Skoda Fabia 2015

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Kasper C
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 17. apr 2015, 20:12
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ringsted
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda Fabia 2015

Indlæg af Kasper C » 27. mar 2017, 22:07

Mike6 skrev:
LarsBoJensen skrev:Hej,
ejer en skoda fabia 1,2tsi hatchback 90hk som fylder 2år. Den har tilbagelagt km78.000 med et ca. Km/l 18-19 på landevej. Har på garanti fået begge forlygter skiftet ved ca. Km 65.000 pga mange små revner i plastiken der hvor lysstrålen er mest koncentreret. Ellers har den kørt fejlfri.
Mvh lars
Hva lygter har den på? Klar optik uden LED Kørelys eller med LED [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Det er en gåde.
Min kollega har også fået skiftet forlygter på garantien, efter 1,5 år/60000km, grundet små revner, det er standart lygter uden led.
Men min har ingen synlige revner, men har også kun kørt 26000 km, men har lige rundet 2 år.

Brugeravatar
Torslunde
Nyt medlem
Indlæg: 157
Tilmeldt: 6. feb 2015, 17:55
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 21 times
Been thanked: 10 times

Re: Skoda Fabia 2015

Indlæg af Torslunde » 2. apr 2017, 12:45

Kasper C skrev:
Mike6 skrev:
LarsBoJensen skrev:Hej,
ejer en skoda fabia 1,2tsi hatchback 90hk som fylder 2år. Den har tilbagelagt km78.000 med et ca. Km/l 18-19 på landevej. Har på garanti fået begge forlygter skiftet ved ca. Km 65.000 pga mange små revner i plastiken der hvor lysstrålen er mest koncentreret. Ellers har den kørt fejlfri.
Mvh lars
Hva lygter har den på? Klar optik uden LED Kørelys eller med LED [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Det er en gåde.
Min kollega har også fået skiftet forlygter på garantien, efter 1,5 år/60000km, grundet små revner, det er standart lygter uden led.
Men min har ingen synlige revner, men har også kun kørt 26000 km, men har lige rundet 2 år.
Heller ingen problemer med glasset på min bil; men jeg 'nusser' heller ikke så meget om den.

Bemærk advarslen fra instruktionsbogen:

CAUTION
■ The headlights are never to be wiped dry - there is a risk of damaging the
protective lacquer and the headlight glass subsequently developing cracks.
Hvis man har travlt, skal man ikke køre i myldretiden.

Brugeravatar
Torslunde
Nyt medlem
Indlæg: 157
Tilmeldt: 6. feb 2015, 17:55
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 21 times
Been thanked: 10 times

Re: Skoda Fabia 2015

Indlæg af Torslunde » 9. maj 2018, 19:10

Torslunde skrev:
14. maj 2016, 17:10
Status efter et års ejerskab og 42.000km (for at fortsætte monologen :D )

Der har været fejlmeldinger ved begge bremselys. Ingen af pærerne var sprunget; men kontaktfladerne irret.
Rensning med WD40 afhjalp fejlen.

Der har været knirken fra interiøret.
Samlingerne mellem de forskellige plasticdele er sprayet med silikone, og knirkeriet ophørt.

DSG7 fungerer stadig perfekt.
Så blev den 3 år gammel, og rundede 130.000km.

Der har været Knirken fra højre forhjulsophæng ved nogle vejbump - ordnet ved alm. service uden at jeg i øvrigt havde fejlmeldt det. Octavia havde en TPI på det, så måske det samme gælder for Fabia 2015?

Ellers virker DSG stadig; men da garantien udløber ved 150.000km er det måske tid til problemer :)
På den anden side er det før set, at biler med manuel kobling og gear har haft problemer efter samme antal km.

Den nævnte rensning med WD40 af bagbremselysenes kontaktflader er som nævnt kun midlertidig. En rigtig afslibning af kontaktfladerne er en mere holdbar løsning.

Motorens olieforbrug har været ca. 2 liter pr. 100.000km

Mere er der pt. ikke at nævne - 'still going strong'.
Hvis man har travlt, skal man ikke køre i myldretiden.

Fabia4444
Nyt medlem
Indlæg: 496
Tilmeldt: 28. okt 2016, 18:59
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Re: Skoda Fabia 2015

Indlæg af Fabia4444 » 10. maj 2018, 06:51

Mine Fabia 3 erfaringer: Vi kører i den anden Fabia 3
Den første kørte 2 år og 54000 km.
Den byttede vi i 2017 til en ny (indbytningspris 40000 kr.) begge Combi.
Vi har været glade for dem. Den største anke er bagsæde pladsen.
Den største fordel er bagagerummet og udsynet, der er et fint rude areal.

Den er forholdsvis billig og særdeles pris stabil. Der er ikke sådan rigtig nogen alternativer, hvis det er en mindre stationcar man går efter.

SUV bilerne har taget en stor bid af dette marked, men de er noget dyrere, samt bagarummet er gerne meget småt og det er heller ikke alle der har lyst til at sidde højt over jorden.

Brugeravatar
Torslunde
Nyt medlem
Indlæg: 157
Tilmeldt: 6. feb 2015, 17:55
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 21 times
Been thanked: 10 times

Re: Skoda Fabia 2015

Indlæg af Torslunde » 16. maj 2019, 11:05

Torslunde skrev:
9. maj 2018, 19:10
Torslunde skrev:
14. maj 2016, 17:10
Status efter et års ejerskab og 42.000km (for at fortsætte monologen :D )

Der har været fejlmeldinger ved begge bremselys. Ingen af pærerne var sprunget; men kontaktfladerne irret.
Rensning med WD40 afhjalp fejlen.

Der har været knirken fra interiøret.
Samlingerne mellem de forskellige plasticdele er sprayet med silikone, og knirkeriet ophørt.

DSG7 fungerer stadig perfekt.
Så blev den 3 år gammel, og rundede 130.000km.

Der har været Knirken fra højre forhjulsophæng ved nogle vejbump - ordnet ved alm. service uden at jeg i øvrigt havde fejlmeldt det. Octavia havde en TPI på det, så måske det samme gælder for Fabia 2015?

Ellers virker DSG stadig; men da garantien udløber ved 150.000km er det måske tid til problemer :)
På den anden side er det før set, at biler med manuel kobling og gear har haft problemer efter samme antal km.

Den nævnte rensning med WD40 af bagbremselysenes kontaktflader er som nævnt kun midlertidig. En rigtig afslibning af kontaktfladerne er en mere holdbar løsning.

Motorens olieforbrug har været ca. 2 liter pr. 100.000km

Mere er der pt. ikke at nævne - 'still going strong'.

Så rundede den 4 år, 175.000km, og bestået syn.

Ud over normal service hver 30.000km og udskiftning af vinduesviskere, er der udskiftet bremseskiver en gang og forrude to gange.

DSG7 tørkobling virker stadig upåklageligt.
Dog er der en sjælden gang en kortvarig gul fejl-fejlmelding 'Workshop Leave gear lever in position P'.
Ifølge div. Golf-forums skyldes det dårlig ledningsnetværk i skifteenheden, og løsningen er enten at udskifte skifteenheden, eller programmere fejlmeldingen væk.
Vil ikke gøre noget ved det. I gamle dage var løsningen måske en loddekolbe ...

De første år var der fejl ved bremselyset, der dels skyldtes dårlige stikforbindelser, og dels at de nye pærer var billigt kineserhalløj fra et byggemarked.

Der har ikke været knirkeri i interiøret de sidste par år, måske fordi plastikken er hærdet med tiden.
Hvis man har travlt, skal man ikke køre i myldretiden.

varmlose
Medlem
Indlæg: 540
Tilmeldt: 29. jun 2008, 14:10
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 41 times
Been thanked: 12 times

Re: Skoda Fabia 2015

Indlæg af varmlose » 20. maj 2019, 04:05

Nu skriver du frontrude 2 gange, det har vi sq osse måtte gøre 2 gange endda inden 100000km
Har aldrig oplevet at de revner så nemt ved 90tkm fik på kulance skiftet bag bremserne fordi de var begyndt at ruste ca 10-15 mm inde, den ene bremse klods havde pludselig rykket 10-15mm ind mod nav Skoda Ejby sagde Self skal du have nye på på garanti, vi havde også fået bremse service ved de 60tkm så kun 7-10 mdr. Efter var der rust som ikke kunne reddes
Vores kører ca 16-17kml. Vinter 18-20kml. Sommer blandet kørsel 110 HK dsg combi
Vh robert

Brugeravatar
Torslunde
Nyt medlem
Indlæg: 157
Tilmeldt: 6. feb 2015, 17:55
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 21 times
Been thanked: 10 times

Re: Skoda Fabia 2015

Indlæg af Torslunde » 20. maj 2019, 12:38

varmlose skrev:
20. maj 2019, 04:05
Nu skriver du frontrude 2 gange, det har vi sq osse måtte gøre 2 gange endda inden 100000km
Har aldrig oplevet at de revner så nemt ved 90tkm fik på kulance skiftet bag bremserne fordi de var begyndt at ruste ca 10-15 mm inde, den ene bremse klods havde pludselig rykket 10-15mm ind mod nav Skoda Ejby sagde Self skal du have nye på på garanti, vi havde også fået bremse service ved de 60tkm så kun 7-10 mdr. Efter var der rust som ikke kunne reddes
Vores kører ca 16-17kml. Vinter 18-20kml. Sommer blandet kørsel 110 HK dsg combi
Vh robert
Første gang forruden skulle skiftes, var da jeg kørte bilen hjem fra forhandleren, og der kom en lastbil uden stænkklapper ud fra en grusvej. Anden gang var for et par måneder siden, hvor den ganske rigtig revnede. Kvaliteten er/var dårlig, og der kom efterhånden små luftbobler i sysnfeltet. Håber at de er af bedre kvalitet nu.
Rust på bagbremserne, er et problem fordi de bruges for lidt. Bilen har heldigvis gammeldags håndbremse, så man kan selv slibe begyndende rust af dem under kørslen, HVIS der ikke er nogle biler bag en.

Min kører mellem 20 og 21 km/l beregnet ud fra 45 liter tank, 5 liter ekspansionsbeholder og 5 liter i røret. Den højeste distance mellem tankning har været 1164 km. Jeg kører sjældent mere end 100 km/t på motorvej, fordi de små motorer begynder at blive tørstige ved høj hastighed.

Vh
René
Hvis man har travlt, skal man ikke køre i myldretiden.

Brugeravatar
Torslunde
Nyt medlem
Indlæg: 157
Tilmeldt: 6. feb 2015, 17:55
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 21 times
Been thanked: 10 times

Re: Skoda Fabia 2015

Indlæg af Torslunde » 6. nov 2020, 14:36

Torslunde skrev:
16. maj 2019, 11:05
Torslunde skrev:
9. maj 2018, 19:10
Torslunde skrev:
14. maj 2016, 17:10
Status efter et års ejerskab og 42.000km (for at fortsætte monologen :D )

Der har været fejlmeldinger ved begge bremselys. Ingen af pærerne var sprunget; men kontaktfladerne irret.
Rensning med WD40 afhjalp fejlen.

Der har været knirken fra interiøret.
Samlingerne mellem de forskellige plasticdele er sprayet med silikone, og knirkeriet ophørt.

DSG7 fungerer stadig perfekt.
Så blev den 3 år gammel, og rundede 130.000km.

Der har været Knirken fra højre forhjulsophæng ved nogle vejbump - ordnet ved alm. service uden at jeg i øvrigt havde fejlmeldt det. Octavia havde en TPI på det, så måske det samme gælder for Fabia 2015?

Ellers virker DSG stadig; men da garantien udløber ved 150.000km er det måske tid til problemer :)
På den anden side er det før set, at biler med manuel kobling og gear har haft problemer efter samme antal km.

Den nævnte rensning med WD40 af bagbremselysenes kontaktflader er som nævnt kun midlertidig. En rigtig afslibning af kontaktfladerne er en mere holdbar løsning.

Motorens olieforbrug har været ca. 2 liter pr. 100.000km

Mere er der pt. ikke at nævne - 'still going strong'.

Så rundede den 4 år, 175.000km, og bestået syn.

Ud over normal service hver 30.000km og udskiftning af vinduesviskere, er der udskiftet bremseskiver en gang og forrude to gange.

DSG7 tørkobling virker stadig upåklageligt.
Dog er der en sjælden gang en kortvarig gul fejl-fejlmelding 'Workshop Leave gear lever in position P'.
Ifølge div. Golf-forums skyldes det dårlig ledningsnetværk i skifteenheden, og løsningen er enten at udskifte skifteenheden, eller programmere fejlmeldingen væk.
Vil ikke gøre noget ved det. I gamle dage var løsningen måske en loddekolbe ...

De første år var der fejl ved bremselyset, der dels skyldtes dårlige stikforbindelser, og dels at de nye pærer var billigt kineserhalløj fra et byggemarked.

Der har ikke været knirkeri i interiøret de sidste par år, måske fordi plastikken er hærdet med tiden.


Trofast har nu passeret 240.000km og 5½ år.

Er lige tilbage fra værkstedet, hvor noget opkog på bagklappen er ordnet på rustgarantien.
Der var opkog i lakken ud for det ene nummerpladelys.
Bagklappen blev udskiftet, med LED-lamper som nummerpladebelysning, idet teorien er, at varmen fra de traditionelle glødelamper over tid har medført skaden.

Ellers er der ikke meget at sige,
DSG fungerer stadig uden problemer, fejlfejlmeldingen vedr. gearkonsollen lever stadig sit eget liv:
Er tavs et halvt års tid, og kommer så jævnligt, ding ding, et par uger hvorefter den atter bliver tavs.

Olieforbruget er stadig det samme.

Ved service for en måned siden, sagde teknikerne at bremserne skulle skiftes næste gang, hvilket er OK synes jeg.

En enkelt gang (i hele bilens levetid iøvrigt) er den ikke startet rigtig ved første forsøg, men lød som om den kun kørte på 2-3 cylindre. Et dap på speederpedalen ordnede det.
Hælder en gang imellem STP Injection cleaner i tanken, så måske en reminder om at huske det.

Det uproblomatiske ejerforhold skyldes givetvis, at jeg for det meste kun kører lange pendlerture, primært på lande/motorvej.

Sendt fra min Nokia 3310 med trykknapper ... :)
Hvis man har travlt, skal man ikke køre i myldretiden.

Brugeravatar
Torslunde
Nyt medlem
Indlæg: 157
Tilmeldt: 6. feb 2015, 17:55
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 21 times
Been thanked: 10 times

Re: Skoda Fabia 2015

Indlæg af Torslunde » 2. maj 2021, 08:44

Torslunde skrev:
6. nov 2020, 14:36
Torslunde skrev:
16. maj 2019, 11:05
Torslunde skrev:
9. maj 2018, 19:10


Så blev den 3 år gammel, og rundede 130.000km.

Der har været Knirken fra højre forhjulsophæng ved nogle vejbump - ordnet ved alm. service uden at jeg i øvrigt havde fejlmeldt det. Octavia havde en TPI på det, så måske det samme gælder for Fabia 2015?

Ellers virker DSG stadig; men da garantien udløber ved 150.000km er det måske tid til problemer :)
På den anden side er det før set, at biler med manuel kobling og gear har haft problemer efter samme antal km.

Den nævnte rensning med WD40 af bagbremselysenes kontaktflader er som nævnt kun midlertidig. En rigtig afslibning af kontaktfladerne er en mere holdbar løsning.

Motorens olieforbrug har været ca. 2 liter pr. 100.000km

Mere er der pt. ikke at nævne - 'still going strong'.

Så rundede den 4 år, 175.000km, og bestået syn.

Ud over normal service hver 30.000km og udskiftning af vinduesviskere, er der udskiftet bremseskiver en gang og forrude to gange.

DSG7 tørkobling virker stadig upåklageligt.
Dog er der en sjælden gang en kortvarig gul fejl-fejlmelding 'Workshop Leave gear lever in position P'.
Ifølge div. Golf-forums skyldes det dårlig ledningsnetværk i skifteenheden, og løsningen er enten at udskifte skifteenheden, eller programmere fejlmeldingen væk.
Vil ikke gøre noget ved det. I gamle dage var løsningen måske en loddekolbe ...

De første år var der fejl ved bremselyset, der dels skyldtes dårlige stikforbindelser, og dels at de nye pærer var billigt kineserhalløj fra et byggemarked.

Der har ikke været knirkeri i interiøret de sidste par år, måske fordi plastikken er hærdet med tiden.


Trofast har nu passeret 240.000km og 5½ år.

Er lige tilbage fra værkstedet, hvor noget opkog på bagklappen er ordnet på rustgarantien.
Der var opkog i lakken ud for det ene nummerpladelys.
Bagklappen blev udskiftet, med LED-lamper som nummerpladebelysning, idet teorien er, at varmen fra de traditionelle glødelamper over tid har medført skaden.

Ellers er der ikke meget at sige,
DSG fungerer stadig uden problemer, fejlfejlmeldingen vedr. gearkonsollen lever stadig sit eget liv:
Er tavs et halvt års tid, og kommer så jævnligt, ding ding, et par uger hvorefter den atter bliver tavs.

Olieforbruget er stadig det samme.

Ved service for en måned siden, sagde teknikerne at bremserne skulle skiftes næste gang, hvilket er OK synes jeg.

En enkelt gang (i hele bilens levetid iøvrigt) er den ikke startet rigtig ved første forsøg, men lød som om den kun kørte på 2-3 cylindre. Et dap på speederpedalen ordnede det.
Hælder en gang imellem STP Injection cleaner i tanken, så måske en reminder om at huske det.

Det uproblomatiske ejerforhold skyldes givetvis, at jeg for det meste kun kører lange pendlerture, primært på lande/motorvej.

Sendt fra min Nokia 3310 med trykknapper ... :)


Efter 260.000 km og 6 år, blev den udskiftet med en Scala.

Meningen med denne lange monolog, var at logføre hvilke problemer der opstod, og at tjekke om den kunne holde til at blive brugt.
Oprindelig var jeg betænkelig ved holdbarheden af den lille 1.2 liter motor, og DSG-gearet.
Men den bestod testen.

Fun fact:
Den længste distance mellem optankning var 1.164 km, der dækkede over 45 liter i tanken plus 5 i ekspansionsbeholderen, samt et par liter i røret.
Hvis man har travlt, skal man ikke køre i myldretiden.

varmlose
Medlem
Indlæg: 540
Tilmeldt: 29. jun 2008, 14:10
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 41 times
Been thanked: 12 times

Re: Skoda Fabia 2015

Indlæg af varmlose » 2. maj 2021, 15:16

Fun fact:
Den længste distance mellem optankning var 1.164 km, der dækkede over 45 liter i tanken plus 5 i ekspansionsbeholderen, samt et par liter i røret.
[/quote]

Vi har også en fabia 2016 combi 1,2 tsi 110 hk dsg 7
Vi har den lille tap lige ved siden af fylde hul til benzin når jeg aktiverer den så kan jeg fylde 60liter
Benzin på min når den er absolut kørt ned til minimum
Vh robert.

Sace
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 89 times
Been thanked: 157 times

Re: Skoda Fabia 2015

Indlæg af Sace » 2. maj 2021, 16:21

Torslunde skrev:
2. maj 2021, 08:44
Efter 260.000 km og 6 år, blev den udskiftet med en Scala.

Meningen med denne lange monolog, var at logføre hvilke problemer der opstod, og at tjekke om den kunne holde til at blive brugt.
Oprindelig var jeg betænkelig ved holdbarheden af den lille 1.2 liter motor, og DSG-gearet.
Men den bestod testen.

Fun fact:
Den længste distance mellem optankning var 1.164 km, der dækkede over 45 liter i tanken plus 5 i ekspansionsbeholderen, samt et par liter i røret.
Tak for tråden. Jeg har faktisk fulgt med, da vi også har et par stykker magen til kørende i familien (en 17 og en 19'er). Disse har også kørt upåklageligt, men med væsentligt færre km. Dejligt at høre noget som ikke bare er de almindelige "skræmmehistorier".

Vi krydser fingre for at Scala'en gør det lige så godt. Kommer den til at køre lige så mange km?
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo

Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09

Brugeravatar
Torslunde
Nyt medlem
Indlæg: 157
Tilmeldt: 6. feb 2015, 17:55
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 21 times
Been thanked: 10 times

Re: Skoda Fabia 2015

Indlæg af Torslunde » 2. maj 2021, 20:33

varmlose » 2. maj 2021, 16:16
Vi har også en fabia 2016 combi 1,2 tsi 110 hk dsg 7
Vi har den lille tap lige ved siden af fylde hul til benzin når jeg aktiverer den så kan jeg fylde 60liter
Benzin på min når den er absolut kørt ned til minimum
Vh robert.
Tak for korrektionen - du har ret.

Sace » 2. maj 2021, 17:21
Tak for tråden. Jeg har faktisk fulgt med, da vi også har et par stykker magen til kørende i familien (en 17 og en 19'er). Disse har også kørt upåklageligt, men med væsentligt færre km. Dejligt at høre noget som ikke bare er de almindelige "skræmmehistorier".

Vi krydser fingre for at Scala'en gør det lige så godt. Kommer den til at køre lige så mange km?
Takker, jeg vil prøve at se om Scalaen kan gentage successen - anonyme biler kan have sin charme :)
Hvis man har travlt, skal man ikke køre i myldretiden.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"