Ren interesse, hvis du kigger 5 år tilbage, hvor stor en %-del af bilerne var så diesel?
Der er jo en milliard Passat 2,0TDi.
Ren interesse, hvis du kigger 5 år tilbage, hvor stor en %-del af bilerne var så diesel?
Senz skrev: Nu synes jeg 1000kr for af skifte 4 tændrør nok er lidt i den høje ende. Men det som vi oplever på værkstederne er at vw diesels biler bare er dyre at holde kørende. Der er så meget som koster kassen og som vw har haft problemer med
.
Når Skoda/VW vælger at sælge tændrør til 170 kr/stk, plus montering, så er det ikke urealistisk med 1.000 kr for tændrørsskifte - hvilket du så ikke skal gøre på en diesel.
Jeg har også hørt alle skrækhistorier om defekte dyser, EGR ventiler og partikelfiltre - men jeg kender kun en enkelt der har skiftet en EGR ventil efter 300.000 km - det synes jeg ikke er vildt. Men omvendt så beholder jeg ikke mine biler i mere end 3-4 år, alt efter kørselsbehov. Og her har jeg ikke haft de store udgifter på dieselbilerne - det har kostet ligeså meget at holde en Polo 1.2 TSI 90 kørende i lidt over 2 år vi har haft den og cirka 10.000 km, som det kostede de første to år jeg havde min Octavia 1.6 TDI 105 HK - og det tredje år var ikke dyrere, men antallet af servicebesøg bliver det samme, men dieselen nåede dog at tilbagelægge 62.000 km på de knap tre å
Og diesel biler kører normalt længere end benzin = de bliver mere slidte og går derfor mere i stykker.
Og kører man kort i en diesel går det også galt
Har lige købt min 4 dieselbil og har vel kørt 350.000+ km. Har fået skiftet 2 højtrykspumper kendt fejl, og kunne lige så godt ske ved en kendt fejl på en benzinmotor.
Jeg har lige købt en diesel mere, og er ikke nervøs. Med 68km på arbejde, så bliver den kørt rigtigt. Vil hellere for alt i verden undgå tørkoblings DSG'en.
Jeg tror der menes, at en diesel kører flere kilometer, før de skrottes. Der er langt mellem nye benzinbiler med over 300.000km på klokkenSenz skrev: ↑11. feb 2018, 00:16Og diesel biler kører normalt længere end benzin = de bliver mere slidte og går derfor mere i stykker.
Og kører man kort i en diesel går det også galt
Har lige købt min 4 dieselbil og har vel kørt 350.000+ km. Har fået skiftet 2 højtrykspumper kendt fejl, og kunne lige så godt ske ved en kendt fejl på en benzinmotor.
Jeg har lige købt en diesel mere, og er ikke nervøs. Med 68km på arbejde, så bliver den kørt rigtigt. Vil hellere for alt i verden undgå tørkoblings DSG'en.
Vil du fortælle os hvorfor de bliver mere slidt? Er det fordi du mener en diesel køre med lavre omdrejninger end en benzin med turbo? for min gammel polo GT lå da kun på ca 1700-2000 omdrejninger
Skal da beklage at min (troede jeg selv) lettere vittige kommentar åbenbart ikke var tydelig nok. Min sammenligning med Range Rover var et svar til sammenligningen med en fransk 3,0. Min pointe var sådan set at, hvis man ikke holder sig til nogenlunde sammenlignelige biler kan man jo "bevise" hvad som helst.....pwh skrev: ↑9. feb 2018, 20:45Nu hvor du selv udfordrer sammenligninger mellem driftsøkonomi for hhv. benzin og diesel, så er det rimelig grinagtig sammenligning du selv selv smider på bordetThor-thor skrev:
Personligt har jeg ingen planer om at skal have tdi150, men i en GTE kører du reelt rundt i en 1,4TSI (+200kg) med en el-boost mulighed! I min bog er det ikke særlig langt fra en 150hk (evt 180/190) TSI/TDI.
Den bog du fandt hvor der ikke er langt fra en 1,4 TSI til en GTE må være skrevet af en med en rimelig forudindtaget holdning til bilerne.
1,4 TSI er en pænt sløj skøjte, og kan så absolut ikke sammenlignes med en GTE hvad angår... alt. Og nej - man kører i en GTE ikke "reelt rundt i en 1,4 TSI (+200kg)"... Har du nogensinde kørt i en GTE, og i så fald, overvejede du så at trykke på knappen hvor der står "GTE"?
Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Madsbabz skrev: ↑6. feb 2018, 20:46Hej VAG folk.
Jeg skal have mig en ny familiebil. Budgettet hedder +-300 t.kr. og det skal være en stationcar og gerne nyere (+2015).
Kørselsbehovet er ca. 15-20 t.km årligt.
Er/var overbevist om, at det skulle være en Passat 1,4 TSI, da jeg synes den er lækker og opfylder alle krav. Er dog lidt "luren" ved at der formentlig kommer en ny model her i 2018 -ØV tidspunkt at skulle handle på.
Nå men jeg tjekkede her til aften lidt tilfældigt markedet ud for dieselbiler, og jeg kan få BMW 3-serie og Mercedes C klasse til noget under mit budget hvis det må være en diesel. Mit umiddelbare skøn er faktisk, at der er ca. 100 t.kr. at spare på diesel versionerne ift. samme km/årgang for de lidt mere luksuriøse modeller.
Ville det være HELT tosset at købe en diesel? Måske er den dyrere at vedligeholde (måske er den ikke?) men en besparelse på 50-100 t.kr. samt billigere brændstof og flere km/l, så ville man jo også kunne reparere lidt HVIS nu uheldet er ude.
Hvad tænker i? Er der noget jeg overser? Frygter i fremtiden for diesel(men ikke benzin???). Håber lige nogle af jer kan give jeres syn med jeg sidder virkelig og bliver noget fristet, særligt på sådan en C klasse fra 2015...
Jeg har skam haft biler der har kørt langt over 100.000 km, og derfor har jeg valgt at køre i nyere biler og sælge dem efter 3-4 år eller 100.000 km (det varierer pga arbejde og ferieture) den dyrest bil jeg har haft i vedligehold var en Polo 1.6 8v - det viste sig billigere for mig at købe en helt ny bil dengang, men jeg tænker jeg har været uheldig.Senz skrev: ↑11. feb 2018, 00:11Når Skoda/VW vælger at sælge tændrør til 170 kr/stk, plus montering, så er det ikke urealistisk med 1.000 kr for tændrørsskifte - hvilket du så ikke skal gøre på en diesel.
Jeg har også hørt alle skrækhistorier om defekte dyser, EGR ventiler og partikelfiltre - men jeg kender kun en enkelt der har skiftet en EGR ventil efter 300.000 km - det synes jeg ikke er vildt. Men omvendt så beholder jeg ikke mine biler i mere end 3-4 år, alt efter kørselsbehov. Og her har jeg ikke haft de store udgifter på dieselbilerne - det har kostet ligeså meget at holde en Polo 1.2 TSI 90 kørende i lidt over 2 år vi har haft den og cirka 10.000 km, som det kostede de første to år jeg havde min Octavia 1.6 TDI 105 HK - og det tredje år var ikke dyrere, men antallet af servicebesøg bliver det samme, men dieselen nåede dog at tilbagelægge 62.000 km på de knap tre å
Så må man jo vælge at tag et sted hent hvor de er lige så dygtige til at lave ens bil til en billigere pris
Men du skal så have skiftet filter på en diesel det kommer til at ligge tæt på det samme som at få skiftet tændrør. der er lidt forskel på hvornår det skal skiftet. men du siger om om at de her tændrør ødelægger alt udover det så har du også et partikkelfilter som enten skal skiftes eller renses. Som er pisse dyrt. hvilket benzin først har nu fra 2018.
Udover det så når du nu siger at du skifter bil hvert 3-4 år. så kan folk jo ikke bruge din viden til noget. Du står og siger at diesel biler er lige så billige som benzin. Men du har skiftet bilen inden for en tid hvor der på ingen måder burde være nogen problemer med bilerne. Mens der stadig kan være garanti på dem enda. Udover det set det jo ingen gang ud til at du har været til stor service med nogen af dem.
Jeg tror nu nok mange vil give mig ret i at især egr-ventilen har været et kæmpe problem på vw som koster kassen at skifte da den sidder af H til på de nyere. 300.000km uden at have skiftet egr lyder for mig desværre som en solskins historie
Jeg synes enlig bare det er lidt uhyggelig at du skriver at man bare skal købe en diesel da den ikke koster penge vs en benzin. men du har sikkert aldrig haft en bil der har kørt over 100.000km. Og dermed burde du heller ikke have oplevet
De problemer der kommer når bilen har kørt lidt. Men igen. vi laver sindsyg mange vw, audi. og det er ikke altid lige sjove regninger der kommer ud til folk
Jeg vil mene at hvis man tager en 1.6 TDI og en 1.4Tsi og køre bilen 300.000km så vil du sikkert se en stor forskel på hvad de har kostet. Men ja man køber jo ofte en diesel hvis man køre langt.Jeg har skam haft biler der har kørt langt over 100.000 km, og derfor har jeg valgt at køre i nyere biler og sælge dem efter 3-4 år eller 100.000 km (det varierer pga arbejde og ferieture) den dyrest bil jeg har haft i vedligehold var en Polo 1.6 8v - det viste sig billigere for mig at købe en helt ny bil dengang, men jeg tænker jeg har været uheldig.
Jeg foretrækker autoriseret service og det har ikke været dyrt for mig med dieselbiler, og heller ikke familiens ældre diesel med 200-360.000 km på tælleren.
Men det lyder som om du selv kommer fra et uautoriseret værksted hvis du mener man bare kan få det billigere? Men hvis vi ser bort fra EGR, partikelfilter og lignende ting der kan gå i stykker (fx 1.8 TSI har også problemer med olieforbrug og andet)
Hvad gør så diesel dyrere i almindelig vedligehold? Lad os bare tage nyere biler 0-10 år der har kørt op til 300.000 km i både benzin og diesel?
Jeg ved tandrem kan være dyrt men det er forhåbentlig ikke afhængig af brændstof typen?
Det ligger ihverfald tæt på hinanden. Men hvis du så tager 1.4 i en polo BT så koster den kun ca de 600kr om året. (hvis det ikke er stegen) Og den køre nu fint langt på 1 L benzin.Hvis man vælger DSG, så er en 2.0tdi er så dyrere end en 1.4/1.5 tsi, da der skal skiftes DSG olie.
Men ellers er jeg enig, diesel er billigere i alm vedligeholdelse.
Men er også enig i at der er en større risiko, ved diesel, da der er nogle komponenter som ikke findes på en benziner. Dog kommer der jo som sagt også filter på benzin.
<offtopic>
De tal er sikkert svære at rokke ved.yBFoxb8N6P skrev: ↑11. feb 2018, 12:49Et scenarie vi kan regne helt præcist på at 3 års leasing af en spritny bil.
Antagelser:
benzin 11,80kr/L, diesel 10,09kr/L (dagens listepriser hos Shell)
Samme pris for forsikring (så den har jeg udeladt fra regnestykket)
Jeg kører 75% af de opgivne km per liter brændstof (jeg er IKKE øko-bilist)
Eksempel 1: Golf 1.4 TSI Trendline DSG vs Golf 1.6 TDI Trendline DSG
v/15000km årligt: Benzin 4200kr billigere per år
v/20000km årligt: Benzin 2700kr billigere per år
v/25000km årligt: Benzin 1300kr billigere per år
VW oplyser ikke priser for 30000km/årligt, men jeg gætter på at det er ca breakeven.
Ved højere antal km/år vil diesel formentlig være billigere.
Eksempel 2: Passat Variant 1.4 TSI Comfortline Premium DSG vs 2.0 TDI ditto
v/15000km årligt: Benzin 10000kr billigere per år
v/20000km årligt: Benzin 9500kr billigere per år
v/25000km årligt: Benzin 9000kr billigere per år
Hvis man ekstrapolerer så skal man køre vanvittig mange km i en Passat før diesel er billigere.
Hvis man tager Golf eksemplet, så er det oplagt at tage benzin ved 15000km, medens forskellen er ret lille ved 25000km.
Jeg skulle være jordens største diesel-fan for at betale 9000kr ekstra årligt for en Passat ved 25000km.
Well, hvis du kigger på en brugt Passat, så er der i 2015 årgangen en 3:1 overvægt af diesel til salg på Bilbasen. Denne overvægt falder år for år, og i 2017-2018 årgangen er der næsten lige mange diesel og benzin til salg.HansH skrev: ↑11. feb 2018, 12:57
De tal er sikkert svære at rokke ved.
Men er det ikke en væsentlig præmis om vi snakker ny eller brugt bil ?
Dermed mener jeg, at det der belaster diesel i leasing-regnestykket, er den højere anskaffelsespris og den højere afskrivning.
Hvis man derimod kigger på brugtmarkedet, så favoriseres diesel af at der er langt flere på brugtmarkedet end tilsvarende benzin. Det er nærmest oversvømmet med diesel - i hvert fald hvis vi snakker firmabil-segmentet; dvs Passat.
Det er muligvis en forkert antagelse, men jeg vover at sige, at med 3 år på bagen er en benzin (mindst) lige så dyr i anskaffelse som en tilsvarende diesel. Og dermed er det forspring benzin har i dit leasing-regnestykke udlignet et godt stykke af vejen.
Hvis du søger efter en VW Passat fra 2015 med max 100000 kilometer (Den nyeste mode) er der flere billigere 1.4 tsi 150hk til salg end den billigste diesel.HansH skrev: ↑11. feb 2018, 12:57De tal er sikkert svære at rokke ved.yBFoxb8N6P skrev: ↑11. feb 2018, 12:49Et scenarie vi kan regne helt præcist på at 3 års leasing af en spritny bil.
Antagelser:
benzin 11,80kr/L, diesel 10,09kr/L (dagens listepriser hos Shell)
Samme pris for forsikring (så den har jeg udeladt fra regnestykket)
Jeg kører 75% af de opgivne km per liter brændstof (jeg er IKKE øko-bilist)
Eksempel 1: Golf 1.4 TSI Trendline DSG vs Golf 1.6 TDI Trendline DSG
v/15000km årligt: Benzin 4200kr billigere per år
v/20000km årligt: Benzin 2700kr billigere per år
v/25000km årligt: Benzin 1300kr billigere per år
VW oplyser ikke priser for 30000km/årligt, men jeg gætter på at det er ca breakeven.
Ved højere antal km/år vil diesel formentlig være billigere.
Eksempel 2: Passat Variant 1.4 TSI Comfortline Premium DSG vs 2.0 TDI ditto
v/15000km årligt: Benzin 10000kr billigere per år
v/20000km årligt: Benzin 9500kr billigere per år
v/25000km årligt: Benzin 9000kr billigere per år
Hvis man ekstrapolerer så skal man køre vanvittig mange km i en Passat før diesel er billigere.
Hvis man tager Golf eksemplet, så er det oplagt at tage benzin ved 15000km, medens forskellen er ret lille ved 25000km.
Jeg skulle være jordens største diesel-fan for at betale 9000kr ekstra årligt for en Passat ved 25000km.
Men er det ikke en væsentlig præmis om vi snakker ny eller brugt bil ?
Dermed mener jeg, at det der belaster diesel i leasing-regnestykket, er den højere anskaffelsespris og den højere afskrivning.
Hvis man derimod kigger på brugtmarkedet, så favoriseres diesel af at der er langt flere på brugtmarkedet end tilsvarende benzin. Det er nærmest oversvømmet med diesel - i hvert fald hvis vi snakker firmabil-segmentet; dvs Passat.
Det er muligvis en forkert antagelse, men jeg vover at sige, at med 3 år på bagen er en benzin (mindst) lige så dyr i anskaffelse som en tilsvarende diesel. Og dermed er det forspring benzin har i dit leasing-regnestykke udlignet et godt stykke af vejen.
Bilbasen tal her og nu:
Det er jo den gamle model i diesel du har linket til.HansH skrev: ↑11. feb 2018, 13:36Bilbasen tal her og nu:
Passat 2015- max 100.000km
Benzin : 97 stk
Diesel : 161 stk
Billigste benzin til salg med de kriterier: 229.700 https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/pa ... 4d/3513518
Nr 2 på benzinlisten koster 249.900 og nr 3 259.700 ... osv
Billigste diesel til salg med de kriterier: 209.900 .... https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/pa ... 5d/3447219
Du skal ned på 11. pladsen før du rammer prisen på 249.900 som var 2. pladsen på benzin-listen.
Så jeg forstår ikke helt hvordan du kommer frem til din konklusion ?
Oh, ja det kan jeg godt se.
Det er så også Comfortline vs HighlineOliefyret skrev: ↑11. feb 2018, 13:38Han skriver jo sågar at han overvejer en faceliftet
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/pa ... 4d/3513518 Billigste Benzin 229700
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/pa ... 4d/3537780 Billigste Diesel 269900
HansH skrev: ↑11. feb 2018, 13:41Oh, ja det kan jeg godt se.
Jeg indtastede bare årgangen og kiggede ikke på at det ene var en B8 og det andet en B7.
Kan godt se at man skal ned på 259.800 i diesel før det er en B8.
Den runde gik til dig
Dermed er 3 år gl. diesel ikke billigere end benzin i anskaffelse, men kan vi blive enige om at den forskel der er fra ny, er udlignet ?
Dvs. de koster det samme.
Ja ved jeg. Var ikke nogen billgere end den highlineKorreborg skrev: ↑11. feb 2018, 13:48Det er så også Comfortline vs HighlineOliefyret skrev: ↑11. feb 2018, 13:38Han skriver jo sågar at han overvejer en faceliftet
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/pa ... 4d/3513518 Billigste Benzin 229700
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/pa ... 4d/3537780 Billigste Diesel 269900
Men.. Du bekræfter vel blot hvad jeg skrev tidligere .. ?Oliefyret skrev: ↑11. feb 2018, 13:55Hvis du går ind på VW´s prisliste er koster en Passat 1.4 tsi 150 comfortline manuel gear 325994
En VW Passat 2.0 tdi 150 comfortline manuel gear koster 374095.
Så der er 48101 kr forskel i benzin modellens favør.
Man skal godt nok køre mange kilometer om året før det kan betale sig.
Derudover må man påregne en væsentlig større afskrivning i diesel varianten.
Så tror jeg ikke vi er så uenige endda, men jeg holder mig til det autoriserede værksted jeg er vant til, der har jeg altid fået god service og det er utroligt sjældent at der har været ekstra arbejde - som i at jeg ikke lige kan komme på et eksempel.Senz skrev:Jeg vil mene at hvis man tager en 1.6 TDI og en 1.4Tsi og køre bilen 300.000km så vil du sikkert se en stor forskel på hvad de har kostet. Men ja man køber jo ofte en diesel hvis man køre langt.Jeg har skam haft biler der har kørt langt over 100.000 km, og derfor har jeg valgt at køre i nyere biler og sælge dem efter 3-4 år eller 100.000 km (det varierer pga arbejde og ferieture) den dyrest bil jeg har haft i vedligehold var en Polo 1.6 8v - det viste sig billigere for mig at købe en helt ny bil dengang, men jeg tænker jeg har været uheldig.
Jeg foretrækker autoriseret service og det har ikke været dyrt for mig med dieselbiler, og heller ikke familiens ældre diesel med 200-360.000 km på tælleren.
Men det lyder som om du selv kommer fra et uautoriseret værksted hvis du mener man bare kan få det billigere? Men hvis vi ser bort fra EGR, partikelfilter og lignende ting der kan gå i stykker (fx 1.8 TSI har også problemer med olieforbrug og andet)
Hvad gør så diesel dyrere i almindelig vedligehold? Lad os bare tage nyere biler 0-10 år der har kørt op til 300.000 km i både benzin og diesel?
Jeg ved tandrem kan være dyrt men det er forhåbentlig ikke afhængig af brændstof typen?
Om du har været uheldig med den polo er jo svært at sige. desværre hvis du spøger værkstederne så er vw ikke så gode som de har været og oplever mange fejl på dem. Men ofte så tror jeg også at man kan være uheldig med en bil nogen er bare mere stabile end andre
Jeg kommer fra et uautoriseret værksted. Det skal siges at vi får mange kunder fra vw da folk besvimer over de efter regninger samt dårligt service de har fået. Dårlig service er selvfølge en svær ting, da der kan være mange ting som spiller ind på det. Men hvis du tænker på service så er priserne meget tætte fordi at forhandlerne priser priserne helt vildt pga 1 ting.! når du er til service kan det være der er andre ting som skal laves. og det er der de tager ved.
Men nogen forhandler er stadig betydelig dyre i service. Havde en kunde som ringet efter et tilbud på service på en BMW 1
Hvor BMW vil have 6000kr det eneste BMW skiftet var olie og filter luftfilter samt pollenfilter. også har de en liste som de går igennem.
Vores basis + service er bedre end alle deres service fordi der står alt på hvad man kan gøre ved en bil. altså her ved vi at alt er gået igennem og smurt osv. med olie rens additiv kom vi på 4000kr. Og jeg vil til enhver tid mene at vi kan lave et service lige så godt som BMW. så der kan være penge og spare.
Men du må lige fortælle mig hvordan du ved at det ikke har været dyre at få lavet din biler ved vw. har du hvergang fået en pris fra et andet værksted?
Når jeg snakker om at diesel er dyre at holde kørende så snakker jeg nu enlig ikke om almindelig vedligehold for det er nok tæt på hinanden. Jeg snakker om nedbrud på dvs dele. det er ikke altid du ser en dyse køre 300.000km. ej heller ikke et partikkelfilter det skal du regne med at skifte ved ca 260.000km. Hvis du er heldig har du tandrem på begge så det er det samme..
Hvis vi tager TDI vcs TSi 1.4 så har de begge turbo.
Samt så oplever tons af folk at de skal have skiftet deres EGR.(ikke kun vw) og her er vw heller ikke været så heldig.,
På .1,6 fra 2013 koster den kun 3961,25kr også er den røv at skifte.
Hvis man tager almindelig vedligehold ja så det ikke så slemt ud hverken for diesel eller benzin. Men når du går ind og ser hvad der kan ske i løbet 300.000km så vil du "hvis" du er uheldig kunne komme af med mange flere penge. Det er også noget man skal tag med i sin beslutning når man køber bil.
Det var også en af grundende til jeg købe en Polo GT den gang uden DSG fordi selv dem jeg kendte ved vw som laver DSG, Samt BK i århus fortalte at de oplevede rigtig mange problemer med dem.
Ang EGR-ventil. så vil jeg sige at stort set alle biler har problemer med dem Egr-ventilen er noget fanden har skabt også derfor du ser mange råde til at få sin bil chippen og slået den fra. Og det er lige meget om det er en ny model eller hvad det er soden kan ingen stoppe. DPF er vel en "sliddel" da filteret bliver fyldt op, Der er mange ting som kan være skyld i at det går i stykker.Nu er du mekker. EGR er det primært 1.6 det er problemet ved?
Og DPF er jo (belært af hans h) afhængigt af mængden af forbrændt brændstof. Og kan læse mig frem til at forkert olie også kan give problemer.
Jeg kører på v-power diesel, da jeg tror på st aditiverne holder motoren sund. Mange der får problemer burde sikkert ikke kører diesel. Og tanker oveni slave diesel.
Det er ikke altid nemt med det med tilbud. Da der ofte ikke er helt det samme i de tilbud. Men når man snakker service er der vildt kamp om kunderne. og det er nok ikke der du finde den helt store besparelse. Men tror mig der er kun 1 til at betale det kæmpe område som de ligger på og de siger jo ikke det er ved at sælge bilerSå tror jeg ikke vi er så uenige endda, men jeg holder mig til det autoriserede værksted jeg er vant til, der har jeg altid fået god service og det er utroligt sjældent at der har været ekstra arbejde - som i at jeg ikke lige kan komme på et eksempel.
Jeg har opgivet at få tilbud andre steder fra når jeg har biler med garanti - men vores tidligere Fabia fik jeg hver gang 2-3 tilbud og der var en forskel på 2-300 kr, og ofte billigst hos det autoriserede værksted - som så også inkluderer vejhjælp.
Jeg kunne muligvis få det billigere andre steder, men jeg vil ikke bruge flere timer for det.
Når jeg så sammenligner vores Polo 6C 1.2 TSI 90 HK med min tidligere Octavia 5E 1.6 TDI 105 HK eller endnu tidligere en Polo 6R 1.6 TDI 105 HK, så kørte jeg omkring 60-70.000 km i de to TDI biler og indtil videre knap 10.000 km i TSI, men set over to år, så har der været lige store service udgifter, men TDI’erne får lov at vandre lange ture, hvorfor der ikke er de store udgifter - og brændstoføkonomien er god.
Over 300.000 km forventer jeg der vil være flere og større udgifter - men hvis en TSI kører 15-16 km/l og en TDI kører 20-21 km/l så er der også sparet adskillige tusinde over de 300.000 km, selvom der er forskel i ejerafgift men også i brændstofprisen.