Torslunde skrev: ↑16. maj 2019, 11:05
Torslunde skrev: ↑9. maj 2018, 19:10
Torslunde skrev: ↑14. maj 2016, 17:10
Status efter et års ejerskab og 42.000km (for at fortsætte monologen
)
Der har været fejlmeldinger ved begge bremselys. Ingen af pærerne var sprunget; men kontaktfladerne irret.
Rensning med WD40 afhjalp fejlen.
Der har været knirken fra interiøret.
Samlingerne mellem de forskellige plasticdele er sprayet med silikone, og knirkeriet ophørt.
DSG7 fungerer stadig perfekt.
Så blev den 3 år gammel, og rundede 130.000km.
Der har været Knirken fra højre forhjulsophæng ved nogle vejbump - ordnet ved alm. service uden at jeg i øvrigt havde fejlmeldt det. Octavia havde en TPI på det, så måske det samme gælder for Fabia 2015?
Ellers virker DSG stadig; men da garantien udløber ved 150.000km er det måske tid til problemer
På den anden side er det før set, at biler med manuel kobling og gear har haft problemer efter samme antal km.
Den nævnte rensning med WD40 af bagbremselysenes kontaktflader er som nævnt kun midlertidig. En rigtig afslibning af kontaktfladerne er en mere holdbar løsning.
Motorens olieforbrug har været ca. 2 liter pr. 100.000km
Mere er der pt. ikke at nævne - 'still going strong'.
Så rundede den 4 år, 175.000km, og bestået syn.
Ud over normal service hver 30.000km og udskiftning af vinduesviskere, er der udskiftet bremseskiver en gang og forrude to gange.
DSG7 tørkobling virker stadig upåklageligt.
Dog er der en sjælden gang en kortvarig gul fejl-fejlmelding 'Workshop Leave gear lever in position P'.
Ifølge div. Golf-forums skyldes det dårlig ledningsnetværk i skifteenheden, og løsningen er enten at udskifte skifteenheden, eller programmere fejlmeldingen væk.
Vil ikke gøre noget ved det. I gamle dage var løsningen måske en loddekolbe ...
De første år var der fejl ved bremselyset, der dels skyldtes dårlige stikforbindelser, og dels at de nye pærer var billigt kineserhalløj fra et byggemarked.
Der har ikke været knirkeri i interiøret de sidste par år, måske fordi plastikken er hærdet med tiden.
Trofast har nu passeret 240.000km og 5½ år.
Er lige tilbage fra værkstedet, hvor noget opkog på bagklappen er ordnet på rustgarantien.
Der var opkog i lakken ud for det ene nummerpladelys.
Bagklappen blev udskiftet, med LED-lamper som nummerpladebelysning, idet teorien er, at varmen fra de traditionelle glødelamper over tid har medført skaden.
Ellers er der ikke meget at sige,
DSG fungerer stadig uden problemer, fejlfejlmeldingen vedr. gearkonsollen lever stadig sit eget liv:
Er tavs et halvt års tid, og kommer så jævnligt, ding ding, et par uger hvorefter den atter bliver tavs.
Olieforbruget er stadig det samme.
Ved service for en måned siden, sagde teknikerne at bremserne skulle skiftes næste gang, hvilket er OK synes jeg.
En enkelt gang (i hele bilens levetid iøvrigt) er den ikke startet rigtig ved første forsøg, men lød som om den kun kørte på 2-3 cylindre. Et dap på speederpedalen ordnede det.
Hælder en gang imellem STP Injection cleaner i tanken, så måske en reminder om at huske det.
Det uproblomatiske ejerforhold skyldes givetvis, at jeg for det meste kun kører lange pendlerture, primært på lande/motorvej.
Sendt fra min Nokia 3310 med trykknapper ...
Hvis man har travlt, skal man ikke køre i myldretiden.