Kunne DU finde på at købe en Elbil
- mortenmol
- Medlem
- Indlæg: 856
- Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 101 times
- Been thanked: 241 times
Kunne DU finde på at købe en Elbil
Jeg kørte for 6 uger siden fra København til Verbier via Jylland i min Tesla Model 3 LR.
Startede med 98% strøm og ladede første gang ved supercharger i Aabenraa - jeg anvendte abrp da Teslas ruteberegner mente man skulle lade op til over 80%.
Trods en tur i grænseshop og gennem Hamburg da A7 var spærret tog turen omkring 14 timer.
Jeg ladede op til 65-70% på ca 20 min da det var hurtigst og så afsted og kunne køre omkring 200km +\- til næste ladestander, den fik godt med pedal specielt det sidste stykke så jeg ramte med 3-5% på batteriet. Lå for det meste omkring de 150-160 km/t
Havde det været hurtigere i en alm bil, ja - var det så uudholdeligt som nogle får det til at lyde, nej...
Nu får vi se hvordan hjemturen er om et par uger
Sent from my iPhone using Tapatalk
Startede med 98% strøm og ladede første gang ved supercharger i Aabenraa - jeg anvendte abrp da Teslas ruteberegner mente man skulle lade op til over 80%.
Trods en tur i grænseshop og gennem Hamburg da A7 var spærret tog turen omkring 14 timer.
Jeg ladede op til 65-70% på ca 20 min da det var hurtigst og så afsted og kunne køre omkring 200km +\- til næste ladestander, den fik godt med pedal specielt det sidste stykke så jeg ramte med 3-5% på batteriet. Lå for det meste omkring de 150-160 km/t
Havde det været hurtigere i en alm bil, ja - var det så uudholdeligt som nogle får det til at lyde, nej...
Nu får vi se hvordan hjemturen er om et par uger
Sent from my iPhone using Tapatalk
- These users thanked the author mortenmol for the post (total 3):
- Kevinff • mertodinlo • Tonny
- Tonny
- Admin
- Indlæg: 9368
- Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
- Has thanked: 264 times
- Been thanked: 666 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
På den anden side så kan elbilen godt lade selvom det er dig der skal tisse eller er blevet sulten og ikke kun omvendt
Tilbage da jeg havde E-Golf'en, der skulle jeg på en tur hjemmefra til Ålborg, hjem, barn til fodboldkamp, hjem, Ringkøbing og hjem. På forhånd havde jeg dømt det umuligt med det lille batteri og langsomme ladetid, men jeg kunne tage de sidste stop i en anden bil hvis nødvendigt.
Jeg kørte afsted til Ålborg for at aflevere nogle dæk. På vejen derfra var jeg lige ved at pisse i bukserne, så jeg holdt ind på en motorvejsstop (og ja her vidste jeg godt der var en lader). Satte stikket i, gik på lokum, fandt en cola og bestilte en panini og da jeg kom tilbage havde jeg ladet i 20 min. Jeg havde nu strøm nok til at komme hjem og lidt til. Da jeg kom hjem havde jeg 1,5 time inden fodboldkampen så der satte jeg den i hjemmeladeren. Og ved i hvad, jeg klarede hele turen uden at "spilde" tid for at lade. Siden da har jeg jo fået Teslaen med meget længere rækkevidde og jeg har kun 1 gang haft behov for at lade ude med den, hvilket blev klaret mens jeg spiste MacD mad. Her fik jeg så ladet rigeligt op, men så lærte jeg jo det.
Til sommer kører vi sydpå i Teslaen. Jeg gør mig selvfølgelig nogle tanker inden i forhold til planlægning, men det er nok mest fordi det er første gang. Og pt er jeg da lidt bekymret, for til trods for at jeg hele tiden har troet på at lade infrastruktur og antallet af biler nok skulle følges ad, så kan jeg godt se at der pt er nogle flaskehalse ihvertfald i DK pga. alle de nye elbilsejere. Til dels pga antallet, men også pga uvidenhed og manglende hjemmeladere.
Anyway - jeg forventer ikke at skulle tilpasse mig til bilen på turen til Italien, jeg forventer at lade når jeg alligevel har muligheden og så tror jeg faktisk jeg kommer frem. Og skulle jeg "spilde" 3 timer sammenlagt på turen, så tager jeg det som en oplevelse mens jeg glæder mig over at jeg sparer alt den tid i hverdagen på at tanke
- These users thanked the author Tonny for the post:
- mertodinlo
- AU-R8
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5842
- Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 293 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Tonny:
Nu prøvede jeg efter samme tur København til Firense i en TM3 Long range, det blev til 6 opladninger, så reelt kører den jo længere end de andre, 200 km i snit mellem opladninger.
Så ja det kan lade sig gøre. Men 300 km ville helt klart være at foretrække.
Så vil jeg hellere vælge at køre max 110 i 3 timer end tonse afsted med mellem 130-150. Diff i snitfart er så lille at det typisk ikke kan opveje de ekstra stop. Som trafikken er i Tyskland nu er en køretur vel ca. km / 100 i timer med småpauser, dertil kommer færge for os på Djævle'en.
Nu prøvede jeg efter samme tur København til Firense i en TM3 Long range, det blev til 6 opladninger, så reelt kører den jo længere end de andre, 200 km i snit mellem opladninger.
Så ja det kan lade sig gøre. Men 300 km ville helt klart være at foretrække.
Så vil jeg hellere vælge at køre max 110 i 3 timer end tonse afsted med mellem 130-150. Diff i snitfart er så lille at det typisk ikke kan opveje de ekstra stop. Som trafikken er i Tyskland nu er en køretur vel ca. km / 100 i timer med småpauser, dertil kommer færge for os på Djævle'en.
- Realtor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4125
- Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 9210
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 478 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Det længste jeg har været væk i min etron har været i hamborg. Havde kigget lidt på ladere inden jeg kørte afsted.
Vi kører fra Aalborg med bilen pakket og ungerne på spist af.
Vi nåede 30km, inden vi skulle stoppe første gang, da junior havde tømt en juicerbrik udover lillebror på bagsædet.
Der fik den lige 10min strøm op til 100% igen mens konen fik styr på tropperne.
Dernæst 140kmt til Fredericia hvor den blev ladet op til 100% igen mens familien fik spist lidt mad. Tog ca. 35 min.
Så igen videre med 140kmt til en Ionity lader ved Neumunster på motorvejen hvor der blev tanket helt op.
Derfra en lille time mere, så var vi på hotellet hvor bilen egentlig holdt stille indtil vi skulle hjem igen og turen modsat blev repeteret.
Sådan en tur syntes jeg gik superfint, og vi var ikke hæmmet af ladetiden.
Men skulle vi f.eks. til italien, så ville jeg syntes det var belastende, da jeg når familien sover bare skal have nogle kilometer dækket, og der fungere en fossilbil bare bedre til et sådan stræk.
Vi kører fra Aalborg med bilen pakket og ungerne på spist af.
Vi nåede 30km, inden vi skulle stoppe første gang, da junior havde tømt en juicerbrik udover lillebror på bagsædet.
Der fik den lige 10min strøm op til 100% igen mens konen fik styr på tropperne.
Dernæst 140kmt til Fredericia hvor den blev ladet op til 100% igen mens familien fik spist lidt mad. Tog ca. 35 min.
Så igen videre med 140kmt til en Ionity lader ved Neumunster på motorvejen hvor der blev tanket helt op.
Derfra en lille time mere, så var vi på hotellet hvor bilen egentlig holdt stille indtil vi skulle hjem igen og turen modsat blev repeteret.
Sådan en tur syntes jeg gik superfint, og vi var ikke hæmmet af ladetiden.
Men skulle vi f.eks. til italien, så ville jeg syntes det var belastende, da jeg når familien sover bare skal have nogle kilometer dækket, og der fungere en fossilbil bare bedre til et sådan stræk.
2020 Audi E-tron 55
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6046
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6471 times
- Been thanked: 1649 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Jeg synes det lyder til mange spiser hver gang de skal lade det kan da blive til nogle ekstra kcal i løbet af en tur sydpå
Jeg er nok lidt bekymret for at de mange stop der nævnes med at man alligevel lige holder ind og lader ikke vil være helt samme oplevelse om et år eller to hvor vi forhåbentlig får lidt mere frihed tilbage og flere derfor kører rundt i de nye elbiler. Vi kan ikke regne med alle lærer at tage specielle hensyn og tilpasse sig til bilerne så det nemme er jeg bange for jeg ikke kan se.
Til de der siger de sparer en masse tid på tankstationerne ved at lade hjemme, har i regnet på det? Selv da jeg kørte både 30.000 og 40.000 km årligt var det ikke ret meget tid jeg brugte ved en tankstander, og ikke noget tid jeg har vægtet i forhold til den tid jeg alligevel brugte i bilen.
Nu kører jeg meget mindre, så det er måske 5-10 minutter i en almindelig måned på at tanke, opladning tager måske ikke tid direkte, men stikket skal alligevel af og på, og en enkelt opladning ude, så er "besparelsen" minimeret?
Hvad er det jeg ikke kan se?
Jeg er nok lidt bekymret for at de mange stop der nævnes med at man alligevel lige holder ind og lader ikke vil være helt samme oplevelse om et år eller to hvor vi forhåbentlig får lidt mere frihed tilbage og flere derfor kører rundt i de nye elbiler. Vi kan ikke regne med alle lærer at tage specielle hensyn og tilpasse sig til bilerne så det nemme er jeg bange for jeg ikke kan se.
Til de der siger de sparer en masse tid på tankstationerne ved at lade hjemme, har i regnet på det? Selv da jeg kørte både 30.000 og 40.000 km årligt var det ikke ret meget tid jeg brugte ved en tankstander, og ikke noget tid jeg har vægtet i forhold til den tid jeg alligevel brugte i bilen.
Nu kører jeg meget mindre, så det er måske 5-10 minutter i en almindelig måned på at tanke, opladning tager måske ikke tid direkte, men stikket skal alligevel af og på, og en enkelt opladning ude, så er "besparelsen" minimeret?
Hvad er det jeg ikke kan se?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 395
- Tilmeldt: 17. nov 2017, 09:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 100 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Læg dertil også, at du ikke har samme komfort med nøglefri betjening i en ellert.BrianDS skrev: ↑8. apr 2021, 10:30Jeg synes det lyder til mange spiser hver gang de skal lade det kan da blive til nogle ekstra kcal i løbet af en tur sydpå
Jeg er nok lidt bekymret for at de mange stop der nævnes med at man alligevel lige holder ind og lader ikke vil være helt samme oplevelse om et år eller to hvor vi forhåbentlig får lidt mere frihed tilbage og flere derfor kører rundt i de nye elbiler. Vi kan ikke regne med alle lærer at tage specielle hensyn og tilpasse sig til bilerne så det nemme er jeg bange for jeg ikke kan se.
Til de der siger de sparer en masse tid på tankstationerne ved at lade hjemme, har i regnet på det? Selv da jeg kørte både 30.000 og 40.000 km årligt var det ikke ret meget tid jeg brugte ved en tankstander, og ikke noget tid jeg har vægtet i forhold til den tid jeg alligevel brugte i bilen.
Nu kører jeg meget mindre, så det er måske 5-10 minutter i en almindelig måned på at tanke, opladning tager måske ikke tid direkte, men stikket skal alligevel af og på, og en enkelt opladning ude, så er "besparelsen" minimeret?
Hvad er det jeg ikke kan se?
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1633
- Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Holte
- Has thanked: 143 times
- Been thanked: 202 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Ikke forstået. Hvorfor er der ikke nøglefribetjening i en elbil?
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10875
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 664 times
- Been thanked: 1904 times
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 395
- Tilmeldt: 17. nov 2017, 09:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 100 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Du ved plug og unplug ladekabel, hver gang. Det er jo et ekstra step der tilføjes ved en ellert og som er ikke eksisterende i en fossilbil.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 135
- Tilmeldt: 11. aug 2014, 15:55
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 27 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Vi kan alle have forskellige holdninger til elbiler, fair nok, og hvor man ser problemer elbil kontra fossilbil er jo også forskelligt, men lige det med ladestikket er vel under bagatelgrænsen? I fossilbilen hopper benzin/dieselslangen vel heller ikke selv over i påfyldningshullet på bilen? Jeg har i hvert fald ikke selv oplevet det
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4955
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4445 times
- Been thanked: 1963 times
- Kontakt:
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Det er lidt søgt, men der er da en pointe i det. Hvis du hver dag sætter stikket i (går jeg så ud fra man heller ikke behøver i en bil med større batteri), så er det da noget mere besværligt end bare at sætte sig ind og træde på speederen.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10875
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 664 times
- Been thanked: 1904 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Hvorfor hver gang? Vi lader da ikke hver dag herhjemme - så det er vel en ulempe på linje med selv at flytte tankpistolen i en brændstofbil?
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 395
- Tilmeldt: 17. nov 2017, 09:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 100 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Det bliver da fremført som et argument, at man kan lade hjemme og gerne hverdag, så den står klar fuld optanket til start opvarmet/kølet ned om morgen. Det forudsætter da, at du smider den i laderen med mindre det er trådløst som BMW har.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10875
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 664 times
- Been thanked: 1904 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Det er muligt nogle gør det - især, hvis bilen holder ude. Her holder den inde i varmen, og bliver ladet, når der er brug for det - og det er ikke hver dag. Man kan se alt med positivt og negativt fortegn, lader det til.nbryde skrev: ↑8. apr 2021, 11:56Det bliver da fremført som et argument, at man kan lade hjemme og gerne hverdag, så den står klar fuld optanket til start opvarmet/kølet ned om morgen. Det forudsætter da, at du smider den i laderen med mindre det er trådløst som BMW har.
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1744
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 696 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Skal den være fuldt opladet skal den naturligvis tilsluttes, men den kan jo sagtens varme/køle kabine uden at være tilsluttet.
Skal man finregne på, at man sætter kabel i/tager det ud, stort set hver dag: X antal dage x 2 x måske 15-20 sek. Så tager det sikkert, samlet set, lige så lang tid som et par tankstationsbesøg om måneden.
Personligt synes jeg dog oftere at en tankning kan virke irriterende, men det er sikkert en smagssag....
- Tonny
- Admin
- Indlæg: 9368
- Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
- Has thanked: 264 times
- Been thanked: 666 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Vi er ude i noget ligegyldig flueknep nu, men jeg testede sidst i en fossilbil hvor lang tid en tankning tager, og der brugte jeg 10 min. Jeg skal ikke udelukke det kan gøres på 5, men så længe brugte jeg næsten på at betale ved automat, spritte, handske på osv. Ved 30tkm årligt og en bil med en rækkevidde på 600km, så tanker man jo 50 gange. Det er 250-500 minutter eller 4-8 timer årligt. Skulle man male en vis herre på væggen så tager det 10 min, og den bil man har kører 300km på en tank. Så er vi på 16 timer og 45 min
I løbet af ugen lader vi ikke hver dag. Vores bil står i garage så den bliver ikke forvarmet/kølet ved afgang hjemmefra, men konen bruger det flittigt på hendes arbejdsplads. Det tager trods alt under 5 min at få kabinen i den rigtige temperatur fra hun trykker på sin telefon
Men når vi lader så er det jo bare stikket i, og ja så er den ladet op næste morgen
Enig - fossilbil er bedre, EL er (forhåbentligt) kun marginalt mere træls. Vi har før ejet en autocamper og den er bedre end familiebil. Det betyder ikke jeg køber en autocamper eller lejer en for den sags skyld hver gang Italien trækker i mig
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1744
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 696 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Første priseksempel på en Ioniq 5 med den store batteripakke til 340k.
Det ser ganske spændende ud: https://www.hyundai.dk/modeller/ioniq-5/priseksempel
Det ser ganske spændende ud: https://www.hyundai.dk/modeller/ioniq-5/priseksempel
- These users thanked the author Thor-thor for the post (total 4):
- mertodinlo • Target • Kevinff • peter w
- Tonny
- Admin
- Indlæg: 9368
- Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
- Has thanked: 264 times
- Been thanked: 666 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Iøvrigt mht planlægning af opladning osv, så ville min far jo aldrig nogensinde eje en elbil fordi han så var tvunget til at køre til specielle ladestationer og planlægge sin rute inden og det ville tage alt impulsivitet fra ham. Jeg udfordrede ham lidt på om han altid bare kørte hans fossilbil indtil benzinlampen lyste og så kørte ind på den næste tank. Nej uha nej, han har et Statoil kort, så han tanker kun på Statoil for at få sin rabat, også selvom det er en lille omvej. Og han ved jo hvor alle Statiol er i det område han normal kører i. "jamen far, hvad så når du skal være impulsiv og kører til ukendt område?" Jamen så tjekker jeg lige inden hvor der er en statiol henne og sørger for at få tanket op i løbet af turen eller også kører jeg for det.
Og det samme gør man jo i en elbil, så han har så en E-Golf lige nu
Og det samme gør man jo i en elbil, så han har så en E-Golf lige nu
- These users thanked the author Tonny for the post (total 2):
- PhillOS • mertodinlo
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4955
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4445 times
- Been thanked: 1963 times
- Kontakt:
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Vi tanker når den lyser, og det sker jævnligt, at det også først er når den siger "TANK STRAKS" og 0 km.. Jeg hader at tanke.. og det gør konen herhjemme også.. Jeg tog tid på det, med vores tank (shell Express) og det tager 12 minutter på en hverdag.. i weekenden tager det 15-20 min pga. trafik ind til hvor tanken ligger.. Vælger vi en der ikke kræver en større omvej, så tager det 8-10 min.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
-
- Medlem
- Indlæg: 762
- Tilmeldt: 1. maj 2012, 18:49
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 159 times
- Been thanked: 249 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Ja den er sørme fin...Thor-thor skrev: ↑8. apr 2021, 13:16Første priseksempel på en Ioniq 5 med den store batteripakke til 340k.
Det ser ganske spændende ud: https://www.hyundai.dk/modeller/ioniq-5/priseksempel
.
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1744
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 696 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Design kan man jo mene mange ting om. Vil vente med at bedømme det, indtil jeg har set den i virkeligheden.PhillOS skrev: ↑8. apr 2021, 13:30Ja den er sørme fin...Thor-thor skrev: ↑8. apr 2021, 13:16Første priseksempel på en Ioniq 5 med den store batteripakke til 340k.
Det ser ganske spændende ud: https://www.hyundai.dk/modeller/ioniq-5/priseksempel
Men en pris på 340k, med stort batteri, fornuftigt udstyr og god ydelse, ser ganske interessant ud
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6046
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6471 times
- Been thanked: 1649 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Tonny skrev:Vi er ude i noget ligegyldig flueknep nu, men jeg testede sidst i en fossilbil hvor lang tid en tankning tager, og der brugte jeg 10 min. Jeg skal ikke udelukke det kan gøres på 5, men så længe brugte jeg næsten på at betale ved automat, spritte, handske på osv. Ved 30tkm årligt og en bil med en rækkevidde på 600km, så tanker man jo 50 gange. Det er 250-500 minutter eller 4-8 timer årligt. Skulle man male en vis herre på væggen så tager det 10 min, og den bil man har kører 300km på en tank. Så er vi på 16 timer og 45 min
Min bil har en rækkevidde på 1000-1200 km alt efter hvordan jeg kører, det giver alligevel ikke ret mange gange til tanken, selvom jeg ofte tanker før lampen lyser. Og jeg gør det altid når jeg kommer forbi en tankstation, fx på vej til arbejde.
Den med Statoil kortet kan jeg godt se pointen i, jeg har selv FDM/Shell kort (dækker Shell, F24 og Q8), men jeg tanker altså bare der hvor jeg er, jeg kører ikke efter en specifik station, og jeg gør det som sagt kun når jeg alligevel kommer forbi, derfor tager det ikke mange minutter.
Den med at spritte af skal du vel også på en offentlig lader? Og ellers ikke noget vi gjorde før Corona
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- Tonny
- Admin
- Indlæg: 9368
- Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
- Has thanked: 264 times
- Been thanked: 666 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Ja *hvis* jeg brugte offentlige ladere - get my point?BrianDS skrev: ↑8. apr 2021, 15:22
Min bil har en rækkevidde på 1000-1200 km alt efter hvordan jeg kører, det giver alligevel ikke ret mange gange til tanken, selvom jeg ofte tanker før lampen lyser. Og jeg gør det altid når jeg kommer forbi en tankstation, fx på vej til arbejde.
Den med Statoil kortet kan jeg godt se pointen i, jeg har selv FDM/Shell kort (dækker Shell, F24 og Q8), men jeg tanker altså bare der hvor jeg er, jeg kører ikke efter en specifik station, og jeg gør det som sagt kun når jeg alligevel kommer forbi, derfor tager det ikke mange minutter.
Den med at spritte af skal du vel også på en offentlig lader? Og ellers ikke noget vi gjorde før Corona
Det er klart med 1200km rækkevidde så er det jo aldrig, at du på en dagstur får brug for at tanke andre steder end på den lokale tank Mine forældre havde ikke den rækkevidde, og derfor planlagde de som sagt også at ramme en Statiol tank hvis de tog en tur længere end rækkevidden.
Jeg mener stadig ikke der er behov for længere rækkevidde end jeg har i min Tesla (ca 400km) - forudsætningen for det er blot at folk skal have mulighed for at lade hjemme og der skal fortsat være tilstrækkelig tilgængelighed langs motorvejsnettet. Hvis det er opfyldt behøver der kun være meget få lynladere i f.eks vestjylland og andre mindre befolkede områder. Det er ihvertfald mere bekymringsfrit for mig pt i forhold til rækkeviddeangst, end det var i den overgangsperiode mellem de 2 sidste elbiler hvor jeg havde lånt en Audi A2 1,2TDI med 21L dieseltank
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6046
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6471 times
- Been thanked: 1649 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Jo, med 400 km reel rækkevidde, så er problemet til at overse.Tonny skrev:Ja *hvis* jeg brugte offentlige ladere - get my point?BrianDS skrev: ↑8. apr 2021, 15:22
Min bil har en rækkevidde på 1000-1200 km alt efter hvordan jeg kører, det giver alligevel ikke ret mange gange til tanken, selvom jeg ofte tanker før lampen lyser. Og jeg gør det altid når jeg kommer forbi en tankstation, fx på vej til arbejde.
Den med Statoil kortet kan jeg godt se pointen i, jeg har selv FDM/Shell kort (dækker Shell, F24 og Q8), men jeg tanker altså bare der hvor jeg er, jeg kører ikke efter en specifik station, og jeg gør det som sagt kun når jeg alligevel kommer forbi, derfor tager det ikke mange minutter.
Den med at spritte af skal du vel også på en offentlig lader? Og ellers ikke noget vi gjorde før Corona
Det er klart med 1200km rækkevidde så er det jo aldrig, at du på en dagstur får brug for at tanke andre steder end på den lokale tank Mine forældre havde ikke den rækkevidde, og derfor planlagde de som sagt også at ramme en Statiol tank hvis de tog en tur længere end rækkevidden.
Jeg mener stadig ikke der er behov for længere rækkevidde end jeg har i min Tesla (ca 400km) - forudsætningen for det er blot at folk skal have mulighed for at lade hjemme og der skal fortsat være tilstrækkelig tilgængelighed langs motorvejsnettet. Hvis det er opfyldt behøver der kun være meget få lynladere i f.eks vestjylland og andre mindre befolkede områder. Det er ihvertfald mere bekymringsfrit for mig pt i forhold til rækkeviddeangst, end det var i den overgangsperiode mellem de 2 sidste elbiler hvor jeg havde lånt en Audi A2 1,2TDI med 21L dieseltank
Udfordringen er bare at på længere ture hvor man så skal lade på vejen, så er der ikke 300-400 km imellem opladninger.
Buffeten i begge ender af skalaen er i min uvidende verden cirka 20%, i toppen fordi det tager lang tid at lade de sidste procent. Og i bunden fordi jeg ved jeg aldrig får nerver til at køre ind på en ladeplads med kun 10-20 km tilbage i rækkevidde, hvilket jeg i øvrigt heller ikke gør i min dieselbil. Der er altid en risiko for at et eller andet er ude af drift, og så skal man til den næste (også hvis det er benzin eller diesel)
Tesla har i flere af deres modeller fået en fornuftig rækkevidde ud af det - med et stort batteri. Andre er ligeledes ikke helt så godt med når de reelt kører 250-280 km på en opladning (tidlig S med lille batteri)
De lidt større familie elbiler med stort bagagerum og realistisk pris, er der måske ikke så mange erfaringer med, men de kører helt sikkert ikke 400 km på motorvejen imellem opladninger
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- Tonny
- Admin
- Indlæg: 9368
- Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
- Has thanked: 264 times
- Been thanked: 666 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Ingen elbiler kører 400km på motorvejen, men som sagt så er det rækkevidde jeg har i TM3 LR tilstrækkelig i mit hovede.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6046
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6471 times
- Been thanked: 1649 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Mon ikke de kommer?Tonny skrev:Ingen elbiler kører 400km på motorvejen, men som sagt så er det rækkevidde jeg har i TM3 LR tilstrækkelig i mit hovede.
Model 3 LR er vel også den bedste på rækkevidde og fuld elektrisk pakke - også til prisen?
Til mine ønsker og behov opvejer det bare ikke de andre "fejl" og mangler som bilen har - igen i forhold til hvad jeg ønsker og har brug for i en bil.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- vw4ever
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4072
- Tilmeldt: 5. sep 2009, 20:10
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 339 times
- Been thanked: 204 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Så skete det endeligt
- Vedhæftede filer
-
- Screenshot_20210408-112833.png (191.58 KiB) Vist 370 gange
Vw Polo GTI 2,0 2020
Vw Passat 1,5 2020
Vw Golf 2,0 2000 Cabriolet
Vw Corrado 2,9 1995
Vw Passat 1,5 2020
Vw Golf 2,0 2000 Cabriolet
Vw Corrado 2,9 1995
- Tonny
- Admin
- Indlæg: 9368
- Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
- Has thanked: 264 times
- Been thanked: 666 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Al den slags statestik er humbug. Det er forkludret af demo-biler, og af at Tesla leverer i batches. Hver eneste sidste måned i et kvartal og især den sidste i et år der sprøjter Tesla jo deres biler ud, og alle Tesla fanboys klapper over at de igen ligger øverst på den der liste.
- Tonny
- Admin
- Indlæg: 9368
- Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
- Has thanked: 264 times
- Been thanked: 666 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
Jo jeg tror der kommer nogle med mere end 400km, men jeg tror folk indser at det generelle behov ikke er til mere, og dem med længere vil være lige så atypiske at se som f.eks en Audi A8 herhjemme.BrianDS skrev: ↑8. apr 2021, 18:39Mon ikke de kommer?Tonny skrev:Ingen elbiler kører 400km på motorvejen, men som sagt så er det rækkevidde jeg har i TM3 LR tilstrækkelig i mit hovede.
Model 3 LR er vel også den bedste på rækkevidde og fuld elektrisk pakke - også til prisen?
Til mine ønsker og behov opvejer det bare ikke de andre "fejl" og mangler som bilen har - igen i forhold til hvad jeg ønsker og har brug for i en bil.
TM3 LR er nok bedst på de parametre ja, og for mig det bedste kompromis.
Den perfekte elbil for mig findes desværre ikke på nuværende, for så ejede jeg ikke en Tesla - just for the record.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6046
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6471 times
- Been thanked: 1649 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil
For mig er rækkevidden en faktor, og den skal gerne være rimelig selvom jeg skulle finde på at køre på tværs af Jylland og tilbage igen, eller en tur sydpå om sommeren, og der er vi ikke helt endnu, selvom jeg indrømmer vi er tættere på end nogensinde.Tonny skrev:Jo jeg tror der kommer nogle med mere end 400km, men jeg tror folk indser at det generelle behov ikke er til mere, og dem med længere vil være lige så atypiske at se som f.eks en Audi A8 herhjemme.BrianDS skrev: ↑8. apr 2021, 18:39Mon ikke de kommer?Tonny skrev:Ingen elbiler kører 400km på motorvejen, men som sagt så er det rækkevidde jeg har i TM3 LR tilstrækkelig i mit hovede.
Model 3 LR er vel også den bedste på rækkevidde og fuld elektrisk pakke - også til prisen?
Til mine ønsker og behov opvejer det bare ikke de andre "fejl" og mangler som bilen har - igen i forhold til hvad jeg ønsker og har brug for i en bil.
TM3 LR er nok bedst på de parametre ja, og for mig det bedste kompromis.
Den perfekte elbil for mig findes desværre ikke på nuværende, for så ejede jeg ikke en Tesla - just for the record.
Dog er bagagerum og andre praktiske ting også en hindring i de biler jeg har råd til.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK