Tak - der kan vi blive 100% enige, jeg holder mig også væk fra de steder - selvom jeg blev anbefalet dem da jeg begyndte at interessere mig for om en elbil kunne være min næste bil - pt har jeg ingen biler i kiggerten fordi markedet og lovgivningen gør det elendigt ligemeget hvad - selv elbiler stiger jo fra næste år (ændret batterifradrag)Tonny skrev:Absolut enig. Jeg prøver ikke at involvere mig på hverken dedikerede Tesla grupper og ej heller FDEL. Det er alt for unuanceret.BrianDS skrev: ↑12. maj 2021, 11:47Der er der så et helt andet problem, for det er svært at skille skidt fra kanel, og elbil billedet er utroligt forplumret, der er nogen der deler de gode ting, andre de dårlige, og så et fåtal der deler et nuanceret billede og også forstår at der er forskel på behov.
Især FDEL er et problem i den kontekst.
Kunne DU finde på at købe en Elbil
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6023
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1638 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- Monze1980
- Medlem
- Indlæg: 1377
- Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 395 times
- Been thanked: 478 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Vi har en sprit ny Opel på job.
330 km rækkevidde ved fuld opladning.
En tur til Aarhus og retur så står den på mellem 18 og 70 km tilbage på batteriet.
Det er 170-180 km samlet til/fra Aarhus.
Men der er også næsten kun motorvej.
Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk
330 km rækkevidde ved fuld opladning.
En tur til Aarhus og retur så står den på mellem 18 og 70 km tilbage på batteriet.
Det er 170-180 km samlet til/fra Aarhus.
Men der er også næsten kun motorvej.
Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10871
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1900 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Kan berette, at vores ID.3 er billigere at forsikre end den BMW 118d, den afløste. Ca. 3500kr/år med en selvrisiko på ca. 3K og fri km. 3800kr/år med glasskade. Skal man låne til bilen tæller det, i min bog, også med, at man pt kan låne til 0% i rente (DanskeBank).Tonny skrev: ↑12. maj 2021, 11:57Kan du ikke lige forklare den med ret bekostelig? Worst case er vel 2,20kr/kwh og 4km/kwh (250wh/km). Det er stadig 55 øre pr km eller ekvivalent med en dieselbil der kører 20km/l.BrianDS skrev: ↑12. maj 2021, 11:50Kan man lade hjemme og uden et meget stort kørselsbehov, og har man tilfældigvis solceller og ingen elopvarmning, imens man ikke er hjemme om dagen, så er el lige pludselig ret bekosteligt.
Forsikringer, grøn ejerafgift, afskrivning, renter - det hele spiller ind.
Ejerafgift er billigste sats.
Forsikring er markant dyrere, for mit vedkommende +50% kontra tidligere Porsche 911/Mercedes C180/Volvo V60 osv.
Afskrivning er spekulation indtil videre. Jeg har solgt 2 elbiler, begge med lille negativ afskrivning (solgt dyrere end købt). Jeg ved godt det var pga. timingen og efterspørgslen. Og ellers så jo dyrere indkøb desto større afskrivning
Service er, i mange tilfælde, også billigere (eller inklusiv ved Skoda/VW).
Senest rettet af GaSelle 12. maj 2021, 12:16, rettet i alt 1 gang.
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1738
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 693 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Spændende tolkninger på hvad man tror han sigerHansH skrev: ↑12. maj 2021, 11:16Jeg har set videoen .. og hørt kommentaren .. men ikke helt sikker på jeg fanger den..
Han snakker noget om "hour speed" og "this car has amazing speed" .. og så sammenligner han det med en Tesla årg 2016.
Hvad er det han snakker om, og hvad er hans pointe ?
(sorry for being EV-noob.. )
Han siger "average speed" altså den gns. hastighed over de 1000 km inkl. ladepauser (i klippet over de første ca. 850 km?)
Det giver fin mening at bruge gns. hastighed for totaltiden. Så får man et godt billede af, hvad man vil opleve ved længere ture og det viser netop summen af bilens effektivitet, batteristørrelse, ladehastighed etc.
Så efter min mening et rigtig godt billede af en elbils formåen på langture (og også mere generelt, hvor man ikke behøver forholde sig til ladekurver, max ladeeffekt etc.)
- mobworld
- Medlem
- Indlæg: 587
- Tilmeldt: 21. okt 2008, 22:02
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: DK
- Has thanked: 79 times
- Been thanked: 104 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Som f. eks : A-B-C ?
2022 BMW IX3 M Sport III
2019 VW California Ocean 150 TDI DSG
2017 VW Move Up
---------------------------------
2012 VW Passat Variant 170 TDI DSG 4Motion
2006 VW Passat Variant 170 TDI DSG
2001 VW Passat Variant 130 TDI, 1996 VW Polo 100 16v
2019 VW California Ocean 150 TDI DSG
2017 VW Move Up
---------------------------------
2012 VW Passat Variant 170 TDI DSG 4Motion
2006 VW Passat Variant 170 TDI DSG
2001 VW Passat Variant 130 TDI, 1996 VW Polo 100 16v
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Har lige hørt 10:20 et par gange igen .... og du har ret - han siger vist "average speed".Thor-thor skrev: ↑12. maj 2021, 12:15Spændende tolkninger på hvad man tror han siger
Han siger "average speed" altså den gns. hastighed over de 1000 km inkl. ladepauser (i klippet over de første ca. 850 km?)
Det giver fin mening at bruge gns. hastighed for totaltiden. Så får man et godt billede af, hvad man vil opleve ved længere ture og det viser netop summen af bilens effektivitet, batteristørrelse, ladehastighed etc.
Så efter min mening et rigtig godt billede af en elbils formåen på langture (og også mere generelt, hvor man ikke behøver forholde sig til ladekurver, max ladeeffekt etc.)
Jeg vil sige at hans engelske udtale ikke altid er Premium.. Men fair nok - jeg hørte forkert
Dvs iflg din forklaring, så er det altså på den parameter hvor Enyaq 80 klarer sig ca ligeværdigt med en TM3 LR (hvis man korrigerer for temp mm.)
Jvnf. dit eget indlæg her - viewtopic.php?p=1736967#p1736967
Hvis de to biler spiller lige op anno 2021, siger han så indirekte at Tesla ikke har udviklet sig siden 2016 ....
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6023
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1638 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Jeg har selv pendlet i længe, og diesel er gennemsnitligt omkring 50 øre/km, så el vil blive cirka samme pris, hvis så fremt man lader 100% hjemme, men en enkelt opladning om måneden ude kan gøre det regnskab går helt i stykker.Tonny skrev:Kan du ikke lige forklare den med ret bekostelig? Worst case er vel 2,20kr/kwh og 4km/kwh (250wh/km). Det er stadig 55 øre pr km eller ekvivalent med en dieselbil der kører 20km/l.BrianDS skrev: ↑12. maj 2021, 11:50Kan man lade hjemme og uden et meget stort kørselsbehov, og har man tilfældigvis solceller og ingen elopvarmning, imens man ikke er hjemme om dagen, så er el lige pludselig ret bekosteligt.
Forsikringer, grøn ejerafgift, afskrivning, renter - det hele spiller ind.
Ejerafgift er billigste sats.
Forsikring er markant dyrere, for mit vedkommende +50% kontra tidligere Porsche 911/Mercedes C180/Volvo V60 osv.
Afskrivning er spekulation indtil videre. Jeg har solgt 2 elbiler, begge med lille negativ afskrivning (solgt dyrere end købt). Jeg ved godt det var pga. timingen og efterspørgslen. Og ellers så jo dyrere indkøb desto større afskrivning
Altså er der ikke rigtig noget økonomisk incitament i opladningsdelen, det vil næsten gå lige op hvis man kan lade 100% hjemme.
Grøn ejerafgift, forsikring, og service regnet sammen kan det svinge begge veje alt efter hvilken elbil, grøn ejerafgift er dyrere på diesel, imens forsikring er dyrere på el, og service svinger - jeg er dog sluppet utroligt billigt igennem service de seneste 10 år - vi snakker omkring 10 øre/km
Nu kører jeg mindre, derfor er både dieselbil og elbil dyrere at køre i, men tæller jeg risiko, afskrivning og det at købe en ny bil med, så er alt bare dyrere, og med ønsket om (post Corona), at køre sydpå igen med familien, så er det en udfordring, men selvfølgelig også en undtagelse, og ikke det jeg skal købe bil til hverdagen efter.
Jeg forventer ikke at kunne købe en elbil og få mere for den end jeg har givet, og slet ikke hvis jeg beholder den i 3-5 år, så tror (eller håber?) jeg markedet har ændret sig til det bedre, og det kan give et stort slag for nuværende biler, uanset fremdriftsmiddel
Jeg har overvejet at skifte vores anden bil til el, det ville passe perfekt, men det er en Polo TSI, den koster praktisk talt ikke ret meget, forsikring 2.300 kr, grøn ejerafgift 660 kr og service omkring 1.000-2.000 kr alt efter om der er olie og tændrør med eller ikke. Nogle år sågar under 1.000 kr.
Begge biler er betalt, så der skal penge op af lommen ved eventuel udskiftning ligemeget hvad.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Jeg gætter på at Tonny's regnestykke med de 0,55/km var ladning ude i byen. Altså - worst case.BrianDS skrev: ↑12. maj 2021, 12:50Jeg har selv pendlet i længe, og diesel er gennemsnitligt omkring 50 øre/km, så el vil blive cirka samme pris, hvis så fremt man lader 100% hjemme, men en enkelt opladning om måneden ude kan gøre det regnskab går helt i stykker.
Altså er der ikke rigtig noget økonomisk incitament i opladningsdelen, det vil næsten gå lige op hvis man kan lade 100% hjemme.
Hvis jeg lader hjemme, så regner jeg med ca 1 kr/kWh efter refusion.
Hvis du bruger i snit 23 kWh / 100 km, så svarer det til 0,23kr/km. Altså det halve af dit dieselregnestykke.
Eller ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6023
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1638 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Desværre ikke - nul refusionHansH skrev:Jeg gætter på at Tonny's regnestykke med de 0,55/km var ladning ude i byen. Altså - worst case.BrianDS skrev: ↑12. maj 2021, 12:50Jeg har selv pendlet i længe, og diesel er gennemsnitligt omkring 50 øre/km, så el vil blive cirka samme pris, hvis så fremt man lader 100% hjemme, men en enkelt opladning om måneden ude kan gøre det regnskab går helt i stykker.
Altså er der ikke rigtig noget økonomisk incitament i opladningsdelen, det vil næsten gå lige op hvis man kan lade 100% hjemme.
Hvis jeg lader hjemme, så regner jeg med ca 1 kr/kWh efter refusion.
Hvis du bruger i snit 23 kWh / 100 km, så svarer det til 0,23kr/km. Altså det halve af dit dieselregnestykke.
Eller ?
Jeg har et par solcellepaneler på taget og et nyt byggeri med fjernvarme, så det vil være for dyrt at tage et abonnement fordi jeg ikke kører nok hver eneste måned, og det er kun Clever der giver refusion når man har solceller (så vidt jeg kan finde ud af)
Altså er hver kWh til fuld elpris, og dertil fuld pris for egen ladeboks.
Clever Go koster 3,5 kr/kWh ved normal og hurtig lader (50 kW), imens lynlader koster 5 kr/kWh
Her under Corona ville det ikke være det store problem, for der er kørsel meget begrænset til primært nærområdet, men når vi engang får lov til at være normale igen, så vil der være behov for opladning ude i byen med mellemrum, og ikke nødvendigvis ved en specifik udbyder.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Jeg kigger på Zapp Mobility.BrianDS skrev: ↑12. maj 2021, 13:03Desværre ikke - nul refusion
Jeg har et par solcellepaneler på taget og et nyt byggeri med fjernvarme, så det vil være for dyrt at tage et abonnement fordi jeg ikke kører nok hver eneste måned, og det er kun Clever der giver refusion når man har solceller (så vidt jeg kan finde ud af)
Altså er hver kWh til fuld elpris, og dertil fuld pris for egen ladeboks.
Abo = 75 kr/md, derefter refusion 1,10 kr/kWh.
Selvfølgelig etableringsomkostninger til egen ladeboks.
Jeg har hverken solceller eller jordvarme eller andet fancy i den retning
Vi kører ca 18.000 km/år i Octavia'en, og med det km-tal lander jeg med Zapp løsningen på totalt set 33.000 kr for 5 år. Heri er indregnet éngangsbeløb 13.000 til etablering af ladeløsning.
Service og rep i 5 år er indeholdt i prisen hvis man køber VW/Skoda.
Min forsikring er akkurat det samme for en Enyaq 80, som for vores Octavia.
Der er ingen ejerafgift.
Jeg vil gerne se et regnestykke, hvor man med 18.000 diesel-km/år i 5 år ender med en totalregning på 33.000 kr.
Hvad der så ikke tages højde for her, er den politiske ubekendt
Lur mig om de ikke begynder at skrue på kWh-prisen på et tidspunkt............
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 135
- Tilmeldt: 11. aug 2014, 15:55
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 27 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Jeg har bestilt en ID4, og venter spændt på at få den. Til mit forbrug er et Clever abonnement. for dyrt, så jeg har opsat min egen lader. Jeg har solceller og et ikke-elopvarmet hus, så det er også fuld pris for el.
Men jeg håber stadigvæk, at der ændres på afgiftsrefusion således, at det kommer alle elbilsejere til gode, eller ingen, for det giver jo ikke mening, at det kun er ikke-solcelleejer, som har en abonnementsaftale med Clever, Eon osv., som kan få afgiftsrefusion. På den måde tvinges mange jo til at købe et abonnement, som man måske slet ikke har lyst til at have eller brug for.
Så indtil videre tror jeg nok, at udgiften til el er den samme som hvis jeg havde en fossilbil, og hvad så. Måske kan jeg under de rette omstændigheder, hvis der ændres på refusionsreglerne, spare 2-3000 om året i udgiften til strøm, dvs. 250 kr. pr. måned, men det er jo ikke meget i det store regnskab.
Men jeg håber stadigvæk, at der ændres på afgiftsrefusion således, at det kommer alle elbilsejere til gode, eller ingen, for det giver jo ikke mening, at det kun er ikke-solcelleejer, som har en abonnementsaftale med Clever, Eon osv., som kan få afgiftsrefusion. På den måde tvinges mange jo til at købe et abonnement, som man måske slet ikke har lyst til at have eller brug for.
Så indtil videre tror jeg nok, at udgiften til el er den samme som hvis jeg havde en fossilbil, og hvad så. Måske kan jeg under de rette omstændigheder, hvis der ændres på refusionsreglerne, spare 2-3000 om året i udgiften til strøm, dvs. 250 kr. pr. måned, men det er jo ikke meget i det store regnskab.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6023
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1638 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Der er godt nok en ejerafgift på ENYAQ på 330 kr/halvår, det ændrer dog ikke rigtig på dine beregninger.HansH skrev:Jeg kigger på Zapp Mobility.BrianDS skrev: ↑12. maj 2021, 13:03Desværre ikke - nul refusion
Jeg har et par solcellepaneler på taget og et nyt byggeri med fjernvarme, så det vil være for dyrt at tage et abonnement fordi jeg ikke kører nok hver eneste måned, og det er kun Clever der giver refusion når man har solceller (så vidt jeg kan finde ud af)
Altså er hver kWh til fuld elpris, og dertil fuld pris for egen ladeboks.
Abo = 75 kr/md, derefter refusion 1,10 kr/kWh.
Selvfølgelig etableringsomkostninger til egen ladeboks.
Jeg har hverken solceller eller jordvarme eller andet fancy i den retning
Vi kører ca 18.000 km/år i Octavia'en, og med det km-tal lander jeg med Zapp løsningen på totalt set 33.000 kr for 5 år. Heri er indregnet éngangsbeløb 13.000 til etablering af ladeløsning.
Service og rep i 5 år er indeholdt i prisen hvis man køber VW/Skoda.
Min forsikring er akkurat det samme for en Enyaq 80, som for vores Octavia.
Der er ingen ejerafgift.
Jeg vil gerne se et regnestykke, hvor man med 18.000 diesel-km/år i 5 år ender med en totalregning på 33.000 kr.
Hvad der så ikke tages højde for her, er den politiske ubekendt
Lur mig om de ikke begynder at skrue på kWh-prisen på et tidspunkt............
Med 18.000 km/år kan du også holde dig indenfor de i købsprisen inkluderede 100.000 km/5 år service.
Med præcis samme forsikringspræmie/betingelser, og lavere grøn ejerafgift, og refusion er der ikke så meget at betænke sig på i forhold til driftøkonomi.
Du skal dog medregne prisen og afskrivninger, om bilen koster 400.000 kr eller 300.000 kr og mister 50-60% på fem år er ikke ligegyldigt.
Jeg ville nok heller ikke tage en diesel til det formål, jeg har kun diesel fordi jeg plejede at pendle.
Jeg kan dog ikke helt få dit regnestykke til at gå op, vil du hjælpe med at opklare det?
13.000 kr i oprettelse
4.500 kr i abonnement (75 kr/md)
Det er 17.500 kr.
Der kommer 3.300 kr i grøn ejerafgift, men det er i små tings afdelingen i forhold til det store billede.
Du kører 18.000 km/år = 90.000 km, et forsigtigt gennemsnit med pæn kørsel sommer og vinter, så er vi på 4 km/kWh, det giver 22.500 kWh over fem år, og koster det for nemhedens skyld 2,10 kr/kWh, og refusion på 1,10 kr/kWh, så er det 22.500 kr.
Oveni etablering og abonnement bliver det 40.000 kr, og med grøn ejerafgift er vi på 43.300 kr - såfremt du lader 100% hjemme, og refusionsaftalen fortsætter?!
Ryger refusionen og uden abonnement er det cirka 20.000 kr dyrere.
En dieselbil der kører 20 km/l og koster 4.000 kr helårlig i grøn ejerafgift vil koste omkring 60.000 kr i brændstof og grøn ejerafgift, så forskellen vil ligge primært i service og afskrivning, hvis ikke man får refusion og forsikring er den samme - eller tager jeg fejl?
(Jeg har kigget på 90.000 km i en dieselbil, der i gennemsnit målt på stander er under 20 km/l, pga. ture på motorvej og småture, men det har kostet cirka 40.000 kr i brændstof - AdBlue er en forsvindende lille post i det regnskab...
Jeg har solceller af hensyn til miljø og klima, i et svagt øjeblik lød det som en god ide, men lige nu vil det i dit tilfælde koste 20.000 kr ekstra over fem år at have solceller, fremfor ikke at have solceller (dit kørselsbehov er ikke så langt fra mit efter jeg har fået nyt job), men Clever abonnementet vil alligevel være lidt dyrere end egen lader, medmindre man jævnligt lader ude på abonnementet. Og med refusion på egen lader er Clever meget dyrere.
Idet du kan få refusion, og hvis du kan lade hjemme størstedelen af tiden, så er der en økonomisk gevinst i elbilens drift både på el og service. Uden refusion og ladning både ude og hjemme for de samme kilometer, så bliver det mere en gråzone
Ret mig hvis jeg tager fejl her?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 290
- Tilmeldt: 9. apr 2017, 15:45
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 159 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Tror der er vind i sejlene ved Clever/Elcon. Installationsdato for lader herhjemme er 6/6. Det er lidt længere end jeg troede. Godt der kun er 1,4 km til nærmeste clever lader, som endda står ved Føtex, som vi handler i flere gange om ugen. Så det gør nu ikke så meget.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Jeg har benyttet elbiil.dk ...... det er sådan en slags samlino for ladeløsninger.
Og det beror selvfølgelig på nogle forudsætninger Nogen har jeg fordret den med, og andre har jeg bare valgt hvad den foreslog.
Efter din udregning gik jeg dem lige igennem, og bilens forbrug stod for optimistisk.
Den forslog et gennemsnit på godt 18 kWh/100 km. Det tror jeg er for lavt, så det satte jeg op til godt 22, hvilket jeg godt tror vi vil kunne holde (vi har ikke meget motorvejskørsel).
Dernæst elprisen.
Den regner med 2,00 kr/kWh, dvs efter refusion = netto 0,90 kr at betale for Hansi. Jeg ved ikke om 2kr/kWh er for lidt.. ?
90.000 km med et forbrug på 22kWh/100 km = 17.820
Installation af ladeboks ......................... = 13.000
Abo 60 mdr * 75 kr ............................... = 4.500
I alt for 60 mdr ................................... = 35.320
Det er klart at refusionen er en afgørende præmis. Når Folketinget begynder at blande sig, kan det næsten kun gå den forkerte vej.
Men ... sådan er det jo altid med politik. Vi aner aldrig hvordan det ser ud om 1 år eller 2 ...
Det kan jo også være de beslutter sig for, at nu skal dieselbilerne for alvor have med den tykke ende af køllen, for at "guide" folk over på el ...
Det er umuligt at indkalkulere den politiske faktor.
Sætter du forbruget til 25kWh/100km som du foreslog, er det 2.430 kr oveni ... over 5 år. Altså 37.750 totalt.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6023
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1638 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Så tror jeg vi er enige (husk den grønne ejerafgift, selvom den er ubetydelig lille)HansH skrev:Jeg har benyttet elbiil.dk ...... det er sådan en slags samlino for ladeløsninger.
Og det beror selvfølgelig på nogle forudsætninger Nogen har jeg fordret den med, og andre har jeg bare valgt hvad den foreslog.
Efter din udregning gik jeg dem lige igennem, og bilens forbrug stod for optimistisk.
Den forslog et gennemsnit på godt 18 kWh/100 km. Det tror jeg er for lavt, så det satte jeg top til godt 22, hvilket jeg godt tror vi vil kunne holde (vi har ikke meget motorvejskørsel).
Dernæst elprisen.
Den regner med 2,00 kr/kWh, dvs efter refusion = netto 0,90 kr at betale for Hansi. Jeg ved ikke om 2kr/kWh er for lidt ?
90.000 km med et forbrug på 22kWh/100 km = 17.820
Installation af ladeboks ......................... = 13.000
Abo 60 mdr * 75 kr ............................... = 4.500
I alt for 60 mdr ................................... = 35.320
Det er klart at refusionen er en afgørende præmis. Når Folketinget begynder at blande sig, kan det næsten kun gå den forkerte vej.
Men ... sådan er det jo altid med politik. Vi aner aldrig hvordan det ser ud om 1 år eller 2 ...
Det kan jo også være de beslutter sig for, at nu skal dieselbilerne for alvor have med den tykke ende af køllen, for at "guide" folk over på el ...
Det er umuligt at indkalkulere den politiske faktor.
Sætter du forbruget til 25kWh/100km som du foreslog, er det 3000 kr oveni ... over 5 år. Altså 38.300 totalt.
Diesel har allerede fået prygl, i min forståelse også mere end fortjent især sat op imod benzin og HEV - men det er politik, og især med en rød regering ved vi at alt bliver dyrere - også elbilerne der også stiger allerede fra næste år (ændret batterifradrag) ...
Så det eneste sikre med en rød regering med flertal baseret på røde stemmer er at det nok skal blive dyrere
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- Avantismo
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1812
- Tilmeldt: 13. feb 2010, 16:44
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Samsø eller Amager
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 231 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Audi GT Coupe.
Ja tak.
Har bare ikke råd.
Ja tak.
Har bare ikke råd.
Mvh Kim
Folk forveksler mig ofte med en voksen på grund af min alder
Verstappen fanboy
Audi TT 1,8T 8n - Das Originale
Folk forveksler mig ofte med en voksen på grund af min alder
Verstappen fanboy
Audi TT 1,8T 8n - Das Originale
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Yes - den skal selvfølgelig med i beregningen af mine samlede driftsudgifter.
Men i forhold til besparelsen holdt op mod fossibil, så bliver differencen jo bare endnu større hvis du også tager ejerafgift med.
Enyaq : 2 * 330
min diesel-Passat : 2 * 3080 ......
min benzin-Octavia : 2 * 1260
... og den kan vi bare lade ståSå det eneste sikre med en rød regering med flertal baseret på røde stemmer er at det nok skal blive dyrere
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6023
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1638 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
På ingen måde uenigHansH skrev:Yes - den skal selvfølgelig med i beregningen af mine samlede driftsudgifter.
Men i forhold til besparelsen holdt op mod fossibil, så bliver differencen jo bare endnu større hvis du også tager ejerafgift med.
Enyaq : 2 * 330
min diesel-Passat : 2 * 3080 ......
min benzin-Octavia : 2 * 1260
... og den kan vi bare lade ståSå det eneste sikre med en rød regering med flertal baseret på røde stemmer er at det nok skal blive dyrere
Men hold nu op de solceller er verdens dårligste forretning - grundet politisk makværk
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 298
- Tilmeldt: 24. okt 2019, 21:19
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 169 times
- Been thanked: 80 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
EQS ser teknologisk virkelig spændende ud med op til 770km rækkevidde. Det burde give 500km selv med høj cruise fart eller kulde. Så begynder det at se fornuftigt ud.
Desværre endte det endelige design meget langt fra konceptet:
Og ikke til den gode side, hvis du spørger mig
Nuværende bil: 2016 Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Nu skal vi ikke afspore tråden .... for jeg har på fornemmelsen at nogen herinde kunne sige "Oh! Don't get me started on that!.."
Min nabo, min bror og min svoger er i hvert fald også jævnt utilfredse.
Det er jo et glimrende eksempel på hvor stor en ubekendt den politiske faktor er.
- These users thanked the author HansH for the post (total 2):
- BrianDS • donfetaful
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6023
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1638 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Elbilerne er sandsynligvis næste punkt som kan være for godt til at være sandt - alt andet lige er der jo planlagt afgift stigninger i vildskabHansH skrev:Nu skal vi ikke afspore tråden .... for jeg har på fornemmelsen at nogen herinde kunne sige "Oh! Don't get me started on that!.."
Min nabo, min bror og min svoger er i hvert fald også jævnt utilfredse.
Det er jo et glimrende eksempel på hvor stor en ubekendt den politiske faktor er.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 298
- Tilmeldt: 24. okt 2019, 21:19
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 169 times
- Been thanked: 80 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Jeg tænker ikke det er et urealistisk scenarie. Jeg gider i hvert fald ikke selv stoppe for så kort en tur som 300km på motorvej. De ca. 2,5 time kan jeg godt holde mig - og skulle jeg endelig tisse, tager det ca. 2 min. Så køber jeg gerne at man lader derovre inden man kører hjem.Tonny skrev: ↑12. maj 2021, 10:05Altså KBH-Århus og retur med 130km/t og uden pauser på de 2x300km? Ja der er jeg skakmat. Er det et realistisk scenarie, altså et du praktiserer selv? Den kan kun klares hvis der skal holdes måske en tissepause den ene vej (15min), og en spisepause den anden vej (25min). For mig ville det også være mere realistisk end at køre de 2x300km uden pausenbryde skrev: ↑12. maj 2021, 10:00Jamen, jeg skal da give et forsøg. For en som bor i København, ofte har møder i det jyske, kører over Fyn. Ud og hjem skal ske hurtigst muligt uden stop, dvs. 300 km under hensyntagen til hastighedsgrænserne ved holde sig omkring 130 - 140 km/t ish. Kan oftest ikke lade ved destinationerne.
Stik mig en elbil der kan det i alt slags vejr og vind forhold.
Men 300km som absolut minimum ved 130-140 vil være et ultimativt krav, før jeg hopper i ren el. Det er også derfor der er valgt hybrid i denne omgang. Så må vi se om 2-3 år når jeg skal skifte igen. Der er jeg helt sikker på at 500km under lignende forhold ikke er et problem samt at ladeinfrastrukturen spiller.
- These users thanked the author chrstn_olsen for the post (total 2):
- BrianDS • Morten Hedensted
Nuværende bil: 2016 Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10871
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1900 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Hans, med det du har sat bilens forbrug til går du virkeligt med livrem og seler. Så højt et snitforbrug får du dæleme ikke i praksis
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 193
- Tilmeldt: 7. mar 2021, 10:18
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 125 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Ioniq 5 imponerer på ladehastigheden kontra Tesla M3:
https://insideevs.com/news/506759/tesla ... -charging/The comparison with the Hyundai Ioniq 5 reveals that there is no match for the South Korean car either in terms of the average charging power and the range replenishing speed in 20-80% SOC window. If the Ioniq 5 charges quicker than Model 3, the range replenishing speed will be better also compared to one of its main competitors, the Model Y.
Finally, we must remember that the Tesla charging results were achieved at a V3 Tesla Supercharger (250 kW). Not all Tesla Superchargers are V3. In Europe, Tesla Model 3/Model Y can use also CCS2 fast chargers, but the charging output (despite power of up to 350 kW) might not be as high as on the V3 Superchargers.
- Avantismo
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1812
- Tilmeldt: 13. feb 2010, 16:44
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Samsø eller Amager
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 231 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Gammel info. Fra 2018
Elbilerne skal have batterier fra Kina
Ikke den grønneste ting i verden.
https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/b ... atterier-i
Elbilerne skal have batterier fra Kina
Ikke den grønneste ting i verden.
https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/b ... atterier-i
Mvh Kim
Folk forveksler mig ofte med en voksen på grund af min alder
Verstappen fanboy
Audi TT 1,8T 8n - Das Originale
Folk forveksler mig ofte med en voksen på grund af min alder
Verstappen fanboy
Audi TT 1,8T 8n - Das Originale
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6023
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1638 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Det er jo en stor tung bil, tager du både sommer og vinterkørsel, og eventuel motorvej, samt små ture med, så koster det på økonomien - uanset brændstof.GaSelle skrev:Hans, med det du har sat bilens forbrug til går du virkeligt med livrem og seler. Så højt et snitforbrug får du dæleme ikke i praksis
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Altså 22 ?
Jeg forsøgte ikke at male billedet unødigt lyserødt, i min opstilling. Det skal jo helst være lidt troværdigt.
Men kun fint hvis det endda kunne ligge en smule lavere
Jeg var på spritmonitor for at se om de havde data på elbiler.. og det har de.
Men selvf slet ikke samme datavolumen som vi kender fra fossilbiler.
Og så har jeg altid lidt i baghovedet .... at i Tyskland kører de måske lidt mere motorvej, og lidt højere hastighed end os. Hvilket betyder ekstra meget for en elbil...
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1738
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 693 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Tjooo.HansH skrev: ↑12. maj 2021, 12:32Har lige hørt 10:20 et par gange igen .... og du har ret - han siger vist "average speed".Thor-thor skrev: ↑12. maj 2021, 12:15Spændende tolkninger på hvad man tror han siger
Han siger "average speed" altså den gns. hastighed over de 1000 km inkl. ladepauser (i klippet over de første ca. 850 km?)
Det giver fin mening at bruge gns. hastighed for totaltiden. Så får man et godt billede af, hvad man vil opleve ved længere ture og det viser netop summen af bilens effektivitet, batteristørrelse, ladehastighed etc.
Så efter min mening et rigtig godt billede af en elbils formåen på langture (og også mere generelt, hvor man ikke behøver forholde sig til ladekurver, max ladeeffekt etc.)
Jeg vil sige at hans engelske udtale ikke altid er Premium.. Men fair nok - jeg hørte forkert
Dvs iflg din forklaring, så er det altså på den parameter hvor Enyaq 80 klarer sig ca ligeværdigt med en TM3 LR (hvis man korrigerer for temp mm.)
Jvnf. dit eget indlæg her - viewtopic.php?p=1736967#p1736967
Hvis de to biler spiller lige op anno 2021, siger han så indirekte at Tesla ikke har udviklet sig siden 2016 ....
Skal man være pernitten klarer Enyaq sig faktisk ringere end TM3. Temp/dårligt føre flytter en hel del. Derudover var der noget med trafik/ladeproblem på TM3 testen. Jeg ville gætte på at en TM3 LR, med samme (god) temp/føre, ville lægge sig i feltet af TM3P, meget tæt omkring 10 timer.
Men jo overordnet set er det tæt på at være lige, næppe de sidste 15-20 min pr. 1000 km, der vælter noget
Skal man så være lidt mere nørdet, så bruger TB i de videoer ladere på max 150 kWh, hvilket betyder at TM3 ikke kan udnytte at den kan modtage op til 250 kW (i et snævert spænd med lav SoC). Så på de kraftigste lynladere vil TM3 have en fordel (som ikke fremgår i testen).
Mht. udvikling er sammenhængen nok at Tesla satte en temmelig høj barre for nogle år siden med Model S. Barren er nu hævet/videreudviklet med højere ladehastighed i M3 (som lader hurtigere end den nuværende S). Umiddelbart er der ikke ret mange der er i nærheden af en TM3 i ladehastighed og tilføjet rækkevidde/pr tid. Men det er nogen gange lidt teoretisk, hvor det bliver skæve sammenligninger, eks. kun ved lav SoC 0-60%, men vil flertallet lade på den måde? Næppe, de ville nok acceptere (måske ikke vide) at det faktisk tidsmæssigt kunne betale sig at lade en ekstra gang .
Så Tesla har udviklet sig, men deres forspring er jo klart formindsket (før var de i en liga helt for sig selv). Indtil for relativ nyligt var der ikke noget der nærmede sig deres ydelse/rækkevidde etc. og det er der jo ved at komme nu.
Senest rettet af Thor-thor 12. maj 2021, 16:45, rettet i alt 1 gang.
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1738
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 693 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Mener nærmere at du har rundet af i den negative retning flere steder (men man skal jo også passe på).
Har lige checket med ABRP og en tur med mest landevej/lidt motorvej og en rute med primært motorvej/lidt landevej og temp på 5 grader. Der scorer en Enyaq ca. 18 og 22 kWh/100km og den vil være endnu mere økonomisk i bykørsel. Så 22 burde overhovedet ikke være optimistisk, tværtimod.
Derudover er en elpris på omkring/lidt under 2kr ikke urealistisk (i DK Vest), hvis man evt. gider bruge et par øjeblikke på at checke/skifte selskab. Så efter refusion burde man kunne komme i nærheden af 80 øre/kWh.
Samtidig er den grønne afgift endnu et sted der flytter regnestykket i retning af en Ellert.
Endelig kan man i mange tilfælde få billigere installation, men det er naturligvis individuelt.
Senest rettet af Thor-thor 12. maj 2021, 16:47, rettet i alt 2 gange.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10871
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1900 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Ja. Med lidt omtanke er forbruget lavere - det kræver ikke ret megetHansH skrev: ↑12. maj 2021, 15:40Altså 22 ?
Jeg forsøgte ikke at male billedet unødigt lyserødt, i min opstilling. Det skal jo helst være lidt troværdigt.
Men kun fint hvis det endda kunne ligge en smule lavere
Jeg var på spritmonitor for at se om de havde data på elbiler.. og det har de.
Men selvf slet ikke samme datavolumen som vi kender fra fossilbiler.
Og så har jeg altid lidt i baghovedet .... at i Tyskland kører de måske lidt mere motorvej, og lidt højere hastighed end os. Hvilket betyder ekstra meget for en elbil...