Kunne DU finde på at købe en Elbil

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Låst

Jeg kunne godt tænke mig en Elbil...Hvis man.

Overvejer elbil som bil nr. 2
76
18%
kunne lade 80% Ca.260-300 km. op på 45 min
43
10%
Kunne købe dem uden nogen form for afgift.
64
15%
Har allerede en elbil og det spiller.
35
8%
Nej Tak.
70
16%
Ja tak. Køber en snart.
63
15%
Kunne lade bilen op flere steder. Altså flere ladestandere
46
11%
Venter til VAG. Kommer med de nye I.D. Modeller.
34
8%
 
Afgivne stemmer: 431

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6410 times
Been thanked: 1621 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 15. apr 2021, 21:37

GaSelle skrev:
BrianDS skrev:
15. apr 2021, 21:11
GaSelle skrev:En nordmand (Kris Rifa) tester ladekurve på en ID.3 på Youtube. 6-80% tog lige over 30 minutter. Og nej, 400km motorvej kan den ikke. Men 300 er ikke umuligt, selv i det vejr vi har nu.
300 km på motorvejen må så også være med det store batteri, eller med en meget forsigtig speederfod?
Mellem batteri og meget pæn kørsel. Max 110 osv. Det er også bare for at sige, at det kan gøres - regner man med 250 er det nok lettere at stole på.
250 km vil jeg godt tro på, og så omkring 180-220 om vinteren med 130 km/t i et stræk og med fuldt batteri.
Start og stop gør en stor forskel, og opladning på langtur er så op til 80% så 200 ud af de 250, og opladning ved 10-20%, så kræver det lidt tålmodighed på de rigtig lange stræk (og lidt is i maven hvis man skal for langt ned i SoC)

2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 15. apr 2021, 21:45

En Q4 50 og en i3 94ah ville være et godt par til os herhjemme, og jeg ville ikke føle os begrænset i det daglige. Kæresten kører 42 km pr vej, og kan lade på arbejdet. Jeg kører mellem 62 og 100 km pr vej, og kan ikke lade..

De 3-4x årligt vi er i Kolding og besøge familie, ville kunne gøres uden stop på vejen derovre, og så lade derovre (der mangler så lademuligheder i de mindre byer, og hos familien)..

Skulle vi på stor kør-selv ferie ville jeg nok leje en stor luksus-bil uanset hvad...

Nu skal vi dog lige have hus først.. men er fristet.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 15. apr 2021, 22:32

BrianDS skrev:
15. apr 2021, 21:37
GaSelle skrev:
BrianDS skrev:
15. apr 2021, 21:11
300 km på motorvejen må så også være med det store batteri, eller med en meget forsigtig speederfod?
Mellem batteri og meget pæn kørsel. Max 110 osv. Det er også bare for at sige, at det kan gøres - regner man med 250 er det nok lettere at stole på.
250 km vil jeg godt tro på, og så omkring 180-220 om vinteren med 130 km/t i et stræk og med fuldt batteri.
Start og stop gør en stor forskel, og opladning på langtur er så op til 80% så 200 ud af de 250, og opladning ved 10-20%, så kræver det lidt tålmodighed på de rigtig lange stræk (og lidt is i maven hvis man skal for langt ned i SoC)
Den dag vi hentede bilen var det 1-2 grader og kuling fra vest (altså modvind). Der var knapt 250 hjem, og der meldte bilen, der ville være 60-ish km tilbage. Fulgte fartgrænserne +5. Det er muligt, det havde set værre ud i -15, det har jeg af gode grunde ikke prøvet endnu. Men 90% af det bilen skal bruges til her er pendling til job. Så 2x38 eller 2x46, alt efter hvem af os der bruger den, og så lade hjemme. Resten er småture jeg skåner en diesel for og langture. Jeg skal gerne løbende melde tilbage om rækkevidde, når den kommer på langfart.
These users thanked the author GaSelle for the post (total 2):
BrianDSDanielB12

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1720
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 686 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 15. apr 2021, 23:17

Emnet er, naturligt nok, høj grad præget af egne krav, behov, forestillinger etc. så bliver måske lidt svært at mødes.

Der er nogen der kun kan se problemer, eks. med rækkevidde og synes derfor at elbiler kun er et kompromis.
Andre ser fordele ved eldrift og overser/er derfor villige til at leve med et par ulemper en gang imellem.

En ellert har jo klart kortere rækkevidde og tager længere tid at "tanke" end en benzin/diesel og er også mere følsom overfor påvirkninger, såsom hastighed, vejr, anhængervægt etc.
Så hvis man vil fokusere på det, er det jo et kompromis.

Omvendt synes jeg personligt at der er store fordele, god komfort (især mht. støj/vibrationer), billig drift, meget grej for pengene, god ydelse, (og da jeg alligevel tager et fly på ferien, er meget lange køreture ikke på programmet) så derfor kan jeg godt leve med en opladning undervejs, på de (relativt få) lange ture jeg er på.

Men køber man en ellert med god rækkevidde og har man styr på lader, hjemme/på jobbet etc og ikke behov for tungt slæb over længere afstande. Så burde der for de fleste ikke være de store problemer med rækkevidde.
En elbil med god rækkevidde vil have en rækkevidde på +/- 350-400 km (medmindre man giver den en del gas på motorvejen). Det er i hvert fald temmelig sjældent at jeg kører mere end 350 km på en dag (og yderst sjældent at man ikke ville holde en pause undervejs).

Mht. 350 kW ladere er det ikke den hellige gral, men en opgradering. 150/175 kW er også ganske hurtige...
These users thanked the author Thor-thor for the post (total 5):
DanielB12TargetANAJmertodinloAbyssinier

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6410 times
Been thanked: 1621 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 16. apr 2021, 05:47


Thor-thor skrev:Emnet er, naturligt nok, høj grad præget af egne krav, behov, forestillinger etc. så bliver måske lidt svært at mødes.

Der er nogen der kun kan se problemer, eks. med rækkevidde og synes derfor at elbiler kun er et kompromis.
Andre ser fordele ved eldrift og overser/er derfor villige til at leve med et par ulemper en gang imellem.

En ellert har jo klart kortere rækkevidde og tager længere tid at "tanke" end en benzin/diesel og er også mere følsom overfor påvirkninger, såsom hastighed, vejr, anhængervægt etc.
Så hvis man vil fokusere på det, er det jo et kompromis.

Omvendt synes jeg personligt at der er store fordele, god komfort (især mht. støj/vibrationer), billig drift, meget grej for pengene, god ydelse, (og da jeg alligevel tager et fly på ferien, er meget lange køreture ikke på programmet) så derfor kan jeg godt leve med en opladning undervejs, på de (relativt få) lange ture jeg er på.

Men køber man en ellert med god rækkevidde og har man styr på lader, hjemme/på jobbet etc og ikke behov for tungt slæb over længere afstande. Så burde der for de fleste ikke være de store problemer med rækkevidde.
En elbil med god rækkevidde vil have en rækkevidde på +/- 350-400 km (medmindre man giver den en del gas på motorvejen). Det er i hvert fald temmelig sjældent at jeg kører mere end 350 km på en dag (og yderst sjældent at man ikke ville holde en pause undervejs).

Mht. 350 kW ladere er det ikke den hellige gral, men en opgradering. 150/175 kW er også ganske hurtige...
Jeg er egentlig relativt enig med dig (denne gang), men jeg har et par punkter hvor jeg har en kommentar.

Den med komfort i forhold til støj og vibrationer, der oplever jeg det stort set modsat, hvor jeg i elbilen hører alle mulige andre ting, og især dæk- og vindstøj, det gælder alle de elbiler jeg har oplevet, men jeg synes TM3 var værst og BMW i3 er meget mere stille, og en hel masse ind i mellem.
Derfor har jeg svært ved at købe den med komfort og stilhed Billede

Billig drift, den anerkender jeg, men det er ikke det samme som billigst TCO, det har dog skubbet lidt i retning af elbiler med den seneste afgift ændring, desværre med en tidsfrist på.

Ydelse og grej for pengene, det kommer an på behov og hvilken bil man køber.
Har man brug for en stor trailer/campingvogn eller bare et stort bagagerum, så er der ikke så meget at vælge imellem - men det bliver bedre.

Det er desværre de færreste elbiler der kører 350-400 km på en opladning, men der kommer flere, dog er motorvej og kulde to faktorer der hurtigt får en indflydelse, det er lidt ærgerligt - men batterier er tunge og dyre, så det er vilkårene.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Kevinff » 16. apr 2021, 08:34

Er der fordel/ulempe ved at have el varme derhjemme hvis man lader sin bil hjemme? Eller er det total irrelevant?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 260 times
Been thanked: 666 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Tonny » 16. apr 2021, 08:39

Kevinff skrev:
16. apr 2021, 08:34
Er der fordel/ulempe ved at have el varme derhjemme hvis man lader sin bil hjemme? Eller er det total irrelevant?
Reduceret elvarme afgift = ret billig opladning. Og simpelt.
These users thanked the author Tonny for the post (total 2):
BrianDSKevinff

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 16. apr 2021, 09:14

Og har man så Clever, så bliver man refunderet mere (1.86kr/KWh pt) end man giver for strømmen. Så ren win/win med elvarme og elbil.
These users thanked the author GaSelle for the post:
BrianDS

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 16. apr 2021, 09:15

makes no sense.. Hvem er det der taber penge på den løsning? Staten?
These users thanked the author DanielB12 for the post:
BrianDS
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 16. apr 2021, 09:22

Jeg kan ikke gennemskue det; men jeg tror ikke, det varer ved.

baconbaronen
Nyt medlem
Indlæg: 262
Tilmeldt: 3. feb 2017, 20:18
Geografisk region: Tyskland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 52 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af baconbaronen » 16. apr 2021, 10:05

Jeg har lidt brug for input til det kommende bilvalg.
Bor i udlandet, skal hjem på et tidspunkt, kan tage en bil med hjem uden moms.
Overvejer to scenarier:
1) Købe brugt st.car i Tyskland, passat størrelse (årgang 2017-2018) der har taget det værste værditab.
2) Ny elbil, Tesla 3/VW ID.4 størrelse.

I runde tal bliver prisen på danske plader cirka den samme som jeg ser det.
I scenarie to har jeg både kigget på diesel og benzin.
Udfordringen her ligger i at vores kørselsbehov er ukendt når vi kommer hjem, men den ene af os kommer højst sandsynligt til at køre 2x25 eller 2x50 km pr. dag.

Hvad havde I gjort?
2020 Volvo XC90 B5 R-design
2021 Mercedes C200 cabriolet
2012 Golf Cabriolet (solgt)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6410 times
Been thanked: 1621 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 16. apr 2021, 11:38

DanielB12 skrev:makes no sense.. Hvem er det der taber penge på den løsning? Staten?
Det taber skatteborgerne i Danmark på, og det vil være underligt hvis det varer ved, både refundering af afgift til processtrøm til elbiler, samt reduceret afgift på elvarme.
Efterhånden som der kommer flere hhv. elbiler og varmepumper, så vil fordelen bliver fjernet.
Det er rød jantelovslogik.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af AU-R8 » 16. apr 2021, 11:50

BrianDS skrev:
16. apr 2021, 11:38
DanielB12 skrev:makes no sense.. Hvem er det der taber penge på den løsning? Staten?
Det taber skatteborgerne i Danmark på, og det vil være underligt hvis det varer ved, både refundering af afgift til processtrøm til elbiler, samt reduceret afgift på elvarme.
Efterhånden som der kommer flere hhv. elbiler og varmepumper, så vil fordelen bliver fjernet.
Det er rød jantelovslogik.
Det er for at styre os hen i en retning. Men klart at strøm til biler vil blive reguleret løbende således at når fosilbiler er forbudt at købe og som de bliver udfaset bliver afgiften højere.
Med hensyn til varmepumper vil det skulle holdes op mod gas og fjernvarme. Så her tror jeg der vil være fradrag i lang tid fremover..

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6410 times
Been thanked: 1621 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 16. apr 2021, 12:10


AU-R8 skrev:
BrianDS skrev:
16. apr 2021, 11:38
DanielB12 skrev:makes no sense.. Hvem er det der taber penge på den løsning? Staten?
Det taber skatteborgerne i Danmark på, og det vil være underligt hvis det varer ved, både refundering af afgift til processtrøm til elbiler, samt reduceret afgift på elvarme.
Efterhånden som der kommer flere hhv. elbiler og varmepumper, så vil fordelen bliver fjernet.
Det er rød jantelovslogik.
Det er for at styre os hen i en retning. Men klart at strøm til biler vil blive reguleret løbende således at når fosilbiler er forbudt at købe og som de bliver udfaset bliver afgiften højere.
Med hensyn til varmepumper vil det skulle holdes op mod gas og fjernvarme. Så her tror jeg der vil være fradrag i lang tid fremover..
Det er stadig borgerne der taber på det, uanset formålet.

Varmepumper kommer også til at opleve en stigning, specielt eftersom de udbredes og skaber støj rundt omkring, der er nogle uhensigtsmæssigheder i det. Og når fjernvarmen ligeledes bygges om til varmepumper og jordvarme, så vil man gerne have det flyttet herover (igen).

Tilskud er midlertidigt, og det er bare et spørgsmål om tid hvornår de forsvinder - præcis som det er dømt at elbiler skal betale fuld registreringsafgift (selvom det samfundsøkonomisk er en dårlig idé for alle biler)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1231
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 626 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af VWAU » 16. apr 2021, 12:12

Thor-thor skrev:
15. apr 2021, 23:17
Omvendt synes jeg personligt at der er store fordele, god komfort.....
Jeg har kørt i en række el-biler. Sæde- og affjedrings-komfort er ikke den typiske el-bils spidskompetence. Der findes el-biler med gode sæder, fx Audi e-tron med sportssæder og MB EQC og et par stykker mere men der er godt nok mange med dårlige eller direkte elendige sæder og med en forkrampet siddestillige bag, fordi benene "står" oven på en batteripakke.. Er gennemsnits ICE-bil gør det noget bedre. Det samme gælder affjedring. Mange el-biler har en stødende affjedring.

Tag fx en Golf 8 Style (som jeg i øvrigt slet ikke er fan af) versus en ID.3 til cirka samme pris. Sæderne i Golfen er langt bedre end i en ID.3. Affjedringen i en Golf er lidt bedre end en ID.3. på trods af at ID.3 er en af de el-biler der har en relativ god affjedring.
These users thanked the author VWAU for the post:
BrianDS

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6410 times
Been thanked: 1621 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 16. apr 2021, 13:17

BrianDS skrev:
16. apr 2021, 12:10
AU-R8 skrev:
BrianDS skrev:
16. apr 2021, 11:38
Det taber skatteborgerne i Danmark på, og det vil være underligt hvis det varer ved, både refundering af afgift til processtrøm til elbiler, samt reduceret afgift på elvarme.
Efterhånden som der kommer flere hhv. elbiler og varmepumper, så vil fordelen bliver fjernet.
Det er rød jantelovslogik.
Det er for at styre os hen i en retning. Men klart at strøm til biler vil blive reguleret løbende således at når fosilbiler er forbudt at købe og som de bliver udfaset bliver afgiften højere.
Med hensyn til varmepumper vil det skulle holdes op mod gas og fjernvarme. Så her tror jeg der vil være fradrag i lang tid fremover..
Det er stadig borgerne der taber på det, uanset formålet.

Varmepumper kommer også til at opleve en stigning, specielt eftersom de udbredes og skaber støj rundt omkring, der er nogle uhensigtsmæssigheder i det. Og når fjernvarmen ligeledes bygges om til varmepumper og jordvarme, så vil man gerne have det flyttet herover (igen).

Tilskud er midlertidigt, og det er bare et spørgsmål om tid hvornår de forsvinder - præcis som det er dømt at elbiler skal betale fuld registreringsafgift (selvom det samfundsøkonomisk er en dårlig idé for alle biler)
Ang. varmepumper:
https://ing.dk/artikel/lokalpolitiker-v ... cceptabelt
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Kevinff » 16. apr 2021, 13:23

BrianDS skrev:
BrianDS skrev:
16. apr 2021, 12:10
AU-R8 skrev: Det er for at styre os hen i en retning. Men klart at strøm til biler vil blive reguleret løbende således at når fosilbiler er forbudt at købe og som de bliver udfaset bliver afgiften højere.
Med hensyn til varmepumper vil det skulle holdes op mod gas og fjernvarme. Så her tror jeg der vil være fradrag i lang tid fremover..
Det er stadig borgerne der taber på det, uanset formålet.

Varmepumper kommer også til at opleve en stigning, specielt eftersom de udbredes og skaber støj rundt omkring, der er nogle uhensigtsmæssigheder i det. Og når fjernvarmen ligeledes bygges om til varmepumper og jordvarme, så vil man gerne have det flyttet herover (igen).

Tilskud er midlertidigt, og det er bare et spørgsmål om tid hvornår de forsvinder - præcis som det er dømt at elbiler skal betale fuld registreringsafgift (selvom det samfundsøkonomisk er en dårlig idé for alle biler)
Ang. varmepumper:
https://ing.dk/artikel/lokalpolitiker-v ... cceptabelt
Betalingsmur Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk

ascaria
Nyt medlem
Indlæg: 193
Tilmeldt: 7. mar 2021, 10:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 125 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af ascaria » 16. apr 2021, 14:09

VWAU skrev:
16. apr 2021, 12:12
Tag fx en Golf 8 Style (som jeg i øvrigt slet ikke er fan af) versus en ID.3 til cirka samme pris. Sæderne i Golfen er langt bedre end i en ID.3. Affjedringen i en Golf er lidt bedre end en ID.3. på trods af at ID.3 er en af de el-biler der har en relativ god affjedring.
Hvilke udgaver af ID.3 har du kørt? Min kammerat har en ID.3 Tour med rigtig fine sæder og DCC. Den er langt bedre affjedret end en Golf.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 16. apr 2021, 14:21

VWAU skrev:
16. apr 2021, 12:12
Thor-thor skrev:
15. apr 2021, 23:17
Omvendt synes jeg personligt at der er store fordele, god komfort.....
Jeg har kørt i en række el-biler. Sæde- og affjedrings-komfort er ikke den typiske el-bils spidskompetence. Der findes el-biler med gode sæder, fx Audi e-tron med sportssæder og MB EQC og et par stykker mere men der er godt nok mange med dårlige eller direkte elendige sæder og med en forkrampet siddestillige bag, fordi benene "står" oven på en batteripakke.. Er gennemsnits ICE-bil gør det noget bedre. Det samme gælder affjedring. Mange el-biler har en stødende affjedring.

Tag fx en Golf 8 Style (som jeg i øvrigt slet ikke er fan af) versus en ID.3 til cirka samme pris. Sæderne i Golfen er langt bedre end i en ID.3. Affjedringen i en Golf er lidt bedre end en ID.3. på trods af at ID.3 er en af de el-biler der har en relativ god affjedring.
Jeg sidder bedre i ID.3 med mine 202cm og finder ikke affjedringen i Golf’en hverken bedre eller ringere. Og ja, jeg har prøvet begge biler. Pas nu på med at gøre dine stærkt subjektive holdninger til fakta.
These users thanked the author GaSelle for the post (total 4):
SyndicatePassatg 3cBnielsenKMDTHY

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6410 times
Been thanked: 1621 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 16. apr 2021, 15:00

GaSelle skrev:
VWAU skrev:
16. apr 2021, 12:12
Thor-thor skrev:
15. apr 2021, 23:17
Omvendt synes jeg personligt at der er store fordele, god komfort.....
Jeg har kørt i en række el-biler. Sæde- og affjedrings-komfort er ikke den typiske el-bils spidskompetence. Der findes el-biler med gode sæder, fx Audi e-tron med sportssæder og MB EQC og et par stykker mere men der er godt nok mange med dårlige eller direkte elendige sæder og med en forkrampet siddestillige bag, fordi benene "står" oven på en batteripakke.. Er gennemsnits ICE-bil gør det noget bedre. Det samme gælder affjedring. Mange el-biler har en stødende affjedring.

Tag fx en Golf 8 Style (som jeg i øvrigt slet ikke er fan af) versus en ID.3 til cirka samme pris. Sæderne i Golfen er langt bedre end i en ID.3. Affjedringen i en Golf er lidt bedre end en ID.3. på trods af at ID.3 er en af de el-biler der har en relativ god affjedring.
Jeg sidder bedre i ID.3 med mine 202cm og finder ikke affjedringen i Golf’en hverken bedre eller ringere. Og ja, jeg har prøvet begge biler. Pas nu på med at gøre dine stærkt subjektive holdninger til fakta.
Jeg argumenterer ikke for at Golf er bedre (sådan en har jeg ikke kørt siden Golf 7), men jeg synes ID.3 virker tung og krænger en del, dog er det ingenting sammenlignet med en Toyota Mirai Gen 2 jeg fik lov at prøve Billede

Sædemæssigt synes jeg ikke ID.3 (det var en 1st men jeg ved ikke om det var en Max) tilbyder noget særligt, der sidder jeg bedre i min Touran Highline.

Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 16. apr 2021, 15:51

Nej, men det er jo individuelt. Jeg har haft en Touran som lånebil, og min nabo har en. Sådan en kommer jeg ikke til at eje, og jeg sidder ikke godt i den - så det er jo godt, der er noget for enhver smag. Jeg synes ikke ID’en krænger voldsomt; min BMW ligger da bedre på vejen, når den presses lidt, men det er jo som at sammenligne æbler med kartofler :)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6410 times
Been thanked: 1621 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 16. apr 2021, 19:22

GaSelle skrev:Nej, men det er jo individuelt. Jeg har haft en Touran som lånebil, og min nabo har en. Sådan en kommer jeg ikke til at eje, og jeg sidder ikke godt i den - så det er jo godt, der er noget for enhver smag. Jeg synes ikke ID’en krænger voldsomt; min BMW ligger da bedre på vejen, når den presses lidt, men det er jo som at sammenligne æbler med kartofler :)
Jo, det har du ret i, men en ID.3 synes jeg krænger mere end en billigere Golf VII (2015), det må da være sammenlignelige biler?

Jeg har heller ikke samme siddekomfort i en Touran med andre sæder, jeg har Ergo-Active førersæde i min og sidder rigtig godt.
Vi har en Polo Comfortline som nummer to bil, den er heller ikke nær så god som min tidligere Polo Highline.

Så meget har indflydelse på sæderne, men elbilerne er jo generelt ikke i den billige ende af skalaen. Og har ofte en del udstyr for at retfærdiggøre prisen - efter min tolkning
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

u_bull
Medlem
Indlæg: 731
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 176 times
Been thanked: 341 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af u_bull » 16. apr 2021, 22:22

Shiiit...
Jeg har fået en skræmmende åbenbaring - som godt kunne få mig til at købe el-bil næste gang...

Skræmmende fordi:
- Jeg hele tiden har sagt; Glem det. Ladetiden er for lang.
- Jeg har opdaget at jeg kan spare mindst 10000kr over fem år i ejerafgift
- Jeg har opdaget at jeg vil spare mindst 60000kr over fem år i "brændstof"

Det vil nok koste mig et par tusinde kroner mere om året i forsikring - fordi jeg jo skal have en lækker vogn :mrgreen:

Men det er stadig ret overbevisende argumenter.

Hvor tit kører jeg mere end 400km på en dag - fandme sjældent.
Er denne ulempe så omkring 14000kr værd om året...? Tja - det tror jeg sgu egentlig nok den er...

Spændende... Det åbner jo et helt nyt segment af biler jeg skal smæske i :-D

Dén havde jeg ikke set komme!
These users thanked the author u_bull for the post (total 2):
DanielB12Abyssinier

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1720
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 686 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 16. apr 2021, 22:48

Man piller en brændstofmotor, (der larmer og ryster) ud og putter en elmotor i (som er lydsvag og ikke vibrerer)?

Min erfaring er at elbiler generelt er lydsvage (nogen mere end andre). Til gengæld kan man høre andre lyde, som måske tidligere blev delvist maskerede af motorlyd. Men grunden til at disse "nye" lyde virker tydeligere, er at en anden og kraftigere støjkilde forsvandt.

Hvis vi skal undgå den sædvanlige mærke diskussion, så kan vi holde os til en VAG model, der findes i både benz og el. Har kørt en del km i E Up og dens søskende både på benzin/el og El versionen er meget mere lydsvag i kabinen efter min mening, naturligvis især ved lavere hastigheder. Hvis man kører på ny/glat asfalt er der meget lidt støj i en E Up, selv ved motorvejsfart. I benzinversionen har man altid en motorstøj/knurren, især hvis den skal bestille lidt og derudover vibrationer.
Men lydbilledet er et andet, så måske man lige skal vænne sig til fraværet af motorstøj et stykke tid inden man glæder sig over, kun at have lidt vind/dækstøj

Mht. drift har jeg svært ved at se at ellerten ikke skulle vinde. Nyprisen er nogenlunde på niveau, grøn afgift/service er billigt på ellerten, brændstof er rigtig billigt.
Med refusion på 1,12,- kan man komme ned i 60-70 øre/kWh (lavere hvis man kører variabel) så ca. 12- 18 øre/km afhængig af bil størrelse/vægt af højre fod. Det kommer man ikke i nærheden af med flydende brændstof.
Senest rettet af Thor-thor 16. apr 2021, 23:21, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1720
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 686 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 16. apr 2021, 22:55

BrianDS skrev:
16. apr 2021, 11:38
DanielB12 skrev:makes no sense.. Hvem er det der taber penge på den løsning? Staten?
Det taber skatteborgerne i Danmark på, og det vil være underligt hvis det varer ved, både refundering af afgift til processtrøm til elbiler, samt reduceret afgift på elvarme.
Efterhånden som der kommer flere hhv. elbiler og varmepumper, så vil fordelen bliver fjernet.
Det er rød jantelovslogik.
Ro på, med de udokumenterede påstande. Det er kun Clever der "taber" (skal vi ikke gætte på, at de har regnet på, hvad der kunne betale sig).

Clever får ikke refusion fra staten for de kunder, der har solceller etc. Men de vælger bare at udbetale "standard" refusion til alle kunder, formentlig for at slippe for administration.
These users thanked the author Thor-thor for the post (total 3):
Dennis2kAbyssinierEsbenJ

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6410 times
Been thanked: 1621 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 17. apr 2021, 08:12


Thor-thor skrev:
BrianDS skrev:
16. apr 2021, 11:38
DanielB12 skrev:makes no sense.. Hvem er det der taber penge på den løsning? Staten?
Det taber skatteborgerne i Danmark på, og det vil være underligt hvis det varer ved, både refundering af afgift til processtrøm til elbiler, samt reduceret afgift på elvarme.
Efterhånden som der kommer flere hhv. elbiler og varmepumper, så vil fordelen bliver fjernet.
Det er rød jantelovslogik.
Ro på, med de udokumenterede påstande. Det er kun Clever der "taber" (skal vi ikke gætte på, at de har regnet på, hvad der kunne betale sig).

Clever får ikke refusion fra staten for de kunder, der har solceller etc. Men de vælger bare at udbetale "standard" refusion til alle kunder, formentlig for at slippe for administration.
Hvad er en udokumenteret påstand? Hvornår har en økonomisk fordelagtigt ordning ikke fået dødsstødet når det blev for godt?
Fx solceller?

Clever lever på den ordning der er lige nu, prisen ændret sig når den ordning ikke længere vil have politisk nåde.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6410 times
Been thanked: 1621 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 17. apr 2021, 08:30


Thor-thor skrev:Man piller en brændstofmotor, (der larmer og ryster) ud og putter en elmotor i (som er lydsvag og ikke vibrerer)?

Min erfaring er at elbiler generelt er lydsvage (nogen mere end andre). Til gengæld kan man høre andre lyde, som måske tidligere blev delvist maskerede af motorlyd. Men grunden til at disse "nye" lyde virker tydeligere, er at en anden og kraftigere støjkilde forsvandt.

Hvis vi skal undgå den sædvanlige mærke diskussion, så kan vi holde os til en VAG model, der findes i både benz og el. Har kørt en del km i E Up og dens søskende både på benzin/el og El versionen er meget mere lydsvag i kabinen efter min mening, naturligvis især ved lavere hastigheder. Hvis man kører på ny/glat asfalt er der meget lidt støj i en E Up, selv ved motorvejsfart. I benzinversionen har man altid en motorstøj/knurren, især hvis den skal bestille lidt og derudover vibrationer.
Men lydbilledet er et andet, så måske man lige skal vænne sig til fraværet af motorstøj et stykke tid inden man glæder sig over, kun at have lidt vind/dækstøj

Mht. drift har jeg svært ved at se at ellerten ikke skulle vinde. Nyprisen er nogenlunde på niveau, grøn afgift/service er billigt på ellerten, brændstof er rigtig billigt.
Med refusion på 1,12,- kan man komme ned i 60-70 øre/kWh (lavere hvis man kører variabel) så ca. 12- 18 øre/km afhængig af bil størrelse/vægt af højre fod. Det kommer man ikke i nærheden af med flydende brændstof.
Du tager udgangspunkt i den dårligst isolerede bil i VAG koncernen, med en af de absolut mest støjende motorer (1.0 3-cylinder), så er alt jo nærmest bedre, selv i en Polo er sådan en 1.0 TSI (samme med turbo) uudholdelig at høre på i længden.

Under acceleration og i tomgang kan motoren høres tydeligt i fx en 2.0 TDI, men når du kører på landevejen eller motorvejen så er det langt overdøvet af vind og hjul, og motoren kører med 1.000-2.000 omdrejninger.
Det er stærkt overdrevet med støjsvaghed i elbiler, selvfølgelig kan man høre motoren mindre, men det er især ved stille kørsel og acceleration, men man kan godt høre "noget" og heldigvis for det.
Tesla Model 3 er den elbil jeg har prøvet til dato der har mest støj i kabinen under kørsel, også op til omkring 50 km/t
Jeg har ikke målt det med et apparat, men en direkte sammenligning af den samme strækning samme dag var den opfattede støj ikke mindre i TM3 end en dieselbil, det var for mig en overraskelse.

Økonomisk kan du kigge på refusion og forbrug isoleret, så vil hver enkelt kilowatttime blive regnet tilbage og billig, men du skal regne abonnementet med, og tage hensyn til at ikke alle har billig el med elvarme eller lignende. Så hvis man ikke kører så meget vil 599 kr i abonnement ikke kunne tjenes ind.

Det hele kommer an på behov og hvor udgangspunktet er, både i forhold til forbrug og støj.

I min dieselbil koster brændstof på kortere ture omkring 60 øre/km, på længere ture er jeg omkring 40 øre/km, men det kan selvfølgelig variere med prisen på brændstof
Jeg anerkender at prisen ved opladning hjemme med refusion kan gøre det meget billigere, men man skal også vurdere om man har et abonnement og/eller opladning ude.
Kan man klare sig med ladeboks og gratis abonnement til den pris, så er det penge at spare, men regnestykket er ikke så enkelt at det altid vil være billigst når alle faktorer regnes med til TCO.

Med de seneste ændringer i afgift og flere muligheder for elbiler begynder TCO også at kunne betale sig for flere - men ikke alle.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6242
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2049 times
Been thanked: 667 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af jansom » 17. apr 2021, 09:15

1.0 TSI i Polo AW er altså en fremragende motor. Bare lige til en note.
-No one is more hated than he who speaks the truth-

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 141 times
Been thanked: 199 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af peter w » 17. apr 2021, 09:22

Thor-thor; du kan lige så godt opgive at få Brian til at sige noget som helst positivt om elbiler. Han hader dem, og de har kun fejl og ingen fordele. Diesel rules.
These users thanked the author peter w for the post:
mortenmol
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Morten Hedensted » 17. apr 2021, 09:36

peter w skrev:
17. apr 2021, 09:22
Thor-thor; du kan lige så godt opgive at få Brian til at sige noget som helst positivt om elbiler. Han hader dem, og de har kun fejl og ingen fordele. Diesel rules.
Og det samme, bare med modsat fortegn, kan vi sige om Thor - Så der står nok alligevel 1-1.
These users thanked the author Morten Hedensted for the post:
BrianDS
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Låst

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"