Overvejelse Diesel vs. Benzin - DER ER HANDLET BIL :)
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 178
- Tilmeldt: 2. jul 2008, 20:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Overvejelse Diesel vs. Benzin - DER ER HANDLET BIL :)
Hej VAG folk.
Jeg skal have mig en ny familiebil. Budgettet hedder +-300 t.kr. og det skal være en stationcar og gerne nyere (+2015).
Kørselsbehovet er ca. 15-20 t.km årligt.
Er/var overbevist om, at det skulle være en Passat 1,4 TSI, da jeg synes den er lækker og opfylder alle krav. Er dog lidt "luren" ved at der formentlig kommer en ny model her i 2018 -ØV tidspunkt at skulle handle på.
Nå men jeg tjekkede her til aften lidt tilfældigt markedet ud for dieselbiler, og jeg kan få BMW 3-serie og Mercedes C klasse til noget under mit budget hvis det må være en diesel. Mit umiddelbare skøn er faktisk, at der er ca. 100 t.kr. at spare på diesel versionerne ift. samme km/årgang for de lidt mere luksuriøse modeller.
Ville det være HELT tosset at købe en diesel? Måske er den dyrere at vedligeholde (måske er den ikke?) men en besparelse på 50-100 t.kr. samt billigere brændstof og flere km/l, så ville man jo også kunne reparere lidt HVIS nu uheldet er ude.
Hvad tænker i? Er der noget jeg overser? Frygter i fremtiden for diesel(men ikke benzin???). Håber lige nogle af jer kan give jeres syn med jeg sidder virkelig og bliver noget fristet, særligt på sådan en C klasse fra 2015...
UPDATE: SÅ ER DER HANDLET BIL - Det blev som oprindelig tænkt en Passat 1,4 TSI ACT. Billed indsat bagerst i tråden.
Jeg skal have mig en ny familiebil. Budgettet hedder +-300 t.kr. og det skal være en stationcar og gerne nyere (+2015).
Kørselsbehovet er ca. 15-20 t.km årligt.
Er/var overbevist om, at det skulle være en Passat 1,4 TSI, da jeg synes den er lækker og opfylder alle krav. Er dog lidt "luren" ved at der formentlig kommer en ny model her i 2018 -ØV tidspunkt at skulle handle på.
Nå men jeg tjekkede her til aften lidt tilfældigt markedet ud for dieselbiler, og jeg kan få BMW 3-serie og Mercedes C klasse til noget under mit budget hvis det må være en diesel. Mit umiddelbare skøn er faktisk, at der er ca. 100 t.kr. at spare på diesel versionerne ift. samme km/årgang for de lidt mere luksuriøse modeller.
Ville det være HELT tosset at købe en diesel? Måske er den dyrere at vedligeholde (måske er den ikke?) men en besparelse på 50-100 t.kr. samt billigere brændstof og flere km/l, så ville man jo også kunne reparere lidt HVIS nu uheldet er ude.
Hvad tænker i? Er der noget jeg overser? Frygter i fremtiden for diesel(men ikke benzin???). Håber lige nogle af jer kan give jeres syn med jeg sidder virkelig og bliver noget fristet, særligt på sådan en C klasse fra 2015...
UPDATE: SÅ ER DER HANDLET BIL - Det blev som oprindelig tænkt en Passat 1,4 TSI ACT. Billed indsat bagerst i tråden.
Senest rettet af Madsbabz 24. feb 2018, 13:04, rettet i alt 1 gang.
-
- Medlem
- Indlæg: 831
- Tilmeldt: 5. nov 2013, 13:20
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 43 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Hvorfor har du afskrevet Passaten blot fordi der kommer et facelift(ikke ny model) her i slut 2018? Hvis den opfylder alle dine krav og budget så go for it?Madsbabz skrev: ↑6. feb 2018, 20:46Hej VAG folk.
Jeg skal have mig en ny familiebil. Budgettet hedder +-300 t.kr. og det skal være en stationcar og gerne nyere (+2015).
Kørselsbehovet er ca. 15-20 t.km årligt.
Er/var overbevist om, at det skulle være en Passat 1,4 TSI, da jeg synes den er lækker og opfylder alle krav. Er dog lidt "luren" ved at der formentlig kommer en ny model her i 2018 -ØV tidspunkt at skulle handle på.
Nå men jeg tjekkede her til aften lidt tilfældigt markedet ud for dieselbiler, og jeg kan få BMW 3-serie og Mercedes C klasse til noget under mit budget hvis det må være en diesel. Mit umiddelbare skøn er faktisk, at der er ca. 100 t.kr. at spare på diesel versionerne ift. samme km/årgang for de lidt mere luksuriøse modeller.
Ville det være HELT tosset at købe en diesel? Måske er den dyrere at vedligeholde (måske er den ikke?) men en besparelse på 50-100 t.kr. samt billigere brændstof og flere km/l, så ville man jo også kunne reparere lidt HVIS nu uheldet er ude.
Hvad tænker i? Er der noget jeg overser? Frygter i fremtiden for diesel(men ikke benzin???). Håber lige nogle af jer kan give jeres syn med jeg sidder virkelig og bliver noget fristet, særligt på sådan en C klasse fra 2015...
Mht til diesel kontra benzin kommer det an på hvordan dine ture er, 5-10km er no go i Diesel og det blot et spørgsmål om tid før du skal af med en del $$.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 178
- Tilmeldt: 2. jul 2008, 20:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Jeg har skam ikke afskrevet den...Det ærger mig bare at kaste 300 t.kr. efter en bil som bliver fornyet nu. Jeg ville jo formentlig kunne få den nye model til næsten samme beløb (nyprisen er ret lav efterhånden).
Jeg kører mange ture af ca 5-10 km men også en del lange ture. Min nuværende bil er en diesel og den har snart rundet 200 t.kr. km, uden nogen problemer OVERHOVEDET. De 3 sidste år (og ca 60 t.km) er med mit nuværende kørselsmønster.
Tænker bare - hvis konsekvensen er nyt DPF så kunne jeg jo skifte det 3 gange og stadig have en billigere bil ?
Jeg kører mange ture af ca 5-10 km men også en del lange ture. Min nuværende bil er en diesel og den har snart rundet 200 t.kr. km, uden nogen problemer OVERHOVEDET. De 3 sidste år (og ca 60 t.km) er med mit nuværende kørselsmønster.
Tænker bare - hvis konsekvensen er nyt DPF så kunne jeg jo skifte det 3 gange og stadig have en billigere bil ?
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6016
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6451 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Overvejelserne omkring Passat vs MB C-Klasse eller BMW 3-serie forstår jeg ikke helt, for de to er begge en størrelse mindre end Passat og kan dermed sammenlignes med en Golf/Golf Variant.
Om det er diesel eller benzin afhænger af mange ting, antallet af kilometer årligt peger nok mest i retning af benzin, men hvis der er mange lange ture kan det muligvis betale sig.
Har du fx 50 km hver vej på arbejde, så kan det ofte godt betale sig med en diesel fordi den kan nå at blive ordentlig varm og få en god brændstoføkonomi, men har du kun 10 km på arbejde og kører en enkelt længere tur sydpå for ferie hvert år, så kan det ikke betale sig i vedligehold, grøn ejerafgift osv.
Bekymringen om en ny model i 2018 af Passat betyder vel intet hvis du alligevel kigger brugt bil? Ellers kunne du vel ligeså godt kigge efter en helt ny Octavia til de samme penge? Den har næsten samme plads, trods det at den er størrelsen mindre (i modsætning til C-klasse og 3-serie der ikke har meget plads)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Om det er diesel eller benzin afhænger af mange ting, antallet af kilometer årligt peger nok mest i retning af benzin, men hvis der er mange lange ture kan det muligvis betale sig.
Har du fx 50 km hver vej på arbejde, så kan det ofte godt betale sig med en diesel fordi den kan nå at blive ordentlig varm og få en god brændstoføkonomi, men har du kun 10 km på arbejde og kører en enkelt længere tur sydpå for ferie hvert år, så kan det ikke betale sig i vedligehold, grøn ejerafgift osv.
Bekymringen om en ny model i 2018 af Passat betyder vel intet hvis du alligevel kigger brugt bil? Ellers kunne du vel ligeså godt kigge efter en helt ny Octavia til de samme penge? Den har næsten samme plads, trods det at den er størrelsen mindre (i modsætning til C-klasse og 3-serie der ikke har meget plads)
Sent from my iPhone using Tapatalk
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 178
- Tilmeldt: 2. jul 2008, 20:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Hej Brian
Tak for dit svar. Jeg tror du misser min pointe. Det er jo netop om besparelsen på købet opvejer eventuelle dyrere regninger sfa få kilometer i en diesel, ejerafgift osv osv
Jeg forstår ikke helt dit ræsonnement ift. ny/brugt og Octavia... men anyways jeg tror faktisk at Mercedes C er faktisk stor nok til mit behov.
Tak for dit svar. Jeg tror du misser min pointe. Det er jo netop om besparelsen på købet opvejer eventuelle dyrere regninger sfa få kilometer i en diesel, ejerafgift osv osv
Jeg forstår ikke helt dit ræsonnement ift. ny/brugt og Octavia... men anyways jeg tror faktisk at Mercedes C er faktisk stor nok til mit behov.
Senest rettet af Madsbabz 6. feb 2018, 21:24, rettet i alt 1 gang.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10864
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1889 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Passat bliver "kun" faceliftet, og det er sikkert ikke de store ting, der kommer til at ske - bare se på Golf 7 --> 7.5.
Jeg har selv lige bestilt en ny Superb, velvidende at den bliver faceliftet næste år. Man kan altid vente, til der kommer et bedre tilbud. Og når det så kommer, så kommer der måske et endnu bedre tilbud lige om hjørnet
Med 15-20K km om året ville jeg HELT klart tage en benzin. Vi kører 25-30K om året, og har valgt 1.4 TSI. Dels synes jeg 2.0 TDI 150 er kedelig, dels skal der godt nok køres langt, før merprisen er tjent hjem. Dertil bekymringerne om EGR/dyser/AddBlue osv.
Jeg har selv lige bestilt en ny Superb, velvidende at den bliver faceliftet næste år. Man kan altid vente, til der kommer et bedre tilbud. Og når det så kommer, så kommer der måske et endnu bedre tilbud lige om hjørnet
Med 15-20K km om året ville jeg HELT klart tage en benzin. Vi kører 25-30K om året, og har valgt 1.4 TSI. Dels synes jeg 2.0 TDI 150 er kedelig, dels skal der godt nok køres langt, før merprisen er tjent hjem. Dertil bekymringerne om EGR/dyser/AddBlue osv.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 351
- Tilmeldt: 6. mar 2017, 08:27
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 39 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Jeg vil ikke frygte en diesel motor med Euro 6 norm. De bliver IKKE forbudt I Europa foreløbig.
Ikke et ondt ord om Passaten meen, jeg vil ikke være I tvivl om hvad jeg vil vælge hvis jeg skulle vælge mellem den og så en MB serie C, eller en BMW serie 3. Det vil ikke blive en Passat. Hvis du skulle skifte bil igen efter 4 år, så er der ingen grund til bekymring for en diesel. Du kører jo selv en diesel, så du ved at den er kongen af motorvejen. Men hvis du primær kører korte ture inde I byen, så vil en benziner være måske et bedre valg.
Ikke et ondt ord om Passaten meen, jeg vil ikke være I tvivl om hvad jeg vil vælge hvis jeg skulle vælge mellem den og så en MB serie C, eller en BMW serie 3. Det vil ikke blive en Passat. Hvis du skulle skifte bil igen efter 4 år, så er der ingen grund til bekymring for en diesel. Du kører jo selv en diesel, så du ved at den er kongen af motorvejen. Men hvis du primær kører korte ture inde I byen, så vil en benziner være måske et bedre valg.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10864
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1889 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
En 2.0 TDI er ikke mere konge af motorvejen end en 1.4 TSI (begge DSG/150 hk) i min optik.
Jeg vil give dig ret i, at en C/3 kan virke mere lækker, men som en anden var inde på, er der lige det med størrelsen. Kan du/I være i dem, så fint - hvis ikke, så er de vel ude af billedet.
Jeg vil give dig ret i, at en C/3 kan virke mere lækker, men som en anden var inde på, er der lige det med størrelsen. Kan du/I være i dem, så fint - hvis ikke, så er de vel ude af billedet.
- Ice Fox
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3454
- Tilmeldt: 21. mar 2011, 12:35
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Vejle Amt..
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 32 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Kommer vel også lige så meget an på om det er 20.000km ned til bageren og hjem, eller om det er køreture på 100km hver gang.
I forhold til om det skal være benzin eller diesel.
I forhold til om det skal være benzin eller diesel.
-
- Medlem
- Indlæg: 546
- Tilmeldt: 3. okt 2009, 20:18
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 30 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Der er vel også den mulighed du kan spare lidt på Passaten når der kommer en ny model.. Ofte har de nogen stående som de gerne vil af med og der kan man måske handle lidt ?
Nuværende bil
Golf 6 2,0
Tidligere biler:
Audi S6 V10.... Golf 3 VR6... Golf 3 1,8.... Corolla AE82 GT Twincam
Golf 6 2,0
Tidligere biler:
Audi S6 V10.... Golf 3 VR6... Golf 3 1,8.... Corolla AE82 GT Twincam
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 351
- Tilmeldt: 6. mar 2017, 08:27
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 39 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
En TDi motor er kraftigere, har en større moment, bruger mindre brændstof, kører general med færre omdrejninger. Man behøver ikke at piske motoren op I de høje omdrejninger.. Alt det gør den meget velegnet til en mere afslappet motovejskørsel end en 1,4 TSi.GaSelle skrev: ↑7. feb 2018, 11:30En 2.0 TDI er ikke mere konge af motorvejen end en 1.4 TSI (begge DSG/150 hk) i min optik.
Jeg vil give dig ret i, at en C/3 kan virke mere lækker, men som en anden var inde på, er der lige det med størrelsen. Kan du/I være i dem, så fint - hvis ikke, så er de vel ude af billedet.
Når vi så snakker om DSG, så er en 1.4 TSi parret med en anden model af gærkasse som kan give problemer til deres ejere, I forhold til den der sidder på en TDI som er med oliebad.
Alt I alt, det er ikke blevet nemmere I dag at vælge en bil der kan det hele.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10864
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1889 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
TDI er langsommere og er ikke højere gearet end TSI (når vi taler DSG). Og ja, momentet er højere - men man behøver ikke piske op i omdrejninger for at flytte sig. Smsg og behag; jeg anbefaler klart 1.4 TSI over 2.0 TDI (begge 150 hk).
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1787
- Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 285 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
En 1,4 TSI larmer ihvertfald mindre i kabinen end en 2,0 TDI i en Golf så jeg havde klart valgt en 1,4 hvis med manuelt gear. Har kun TDI fordi jeg så undgår DSG med tørkoblinger.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 351
- Tilmeldt: 6. mar 2017, 08:27
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 39 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Som jeg tidligere skrev, det er ikke nemt at vælge den perfekte bil nu om dage. Du kan undgå en problematisk DSG, du kan få en bil med en meget større moment som samtidig bruger mindre og billigere brændstof, og du kan tænde klima anlæg uden at bilen begynder at hakke .
Spøg til side. Det er mange kompromisser man skal indgå. Den perfekte bil/motor er endnu ikke opfundet.
- Møbbe
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2772
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 07:38
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 128 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Under 30-35000km årligt, tag en benzin
Mercedes EQC 400 4-matic
MiniCooper SE
BMW e30 Mtech 1 - eta 2,7 supercharged
MiniCooper SE
BMW e30 Mtech 1 - eta 2,7 supercharged
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2754
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 501 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Hvis du enten vil gå ned på udstyr eller årgang, så kan en 5'serie også fås til pengene. Du skal dog ned i en 14' eller måske endda 13' model, afhængig af om du vægter udstyr eller alder
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6016
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6451 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Jeg prøvede Touran både i 1.4 TSI og 2.0 TDI, begge med 150 HK.GaSelle skrev:TDI er langsommere og er ikke højere gearet end TSI (når vi taler DSG). Og ja, momentet er højere - men man behøver ikke piske op i omdrejninger for at flytte sig. Smsg og behag; jeg anbefaler klart 1.4 TSI over 2.0 TDI (begge 150 hk).
0-100 er TSI hurtigere, men i de små hurtige mellemaccellerationer foretrækker jeg klart TDI, det fungerer bare bedre i hverdagen, i Touran virker TSI bare helt forkert i min verden, men som du selv skriver, så er det smag og behag. Alternativet med en 1.8 TSI er ligegyldigt da momentet er det samme som 1.4 TSI, men den er dyrere i indkøb og brændstoføkonomien ringere.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6016
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6451 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Besparelsen kan du ikke kende uden st prøve det, men hvis du har mange lange køreture og få korte, så ville jeg ikke være bekymret for ekstra vedligehold på diesel.Madsbabz skrev:Hej Brian
Tak for dit svar. Jeg tror du misser min pointe. Det er jo netop om besparelsen på købet opvejer eventuelle dyrere regninger sfa få kilometer i en diesel, ejerafgift osv osv
Jeg forstår ikke helt dit ræsonnement ift. ny/brugt og Octavia... men anyways jeg tror faktisk at Mercedes C er faktisk stor nok til mit behov.
Men i forhold til om der kommer en ny Passat er det vel helt irrelevant hvis du alligevel kigger på en brugt bil.
Når du så nævner MB C og BMW 3serie knækker filmen lidt for mig, for de kan ikke sammenlignes størrelsesmæssigt med Passat, og prismæssigt vil du spare tilsvarende ved at tage fx en Golf.
Men hvis du størrelsesmæssigt skal have samme plads som Passat skal du op i MB E og BMW 5serie.
Når du så overvejer om MB C og BMW 3serie, nævner jeg Octavia som en bil på størrelse med disse, men med bedre plads der er tættere på klassen større, og så kan du indenfor budgettet købe en helt ny både i benzin og diesel, hvis det nu var en hindring.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- lune
- Medlem
- Indlæg: 1158
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 20:13
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Sønderborg
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Trådstarter nævner vel ikke størrelsen. Hvis han synes alle 3 biler er fede så kan de sammenlignes. Hvis han ikke kan lide en golf kan den jo ikke bruges til sammenligning i hans tilfælde.
Jeg sammenligner gerne de biler jeg kan lide. Det behøver ikke være samme klasse.
Sendt fra min ONEPLUS A5000 med Tapatalk
Jeg sammenligner gerne de biler jeg kan lide. Det behøver ikke være samme klasse.
Sendt fra min ONEPLUS A5000 med Tapatalk
E70 3,0SD Mtech
Mini One 2002
Bmw z4 Coupe 3,0SI
Mini One 2002
Bmw z4 Coupe 3,0SI
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10864
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1889 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Synes heller ikke 1.4 TSI er sådan helt i harmoni i en Touran; men den gør det super i Passat/Superb.BrianDS skrev: ↑7. feb 2018, 15:35Jeg prøvede Touran både i 1.4 TSI og 2.0 TDI, begge med 150 HK.GaSelle skrev:TDI er langsommere og er ikke højere gearet end TSI (når vi taler DSG). Og ja, momentet er højere - men man behøver ikke piske op i omdrejninger for at flytte sig. Smsg og behag; jeg anbefaler klart 1.4 TSI over 2.0 TDI (begge 150 hk).
0-100 er TSI hurtigere, men i de små hurtige mellemaccellerationer foretrækker jeg klart TDI, det fungerer bare bedre i hverdagen, i Touran virker TSI bare helt forkert i min verden, men som du selv skriver, så er det smag og behag. Alternativet med en 1.8 TSI er ligegyldigt da momentet er det samme som 1.4 TSI, men den er dyrere i indkøb og brændstoføkonomien ringere.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1898
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 333 times
- Been thanked: 214 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Spot on !!lune skrev: ↑7. feb 2018, 16:20Trådstarter nævner vel ikke størrelsen. Hvis han synes alle 3 biler er fede så kan de sammenlignes. Hvis han ikke kan lide en golf kan den jo ikke bruges til sammenligning i hans tilfælde.
Jeg sammenligner gerne de biler jeg kan lide. Det behøver ikke være samme klasse.
Sendt fra min ONEPLUS A5000 med Tapatalk
- These users thanked the author The Micktrix / Dk for the post:
- lune
Mercedes w124 280TE sommervogn
Mercedes w204 200 kompressor
Datsun 240z
Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70
Mercedes w204 200 kompressor
Datsun 240z
Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 20
- Tilmeldt: 26. dec 2017, 15:31
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Jeg stod i samme situation lige inden jul. Jeg valgte en passat gte. Jeg kører Ca 65k km om året, så jeg kunne sagtens snuppe en diesel. Jeg er bare bange for at brugt prisen vil falde markant hurtigere på en diesel i forhold til Benz eller hybrid. Her tænker jeg især på at der går politik i det og de hæver ejer afgifter mm. Gte'en koster kun 330 kr. Halvår. så det ekstra den måske koster i brændstof, er opvejet af afgiften, samt forhåbentlig en bedre brugtpris. Derudover er service bare billigere på benzinmotorer.
Sendt fra min G8141 med Tapatalk
Sendt fra min G8141 med Tapatalk
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6016
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6451 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Hvor meget billigere er service på en benzin? Jeg brugte på min første 1.6 TDI alt i alt ~6500 kr på service (tre gange) og syn på fire år og 67.000 km, der skal ikke skiftes tændrør på en diesel, og olieskiftet er stort set det samme?RasmusPer skrev:Jeg stod i samme situation lige inden jul. Jeg valgte en passat gte. Jeg kører Ca 65k km om året, så jeg kunne sagtens snuppe en diesel. Jeg er bare bange for at brugt prisen vil falde markant hurtigere på en diesel i forhold til Benz eller hybrid. Her tænker jeg især på at der går politik i det og de hæver ejer afgifter mm. Gte'en koster kun 330 kr. Halvår. så det ekstra den måske koster i brændstof, er opvejet af afgiften, samt forhåbentlig en bedre brugtpris. Derudover er service bare billigere på benzinmotorer.
Sendt fra min G8141 med Tapatalk
Den næste jeg havde brugte jeg lige knap det beløb da jeg solgte den inden den skulle synes.
Er det så meget billigere i en benzin bil? Jeg mindes ikke at jeg fik lavet noget service på mine dieselbiler som vi ikke også har fået lavet på vores Polo 1.2 TSI, dog har den kørt væsentlig mindre, så den er dyrere pr kilometer.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 299
- Tilmeldt: 10. mar 2017, 10:21
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 20 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Mon ikke også du kan have været heldig. Lad mig sige sådan her. Som mekaniker på et værksted vil jeg heller have vw 2.0/1,6 tdi. end Tsi. fordi vi tjener mange flere penge på diesel end benzin. Der er også brændstoffilter på TDI.Hvor meget billigere er service på en benzin? Jeg brugte på min første 1.6 TDI alt i alt ~6500 kr på service (tre gange) og syn på fire år og 67.000 km, der skal ikke skiftes tændrør på en diesel, og olieskiftet er stort set det samme?
Den næste jeg havde brugte jeg lige knap det beløb da jeg solgte den inden den skulle synes.
Er det så meget billigere i en benzin bil? Jeg mindes ikke at jeg fik lavet noget service på mine dieselbiler som vi ikke også har fået lavet på vores Polo 1.2 TSI, dog har den kørt væsentlig mindre, så den er dyrere pr kilometer.
Idag har vi da også igen en audi a6 2.0 TDI inde hvor der skal skiftes partikkelfilter samt gas spjæld. Manden er slut med at have audi TDI. og vil have en benzin nu fordi han har i hans 2 audiér har proppet så mange penge i ting som en benzin ikke har.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 20
- Tilmeldt: 26. dec 2017, 15:31
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Hej Brian, det ved jeg ikke % det er bare min oplevelse at de dieselbiler jeg har haft, har kostet mere til service end de benzinbiler jeg har haft. Jeg sammenligner dog en fransk diesel og en tysk benzinerBrianDS skrev:Hvor meget billigere er service på en benzin? Jeg brugte på min første 1.6 TDI alt i alt ~6500 kr på service (tre gange) og syn på fire år og 67.000 km, der skal ikke skiftes tændrør på en diesel, og olieskiftet er stort set det samme?RasmusPer skrev:Jeg stod i samme situation lige inden jul. Jeg valgte en passat gte. Jeg kører Ca 65k km om året, så jeg kunne sagtens snuppe en diesel. Jeg er bare bange for at brugt prisen vil falde markant hurtigere på en diesel i forhold til Benz eller hybrid. Her tænker jeg især på at der går politik i det og de hæver ejer afgifter mm. Gte'en koster kun 330 kr. Halvår. så det ekstra den måske koster i brændstof, er opvejet af afgiften, samt forhåbentlig en bedre brugtpris. Derudover er service bare billigere på benzinmotorer.
Sendt fra min G8141 med Tapatalk
Den næste jeg havde brugte jeg lige knap det beløb da jeg solgte den inden den skulle synes.
Er det så meget billigere i en benzin bil? Jeg mindes ikke at jeg fik lavet noget service på mine dieselbiler som vi ikke også har fået lavet på vores Polo 1.2 TSI, dog har den kørt væsentlig mindre, så den er dyrere pr kilometer.
Sendt fra min G8141 med Tapatalk
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6016
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6451 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Muligvis, men der er talrige eksempler på TSI’er der giver 1.000 kr for at få skiftet fire tændrør, men vi er på den femte benziner og den fjerde diesel fra VAG, og dieselbilerne har indtil videre ikke været dyrere end benzinbilerne i forhold til service.Senz skrev:Mon ikke også du kan have været heldig. Lad mig sige sådan her. Som mekaniker på et værksted vil jeg heller have vw 2.0/1,6 tdi. end Tsi. fordi vi tjener mange flere penge på diesel end benzin. Der er også brændstoffilter på TDI.Hvor meget billigere er service på en benzin? Jeg brugte på min første 1.6 TDI alt i alt ~6500 kr på service (tre gange) og syn på fire år og 67.000 km, der skal ikke skiftes tændrør på en diesel, og olieskiftet er stort set det samme?
Den næste jeg havde brugte jeg lige knap det beløb da jeg solgte den inden den skulle synes.
Er det så meget billigere i en benzin bil? Jeg mindes ikke at jeg fik lavet noget service på mine dieselbiler som vi ikke også har fået lavet på vores Polo 1.2 TSI, dog har den kørt væsentlig mindre, så den er dyrere pr kilometer.
Idag har vi da også igen en audi a6 2.0 TDI inde hvor der skal skiftes partikkelfilter samt gas spjæld. Manden er slut med at have audi TDI. og vil have en benzin nu fordi han har i hans 2 audiér har proppet så mange penge i ting som en benzin ikke har.
Grøn ejerafgift er en anden sag, men det er også helt sindssygt at en bil der kører 19-20 km/l på diesel skal betale det firedobbelte i afgift af en tilsvarende benzinbil der kører 14-15 km/l (reelle tal, ikke opgivne).
Brændstofmæssigt kan jeg godt mærke besparelsen når man har 115 km hver dag for at køre på arbejde.
Værditabet på diesel er pt den største hindring fordi de fleste er blevet forskrækket over dommedagssnakken om diesel.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6016
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6451 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Fransk vs tysk kan muligvis også have indflydelseRasmusPer skrev:Hej Brian, det ved jeg ikke % det er bare min oplevelse at de dieselbiler jeg har haft, har kostet mere til service end de benzinbiler jeg har haft. Jeg sammenligner dog en fransk diesel og en tysk benzinerBrianDS skrev:Hvor meget billigere er service på en benzin? Jeg brugte på min første 1.6 TDI alt i alt ~6500 kr på service (tre gange) og syn på fire år og 67.000 km, der skal ikke skiftes tændrør på en diesel, og olieskiftet er stort set det samme?RasmusPer skrev:Jeg stod i samme situation lige inden jul. Jeg valgte en passat gte. Jeg kører Ca 65k km om året, så jeg kunne sagtens snuppe en diesel. Jeg er bare bange for at brugt prisen vil falde markant hurtigere på en diesel i forhold til Benz eller hybrid. Her tænker jeg især på at der går politik i det og de hæver ejer afgifter mm. Gte'en koster kun 330 kr. Halvår. så det ekstra den måske koster i brændstof, er opvejet af afgiften, samt forhåbentlig en bedre brugtpris. Derudover er service bare billigere på benzinmotorer.
Sendt fra min G8141 med Tapatalk
Den næste jeg havde brugte jeg lige knap det beløb da jeg solgte den inden den skulle synes.
Er det så meget billigere i en benzin bil? Jeg mindes ikke at jeg fik lavet noget service på mine dieselbiler som vi ikke også har fået lavet på vores Polo 1.2 TSI, dog har den kørt væsentlig mindre, så den er dyrere pr kilometer.
Sendt fra min G8141 med Tapatalk
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Jeg ved ikke helt hvilke modeller og årgange du mener at TDI ikke er højere gearet. Men jeg kan sige, at min nye B8 TDI er højere gearet end min gamle B8 TSI - begge 110kW og begge DSG7 (våd og tør). Det er ikke meget, ca. 100 o/min ved 90 km/t i 7 gear.
Udover det, så er jeg enig i de andre betragtninger. Hvis man ikke kører min 5 ture over 30 km i høj tempo (+90 km/t) i ugen, så glem alt om diesel. Du vil ende i en evig kamp med regenerering og det er ikke specielt morsomt.
/Søren.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 351
- Tilmeldt: 6. mar 2017, 08:27
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 39 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Det kunne være sjovt at samligne serviceregninger på en diesel vs. benzin.
Audi A3 TDi 2,0 Aut. Service partner.
Service ved 30000 km. 2600,00 kr.
Service ved 60000 km. 3700,00 kr.
Jeg kan se at prisen stiger. Gad vide hvad det koster at lave service ved 90000 km?
Er der noger der ved det, prøvet der? Jeg kan jo sfl. ringe til dem, men vil gerne være forberedt.
Audi A3 TDi 2,0 Aut. Service partner.
Service ved 30000 km. 2600,00 kr.
Service ved 60000 km. 3700,00 kr.
Jeg kan se at prisen stiger. Gad vide hvad det koster at lave service ved 90000 km?
Er der noger der ved det, prøvet der? Jeg kan jo sfl. ringe til dem, men vil gerne være forberedt.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3205 times
- Been thanked: 4540 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Yeehaw!! Et af top 3 emnerne herinde! igen igen igen..
Jeg synes sagtens jeg kan få diesel til at give mening med langt under 35.000 om året som f.eks. Møbbe skrev tidligere.
Min kører pt ca 18.000 om året, men da de alle er varme km, så er der ingen bekymringer i forhold til at stresse de komponenter der er specifikke for en diesel, og som lider mest under kolde km.
Da jeg købte bilen havde den kørt 91.000km og var 3½ år gammel.
Hvis man regner med 18K om året, så vil jeg have ~5 år .. give or take.. før den nærmer sig et km-tal, hvor de følsomme komponenter "typisk" begynder at melde sig. Og hvem ved - den kan måske sagtens køre længere før der kommer noget..
Dvs. med dette setup regner jeg med at jeg i minimum 5 år kan have en bil jeg er glad for, og som ikke holder mig søvnløs om natten pga risikoen for dyre reparationer.
En OK horisont i min optik.
Derudover forholdt det sig på anskaffelsestidpunktet sådan, at udvalget i brugt TDI var 10x større end udvalget i brugt TSI i det segment jeg søgte. Det tror jeg egentlig stadig gælder.
Dvs. det var langt, langt lettere at finde en bil med match på de kriterier jeg vægtede, ved at vælge TDI fremfor TSI.
Derudover var TDI'erne lidt billigere end TSI'erne, men i forhold til økonomi betyder det bare at man finder sig et eksemplar der er en lille smule finere og en lille smule nyere. Når budgettet er sat, så bliver det også brugt. Det er min personlige erfaring
Jeg har planer om at beholde bilen minimum de 5 år. Til den tid vil den være 8½ år gammel, og derfor bekymrer jeg mig heller ikke om ekstraordinært værditab TDI kontra TSI. Den problematik eroderer over tid tid jo længere jeg beholder den.
Summa summarum: jeg kan sagtens få TDI til at give mening med et samlet kørselsbehov på 18.000km om året.
Der er flere variable i ligningen end blot årligt km-tal.
Jeg plejer altid at afslutte sådant indlæg med at citere Charlimike, og dette skal ikke være nogen undtagelse:
"Enten er man til diesel eller også er man ikke !"
Og den farvning skal man lige have i baghovedet når de forskellige skriver her i tråden - mig selv inklusive
Jeg synes sagtens jeg kan få diesel til at give mening med langt under 35.000 om året som f.eks. Møbbe skrev tidligere.
Min kører pt ca 18.000 om året, men da de alle er varme km, så er der ingen bekymringer i forhold til at stresse de komponenter der er specifikke for en diesel, og som lider mest under kolde km.
Da jeg købte bilen havde den kørt 91.000km og var 3½ år gammel.
Hvis man regner med 18K om året, så vil jeg have ~5 år .. give or take.. før den nærmer sig et km-tal, hvor de følsomme komponenter "typisk" begynder at melde sig. Og hvem ved - den kan måske sagtens køre længere før der kommer noget..
Dvs. med dette setup regner jeg med at jeg i minimum 5 år kan have en bil jeg er glad for, og som ikke holder mig søvnløs om natten pga risikoen for dyre reparationer.
En OK horisont i min optik.
Derudover forholdt det sig på anskaffelsestidpunktet sådan, at udvalget i brugt TDI var 10x større end udvalget i brugt TSI i det segment jeg søgte. Det tror jeg egentlig stadig gælder.
Dvs. det var langt, langt lettere at finde en bil med match på de kriterier jeg vægtede, ved at vælge TDI fremfor TSI.
Derudover var TDI'erne lidt billigere end TSI'erne, men i forhold til økonomi betyder det bare at man finder sig et eksemplar der er en lille smule finere og en lille smule nyere. Når budgettet er sat, så bliver det også brugt. Det er min personlige erfaring
Jeg har planer om at beholde bilen minimum de 5 år. Til den tid vil den være 8½ år gammel, og derfor bekymrer jeg mig heller ikke om ekstraordinært værditab TDI kontra TSI. Den problematik eroderer over tid tid jo længere jeg beholder den.
Summa summarum: jeg kan sagtens få TDI til at give mening med et samlet kørselsbehov på 18.000km om året.
Der er flere variable i ligningen end blot årligt km-tal.
Jeg plejer altid at afslutte sådant indlæg med at citere Charlimike, og dette skal ikke være nogen undtagelse:
"Enten er man til diesel eller også er man ikke !"
Og den farvning skal man lige have i baghovedet når de forskellige skriver her i tråden - mig selv inklusive
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813