Hvad er rækkevidden opgivet til på den?kGlerup skrev: ↑29. jun 2021, 13:47Ja, det går helt galt...Andy skrev:Hvis man kører en tur ned af Autobahn, med en passende cruise hastighed på måske 170-180 km/t, hvor det er tilladt - hvad kan man så forvente sig af rækkevidden?
Går det helt galt?
Mit estimat efter 7000km i ID4:
110 km/t på motorvej = 350-400km
130 km/t på motorvej = 250-300km
Ved 150-160 bruger den virkelig meget!
Kunne DU finde på at købe en Elbil
- Andy
- Medlem
- Indlæg: 823
- Tilmeldt: 1. jul 2008, 19:29
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Kolding
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 119 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
2021 Audi e-tron GT
2023 Mercedes C300e
2012 Porsche 911 Carrera 3,4L
2023 Mercedes C300e
2012 Porsche 911 Carrera 3,4L
- Andy
- Medlem
- Indlæg: 823
- Tilmeldt: 1. jul 2008, 19:29
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Kolding
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 119 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Føj det er vildt allerede ved 130.
2021 Audi e-tron GT
2023 Mercedes C300e
2012 Porsche 911 Carrera 3,4L
2023 Mercedes C300e
2012 Porsche 911 Carrera 3,4L
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6152
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6602 times
- Been thanked: 1700 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Og så er det endda i godt vejr
345 km for en ID.4 med 130 km/t (ECO mode, ingen A/C) - omkring 65% rækkevidde
https://youtu.be/YgK6Mu3mAc8
ID.3 58 kWh opgivet til 420 km, den rammer cirka 200 km på 100% opladning om vinteren (under 50% rækkevidde)
https://youtu.be/lhAsaVsmI4A
Fart og temperatur koster ekstra i en bil, og elbiler er lidt mere udfordrede på det
- These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
- Morten Hedensted • martinta
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 1223
- Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 820 times
- Been thanked: 720 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Enig, underligt de ikke snart får lavet nogle mere realistiske krav til måling af forbrug, både WLTP og NEDC er jo en ren joke. Ved godt det giver et sammenligningsgrundlag, men det er jo så langt fra virkeligheden at folk reelt set bliver villedt.
Har en tidligere kollega der afleverede sin ID.3 retur, netop fordi de knap kunne køre fra sønderborg til Padborg og retur i den uden at løbe tør.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2614
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 617 times
- Been thanked: 351 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Ja, det er lidt vildt. Var dog helt klar over det på forhånd.
Min pendler rute er 80% landevej og i det her vejr kører den faktisk det den er opgivet til.
Så til vores brug er den perfekt.
7000km har kostet 700,- i el
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6152
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6602 times
- Been thanked: 1700 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
700 kr i el? Det lyder billigt, er det pga elvarme og billig el? Eller er det refusion uden abonnement?kGlerup skrev:Ja, det er lidt vildt. Var dog helt klar over det på forhånd.
Min pendler rute er 80% landevej og i det her vejr kører den faktisk det den er opgivet til.
Så til vores brug er den perfekt.
7000km har kostet 700,- i el
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2614
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 617 times
- Been thanked: 351 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Egen boks med refusion via EVDK. El abonnement via Barry. Så reel elpris svinger mellem 0,4 og 1,1,- per kWh.BrianDS skrev:700 kr i el? Det lyder billigt, er det pga elvarme og billig el? Eller er det refusion uden abonnement?
Derudover lader jeg gratis de dage jeg er på kontoret, hvilket dækker alt pendler kørsel og lidt til.
Indtil nu har den kørt omkring 6km per kWh, så det ser helt pænt ud
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6152
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6602 times
- Been thanked: 1700 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Ok, så giver det meningkGlerup skrev:Egen boks med refusion via EVDK. El abonnement via Barry. Så reel elpris svinger mellem 0,4 og 1,1,- per kWh.BrianDS skrev:700 kr i el? Det lyder billigt, er det pga elvarme og billig el? Eller er det refusion uden abonnement?
Derudover lader jeg gratis de dage jeg er på kontoret, hvilket dækker alt pendler kørsel og lidt til.
Indtil nu har den kørt omkring 6km per kWh, så det ser helt pænt ud
Uden elvarme og med solceller, så er prisen desværre lidt en anden, så jeg håber at jeg en dag får opsnappet en god måde at gøre det på
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 768
- Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 196 times
- Been thanked: 367 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Jeg er ved at skifte til Barry.
Jeg kan ikke helt gennemskue om og i givet hvormeget der muligvis kan spares, men nu prøver vi…
Jeg kan ikke helt gennemskue om og i givet hvormeget der muligvis kan spares, men nu prøver vi…
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2614
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 617 times
- Been thanked: 351 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Ja, så er det desværre lidt noget andet..BrianDS skrev:Uden elvarme og med solceller, så er prisen desværre lidt en anden, så jeg håber at jeg en dag får opsnappet en god måde at gøre det på
Med det setup er Clever nok eneste gode bud.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6152
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6602 times
- Been thanked: 1700 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Lige nu er det ja, men jeg kører bare ikke nok i en gennemsnitlig måned til at Clever er en god dealkGlerup skrev:Ja, så er det desværre lidt noget andet..BrianDS skrev:Uden elvarme og med solceller, så er prisen desværre lidt en anden, så jeg håber at jeg en dag får opsnappet en god måde at gøre det på
Med det setup er Clever nok eneste gode bud.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 768
- Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 196 times
- Been thanked: 367 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Altså - selvom man skal betale fuld pris for strømmen (hjemme) til sin el-bil, er det jo stadig en ganske fornuftig forretning på driftsiden.
Med refusion lander man vel i omegnen af 25% af fossilprisen pr. kilometer.
Uden refusion lander man i omegnen af 50% af fossilprisen.
Med refusion lander man vel i omegnen af 25% af fossilprisen pr. kilometer.
Uden refusion lander man i omegnen af 50% af fossilprisen.
- KMDTHY
- Admin
- Indlæg: 2172
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Thisted
- Has thanked: 638 times
- Been thanked: 463 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Hvordan ser dit regnestykke ud for at nå den konklusion?u_bull skrev: ↑30. jun 2021, 09:19Altså - selvom man skal betale fuld pris for strømmen (hjemme) til sin el-bil, er det jo stadig en ganske fornuftig forretning på driftsiden.
Med refusion lander man vel i omegnen af 25% af fossilprisen pr. kilometer.
Uden refusion lander man i omegnen af 50% af fossilprisen.
2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
2011 Superb TDI DSG Elegance 515.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
2011 Superb TDI DSG Elegance 515.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
- mortenmol
- Medlem
- Indlæg: 864
- Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 103 times
- Been thanked: 244 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Skat vil nok ikke bifalde den konstellation.kGlerup skrev:Egen boks med refusion via EVDK. El abonnement via Barry. Så reel elpris svinger mellem 0,4 og 1,1,- per kWh.BrianDS skrev:700 kr i el? Det lyder billigt, er det pga elvarme og billig el? Eller er det refusion uden abonnement?
Derudover lader jeg gratis de dage jeg er på kontoret, hvilket dækker alt pendler kørsel og lidt til.
Indtil nu har den kørt omkring 6km per kWh, så det ser helt pænt ud
Med mindre det er firmaets bil er det ikke lovligt medmindre man bliver beskattet af strømmen
Just FYI
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Medlem
- Indlæg: 1223
- Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 820 times
- Been thanked: 720 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Tænkte det samme, jeg ville nok heller ikke reklamere med den ordning.mortenmol skrev: ↑30. jun 2021, 09:33Skat vil nok ikke bifalde den konstellation.kGlerup skrev:Egen boks med refusion via EVDK. El abonnement via Barry. Så reel elpris svinger mellem 0,4 og 1,1,- per kWh.BrianDS skrev:700 kr i el? Det lyder billigt, er det pga elvarme og billig el? Eller er det refusion uden abonnement?
Derudover lader jeg gratis de dage jeg er på kontoret, hvilket dækker alt pendler kørsel og lidt til.
Indtil nu har den kørt omkring 6km per kWh, så det ser helt pænt ud
Med mindre det er firmaets bil er det ikke lovligt medmindre man bliver beskattet af strømmen
Just FYI
Sent from my iPhone using Tapatalk
Men det er jo ikke firmaets bil hvis den bruges privat, så alt i alt tænker jeg ikke den ordning er lovlig, og han selv kan betale strøm derhjemme (som man jo må formode han har gjort siden den har kostet 700,-)
Senest rettet af martinta 30. jun 2021, 09:56, rettet i alt 1 gang.
-
- Medlem
- Indlæg: 1223
- Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 820 times
- Been thanked: 720 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Umiddelbart kommer det nok an på drivmidlet, tager jeg gennemsnittet for vores Passat (1.4 TSI, over 70.000 km) og TM3 LR (over 3.000 km)KMDTHY skrev: ↑30. jun 2021, 09:21Hvordan ser dit regnestykke ud for at nå den konklusion?u_bull skrev: ↑30. jun 2021, 09:19Altså - selvom man skal betale fuld pris for strømmen (hjemme) til sin el-bil, er det jo stadig en ganske fornuftig forretning på driftsiden.
Med refusion lander man vel i omegnen af 25% af fossilprisen pr. kilometer.
Uden refusion lander man i omegnen af 50% af fossilprisen.
Kan endda se at jeg har været ret sød ved forbruget på vores Passat i den udregning, da den reelt set kun har gået 13.2 km/l over de næsten 60.000km som jeg har noteret. (dog er km/l på den beregning lavere, da benzin prisen på et tidspunkt var meget lavere end i dag) Men alt i alt, så er det han skriver umiddelbart korrekt.
- Vedhæftede filer
-
- Forbrug.xlsx
- (11.82 KiB) Downloadet 19 gange
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2948
- Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 967 times
- Been thanked: 507 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Det er vel firmaets bil hvis han har fri firmabilmartinta skrev:Tænkte det samme, jeg ville nok heller ikke reklamere med den ordning.mortenmol skrev: ↑30. jun 2021, 09:33Skat vil nok ikke bifalde den konstellation.kGlerup skrev: Egen boks med refusion via EVDK. El abonnement via Barry. Så reel elpris svinger mellem 0,4 og 1,1,- per kWh.
Derudover lader jeg gratis de dage jeg er på kontoret, hvilket dækker alt pendler kørsel og lidt til.
Indtil nu har den kørt omkring 6km per kWh, så det ser helt pænt ud
Med mindre det er firmaets bil er det ikke lovligt medmindre man bliver beskattet af strømmen
Just FYI
Sent from my iPhone using Tapatalk
Men det er jo ikke firmaets bil hvis den bruges privat, så alt i alt tænker jeg ikke den ordning er lovlig, og han selv kan betale strøm derhjemme (som man jo må formode han har gjort siden den har kostet 700,-)
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Medlem
- Indlæg: 1223
- Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 820 times
- Been thanked: 720 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Hvis han har fri firmabil har han da forhåbentlig ikke selv skulle betale 700,- til at lade den som han skriverKevinff skrev: ↑30. jun 2021, 10:15Det er vel firmaets bil hvis han har fri firmabilmartinta skrev:Tænkte det samme, jeg ville nok heller ikke reklamere med den ordning.
Men det er jo ikke firmaets bil hvis den bruges privat, så alt i alt tænker jeg ikke den ordning er lovlig, og han selv kan betale strøm derhjemme (som man jo må formode han har gjort siden den har kostet 700,-)
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2614
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 617 times
- Been thanked: 351 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Korrekt. Men der er allerede annonceret at der kommer egenbetaling, dog ikke hvornår. Sikkert pga skatmortenmol skrev:Skat vil nok ikke bifalde den konstellation.kGlerup skrev:Egen boks med refusion via EVDK. El abonnement via Barry. Så reel elpris svinger mellem 0,4 og 1,1,- per kWh.BrianDS skrev:700 kr i el? Det lyder billigt, er det pga elvarme og billig el? Eller er det refusion uden abonnement?
Derudover lader jeg gratis de dage jeg er på kontoret, hvilket dækker alt pendler kørsel og lidt til.
Indtil nu har den kørt omkring 6km per kWh, så det ser helt pænt ud
Med mindre det er firmaets bil er det ikke lovligt medmindre man bliver beskattet af strømmen
Just FYI
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6152
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6602 times
- Been thanked: 1700 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Jeg har over længere tid ligget under 50 øre/km i diesel, så besparelsen på det punkt er umiddelbart ikke et argument for elbilenmartinta skrev:Umiddelbart kommer det nok an på drivmidlet, tager jeg gennemsnittet for vores Passat (1.4 TSI, over 70.000 km) og TM3 LR (over 3.000 km)KMDTHY skrev: ↑30. jun 2021, 09:21Hvordan ser dit regnestykke ud for at nå den konklusion?u_bull skrev: ↑30. jun 2021, 09:19Altså - selvom man skal betale fuld pris for strømmen (hjemme) til sin el-bil, er det jo stadig en ganske fornuftig forretning på driftsiden.
Med refusion lander man vel i omegnen af 25% af fossilprisen pr. kilometer.
Uden refusion lander man i omegnen af 50% af fossilprisen.
Kan endda se at jeg har været ret sød ved forbruget på vores Passat i den udregning, da den reelt set kun har gået 13.2 km/l over de næsten 60.000km som jeg har noteret. (dog er km/l på den beregning lavere, da benzin prisen på et tidspunkt var meget lavere end i dag) Men alt i alt, så er det han skriver umiddelbart korrekt.
Med mange kortere ture kører jeg dog ikke så økonomisk længere, men at jeg kører mindre gør bare at besparelsen også bliver mindre
Så nej, med fuld pris på el, så er det ikke en speciel god forretning - lad os sige jeg kan spare 20%, så er det omkring 1.200-1.500 kr om året med mit nuværende behov ...
Og ja, det er for lidt til at retfærdiggøre diesel, men den blev købt da jeg kørte væsentligt mere.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 1223
- Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 820 times
- Been thanked: 720 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Nu kan jeg jo ikke tage udgangspunkt i et drivmiddel som jeg ikke har noget data på. Men i forhold til benzin er hans tal korrekte.BrianDS skrev: ↑30. jun 2021, 11:17Jeg har over længere tid ligget under 50 øre/km i diesel, så besparelsen på det punkt er umiddelbart ikke et argument for elbilenmartinta skrev:Umiddelbart kommer det nok an på drivmidlet, tager jeg gennemsnittet for vores Passat (1.4 TSI, over 70.000 km) og TM3 LR (over 3.000 km)
Overblik.png
Kan endda se at jeg har været ret sød ved forbruget på vores Passat i den udregning, da den reelt set kun har gået 13.2 km/l over de næsten 60.000km som jeg har noteret. (dog er km/l på den beregning lavere, da benzin prisen på et tidspunkt var meget lavere end i dag)
fuelly.png
Men alt i alt, så er det han skriver umiddelbart korrekt.
Med mange kortere ture kører jeg dog ikke så økonomisk længere, men at jeg kører mindre gør bare at besparelsen også bliver mindre
Så nej, med fuld pris på el, så er det ikke en speciel god forretning - lad os sige jeg kan spare 20%, så er det omkring 1.200-1.500 kr om året med mit nuværende behov ...
Og ja, det er for lidt til at retfærdiggøre diesel, men den blev købt da jeg kørte væsentligt mere.
Men med de tal der er til rådighed (hvilket er benzin og el), så er tallene han angiver korrekte, billedet kan sagtens være et andet ved diesel. Det er trodsalt en beregning lavet på 3 minutter i excel
Hvis vi skal gå all in, så skal de her tal jo som minimum tages over et år (forår-sommer-efterår-vinter), da det har indflydelse på forbrug, derudover skal de tal jo så også indeholder grønejerafgift (som jo vil være fast) for at du har de tal der giver et billede.
Forsikring burde nok også være med, men da den skifter alt efter alder, ancinitet, sted i landet, selvskab mm, vil den gøre det til en kæmpe udregning. Skulle vi gå endnu længere skal vi have service omkostninger med, hvilket gør det kombliceret igen, da VW og skoda jo har gratis service 5 år / 100.000 km gratis på el, hvorimod du selv skal betale på diesel bilen.
Men laver man den simple udregning vil el stadig være billigere end diesel så længe du tanker hjemme (meget væsentlig detalje) selv uden refusion, men væsentligt billigere hvis du får refusion på 1.12,-
Men den besparelse vil jo ALDRIG kunne betale en bil hjem, så bare rolig, din diesel er reddet ud fra et økonomisk synspunkt
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13452
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3302 times
- Been thanked: 4666 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Min lille kalkyle for skift af benzin-Octavia til elbil ved 18.000 km/år ser i runde tal således ud:
Octavia
---------
Elbil
-------
Forudsætninger:
- 99% hjemmeladning
- mulighed for el-refusion så estimeret gnsn. elpris bliver 1,10/kWh
- gnsn. forbrug på elbil 20 kWh/100 km
- gælder de 5 første års ejerskab hvor service og rep er inkluderet i købspris
Dvs på ren drift er der noget der ligner 15.000 kr/år at hente.
Det kan ikke i sig selv finansiere et bilskifte, men når man alligevel har en bil der har nået alderen til udskiftning, så vil alternativet være en ny fossilbil eller en ny hybrid. Og der giver det for mit vedkommende mening at gå på el, givet de listede forudsætninger.
Octavia
---------
Elbil
-------
Forudsætninger:
- 99% hjemmeladning
- mulighed for el-refusion så estimeret gnsn. elpris bliver 1,10/kWh
- gnsn. forbrug på elbil 20 kWh/100 km
- gælder de 5 første års ejerskab hvor service og rep er inkluderet i købspris
Dvs på ren drift er der noget der ligner 15.000 kr/år at hente.
Det kan ikke i sig selv finansiere et bilskifte, men når man alligevel har en bil der har nået alderen til udskiftning, så vil alternativet være en ny fossilbil eller en ny hybrid. Og der giver det for mit vedkommende mening at gå på el, givet de listede forudsætninger.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 1223
- Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 820 times
- Been thanked: 720 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Det man så kan sige der mangler i udregningen, er de gange hvor du skal tanke ude. For alle de her beregninger er jo via hjemmeladning.
Hvis du kører på brik priser ved Clever (dvs, uden abb), så har de nogle ret voldsomme priser. priserne i skrivende stund er følgende:
normalte ladestandere (dvs. under 100 kw) = 3,5 kr/kwh
Lynladere (dvs over 100 kw) = 5 kr/kwh
kigger vi på plugsurfing, så er priserne endnu mere horible med noget der minder om 9 kr/kwh rigtig mange steder, uagtet om det er hurtige eller langsomme ladere. Kommer vi derop, og kører man tilpas mange ture, bliver regnestykket et meget andet.
Oveni det, skal vi nok også huske at sammenligne æbler og æbler, for eks. en TM3 eller Id.3 kan jo størrelses mæssigt ikke sammenlignes med en Passat, så retfærdigvis skal den jo så også gå længere end eks. ID. space vizzion når den engang kommer på markedet, og bør nok nærmere sammenlignes med en golf.
Men synes det er en interessant debat.
Da vi købte var det ligeså meget for at prøve det, for økonomisk er der nok ikke mange herinde der kan betjene en regnemaskine der kan se fornuften i at skifte en bil til 149.000,- ud med en bil til 400.000,- Der skal i hvert fald noget af en besparelse i forbrug hjem før den nogensinde tjener sig selv hjem.
Hvis du kører på brik priser ved Clever (dvs, uden abb), så har de nogle ret voldsomme priser. priserne i skrivende stund er følgende:
normalte ladestandere (dvs. under 100 kw) = 3,5 kr/kwh
Lynladere (dvs over 100 kw) = 5 kr/kwh
kigger vi på plugsurfing, så er priserne endnu mere horible med noget der minder om 9 kr/kwh rigtig mange steder, uagtet om det er hurtige eller langsomme ladere. Kommer vi derop, og kører man tilpas mange ture, bliver regnestykket et meget andet.
Oveni det, skal vi nok også huske at sammenligne æbler og æbler, for eks. en TM3 eller Id.3 kan jo størrelses mæssigt ikke sammenlignes med en Passat, så retfærdigvis skal den jo så også gå længere end eks. ID. space vizzion når den engang kommer på markedet, og bør nok nærmere sammenlignes med en golf.
Men synes det er en interessant debat.
Da vi købte var det ligeså meget for at prøve det, for økonomisk er der nok ikke mange herinde der kan betjene en regnemaskine der kan se fornuften i at skifte en bil til 149.000,- ud med en bil til 400.000,- Der skal i hvert fald noget af en besparelse i forbrug hjem før den nogensinde tjener sig selv hjem.
Senest rettet af martinta 30. jun 2021, 12:31, rettet i alt 1 gang.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13452
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3302 times
- Been thanked: 4666 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Du har helt ret - den havde jeg glemt. Har tilføjet den under forudsætninger.
Tak
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- VWAU
- Medlem
- Indlæg: 1284
- Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 232 times
- Been thanked: 669 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
171 forskere har regnet på hvor meget C02 el-biler udleder i forskellige lande, alt efter hvor grøn el-produktionen er i det pågældende land. Auto Motor und Sport nummer 15 har omregnet tallene til en ID.3.
I Frankrig udleder en ID.3 kun en 1/10 CO2 af det som en tilsvarende ICE-bil udleder, hvorimod en ID.3 i Polen udleder 50% mere. Kina, der har Verdens største bestand af el-biler, har en el-produktion der er lige så sort som Polens!
I Frankrig udleder en ID.3 kun en 1/10 CO2 af det som en tilsvarende ICE-bil udleder, hvorimod en ID.3 i Polen udleder 50% mere. Kina, der har Verdens største bestand af el-biler, har en el-produktion der er lige så sort som Polens!
- Vedhæftede filer
-
- wqw.jpg (76.78 KiB) Vist 582 gange
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13452
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3302 times
- Been thanked: 4666 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Der skulle nok retteligt stå "7000 km har kostet MIG 700,- i el" ..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 768
- Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 196 times
- Been thanked: 367 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Jeg kører ~22kWh/100km (MB EQC).KMDTHY skrev: ↑30. jun 2021, 09:21Hvordan ser dit regnestykke ud for at nå den konklusion?u_bull skrev: ↑30. jun 2021, 09:19Altså - selvom man skal betale fuld pris for strømmen (hjemme) til sin el-bil, er det jo stadig en ganske fornuftig forretning på driftsiden.
Med refusion lander man vel i omegnen af 25% af fossilprisen pr. kilometer.
Uden refusion lander man i omegnen af 50% af fossilprisen.
Strømpris i omegnen af 2kr/kWh
Refusion af ca. halvdelen >> Effektiv strømpris ~1kr/kWh.
Altså i omegnen af 22kr/100km
Før kørte jeg Skoda Kodiaq - altså i store træk samme størrelse bil
Ca. 12.5km/l á ~11kr
100km svarer til omkring 8 liter eller ~88kr.
Så selv hvis man skal betale fuld pris for strømmen, så er det stadig kun omkring 45kr/100km...
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6152
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6602 times
- Been thanked: 1700 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Det er nu ikke fordi jeg vil "redde" min dieselbil, jeg vil bare også gerne at jeg økonomisk har en god fornemmelse for hvordan det kan hænge sammen.martinta skrev: ....
Men den besparelse vil jo ALDRIG kunne betale en bil hjem, så bare rolig, din diesel er reddet ud fra et økonomisk synspunkt
Tag mit eksempel hvor jeg kører måske 900 km/md for omkring 500 kr, med 5 km/kWh vil det være 360 kr/md, men når så jeg kører på motorvej hver eneste dag, og har mange små ture, og det skal være hele året rundt, så viser mine prøveture i elbil et noget højere forbrug, så det er realistisk nærmere 400-500 kr/md.
Hvis jeg så bare skal lade op en enkelt gang ude, så vil det med stor sandsynlighed være en hurtiglader eller lynlader, og lader man fx 50 kWh á 3,5 kr, så er det 175 kr (imod 100 kr hjemme), eller 5 kr ved lynlader, så det er 250 kr, imod 100 kr hjemme.
Der er intet abonnement der kan lade 200-250 kWh om måneden for under 400-500 kr, når man ikke kan få refusion.
Det gør at der ikke er noget væsentligt at spare på brændstof.
Grøn ejerafgift er der noget at spare på, service priserne jeg har set til nu er der ikke væsentligt at spare på (måske prisen på olien), men biler solgt med serviceaftale "slører" billedet.
Forsikring er en smule dyrere for elbilen.
Så give or take, det er måske i omegnen af 200-500 kr i måneden alt i alt i prisforskel med mit nuværende kørselsbehov, fx en sommerferie med opladning ude kan dog hurtigt "spise" den besparelse.
Jeg følger udviklingen, men venter stadig på den bil jeg kan sige "Wow, denne elbil er bedre end den bil jeg har (til prisen)", det er ikke lige sket endnu, men mon ikke det kommer?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK