Kunne DU finde på at købe en Elbil

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Låst

Jeg kunne godt tænke mig en Elbil...Hvis man.

Overvejer elbil som bil nr. 2
76
18%
kunne lade 80% Ca.260-300 km. op på 45 min
43
10%
Kunne købe dem uden nogen form for afgift.
64
15%
Har allerede en elbil og det spiller.
35
8%
Nej Tak.
70
16%
Ja tak. Køber en snart.
63
15%
Kunne lade bilen op flere steder. Altså flere ladestandere
46
11%
Venter til VAG. Kommer med de nye I.D. Modeller.
34
8%
 
Afgivne stemmer: 431

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af fjeppe » 9. sep 2020, 17:16

Men hvorfor betale for en kapacitet man bruger 2-3 gange årligt?

Når vores rækkevidde ikke rækker, og opladning øger rejsetiden betydeligt, så lejer vi en bil der passer til formålet, særligt fordi disse langture ofte kræver mere plads, så kan vi slå 2 fluer med et smæk og spare nogen km på vores egen, samt vi får prøvet lidt andet end det vi er vant til.

Regnestykket ser stadig fint ud.
These users thanked the author fjeppe for the post:
Brian Scharling

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1736
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 9. sep 2020, 20:10

Dakota skrev:
9. sep 2020, 17:01
Thor-thor skrev:
9. sep 2020, 16:58
Når din frue inviterer på weekendkursus i intersektionalisme og "Wokeness" i KBH (glæd dig ;) ), så er det nødvendigt at nedsætte farten for at komme derover uden opladning på vejen
BUSTED! En ægte frelst venstrefløjser ville tage toget. Du er slet ikke så rød, som du påstår ;)
Kan heller ikke mindes at være blevet beskyldt for at være med i rød stue ;)
Men nu var det jo også Realtors "Wokeness" der skulle arbejdes på, så han kunne købe aflad for Etron' :D

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Realtor » 9. sep 2020, 22:09

hvad - jeg er helt tabt. :lol:

Skulle jeg til kbh, så ville jeg formentlig kører fra Aalborg til fredercia hvor der er lynlader og lade der i en halv times tid, forsætte til sjælland og ramme en mere hvor jeg lader i en halv times tid, også er jeg fremme. Jeg ville formentlig kører 130ish hele vejen, da. bilens rækkevidde er fint med ladernes placering. Havde bilen. nu 100km længere rækkevidde, ja så ville jeg nok lade samme steder, da man jo lidt kører efter UFC ladere pga. hastigheden.

Da jeg var i Hamborg i sommers, var det først Fredercia, og dernæst Ionity i Neumunster. Virkede super fint begge steder.

Jeg kan ikke se den store udfordring eller mener det er en rækkevidde egnet til bil nr 2, men jeg er nok også kun på længere ture engang hver 2-3 måned. Til gengæld glæder jeg mig over de ture ikke koster ekstra i brændstof, da laderene - ihvertfald hos clever - er ink. i mit abonnement.
These users thanked the author Realtor for the post:
ij6210
2020 Audi E-tron 55

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 12. sep 2020, 14:33

Så den her på Facebook. Er der nogen, der har resten af artiklen?
Vedhæftede filer
6969B6CD-1374-440F-ADE6-871B38183DE0.jpeg
6969B6CD-1374-440F-ADE6-871B38183DE0.jpeg (140.11 KiB) Vist 933 gange

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Kevinff » 12. sep 2020, 14:52

GaSelle skrev:Så den her på Facebook. Er der nogen, der har resten af artiklen?
Uden at have tænkt nærmere over det så er jeg overrasket over at elbilen er dyrere og endda så meget dyrere


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author Kevinff for the post:
DanielB12

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 855
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af mortenmol » 12. sep 2020, 14:58

Når man vælger at lade de dyreste steder og starter med et halv batteri mod en benzin der starter på en fuld tank.
Man kan lade til 1/3 indenfor 10 km på motorvejen af de fleste af de stops de har valgt.
Derudover i en Tesla lader man på deres netværk til meget lavere pris


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4439 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 12. sep 2020, 15:59

:twisted:
mortenmol skrev:
12. sep 2020, 14:58
Når man vælger at lade de dyreste steder og starter med et halv batteri mod en benzin der starter på en fuld tank.
Man kan lade til 1/3 indenfor 10 km på motorvejen af de fleste af de stops de har valgt.
Derudover i en Tesla lader man på deres netværk til meget lavere pris


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er jo det samme som med benzintanken, men er vel ikke relevant når man tager på ferie.. og slet ikke med en elbil hvis det tager 10 min at køre fra motorvejen, 20 min at lade og 10 min at komme på motorvej igen. Så mister man godt nok ekstra tid. Plus at hurtigladere jo sjældent befinder sig væk fra motorvejen.

Jeg forstår nu ikke helt prisen på feks ionity. Det er da en flatrate på ~10 euro uanset forbrug.
Edit: nå det er Old news - de tager penge pr forbrug nu..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

nbryde
Nyt medlem
Indlæg: 395
Tilmeldt: 17. nov 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 100 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af nbryde » 12. sep 2020, 16:09

Men det er da stadigvæk voldsomt mange pauser og en del længere tid at skulle have med i planlægningen.

Sendt fra min EML-L29 med Tapatalk

These users thanked the author nbryde for the post:
DanielB12

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 12. sep 2020, 17:46

mortenmol skrev:
12. sep 2020, 14:58
Når man vælger at lade de dyreste steder og starter med et halv batteri mod en benzin der starter på en fuld tank.
Man kan lade til 1/3 indenfor 10 km på motorvejen af de fleste af de stops de har valgt.
Derudover i en Tesla lader man på deres netværk til meget lavere pris


Sent from my iPhone using Tapatalk
Motorvejen er vel også dyrest for ‘dinosaurbilen’?

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1736
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 12. sep 2020, 18:28

Der er vel en par pointer i den forbindelse.

IPace er ikke ligefrem kendt som den bil der kører længst på en opladning. Den har generelt højt forbrug og ved motorvejshastighed kører den ikke meget over 200 km på en opladning
Samtidig kan man jo lade langt billigere, hvis man eks. skaffer sig en Eins ladebrik, så vidt jeg husker til 0,4-0,5 Euro/kWh (undtagen ved Ionity som vist er 0,8)

Hvis man eks. prøver at lave en plan for Audi Q4 er det "kun" 7-8 opladninger på turen...

nbryde
Nyt medlem
Indlæg: 395
Tilmeldt: 17. nov 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 100 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af nbryde » 12. sep 2020, 18:35

Men 7-8 opladninger af hvad 30-40min pr gang samt man lige skal sikre at der er ladere nok, de virker osv.
Det lyder pænt besværgeligt og ikke specielt optimalt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1736
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 12. sep 2020, 18:42

nbryde skrev:
12. sep 2020, 18:35
Men 7-8 opladninger af hvad 30-40min pr gang samt man lige skal sikre at der er ladere nok, de virker osv.
Det lyder pænt besværgeligt og ikke specielt optimalt.
Tja,det er vel en smagssag.
Personligt vil jeg hellere flyve uanset (det kommer man vel til igen, på et tidspunkt) gider ikke hele dage i bilen.
Til alm. langture til eks. Hamborg/Berlin synes jeg ikke at kørsel i en elbil med god rækkevidde/hurtigladning er et problem. Hamborg er én opladning og Berlin to. Det er helt fint i min bog

yBFoxb8N6P
Nyt medlem
Indlæg: 188
Tilmeldt: 16. okt 2016, 07:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 16 times
Been thanked: 37 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af yBFoxb8N6P » 12. sep 2020, 18:43

De har taget den mest uøkonomiske elbil og ladet den de dyreste steder de kunne finde.

Jeg har kørt til Norditalien på 5 ladestop i en mere økonomisk elbil der kan lade hurtigt. Kan ikke huske priserne men mener det var omkring 600-700kr hver vej.
Elbilsejer

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af GaSelle » 12. sep 2020, 19:37

Nu er en XC60 B5 jo heller ikke ligefrem nogen Lupo 3L...

Jeg tror ikke der specifikt er valgt dyreste eller billigste option, de har vel bare holdt ind, når ‘tanken’ var tom.

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 855
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af mortenmol » 12. sep 2020, 22:09

DanielB12 skrev::twisted:
mortenmol skrev:
12. sep 2020, 14:58
Når man vælger at lade de dyreste steder og starter med et halv batteri mod en benzin der starter på en fuld tank.
Man kan lade til 1/3 indenfor 10 km på motorvejen af de fleste af de stops de har valgt.
Derudover i en Tesla lader man på deres netværk til meget lavere pris


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er jo det samme som med benzintanken, men er vel ikke relevant når man tager på ferie.. og slet ikke med en elbil hvis det tager 10 min at køre fra motorvejen, 20 min at lade og 10 min at komme på motorvej igen. Så mister man godt nok ekstra tid. Plus at hurtigladere jo sjældent befinder sig væk fra motorvejen.

Jeg forstår nu ikke helt prisen på feks ionity. Det er da en flatrate på ~10 euro uanset forbrug.
Edit: nå det er Old news - de tager penge pr forbrug nu..
Brug abrp og kør to km længere på samme strækning så kan man lade til langt under det halve.
Som der bliver skrevet længere nede, få et kort fra eins e-mobil, jeg lader til 0,32€ pr kw hos fx Clever og 0,85€ hos IONITY i DK.

I Sverige hos Virta 44 kw type 2 lader for 0,45€ og CCS for 0,55€.

iPace er håbløst uøkonomisk


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4439 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 13. sep 2020, 00:26

At iPace er uøkonomisk er en, undskyld mig, latterlig undskyldning. Det er en bil der er meget lig i komfort, prestige, størrelse etc som volvoen... Erling har lagt div data frem som jo fortæller at alle el-bilerne i den klasse er uøkonomiske.

Jeg ville, som Casper, gerne se hele artiklen og læse mere om hvorfor der ikke er taget de valg, som du nævner som oplagte, og hvorfor man ikke har gjort sig mere i forberedelse.

Jeg er på ingen måde elbils-nejsiger eller benzin-fanatiker. Jeg synes faktisk det er rigtig øv at der laves artikler som denne, hvis formålet er at tilsmudse elbilen. Men det er super vigtigt og relevant, at man kan gennemskue konsekvenserne ved valget af elbil. Og det hjælper sådanne tests på, hvis de vel og mærke laves upartisk.

Men nu har min kollega så lige taget turen fra Brøndby, over Køge til Århus i en ID.3 1st og ifht hans Passat (med 272 hk og en ganske tung fod), så tog samme tur i id.3’eren (en tur han har taget jævnligt) altså 1,75 time ekstra. Han har ikke behov for De der lange tisse- og tænkepauser som andre herinde har, og så er 1,75 times satme lang tid ekstra. De 1,75 time er både pga opladning og at “være tvunget til” at køre maks. 120 og ikke hhv 140 og 150.. det er hverdagskørsel for ham, og i det perspektiv er elbilen en ekstra udgift, i form af tid. Sådanne hverdagshistorier savner jeg.
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 4):
TargetKorreborgMorten Hedenstedij6210
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 2001
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af superbeszzz » 13. sep 2020, 06:18

DanielB12 skrev:
13. sep 2020, 00:26
At iPace er uøkonomisk er en, undskyld mig, latterlig undskyldning. Det er en bil der er meget lig i komfort, prestige, størrelse etc som volvoen... Erling har lagt div data frem som jo fortæller at alle el-bilerne i den klasse er uøkonomiske.

Jeg ville, som Casper, gerne se hele artiklen og læse mere om hvorfor der ikke er taget de valg, som du nævner som oplagte, og hvorfor man ikke har gjort sig mere i forberedelse.

Jeg er på ingen måde elbils-nejsiger eller benzin-fanatiker. Jeg synes faktisk det er rigtig øv at der laves artikler som denne, hvis formålet er at tilsmudse elbilen. Men det er super vigtigt og relevant, at man kan gennemskue konsekvenserne ved valget af elbil. Og det hjælper sådanne tests på, hvis de vel og mærke laves upartisk.

Men nu har min kollega så lige taget turen fra Brøndby, over Køge til Århus i en ID.3 1st og ifht hans Passat (med 272 hk og en ganske tung fod), så tog samme tur i id.3’eren (en tur han har taget jævnligt) altså 1,75 time ekstra. Han har ikke behov for De der lange tisse- og tænkepauser som andre herinde har, og så er 1,75 times satme lang tid ekstra. De 1,75 time er både pga opladning og at “være tvunget til” at køre maks. 120 og ikke hhv 140 og 150.. det er hverdagskørsel for ham, og i det perspektiv er elbilen en ekstra udgift, i form af tid. Sådanne hverdagshistorier savner jeg.
Interessant.

Over tid kan din makker jo glæde sig over, at han vil få færre bøder for at bryde loven. Måske endda, vil han ikke være i risiko for at miste sit kørekort. Skulle han miste sit kørekort, vil regnestykket på sparet tid nok alligevel falde ud til el-bilens fordel ;).
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4439 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af DanielB12 » 13. sep 2020, 07:25

superbeszzz skrev:
13. sep 2020, 06:18

Interessant.

Over tid kan din makker jo glæde sig over, at han vil få færre bøder for at bryde loven. Måske endda, vil han ikke være i risiko for at miste sit kørekort. Skulle han miste sit kørekort, vil regnestykket på sparet tid nok alligevel falde ud til el-bilens fordel ;).
Tosset argument, der ikke rigtig er relevant for diskussionen af om man skal vælge en el-bil.

Jeg kører ikke lige så hurtigt som han gør.. han kører dog jf ham selv, altid under klip-grænsen og har, igen jf ham selv, aldrig fået en fartbøde pga de hastigheder selvom han kører en 40k om året - men til gengæld en hvor han kørte 61 i en 50 zone. Og der vil jer næsten mene at en elbil er markant “farligere” at køre i pga den manglende motorstøj og den mere lineære accelleration gør det sværere at vurdere hvor hurtigt du kører, når dæk- og vindstøj ikke er overdøvende. Så hov, det blev sgu til et godt argument alligevel 🤔

Men som skrevet, så er min fod ikke så tung, så tidsforskellen for mig ville måske være mindre. Men stadigvæk større end jeg syntes er retfærdigt. Har man et møde i Århus så mister du næsten en hel arbejdsdag i spildtid. Det er vel næsten en samfundsøkonomisk faktor der på en eller anden vis spiller ind. Selvom det måske er sat lidt på spidsen, så synes jeg det er relevant, da samme kollega oftest kører fra Stevns til Mommark v Sønderborg om morgenen og hjem om aftenen. Hvis det tager 1-1,5 time ekstra Pga ladetid og hastighedsbegrænsning, så vil det enten være noget man nedprioritere eller så vil man se det som (rimelig ineffektiv) arbejdstid, som så vil gøre at man dagen efter vil arbejde 2-3 timer mindre, da man jo har haft “overarbejde” dagen før.

Det koster da nogle penge i samfundet og måske for den enkelte, enten direkte omsat til kroner eller som mistet tid med familien.

Det er selvfølgelig sat på spidsen en anelse, men jeg synes det er en relevant snak, som jeg ikke rigtig ser nogen debat om blandt politikere eller kommissioner.
These users thanked the author DanielB12 for the post:
Morten Hedensted
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1626
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 143 times
Been thanked: 201 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af peter w » 13. sep 2020, 08:25

Det er klart du ikke hører fra politikere om det. De går naturligvis ud fra, at bilister overholder færdselsloven ... Naturligvis.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Korreborg » 13. sep 2020, 08:35

Jamen så kører man måske til Aalborg i stedet for Aarhus, så er vi tilbage ved udgangspunktet.

Jeg har leget lidt med ABRP, med forskellige biler og vejr situationer. Og hvis man skriver lidt regn og 10grader, skal op i en ret stor batteripakke for at kunne køre Viborg - Fredericia - Karup - Viborg

Det er altså ikke en ret lang tur i min verden.
These users thanked the author Korreborg for the post:
Morten Hedensted
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

yBFoxb8N6P
Nyt medlem
Indlæg: 188
Tilmeldt: 16. okt 2016, 07:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 16 times
Been thanked: 37 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af yBFoxb8N6P » 13. sep 2020, 08:52

Hvis man skal pendle så langt regelmæssigt så har man behov for at kunne lade ved arbejdspladsen før elbil giver mening.

Min elbil har behov for 5min opladning på en tur fra Brøndby - Århus hvor man kører 10% over hastighedsgrænserne på en efterårsdag med våde veje. Hvis man så kan lade på arbejdspladsen er det IMHO acceptabelt, da man så kan køre hjem igen med blot 5min stop.

Det giver ikke mening at købe en ID3 med lille batteri eller en e-up hvis man ofte skal køre sådanne ture.
Elbilsejer

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Dakota » 13. sep 2020, 10:48

Korreborg skrev:
13. sep 2020, 08:35
Jamen så kører man måske til Aalborg i stedet for Aarhus, så er vi tilbage ved udgangspunktet.

Jeg har leget lidt med ABRP, med forskellige biler og vejr situationer. Og hvis man skriver lidt regn og 10grader, skal op i en ret stor batteripakke for at kunne køre Viborg - Fredericia - Karup - Viborg

Det er altså ikke en ret lang tur i min verden.
Så du kører 230 km om dagen - hver dag? Og der er ingen mulighed for at lade op i Karup eller Fredericia? På klimaets vegne vil jeg i øvrigt gerne opfordre til at man ikke pendler 230km om dagen (50.000 km/år).

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Korreborg » 13. sep 2020, 11:45

Dakota skrev:Så du kører 230 km om dagen - hver dag? Og der er ingen mulighed for at lade op i Karup eller Fredericia? På klimaets vegne vil jeg i øvrigt gerne opfordre til at man ikke pendler 230km om dagen (50.000 km/år).
Ved ikke om jeg skal grine eller græde over sådan en kommentar. Og holdningen er helt sikkert en af årsagen til at der ikke bliver gjort noget ved vores afgift.

Jeg arbejder i Karup, så pendler 2x30km om dagen. Men min enhed hører til i Fredericia, jeg er sektionschef, men min og alle andre chefer sidder i Fredericia, så kører turen en del gange (dog har det været småt her med coronaen)

Nå tilbage til grine eller græde. Der kører ikke en bus hver 5min og forsvaret er blevet mindre og mindre. På færre og færre installationer. Og når Lillemor og børnene så er faldet til, hun har også et arbejde, og det er ofte hende der tjener mest, så flytter man altså ikke bare sådan lige. Så pendler man.

Der kører mange biler fra Aarhus til Aalborg/Karup/Skrydstrup. Odense til Karup og Skrydstrup. Arbejder med en fra Slagelse som arbejder i Fredericia (dog med tog, da det jo passer)
Har arbejdet med en der pendler 380km 4-5 dage om ugen.

Det er altså ikke "bare sådan lige" at få alle over på el.
These users thanked the author Korreborg for the post (total 3):
Morten Hedenstedjona6220Bnielsen
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1736
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 13. sep 2020, 11:54

DanielB12 skrev:
13. sep 2020, 00:26
........
Men nu har min kollega så lige taget turen fra Brøndby, over Køge til Århus i en ID.3 1st og ifht hans Passat (med 272 hk og en ganske tung fod), så tog samme tur i id.3’eren (en tur han har taget jævnligt) altså 1,75 time ekstra. Han har ikke behov for De der lange tisse- og tænkepauser som andre herinde har, og så er 1,75 times satme lang tid ekstra. De 1,75 time er både pga opladning og at “være tvunget til” at køre maks. 120 og ikke hhv 140 og 150.. det er hverdagskørsel for ham, og i det perspektiv er elbilen en ekstra udgift, i form af tid. Sådanne hverdagshistorier savner jeg.
Har lige trukket en plan med en ID3 (58 kWh) Brøndby - Køge - Aarhus. Beregnet med 110% hastighed, 5 m/s modvind, 10 grader og start med fuldt batteri. Tiden siger 3:06 inkl. 13 min. opladning i Middelfart.

Samme tur med 120% hastighed giver 3:12 inkl. 32 min opladning i Nyborg.

Så forstår ikke helt 1,75 time ekstra? Hvor tung en fod har han egentlig ;)

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Morten Hedensted » 13. sep 2020, 12:08

Dakota skrev:
13. sep 2020, 10:48
Korreborg skrev:
13. sep 2020, 08:35
Jamen så kører man måske til Aalborg i stedet for Aarhus, så er vi tilbage ved udgangspunktet.

Jeg har leget lidt med ABRP, med forskellige biler og vejr situationer. Og hvis man skriver lidt regn og 10grader, skal op i en ret stor batteripakke for at kunne køre Viborg - Fredericia - Karup - Viborg

Det er altså ikke en ret lang tur i min verden.
Så du kører 230 km om dagen - hver dag? Og der er ingen mulighed for at lade op i Karup eller Fredericia? På klimaets vegne vil jeg i øvrigt gerne opfordre til at man ikke pendler 230km om dagen (50.000 km/år).
Pænt forsimplet tilgang til virkeligheden. Så skal vi bare droppe pendleriet for at skåne klimaet. Øh nej! I årevis har politikerne råbt på viljen til fleksibilitet osv i forhold til jobbet. Her i huset pendler konen 2 x 50 km dagligt. Til og fra Århus området, hvor vi i øvrigt oprindeligt er fra. Hvis vi ser bort fra, at jeg slet ikke gider bo i en storby, så er der også et økonomiske aspekt, en tre værelses lejlighed i kanten af Århus, er dyrere end det parcelhus vi har i dag med have, stor indkørsel osv. et tilsvarende hus koster ca det dobbelte i Århus området.

Vi kører også til Flensburg og handler, det skyldes latterlige og for høje danske afgifter. Hvis man vil den slags til livs, så må man politisk gøre det attraktivt at lade være - Det kniber det nok lidt med viljen til, i det røde kabinet på Borgen der sidder på magten. Umiddelbart skal de ih og åh så miljøvenlige elbiler nu pålægges afgift - Så måske det slet ikke er klimaet der er vigtigt, men snarere jagten på borgernes penge der prioriteres. Indtil det ændres, så drop klima-moraliseren!
These users thanked the author Morten Hedensted for the post (total 4):
TargetKorreborgij6210Bnielsen
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

eichmeier
Medlem
Indlæg: 756
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:00
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 60 times
Been thanked: 43 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af eichmeier » 13. sep 2020, 19:21

Kan se man umiddelbart i Norge kan få en POLESTAR 2 for 500.000 nOK svarende til ca. 350.000 DKK

Det er da en imponerende god pris er det ikke, sammenlignet med Tesla model 3 LR til over 400.000


/eichmeier

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Dakota » 13. sep 2020, 20:00

Morten Hedensted skrev:
13. sep 2020, 12:08
Dakota skrev:
13. sep 2020, 10:48
Så du kører 230 km om dagen - hver dag? Og der er ingen mulighed for at lade op i Karup eller Fredericia? På klimaets vegne vil jeg i øvrigt gerne opfordre til at man ikke pendler 230km om dagen (50.000 km/år).
Pænt forsimplet tilgang til virkeligheden. Så skal vi bare droppe pendleriet for at skåne klimaet. Øh nej! [...] Vi kører også til Flensburg og handler, det skyldes latterlige og for høje danske afgifter.
Forsimplet tilgang? Hvis vi gerne vil have vores CO2-udledninger ned, kræver det netop vi laver vores tilgang til transport og energi om. Så jo, du skal lade være med at pendle 200+ km om dagen, hvis du kan. Ligesom du også skal lade være med at tage flyveren på ferie adskillige gange om året eller spise kød hver dag. Og du skal holde op med at køre 400+ km for at spare en femmer pr liter sodavand. Jeg er på ingen måde frelst, men det er ikke en menneskeret at bo i den ene ende af landet og arbejde i den anden. Eller at være så fornæret, at man kører et halvt tusinde kilometer for at spare på sine indkøb. Hvis man gerne vil have forandring, bør man kigge på hvad man selv kan bidrage med.
Korreborg skrev:Har arbejdet med en der pendler 380km 4-5 dage om ugen
Hvis man pendler 80.000+ km om året, bør man seriøst overveje at flytte. Eller få et nyt job. Det giver jo ikke mening at tilbringe 4 timer i bilen hver dag, for at komme på arbejde. Så ud over det absurde rent klimamæssigt, bør man overveje om man mon ikke kan bruge sin tid bedre.
These users thanked the author Dakota for the post:
PMM

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Dakota » 13. sep 2020, 20:01

eichmeier skrev:
13. sep 2020, 19:21
Kan se man umiddelbart i Norge kan få en POLESTAR 2 for 500.000 nOK svarende til ca. 350.000 DKK.
Der er ikke moms på elbiler i Norge, så det skal du lige lægge til. Derudover kommer Polestar ikke til Danmark.

eichmeier
Medlem
Indlæg: 756
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:00
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 60 times
Been thanked: 43 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af eichmeier » 13. sep 2020, 20:09

@Dakota

Tak for info ang. Moms. Vidste ikke der ikke var moms på i Norge.

Nej men parallelimport er jo opfundet og 350.000 plus moms er stadig under tesla priser


/eichmeier

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Dakota » 13. sep 2020, 20:12

eichmeier skrev:
13. sep 2020, 20:09
@Dakota

Tak for info ang. Moms. Vidste ikke der ikke var moms på i Norge.

Nej men parallelimport er jo opfundet og 350.000 plus moms er stadig under tesla priser
Hvis du henter den fra Norge, skal der også told (10%) på. Og bilen er formentlig ikke godkendt af Færdselsstyrelsen i Danmark, så det er et umuligt projekt. Men selve prisen lyder rimelig, uden at jeg har tjekket op på rækkevidde og udstyr.

Låst

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"