Side 1 af 1
Skoda Fabia
: 21. okt 2017, 19:42
af lekrogh
Hejsa, min søster kigger bil nummer 2.
Skoda Fabia. 1.2. Feks denne.
https://www.dba.dk/skoda-fabia-12-12v-a ... re_listing
Er der noget at være opmærksom på? Tænker umiddelbart det er et meget fornuftigt valg?
Mvh
Morten
Re: Skoda Fabia
: 21. okt 2017, 20:03
af BrianDS
Det er en fornuftig bil, de har tendens til rust ved bagklappen, elruderne kan gå i stykker og det koster lidt i dele.
Der er nogle få svage dele i styretøjet, i hvert tilfælde på de tidlige af modellen, men det er ikke dyrt at lave.
Jeg kender ikke 1.2 men vi havde en 1.4 og den var billig at holde kørende i de syv år vi havde den
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Skoda Fabia
: 21. okt 2017, 20:05
af erlingvj
Rust i bagskærm-kanter og defekt klima-kompressor, diverse gummibøsninger i forhjulsophænget bør kigges efter. Vi har haft 3 Fabia (1. generation) 2001, 2004 og 2007. Den sidste var helt klart den bedste. Den fra 2001 som vi havde fra ny var en værre møjbil,men de sidste Fabia 1 er noget helt andet og meget bedre.
Re: Skoda Fabia
: 21. okt 2017, 20:08
af lekrogh
Kan se fra Uffes indlæg at der findes både en 1.2 12V og en TSi i en senere udgave. Er der noget der er at foretrække. Tror ikke min søster har så meget fokus på effekt - mere at det er "billigt".
Re: Skoda Fabia
: 21. okt 2017, 23:03
af Thor-thor
Synes at det virker en smule dyrt for en 10 år gammel Fabia...
Hvis der er lidt flere finanser ville jeg overveje at kigge på den nyere model. Primært TSI modellerne. Det er ikke meget ekstra der skal smides for at få en 2010...
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda ... tOrder=asc
Re: Skoda Fabia
: 22. okt 2017, 05:54
af erlingvj
...men en Fabia II er stort set den grimmeste bil VAG har lavet i 20 år kun overgået af Roomster. En Fabia I holder også et højere niveau mht. materialevalg i kabinen og så har TSI-motoren LANGT større kædeproblemer end en 1,2 MPI.
Re: Skoda Fabia
: 22. okt 2017, 08:10
af lekrogh
erlingvj skrev:...men en Fabia II er stort set den grimmeste bil VAG har lavet i 20 år kun overgået af Roomster. En Fabia I holder også et højere niveau mht. materialevalg i kabinen og så har TSI-motoren LANGT større kædeproblemer end en 1,2 MPI.
Nu skriver I om kædeproblemer. Dvs såvel 1.2 mpi og 1.2 tsi kører med kæde? Er der større problemer / udgifter forbundet med kæde end alm. tandrem? Jeg har en 1.4 i en polo og den kører m tandrem. Er hun bedre stillet med sådan en motor, eller er problemerne i virkeligheden ikke så store?
Re: Skoda Fabia
: 22. okt 2017, 08:21
af BrianDS
Vores 1.4 med 68 HK og kæde havde absolut ingen problemer, det var ikke nogen raket, men det hele passede fint sammen - den var fra 2002
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Skoda Fabia
: 22. okt 2017, 09:04
af erlingvj
BrianDS skrev:Vores 1.4 med 68 HK og kæde havde absolut ingen problemer, det var ikke nogen raket, men det hele passede fint sammen - den var fra 2002
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er også en stødstangsmotor med en meget kort kæde, så derfor giver den normalt ingen problemer.
En lang kæde i en TSI strækker sig meget mere.
Re: Skoda Fabia
: 22. okt 2017, 09:08
af erlingvj
lekrogh skrev:erlingvj skrev:...men en Fabia II er stort set den grimmeste bil VAG har lavet i 20 år kun overgået af Roomster. En Fabia I holder også et højere niveau mht. materialevalg i kabinen og så har TSI-motoren LANGT større kædeproblemer end en 1,2 MPI.
Nu skriver I om kædeproblemer. Dvs såvel 1.2 mpi og 1.2 tsi kører med kæde? Er der større problemer / udgifter forbundet med kæde end alm. tandrem? Jeg har en 1.4 i en polo og den kører m tandrem. Er hun bedre stillet med sådan en motor, eller er problemerne i virkeligheden ikke så store?
På 1,2 12V MPI er problemerne minimale og næppe større end de problemer der kan opstå med en tandrem. På en TSI fra 2009 / 2010 kan der være store problemer. Kan fordi kvaliteten af kæderne til den motor var meget svingende.