Fabia III Ambition 1.2 TSI DSG, 25.000km og 7 måneder gammel.
Det er en pendlerbil som kører ca. 180 km til og fra arbejde dagligt.
Topprioritet er afslappet og behagelig kørsel på landevej, motorvej og tæt bytrafik, så man kommer til og fra arbejde
uden at blive stresset.
Det indebærer:
1) at der skal være godt udsyn, så f.eks. cyklister ikke kan gemme sig bag højre C-stolpe.
2) der skal ikke være snirklede rokokkokrumninger og distraherende lysshow i interiøret; men plane lige flader hvor øjet kan finde ro.
3) farven rød i instrumentpanelet er absolut no-no, med mindre det er advarselslys om kritiske fejl.
4) alle funktioner skal fungere logisk.
Ovennævnte fire punkter opfylder Fabia III.
Farverne i advarselslamperne er logisk valgt, og der er en kort supplerende tekst:
GRØN - info - f.eks. at start/stop er slået fra.
GUL - ukritisk fejl - med følgetekst ligeledes i gul, f.eks. "Check left braking light" (iøvrigt eneste fejl hidtil).
RØD - kritisk fejl - f.eks. mistet olietryk.
Vedr. den lille DSG7 med tørkobling og TSI 1.2 110:
Bilen er med standard 15 tommer hjul, i standard bredde, og DSG7 fungerer godt med den kombination.
Motoren leverer 175nm i området 1.400 til 4.000 rpm.
På jævn vej skifter den fra første til andet gear ved ca. 1.300rpm og 4 km/t, de øvrige gear skifter ved ca 2.000rpm
På meget ujævn vej, f.eks. brosten, skifter den fra første til andet gear ved ca. 2.000rpm.
Ved overhaling kan man med lidt øvelse vælge hvordan nedgearing skal foregå. Presses speederen halvt ned skifter den et gear ned, og skal det gå stærkt presses speederen helt i bund (kick down), og den gearer to eller tre ned og skifter op igen ved ca. 4.000rpm.
Ovennævnte er i Drive mode.
'Sport' mode, der skifter ved højere omdrejninger, forekommer overflødig med den motorkombination, men er god at bruge ved motorbremsning.
Gearkasse/motorstyring tilpasser sig tilsyneladende ens kørestil.
jeg bruger hurtig acceleration for at udnytte turboen, og når marchfarten er opnået fastholdes den med fartpiloten.
Ved en anden kørestil vil den måske skifte gear ved andre omdrejninger.
Forbrug:
De første 10.000 kilometer kørte den i gennemsnit 20,34 km pr. liter benzin, og fejlvisning i kørecomputeren var 2,1 pct.
Som med alle andre biler forværres økonomien drastisk ved hastigheder over 100 km/t.
Motorolie forbrug:
1 liter pr. 25.000km
Sammenligning med min tidligere Fabia II:
Sæderne er hårdere, så de første par uger har man lidt mere ondt i røven end ellers...
Fremskridt:
Armlænet i dørene er beklædt med blødt stof, så man får ikke længere får ondt i venstre albue når man hviler armen.
Bedre udsyn bagud.
Bagruden bliver ikke tilsvinet af opsprøjt i vådt føre.
Sprinklerdysen til bagruden er ikke længere placeret i bolten til viskerarmen - så omsider slipper man for de evindelige fejl med sprinklerslanger der falder af og sprøjter vand i elektronikken til bagviskeren, der så igen får både for og bagviskere til at opfører sig fuldstændig autonomt.
Puha den VAG feature er vi mange der har haft fornøjelsen af
Både olietemperatur, og batteriets tilstand før start, kan aflæses i instrumentpanelet.
Bremseskiverne ruster ikke så hurtigt som på Fabia II
Tilbageskridt:
Solskærmen dække ikke hele forruden, så der er et par centimeter fri indblænding mellem venstre A-stolpe og solskærmen (lige der hvor solen ALTID står).
Bagsædet kan ikke længere rejses i lodret position for at skabe fladt bagegerum. De bageste ryglæn kan stadig lægges ned individuelt højre og venstre ryglæn; men selve sædet er nu en fast bænk. Det er formentlig lavet sådan for at gøre konstruktionen stivere.
Knappen til katastrofeblink er ikke placeret optimalt.
PS:
Undskyld sammenblanding af dansk og engelsk; men nogle gange er det mere praktisk med engelske forkortelser.
Hvis man har travlt, skal man ikke køre i myldretiden.