Kunne DU finde på at købe en Elbil

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Låst

Jeg kunne godt tænke mig en Elbil...Hvis man.

Overvejer elbil som bil nr. 2
76
18%
kunne lade 80% Ca.260-300 km. op på 45 min
43
10%
Kunne købe dem uden nogen form for afgift.
64
15%
Har allerede en elbil og det spiller.
35
8%
Nej Tak.
70
16%
Ja tak. Køber en snart.
63
15%
Kunne lade bilen op flere steder. Altså flere ladestandere
46
11%
Venter til VAG. Kommer med de nye I.D. Modeller.
34
8%
 
Afgivne stemmer: 431

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af HansH » 14. jun 2021, 15:20

fwiw .... lidt brudstykker fra en samtale jeg havde med en god ven i dag..

Han havde egentlig bestilt en TM3 til levering i December sidste år.
Det var en SR+ og en såkaldt "MIC" = Made in China. Åbenbart bygger Tesla også biler derude.
Det nye og interessante ved de biler bygget i Kina skulle være en ny type batteri, hvor kobolt er erstattet af jern. Fordelen skulle være, at denne type batterier ikke har noget imod at blive ladet op til 100%, hvor de kobolt-batterier vi kender nu, har det bedst med kun at blive ladet op til 80%.

Inden levering folder der så en historie om Tesla ud i medierne.
Historien går på, at Tesla giver 8 års garanti på deres batterier. Efter en del år på markedet, finder Tesla så ud af at holdbarheden på deres batterier åbenbart lider hvis de ofte lynlades.
Derfor udsender de i al hemmelighed (og har selvf stadig ikke indrømmet det) en software opdatering, som gør at bilerne simpelt hen drosles i ladehastighed .... så batterierne bedre kan holde, og Tesla dermed ikke står overfor en masse garantisager.
Men det er der selvfølgelig nogle tekniknørder blandt Tesla's kunder der finder ud af, og pt skulle der angiveligt være lagt sag an mod Tesla i Tyskland pga dette.
Minder altså lidt om dieselgate ... en skjult software 'feature' som ingen vil vedkende sig :)

Denne historie syntes min ven sagde noget om en virksomhedskultur han ikke brød sig om, så han afbestilte bilen en uge før levering. Det kostede kun de 1000 kr i depositum.
Han havde efterfølgende set en af de biler der var MIC, og iflg ham var der bedre samlekvalitet på denne end på amerikansk byggede Tesla'er.
Iflg samme kilde skulle alle LR og LR Performance være bygget i US. Det er kun SR+ der er bygget i Kina og har den nye type batteri.

I stedet købte han så en ID.3 1st, som han har haft siden....

Blot lidt fra rygtebørsen. 100% ubekræftet og af tvivlsom lødighed... som altid.... :)
These users thanked the author HansH for the post (total 4):
BrianDSu_bullKevinffNzinho
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

tintin
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 8. aug 2018, 18:57
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 61 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af tintin » 14. jun 2021, 15:26

These users thanked the author tintin for the post:
BrianDS

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10848
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 14. jun 2021, 16:07

Var det ikke i Norge, det søgsmål mod Tesla?
These users thanked the author GaSelle for the post:
BrianDS

HenrikH
Medlem
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:49
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 81 times
Been thanked: 142 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af HenrikH » 14. jun 2021, 16:17

GaSelle skrev:
14. jun 2021, 16:07
Var det ikke i Norge, det søgsmål mod Tesla?
Jo og de vandt i retten (Tesla dukkede ikke op).
Tesla har så været ude at sige de intet kendte til søgsmålet og at de skulle møde i retten, så de har anket afgørelsen.

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2054
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 483 times
Been thanked: 248 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af donfetaful » 14. jun 2021, 16:28

Han vil ikke støtte Tesla fordi de har lavet en dieselgate, og så køber han en VW? 🤯
These users thanked the author donfetaful for the post (total 2):
mortenmolDanielB12

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 851
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 100 times
Been thanked: 236 times

Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af mortenmol » 14. jun 2021, 19:39

Bortset fra at det her ikke er en systematisk omgåelse af miljø regler for godkendelse af biler med snyde software, men derimod en begrænsning i ladehastighed for at beskytte batterierne og deres udgifter til en 8år lange garanti.
Men same same

Så er det godt at VW dækker alt rust på deres garanti og at intet bliver vurderet til at skyldes stenslag…. Så hvad mon VW havde gjort i deres sted?
These users thanked the author mortenmol for the post:
Kevinff

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 806 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af martinta » 14. jun 2021, 19:57

Hvis jeg ikke husker helt forkert, var der så ikke også noget med kulde og de batterier var ringere når det var koldt?

Men Tesla er jo generelt en lidt speciel virksomhed, alle model 3 og Y der produceres til USA får så vidt jeg forstår heller ikke radar længere, men udelukkende kameraer (som ikke virker i regn)

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2155
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 611 times
Been thanked: 459 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af KMDTHY » 14. jun 2021, 20:16

martinta skrev:
14. jun 2021, 19:57
Men udelukkende kameraer (som ikke virker i regn)
Eller direkte sol. Dum beslutning imho.
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af HansH » 14. jun 2021, 20:48

Forstå mig ret - mit indlæg var på ingen måde ment som bashing mod Tesla.
Synes bare det var en interessant historie at bringe til torvs.
Det kan jo sagtens tænkes at jeg var den eneste der ikke vidste noget om batterier lavet af jern, som har det fint med at blive ladet til 100%, og den sag med ladehastigheden.
Og så kunne det også være .... at der var bare en enkelt vagger, som ikke havde hørt om de ting, og som fandt det interessant :)

Så jeg er ikke ude på nogen som helst mission, og skal ej heller hverken forsvare eller nedgøre min vens beslutninger.
Det var blot at viderebringe hvad der var kommet mig for øre.
These users thanked the author HansH for the post:
DanielB12
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 806 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af martinta » 14. jun 2021, 20:59

Mente skam heller ikke noget bashing, men det er altså en dum beslutning :-)

Så vidt jeg husker, var det noget med at batterierne var billigere ligesom de havde problemer med at skaffe materialer til de dyre batterier, og af den grund røg det "dårlige" batteri så i SR.

Men den med radaren, den er altså dum, som i virkelig dum, de nye US Model 3 og Y har reelt set ikke engang ACC når det er dårligt vejr :-P Det er i min verden en voldsom nedgradering
These users thanked the author martinta for the post (total 3):
HansHKMDTHYDanielB12

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2054
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 483 times
Been thanked: 248 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af donfetaful » 14. jun 2021, 21:14

Vil også gerne sige at det var ikke min hensigt at skrive dårligt om din bekendte, det er VW jeg er ude efter her ☺️
Din bekendte har selvfølgelig haft sine grunde til at vælge en id3, som på det tidspunkt sikkert var det eneste modspil til en Tesla. (eller hvad ved jeg)
These users thanked the author donfetaful for the post:
HansH

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 851
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 100 times
Been thanked: 236 times

Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af mortenmol » 14. jun 2021, 21:31

martinta skrev:Hvis jeg ikke husker helt forkert, var der så ikke også noget med kulde og de batterier var ringere når det var koldt?

Men Tesla er jo generelt en lidt speciel virksomhed, alle model 3 og Y der produceres til USA får så vidt jeg forstår heller ikke radar længere, men udelukkende kameraer (som ikke virker i regn)
Det er 2021 SR+ produceret i Kina hvor batteriet eftersigende ikke er så glad for kulde, men glad for at lade til 100%. De har en mindre andel af Cobalt og er dermed mindre afhængig af “konflikt-mineraler”

Den lader også langsommere end 2020 modellen, 2021 bruger samme tid som ID3 fra 10%-90% Billede
Men begge modeller får formentligt hurtigere ladekapacitet med software updates efterhånden som de får mere data på batterierne fra brug


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author mortenmol for the post:
martinta

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10848
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 14. jun 2021, 21:42

mortenmol skrev:
14. jun 2021, 21:31

Den lader også langsommere end 2020 modellen, 2021 bruger samme tid som ID3 fra 10%-90% Billede
Men begge modeller får formentligt hurtigere ladekapacitet med software updates efterhånden som de får mere data på batterierne fra brug


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det gør ID’erne også, siges der.


ACC via kamera brugte BMW også på bl.a. F20 (den gamle 1-serie), og det er noget bras - længere er den ikke. Set virker ikke med våd rude, beskidt rude, hvis solen står lavt - find selv på flere.
These users thanked the author GaSelle for the post:
DanielB12

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Korreborg » 14. jun 2021, 22:17

Altså jeg er enig med Hr. Musk. Har set nogle af seancer om full self driving.
Og hvis bilen skal kunne køre selv, så er og bliver den nød til at bruge "øjnene" Og kan vi som mennesker køre med regn og sne på ruden, eller solen i øjnene, så kan bilen også.
Meeeen er den så nået til et punkt hvor den kan det.... NEJ. Så det er latterligt at fjerne radaren :)
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10848
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 15. jun 2021, 06:19

Korreborg skrev:
14. jun 2021, 22:17
Altså jeg er enig med Hr. Musk. Har set nogle af seancer om full self driving.
Og hvis bilen skal kunne køre selv, så er og bliver den nød til at bruge "øjnene" Og kan vi som mennesker køre med regn og sne på ruden, eller solen i øjnene, så kan bilen også.
Meeeen er den så nået til et punkt hvor den kan det.... NEJ. Så det er latterligt at fjerne radaren :)
Ja, men vi mennesker kan enten vippe en solskærm ned, flytte blikket lidt, så man kan se "udenom" sne/skidt eller aktivere vinduesviskerne. Bilen er "låst" til et lille vindue i toppen af ruden. Desuden skulle sikkerhedssystemet gerne være synet overlegent, som fx en radar er det, i flere tilfælde. Så, selvom Hr. Musk har mange gode idéer, så lugter det her bare af en spareøvelse.
These users thanked the author GaSelle for the post (total 6):
Dennis2kHenrikHHansHBrianDSkGlerupDanielB12

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1620 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 15. jun 2021, 07:08

GaSelle skrev:
Korreborg skrev:
14. jun 2021, 22:17
Altså jeg er enig med Hr. Musk. Har set nogle af seancer om full self driving.
Og hvis bilen skal kunne køre selv, så er og bliver den nød til at bruge "øjnene" Og kan vi som mennesker køre med regn og sne på ruden, eller solen i øjnene, så kan bilen også.
Meeeen er den så nået til et punkt hvor den kan det.... NEJ. Så det er latterligt at fjerne radaren :)
Ja, men vi mennesker kan enten vippe en solskærm ned, flytte blikket lidt, så man kan se "udenom" sne/skidt eller aktivere vinduesviskerne. Bilen er "låst" til et lille vindue i toppen af ruden. Desuden skulle sikkerhedssystemet gerne være synet overlegent, som fx en radar er det, i flere tilfælde. Så, selvom Hr. Musk har mange gode idéer, så lugter det her bare af en spareøvelse.
Helt enig - hvorfor begrænse til enten/eller, når man allerede har både/og (i det mindste indtil man har det til at virke)
These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
HansHmartinta
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af HansH » 15. jun 2021, 07:15

BrianDS skrev:
15. jun 2021, 07:08
Helt enig - hvorfor begrænse til enten/eller, når man allerede har både/og (i det mindste indtil man har det til at virke)
Præcis. Også min tanke.

Når man tænker på hvordan sådanne sikkerhedsaspekter i et fly er "dækket" af et utal af sensorer og input, hvor der hele tiden krydstjekkes på at input fra alle disse tegner det samme billede .... altså en masse dobbeltgarderinger, kan man sige.
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
martintaBrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 806 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af martinta » 15. jun 2021, 07:16

Korreborg skrev:
14. jun 2021, 22:17
Altså jeg er enig med Hr. Musk. Har set nogle af seancer om full self driving.
Og hvis bilen skal kunne køre selv, så er og bliver den nød til at bruge "øjnene" Og kan vi som mennesker køre med regn og sne på ruden, eller solen i øjnene, så kan bilen også.
Meeeen er den så nået til et punkt hvor den kan det.... NEJ. Så det er latterligt at fjerne radaren :)
Jeg forstår godt både din og Hr. Musks logik, men hvis vi nu vender dit argument om engang :)

Vi går tilbage et par tusinde år, til rom/grækenland, din nabo har opfundet hjulet, meen, den er sku lidt svær at skubbe rundt med, naboen ved siden af opfinder et par stylter med poser på siden til at bære varene.. Fordi, vi mennesker kan flytte ting på 2 ben, både i regn og sne og op af bakke, så derfor bør det være en god idé.

Det er rigtigt at det virker for os at se, og princippet med at hvis man kan se det samme via et kamera som vi kan med øjnene, og kan man afkode det, så må man i teorien kunne se det samme fra et kamera, men vi kan jo ikke bare køre i alt slags vejr, når det sner voldsomt, så kører vindues viskerne, farten ryger ned (dels grundet glat føre, men også grundet udsyn), når solen skinder bruger vi solbriller eller tager solskærmen ned mm. Det er altså ikke et "statisk" miljø, hvor vores øjne altid peger i samme retning.

Hvis de får det til at virke er det fint, men jeg ser ikke nødvendigvis at det er en fordel at gå hen til en teknologi fordi den i princippet bør virke, kontra at udvikle på det vi har eller noget helt 3. nyskabende.

Personligt tror jeg ikke at de kameraer er valgt fordi de er bedste valg, men nok nærmere fordi de kan klare sig med færre/billigere/lettere tilgængelige chips, så de ikke skal stå i samme situation som bla Ford gør med deres mange biler der bare står og venter. Og tænker grunden til at det kun er i US, er at deres godkendelser i EU ikke tillader at lave så store forandringer. (ovenstående er kun en teori, har ikke noget at have det i, udover - ja, at det virker logisk).

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Korreborg » 15. jun 2021, 07:27

Argumentet er, at problemet med LIDAR og en alm radar er at du ikke kan bruge dataen til en skid, hvis ikke den bliver analyseret. Og du kan ikke "se" hvad det er radaren ser, uden et sæt "øjne". Du kan gætte, og med overvejende sandsynlighed sige hvad det er, men du vil have brug for et par øjne.
Og godt nok har vi gode øjne, men et kamera kan se ting vi ikke kan, da vi er begrænset i hvor bredt et lysspektrum vi kan se.
Vi AI lære bilen at køre, og det mener TESLA den kan bedre uden radar.
Og som sagt er jeg enig, det er mere tidshorisonten jeg ikke helt er enig i. Men TESLA har det jo også med at bruge køberne som testpiloter :roll:
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af HansH » 15. jun 2021, 07:28

martinta skrev:
15. jun 2021, 07:16
Personligt tror jeg ikke at de kameraer er valgt fordi de er bedste valg, men nok nærmere fordi de kan klare sig med færre/billigere/lettere tilgængelige chips...
Jeg tror, ligesom du og GaSelle, at det allermest er en sparemanøvre.

Jeg hørte forleden ... tror faktisk at det var fra mine admin-kollegaer ... at Tesla havde fjernet lændestøtten fra passagersædet på model Y.
Iflg Elon Musk fordi deres dataindsamling viser at den feature bruges så sjældent, at de ikke mener den vil blive savnet.
Det fortæller historien om hvor intensiv dataindsamling der sker ved brug af bilen, og det fortæller vel også historien om en spareøvelse ...
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
BrianDSmartinta
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 806 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af martinta » 15. jun 2021, 07:39

HansH skrev:
15. jun 2021, 07:28
martinta skrev:
15. jun 2021, 07:16
Personligt tror jeg ikke at de kameraer er valgt fordi de er bedste valg, men nok nærmere fordi de kan klare sig med færre/billigere/lettere tilgængelige chips...
Jeg tror, ligesom du og GaSelle, at det allermest er en sparemanøvre.

Jeg hørte forleden ... tror faktisk at det var fra mine admin-kollegaer ... at Tesla havde fjernet lændestøtten fra passagersædet på model Y.
Iflg Elon Musk fordi deres dataindsamling viser at den feature bruges så sjældent, at de ikke mener den vil blive savnet.
Det fortæller historien om hvor intensiv dataindsamling der sker ved brug af bilen, og det fortæller vel også historien om en spareøvelse ...
Ja, den hørte jeg også.. Og i min verden viser det jo også hvordan data kan vise noget der ser entydig korrekt ud, men som ikke er det.

Omkring den med lændestøtten, så giver deres tal jo fin mening, set fra en analytikers øjne, så bruges den sjældent, og er derfor spild at brug ressourcer på.

Set fra brugeren, så indstiller man det jo typisk kun én gang, og måske retter man det senere hvis den ikke er som man vil være, men de fleste par har vel en eller anden form for nogenlunde fast fører/passager forhold, så når sædet er indstillet kører man det jo typisk kun frem og tilbage. Så bare fordi det ikke ændres ofte, betyder det jo ikke at det ikke har en værdi.

Og den tror jeg også mere er en spareøvelse, af samme grund som kameraerne, men her kan jeg til dels godt være enig i prioriteringen. Hvorfor bruge elektronik på noget som bruges ret sjældent når man har en mangel på chips.

Men brugtmarkedet for tesla i US bliver umuligt at holde styr på. Har den der brugte 2021 model man kigger på nu egentlig kamera eller rader? Og har den lændestøttte, og hvad bliver ellers fjernet?
These users thanked the author martinta for the post:
BrianDS

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1620 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 15. jun 2021, 07:43

Korreborg skrev:Argumentet er, at problemet med LIDAR og en alm radar er at du ikke kan bruge dataen til en skid, hvis ikke den bliver analyseret. Og du kan ikke "se" hvad det er radaren ser, uden et sæt "øjne". Du kan gætte, og med overvejende sandsynlighed sige hvad det er, men du vil have brug for et par øjne.
Og godt nok har vi gode øjne, men et kamera kan se ting vi ikke kan, da vi er begrænset i hvor bredt et lysspektrum vi kan se.
Vi AI lære bilen at køre, og det mener TESLA den kan bedre uden radar.
Og som sagt er jeg enig, det er mere tidshorisonten jeg ikke helt er enig i. Men TESLA har det jo også med at bruge køberne som testpiloter :roll:
Der er ikke rigtig noget godt argument for at kamera alene skal være basis for kørsel.
Kameraets data skal analyseres ligesom radarens data, og før alt kan køre automatisk, så vil det nok være en god ide om bilerne kommunikerer med hinanden Billede

Skal det virkelig virke skal der være mere end en sensor i forhold til sikkerhed, det har man også de fleste andre steder hvor sikkerhed kan være et issue.
Selvom mange gerne vil gøre elbilen til en "iPad på hjul", så er sikkerheden trods alt noget mere kompleks i en bil end den er på en iPad.

Teknikken er også mere avanceret end det vi kender fra traditionelle biler, fordi der er meget mere elektronisk og software styret, og dermed højere kompleksitet.
Så selvom det virker enkelt, så er det ikke ens betydende med det er det.

Jeg synes det er en dårlig idé at fjerne radar teknologien fra bilerne til fordel for kamera alene, men det er fint at tilføje kamera, så kamera og radar kan supplere hinanden.

Har du en bil med parkeringssensor og 360 graders kamera, så er feedback fra sensorer hurtigere og enklere at forstå end kameraerne, men kameraerne giver et mere nuanceret billede Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af HansH » 15. jun 2021, 07:44

martinta skrev:
15. jun 2021, 07:39
Men brugtmarkedet for tesla i US bliver umuligt at holde styr på. Har den der brugte 2021 model man kigger på nu egentlig kamera eller rader? Og har den lændestøttte, og hvad bliver ellers fjernet?
Rigtig god pointe! Jeg synes allerede nu at den jungle er ved at gro godt til .. :?
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 806 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af martinta » 15. jun 2021, 07:48

Korreborg skrev:
15. jun 2021, 07:27
Argumentet er, at problemet med LIDAR og en alm radar er at du ikke kan bruge dataen til en skid, hvis ikke den bliver analyseret. Og du kan ikke "se" hvad det er radaren ser, uden et sæt "øjne". Du kan gætte, og med overvejende sandsynlighed sige hvad det er, men du vil have brug for et par øjne.
Og godt nok har vi gode øjne, men et kamera kan se ting vi ikke kan, da vi er begrænset i hvor bredt et lysspektrum vi kan se.
Vi AI lære bilen at køre, og det mener TESLA den kan bedre uden radar.
Og som sagt er jeg enig, det er mere tidshorisonten jeg ikke helt er enig i. Men TESLA har det jo også med at bruge køberne som testpiloter :roll:
Men hvad er det du mener der er forskellen på en radar og et kamera?

Vi taler om en bil, der skal analysere data, om det kommer fra et kamera eller fra en radar kan have betydning for data behandlingen, men du får stadig ikke et sæt øjne som du skriver. Du får et billede (eller 30-120 af dem i sekundet), og det billede skal du så analysere og agere ud fra.

Man kan så diskutere om det er lettere at analysere på et billede end det er at du skal "bygge" billedet først via en radar, men processen i forhold til at du skal databehandle resultatet er jo det samme.

Men begge dele har jo fordele og ulemper, et kamera som jeg umiddelbart tænker det, har større risiko for at modtage "forkert" informationer, forstået på den måde at en radar sender en signal ud, og ser hvornår den får et svar retur, og ud fra det kan den beregne bla tid mm. et kamera lader lys komme til sig selv, og tager et stilbillede af det den modtager, og ud fra det stilbillede skal den så tage en beslutning. Det betyder også at hvis der er regn,sne eller mørke som begrænser udsynet vil det du får retur vel være begrænset og derved også funktionaliteten.

Så er der muligheder for et kamera til at bruge infrarød el, men de har typisk en rimelig kort rækkevidde (i forhold til at vi taler om biler der potentielt kører 150-261 km/t), så afstanden skal se er meget lang.

At tesla bruger sine kunder til at være testpiloter er jo ikke noget nyt, og måske er kameraer som du siger det rigtige valg på et senere tidspunkt, men jeg har intet set der gør at jeg tror på det er en god idé nu.

Det der så bliver spændende nu, er at se hvordan de andre producenter forholder sig, hvis Tesla lykkedes i et eller andet omfang (i starten nok et ringere produkt), vil de så begynde at udvikle i samme retning for at spare?

Edit: kan så se at Brian fik trykket "indsend" 5 minutter før mig, så kan så konstatere at jeg tog 5 minutter om at skrive dette indlæg :lol: :D
These users thanked the author martinta for the post:
BrianDS

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Korreborg » 15. jun 2021, 08:54

Jamen igen, jeg er enig i at det er for tidligt at Tesla gør som de gør. Men det er jo Tesla.
Og jeg har været meget hooked på en M3, men de gør det sgu ikke let for dem selv.

Må lige finde Tesla's selfdriving techtalk, den tager vist en time eller halvanden. Der kommer de med rigtig meget info, og rigtig mange tanker. Så den skulle i tage at se, det er i hvert fald spændende for en nørd :D

Som jeg lige husker det, så viser de et eksempel med et tabt hjul der kommer flyvende mod bilen, og en plastikpose der kommer flyvende. (Mener så det er LIDAR der sammenlignes med, da en radar næppe ser plastikposen)
Her kan vi som mennesker med det samme se at det er en plastikpose. Kameraet kan lære at det er en plastikpose, men LIDAR vil aldrig kunne gøre andet en at klodse bremsen.
Og argumentet er så. Når du kan det hele med et kamera, så er der ingen grund til at bruge tid og penge på at have de andre systemer :)
BrianDS skrev:
15. jun 2021, 07:43
Har du en bil med parkeringssensor og 360 graders kamera, så er feedback fra sensorer hurtigere og enklere at forstå end kameraerne, men kameraerne giver et mere nuanceret billede Billede
Ja for DIG som menneske. Vi har lettere ved at analysere de data vi får smidt i hovedet på den måde.
Men computeren kan lave 1000 ting på 1 gang. Hvor vi kun kan lave 1.
Og når vi ser, så har vi noget vi fokusere på. Her kan kameraet analysere hele synsvinklen på en gang.

Nå, vi er ude over købe en elbil :) Jeg deltager gerne i en længere diskussion om emnet, da jeg syntes det er mega spændende. Det vigtige er bare, der sker meget på området, og man skal passe på ikke at sætte begrænsninger ud fra en teknologi, og de medfølgende erfaringer fra år 2000 (var det ikke ca der MB kom med radar :) )
These users thanked the author Korreborg for the post:
martinta
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 851
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 100 times
Been thanked: 236 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af mortenmol » 15. jun 2021, 12:19

GaSelle skrev:
mortenmol skrev:
14. jun 2021, 21:31
Den lader også langsommere end 2020 modellen, 2021 bruger samme tid som ID3 fra 10%-90% Billede
Men begge modeller får formentligt hurtigere ladekapacitet med software updates efterhånden som de får mere data på batterierne fra brug
Det gør ID’erne også, siges der.
Ja, derfor skrev jeg at begge modeller får det, ikke årgange.
Dvs jeg refererede til såvel ID3 som TM3

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10848
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 15. jun 2021, 12:27

mortenmol skrev:
15. jun 2021, 12:19
GaSelle skrev:
mortenmol skrev:
14. jun 2021, 21:31
Den lader også langsommere end 2020 modellen, 2021 bruger samme tid som ID3 fra 10%-90% Billede
Men begge modeller får formentligt hurtigere ladekapacitet med software updates efterhånden som de får mere data på batterierne fra brug
Det gør ID’erne også, siges der.
Ja, derfor skrev jeg at begge modeller får det, ikke årgange.
Dvs jeg refererede til såvel ID3 som TM3
Modtaget ;)
These users thanked the author GaSelle for the post:
mortenmol

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1230
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 625 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af VWAU » 15. jun 2021, 12:29

GaSelle skrev:
14. jun 2021, 16:07
Var det ikke i Norge, det søgsmål mod Tesla?
..og i en række andre lande, herunder Canada, Finland og Danmark:
https://www.berlingske.dk/danmark/tesla ... r-lang-tid

Avatar
Nyt medlem
Indlæg: 294
Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 81 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Avatar » 15. jun 2021, 17:03

Det der med Tesla radar eller kamera ja/nej har måske grund i noget helt andet...

Der er voldsomt meget efterspørgsel og rigtig, rigtig lange leveringstider på microcontrollere (MCU'er) derude idag; Nogle af halvlederproducenterne tager slet ikke mod ordre på MCU'er. Leveringstider på 9 måneder for helt ordinære MCU'er er helt almindeligt i tiden.

For Tesla ville det formodentlig betyde uoprettelig tabt markedsandel og teknologiforspring (hvis de har et... ) hvis leveringstiden på den nye vogn til kunden er +12 måneder.

Lur mig om ikke den manglende radar tilbydes til en fordelagtig pris som et 'plaster på kundens sår', når MCU-markedet engang stabiliserer.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1620 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af BrianDS » 15. jun 2021, 17:43

Avatar skrev:Det der med Tesla radar eller kamera ja/nej har måske grund i noget helt andet...

Der er voldsomt meget efterspørgsel og rigtig, rigtig lange leveringstider på microcontrollere (MCU'er) derude idag; Nogle af halvlederproducenterne tager slet ikke mod ordre på MCU'er. Leveringstider på 9 måneder for helt ordinære MCU'er er helt almindeligt i tiden.

For Tesla ville det formodentlig betyde uoprettelig tabt markedsandel og teknologiforspring (hvis de har et... ) hvis leveringstiden på den nye vogn til kunden er +12 måneder.

Lur mig om ikke den manglende radar tilbydes til en fordelagtig pris som et 'plaster på kundens sår', når MCU-markedet engang stabiliserer.
Altså en fordelagtig pris til dem som allerede har betalt mere for bilen fordi de også har hævet priserne?! BilledeBillede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Låst

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"