Side 16 af 19

Re: Volkswagen ID.4

: 18. mar 2021, 13:16
af GaSelle
magre skrev:
18. mar 2021, 11:51
Abyssinier skrev:
18. mar 2021, 11:34
ID3, ID4 og Enyaq i 204 hk udgaven har altså "kun" 310 NM.
Korrekt - jeg har rettet min post - det ændrer ikke ved min opfattelse.
Abyssinier skrev:
18. mar 2021, 11:34
Jeg synes ikke at ID4 føles som en raket men det er knap så vigtigt for os. Det er mere komfort, plads, "value for money" mm. som betyder noget for os.
Det forstår jeg godt - jeg har heller ikke brug for at det er en raket og det er det bestemt heller ikke - mht. komfort er jeg ikke uenig, relativt behagelig køretur men plads, jeg føler at jeg har lige så meget plads i min Superb, måske på nær bredden på bagsædet - jeg er dog lodret uenig i din value for money anskuelse - jeg synes det samlede billede efterlader indtryk af at det er en meget ny model fra VW som forventeligt vil modtage store/væsentlige opdateringer i årene fremover... hvilket er årsagen til at jeg pt. vurderer at jeg holder fast i min gamle fossil koger :twisted:
Abyssinier skrev:
18. mar 2021, 11:34
ID4 er ca. lige så hurtig/langsom til 100 km/t som vores nuværende benzinbil men jeg synes faktisk den føles langsommere. Måske fordi kræfterne leveres mere lineært end i en brændstofbil og at der ikke er "larm" fra motoren. En ID4 er en rigtig tung bil.
Nu lige i mit tilfælde er den langsommere på alle parametre - og det er selvfølgelig aldrig sjovt - men jo, den manglende lyd og det linære træk kan godt være medvirkende til at den også virker langsommere end den reelt set er :lol:
Ja, den er langsommere end en Superb V6 - og lyder heller ikke lige så godt. Men du må dæleme kunne spare en sæk mønter i brændstof ved sådan et skifte :ugeek: :lol:

Re: Volkswagen ID.4

: 18. mar 2021, 13:22
af magre
KBoesen skrev:
18. mar 2021, 13:10
Du er godt med på, at bilen vejer over 2 tons ikke?

Bare lige så du prøver at smide sandsække i din egen kasse, så den vejer de der 2,1 tons og prøv så at køre en tur.

Ved godt det ikke hjælper på følelsen af kvik, men fysikkens love kan man altså ikke gøre det store ved. :-)
Det ved jeg godt men det jeg mener er nok også at de burde have udstyret den med flere hk/Nm end 204/310 - det bliver lidt tyndarmet i sådan en kasse.

Re: Volkswagen ID.4

: 18. mar 2021, 13:24
af magre
GaSelle skrev:
18. mar 2021, 13:16
Ja, den er langsommere end en Superb V6 - og lyder heller ikke lige så godt. Men du må dæleme kunne spare en sæk mønter i brændstof ved sådan et skifte :ugeek: :lol:
Det kommer jo meget an på hvor mange km man kører - men jo, der er potentiale for at hive en god del hjem igen i besparelse, særligt hvis det her Corona går væk engang og jeg ryger tilbage på at køre 30-35k årligt... :lol:

Re: Volkswagen ID.4

: 18. mar 2021, 14:19
af BrianDS

KBoesen skrev:
magre skrev:
18. mar 2021, 11:17
Jeg føler ikke at den har +200hk/400Nm - den virker ikke decideret undermotoriseret men absoulut heller ikke kvik. Jeg sammenligner den ikke med en Tesla men det ville også være urimeligt, fordi der er så stort et spring imellem de to biler at det er hovedrystende - på mange fronter!
Du er godt med på, at bilen vejer over 2 tons ikke?

Bare lige så du prøver at smide sandsække i din egen kasse, så den vejer de der 2,1 tons og prøv så at køre en tur.

Ved godt det ikke hjælper på følelsen af kvik, men fysikkens love kan man altså ikke gøre det store ved. :-)
Sammenligningen skal jo være reel, derfor giver det ikke mening at smide mere vægt i den ene, der skal selvfølgelig være den samme belastning.

Vægten er en af de store udfordringer ved en elbil, de er tunge hele tiden, og det vil kunne mærkes, til gengæld er vægten bedre fordelt end bagage (eller sandsække) normalt vil være.

Så man skulle hellere kigge på vægt/effekt forhold, samt vægtfordelingen

Vægt/effekt bliver svært for elbilen hvis bilerne skal have samme effekt.
Vægtfordelingen har elbilen en fordel i forhold til at man kan fordele det mere jævnt.
Vægten generelt vil være en udfordring med nuværende batteri teknologi

Sendt fra min KB2003 med Tapatalk


Re: Volkswagen ID.4

: 18. mar 2021, 15:18
af Thor-thor
KMDTHY skrev:
18. mar 2021, 01:31
Altsåæ... hvad det med folk og elbiler. Det hele skal bare være en raket? Jeg har kørt ca 400 km i en ID.4. Bevares.... det er da ikke en Tesla, men altså den er ikke ringere end min Superb som jeg trods alt har haft i 8 år. Den har 200hk og 400nm. Det er fint. Jeg behøver i hvert fald ikke komme hurtigere til bageren. Forstår ikke den opfattelse der er omkring elbiler.
Alt behøver vel ikke være en raket, men omvendt: Hvorfor skulle man "nøjes" bare fordi at det tidligere var meget dyrt at få gode præstationer?
Andre har jo vist at man kan få en hurtig bil, uden at prisen stikker af. Flere er på vej, også i den moderate prisklasse, bla. Ioniq 5 får så vidt jeg husker også ret gode præstationer.
Det behøver jo heller ikke være 0-100 på 2-3 sek, men må gerne være hurtigere end 8 sek. Ikke at 0-100 er så interessant, men mellem-accelerationer er vigtige i min bog.

Derudover må jeg da sige at ydelse ikke kun er "for sjov". Kører mange km. på lande/hovedvej. I min tidligere jævnt motoriserede diesel, var overhalinger, om ikke et problem, så i hvert fald til tider en udfordring, hvor man jævnligt blev fanget bagved en lastbil eller lign. pga. modkørende/oversigtsforhold etc.
I en kraftig elbil er dette nærmest aldrig et problem. Der er stort altid rigeligt "overskud" til at foretage en hurtig og sikker overhaling.
Så i min bog er ydelse overhovedet ikke et spørgsmål om at køre ræs.

Derudover: Hvorfor nøjes? Personligt abonnerer i denne henseende ikke på: Less is more ;)

Re: Volkswagen ID.4

: 18. mar 2021, 17:53
af BrianDS

Thor-thor skrev:
KMDTHY skrev:
18. mar 2021, 01:31
Altsåæ... hvad det med folk og elbiler. Det hele skal bare være en raket? Jeg har kørt ca 400 km i en ID.4. Bevares.... det er da ikke en Tesla, men altså den er ikke ringere end min Superb som jeg trods alt har haft i 8 år. Den har 200hk og 400nm. Det er fint. Jeg behøver i hvert fald ikke komme hurtigere til bageren. Forstår ikke den opfattelse der er omkring elbiler.
Alt behøver vel ikke være en raket, men omvendt: Hvorfor skulle man "nøjes" bare fordi at det tidligere var meget dyrt at få gode præstationer?
Andre har jo vist at man kan få en hurtig bil, uden at prisen stikker af. Flere er på vej, også i den moderate prisklasse, bla. Ioniq 5 får så vidt jeg husker også ret gode præstationer.
Det behøver jo heller ikke være 0-100 på 2-3 sek, men må gerne være hurtigere end 8 sek. Ikke at 0-100 er så interessant, men mellem-accelerationer er vigtige i min bog.

Derudover må jeg da sige at ydelse ikke kun er "for sjov". Kører mange km. på lande/hovedvej. I min tidligere jævnt motoriserede diesel, var overhalinger, om ikke et problem, så i hvert fald til tider en udfordring, hvor man jævnligt blev fanget bagved en lastbil eller lign. pga. modkørende/oversigtsforhold etc.
I en kraftig elbil er dette nærmest aldrig et problem. Der er stort altid rigeligt "overskud" til at foretage en hurtig og sikker overhaling.
Så i min bog er ydelse overhovedet ikke et spørgsmål om at køre ræs.

Derudover: Hvorfor nøjes? Personligt abonnerer i denne henseende ikke på: Less is more ;)
Hvad er en jævnt motoriseret dieselbil?

Jeg har ikke problemer med 150 HK i en Touran, og jeg vil heller ikke mene jeg havde problemer i en 105 HK Octavia

Jeg kan ikke se behovet for hverken 300 eller 400 HK for at kunne lave mellem accelerationer - men selvfølgelig en tungere bil kræver flere kræfter for de samme præstationer.

Flere hestekræfter betyder som regel også dyrere forsikring og risiko for højere forbrug

Jeg vil da helt sikkert også gerne have en hurtig bil, men vægtet op mod andre værdier og ikke mindst økonomien i det, så synes jeg stadig elbiler med mange kræfter er dyre

Sendt fra min KB2003 med Tapatalk


Re: Volkswagen ID.4

: 18. mar 2021, 20:01
af magre
Hvis udgangspunktet for en sammenligning er en 105hk Octavia så er vi ikke på samme side i denne diskussion. Jeg har kørt en del km i en 105hk 1.9TDI Octavia og det er dæleme hverken sikkert men helt sikker ikke nogen fornøjelse... :lol:

Re: Volkswagen ID.4

: 18. mar 2021, 20:50
af Cyppen
Lidt sjovt at det lægges op som om, at fordi Tesla kan køre 0-100 på 2-3 sek.

Så fordi jeg synes 8,5-9,0 sek er for langsomt, så har man næsten for store krav.

Jeg har ikke behov for en racerbil. Men kører 30-40.000 km om året. Og vil gerne have en bil der kan accellere lidt, uden at være en Tesla.
Bare 6-7 sek er rigeligt.
Synes faktisk min O3 150hk tsi er fin, den må dog ikke være langsommere end denne.
Og mår jeg skal købe nu, ville jeg sku gerne have en der lige kan 1-2 sek mere.

Nu har jeg ikke prøvet den på motorvej endnu, men er lidt bekymret hvordan den mon er fra 80 til 130 når 90% af min kørsel nu engang er motorvej.

Re: Volkswagen ID.4

: 18. mar 2021, 20:55
af Dennis2k
Jeg mener at hvis man ønsker hurtige 0-100 kmt tider, så skal man gå efter det. Dér er Tesla da et meget godt bud. Men hvis man ligesom mig skal bruge en bil til barnevogn, hund og en tur i Bauhaus, så er man nok nødt til at se bort fra de hurtige 0-100 tider.

Sagt på en anden måde, der er en bil til os alle - man behøver ikke vægte de samme ting ens og det vigtigste er da man er glad for sin bil :)

Re: Volkswagen ID.4

: 18. mar 2021, 21:09
af Madmax
Der kommer jo også en 300hk version ligesom Enyaq også. Men Tesla tider kommer de ikke ned på. Langt fra.

Re: Volkswagen ID.4

: 18. mar 2021, 21:22
af Thor-thor
BrianDS skrev:
18. mar 2021, 17:53
Thor-thor skrev: Alt behøver vel ikke være en raket, men omvendt: Hvorfor skulle man "nøjes" bare fordi at det tidligere var meget dyrt at få gode præstationer?
Andre har jo vist at man kan få en hurtig bil, uden at prisen stikker af. Flere er på vej, også i den moderate prisklasse, bla. Ioniq 5 får så vidt jeg husker også ret gode præstationer.
Det behøver jo heller ikke være 0-100 på 2-3 sek, men må gerne være hurtigere end 8 sek. Ikke at 0-100 er så interessant, men mellem-accelerationer er vigtige i min bog. ..... Derudover: Hvorfor nøjes? Personligt abonnerer i denne henseende ikke på: Less is more ;)
Jeg kan ikke se behovet for hverken 300 eller 400 HK for at kunne lave mellem accelerationer - men selvfølgelig en tungere bil kræver flere kræfter for de samme præstationer.
Flere hestekræfter betyder som regel også dyrere forsikring og risiko for højere forbrug
Jeg vil da helt sikkert også gerne have en hurtig bil, men vægtet op mod andre værdier og ikke mindst økonomien i det, så synes jeg stadig elbiler med mange kræfter er dyre
Kan ikke se behovet for at nøjes med 150-200 hk, når ekstra prisen for flere hk er lav.

Mht. ydelse kan man vel altid diskutere hvor meget man har behov for, men kan ikke helt forstå, hvorfor man skulle nøjes med 150-200 hk bare fordi ens ICE kørte ok med det.

Re: Volkswagen ID.4

: 18. mar 2021, 21:27
af BrianDS
Thor-thor skrev:
BrianDS skrev:
18. mar 2021, 17:53
Thor-thor skrev: Alt behøver vel ikke være en raket, men omvendt: Hvorfor skulle man "nøjes" bare fordi at det tidligere var meget dyrt at få gode præstationer?
Andre har jo vist at man kan få en hurtig bil, uden at prisen stikker af. Flere er på vej, også i den moderate prisklasse, bla. Ioniq 5 får så vidt jeg husker også ret gode præstationer.
Det behøver jo heller ikke være 0-100 på 2-3 sek, men må gerne være hurtigere end 8 sek. Ikke at 0-100 er så interessant, men mellem-accelerationer er vigtige i min bog. ..... Derudover: Hvorfor nøjes? Personligt abonnerer i denne henseende ikke på: Less is more ;)
Jeg kan ikke se behovet for hverken 300 eller 400 HK for at kunne lave mellem accelerationer - men selvfølgelig en tungere bil kræver flere kræfter for de samme præstationer.
Flere hestekræfter betyder som regel også dyrere forsikring og risiko for højere forbrug
Jeg vil da helt sikkert også gerne have en hurtig bil, men vægtet op mod andre værdier og ikke mindst økonomien i det, så synes jeg stadig elbiler med mange kræfter er dyre
Kan ikke se behovet for at nøjes med 150-200 hk, når ekstra prisen for flere hk er lav.

Mht. ydelse kan man vel altid diskutere hvor meget man har behov for, men kan ikke helt forstå, hvorfor man skulle nøjes med 150-200 hk bare fordi ens ICE kørte ok med det.
Det er jo nok en vægtning om man vil have mange hestekræfter eller en længere rækkevidde i den sidste ende - og ikke mindst prisen på bilen.
Jeg synes ikke hestekræfterne er billige, ej heller i en Tesla, men selvfølgelig hvis bilen i sig selv skal veje 50% mere, så kræver det nok også 50-100% ekstra hestekræfter, men det betyder også øget vægt på motorer og batteri, og i sidste ende har det også betydning for rækkevidden.

Og som sagt - forsikringen bliver dyrere, min egen forsikring ville være cirka dobbelt op med en Tesla

Sendt fra min KB2003 med Tapatalk


Re: Volkswagen ID.4

: 18. mar 2021, 21:27
af Thor-thor
Dennis2k skrev:
18. mar 2021, 20:55
Jeg mener at hvis man ønsker hurtige 0-100 kmt tider, så skal man gå efter det. Dér er Tesla da et meget godt bud. Men hvis man ligesom mig skal bruge en bil til barnevogn, hund og en tur i Bauhaus, så er man nok nødt til at se bort fra de hurtige 0-100 tider. ...
Det kan vel godt være både og? Lige om lidt kommer Ioniq 5, Model Y mfl. og der kan man få både god ydelse og hundebur i bagagerummet ;)

Re: Volkswagen ID.4

: 18. mar 2021, 21:43
af kGlerup
Thor-thor skrev:
Dennis2k skrev:
18. mar 2021, 20:55
Jeg mener at hvis man ønsker hurtige 0-100 kmt tider, så skal man gå efter det. Dér er Tesla da et meget godt bud. Men hvis man ligesom mig skal bruge en bil til barnevogn, hund og en tur i Bauhaus, så er man nok nødt til at se bort fra de hurtige 0-100 tider. ...
Det kan vel godt være både og? Lige om lidt kommer Ioniq 5, Model Y mfl. og der kan man få både god ydelse og hundebur i bagagerummet ;)
Med Tesla Y ja. Men en sammenlignelig Ioniq 5 er vist lidt same-same som en ID.4

Re: Volkswagen ID.4

: 18. mar 2021, 21:56
af Thor-thor
BrianDS skrev:
18. mar 2021, 21:27
Det er jo nok en vægtning om man vil have mange hestekræfter eller en længere rækkevidde i den sidste ende - og ikke mindst prisen på bilen.
Jeg synes ikke hestekræfterne er billige, ej heller i en Tesla, men selvfølgelig hvis bilen i sig selv skal veje 50% mere, så kræver det nok også 50-100% ekstra hestekræfter, men det betyder også øget vægt på motorer og batteri, og i sidste ende har det også betydning for rækkevidden.

Og som sagt - forsikringen bliver dyrere, min egen forsikring ville være cirka dobbelt op med en Tesla
Ioniq 5/Model Y er jo fine eksempler på, at man kan få både rækkevidde og ydelse.
Samtidig er rækkevidde i øvrigt ikke alt (for så vidt at man trods alt har en rimelig rækkevidde, måske omkring de 500 km) Høj ladehastighed er nærmest lige så vigtigt.

Mht. forsikring er der ikke noget nyt under solen. Generelt: flere hk = dyrere forsikring. Så en direkte sammenligning med en bil med 150 hk og en bil med +300 hk giver ikke så meget mening (uanset brændstof)

Re: Volkswagen ID.4

: 18. mar 2021, 22:03
af Thor-thor
kGlerup skrev:
18. mar 2021, 21:43
Thor-thor skrev:
Dennis2k skrev:
18. mar 2021, 20:55
Jeg mener at hvis man ønsker hurtige 0-100 kmt tider, så skal man gå efter det. Dér er Tesla da et meget godt bud. Men hvis man ligesom mig skal bruge en bil til barnevogn, hund og en tur i Bauhaus, så er man nok nødt til at se bort fra de hurtige 0-100 tider. ...
Det kan vel godt være både og? Lige om lidt kommer Ioniq 5, Model Y mfl. og der kan man få både god ydelse og hundebur i bagagerummet ;)
Med Tesla Y ja. Men en sammenlignelig Ioniq 5 er vist lidt same-same som en ID.4
ID 4 med bur.... ;) https://www.youtube.com/watch?v=5OWv_RhTGZo
Men med det bur er der så ikke så meget plads tilbage ;)

Re: Volkswagen ID.4

: 18. mar 2021, 22:10
af BrianDS

Thor-thor skrev:
BrianDS skrev:
18. mar 2021, 21:27
Det er jo nok en vægtning om man vil have mange hestekræfter eller en længere rækkevidde i den sidste ende - og ikke mindst prisen på bilen.
Jeg synes ikke hestekræfterne er billige, ej heller i en Tesla, men selvfølgelig hvis bilen i sig selv skal veje 50% mere, så kræver det nok også 50-100% ekstra hestekræfter, men det betyder også øget vægt på motorer og batteri, og i sidste ende har det også betydning for rækkevidden.

Og som sagt - forsikringen bliver dyrere, min egen forsikring ville være cirka dobbelt op med en Tesla
Ioniq 5/Model Y er jo fine eksempler på, at man kan få både rækkevidde og ydelse.
Samtidig er rækkevidde i øvrigt ikke alt (for så vidt at man trods alt har en rimelig rækkevidde, måske omkring de 500 km) Høj ladehastighed er nærmest lige så vigtigt.

Mht. forsikring er der ikke noget nyt under solen. Generelt: flere hk = dyrere forsikring. Så en direkte sammenligning med en bil med 150 hk og en bil med +300 hk giver ikke så meget mening (uanset brændstof)
Jeg er generelt bare ikke imponeret Billede

Der er endnu ikke en bil på eldrift som bare kommer i nærheden af at kunne undgå skuffelser i forhold til hvad jeg har - i hvert tilfælde ikke indenfor økonomisk mening

Men du nævner 500 km rækkevidde, det er der jo ikke sådan for alvor kan håndtere - i hvert tilfælde ikke om vinteren og med motorvej.

Ladehastighed kan gøre meget, men det kræver en infrastruktur som ikke findes udbredt nok endnu.

Sendt fra min KB2003 med Tapatalk


Re: Volkswagen ID.4

: 18. mar 2021, 22:14
af Dennis2k
Lad os lige huske at holde snakken til ID.4 her og evt forsætte i tråden om el bil istedet :)

Re: Volkswagen ID.4

: 18. mar 2021, 22:17
af BrianDS
Dennis2k skrev:Lad os lige huske at holde snakken til ID.4 her og evt forsætte i tråden om el bil istedet :)
Sorry - ID.4 er en stor del af det, men selvfølgelig blev det lidt generelt.

Efter billederne af bagagerummet er jeg noget skuffet over ID.4 selvom det er en stor og tung bil

Sendt fra min KB2003 med Tapatalk


Re: Volkswagen ID.4

: 19. mar 2021, 07:16
af magre
Cyppen skrev:
18. mar 2021, 20:50
Lidt sjovt at det lægges op som om, at fordi Tesla kan køre 0-100 på 2-3 sek.

Så fordi jeg synes 8,5-9,0 sek er for langsomt, så har man næsten for store krav.

Jeg har ikke behov for en racerbil. Men kører 30-40.000 km om året. Og vil gerne have en bil der kan accellere lidt, uden at være en Tesla.
Bare 6-7 sek er rigeligt.
Synes faktisk min O3 150hk tsi er fin, den må dog ikke være langsommere end denne.
Og mår jeg skal købe nu, ville jeg sku gerne have en der lige kan 1-2 sek mere.

Nu har jeg ikke prøvet den på motorvej endnu, men er lidt bekymret hvordan den mon er fra 80 til 130 når 90% af min kørsel nu engang er motorvej.
Helt enig - der er langt fra 0-100 på 2-3s til 8-9s - der må være noget midt imellem. Med ~400kg mere på badevægten ift. min ellers ikke lille Superb Combi med en tung DSG kasse og en TUNG V6'er så er et underskud effektmæssigt på ~60hk/50Nm ikke et skridt i den rigtige retning.

Jeg kørte lidt motorvej i den, til danske fartgrænser er den lige akkurat ok men der er ikke noget overskud over 145 km/t :shock:

Man skulle tro at den var afstemt med vores regering og deres paragraf omkring vanvidsbillisme... det bliver svært i en ID.4 :lol:

Re: Volkswagen ID.4

: 19. mar 2021, 07:49
af VWAU
Volkswagen vil den 1. april 2021 9:00 ved en teknik-event fortælle, at det i fremtiden vil være muligt at bestille "Change"-varianter af ID.3 og ID.4. Biler hvor batteriet kan skiftes af en robot på under 5 min. Renault har forsøgt sig med samme koncept tidligere og Tesla har også haft sådanne tanker. MEB-platformen er forberedt for "Change". Så klap lige hesten nogle dage før der afgives en bestilling på en ID.

Re: Volkswagen ID.4

: 19. mar 2021, 07:53
af DanielB12
Det gik jo super for Renault 😂🤯

Re: Volkswagen ID.4

: 19. mar 2021, 08:24
af mobworld
VWAU skrev:
19. mar 2021, 07:49
Volkswagen vil den 1. april 2021 9:00 ved en teknik-event fortælle, at det i fremtiden vil være muligt at bestille "Change"-varianter af ID.3 og ID.4. Biler hvor batteriet kan skiftes af en robot på under 5 min. Renault har forsøgt sig med samme koncept tidligere og Tesla har også haft sådanne tanker. MEB-platformen er forberedt for "Change". Så klap lige hesten nogle dage før der afgives en bestilling på en ID.
1 april ??? Er det med 'Rans Lirpa' teknologi ? :-)

Re: Volkswagen ID.4

: 19. mar 2021, 08:25
af u9center
VWAU skrev:
19. mar 2021, 07:49
Volkswagen vil den 1. april 2021 9:00 ved en teknik-event fortælle, at det i fremtiden vil være muligt at bestille "Change"-varianter af ID.3 og ID.4. Biler hvor batteriet kan skiftes af en robot på under 5 min. Renault har forsøgt sig med samme koncept tidligere og Tesla har også haft sådanne tanker. MEB-platformen er forberedt for "Change". Så klap lige hesten nogle dage før der afgives en bestilling på en ID.
1 april :D

Re: Volkswagen ID.4

: 19. mar 2021, 10:59
af BrianDS
magre skrev:
Cyppen skrev:
18. mar 2021, 20:50
Lidt sjovt at det lægges op som om, at fordi Tesla kan køre 0-100 på 2-3 sek.

Så fordi jeg synes 8,5-9,0 sek er for langsomt, så har man næsten for store krav.

Jeg har ikke behov for en racerbil. Men kører 30-40.000 km om året. Og vil gerne have en bil der kan accellere lidt, uden at være en Tesla.
Bare 6-7 sek er rigeligt.
Synes faktisk min O3 150hk tsi er fin, den må dog ikke være langsommere end denne.
Og mår jeg skal købe nu, ville jeg sku gerne have en der lige kan 1-2 sek mere.

Nu har jeg ikke prøvet den på motorvej endnu, men er lidt bekymret hvordan den mon er fra 80 til 130 når 90% af min kørsel nu engang er motorvej.
Helt enig - der er langt fra 0-100 på 2-3s til 8-9s - der må være noget midt imellem. Med ~400kg mere på badevægten ift. min ellers ikke lille Superb Combi med en tung DSG kasse og en TUNG V6'er så er et underskud effektmæssigt på ~60hk/50Nm ikke et skridt i den rigtige retning.

Jeg kørte lidt motorvej i den, til danske fartgrænser er den lige akkurat ok men der er ikke noget overskud over 145 km/t :shock:

Man skulle tro at den var afstemt med vores regering og deres paragraf omkring vanvidsbillisme... det bliver svært i en ID.4 Billede
Den er vel stadig begrænset til 160 km/t og du flytter en del mere luft med en høj SUV end med en lavere stationcar

Sendt fra min KB2003 med Tapatalk


Re: Volkswagen ID.4

: 19. mar 2021, 13:12
af magre
BrianDS skrev:
19. mar 2021, 10:59
Den er vel stadig begrænset til 160 km/t og du flytter en del mere luft med en høj SUV end med en lavere stationcar
Jeg troede faktisk det var 180 km/t :?

Med en cW værdi på 0,28 så tror jeg den skærer luften bedre end min Superb som har cW på 0,31 og en luftmodstand på 0,67. Jeg kan ikke finde frontarealet for ID.4 men jeg tror de ligger meget tæt ...

Re: Volkswagen ID.4

: 19. mar 2021, 19:20
af xbn
VWAU skrev:
19. mar 2021, 07:49
Volkswagen vil den 1. april 2021 9:00 ved en teknik-event fortælle, at det i fremtiden vil være muligt at bestille "Change"-varianter af ID.3 og ID.4. Biler hvor batteriet kan skiftes af en robot på under 5 min. Renault har forsøgt sig med samme koncept tidligere og Tesla har også haft sådanne tanker. MEB-platformen er forberedt for "Change". Så klap lige hesten nogle dage før der afgives en bestilling på en ID.
Nu har du jo fortalt det allerede, hvorfor venter de til 1. april?

Re: Volkswagen ID.4

: 20. mar 2021, 12:28
af kGlerup
Nå.. Lidt flere betragtninger efter 250km i en ID.4 1st Max.

Kabine/betjening:
Lidt svært at skelne mellem hvad der er i en Max og den almindelige 1st vi får leveret. Vi har "prøvesiddet" en almindelig 1st.
Men sæder er vi meget tilfredse med, gode faste sæder der støtter de rigtige steder for os. Gælder også den almindelige 1st.
Siddestilling/indstigning er anderledes end vores Sportsvan, da bunden er noget højere oppe. Men det var ikke e problem. Siddestilling minder meget om f.eks. en Octavia/Passat.
Udsyn er markant ringere end en Sportsvan.. Man er meget mere afhængig af spejle/bakkamera/sensorer. Kommer til at kræve lidt tilvænning...
Infotainment (v2.1). Jeg er stadig forbeholden overfor touch/slide knapperne på rattet.. Men jeg endte med at kunne betjene dem uden at fjerne fokus fra vejen, så godkendt.. Men ikke imponeret.. Selve skærmen kom jeg fint nok overens med. Der er stadig lidt glitches hvor den hænger kortvarigt, men ikke så galt som frygtet. Absolut godkendt. Bliver det forbedret yderligere med opdateringer, så er det et glimrende system.
Ubelyste slidere til varme+volume på instrumentbræt: Come on VW.. Ren hjerneblødning. Heldigvis kan det betjenes på anden vis...
Plads/komfort på bagsædet: Rigtig fint, men kan ikke måle sig med en Sportsvan, pga. den højere bund og manglende justering af ryglæn.

Kørsel/Performance:
Den kører helt vildt behageligt! Støjbillede på landevej og motorvej er super behageligt. Generelt er undervogn fornemt afstemt mht komfort, ganske enkelt en fornøjelse at køre langt i. Ved lidt mere frisk kørsel på snoede veje er den også kompetent og vægten føles ikke så udtalt. God vægt i styretøj, med fornuftig feedback. Bremsepedal er til den bløde side, sikkert for at kunne styre genindvinding, kræver lidt tilvænning.
De tests jeg har set indikerer 0-100 på 7,5-8 sekunder. Generelt har vores 1,5 TSI Sportsvan ikke en chance ved dagligdagskørsel. I ID.4'eren har man fuld power øjeblikkeligt, uden nogen støj. Dermed er man (mig..) langt mere tilbøjelig til at bruge ressourcerne i dagligdagen. Jeg er ikke uenig i at mere ydelse ville være velkommen, men jeg ville yderst sjældent få det brugt!

Alt i alt var vi meget tilfredse efter turen og glæder os til den er klar til os om en måneds tid.
En ID.4 er et udpræget "komfortkøretøj", ikke en performance-bil. For performance skal man kigge andetsteds, eller vente på AWD udgaven.
Jeg har sikkert glemt en masse, men spørg endelig hvis noget skal uddybes.

Re: Volkswagen ID.4

: 21. mar 2021, 19:36
af Dennis2k
Jeg var også ude i en ID.4 idag - Jeg er helt enig med kGlerup, fra start til slut.

Jeg glæder mig så til Enyaq kommer i uge 18’ish.

Re: Volkswagen ID.4

: 22. mar 2021, 12:41
af KMDTHY
Så har jeg takket nej til den bestilte ID.4 Max med træk. Mon ikke der er en anden derude der vil have den :-)