Thor-thor skrev:Man piller en brændstofmotor, (der larmer og ryster) ud og putter en elmotor i (som er lydsvag og ikke vibrerer)?
Min erfaring er at elbiler generelt er lydsvage (nogen mere end andre). Til gengæld kan man høre andre lyde, som måske tidligere blev delvist maskerede af motorlyd. Men grunden til at disse "nye" lyde virker tydeligere, er at en anden og kraftigere støjkilde forsvandt.
Hvis vi skal undgå den sædvanlige mærke diskussion, så kan vi holde os til en VAG model, der findes i både benz og el. Har kørt en del km i E Up og dens søskende både på benzin/el og El versionen er meget mere lydsvag i kabinen efter min mening, naturligvis især ved lavere hastigheder. Hvis man kører på ny/glat asfalt er der meget lidt støj i en E Up, selv ved motorvejsfart. I benzinversionen har man altid en motorstøj/knurren, især hvis den skal bestille lidt og derudover vibrationer.
Men lydbilledet er et andet, så måske man lige skal vænne sig til fraværet af motorstøj et stykke tid inden man glæder sig over, kun at have lidt vind/dækstøj
Mht. drift har jeg svært ved at se at ellerten ikke skulle vinde. Nyprisen er nogenlunde på niveau, grøn afgift/service er billigt på ellerten, brændstof er rigtig billigt.
Med refusion på 1,12,- kan man komme ned i 60-70 øre/kWh (lavere hvis man kører variabel) så ca. 12- 18 øre/km afhængig af bil størrelse/vægt af højre fod. Det kommer man ikke i nærheden af med flydende brændstof.
Du tager udgangspunkt i den dårligst isolerede bil i VAG koncernen, med en af de absolut mest støjende motorer (1.0 3-cylinder), så er alt jo nærmest bedre, selv i en Polo er sådan en 1.0 TSI (samme med turbo) uudholdelig at høre på i længden.
Under acceleration og i tomgang kan motoren høres tydeligt i fx en 2.0 TDI, men når du kører på landevejen eller motorvejen så er det langt overdøvet af vind og hjul, og motoren kører med 1.000-2.000 omdrejninger.
Det er stærkt overdrevet med støjsvaghed i elbiler, selvfølgelig kan man høre motoren mindre, men det er især ved stille kørsel og acceleration, men man kan godt høre "noget" og heldigvis for det.
Tesla Model 3 er den elbil jeg har prøvet til dato der har mest støj i kabinen under kørsel, også op til omkring 50 km/t
Jeg har ikke målt det med et apparat, men en direkte sammenligning af den samme strækning samme dag var den opfattede støj ikke mindre i TM3 end en dieselbil, det var for mig en overraskelse.
Økonomisk kan du kigge på refusion og forbrug isoleret, så vil hver enkelt kilowatttime blive regnet tilbage og billig, men du skal regne abonnementet med, og tage hensyn til at ikke alle har billig el med elvarme eller lignende. Så hvis man ikke kører så meget vil 599 kr i abonnement ikke kunne tjenes ind.
Det hele kommer an på behov og hvor udgangspunktet er, både i forhold til forbrug og støj.
I min dieselbil koster brændstof på kortere ture omkring 60 øre/km, på længere ture er jeg omkring 40 øre/km, men det kan selvfølgelig variere med prisen på brændstof
Jeg anerkender at prisen ved opladning hjemme med refusion kan gøre det meget billigere, men man skal også vurdere om man har et abonnement og/eller opladning ude.
Kan man klare sig med ladeboks og gratis abonnement til den pris, så er det penge at spare, men regnestykket er ikke så enkelt at det altid vil være billigst når alle faktorer regnes med til TCO.
Med de seneste ændringer i afgift og flere muligheder for elbiler begynder TCO også at kunne betale sig for flere - men ikke alle.