billist. Der er ved at være mange ladere, men man kan jo ikke bare svinge ind og lade. Det kræver som sagt en app, en brik og at man opretter sig som bruger/kunde. Det er træls, på godt jysk. Her i byen har kommunen sat en række ladere op - jeg tror, de er fra Ewii. Jeg har endnu ikke set nogen bruge dem og det kommer de næppe til. Hvordan skal turister få startet en opladning? Der står en (dansk) tekst på et lille klistermærke som eneste forklaring.
Ja, det er et gedemarked og der er brug for mere information samt forenkling.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

BrianB
Nyt medlem
Indlæg: 461
Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 74 times
Been thanked: 197 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianB » 31. jan 2024, 13:41

ij6210 skrev:
31. jan 2024, 13:27
Ja, han kan bare kigge på side 2 hvor det er delt op i hhv. opladning byladere (koster 3,50 incl. moms) og opladning lylnadere (koster 4,75 incl. moms), og så vil der være en linje med roaming hvor der vil stå en pris. Så kunden her er udmærket godt klar over, at det ikke er en dyr kW-pris, men at det er pga. roaming. Alligevel spiller han "dum" og skriver at det er en dyr kWh-pris:
https://www.facebook.com/photo/?fbid=10229178191055290

Det står både på side 1 og 2 af kundens faktura. Nu fangede BT så historien, og der står at E.ON krediterer kunden, selvom det ikke er E.ON's fejl. Norlys fralægger sig derimod alt ansvar.

Det glæder mig dog at se, at stort set alle Facebook kommentarerne saver ham ned og påpeger, at han spærrer en plads i 12 timer næsten uden at lade. Så måske han lærer det fremover.
Tak for linket til FB - heldigvis er der da ret stor enighed blandt folk om at gebyret er ganske fair. ;)

Gad vide om han selv har kontaktet diverse medier for at se om nogle vil bide på historien?
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue

ij6210
Medlem
Indlæg: 1390
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 80 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af ij6210 » 31. jan 2024, 14:26

BrianB skrev:
31. jan 2024, 13:41
Tak for linket til FB - heldigvis er der da ret stor enighed blandt folk om at gebyret er ganske fair. ;)

Gad vide om han selv har kontaktet diverse medier for at se om nogle vil bide på historien?
Pas, omvendt tror jeg også medierne selv vælger de nemme historier. Hvis man skulle basere historien på Facebook-opslaget incl. kommentarer, så ville overskriften nærmere være "RASER: Elbilejere i oprør over person der spærrer ladepladserne".

Han får sikkert problemet igen i næste måned, for om lidt kommer der en regning der dækker januar 2024, og mon ikke personen også i januar har haft et par lange parkeringer der? Det er jo ikke et enkeltstående tilfælde.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6138
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6583 times
Been thanked: 1690 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 31. jan 2024, 22:29

HansH skrev:
31. jan 2024, 10:01
Om sommeren kan du køre 400km på 100%, hvis du kører pænt og forholdene er gode.
Hvis du vil køre 130km/t på hele motorvejsstrækningen (altså hvor du må), så tror jeg ikke der skal meget vind / regn til, før det vil blive lige til øllet at du kan når rundt 2 gange.
Hvis man kører meget landevej, så kan man godt få en ENYAQ 80 op på 450-500 km på 100% om sommeren, jeg har enkelte gange haft en visning på 500+ km ved 100% opladning inden en længere tur om sommeren.
Når jeg pendler ligger den typisk omkring 350 km/100% om vinteren, og cirka 100 km mere om sommeren.
These users thanked the author BrianDS for the post:
Juhler
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6138
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6583 times
Been thanked: 1690 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 31. jan 2024, 22:31

GaSelle skrev:
31. jan 2024, 11:27
...
Jeg er dog enig derhen, at det ER "det vilde vesten" på lademarkedet. Jeg er SÅ træt af, at det kræver apps og brikker for at lade, og at man skal have et abonnement, for at få den bedste pris (flere steder). Jeg GLÆDER mig til, at man bare kan swipe sit foretrukne kreditkort/dankort og lade, præcist som når man tanker fossilbilen. Jeg glæder mig også til, at der kommer åbne priser og lidt konkurrence på den del. Det er vitterligt det eneste, jeg er træt af, som el-billist. Der er ved at være mange ladere, men man kan jo ikke bare svinge ind og lade. Det kræver som sagt en app, en brik og at man opretter sig som bruger/kunde. Det er træls, på godt jysk.
...
Hørt - jeg er ganske enig.

... med den tilføjelse at refusions cirkusset også er noget rod, uanset om man sidder med de dårlige kort med solceller, de lidt bedre med elvarme, eller man bliver hustlet til et Clever One abonnement uden at have behovet, eller man skal skifte rundt imellem leverandører med forskellige krav og vilkår til laderen osv.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13428
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3283 times
Been thanked: 4649 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 31. jan 2024, 23:09

BrianDS skrev:
31. jan 2024, 22:29
Hvis man kører meget landevej, så kan man godt få en ENYAQ 80 op på 450-500 km på 100% om sommeren..
Helt bestemt.
Mine 400km var jo et svar til Juhler, som gik på hans daglige rundtur til Karup .. som indeholder ca 2x40km motorvej Give - Herning.
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
BrianDSJuhler
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Juhler
Nyt medlem
Indlæg: 272
Tilmeldt: 10. feb 2013, 15:57
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 128 times
Been thanked: 43 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Juhler » 1. feb 2024, 09:01

BrianDS skrev:
31. jan 2024, 22:29
HansH skrev:
31. jan 2024, 10:01
Om sommeren kan du køre 400km på 100%, hvis du kører pænt og forholdene er gode.
Hvis du vil køre 130km/t på hele motorvejsstrækningen (altså hvor du må), så tror jeg ikke der skal meget vind / regn til, før det vil blive lige til øllet at du kan når rundt 2 gange.
Hvis man kører meget landevej, så kan man godt få en ENYAQ 80 op på 450-500 km på 100% om sommeren, jeg har enkelte gange haft en visning på 500+ km ved 100% opladning inden en længere tur om sommeren.
Når jeg pendler ligger den typisk omkring 350 km/100% om vinteren, og cirka 100 km mere om sommeren.
Er det med 80 eller 100 % opladning?
Billede 2018 VW Passat B8 2,0 TDI Highline Premium (Min)
Billede 2018 VW E-Golf VII Comfortline (Hendes)
Billede 1985 Toyota Corolla AE86 (For sjov :-))

ij6210
Medlem
Indlæg: 1390
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 80 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af ij6210 » 1. feb 2024, 15:43

Vestel boksen har et display (bimåler?) - hvad bruger man egentlig det til? Den tæller forbruget og det er vel det man får refusion af, men det fjernaflæses jo. Er displayet bare så man kan stille sin nysgerrighed?
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

u_bull
Medlem
Indlæg: 764
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 190 times
Been thanked: 367 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af u_bull » 1. feb 2024, 17:50

BrianDS skrev:
31. jan 2024, 22:31
GaSelle skrev:
31. jan 2024, 11:27
...det ER "det vilde vesten" på lademarkedet.
...
Hørt - jeg er ganske enig.

... med den tilføjelse…
Det skulle lige med - igen igen :roll: ;)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6138
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6583 times
Been thanked: 1690 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 1. feb 2024, 21:35

Juhler skrev:
1. feb 2024, 09:01
BrianDS skrev:
31. jan 2024, 22:29
HansH skrev:
31. jan 2024, 10:01
Om sommeren kan du køre 400km på 100%, hvis du kører pænt og forholdene er gode.
Hvis du vil køre 130km/t på hele motorvejsstrækningen (altså hvor du må), så tror jeg ikke der skal meget vind / regn til, før det vil blive lige til øllet at du kan når rundt 2 gange.
Hvis man kører meget landevej, så kan man godt få en ENYAQ 80 op på 450-500 km på 100% om sommeren, jeg har enkelte gange haft en visning på 500+ km ved 100% opladning inden en længere tur om sommeren.
Når jeg pendler ligger den typisk omkring 350 km/100% om vinteren, og cirka 100 km mere om sommeren.
Er det med 80 eller 100 % opladning?
Jeg bliver lidt i tvivl om hvor du er i tvivl? Der står 100% de fleste steder...
Men det er ved 100% opladning :-)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6138
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6583 times
Been thanked: 1690 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 1. feb 2024, 21:38

u_bull skrev:
1. feb 2024, 17:50
BrianDS skrev:
31. jan 2024, 22:31
GaSelle skrev:
31. jan 2024, 11:27
...det ER "det vilde vesten" på lademarkedet.
...
Hørt - jeg er ganske enig.

... med den tilføjelse…
Det skulle lige med - igen igen :roll: ;)
Du må meget gerne springe over alt hvad jeg skriver - der er ingen der tvinger dig til at læse et eneste ord.

Men nej, jeg har ikke ændret holdning til at jeg ikke synes det er en god idé med hele refusionscirkusset.
(så gentog jeg det igen - er du tilfreds?) :roll: :roll: :roll:
These users thanked the author BrianDS for the post:
jansom
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Juhler
Nyt medlem
Indlæg: 272
Tilmeldt: 10. feb 2013, 15:57
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 128 times
Been thanked: 43 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Juhler » 1. feb 2024, 21:41

BrianDS skrev:
1. feb 2024, 21:35
Juhler skrev:
1. feb 2024, 09:01
BrianDS skrev:
31. jan 2024, 22:29


Hvis man kører meget landevej, så kan man godt få en ENYAQ 80 op på 450-500 km på 100% om sommeren, jeg har enkelte gange haft en visning på 500+ km ved 100% opladning inden en længere tur om sommeren.
Når jeg pendler ligger den typisk omkring 350 km/100% om vinteren, og cirka 100 km mere om sommeren.
Er det med 80 eller 100 % opladning?
Jeg bliver lidt i tvivl om hvor du er i tvivl? Der står 100% de fleste steder...
Men det er ved 100% opladning :-)
Det ved jeg heller ikke lige. :lol: :lol: Må være en fejl 40.
These users thanked the author Juhler for the post:
BrianDS
Billede 2018 VW Passat B8 2,0 TDI Highline Premium (Min)
Billede 2018 VW E-Golf VII Comfortline (Hendes)
Billede 1985 Toyota Corolla AE86 (For sjov :-))

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6138
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6583 times
Been thanked: 1690 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 1. feb 2024, 21:43

Juhler skrev:
1. feb 2024, 21:41
BrianDS skrev:
1. feb 2024, 21:35
Juhler skrev:
1. feb 2024, 09:01


Er det med 80 eller 100 % opladning?
Jeg bliver lidt i tvivl om hvor du er i tvivl? Der står 100% de fleste steder...
Men det er ved 100% opladning :-)
Det ved jeg heller ikke lige. :lol: :lol: Må være en fejl 40.
Jamen lad os dele den ;-) Jeg var jo tydeligvis ikke specifik nok :lol: :lol:
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

u_bull
Medlem
Indlæg: 764
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 190 times
Been thanked: 367 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af u_bull » 2. feb 2024, 00:11

BrianDS skrev:
1. feb 2024, 21:38

Du må meget gerne springe over alt hvad jeg skriver - der er ingen der tvinger dig til at læse et eneste ord.
...det står der bare så tit at det kan være svært at undgå at se... 8-)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6138
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6583 times
Been thanked: 1690 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 2. feb 2024, 07:17

u_bull skrev:
2. feb 2024, 00:11
BrianDS skrev:
1. feb 2024, 21:38

Du må meget gerne springe over alt hvad jeg skriver - der er ingen der tvinger dig til at læse et eneste ord.
...det står der bare så tit at det kan være svært at undgå at se... 8-)
Du kan nemt undgå alt hvad jeg skriver...
Den funktion er indbygget i phpbb...

Jeg skal nok love at nævne det igen, både her og andre steder, så længe problemet består
These users thanked the author BrianDS for the post:
Target
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Skoulsen
Medlem
Indlæg: 561
Tilmeldt: 25. mar 2009, 10:20
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gedved
Has thanked: 14 times
Been thanked: 33 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Skoulsen » 2. feb 2024, 08:18

Lærte idag at andre kan bruge min clever boks uden at jeg betaler for strømmen - hvis bare de selv har en ladebrik - det egentligt smart
Tesla Model 3 LR

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1278
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1113 times
Been thanked: 494 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Target » 2. feb 2024, 08:54

Skoulsen skrev:
2. feb 2024, 08:18
Lærte idag at andre kan bruge min clever boks uden at jeg betaler for strømmen - hvis bare de selv har en ladebrik - det egentligt smart Billede
Har du Clever Power? For ellers kan du vel ikke rigtig undgå at betale for strømmen?
These users thanked the author Target for the post:
BrianDS
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
Skoulsen
Medlem
Indlæg: 561
Tilmeldt: 25. mar 2009, 10:20
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gedved
Has thanked: 14 times
Been thanked: 33 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Skoulsen » 2. feb 2024, 09:26

Jeps clever power
Billede
These users thanked the author Skoulsen for the post:
Target
Tesla Model 3 LR

ij6210
Medlem
Indlæg: 1390
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 80 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af ij6210 » 2. feb 2024, 10:51

Skoulsen skrev:
2. feb 2024, 08:18
Lærte idag at andre kan bruge min clever boks uden at jeg betaler for strømmen - hvis bare de selv har en ladebrik - det egentligt smart Billede
Hvordan fungerer det? Fungerer det ved, at du i første omgang køber strømmen (den kommer jo via dine kabler), og så refunderer Clever dig for elafgiften samt giver dig strømgodtgørelse?
Har du check på, hvilken sats de bruger? Mig bekendt bruger de en gennemsnitspris, så hvis dem der lader hos dig lader i de dyre timer, kan det så risikere at være en underskudsforretning for dig?

Det samme gælder hvis man kun bruger den selv. Det er muligt at jeg læser det forkert, men se teksten her:
Kilde: https://clever.dk/tilbagebetaling

Er der nogle der er skarpe på Clever der kan forklare mig hvordan det hænger sammen?

Sådan som jeg læser og tolker dette, så køber man sin strøm af Clever til variabel timepris, dvs. strømmen er typisk billigst om natten, mens den er dyr i kogespidsen.
Den strøm man selv lader sin bil med (via abonnement til 799 kr.) samt den strøm andre måtte lade fra ens egen private ladestander, den får man en tilbagebetalingssats for, jf. Clevers side. Men får man nok tilbage?

Clever skriver, at de udregner satsen som et gennemsnit af elprisen i tidsrummet 23-06
Dvs. alt er beregnet via et gennemsnit. Tariffer og transport er også et gennemsnit af prisen over hele døgnet.
Sådan som jeg læser det, så betydet det, at man risikerer at betale ekstra. Dvs. man betaler sit abonnement på 799 kr., dette er ret fast. Men den sats man får retur fra Clever er et gennemsnit, endda af den billige pris fra 23-06. Og hvis man (eller gæster) lader i de dyre timer, fx kl. 17-21 hvor der er en høj tarif, så giver det faktisk underskud for dem der har Clevers abonnement. I søndags var strømmen billig. Men med tariffer og afgift var prisen alligevel ca. 2,75-3,01 mellem kl. 17 og 21. Clever dækker 1,63 kr., ergo står man tilbage med et minus på kr. 1,12-1,38 pr. kWh hvis man lader i dette tidsrum. Og det er endda på en dag hvor strømmen er billig. Mandag var strømmen dyr, der kunne man få minus på ca. 2 kr. i samme tidsrum. Dette dækker Clever ikke. Man kan lade 11 kWh pr. time, så det er ca. 10-20 kr. i timen man kan få i underskud, det kan da blive til en del pr. måned?
Clever tilbagebetalingssats.png
Clever tilbagebetalingssats.png (264.34 KiB) Vist 451 gange
Clever skriver: Har du Clever One med ladeboks hjemme, får du tilbagebetalt strømforbruget efter markedets højeste tilbagebetalingssats
Jeg ved ikke hvad alle andre steder gør, men jeg tvivler på, at der ikke er nogen der har en højere tilbagebetalingssats end dette.

Er der noget jeg har misforstået? Splitter Clever ens elregning op, således at den del der vedrører opladning af elbil er isoleret og låses til 799 kr.?

Er der nogen, der har Clever One som kan uploade en faktura hvor man kan se hvordan de gør det op?
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Brugeravatar
Skoulsen
Medlem
Indlæg: 561
Tilmeldt: 25. mar 2009, 10:20
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gedved
Has thanked: 14 times
Been thanked: 33 times

Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Skoulsen » 2. feb 2024, 11:07

Som jeg har forstået det så er det 2 forskellige faktura jeg får - en for huset (power) og en for bilen (one).
Men har som sagt lige fået det - så har ikke en regning og holde det op mod :)

Og alt det med tilbagebetaling er vel ikke aktuelt når man har one - så den låst på de 799, udover der kommer energitillæg - men det har der ikke været det sidste år.
These users thanked the author Skoulsen for the post:
BrianDS
Tesla Model 3 LR

ij6210
Medlem
Indlæg: 1390
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 80 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af ij6210 » 2. feb 2024, 11:44

Skoulsen skrev:
2. feb 2024, 11:07
Og alt det med tilbagebetaling er vel ikke aktuelt når man har one - så den låst på de 799, udover der kommer energitillæg - men det har der ikke været det sidste år.
Se, det troede jeg også, men det er ikke det de skriver. Abonnementet på Clever one er 799 kr., men herefter kommer mellemregningerne: Du køber din strøm, fx af Clever Power, og du får en tilbagebetalingssats. Differencen mellem dit strømkøb og tilbagebetalingssatsen forsvinder vist ikke?
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1278
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1113 times
Been thanked: 494 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Target » 2. feb 2024, 12:07

ij6210 skrev:
2. feb 2024, 11:44
Skoulsen skrev:
2. feb 2024, 11:07
Og alt det med tilbagebetaling er vel ikke aktuelt når man har one - så den låst på de 799, udover der kommer energitillæg - men det har der ikke været det sidste år.
Se, det troede jeg også, men det er ikke det de skriver. Abonnementet på Clever one er 799 kr., men herefter kommer mellemregningerne: Du køber din strøm, fx af Clever Power, og du får en tilbagebetalingssats. Differencen mellem dit strømkøb og tilbagebetalingssatsen forsvinder vist ikke?
Det er stor forskel på om man har Clever Power (altså Clever som elleverandør, som @Skoulsen har), eller om man har et hvilket som helst andet elselskab. I første tilfælde, så bliver man aldrig afregnet for den strøm der er blevet brugt på at lade bilen. Det bliver trukket fra inden man modtager sin elregning.
I det andet tilfælde, så betaler man for alt strømmen hos sit elselskab, og så får man refunderet et beløb fra Clever som er beregnet ud fra de udregninger du har fundet @ij6210
These users thanked the author Target for the post:
BrianDS
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"