Polo 6R: Raslen under acceleration fra bag højre side af instrumentbrættet

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
mhca
Helt nyt medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: 24. apr 2014, 16:50
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Polo 6R: Raslen under acceleration fra bag højre side af instrumentbrættet

Indlæg af mhca » 24. apr 2018, 14:48

Hej VAGCars

Jeg har nu i ca 1½ år levet med en irriterende raslelyd fra højre side af instrumentbrættet på min Polo 6R fra 2014, når jeg accelererer.
Det kommer når motoren får lov at arbejde lidt og kan opstå ved 2000-3000 RPM (sikkert også højere, men til hverdag er det typisk her jeg hører det).

Jeg lokaliserer det til at komme et sted fra inde bag hjørnet ved handskerummet/bag airbaggen.

Jeg har lagt et billede op her:
https://drive.google.com/open?id=18OZUt ... mKtpk3Zose

Lyden kommer uagtet om ventilationen kører eller ej, så jeg tror ikke, at det kan være den motor, som jeg ellers kan forstå også kan skabe irriterende lyde (som dog er mere konstante).
Har bilen stået stille nogle dage, så går der lidt længere tid før lyden opstår... Måske raslegenstanden (ledning e.l.) lige skal have lov at løsne sig, før lyden opstår...

Jeg har haft ventilationsklappen pillet ud, som det ses på billedet, men kan ikke umiddelbart se, hvad der skulle rasle.
Jeg har ikke haft hele handskerummet ude endnu.

Har I nogen gode idéer til, hvor jeg kan fejlsøge?

PFT.

HamSjelv
Medlem
Indlæg: 663
Tilmeldt: 10. dec 2011, 16:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 12 times

Re: Polo 6R: Raslen under acceleration fra bag højre side af instrumentbrættet

Indlæg af HamSjelv » 25. apr 2018, 08:05

Det kan være raslende brændstofrør i metalkanal under bilen/i motorrummet.

Det kan være raslende slanger til sprinklerdyser i motorhjelmen.

aknedude
Aktiv medlem
Indlæg: 2769
Tilmeldt: 25. mar 2010, 20:58
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 63 times

Re: Polo 6R: Raslen under acceleration fra bag højre side af instrumentbrættet

Indlæg af aknedude » 25. apr 2018, 16:47

Er lyden hørbar ved konstant hastighed??? en pivende raslelyd?? Lyder som om det er det lille plastik rør der sidder på venstre side i motorrummet(når du står foran bilen) alle VW forhandlere kender den lyd, Det er et rillet plastikrør der skal skiftes med en gummislange koster 271.64 hos VW tager 2 min at skifte. er 100000000% sikker på det er problemet.

Brugeravatar
ac242
Medlem
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:04
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 12 times
Been thanked: 23 times

Re: Polo 6R: Raslen under acceleration fra bag højre side af instrumentbrættet

Indlæg af ac242 » 25. apr 2018, 20:32

min Octavia fik en raslelyd i kabinen jeg havde svært ved at lokalisere,
den ene dag var den der den næste dag var den væk. på en tur fra kbh. til skive begyndte den så at rasle igen og konen fik æren af at finde ud af hvor den kom fra.
der var flere bud fra en flaske i døren til solbriller i solbrilleholderen, men til sidst fik vi indkredset den til midterkonsolen. fik banket hårdt på siden af midterkonsollen og så holdt det gudskelov op.
det der var mest irriterende var det kom lige omkring 2000omd og svag acceleration.
pt. har jeg ikke fået fejlsøgt til hvad det var der raslede da den ikke har gjort det siden.
og den gjorde det selvfølgelig ikke når man holdt stille og gassede op til de 2000omd :evil:

så mit råd er: hav en med i bilen og bank rundt omkring med hånden.
hvis det stopper kortvarigt så har du fundet kilden.
men om du med et hårdt slag kan kurere det som jeg gjorde kan jeg desværre ikke sige.
Allan
2015 Skoda Octavia 2,0 tdi combi elegance Dsg
Skoda Fabia 1,2 Tsi combi style Dsg

Citroen C4 Cactus 1,2 aut.
tidligere vag biler: 2010 VW Golf VI 1,6 tdi Highline Variant bmt,
2006 Skoda octavia 2,0 tdi combi elegance dsg, 1996 VW Polo 1,6 Highline

mhca
Helt nyt medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: 24. apr 2014, 16:50
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Polo 6R: Raslen under acceleration fra bag højre side af instrumentbrættet

Indlæg af mhca » 26. apr 2018, 21:38

Mange tak for input. Det er super inspiration.

@ac242: Det var det første, jeg forsøgte da lyden begyndte at opstå. Banken indefra har ingen effekt. Og handskerum mv. har været tømt for at kunne afvise løse genstande der.
Det er min kæreste, der har hjulpet med at identificere at lyden kommer endnu nærmere det røde område, end jeg troede (hvor jeg mistænkte ventilationskanalen - som stadig ikke er helt droppet, omend det ikke var selve udmundingen af den).

@aknedude:
Lyden er ikke pivende, mere rumlende/raslende (men ikke rumlende som en dårlig lydpotte).
Den kommer ikke ved konstant hastighed, men mest når motoren får lidt at arbejde med, og man rammer egenfrekvensen af den løse "genstand".
Jeg kan ikke se noget rillet plastikrør i motorrummet. Generelt nærmest ingen synlige plastikrør. Der går nogle rør lodret ned gennem et "rør", men de er fikseret i toppen og ligner ikke noget, der kan ændres på på 2 minutter.

Jeg har de sidste par dage forsøgt om dette plaststykke har kunnet forårsage det, men lyden kommer stadig, selvom jeg klemmer lidt absorberende ind imellem:
https://drive.google.com/open?id=1979CM ... Lh0_IeNGBa

@HamSjelv.
Mange tak for forslagene. De forstærkerede mig i, at det gav mening også at kigge i motorrummet og ikke kun inde fra kabinen.
Kan man gøre noget ved slangen til sprinklerdyssen inde i selve motorhjelmen? Det ligner nemlig, at det ikke er til at komme til den del.
Jeg har dog forsøgt at flytte lidt på sprinklerslangen, som ses på ovenstående billede, samt at fiksere plaststykket henover lidt.

aknedude
Aktiv medlem
Indlæg: 2769
Tilmeldt: 25. mar 2010, 20:58
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 63 times

Re: Polo 6R: Raslen under acceleration fra bag højre side af instrumentbrættet

Indlæg af aknedude » 28. apr 2018, 05:44

Stadig ret sikker på at det er det lille rør. Tager lige et bilede af det vi har skiftet.

mhca
Helt nyt medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: 24. apr 2014, 16:50
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Polo 6R: Raslen under acceleration fra bag højre side af instrumentbrættet

Indlæg af mhca » 7. okt 2018, 12:27

Hej alle

Jeg er aldrig kommet rasle-lyden til livs.
Jeg har pt. afmonteret mit handskerum, men har ikke fundet nogen ledninger e.l., der sidder løst.

Lyden virker måske mere som en klaprende lyd end raslende, hvis det giver mening.

Jeg har også konstateret, at den samme lyd i sjældne tilfælde kan opstå, hvis man kører på ujævn vej.
Ellers er det primært, når man lader motoren arbejde.
I visse tilfælde kan det også opstå, når man blot holder stille med motoren i tomgang... jeg tænker, at det sker hvis motorens tomgang tilfældigvis får ramt egensvingningen på den/de klaprende genstande. I dette tilfælde kan det få lyden til at forsvinde at ændre på AC-styrken, hvilket får mig til at mistænke at genstanden sidder op ad ventilationskanalen eller i kanalen.

Jeg har også bemærket, at klapre/rasle-lyden er mere tilbøjelig til at komme, når jeg har vægt på højre forhjul. Dvs. når jeg fx kører rundt til venstre i et sving, men det er mindre tilbøjeligt til at komme, når jeg drejer til højre (hvor vægten flyttes væk fra højre forhjul).


Er det realistisk at få et værksted til at lokalisere og fixe sådan en fejl uden at det koster timevis af mekanikertimer, før de har fundet og løst problemet?
Jeg er ved at være godt træt af lyden, så jeg tager imod alle input med kyshånd!

Mvh. Martin

vartaz
Aktiv medlem
Indlæg: 1903
Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 178 times

Re: Polo 6R: Raslen under acceleration fra bag højre side af instrumentbrættet

Indlæg af vartaz » 7. okt 2018, 21:09

Raslen brændstof slanger der ligger tpi på det

Brugeravatar
Ghettoadam
Medlem
Indlæg: 678
Tilmeldt: 14. maj 2011, 13:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Tallmountain
Has thanked: 11 times
Been thanked: 32 times

Re: Polo 6R: Raslen under acceleration fra bag højre side af instrumentbrættet

Indlæg af Ghettoadam » 7. okt 2018, 21:55

Jeg havde en klapren/raslen i min Jetta. Det lød som om, det kom fra handskerummet eller området bag det. Tømte bilen for alt, kørte en tur, for at tjekke det. Det var der stadig, fik så den sindsyge ide, at afmontere USB stikket,(sidder i handskerummet) som var forbundet med radio. Væk var lyden.
Stikket er efterfølgende blevet monteret igen, og jeg hører det slet ikke mere, nok fordi at jeg ved hvad det er.

peter_dk25
Medlem
Indlæg: 530
Tilmeldt: 2. jul 2013, 16:04
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 5 times
Been thanked: 26 times

Re: Polo 6R: Raslen under acceleration fra bag højre side af instrumentbrættet

Indlæg af peter_dk25 » 8. okt 2018, 07:22

mhca skrev:
7. okt 2018, 12:27
Hej alle

Jeg er aldrig kommet rasle-lyden til livs.
Jeg har pt. afmonteret mit handskerum, men har ikke fundet nogen ledninger e.l., der sidder løst.

Lyden virker måske mere som en klaprende lyd end raslende, hvis det giver mening.

Jeg har også konstateret, at den samme lyd i sjældne tilfælde kan opstå, hvis man kører på ujævn vej.
Ellers er det primært, når man lader motoren arbejde.
I visse tilfælde kan det også opstå, når man blot holder stille med motoren i tomgang... jeg tænker, at det sker hvis motorens tomgang tilfældigvis får ramt egensvingningen på den/de klaprende genstande. I dette tilfælde kan det få lyden til at forsvinde at ændre på AC-styrken, hvilket får mig til at mistænke at genstanden sidder op ad ventilationskanalen eller i kanalen.

Jeg har også bemærket, at klapre/rasle-lyden er mere tilbøjelig til at komme, når jeg har vægt på højre forhjul. Dvs. når jeg fx kører rundt til venstre i et sving, men det er mindre tilbøjeligt til at komme, når jeg drejer til højre (hvor vægten flyttes væk fra højre forhjul).


Er det realistisk at få et værksted til at lokalisere og fixe sådan en fejl uden at det koster timevis af mekanikertimer, før de har fundet og løst problemet?
Jeg er ved at være godt træt af lyden, så jeg tager imod alle input med kyshånd!

Mvh. Martin
Jf. Elsawin, så har VW en beskreven procedure til lokalisering og afhjælpning af et problem som dit. Men hvad det koster - aner jeg ikke??

Jeant
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23. okt 2020, 14:51
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Polo 6R: Raslen under acceleration fra bag højre side af instrumentbrættet

Indlæg af Jeant » 23. okt 2020, 14:57

Hej.
Fik du nogensinde en løsning på problemet? Tror jeg har samme lyd. Er ved at blive idiot.
Kan desværre ikke vedhæfte min lydoptagelse så man kan sammenligne om det er samme lyd.

mhca
Helt nyt medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: 24. apr 2014, 16:50
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Polo 6R: Raslen under acceleration fra bag højre side af instrumentbrættet

Indlæg af mhca » 25. okt 2020, 18:59

Hej Jeant.

Nej desværre.

Jeg fik faktisk VW i Allerød til at fejlsøge på det, men det blev ikke bedre. TIl gengæld tror jeg, at de fik fremprovokeret en anden ekstra lyd, da de rodede rundt og trak i forskellige ting.
Jeg tog også på besøg hos en bilnørdet kammerat, og vi bankede lidt løst rundt omkring og fjernede varmeskjold osv. men uden at lokalisere problemet.

Jeg var dog overbevist om, at der intet problematisk var i lyden, andet end den var pisseirriterende, når man er sart over for lyde som mig.

Bilen røg tilbage til Semler koncernen i forbindelse med, at jeg skulle opgradere til en lidt mere familieegnet bil.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"