Overvejelse Diesel vs. Benzin - DER ER HANDLET BIL :)

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?

Indlæg af Korreborg » 10. feb 2018, 15:50

Senz skrev:
10. feb 2018, 15:13
Men det som vi oplever på værkstederne er at vw diesels biler bare er dyre at holde kørende. Der er så meget som koster kassen og som vw har haft problemer med.
Ren interesse, hvis du kigger 5 år tilbage, hvor stor en %-del af bilerne var så diesel?
Der er jo en milliard Passat 2,0TDi. :D
These users thanked the author Korreborg for the post:
BrianDS
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?

Indlæg af BrianDS » 10. feb 2018, 17:37

Senz skrev: Nu synes jeg 1000kr for af skifte 4 tændrør nok er lidt i den høje ende. Men det som vi oplever på værkstederne er at vw diesels biler bare er dyre at holde kørende. Der er så meget som koster kassen og som vw har haft problemer med
.

Når Skoda/VW vælger at sælge tændrør til 170 kr/stk, plus montering, så er det ikke urealistisk med 1.000 kr for tændrørsskifte - hvilket du så ikke skal gøre på en diesel.

Jeg har også hørt alle skrækhistorier om defekte dyser, EGR ventiler og partikelfiltre - men jeg kender kun en enkelt der har skiftet en EGR ventil efter 300.000 km - det synes jeg ikke er vildt. Men omvendt så beholder jeg ikke mine biler i mere end 3-4 år, alt efter kørselsbehov. Og her har jeg ikke haft de store udgifter på dieselbilerne - det har kostet ligeså meget at holde en Polo 1.2 TSI 90 kørende i lidt over 2 år vi har haft den og cirka 10.000 km, som det kostede de første to år jeg havde min Octavia 1.6 TDI 105 HK - og det tredje år var ikke dyrere, men antallet af servicebesøg bliver det samme, men dieselen nåede dog at tilbagelægge 62.000 km på de knap tre år Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?

Indlæg af Korreborg » 10. feb 2018, 19:23

Og diesel biler kører normalt længere end benzin = de bliver mere slidte og går derfor mere i stykker.
Og kører man kort i en diesel går det også galt

Har lige købt min 4 dieselbil og har vel kørt 350.000+ km. Har fået skiftet 2 højtrykspumper kendt fejl, og kunne lige så godt ske ved en kendt fejl på en benzinmotor.

Jeg har lige købt en diesel mere, og er ikke nervøs. Med 68km på arbejde, så bliver den kørt rigtigt. Vil hellere for alt i verden undgå tørkoblings DSG'en.
These users thanked the author Korreborg for the post:
BrianDS
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Senz
Nyt medlem
Indlæg: 299
Tilmeldt: 10. mar 2017, 10:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?

Indlæg af Senz » 11. feb 2018, 00:11

Når Skoda/VW vælger at sælge tændrør til 170 kr/stk, plus montering, så er det ikke urealistisk med 1.000 kr for tændrørsskifte - hvilket du så ikke skal gøre på en diesel.

Jeg har også hørt alle skrækhistorier om defekte dyser, EGR ventiler og partikelfiltre - men jeg kender kun en enkelt der har skiftet en EGR ventil efter 300.000 km - det synes jeg ikke er vildt. Men omvendt så beholder jeg ikke mine biler i mere end 3-4 år, alt efter kørselsbehov. Og her har jeg ikke haft de store udgifter på dieselbilerne - det har kostet ligeså meget at holde en Polo 1.2 TSI 90 kørende i lidt over 2 år vi har haft den og cirka 10.000 km, som det kostede de første to år jeg havde min Octavia 1.6 TDI 105 HK - og det tredje år var ikke dyrere, men antallet af servicebesøg bliver det samme, men dieselen nåede dog at tilbagelægge 62.000 km på de knap tre å


Så må man jo vælge at tag et sted hent hvor de er lige så dygtige til at lave ens bil til en billigere pris
Men du skal så have skiftet filter på en diesel det kommer til at ligge tæt på det samme som at få skiftet tændrør. der er lidt forskel på hvornår det skal skiftet. men du siger om om at de her tændrør ødelægger alt :lol: udover det så har du også et partikkelfilter som enten skal skiftes eller renses. Som er pisse dyrt. hvilket benzin først har nu fra 2018.

Udover det så når du nu siger at du skifter bil hvert 3-4 år. så kan folk jo ikke bruge din viden til noget. Du står og siger at diesel biler er lige så billige som benzin. Men du har skiftet bilen inden for en tid hvor der på ingen måder burde være nogen problemer med bilerne. Mens der stadig kan være garanti på dem enda. Udover det set det jo ingen gang ud til at du har været til stor service med nogen af dem.

Jeg tror nu nok mange vil give mig ret i at især egr-ventilen har været et kæmpe problem på vw som koster kassen at skifte da den sidder af H til på de nyere. 300.000km uden at have skiftet egr lyder for mig desværre som en solskins historie ;)

Jeg synes enlig bare det er lidt uhyggelig at du skriver at man bare skal købe en diesel da den ikke koster penge vs en benzin. men du har sikkert aldrig haft en bil der har kørt over 100.000km. Og dermed burde du heller ikke have oplevet
De problemer der kommer når bilen har kørt lidt. Men igen. vi laver sindsyg mange vw, audi. og det er ikke altid lige sjove regninger der kommer ud til folk

Senz
Nyt medlem
Indlæg: 299
Tilmeldt: 10. mar 2017, 10:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?

Indlæg af Senz » 11. feb 2018, 00:16

Og diesel biler kører normalt længere end benzin = de bliver mere slidte og går derfor mere i stykker.
Og kører man kort i en diesel går det også galt

Har lige købt min 4 dieselbil og har vel kørt 350.000+ km. Har fået skiftet 2 højtrykspumper kendt fejl, og kunne lige så godt ske ved en kendt fejl på en benzinmotor.

Jeg har lige købt en diesel mere, og er ikke nervøs. Med 68km på arbejde, så bliver den kørt rigtigt. Vil hellere for alt i verden undgå tørkoblings DSG'en.

Vil du fortælle os hvorfor de bliver mere slidt? Er det fordi du mener en diesel køre med lavre omdrejninger end en benzin med turbo? for min gammel polo GT lå da kun på ca 1700-2000 omdrejninger

2 højtrykspumper som koster kassen samt at det er en kendt fejl. Ja der er også ting ved en benzin der kan gå i stykker. men benzin vs diesel tænker man jo kun motoren. og man kan jo sige at hvis det nu er en Tsi så er der jo som sådan kun en turbo som man vil sige er af de dyre ting.

Man må ikke tro at jeg hader diesel. Jeg synes bare man ser et forkert billede af at man siger at diesel er så billig at køre i for det er desværre ikke det som jeg oplever. :(
Vi har dræbt flere biler fordi at flere dyser skal skiftes. dog er det på lidt ældre biler med 1.9tdi motor i.

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2761
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 501 times

Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?

Indlæg af Nicklossi » 11. feb 2018, 00:31

Senz skrev:
11. feb 2018, 00:16
Og diesel biler kører normalt længere end benzin = de bliver mere slidte og går derfor mere i stykker.
Og kører man kort i en diesel går det også galt

Har lige købt min 4 dieselbil og har vel kørt 350.000+ km. Har fået skiftet 2 højtrykspumper kendt fejl, og kunne lige så godt ske ved en kendt fejl på en benzinmotor.

Jeg har lige købt en diesel mere, og er ikke nervøs. Med 68km på arbejde, så bliver den kørt rigtigt. Vil hellere for alt i verden undgå tørkoblings DSG'en.

Vil du fortælle os hvorfor de bliver mere slidt? Er det fordi du mener en diesel køre med lavre omdrejninger end en benzin med turbo? for min gammel polo GT lå da kun på ca 1700-2000 omdrejninger

Jeg tror der menes, at en diesel kører flere kilometer, før de skrottes. Der er langt mellem nye benzinbiler med over 300.000km på klokken :)
These users thanked the author Nicklossi for the post:
BrianDS

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?

Indlæg af Korreborg » 11. feb 2018, 00:34

Jeg mener at dieselbilerne generelt er mere slidte, da gennemsnittet af benzin nok hedder under 20.000km om året, hvor diesel nok hedder over 25.000 måske endda 30.000.

Altså på 5 år hedder det måske 75.000km vs over det dobbelte for en diesel. Der vil derfor også være mere der går i stykker.
Og EGR er vel specielt 1.6tdi den er gal med. Og mit bud uden at vide noget om det, er at mange af dem er forkert kørselsmønster.
Folk som ikke har forstand på det købet en 1.6tdi da den er billig, og er opgivet til at gå langt på literen.
These users thanked the author Korreborg for the post:
BrianDS
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1733
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?

Indlæg af Thor-thor » 11. feb 2018, 05:10

pwh skrev:
9. feb 2018, 20:45
Thor-thor skrev:
Personligt har jeg ingen planer om at skal have tdi150, men i en GTE kører du reelt rundt i en 1,4TSI (+200kg) med en el-boost mulighed! I min bog er det ikke særlig langt fra en 150hk (evt 180/190) TSI/TDI.
Nu hvor du selv udfordrer sammenligninger mellem driftsøkonomi for hhv. benzin og diesel, så er det rimelig grinagtig sammenligning du selv selv smider på bordet Billede

Den bog du fandt hvor der ikke er langt fra en 1,4 TSI til en GTE må være skrevet af en med en rimelig forudindtaget holdning til bilerne.

1,4 TSI er en pænt sløj skøjte, og kan så absolut ikke sammenlignes med en GTE hvad angår... alt. Og nej - man kører i en GTE ikke "reelt rundt i en 1,4 TSI (+200kg)"... Har du nogensinde kørt i en GTE, og i så fald, overvejede du så at trykke på knappen hvor der står "GTE"?

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Skal da beklage at min (troede jeg selv) lettere vittige kommentar åbenbart ikke var tydelig nok. Min sammenligning med Range Rover var et svar til sammenligningen med en fransk 3,0. Min pointe var sådan set at, hvis man ikke holder sig til nogenlunde sammenlignelige biler kan man jo "bevise" hvad som helst.....

Derudover så ja, jeg har prøvet GTE (også i GTE mode) og det er da en ganske fin bil, men er nok ikke lige så imponeret som du er.....
Men det er jo smag og behag... Men hvis man er meget imponeret over noget, er man måske heller ikke helt objektiv selv.... ;)

Oliefyret
Nyt medlem
Indlæg: 175
Tilmeldt: 29. mar 2014, 00:24
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 26 times

Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?

Indlæg af Oliefyret » 11. feb 2018, 07:13

Madsbabz skrev:
6. feb 2018, 20:46
Hej VAG folk.

Jeg skal have mig en ny familiebil. Budgettet hedder +-300 t.kr. og det skal være en stationcar og gerne nyere (+2015).

Kørselsbehovet er ca. 15-20 t.km årligt.

Er/var overbevist om, at det skulle være en Passat 1,4 TSI, da jeg synes den er lækker og opfylder alle krav. Er dog lidt "luren" ved at der formentlig kommer en ny model her i 2018 -ØV tidspunkt at skulle handle på.

Nå men jeg tjekkede her til aften lidt tilfældigt markedet ud for dieselbiler, og jeg kan få BMW 3-serie og Mercedes C klasse til noget under mit budget hvis det må være en diesel. Mit umiddelbare skøn er faktisk, at der er ca. 100 t.kr. at spare på diesel versionerne ift. samme km/årgang for de lidt mere luksuriøse modeller.

Ville det være HELT tosset at købe en diesel? Måske er den dyrere at vedligeholde (måske er den ikke?) men en besparelse på 50-100 t.kr. samt billigere brændstof og flere km/l, så ville man jo også kunne reparere lidt HVIS nu uheldet er ude.

Hvad tænker i? Er der noget jeg overser? Frygter i fremtiden for diesel(men ikke benzin???). Håber lige nogle af jer kan give jeres syn med :D jeg sidder virkelig og bliver noget fristet, særligt på sådan en C klasse fra 2015...

Hej Mads
Med dit kørselsbehov ville jeg gå efter en benzin.
Du når ikke med dit kilometer forbrug at opnå besparelse ved køb af en diesel tværtimod.

Hvis vi tager udgangspunkt i bilerne (Har sammenlignet VW Passat og BMW 320D) skal være fra 2015 og max 100000 kilometer.

Den billigste VW Passat 1.4 tsi comfortline 229000. Grønafgift 660 Km/L 20,4
Den billigste BMW 320D 259900 Grønafgift 3820 Km/L 22,2

Hvis vi tager gennemsnittet af dit kilometer forbrug ligger det på 17500km om året.

BMW: 7147kr i brændstof
Passat: 9007kr i brændstof

Som du kan se sparer du kun 1860 kr om året i brændstof ved køb af diesel med dit kørselsbehov og du skal betale 3160kr mere i grønafgift om året for BMW.

Som du kan se kan det slet ikke betale sig at købe en diesel i dit tilfælde.
These users thanked the author Oliefyret for the post:
BrianDS

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?

Indlæg af BrianDS » 11. feb 2018, 09:20

Senz skrev:
11. feb 2018, 00:11
Når Skoda/VW vælger at sælge tændrør til 170 kr/stk, plus montering, så er det ikke urealistisk med 1.000 kr for tændrørsskifte - hvilket du så ikke skal gøre på en diesel.

Jeg har også hørt alle skrækhistorier om defekte dyser, EGR ventiler og partikelfiltre - men jeg kender kun en enkelt der har skiftet en EGR ventil efter 300.000 km - det synes jeg ikke er vildt. Men omvendt så beholder jeg ikke mine biler i mere end 3-4 år, alt efter kørselsbehov. Og her har jeg ikke haft de store udgifter på dieselbilerne - det har kostet ligeså meget at holde en Polo 1.2 TSI 90 kørende i lidt over 2 år vi har haft den og cirka 10.000 km, som det kostede de første to år jeg havde min Octavia 1.6 TDI 105 HK - og det tredje år var ikke dyrere, men antallet af servicebesøg bliver det samme, men dieselen nåede dog at tilbagelægge 62.000 km på de knap tre å


Så må man jo vælge at tag et sted hent hvor de er lige så dygtige til at lave ens bil til en billigere pris
Men du skal så have skiftet filter på en diesel det kommer til at ligge tæt på det samme som at få skiftet tændrør. der er lidt forskel på hvornår det skal skiftet. men du siger om om at de her tændrør ødelægger alt :lol: udover det så har du også et partikkelfilter som enten skal skiftes eller renses. Som er pisse dyrt. hvilket benzin først har nu fra 2018.

Udover det så når du nu siger at du skifter bil hvert 3-4 år. så kan folk jo ikke bruge din viden til noget. Du står og siger at diesel biler er lige så billige som benzin. Men du har skiftet bilen inden for en tid hvor der på ingen måder burde være nogen problemer med bilerne. Mens der stadig kan være garanti på dem enda. Udover det set det jo ingen gang ud til at du har været til stor service med nogen af dem.

Jeg tror nu nok mange vil give mig ret i at især egr-ventilen har været et kæmpe problem på vw som koster kassen at skifte da den sidder af H til på de nyere. 300.000km uden at have skiftet egr lyder for mig desværre som en solskins historie ;)

Jeg synes enlig bare det er lidt uhyggelig at du skriver at man bare skal købe en diesel da den ikke koster penge vs en benzin. men du har sikkert aldrig haft en bil der har kørt over 100.000km. Og dermed burde du heller ikke have oplevet
De problemer der kommer når bilen har kørt lidt. Men igen. vi laver sindsyg mange vw, audi. og det er ikke altid lige sjove regninger der kommer ud til folk
Jeg har skam haft biler der har kørt langt over 100.000 km, og derfor har jeg valgt at køre i nyere biler og sælge dem efter 3-4 år eller 100.000 km (det varierer pga arbejde og ferieture) den dyrest bil jeg har haft i vedligehold var en Polo 1.6 8v - det viste sig billigere for mig at købe en helt ny bil dengang, men jeg tænker jeg har været uheldig.

Jeg foretrækker autoriseret service og det har ikke været dyrt for mig med dieselbiler, og heller ikke familiens ældre diesel med 200-360.000 km på tælleren.
Men det lyder som om du selv kommer fra et uautoriseret værksted hvis du mener man bare kan få det billigere? Men hvis vi ser bort fra EGR, partikelfilter og lignende ting der kan gå i stykker (fx 1.8 TSI har også problemer med olieforbrug og andet)
Hvad gør så diesel dyrere i almindelig vedligehold? Lad os bare tage nyere biler 0-10 år der har kørt op til 300.000 km i både benzin og diesel?
Jeg ved tandrem kan være dyrt men det er forhåbentlig ikke afhængig af brændstof typen?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?

Indlæg af Korreborg » 11. feb 2018, 10:21

Hvis man vælger DSG, så er en 2.0tdi er så dyrere end en 1.4/1.5 tsi, da der skal skiftes DSG olie.

Men ellers er jeg enig, diesel er billigere i alm vedligeholdelse.
Men er også enig i at der er en større risiko, ved diesel, da der er nogle komponenter som ikke findes på en benziner. Dog kommer der jo som sagt også filter på benzin.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Senz
Nyt medlem
Indlæg: 299
Tilmeldt: 10. mar 2017, 10:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?

Indlæg af Senz » 11. feb 2018, 10:51

Jeg har skam haft biler der har kørt langt over 100.000 km, og derfor har jeg valgt at køre i nyere biler og sælge dem efter 3-4 år eller 100.000 km (det varierer pga arbejde og ferieture) den dyrest bil jeg har haft i vedligehold var en Polo 1.6 8v - det viste sig billigere for mig at købe en helt ny bil dengang, men jeg tænker jeg har været uheldig.

Jeg foretrækker autoriseret service og det har ikke været dyrt for mig med dieselbiler, og heller ikke familiens ældre diesel med 200-360.000 km på tælleren.
Men det lyder som om du selv kommer fra et uautoriseret værksted hvis du mener man bare kan få det billigere? Men hvis vi ser bort fra EGR, partikelfilter og lignende ting der kan gå i stykker (fx 1.8 TSI har også problemer med olieforbrug og andet)
Hvad gør så diesel dyrere i almindelig vedligehold? Lad os bare tage nyere biler 0-10 år der har kørt op til 300.000 km i både benzin og diesel?
Jeg ved tandrem kan være dyrt men det er forhåbentlig ikke afhængig af brændstof typen?
Jeg vil mene at hvis man tager en 1.6 TDI og en 1.4Tsi og køre bilen 300.000km så vil du sikkert se en stor forskel på hvad de har kostet. Men ja man køber jo ofte en diesel hvis man køre langt. :)

Om du har været uheldig med den polo er jo svært at sige. desværre hvis du spøger værkstederne så er vw ikke så gode som de har været og oplever mange fejl på dem. Men ofte så tror jeg også at man kan være uheldig med en bil nogen er bare mere stabile end andre

Jeg kommer fra et uautoriseret værksted. Det skal siges at vi får mange kunder fra vw da folk besvimer over de efter regninger samt dårligt service de har fået. Dårlig service er selvfølge en svær ting, da der kan være mange ting som spiller ind på det. Men hvis du tænker på service så er priserne meget tætte fordi at forhandlerne priser priserne helt vildt pga 1 ting.! når du er til service kan det være der er andre ting som skal laves. og det er der de tager ved.

Men nogen forhandler er stadig betydelig dyre i service. Havde en kunde som ringet efter et tilbud på service på en BMW 1
Hvor BMW vil have 6000kr det eneste BMW skiftet var olie og filter luftfilter samt pollenfilter. også har de en liste som de går igennem.
Vores basis + service er bedre end alle deres service fordi der står alt på hvad man kan gøre ved en bil. altså her ved vi at alt er gået igennem og smurt osv. med olie rens additiv kom vi på 4000kr. Og jeg vil til enhver tid mene at vi kan lave et service lige så godt som BMW. så der kan være penge og spare. :)

Men du må lige fortælle mig hvordan du ved at det ikke har været dyre at få lavet din biler ved vw. har du hvergang fået en pris fra et andet værksted?

Når jeg snakker om at diesel er dyre at holde kørende så snakker jeg nu enlig ikke om almindelig vedligehold for det er nok tæt på hinanden. Jeg snakker om nedbrud på dvs dele. det er ikke altid du ser en dyse køre 300.000km. ej heller ikke et partikkelfilter det skal du regne med at skifte ved ca 260.000km. Hvis du er heldig har du tandrem på begge så det er det samme..
Hvis vi tager TDI vcs TSi 1.4 så har de begge turbo.

Samt så oplever tons af folk at de skal have skiftet deres EGR.(ikke kun vw) og her er vw heller ikke været så heldig.,
På .1,6 fra 2013 koster den kun 3961,25kr også er den røv at skifte.

Hvis man tager almindelig vedligehold ja så det ikke så slemt ud hverken for diesel eller benzin. Men når du går ind og ser hvad der kan ske i løbet 300.000km så vil du "hvis" du er uheldig kunne komme af med mange flere penge. Det er også noget man skal tag med i sin beslutning når man køber bil.
Det var også en af grundende til jeg købe en Polo GT den gang uden DSG fordi selv dem jeg kendte ved vw som laver DSG, Samt BK i århus fortalte at de oplevede rigtig mange problemer med dem. :(

Senz
Nyt medlem
Indlæg: 299
Tilmeldt: 10. mar 2017, 10:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?

Indlæg af Senz » 11. feb 2018, 10:59

Hvis man vælger DSG, så er en 2.0tdi er så dyrere end en 1.4/1.5 tsi, da der skal skiftes DSG olie.

Men ellers er jeg enig, diesel er billigere i alm vedligeholdelse.
Men er også enig i at der er en større risiko, ved diesel, da der er nogle komponenter som ikke findes på en benziner. Dog kommer der jo som sagt også filter på benzin.
Det ligger ihverfald tæt på hinanden. Men hvis du så tager 1.4 i en polo BT så koster den kun ca de 600kr om året. (hvis det ikke er stegen) Og den køre nu fint langt på 1 L benzin.

Ja hvis du snakker om partikkefilter. :( Jeg går og venter på Polo 1.5 kommer jeg elsker stort set alt hvad de har gjort ved den. Men partikkefilter. FØJ forsatan da :lol: håber virkelig det er nemt at skifte. så det kan renses hurtig.
Det er vel også derfor man ser en 1.5 motor og med samme HK og NM.

Men mon filteret soder lige så meget til som diesel. det som sidder ved dyserne er hårdt som glas og virkelig svært at få væk.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?

Indlæg af Korreborg » 11. feb 2018, 11:56

Nu er du mekker. EGR er det primært 1.6 det er problemet ved?
Og DPF er jo (belært af hans h) afhængigt af mængden af forbrændt brændstof. Og kan læse mig frem til at forkert olie også kan give problemer.

Jeg kører på v-power diesel, da jeg tror på st aditiverne holder motoren sund. Mange der får problemer burde sikkert ikke kører diesel. Og tanker oveni slave diesel.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13244
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?

Indlæg af HansH » 11. feb 2018, 12:11

Korreborg skrev:
11. feb 2018, 11:56
Og DPF er jo (belært af hans h) afhængigt af mængden af forbrændt brændstof.
<offtopic>
Mjaa.. det helt korrekte vil være at sige, at VW bruger mængden af forbrændt brændstof til at beregne det tal der hedder "calculated soot mass" i DPF.
Det er altså vigtigt at notere, at det kun er et beregnet tal, der kan give et fingerpeg om hvordan askeindholdet i filteret KUNNE være.
Det faktiske indhold i DPF kan være højere eller lavere, bestemt af andre faktorer - bl.a. oliekvaliteten, som du helt rigtigt skriver.
</offtopic>

:)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

yBFoxb8N6P
Nyt medlem
Indlæg: 188
Tilmeldt: 16. okt 2016, 07:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 16 times
Been thanked: 37 times

Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?

Indlæg af yBFoxb8N6P » 11. feb 2018, 12:49

Et scenarie vi kan regne helt præcist på at 3 års leasing af en spritny bil.

Antagelser:
benzin 11,80kr/L, diesel 10,09kr/L (dagens listepriser hos Shell)
Samme pris for forsikring (så den har jeg udeladt fra regnestykket)
Jeg kører 75% af de opgivne km per liter brændstof (jeg er IKKE øko-bilist)

Eksempel 1: Golf 1.4 TSI Trendline DSG vs Golf 1.6 TDI Trendline DSG
v/15000km årligt: Benzin 4200kr billigere per år
v/20000km årligt: Benzin 2700kr billigere per år
v/25000km årligt: Benzin 1300kr billigere per år
VW oplyser ikke priser for 30000km/årligt, men jeg gætter på at det er ca breakeven.
Ved højere antal km/år vil diesel formentlig være billigere.


Eksempel 2: Passat Variant 1.4 TSI Comfortline Premium DSG vs 2.0 TDI ditto
v/15000km årligt: Benzin 10000kr billigere per år
v/20000km årligt: Benzin 9500kr billigere per år
v/25000km årligt: Benzin 9000kr billigere per år
Hvis man ekstrapolerer så skal man køre vanvittig mange km i en Passat før diesel er billigere.

Hvis man tager Golf eksemplet, så er det oplagt at tage benzin ved 15000km, medens forskellen er ret lille ved 25000km.

Jeg skulle være jordens største diesel-fan for at betale 9000kr ekstra årligt for en Passat ved 25000km.
Elbilsejer

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13244
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?

Indlæg af HansH » 11. feb 2018, 12:57

yBFoxb8N6P skrev:
11. feb 2018, 12:49
Et scenarie vi kan regne helt præcist på at 3 års leasing af en spritny bil.

Antagelser:
benzin 11,80kr/L, diesel 10,09kr/L (dagens listepriser hos Shell)
Samme pris for forsikring (så den har jeg udeladt fra regnestykket)
Jeg kører 75% af de opgivne km per liter brændstof (jeg er IKKE øko-bilist)

Eksempel 1: Golf 1.4 TSI Trendline DSG vs Golf 1.6 TDI Trendline DSG
v/15000km årligt: Benzin 4200kr billigere per år
v/20000km årligt: Benzin 2700kr billigere per år
v/25000km årligt: Benzin 1300kr billigere per år
VW oplyser ikke priser for 30000km/årligt, men jeg gætter på at det er ca breakeven.
Ved højere antal km/år vil diesel formentlig være billigere.


Eksempel 2: Passat Variant 1.4 TSI Comfortline Premium DSG vs 2.0 TDI ditto
v/15000km årligt: Benzin 10000kr billigere per år
v/20000km årligt: Benzin 9500kr billigere per år
v/25000km årligt: Benzin 9000kr billigere per år
Hvis man ekstrapolerer så skal man køre vanvittig mange km i en Passat før diesel er billigere.

Hvis man tager Golf eksemplet, så er det oplagt at tage benzin ved 15000km, medens forskellen er ret lille ved 25000km.

Jeg skulle være jordens største diesel-fan for at betale 9000kr ekstra årligt for en Passat ved 25000km.
De tal er sikkert svære at rokke ved.
Men er det ikke en væsentlig præmis om vi snakker ny eller brugt bil ?
Dermed mener jeg, at det der belaster diesel i leasing-regnestykket, er den højere anskaffelsespris og den højere afskrivning.
Hvis man derimod kigger på brugtmarkedet, så favoriseres diesel af at der er langt flere på brugtmarkedet end tilsvarende benzin. Det er nærmest oversvømmet med diesel - i hvert fald hvis vi snakker firmabil-segmentet; dvs Passat.
Det er muligvis en forkert antagelse, men jeg vover at sige, at med 3 år på bagen er en benzin (mindst) lige så dyr i anskaffelse som en tilsvarende diesel. Og dermed er det forspring benzin har i dit leasing-regnestykke udlignet et godt stykke af vejen.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

yBFoxb8N6P
Nyt medlem
Indlæg: 188
Tilmeldt: 16. okt 2016, 07:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 16 times
Been thanked: 37 times

Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?

Indlæg af yBFoxb8N6P » 11. feb 2018, 13:18

HansH skrev:
11. feb 2018, 12:57

De tal er sikkert svære at rokke ved.
Men er det ikke en væsentlig præmis om vi snakker ny eller brugt bil ?
Dermed mener jeg, at det der belaster diesel i leasing-regnestykket, er den højere anskaffelsespris og den højere afskrivning.
Hvis man derimod kigger på brugtmarkedet, så favoriseres diesel af at der er langt flere på brugtmarkedet end tilsvarende benzin. Det er nærmest oversvømmet med diesel - i hvert fald hvis vi snakker firmabil-segmentet; dvs Passat.
Det er muligvis en forkert antagelse, men jeg vover at sige, at med 3 år på bagen er en benzin (mindst) lige så dyr i anskaffelse som en tilsvarende diesel. Og dermed er det forspring benzin har i dit leasing-regnestykke udlignet et godt stykke af vejen.
Well, hvis du kigger på en brugt Passat, så er der i 2015 årgangen en 3:1 overvægt af diesel til salg på Bilbasen. Denne overvægt falder år for år, og i 2017-2018 årgangen er der næsten lige mange diesel og benzin til salg.

Hvis du kigger på Golf, så er det omvendt: her er der faktisk en overvægt af Golf VII benzin til salg...

Du skal over i noget Audi A6 eller BMW 3- og 5-serie, før det er umuligt at finde en benzin.

Men ja, hvis man køber fra ny og beholder i mere end tre år, eller man køber brugt, så ser regnestykket anderledes ud.
Hvis jeg købte en brugt diesel med lavt årligt km antal, så ville jeg være bekymret over om bilen har kørt som en diesel bør køres, og hvis jeg købte en brugt diesel med højt årligt km antal, så ville jeg være bekymret over fremtidlig vedligehold, da den jo ville være slidt mere. For benzin går bekymringen på DSG gearkasse og motor... Det er ikke nemt :)

Her i tråden er der mest anekdotisk materiale fra henholdvis benzin- og diesel-fan-grupperne. Det kunne være interessant med lidt statistisk materiale, men det er nok svært at få importøren og værkstederne til at udlevere det.
Elbilsejer

Oliefyret
Nyt medlem
Indlæg: 175
Tilmeldt: 29. mar 2014, 00:24
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 26 times

Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?

Indlæg af Oliefyret » 11. feb 2018, 13:30

HansH skrev:
11. feb 2018, 12:57
yBFoxb8N6P skrev:
11. feb 2018, 12:49
Et scenarie vi kan regne helt præcist på at 3 års leasing af en spritny bil.

Antagelser:
benzin 11,80kr/L, diesel 10,09kr/L (dagens listepriser hos Shell)
Samme pris for forsikring (så den har jeg udeladt fra regnestykket)
Jeg kører 75% af de opgivne km per liter brændstof (jeg er IKKE øko-bilist)

Eksempel 1: Golf 1.4 TSI Trendline DSG vs Golf 1.6 TDI Trendline DSG
v/15000km årligt: Benzin 4200kr billigere per år
v/20000km årligt: Benzin 2700kr billigere per år
v/25000km årligt: Benzin 1300kr billigere per år
VW oplyser ikke priser for 30000km/årligt, men jeg gætter på at det er ca breakeven.
Ved højere antal km/år vil diesel formentlig være billigere.


Eksempel 2: Passat Variant 1.4 TSI Comfortline Premium DSG vs 2.0 TDI ditto
v/15000km årligt: Benzin 10000kr billigere per år
v/20000km årligt: Benzin 9500kr billigere per år
v/25000km årligt: Benzin 9000kr billigere per år
Hvis man ekstrapolerer så skal man køre vanvittig mange km i en Passat før diesel er billigere.


Hvis man tager Golf eksemplet, så er det oplagt at tage benzin ved 15000km, medens forskellen er ret lille ved 25000km.

Jeg skulle være jordens største diesel-fan for at betale 9000kr ekstra årligt for en Passat ved 25000km.
De tal er sikkert svære at rokke ved.
Men er det ikke en væsentlig præmis om vi snakker ny eller brugt bil ?
Dermed mener jeg, at det der belaster diesel i leasing-regnestykket, er den højere anskaffelsespris og den højere afskrivning.
Hvis man derimod kigger på brugtmarkedet, så favoriseres diesel af at der er langt flere på brugtmarkedet end tilsvarende benzin. Det er nærmest oversvømmet med diesel - i hvert fald hvis vi snakker firmabil-segmentet; dvs Passat.
Det er muligvis en forkert antagelse, men jeg vover at sige, at med 3 år på bagen er en benzin (mindst) lige så dyr i anskaffelse som en tilsvarende diesel. Og dermed er det forspring benzin har i dit leasing-regnestykke udlignet et godt stykke af vejen.
Hvis du søger efter en VW Passat fra 2015 med max 100000 kilometer (Den nyeste mode) er der flere billigere 1.4 tsi 150hk til salg end den billigste diesel.
Det giver ingen mening for manden at købe en diesel ud fra et økonomisk synspunkt med det forbrug han har.

Tværtimod vil det blive et meget dyre bekendskab at købe en diesel i hans tilfælde.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13244
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?

Indlæg af HansH » 11. feb 2018, 13:36

Oliefyret skrev:
11. feb 2018, 13:30
Hvis du søger efter en VW Passat fra 2015 med max 100000 kilometer (Den nyeste mode) er der flere billigere 1.4 tsi 150hk til salg end den billigste diesel.
Bilbasen tal her og nu:
Passat 2015- max 100.000km
Benzin : 97 stk
Diesel : 161 stk

Billigste Passat benzin til salg med de kriterier: 229.700 https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/pa ... 4d/3513518
Nr 2 på benzinlisten koster 249.900 og nr 3 259.700 ... osv

Billigste Passat diesel til salg med de kriterier: 209.900 .... https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/pa ... 5d/3447219
Du skal ned på 11. pladsen før du rammer prisen på 249.900 som var 2. pladsen på benzin-listen.

Så jeg forstår ikke helt hvordan du kommer frem til din konklusion ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Oliefyret
Nyt medlem
Indlæg: 175
Tilmeldt: 29. mar 2014, 00:24
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 26 times

Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?

Indlæg af Oliefyret » 11. feb 2018, 13:38

HansH skrev:
11. feb 2018, 13:36
Oliefyret skrev:
11. feb 2018, 13:30
Hvis du søger efter en VW Passat fra 2015 med max 100000 kilometer (Den nyeste mode) er der flere billigere 1.4 tsi 150hk til salg end den billigste diesel.
Bilbasen tal her og nu:
Passat 2015- max 100.000km
Benzin : 97 stk
Diesel : 161 stk

Billigste benzin til salg med de kriterier: 229.700 https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/pa ... 4d/3513518
Nr 2 på benzinlisten koster 249.900 og nr 3 259.700 ... osv

Billigste diesel til salg med de kriterier: 209.900 .... https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/pa ... 5d/3447219
Du skal ned på 11. pladsen før du rammer prisen på 249.900 som var 2. pladsen på benzin-listen.

Så jeg forstår ikke helt hvordan du kommer frem til din konklusion ?
Det er jo den gamle model i diesel du har linket til.
Som jeg skrev var det den nyeste model jeg søgte og som han vil have :)
Han skriver jo sågar at han overvejer en faceliftet :)

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/pa ... 4d/3513518 Billigste Benzin 229700

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/pa ... 4d/3537780 Billigste Diesel 269900

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13244
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?

Indlæg af HansH » 11. feb 2018, 13:41

Oliefyret skrev:
11. feb 2018, 13:38
Det er jo den gamle model i diesel du har linket til.
Som jeg skrev var det den nyeste model jeg søgte og som han vil have :)
Han skriver jo sågar at han overvejer en faceliftet :)
Oh, ja det kan jeg godt se.
Jeg indtastede bare årgangen og kiggede ikke på at det ene var en B8 og det andet en B7.
Kan godt se at man skal ned på 259.800 i diesel før det er en B8.
Den runde gik til dig :)

Dermed er 3 år gl. diesel ikke billigere end benzin i anskaffelse, men kan vi blive enige om at den forskel der er fra ny, er udlignet ?
Dvs. de koster det samme.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?

Indlæg af Korreborg » 11. feb 2018, 13:48

Oliefyret skrev:
11. feb 2018, 13:38
Han skriver jo sågar at han overvejer en faceliftet :)

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/pa ... 4d/3513518 Billigste Benzin 229700

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/pa ... 4d/3537780 Billigste Diesel 269900
Det er så også Comfortline vs Highline ;)
These users thanked the author Korreborg for the post:
BrianDS
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Oliefyret
Nyt medlem
Indlæg: 175
Tilmeldt: 29. mar 2014, 00:24
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 26 times

Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?

Indlæg af Oliefyret » 11. feb 2018, 13:55

HansH skrev:
11. feb 2018, 13:41
Oliefyret skrev:
11. feb 2018, 13:38
Det er jo den gamle model i diesel du har linket til.
Som jeg skrev var det den nyeste model jeg søgte og som han vil have :)
Han skriver jo sågar at han overvejer en faceliftet :)
Oh, ja det kan jeg godt se.
Jeg indtastede bare årgangen og kiggede ikke på at det ene var en B8 og det andet en B7.
Kan godt se at man skal ned på 259.800 i diesel før det er en B8.
Den runde gik til dig :)

Dermed er 3 år gl. diesel ikke billigere end benzin i anskaffelse, men kan vi blive enige om at den forskel der er fra ny, er udlignet ?
Dvs. de koster det samme.

Hvis du går ind på VW´s prisliste https://prislister.volkswagen.dk/pdf.aspx?model=Passat koster en Passat 1.4 tsi 150 comfortline manuel gear 325994
En VW Passat 2.0 tdi 150 comfortline manuel gear koster 374095.

Så der er 48101 kr forskel i benzin modellens favør.

Man skal godt nok køre mange kilometer om året før det kan betale sig.
Derudover må man påregne en væsentlig større afskrivning i diesel varianten.
Senest rettet af Oliefyret 11. feb 2018, 13:58, rettet i alt 1 gang.

Oliefyret
Nyt medlem
Indlæg: 175
Tilmeldt: 29. mar 2014, 00:24
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 26 times

Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?

Indlæg af Oliefyret » 11. feb 2018, 13:57

Korreborg skrev:
11. feb 2018, 13:48
Oliefyret skrev:
11. feb 2018, 13:38
Han skriver jo sågar at han overvejer en faceliftet :)

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/pa ... 4d/3513518 Billigste Benzin 229700

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/pa ... 4d/3537780 Billigste Diesel 269900
Det er så også Comfortline vs Highline ;)
Ja ved jeg. Var ikke nogen billgere end den highline :)
Men en Highline i benzin koster kun 20000kr mere kan jeg se i prislisten https://prislister.volkswagen.dk/pdf.aspx?model=Passat
Senest rettet af Oliefyret 11. feb 2018, 14:01, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13244
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?

Indlæg af HansH » 11. feb 2018, 14:01

Oliefyret skrev:
11. feb 2018, 13:55
Hvis du går ind på VW´s prisliste er koster en Passat 1.4 tsi 150 comfortline manuel gear 325994
En VW Passat 2.0 tdi 150 comfortline manuel gear koster 374095.

Så der er 48101 kr forskel i benzin modellens favør.

Man skal godt nok køre mange kilometer om året før det kan betale sig.
Derudover må man påregne en væsentlig større afskrivning i diesel varianten.
Men.. Du bekræfter vel blot hvad jeg skrev tidligere .. ?
At der er stor forskel i anskaffelsesprisen på ny benzin og ny diesel.
Og at det således er dette forhold der er et åg på skuldrene af diesel i leasingregnestykket.

Derefter tillod jeg mig at påstå, at den forskel imidlertid var udlignet når bilerne skulle sælges med 3 år på bagen.
Og at det derfor er en væsentlig præmis om vi snakker ny eller brugt.
Jeg synes blot at søgningerne på bilbasen bekræftede dette - at de koster det samme efter 3 år.
Med overhængende fare for at udløse dobbeltpost-alarmen... :) men åbenbart nødvendigt lige at rekapitulere.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?

Indlæg af BrianDS » 11. feb 2018, 14:07

Senz skrev:
Jeg har skam haft biler der har kørt langt over 100.000 km, og derfor har jeg valgt at køre i nyere biler og sælge dem efter 3-4 år eller 100.000 km (det varierer pga arbejde og ferieture) den dyrest bil jeg har haft i vedligehold var en Polo 1.6 8v - det viste sig billigere for mig at købe en helt ny bil dengang, men jeg tænker jeg har været uheldig.

Jeg foretrækker autoriseret service og det har ikke været dyrt for mig med dieselbiler, og heller ikke familiens ældre diesel med 200-360.000 km på tælleren.
Men det lyder som om du selv kommer fra et uautoriseret værksted hvis du mener man bare kan få det billigere? Men hvis vi ser bort fra EGR, partikelfilter og lignende ting der kan gå i stykker (fx 1.8 TSI har også problemer med olieforbrug og andet)
Hvad gør så diesel dyrere i almindelig vedligehold? Lad os bare tage nyere biler 0-10 år der har kørt op til 300.000 km i både benzin og diesel?
Jeg ved tandrem kan være dyrt men det er forhåbentlig ikke afhængig af brændstof typen?
Jeg vil mene at hvis man tager en 1.6 TDI og en 1.4Tsi og køre bilen 300.000km så vil du sikkert se en stor forskel på hvad de har kostet. Men ja man køber jo ofte en diesel hvis man køre langt. :)

Om du har været uheldig med den polo er jo svært at sige. desværre hvis du spøger værkstederne så er vw ikke så gode som de har været og oplever mange fejl på dem. Men ofte så tror jeg også at man kan være uheldig med en bil nogen er bare mere stabile end andre

Jeg kommer fra et uautoriseret værksted. Det skal siges at vi får mange kunder fra vw da folk besvimer over de efter regninger samt dårligt service de har fået. Dårlig service er selvfølge en svær ting, da der kan være mange ting som spiller ind på det. Men hvis du tænker på service så er priserne meget tætte fordi at forhandlerne priser priserne helt vildt pga 1 ting.! når du er til service kan det være der er andre ting som skal laves. og det er der de tager ved.

Men nogen forhandler er stadig betydelig dyre i service. Havde en kunde som ringet efter et tilbud på service på en BMW 1
Hvor BMW vil have 6000kr det eneste BMW skiftet var olie og filter luftfilter samt pollenfilter. også har de en liste som de går igennem.
Vores basis + service er bedre end alle deres service fordi der står alt på hvad man kan gøre ved en bil. altså her ved vi at alt er gået igennem og smurt osv. med olie rens additiv kom vi på 4000kr. Og jeg vil til enhver tid mene at vi kan lave et service lige så godt som BMW. så der kan være penge og spare. :)

Men du må lige fortælle mig hvordan du ved at det ikke har været dyre at få lavet din biler ved vw. har du hvergang fået en pris fra et andet værksted?

Når jeg snakker om at diesel er dyre at holde kørende så snakker jeg nu enlig ikke om almindelig vedligehold for det er nok tæt på hinanden. Jeg snakker om nedbrud på dvs dele. det er ikke altid du ser en dyse køre 300.000km. ej heller ikke et partikkelfilter det skal du regne med at skifte ved ca 260.000km. Hvis du er heldig har du tandrem på begge så det er det samme..
Hvis vi tager TDI vcs TSi 1.4 så har de begge turbo.

Samt så oplever tons af folk at de skal have skiftet deres EGR.(ikke kun vw) og her er vw heller ikke været så heldig.,
På .1,6 fra 2013 koster den kun 3961,25kr også er den røv at skifte.

Hvis man tager almindelig vedligehold ja så det ikke så slemt ud hverken for diesel eller benzin. Men når du går ind og ser hvad der kan ske i løbet 300.000km så vil du "hvis" du er uheldig kunne komme af med mange flere penge. Det er også noget man skal tag med i sin beslutning når man køber bil.
Det var også en af grundende til jeg købe en Polo GT den gang uden DSG fordi selv dem jeg kendte ved vw som laver DSG, Samt BK i århus fortalte at de oplevede rigtig mange problemer med dem. :(
Så tror jeg ikke vi er så uenige endda, men jeg holder mig til det autoriserede værksted jeg er vant til, der har jeg altid fået god service og det er utroligt sjældent at der har været ekstra arbejde - som i at jeg ikke lige kan komme på et eksempel.
Jeg har opgivet at få tilbud andre steder fra når jeg har biler med garanti - men vores tidligere Fabia fik jeg hver gang 2-3 tilbud og der var en forskel på 2-300 kr, og ofte billigst hos det autoriserede værksted - som så også inkluderer vejhjælp.
Jeg kunne muligvis få det billigere andre steder, men jeg vil ikke bruge flere timer for det.

Når jeg så sammenligner vores Polo 6C 1.2 TSI 90 HK med min tidligere Octavia 5E 1.6 TDI 105 HK eller endnu tidligere en Polo 6R 1.6 TDI 105 HK, så kørte jeg omkring 60-70.000 km i de to TDI biler og indtil videre knap 10.000 km i TSI, men set over to år, så har der været lige store service udgifter, men TDI’erne får lov at vandre lange ture, hvorfor der ikke er de store udgifter - og brændstoføkonomien er god.

Over 300.000 km forventer jeg der vil være flere og større udgifter - men hvis en TSI kører 15-16 km/l og en TDI kører 20-21 km/l så er der også sparet adskillige tusinde over de 300.000 km, selvom der er forskel i ejerafgift men også i brændstofprisen.

Jeg tror ikke jeg var mere uheldig med min gamle Polo 1.6 8v - den havde bare kørt langt (knap 200.000 km da jeg købte den) og jeg kørte 30.000 km/år.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
vw4ever
Aktiv medlem
Indlæg: 4072
Tilmeldt: 5. sep 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 339 times
Been thanked: 204 times

Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?

Indlæg af vw4ever » 11. feb 2018, 14:18

Jeg har kørt diesel i rigtig mange år, men skiftede i 2015 til TSI 150 HK Passat.

Har ikke fortrudt et eneste øjeblik, jeg kører ca 1 km kortere på literen i benzin kontra den diesel passat jeg havde i 2014.

Så på 25000 km årligt kan I selv regne forskellen ud, den er ikke stor, men falder helt klart ud til fordel for TSI ;)
Vw Polo GTI 2,0 2020
Vw Passat 1,5 2020
Vw Golf 2,0 2000 Cabriolet
Vw Corrado 2,9 1995

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?

Indlæg af i-s » 11. feb 2018, 14:48

Poster lige her opdateret version af min "Diesel vs Benzin vs Hybrid" for en ny Passat B8, som er det der er relevant for mig.

Forudsætningerne er, at forsikring og service er det samme. Det kan man så diskutere om er rigtigt og hvilken vej det vil flytte ligningen. Men eftersom det ikke er klart og nogle er heldige og nogle ikke er, så tillader jeg mig i beregningen at sige det er ens.
Brændstof km/l er for TSI og TDI mine egne tal (så det er virkelige tal !). For GTE antager jeg den går en anelse korte når den kører på benzin pga manglende ACT og bilen er lidt tungere. Fantasi tallene fra GTE'ens kørecomputer kan ikke bruges, da den regner EL med i benzinforbruget. I beregningen ligger der et Clever Unlimited abb. til 299/md.

Den umiddelbare konklusion er:
1. Køb kun GTE hvis du ligger omkring 10.000 km/år - ellers er det ren tilsæt.
2. Køb diesel hvis du kører over 40.000 km/år. (Eller hvis man ikke kan holde DQ200 ud :( )
3. Afskrivningen er den væsentligste post ! Uanset drivmiddel.
vagcars1.jpg
vagcars1.jpg (150.65 KiB) Vist 1378 gange
/Søren.

Senz
Nyt medlem
Indlæg: 299
Tilmeldt: 10. mar 2017, 10:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?

Indlæg af Senz » 11. feb 2018, 16:01

Nu er du mekker. EGR er det primært 1.6 det er problemet ved?
Og DPF er jo (belært af hans h) afhængigt af mængden af forbrændt brændstof. Og kan læse mig frem til at forkert olie også kan give problemer.

Jeg kører på v-power diesel, da jeg tror på st aditiverne holder motoren sund. Mange der får problemer burde sikkert ikke kører diesel. Og tanker oveni slave diesel.
Ang EGR-ventil. så vil jeg sige at stort set alle biler har problemer med dem Egr-ventilen er noget fanden har skabt også derfor du ser mange råde til at få sin bil chippen og slået den fra. Og det er lige meget om det er en ny model eller hvad det er soden kan ingen stoppe. DPF er vel en "sliddel" da filteret bliver fyldt op, Der er mange ting som kan være skyld i at det går i stykker. :)

Det er kun godt at køre på bedre brændstof..! samt få lavet nogen rense da det vil forlænge motoren.
Så tror jeg ikke vi er så uenige endda, men jeg holder mig til det autoriserede værksted jeg er vant til, der har jeg altid fået god service og det er utroligt sjældent at der har været ekstra arbejde - som i at jeg ikke lige kan komme på et eksempel.
Jeg har opgivet at få tilbud andre steder fra når jeg har biler med garanti - men vores tidligere Fabia fik jeg hver gang 2-3 tilbud og der var en forskel på 2-300 kr, og ofte billigst hos det autoriserede værksted - som så også inkluderer vejhjælp.
Jeg kunne muligvis få det billigere andre steder, men jeg vil ikke bruge flere timer for det.

Når jeg så sammenligner vores Polo 6C 1.2 TSI 90 HK med min tidligere Octavia 5E 1.6 TDI 105 HK eller endnu tidligere en Polo 6R 1.6 TDI 105 HK, så kørte jeg omkring 60-70.000 km i de to TDI biler og indtil videre knap 10.000 km i TSI, men set over to år, så har der været lige store service udgifter, men TDI’erne får lov at vandre lange ture, hvorfor der ikke er de store udgifter - og brændstoføkonomien er god.

Over 300.000 km forventer jeg der vil være flere og større udgifter - men hvis en TSI kører 15-16 km/l og en TDI kører 20-21 km/l så er der også sparet adskillige tusinde over de 300.000 km, selvom der er forskel i ejerafgift men også i brændstofprisen.
Det er ikke altid nemt med det med tilbud. Da der ofte ikke er helt det samme i de tilbud. Men når man snakker service er der vildt kamp om kunderne. og det er nok ikke der du finde den helt store besparelse. Men tror mig der er kun 1 til at betale det kæmpe område som de ligger på og de siger jo ikke det er ved at sælge biler ;)

altså min 1.4 Tsi kørte jeg ofte 21-22 når jeg skulle hjem fra arbejde. bevares jeg lå heller ikke med 130. Men bag en last bil. Men det var mere fordi at der altid er kø på motorvejen ved århus. om vinteren lå den på 16-17 så det du skriver er vidst kun om vinteren :) min vens 1.0 tsi ligger han højer. :)

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"